To Study - Tehnic
- LMS-SFC
"Let's make something!"
"Să facem ceva!"
Instrumentele SEO - Introducere
Un alt detaliu deosebit de
important în ceea ce privește realizarea unui site web este
reprezentat de ”încadrarea” în ceea ce ar fi ”prezența” sitului în
răspunsurile motoarele de căutare.
De exemplu, Google este un motor
de căutare complet automat care utilizează o suită de software-uri
cunoscute sub denumirea de ”web crawlers”, "spiders", etc (similar
și în cazul motorului de căutare Bing, și altele). Cu ajutorul
acestor softuri se realizează o indexare periodică a tuturor
paginilor existente în mediul web, în mod automat și gratuit
(există și pagini web care se indexează prin submitere).
Concret, atunci când facem o
căutare în mediul web, de fapt realizăm o căutare în paginile
indexate ale motorului de căutare ce ne va furniza link-urile
către siturile/ paginile indexate. Și această indexare nu cuprinde
toate paginile web ci doar pe cele identificate de crawlere și
care au fost indexate.
Prezentarea acestor liste, în
mod evident, nu se poate face în ordine alfabetică sau în
ordinea ”sosirii” în spațiul web, sau alt criteriu. Trebuie să
existe ceva ”în spate” pentru a da răspunsul optim
utilizatorului, celui care caută ceva în spațiul web.
Și, de aceea, cei care dețin,
susțin, etc motoarele de căutare vor face totul ca acestea să
fie cât mai fiabile, cât mai utile, dezvoltând permanent
algoritmii, softurile, etc ce stau în spatele funcționării
acestor motoare de căutare.
Suplimentar apar și interesele
dezvoltatorilor care au nevoie de resurse financiare pentru a
susține o adevărată industrie ce să în ”spatele” motoarelor de
căutare. Care resurse se obțin din publicitate/ promovare, etc.
Nu voi detalia deoarece aceasta este problema Google, Microsoft,
etc, dar subliniez că rezultatele date de motoarele de căutare
sunt majoritar (aproape complet) utile și imparțiale.
Util pentru tine ar fi să înțelegi
și cum funcționează aceste softuri de indexare (crawlere, spiders,
etc).
Ele accesează pagina principală,
de obicei "index".html, htm, php, asp, etc și de aici încep să
indexeze toate linkurile ce sunt inserate pe această pagină,
urmând să indexeze linkurile care apar pe aceste noi pagini, și
tot așa...
Deci, ramificarea excesivă a
sitului web, așa numitele "linkuri rupte", etc ar fi prima cauză
de lipsă de indexare a paginilor existente în spațiul web, a
prezenței sitului tău în acest spațiu.
Deci, indexarea și afișarea
rezultatelor ar fi principala activitate ”nevăzută” ce stă la baza
motoarelor de căutare și la ceea ce putem considera a fi spațiul
web accesibil.
Am afirmat ”principala” deoarece,
în mod evident, există și un rezultat ce constă în analiza,
sintetizarea, prelucrarea etc. a acestor rezultate, ”livrat” prin
intermediul unor instrumente specifice cum ar fi ”Google Search
Console”, ”Microsoft Bing Webmaster Tools”, etc.
Revenind la "indexare", căutarea
unui utilizator pe un "termen de căutare" anume, poate apare un
număr imens de rezultate.
Aici intervin algoritmii de
răspuns care, la momentul realizării acestei documentații, au mai
mult de 200 de criterii de selecție pentru a da un răspuns cât mai
apropiat de dorințele celui care caută.
Ei bine, acești algoritmi țin
cont, în primul și în primul rând de existența similarității
termenului căutat (cuvânt/ cuvinte cheie) în titlul paginii, în
adresa efectivă a paginii web (adresa URL), de câte ori apar
cuvintele cheie în conținutul paginii, dacă există în pagină
sinonime pentru cuvintele cheie, dacă pagina respectivă provine de
pe un site de calitate sau de pe un site "îndoielnic", ce "Page
Rank" are pagina respectivă etc.
De exemplu, analizarea unui termen
de căutare are ca principal obiectiv înțelegerea sensului
căutării, ce înseamnă cuvântul sau cuvintele din interogarea unui
utilizator.
Și, astfel, se ajunge la modele de
limbă, la interpretarea erorilor de ortografie, la încercarea de a
înțelege ce tip de interogare s-a utilizat, sistem de sinonime ce
rezultă eforturi imense în direcția înțelegerii limbajului
natural, înțelegerea cuvintelor cu mai multe sensuri... Multe,
multe criterii...
Importanți ar fi și algoritmii de
noutate care tind să prezinte răspunsuri rapide bazate pe noutatea
materialelor identificate în mediul web, corelate termenilor de
căutare utilizați. Este un "răspuns" util utilizatorilor ce caută
ceva prin intermediul motoarelor de căutare dar poate fi un
dezavantaj imens în cazul realizatorilor de situri.
