Click oferta de carte Dorin M
Domeniul Romania - Alba   Stema judet Alba
Alba
Catre pagina principala...Catre paginile de studiu - To Study...Catre paginile de distractie - To Entertain...Catre paginile de lucru - To Work...Catre paginile de afaceri - To Affair Sectiune Descriere...Paginile despre Romania   

Buton Traditii Romania
            Tradiţii şi folclor.

                Fărău

                Populaţia din satele aparţinâtoare comunei este purtătoarea unor tradiţii şi obiceiuri caracteristice locuitorilor din Podişil Târnavelor. Tradiţiile şi obiceiurile se manifestă cu ocazia diferitelor sărbători religioase sau evenimente familiale (nunţi, botezuri, înmormântări), dar şi cu ocazia unor ritualuri legate de munca câmpului sau, pur şi simplu, la diferitele petreceri sau întruniri ale sătenilor.
Traditii localitatea Farau Alba
                "Bătuta fetelor" este un dans popular, specific zonei Fărău, simbol al tradiţiilor nunţilor de odinioară.
                Datinile legate de unele sărbători creştine sunt bine reprezentate, cea mai cunoscută fiind sărbătoarea legată de Sânziene - Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul când obiceiul locului îndeamnă fetele să adune flori de sânziene făcând din acestea cununi şi cruci pentru protejarea casei şi a persoanelor  contra duhurilor rele.

                Gârbova

                În această zonă tradiţiile româneşti sub puternic "împletite" cu cele săseşti, datorită continuităţii de comuniune de-a lungul vremurilor.
Port popular Garbova   Port popular Garbova   Port popular Garbova
Port popular din zona Gârbova, Alba
Port popular Garbova   Port popular Garbova
Port popular din zona Gârbova
Port popular Garbova  
Port popular Garbova

                Mogoş

                Cele mai multe datini şi obiceiuri sunt legate de anumite date calendaristice, sărbători sau de timpul premergător acestora, precum şi de principalele momente din viaţa oamenilor (naşterea, căsătoria şi moartea).
                Portul locuitorilor din mocănime este descris astfel: "Ţundrele bărbaţilor sunt numai până la genunchi de lungi şi cioarecii strâmţi şi cu cusătură pe dunga piciorului, iar la glezne sunt vârâţi în nişte colţuni (ciorapi) numai de o palmă ieşiţi afară din opincă. Toate aceste haine sunt făcute din pănură albă şi lână. Cămaşa e scurtă şi vârâtă în cioareci atârnând de băierile câte o merindară vărgată în trei colţuri şi care fiind vârâtă după un şerpar serveşte drept batistă de buzunar. Tot după şerpar e şi teaca cu două despărţituri în care este un cuţit şi o furculiţă cu două clenge lungi şi cu prăsele de os ghintuite. Pălăriile sunt rotunde peste care sunt învârtite nişte fire de aur foarte îbgust împletite". Femeile se îmbrăcau în poale şi cămaşă din pânză ţesute de ele, peste care puneau o bluză şi o fustă largă, numită rochie, se încălţau cu ciorapi din lână, ghete sau cizme. Peste bluză îmbrăcau un cojoc din piele de miel, vopsit maro, cu flori de câmp deschise pentru femeile tinere şi de culori mai închise pentru cele mai în vârstă. Femeile bătrâne purtau cojoc alb cu ornamente cusute cu aţă neagră. Pe cap se punea o năframă de culoare închisă în timpul iernii, pe deasupra, se mai punea un şal de lână neagră, al cărui colţ atârna pe spate în jos.
                Dansurile populare sunt diferite de dansurile moţeşti, cele mai jucate fiind "Tropotita" (jucată de mocani), "Târnele" (jucate de moţi), "Ţarina"  (joc de perechi moţesc, cu deplasări lente, mişcări largi de braţe, cu plimbări şi învârtirea fetei pe sub mână) cu variantele ei, cea mai jucată fiind "Mocăneasca" (dans vioi, cu mişcări repezi şi multe bătăi de picior în podea).
                Superstiţiile cele mai întâlnite în zonă sunt reprezentate de: - să nu treci peste gunoiul măturat sau adunat, că nu te mai însori; - să nu pui apa în pahar peste mână, că nu-i de bine; - să nu omori broască fiindcă înţarcă vaca; - să nu umbli cu un pcicior neîncălţat şi cu altul desculţ că moare măta; - să nu verşi sarea că va fi sfadă (ceartă) în casă; - să nu laşi pruncii să se joace cu foc că se udă noaptea în pat; - să nu omori rândunica că-i păcat şi poţi căpăta râie şi pistrui; - dacă sar scântei din foc în casă e semn că vin musafiri; - dacă focul din sobă ţiuie e semn că cineva te vorbeşte de rău; - dacă pui cuţintul cu tăişul în sus e semn că urmează sfadă în casp; - când pleci undeva la o treabă şi-ţi iese cineva cu un vas gol ori cu o căruţă sau un car gol sau cu un sac gol în cale, poţi să te întorci înapoi că nu vei reuşi să faci ceea ce ai vrut; - când pleci la târg să vinzi ceva e bine ca cineva din casă să-ţi dea nişte bani; - nu vei reuşi unde mergi dacă te întorci înapoi din drum, ca să-ţi iei ceva ce ai uitat; - dacă-ţi iese înainte o femeie sau o fată, la fel n-ai noroc; - dacă-ţi iese înainte un ţigan sau un hornar vei reuşi; - dacă în drumul tău întâlneşti o babă e semn rău şi nu nimereşti bine; - dacă îţi iese în care o pisică neagră nu vei reuşi în ceea ce ai de făcut; - când plouă la înmormântare e semn că mortul a avut o viaţă plină de tristeţe; - când latră, urlă câinele cu capul în sus simte primejdia de foc şi când urlă cu capul în jos moare cineva din familie.
                Casele fiind realizate în mare parte dintr-o singură cameră, aceasta îndeplinea şi funcţia de cameră de zi şi dormitor şi bucătărie, motiv pentru care mobilierul era bine definit. Sub fereastra de la stradă se aşeza o laviţă, mai adesea o ladă lungă cu spate, în care se păstrau hainele, în faţa ei se punea masa, iar pe lângă pereţi, de o parte şi de alta a ferestrei se aşeza câte un pat. În paturi se puneau strujacuri (saltele), făcute din pânză groasă, ţesută în casă, apoi se puneau pernele şi deasupra acestora o cergă din lână dubită. Păturile se acopereau cu un covor de lână, ţesut în casă, în diferite culori şi cu diverse ornamente. În zilele de sărbători păturile se acopereau cu cuverturi albe măestrit ţesute şi terminate cu ciucuri şi dantele. De-a lungul paturilor se aşezau laviţe cu spate. Pe pereţi se puneau ştergare măestrit ţesute, farfurii de ceramică sau de porţelan, icoane şi fotografii iar deasupra ferestrei se aşeza o oglindă în jurul căreia se punea cel mai frumos ştergar.

