To Study - Tehnic
- LMS-SFC
"Let's make something!"
"Să facem ceva!"
Instrumentele SEO - Hosting (cPanel) (1)
Pentru a putea "trece" cu adevărat
la "Pasul 1" avem nevoie de un fel de bază de start reprezentată
de serverul pe care avem găzduirea sitului nostru.
Hosting-ul pune la dispoziție,
aproape întotdeauna, o adevărată colecție de elemente software
care să ajute în administrarea contului respectiv de hosting
(structură propriu-zisă, administrare domenii, administrare
fișiere, mail, baze de date, securitate, etc), în facilitățile de
găsduire, reprezentate de SQL, PHP, elemente de administrare ale
acestora, scripturi preinstalate, etc.
În ceea ce privește efortul meu de
prezentare a instrumentelor SEO la care putem apela într-o
adevărată luptă pentru a face situl nostru cât mai cunoscut,
primul (cel mai frecvent utilizat) software disponibil este cPanel
(date despre acest software puteți accesa de pe situl
oficial cPanel).
De aici vom avea la dispoziție
primele date statistice ce le vom corela cu eforturile SEO și,
bineînțeles, vom monitoriza evoluția reală a tuturor parametrilor
ce sunt solicitați de buna gestionare a acestora.
Interfața standard a cPanel
prezintă toate elementele software ”înglobate” de acesta grupate
în:
- "Preferințe" - de unde veți
administra elementele de bază ale contului de hosting (parole,
user manager, etc) dar și interfațarea cPanel;
- "Adresă de mail" - unde veți
găsi multe utilitare de gestionare a conturilor de mail ce vor
aparține domeniului/ domeniilor/ subdomeniilor ce le veți
administra în respectivul cont de hosting;
- "Fișiere" - unde veți administra
fișierele de pe respectivul cont de hosting;
- "Baze de date" - unde veți găsi
grupate utilitarele de administrare a bazelor de date ce le veți
menține funcție de interese, de forma de dezvoltare a aplicațiilor
ce vor forma ansamblul sitului Dumneavoastră;
- "Domenii" - unde veți găsi
utilitarele de administrare a domeniilor și subdomeniilor ce vor
fi găzduite/ dezvoltate în contul respectiv de hosting;
- "Securitate" - unde veți
beneficia de unele instrumente software de bază în ceea ce
privește securitatea contului de hosting respectiv;
- "Avansat" - în sensul de
software avansat de utilizare a hostingului, cum ar fi operațiuni
cron, indexuri, administrarea paginilor de eroare, etc;
- "Software" - în sensul de
instrumente software de utilizare a unor aplicații, cum ar fi
optimizarea sitului web, MultiPHP manager, etc;
- "Scripturi preinstalate" - unde
veți găsi numeroase software-uri unelte de realizare a siturilor
și nu numai.
Descrierile celor prezentate mai
sus vor fi realizate la grupul de dezvoltare de care aparține
fiecare dintre aceste "componente". Dar, ceea ce ne interesează
pentru instrumentele SEO este reprezentat de grupul "Măsurători".
Evident că nu toate aceste
"măsurători". Aici avem interesul concentrat pe "Vizitatori" și
"Awstats".
Vizitatori
Această facilitate este, de fapt,
o listă a tuturor accesărilor efectuate către serverul care
deservește contul de hosting de care dispuneți, deci, evident,
raportul tuturor accesărilor către situl/ siturile Dumneavoastră.
Detaliile sunt complete,
reprezentate de IP-ul de unde s-a efectuat solicitarea de
accesare, URL-ul solicitat, data și ora accesării, dimensiunea
transferului de date, URL-ul de referință și agentul utilizator.
La prima vedere pare o listă fără
sens, mult prea mare atunci când veți avea accesări ce sar de o
cifră de 1.000 de accesări zilnic, mai ales că se poate găsi și
studia media statistică prin intermediul grupărilor de date din
Awstats.
Ei bine, în timp m-am convins că
studiul sumar al măcar primelor 3 grupe de tabele ce le formează
întregul raport mi-a relevat că poți obține date reale, concrete
despre ceea ce este accesat în timp real.
Și această percepție reală despre
ceea ce se accesează în timp real ne dă indicații majore despre
cum putem interveni rapid în direcționarea fluxurilor de pagini,
în conformitate cu interesul nostru.
De exemplu, în cazul unui site de
știri, intens accesat, putem sesiza rapid dacă noua pagină web/
noua știre începe să aibă flux de accesări.
Din datele statistice ce le putem
descoperi în Awstats nu prea ai cum să îți dai seama deoarece el
oferă permanent date mediate statistic și nu de tip "timp real".
Mai mult, Awstats inserează elementele statistice într-un fel de
top al accesărilor/ referințelor și, astfel, putem vizualiza în
timp "penetrabilitatea" paginii/ știrii noastre.
Legătura cu identificarea
"Vizitatori" ca fiind un instrument SEO este evidentă, datorită
faptului că ne va permite inițierea imediată de analize SEO ce vor
căuta să identifice lipsa de penetrabilitate și să corecteze
eventualele erori.
