To Study - Tehnic - LMS-SFC

To Study - Technical - Dorin M

"Let's make something!"

"Să facem ceva!"

Instrumentele SEO - Introducere

Un alt detaliu deosebit de important în ceea ce privește realizarea unui site web este reprezentat de ”încadrarea” în ceea ce ar fi ”prezența” sitului în răspunsurile motoarele de căutare.

De exemplu, Google este un motor de căutare complet automat care utilizează o suită de software-uri cunoscute sub denumirea de ”web crawlers”, "spiders", etc (similar și în cazul motorului de căutare Bing, și altele). Cu ajutorul acestor softuri se realizează o indexare periodică a tuturor paginilor existente în mediul web, în mod automat și gratuit (există și pagini web care se indexează prin submitere).

Concret, atunci când facem o căutare în mediul web, de fapt realizăm o căutare în paginile indexate ale motorului de căutare ce ne va furniza link-urile către siturile/ paginile indexate. Și această indexare nu cuprinde toate paginile web ci doar pe cele identificate de crawlere și care au fost indexate.

Prezentarea acestor liste, în mod evident, nu se poate face în ordine alfabetică sau în ordinea ”sosirii” în spațiul web, sau alt criteriu. Trebuie să existe ceva ”în spate” pentru a da răspunsul optim utilizatorului, celui care caută ceva în spațiul web.

Și, de aceea, cei care dețin, susțin, etc motoarele de căutare vor face totul ca acestea să fie cât mai fiabile, cât mai utile, dezvoltând permanent algoritmii, softurile, etc ce stau în spatele funcționării acestor motoare de căutare.

Suplimentar apar și interesele dezvoltatorilor care au nevoie de resurse financiare pentru a susține o adevărată industrie ce să în ”spatele” motoarelor de căutare. Care resurse se obțin din publicitate/ promovare, etc. Nu voi detalia deoarece aceasta este problema Google, Microsoft, etc, dar subliniez că rezultatele date de motoarele de căutare sunt majoritar (aproape complet) utile și imparțiale.

Util pentru tine ar fi să înțelegi și cum funcționează aceste softuri de indexare (crawlere, spiders, etc).

Ele accesează pagina principală, de obicei "index".html, htm, php, asp, etc și de aici încep să indexeze toate linkurile ce sunt inserate pe această pagină, urmând să indexeze linkurile care apar pe aceste noi pagini, și tot așa...

Deci, ramificarea excesivă a sitului web, așa numitele "linkuri rupte", etc ar fi prima cauză de lipsă de indexare a paginilor existente în spațiul web, a prezenței sitului tău în acest spațiu.

Deci, indexarea și afișarea rezultatelor ar fi principala activitate ”nevăzută” ce stă la baza motoarelor de căutare și la ceea ce putem considera a fi spațiul web accesibil.

Am afirmat ”principala” deoarece, în mod evident, există și un rezultat ce constă în analiza, sintetizarea, prelucrarea etc. a acestor rezultate, ”livrat” prin intermediul unor instrumente specifice cum ar fi ”Google Search Console”, ”Microsoft Bing Webmaster Tools”, etc.

Revenind la "indexare", căutarea unui utilizator pe un "termen de căutare" anume, poate apare un număr imens de rezultate.

Aici intervin algoritmii de răspuns care, la momentul realizării acestei documentații, au mai mult de 200 de criterii de selecție pentru a da un răspuns cât mai apropiat de dorințele celui care caută.

Ei bine, acești algoritmi țin cont, în primul și în primul rând de existența similarității termenului căutat (cuvânt/ cuvinte cheie) în titlul paginii, în adresa efectivă a paginii web (adresa URL), de câte ori apar cuvintele cheie în conținutul paginii, dacă există în pagină sinonime pentru cuvintele cheie, dacă pagina respectivă provine de pe un site de calitate sau de pe un site "îndoielnic", ce "Page Rank" are pagina respectivă etc.

De exemplu, analizarea unui termen de căutare are ca principal obiectiv înțelegerea sensului căutării, ce înseamnă cuvântul sau cuvintele din interogarea unui utilizator.

Și, astfel, se ajunge la modele de limbă, la interpretarea erorilor de ortografie, la încercarea de a înțelege ce tip de interogare s-a utilizat, sistem de sinonime ce rezultă eforturi imense în direcția înțelegerii limbajului natural, înțelegerea cuvintelor cu mai multe sensuri... Multe, multe criterii...

Importanți ar fi și algoritmii de noutate care tind să prezinte răspunsuri rapide bazate pe noutatea materialelor identificate în mediul web, corelate termenilor de căutare utilizați. Este un "răspuns" util utilizatorilor ce caută ceva prin intermediul motoarelor de căutare dar poate fi un dezavantaj imens în cazul realizatorilor de situri.