                Săliştea

Port traditional Salistea - Alba   Port traditional Salistea - Alba   Port traditional Salistea - Alba

                Sâncel

                "Burduhoasa" - Obicei popular al zonei care îl sărbătoreşte pe Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, cel împuternicit cu cheile câmpurilor, protectorul lucrătorilor pământului şi al animalelor. În cadrul acestei sărbători unul sau mai mulţi tineri se îmbracă în costume "vegetale" (pe haine fiind prinse ramuri, flori, iarbă, etc. acoperind cât mai mult din corp) şi merg pe la grupurile de fete cântând şi dansând (şi împreună cu ele), pentru a îmbuna pe Sântul Gheorghe şi a asigura o viitoare recoltă plină de bogăţie.
Obiceiul Burduhoasa din Sincel

                Ştremţ

                Principalele sărbători tradiţionale populare sunt legate, în primul rând de cele trei momente esenţiale ale vieţii: naşterea, căsătoria şi moartea. Apoi sunt cele legate de elementele religioase predominante. Şi, în sfârşit, dar nu în ultimul rând, oamenii locului îşi leagă sărbătorile de organizarea muncii, a şezătorilor şi a clăcii. Astfel avem:
- Nunta şi înmormântarea - Ceremonialul de nuntă marchează despărţirea de vechea stare şi trecerea în rândul oamenilor iar moartea este concepută, imaginar, ca o lungă călătorie, marcată ceremonial, într-o lume similară celei de aici, deşi opusă ei, ceremonialul fiind orientat spre stabilirea unei legături a defunctului cu lumea unde va ajunge.
- Şezătoarea - Şezătorile femeilor şi fetelor era comună, fiind stabilit de obicei locul de desfăşurare şi durata, adică de toamna până primăvara. Prin tradiţie, zilele de şezătoare erau miercurea şi joia, în afara perioadelor imediat premergătoare marilor sărbători religioase. Aici se prestau diferite activităţi cum ar fi torsul, ţesutul, cusutul, dar şi diferite alte ocupaţii predominant economice, artizanale, etc. În plus, şezătoarea era şi locul unde se povestea, se cânta, prilej de adunare a mai multor persoane şi de transmitere a valorilor culturale, a cunoştinţelor, etc.
- Claca secerişului - Era momentul când oamenii se adunau şi dădeau ajutor la recoltarea cerealelor pentru cei nevoiaşi sau pentru cei mai înstăriţi, care dispunea de mari suprafeţe de teren. Lucrul începea la răsăritul soarelui şi fetele secerau spicele iar feciorii legau snopii şi clădeau clăile pe mirişte pregătind totul pentru transportul în zonele de păstrare. Drept mulţumire gazda oferea la sfărşitul zilei de muncă, tuturor participanţilor, plăcinte gustoase sau alte bucate şi vin din recolta precedentă a viei.
- Peana sau cununa - Este un alt obicei legat de seceriş, existând tzradiţia ca tineretul să joace duminica prin curţile acelor gospodari care au secerat, ca semn de mulţumire şi recunoştinţă pentru recolta bogată. La terminatul lucrului fetele fac peana sau cununa din spice de grâu, în formă de cruce, iar în timpul lucrului cântă cântecul grâului.
- Claca căsuitului - La construcţia unei noi case sau a unei şuri, gospodarul apela la ajutor sub formă de clacă a rudelor, prietenilor sau altora, persoane cu diferite calificări cum ar fi zidari, dulgheri, tâmplari şi proprietari de atelaje, care se angajau să transporte piatra necesară fundaţiei, a cărămizilor, nisipului, cherestelei, etc. ajutănd la clădirea  casei, etc. Cei care beneficiau de ajutorul clăcii aveau obligaţia să servească tuturor trei mese pe zi şi băutură.
- Obiceiul Hodăilor - Acesta are loc primăvara, înaintea prinderii Postului Paştilor, şi se aprind focuri mari pentru a îndepărta din răndul locuitorilor sau al zonelor toate relele şi păcatele, astfel încât oamenii să primească sărbătoarea învierii Domnului cu sufletul curat.