Deci, chiar dacă nu poate fi
considerat un instrument SEO vă recomand să nu îl omiteți.
Awstats
Ei bine, am ajuns la primul
instrument cât de cât de analiză SEO ce îl avem la dispoziție. Din
punctul meu de vedere el va sta la baza tuturor analizelor,
împreună cu Google Search Console și/ sau (recomand "și")
Microsoft Bing Webmasters Tools.
Awstats este un software open
source, distribuit sub licență publică generală GNU, despre care
puteți obține informații complete accesând situl
oficial Awstats.
Avem de a face, în primul rând, cu
un software de raportare statistică care ne va fi util în ceea ce
privește analizele SEO ce le vom cumula ca un fel de întreg/
ansamblu.
Deci, el prezintă, în primul rând,
un raport sumar al accesărilor (Summary), pe o anumită perioadă de
raportare ce conține numărul de vizitatori unici, numărul de
vizite, numărul de pagini accesate (cu deducerea statistică a
numărului de pagini per vizită), numărul de accesări (cu deducerea
statistică a numărului de accesări per vizită) și "cantitatea"
transferului de date.
Ar mai fi de subliniat că Awstats
realizează delimitare între traficul vizualizat, cel solicitat de
utilizatori reali și traficul nevizualizat care este generat de
"robots", "worms" sau "replies with special HTTP status codes".
"Detaliile" deosebit de importante
ale acestui "Summary" sunt:
Vizitatorii unici
Reprezintă, efectiv, numărul de
accesări reale către situl realizat de Dumneavoastră. Deci,
parcurgând acest raport vom vedea că "X" IP-uri/ vizitatori unici
ne-au accesat ansamblul sitului, ca trafic "vizualizat". Ceva de
genul "X" persoane sau aplicațiilor lor de vizualizare (browsere,
etc - nu detaliez acum) ne-au vizitat situl în perioada de
raportare precizată în antetul raportului.
Din punctul meu de vedere, chiar
dacă este contestabilă cifra (deoarece este vorba despre ansamblul
sitului și nu doar despre paginile efective), este reperul cel mai
important al tuturor eforturilor SEO ce vor urma.
Da, aceasta este esența efortului
de a avea un site, cea de a avea cât mai multe IP-uri unice. De
abia de aici vor pleca toate considerațiile viitoare legate de
orice efort al nostru în direcția SEO.
Numărul de vizite
Reprezintă numărul de vizite
efectuate de acești vizitatori unici. Concret se ajunge la a
deduce de câte ori au revenit la situl nostru acei vizitatori
unici consemnați la prima evaluare statistică.
Deci, vom avea de a face cu un
număr "Y" de vizite care, în raport cu numărul "X" de vizitatori
unici (matematic Y / X - calcul care îl face automat Awstats) ne
va da "Numărul de vizite per vizitator".
Deci, de căte ori, pe parcursul
perioadei de timp ce stă la baza acestei raportări, un vizitator a
revenit la situl nostru.
Dacă numărul de vizitatori unici
este egal cu numărul de vizite avem de gândit la faptul că
vizitatorul ce ajunge la situl nostru vede ceva anume și nu mai
revine. Nu este un număr de tip SEO, clar... Dar ne va da de
gândit că avem urgent de intervenit pentru ca acest număr să fie
conform intereselor noastre.
De exemplu, dacă avem un site de
știri, această egalitate este clar legată de lipsa de interes, de
eventualele accesări "din greșeală" sau ca efect secundar pozitiv
legat de ceva de genul "am văzut, am terminat".
Dacă situl tău, munca ta, banii
tăi urmăresc așa ceva, totul este OK. Dar dacă ai de gând să intri
în nebunia de "a produce bani" din situl tău, apare
imperativitatea ca tu să ai acest număr ("Y" - vizite per
vizitator) cât mai mare.
Acest "cât mai mare" nu trebuie
perceput la dimensiunea zecilor! Ar fi absurd să ne gândim că
utilizatorii vor reveni, în aceeași zi, mai mult de 2, 3, hai 5
ori la situl nostru (ca IP unic). Deci, un obiectiv real de a
trece această cifră de valoarea de 2 ar fi o realizare deosebit de
utilă.
Este de ajuns să urmărim
parametrii de raport pe perioadă de o lună și, astfel, să
beneficiem de cifrele rezultate, monitorizând evoluția sitului și
adaptând deciziile noastre de intervenție funcție de ansamblul ce
rezultă prin utilizarea intervențiilor SEO.
Pagini (accesate)
Următorul indicator statistic este
reprezentat de numărul de pagini accesate, "Z", ce atrage imediat
calculul de "număr de pagini per vizită" (matematic Z / X).
Evident că acest număr trebuie să
fie cât mai mare, indiferent de rațiunea ce stă la baza efortului
investit în situl nostru. Acest indicator relevă interesul
vizitatorilor legat de conținutul sitului nostru.