Reunind acești factori se va
obține un fel de scor general al fiecărei pagini și acest scor va
sta la baza afișării "favorabile" a paginilor Dumneavoastră web în
paginile "de răspuns" a motoarelor de căutare.
Deci, cu cât ții mai mult să te
conformezi la cât mai multe din aceste "criterii"/ algoritmi, cu
atât vei apare mai "favorabil" în răspunsurile motoarelor de
căutare și, astfel, cu atât mai multe accesări vei avea.
Și toți acești algoritmi au
importanța lor, mai mare sau mai mică, dar există și poate crește
șansele prezenței reale a paginilor tale web în mediul web.
De exemplu, "PageRank" este un
algoritm ce evaluează importanța unei pagini web în funcție de
numărul de linkuri externe care trimit la acea pagină și de
importanța linkurilor respective.
O altă precizare deosebit de
importantă este că nu are importanță momentul în care intervii în
ceea de privește această indexare corectă și eficientă.
Crawlerele/ spiderii indexează
inițial paginile web ce le descoperă în spațiul web, ca pagini
noi, ”depozitând” URL-urile acestora în liste ce le vor urmări,
updata/ actualiza, etc permanent. Ulterior indexării inițiale ele
vor urmări fiecare modificare adusă acestora (pagini deja
indexate) și vor efectua modificările necesare în listele de
URL-uri existente (stocate).
Până aici, totul este OK și
paginile noastre sunt prezente în posibilele răspunsuri ale
motoarelor de căutare, fără probleme.
Deci, puteți oricând să exploatați
posibilitatea optimă de a rafina răspunsul la căutarea unui
utilizator (pe un motor de căutare) pentru a ”servi” cel mai bun
răspuns?!?
Ceea ce ne interesează pe noi este
reprezentat de, cum putem folosi acești algoritmi pentru ca
paginile noastre web să fie accesate căt mai mult de către
utilizatori, în condiții cât mai oneroase.
Poți dezvolta un site de o valoare
inestimabilă, un fel de pepită imensă de aur, dar acesta să nu fie
”văzută” de cei care caută astfel de pepite. Și asta deoarece tu
exiști în răspunsurile motoarelor de căutare dar...
Aceste motoare de căutare te
”prezintă” undeva pe pagina ”x” a răspunsurilor, unde ”x” este un
număr mult mai mare decât ”y”-ul ce reprezintă răbdarea sau timpul
utilizatorului ”proiectate” în număr de pagini de ”răspuns” al
motoarelor de căutare.
Studiile ”arată” că răbdarea
”căutătorului” pe un motor de căutare duce undeva la cel mult
primele 10 pagini cu răspunsuri (și, credeți-mă, 10 este mult
”umflat” pentru optimismul acestei expuneri).
Deci, pepita noastră, dacă apare
undeva, la pagina 15, este ca și cum s-ar afla în centrul
pământului, inaccesibilă aproape oricui.
Aici intervin optimizările ”SEO”
ce le putem utiliza, adopta, implementa, etc ce vor atrage
îmbunătățirea ”prezenței” paginilor noastre web la nivelul
motoarelor de căutare, ce vor scoate pepita noastră cât mai ”la
suprafață”, devenind accesibilă oricui caută așa ceva.
Nu ”priviți” cu indiferență aceste
optimizări! Chiar dacă dezvoltați pagini web de tip hobby este
evident că veți avea un interes în ”spate”, dacă investiți timpul
vieții Dumneavoastră în așa ceva. Dar dacă discutăm despre un site
de afaceri, blog, etc totul devine mai serios decât v-ați imagina.
Un detaliu semnificativ ar fi că
mediul web este asemenea unei biblioteci al cărui număr de pagini,
cărți, broșuri, etc al cărui număr crește permanent (deja se
"discută" de sute de miliarde de pagini) și lipsa de "reacție"...
Nu este prea bună...
Chiar este nevoie, necesar, etc să
acordați atenție acestor detalii! Nu uitați ”comparația” cu pepita
din centrul pământului. Aveți nevoie de prezență reală, activă pe
net, indiferent de considerații de genul: ”Comunic clienților,
prietenilor, etc adresa și sunt mulțumit”... Sau alte bla,
bla-uri.
Până și ”celebrele” rețele de
socializare au un fel de ”algoritm” (care nu prea are de a face cu
instrumentele SEO ale paginilor web) ce permite ”explozii” de
accesări, cum ar fi ”tag”-urile, bla, bla... Dar aici totul este
mult mai simplu, fiind un algoritm bazat pe numărul de ”conexiuni
sociale” și numărul de ”reacții” de tip distribuire, like-uri,
bla, bla.
