Lucru
- Economics - Tehnica plăților interne și
internaționale
Economics
Sistemul monetar "previzibil" al viitorului
Caracteristicile
functionarii Sistemului Monetar-Financiar international pot
exercita un impact decisiv asupra ansamblului economiei mondiale.
In principiu, situatia actuala din domeniul relatiilor financiar
monetare internationale prezinta o serie de neajunsuri in mai
multe privinte, efectele acestora manifestandu-se in mai multe
directii cum ar fi:
-
functionarea sistemului poate influenta eficienta alocarii
resurselor pe diferite domenii de activitate;
- poate schimba principalele orientari strategice la nivelul economiilor nationale incurajand anumite tipuri de optiuni in defavoarea altora;
- poate influenta modul in care inpulsurile pozitive si perturbabile se repercuteaza dincolo de granitele economiilor nationale ca si amploarea si repartitia incidentelor acestei perturbari/ propagari.
- poate schimba principalele orientari strategice la nivelul economiilor nationale incurajand anumite tipuri de optiuni in defavoarea altora;
- poate influenta modul in care inpulsurile pozitive si perturbabile se repercuteaza dincolo de granitele economiilor nationale ca si amploarea si repartitia incidentelor acestei perturbari/ propagari.
Pentru
evaluarea efectelor perturbatoare se poate face distinctie intre
doua forme prin care se manifesta nemijlocit instabilitatea
cursurilor de schimb: volatilitatea, respectiv abaterea
persistenta, pe termen lung, a cursului de la nivelul de
echilibru.
Astfel,
principala problema care trebuie rezolvata de politicile de curs
este nealinierea, intrucat costurile ei economico-sociale s-au
dovedit a fi extrem de mari, inclusiv pentru cele mai dezvoltate
tari (dovada stand studii facute in SUA si MArea Britanie care
releva ca, abaterile persistente pe termen de 2 - 4 ani de peste
20 % ale cursului lirei sterline si/ sau dolarului de la
nivelurile de echilibru au accentuat procesul artificial de
scadere al competitivitatii exporturilor, contribuind la
"desindustrializare", au agravat datoria nationala, au stimulat
tendintele protectioniste, au descurajat schimburile economice
reale cu strainatatea, au amplificat operatiunile financiare
speculative si, nu in ultimul rand, au nascut tendinte de opozitie
la globalizare.
Resimtind
riscurile imense ale flotarii libere, ca urmare a renuntarii la
politica cursurilor fixe, au proliferat numeroase politici de curs
monetar cum sunt: cursurile legate de un "cos de monede" (DST),
cursurile glisante ("Crawling peg"), flotarea concertata fata de
terti (Sistemul Monetar Vest-European), cursurile flotante si
sistemele de cursuri multiple (cursuri oficiale, cursuri cu prima,
cursuri comerciale).
Totusi,
avand in vedere ca principalele monede occidentale, de care sunt
legate intr-o forma sau alta celelalte monede, au cursuri
flotante, este evident ca ne gasim in fata generalizarii flotarii
cursurilor de schimb. Mecanismele de piata confera posibilitati
sporite pentru competitie, pentru concurenta, care, cel putin pana
in prezent, s-a dovedit a fi un resort puternic pentru cresterea
eficientei economice.
Totodata,
nu trebuie subestimate nici riscurile si dezavantajele pe care
generalizarea acestor practici de piata din domeniul monetar le au
asupra economiilor nationale si asupra oricaror agenti economici,
cu deosebire a celor din tarile mai putin dezvoltate. Problema
esentiala este repreentata de faptul ca sunt sanse destul de slabe
pentru a se ajunge la "flotarea pura", in care cursul fiecarei
monede ar rezulta numai din raportul liber al cererii si ofertei
pe pietele valutare, in special datorita intereselor multiple ale
statelor lumii (este binecunoscut exemplul dat chiar de SUA,
marele adept al flotarii libere si al "consideratiilor
democratice", care mobilizeaza constant sume imense pentru a
sprijini dolarul prin interventii pe pietele valutare, exemplu
preluat sau "recunoscut" si de alte state occidentale).
De asemenea,
aplicarea principiului "libertate de alegere, dar nu libertate de
comportament" si, in acest context, preocuparea FMI de a preveni
repetarea experientelor din perioada interbelica datorita
fluctuatiilor eratice de curs si devalorizarii concurentiale, a
dus la instituirea unei anumite supravegheri de catre curs a
politicilor de curs promovate de statele membre. Efectele
supravegherii FMI depind insa, in mare masura, de mijloacele de
presiune de care acest organism dispune, mijloace care au ramas
invers proportionale cu marimea si importanta tarilor, asa incat
supravegherea nu poate nici pe departe realiza omogenizarea
politicilor de curs de schimb.
Pentru a
"estima" evolutia urmatoare a Sistemului Monetar International
este bine sa retinem ca statele pot subscrie la unul din
regimurile valutare in functie de dependenta lor de mediul
mondial. Astfel, statele cu relatii comerciale reciproce
importante au tendinta sa opteze pentru cursurile fixe care evita
riscurile unei dezordini si instabilitati in relatiile economice
internationale.
Insa, cele
mai multe dintre statele din aceasta categorie, care, de regula,
sunt tari dezvoltate, nu adera la o astfel de politica, pentru ca
ele utilizeaza moneda ca pe o arma penru promovarea sau
restrangerea fluxurilor lor comerciale. Astfel, statele care
depind de o mare putere subscriu la regimuri valutare in care
moneda nationala este fixata de o anumita valuta, pe cand tarile
care sunt putin orientate catre exterior ar trebui sa opteze
pentru flotatia libera, pentru ca partea din venitul national
adusa de operatiile externe este redusa.
Oricum ar
fi, o intoarcere la cursurile fixe este foarte putin probabila,
chiar daca exista si la acest moment partizani ferventi ai acestei
"amintiri". Si asta cel putin din motivele urmatoare: exista o
grava inechitate in repartizarea stocului mondial de aur, ritmul
de extractie al aurului este destul de redus si nu ar face fata
ritmului actual de dezvoltare al comertului mondial, pe cand ar fi
acordate privilegii statelor producatoare de aur cum sunt Rusia,
Africa de Sud, Canada, etc. si, in sfarsit, nici o tara nu ar mai
accepta aplicarea unor politici deflationiste care ar insemna
aducerea economiei la nivelul contului balantei comerciale care,
pentru cele mai multe state este deficitar (mai mult sau mai putin
cronic).
Si, pentru
viitor, singura optiune general acceptata este una care nu ia in
calcul fixitatea sau volatilitatea cursurilor monetare, bazandu-se
pe ideea ca normalizarea relatiilor monetare internationale si
disciplinarea Sistemului poate fi usor indusa prin dezvoltarea si
sustinerea in ideea normalizarii si egalizarii sistemelor
monetare, implicit la asigurarea resurselor necesare pentru a veni
in ajutorul statelor victime ale valurilor speculative.
Astfel, noul
sistem ar trebui sa se fondeze pe o mai mare convergenta a
statelor dezvoltate, atat in ceea ce priveste rezultatele
economice cat si in privinta intereselor lor, pentru a se evita
marile oscilatii din evolutia cursurilor de schimb, asigurand o
orientare preponderenta a resurselor spre dezvoltarea reala si mai
putin spre compensarea dezechilibrelor.
Dorin, Merticaru