Reunind acești factori se va obține un fel de scor general al fiecărei pagini și acest scor va sta la baza afișării "favorabile" a paginilor Dumneavoastră web în paginile "de răspuns" a motoarelor de căutare.

Deci, cu cât ții mai mult să te conformezi la cât mai multe din aceste "criterii"/ algoritmi, cu atât vei apare mai "favorabil" în răspunsurile motoarelor de căutare și, astfel, cu atât mai multe accesări vei avea.

Și toți acești algoritmi au importanța lor, mai mare sau mai mică, dar există și poate crește șansele prezenței reale a paginilor tale web în mediul web.

De exemplu, "PageRank" este un algoritm ce evaluează importanța unei pagini web în funcție de numărul de linkuri externe care trimit la acea pagină și de importanța linkurilor respective.

O altă precizare deosebit de importantă este că nu are importanță momentul în care intervii în ceea de privește această indexare corectă și eficientă.

Crawlerele/ spiderii indexează inițial paginile web ce le descoperă în spațiul web, ca pagini noi, ”depozitând” URL-urile acestora în liste ce le vor urmări, updata/ actualiza, etc permanent. Ulterior indexării inițiale ele vor urmări fiecare modificare adusă acestora (pagini deja indexate) și vor efectua modificările necesare în listele de URL-uri existente (stocate).

Până aici, totul este OK și paginile noastre sunt prezente în posibilele răspunsuri ale motoarelor de căutare, fără probleme.

Deci, puteți oricând să exploatați posibilitatea optimă de a rafina răspunsul la căutarea unui utilizator (pe un motor de căutare) pentru a ”servi” cel mai bun răspuns?!?

Ceea ce ne interesează pe noi este reprezentat de, cum putem folosi acești algoritmi pentru ca paginile noastre web să fie accesate căt mai mult de către utilizatori, în condiții cât mai oneroase.

Poți dezvolta un site de o valoare inestimabilă, un fel de pepită imensă de aur, dar acesta să nu fie ”văzută” de cei care caută astfel de pepite. Și asta deoarece tu exiști în răspunsurile motoarelor de căutare dar...

Aceste motoare de căutare te ”prezintă” undeva pe pagina ”x” a răspunsurilor, unde ”x” este un număr mult mai mare decât ”y”-ul ce reprezintă răbdarea sau timpul utilizatorului ”proiectate” în număr de pagini de ”răspuns” al motoarelor de căutare.

Studiile ”arată” că răbdarea ”căutătorului” pe un motor de căutare duce undeva la cel mult primele 10 pagini cu răspunsuri (și, credeți-mă, 10 este mult ”umflat” pentru optimismul acestei expuneri).

Deci, pepita noastră, dacă apare undeva, la pagina 15, este ca și cum s-ar afla în centrul pământului, inaccesibilă aproape oricui.

Aici intervin optimizările ”SEO” ce le putem utiliza, adopta, implementa, etc ce vor atrage îmbunătățirea ”prezenței” paginilor noastre web la nivelul motoarelor de căutare, ce vor scoate pepita noastră cât mai ”la suprafață”, devenind accesibilă oricui caută așa ceva.

Nu ”priviți” cu indiferență aceste optimizări! Chiar dacă dezvoltați pagini web de tip hobby este evident că veți avea un interes în ”spate”, dacă investiți timpul vieții Dumneavoastră în așa ceva. Dar dacă discutăm despre un site de afaceri, blog, etc totul devine mai serios decât v-ați imagina.

Un detaliu semnificativ ar fi că mediul web este asemenea unei biblioteci al cărui număr de pagini, cărți, broșuri, etc al cărui număr crește permanent (deja se "discută" de sute de miliarde de pagini) și lipsa de "reacție"... Nu este prea bună...

Chiar este nevoie, necesar, etc să acordați atenție acestor detalii! Nu uitați ”comparația” cu pepita din centrul pământului. Aveți nevoie de prezență reală, activă pe net, indiferent de considerații de genul: ”Comunic clienților, prietenilor, etc adresa și sunt mulțumit”... Sau alte bla, bla-uri.

Până și ”celebrele” rețele de socializare au un fel de ”algoritm” (care nu prea are de a face cu instrumentele SEO ale paginilor web) ce permite ”explozii” de accesări, cum ar fi ”tag”-urile, bla, bla... Dar aici totul este mult mai simplu, fiind un algoritm bazat pe numărul de ”conexiuni sociale” și numărul de ”reacții” de tip distribuire, like-uri, bla, bla.