Pasul 1
Ei bine, primul pas în acest
algoritm de lucru este să vă ”înscrieți”, să creați un cont, de
tip ”webmaster tools” (Google
Search Console, Microsoft
Bing Webmaster Tools).
Acest cont se creează asemenea
oricărei operații similare de creare cont, numai că va apare
obligativitatea de a demonstra că sunteți proprietarul sitului ce
îl ”înscrieți” pe aceste utilități. Așadar, vă va fi furnizat un
fișier ce îl veți încărca în directorul/ folderul principal al
sitului, de regulă în ”public_html” pe serverul unde aveți
hostingul/ găzduirea sitului (paginilor web).
Procedura este practic instantanee
și nu vă va lua mai mult de 15 minute să o finalizați (evident
dacă aveți toate elementele de care aveți nevoie: un hosting, un
site și elementele de relație ale unui ansamblu ce formează un
site web).
Din acest moment aveți la
dispoziție o serie de unelte ce vă vor furniza date destul de
relevante despre paginile web ce le oferiți ”mediului web”.
Veți avea acces la detalii de
performanță: grafice cu numărul de click-uri ”suferite” de
paginile web, acoperire, relevanță, experiență, etc), prezentate
pe axa timpului pentru a avea o imagine clară și certă asupra ceea
ce reprezintă paginile noastre web pentru spațiul web, etc, etc,
etc.
Nu voi intra acum în detalii mai
ample deoarece toate vor "veni" la momentul oportun. Acum să ne
concentrăm pe acest "Pas 1"!
Simpla înscriere a sitului tău la
aceste facilități dă informații utile dar oferă și posibilitatea
ca proprietarii siturilor din mediul web să poată trimite
structura sitului (așa numitele sitemap-uri) pentru a facilita
indexarea conținutului.
Cu ajutorul "utilitarelor" ce sunt
oferite webmaster-ilor, veți avea, în primul rând, informații
despre performanțele de căutare, reprezentate de:
- numărul total de click-uri
pentru vizualizarea conținutului sitului (clicks),
- numărul de vizualizări "răspuns"
al unor căutări efectuate de surferi web ce indică link-uri spre
situl Dumneavoastră, ce apar în motoarele de căutare (total
impressions),
- procentul ce indică click pe
link-urile afișate de motoarele de căutare (CTR mediu),
- un fel de poziționare "medie"
într-un top al plasării paginilor ce reprezintă răspunsului
motorului de căutare respectiv (average position), bineînțeles
indicând poziția paginii ce vă aparține,
- "solicitările de scotocire",
- erorile crawl
- numărul de pagini indexate,
- cuvintele "cheie" utilizate de
către cei care căutau ceva și au ajuns la răspunsul motorului de
căutare către situl Dumneavoastră și paginile ce au fost accesate
în urma răspunsului de căutare al motorului de căutare,
- alte informații relevante legate
de căutările utilizatorilor, cum ar fi țările de origine a
"căutătorilor"m dispozitivele de pe care s-a făcut căutarea,
elemente de cronologie în ceea ce privesc aceste accesări, etc.
Toate acestea vă vor da informații
clare și certe despre ceea ce reprezintă situl Dumneavoastră din
punct de vedere al utilizatorilor spațiului web.
Dar, cu toate că ceea ce se vede
ar fi principalul obiectiv de percepție al Dumneavoastră, aceste
unelte pentru webmasteri vin cu informații "tehnice" legate de:
- erorile din paginile web ce
opresc accesarea și indexarea acelor pagini, în consecință
prezența acestora în răspunsul motoarelor de căutare,
- numărul de pagini web care au
fost indexate dar care prezintă erori,
- numărul de pagini web indexate,
- numărul de pagini web care au
fost indexate dar care, din varii motive, sunt excluse de la
răspunsul "afișat" de motoarele de căutare,
- informații despre utilizarea pe
diversele dispozitive de căutare (desktop, mobile),
- informații despre problemele de
securitate "ridicate" de paginile web,
- alte rapoarte SEO efective.
Deci, iată numai câteva avantaje
aduse de utilizarea acestor parametrizări, instrumente, etc ce pot
atrage măsuri ce pot fi luate de webmaster pentru a îmbunătăți
prezența pe motoarele de căutare și, astfel, "eficiența" accesului
către site și conținutul acestuia.
De reținut este faptul că marea
majoritate a formelor de hosting existente la acest moment vă
oferă ele însele diferite instrumente de tip SEO cum ar fi AWstat,
vizitatori (și altele) în cazul cpanel, elemente SEO tipice în
cazul platformelor de tip CMS (Content Management System), etc.
Așadar, voi dezbate în detaliu tot
ceea ce se poate face cu aceste instrumente, pentru a putea
îmbunătăți așa-numitul "Scor SEO" al sitului în care vă investiți
timpul Dumneavoastră, indiferent de rațiunea ce stă la baza
acestui efort.
Dorin M - 19 iunie 2020