![]() |
![]() ABT Sportsline |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dupa cum ne reda situl acestui tuner/ producator rezulta ca chip-ul
intervine
in primul si in primul rand asupra consumului de combustibil. Acesta,
pe
langa "capacitatile" motorului este determinat de modul in care conduce
soferul masinii. Astfel, chiar daca soferii unei comparatii in acest
sens
urmeaza acelasi traseu, daca unul dintre ei este mai sportiv va atrage
un consum, de multe ori, net superior (deseori de cel putin 30 %) celui
mai ponderat (sau mai putin sportiv).
Ori, aici intervine chipul in controlul consumului de combustibil.
Acesta
va cauta, prin intermediul unui software dedicat, care implementeaaza
toata
(sau cat mai multa) experienta in domeniu, sa mentina functionarea
motorului
intre limite cat mai economice cu putinta. Cum se realizeaza acest
lucru?!?
Destul de simplu. Initial software-ul gestioneaza parametrii asa zisi
"de
fabrica" care tin de anumite normative de functionare. In paralel,
acest
software inregistreaza toti parametrii care ii considera "importanti"
si,
cu timpul, va trasa un fel de medie de functionare (mai mult este un
fel
de compromis) intre dorintele soferului/ proprietarului si cele ale
producatorului/
tunerului.
Acest chip poate creste cererile de putere, controleaza destul de
eficient
consumul de combustibil, emisiile de gaze (fara de a uita de stilul
conducatorului)
in stransa legatura cu ECU (Engine Control Unit) cu care face o unitate
indisolubila. Principalii parametri "urmariti" sunt turatia, volumul de
aer introdus in circuit, temperatura aerului si a combustibilului pe
diferite
segmente si "regimuri" de lucru, etc. Bineinteles ca toate acestea se
vor
afla intr-un subtil echilibru acceleratia, cantitatea de combustibil
injectata,
presiunea de explozie, timpul de ardere, s.a.
Obtinerea unui cuplu superior se bazeaza in primul rand pe faptul ca
aproape
orice producator "lasa" o "plaja" de putere posibila a motorului.
Astfel
ca, un motor 1.9 (de exemplu) poate sa aiba o plaja de putere cuprinsa
intre 90 si 122 Cp dar sa fie "setat"/ "livrat" la baza acestei plaje,
mai precis la 90 Cp. Tunerul va exploata aceasta particularitate si ne
va da masina inapoi cu 110 Cp (de exemplu) facandu-ne sa ne minunam de
transformare. Acest lucru, impreuna cu "fineturile" de la chip pot da
performante
neasteptate.
In cadrul acestui proces (functionarea in conditii "la limita" datorita
tuning-ului) apare fenomenul de uzura suplimentara. Un bun tuner va
realiza
imbunatatiri ale componentelor supuse unor deteliorari suplimentare
prin
tratamente sau exploatari specifice care sa "aduca" viata componentelor
tinta in parametri cat mai apropriati de "functionarea normala". In
plus,
tunerul va face unele recomandari in ceea ce priveste exploatarea cum
ar
fi schimbul de ulei care se va face la un anumit numar de kilometri
parcursi
(de obicei mai mic decat inainte de tuning), cu un anume tip, s.a. Nu
uitati
ca aceste modificari atrag si problematici legate de autoritatile in
domeniu
care pot sa nu aprobe modificarile realizate. Dar, un tuner care se
respecta,
va face intotdeauna modificari "fara probleme legislative".
Un exemplu in ceea ce priveste "rezultatul" operatiunilor de tuning
poate
fi masurarea puterii cu tot ceea ce presupune ea. De la acest tuner/
producator,
avem o documentatie care va va prezenta cum si ce se pregateste pentru
masurarea puterii motorului - da
click aici - este necesar Acrobat Reader 7.
Oferta pentru Romania cuprinde o gama de la 3 EDaS la 10 EDaS, cu preturi intre 800 si 2000 EUR (vezi oferta anexata aici).
Nota: Caracteristicile inserate pe parcursul acestei pagini sau al documentatiilor conexe sunt obtinute din surse diferite, provenind in general de pe internet (chiar daca si de la situl respectivilor producatori), si nu implica responsabilitatea sau garantarea proveninentei sau corectitudinii de partea autorilor acestor pagini (fara a uita de faptul ca producatorii mentionati nu au nici un fel de raspundere atribuibila prezentelor pagini).
(2001...2012 dorinm.ro, powering 2005...2006 autodidactu.ro)