Deci, cu cât mai mare este acest
număr, cu atât interesul vizitatorilor este mai mare, legat de
conținutul paginilor sitului. Dar, secundar, poate apare și
informația că utilizatorul nu găsește imediat ceea ce caută.
Și, astfel, apare corelarea între
indicatori. Dacă raportul dintre Z și Y (matematic Y/ Z) nu este
de cel puțin 2, avem probleme majore cu structura, materialele
sitului, etc.
Din experiență vă pot spune că, un
site "de start" ar trebui să aibă acest număr mai mare de 2,
indiferent de valorile "zecimale" de după cifra 2.
"Summary" (Sumar) mai prezintă
date și despre "Accesări" și traficul de date dar, din punct de
vedere al efortului SEO nu prezintă prea mare relevanță.
Pentru a mă face înțeles,
"Accesări" reprezintă cifra tuturor elementelor accesate ca
răspuns al solicitării vizitatorului. Și, în mod cert, cifra de
raport va indica și elementele secundare de accesare, cum ar fi
imaginile inserate în ansamblul paginii, elemente de automatizare,
inserții de marketing, bla, bla.
Deci, cu cât un site, o pagină web
sunt concepute de a accesa cât mai multe elemente ca răspuns la o
solicitare a unui vizitator, cu atât acest număr de accesări va fi
mai mare. Deci, nerelevant pentru efortul de tip SEO.
El are valoare reală doar pentru
calculele de optimizare în ceea ce privește încărcarea serverului
ce asigură hostingul, încărcare ce va atrage probleme legate de
viteza de răspuns la interogările vizitatorilor și, de ce nu,
dimensiunea traficului la care este supus acest server.
De exemplu, dacă vom găsdui situl
nostru în "cloud", încărcarea majoră costă "pe măsură" și va fi
necesar să urmărim acești parametri.
Apoi, chiar dacă avem găsduit
situl pe un server dedicat (de hosting), vom avea deduși 2
parametri importanți, reprezentați de "numărul de accesări per
vizită" și "numărul de octeți per vizită" care va fi necesar să îi
gestionăm.
Din experiență vă precizez că, un
site de "început" trebuie să mențină "numărul de accesări per
vizită" sub valoarea de 10 și "numărul de octeți per vizită" cât
"mai în jurul" cifrei de 500 KB/ vizită.
Altfel, viteza de răspuns la
solicitările utilizatorilor va crește până la valori ce depășesc
răbdarea majorității acestor vizitatori. Apoi, dacă renumele
sitului Dumneavoastră crește, prin creșterea numărului de
vizitatori unici, veți "cocoșa" serverul și veți avea parte de
aceeași experiență, vizitatorul așteaptă prea mult să vadă o
pagină.
Istoric
Următorul element statistic al
Awstats este reprezentat de acest "istoric" al "sumarului". Se
prezintă sub forma unor grafice la care se adaugă tabelele de date
ce stau la baza graficelor prezentate.
Istoricul este "secvenționat" pe
"istorie lunară", "zilele lunii", "zilele săptămânii", "ore (timp
server)". Fiecare poate să ia în considerare câte repere dorește
dar, din punctul meu de vedere valoare din punct de vedere SEO are
doar "istoria lunară" (monthly history).
Atenție, datele prezentate sunt
doar pe anul calendaristic curent, trecerea la un nou an atrăgând
reluarea datelor statistice de la zero.
Graficul ne dă o informație
vizuală ce ne poate induce rapid percepția trendului evoluției
parametrilor sitului nostru, din punct de vedere al indicatorilor
prezentați anterior (vizitatori unici, bla, bla).
Deci, mult mai important, este
tabelul cu date. Aici veți avea "centralizat" statistic tot ceea
ce este necesar să aveți un punct de start în a cunoaște
parametrii reali ai sitului Dumneavoastră, parametri ce vor sta la
baza considerațiilor de corelare a eforturilor SEO pe un anumit
interes.
Dacă realizați un site așa, de
dragul realizării unui site, puteți urmări acești parametri și să
luați deciziile de consecință (sau niciuna, este același lucru).
Dar dacă ideea realizării sitului
trece de perioada a 1 sau 2 ani, vă recomand să utilizați un
software de calcul tabelar și să stocați aceste date... Vă vor
furniza informații de coordonare a eforturilor SEO mai valoroase
decât v-ați imagina.
Și, acest program de calcul
tabelar, că este el Microsoft Office Excel, Open Office
Spreadsheet, Libre Office Calc, va ajuta la dezvoltarea tuturor
elementelor de calcul și coordonare a eforturilor SEO (spoiler:
voi prezenta în detaliu cum se realizează un astfel de program).
Iată că, deja, am ajuns la un fel
de efort de sistematizare ce va sta la baza tuturor gesturilor
noastre SEO, cu toate că parametrii "de server" nu par a avea vreo
legătură cu motoarele de căutare.
Vom continua în următoarea parte a
acestui material (precum și în materialele ce urmează)! Este
destul pentru acest material.
Dorin M - 19 iunie 2020