Pasul 1

Ei bine, primul pas în acest algoritm de lucru este să vă ”înscrieți”, să creați un cont, de tip ”webmaster tools” (Google Search Console, Microsoft Bing Webmaster Tools).

Acest cont se creează asemenea oricărei operații similare de creare cont, numai că va apare obligativitatea de a demonstra că sunteți proprietarul sitului ce îl ”înscrieți” pe aceste utilități. Așadar, vă va fi furnizat un fișier ce îl veți încărca în directorul/ folderul principal al sitului, de regulă în ”public_html” pe serverul unde aveți hostingul/ găzduirea sitului (paginilor web).

Procedura este practic instantanee și nu vă va lua mai mult de 15 minute să o finalizați (evident dacă aveți toate elementele de care aveți nevoie: un hosting, un site și elementele de relație ale unui ansamblu ce formează un site web).

Din acest moment aveți la dispoziție o serie de unelte ce vă vor furniza date destul de relevante despre paginile web ce le oferiți ”mediului web”.

Veți avea acces la detalii de performanță: grafice cu numărul de click-uri ”suferite” de paginile web, acoperire, relevanță, experiență, etc), prezentate pe axa timpului pentru a avea o imagine clară și certă asupra ceea ce reprezintă paginile noastre web pentru spațiul web, etc, etc, etc.

Nu voi intra acum în detalii mai ample deoarece toate vor "veni" la momentul oportun. Acum să ne concentrăm pe acest "Pas 1"!

Simpla înscriere a sitului tău la aceste facilități dă informații utile dar oferă și posibilitatea ca proprietarii siturilor din mediul web să poată trimite structura sitului (așa numitele sitemap-uri) pentru a facilita indexarea conținutului.

Cu ajutorul "utilitarelor" ce sunt oferite webmaster-ilor, veți avea, în primul rând, informații despre performanțele de căutare, reprezentate de:

- numărul total de click-uri pentru vizualizarea conținutului sitului (clicks),

- numărul de vizualizări "răspuns" al unor căutări efectuate de surferi web ce indică link-uri spre situl Dumneavoastră, ce apar în motoarele de căutare (total impressions),

- procentul ce indică click pe link-urile afișate de motoarele de căutare (CTR mediu),

- un fel de poziționare "medie" într-un top al plasării paginilor ce reprezintă răspunsului motorului de căutare respectiv (average position), bineînțeles indicând poziția paginii ce vă aparține,

- "solicitările de scotocire",

- erorile crawl

- numărul de pagini indexate,

- cuvintele "cheie" utilizate de către cei care căutau ceva și au ajuns la răspunsul motorului de căutare către situl Dumneavoastră și paginile ce au fost accesate în urma răspunsului de căutare al motorului de căutare,

- alte informații relevante legate de căutările utilizatorilor, cum ar fi țările de origine a "căutătorilor"m dispozitivele de pe care s-a făcut căutarea, elemente de cronologie în ceea ce privesc aceste accesări, etc.

Toate acestea vă vor da informații clare și certe despre ceea ce reprezintă situl Dumneavoastră din punct de vedere al utilizatorilor spațiului web.

Dar, cu toate că ceea ce se vede ar fi principalul obiectiv de percepție al Dumneavoastră, aceste unelte pentru webmasteri vin cu informații "tehnice" legate de:

- erorile din paginile web ce opresc accesarea și indexarea acelor pagini, în consecință prezența acestora în răspunsul motoarelor de căutare,

- numărul de pagini web care au fost indexate dar care prezintă erori,

- numărul de pagini web indexate,

- numărul de pagini web care au fost indexate dar care, din varii motive, sunt excluse de la răspunsul "afișat" de motoarele de căutare,

- informații despre utilizarea pe diversele dispozitive de căutare (desktop, mobile),

- informații despre problemele de securitate "ridicate" de paginile web,

- alte rapoarte SEO efective.

Deci, iată numai câteva avantaje aduse de utilizarea acestor parametrizări, instrumente, etc ce pot atrage măsuri ce pot fi luate de webmaster pentru a îmbunătăți prezența pe motoarele de căutare și, astfel, "eficiența" accesului către site și conținutul acestuia.

De reținut este faptul că marea majoritate a formelor de hosting existente la acest moment vă oferă ele însele diferite instrumente de tip SEO cum ar fi AWstat, vizitatori (și altele) în cazul cpanel, elemente SEO tipice în cazul platformelor de tip CMS (Content Management System), etc.

Așadar, voi dezbate în detaliu tot ceea ce se poate face cu aceste instrumente, pentru a putea îmbunătăți așa-numitul "Scor SEO" al sitului în care vă investiți timpul Dumneavoastră, indiferent de rațiunea ce stă la baza acestui efort.

Dorin M - 19 iunie 2020