- Colindatul - Specific sărbătorilor de iarnă, este caracterizat de formarea de grupuri de copii-colidători care merg cu Steaua, de Crăciun, pe uliţele satului, luptându-se cu nămeţii, cântând pentru a slăvi Naşterea Domnului şi de a aduce linişte şi bogăţie la casele celor colindaţi. Micuţii colidători primesc pentru strădania lor colăcei, nuci, mere, bani sau altceva.
- Umblatul cu capra sau ţurca - Ţurca este un personaj alegoric ce reprezintă o fiinţă cu cap de capră. Corpul caprei este format de un on (sau doi) acoperit cu un lepedeu de lână. Hazul acestui obicei constă mai ales în faptul că ţurca îi sperie prin înfăţişare şi zgomot (fiind împodobită cu tălăngi şi clopote) pe cei mici, ideea primară fiind că aşa cum se sperie copiii aşa se sperie (şi sunt alungate) şi duhurile rele.
                Cântecele şi dansurile populare - Dansul popular al zonei avea în repertoriu "Zdrăngănita", "Învârtita", "Haţegana", "Căluşerii" (dans al feciorilor la care participau 12 tineri îmbrăcaţi în costume specifice), "Haidăul" şi "Mocăneasca" (învăţată de la mocanii care veneau vara de la munte, pentru recoltarea cerealelor, şi care în zilele de sărbătoare "îşi demonstrau puterile de buni dansatori").
                Portul popular al zonei îmbină două culori predominante, albul şi negrul, care dau o notă de sobrietate şi prestanţă.
                Portul femeiesc este confecţionat din pânză albă, sau din giulgi, pe care se coseau cu aţă neagră diferite ornamente, pe mâneci şi pe piept, fiind format din:
- Năframă - Confecţionată din lână fină şi moale, groasă, de formă pătrată, cu latura de aprox. 1,5 m, având pe margini ciucuri negri.
- Ie - Realizată din pânză albă fină, bogat decorată cu modele ornamentale în special la măneci.
- Cheptăraş - Peste ie se purta un cheptăraş negru, din catifea sau postav, pe care arau cusute diverse modele ornamentale.
- Chieptăruţ - Femeile mai tinere purtau pe sub ie un chieptăruţ, confecţionat din pânză fină, prevăzut cu două bretele care îl susţineau peste umeri.
- Jacheta - Se purta în special iarna, fiind realizată din postav gros, căptuşită, cu mâneci, putănd fi înlocuită cu un pieptar din piele de oaie, cu deschidere în faţă (bundiţă) care avea cusute pe margini modele ornamentale.
- Poale, confecţionate din pănză albă mai fină, decorate în partea de jos cu o bandă neagră, lată. Poalele largi, ajungând până la jumătatea gambei, se cuseau din două foi şi se închideau în faţă sau în spate, având creţuri pe şolduri.
- Poliţele, se purtau pe sub poale, confecţionate din pânză mai fină, erau scurte ca lungime faţă de poale şi mai strâmte, în partea de jos având cipcă, o broderie albă, croşetată.
- Cătrinţele, se purtau pereche, una în faţă şi una în spate, peste poale, fiind ţesute din postav negru cu cipcă şi fodoraşi.
- Ciorapi, de bumbac, de culoare neagră, care se prindeau pe picior cu ajutorul unor şireturi bine înnodate.
- Opinci, bocanci sau cizme - Opincile sunt realizate din piele de vită argăsită, bocancii şi cizmele depinzănd de disponibiluzl financiar al fiecăruia.
                Portul bărbătesc este compus din:
- Pălărie, căciulă - Pălăria se purta vara, realizată din paie sau postav mai fin, căciula se purta iarna, realizată din piele de oaie căptuşită cu blănită de miel sau pielicele de astrahan.
- Cămasă - Lungă, până la jumătatea coapsei, încreţită pe piept, despicată la mijlocul lui, care se încheia în faţă cu nasturi sau cu docănaci cu şireturi. Mănecile aveau în partea inferioară o bentită de culoare albă, cu o butonieră şi un nasture.
- Laibăr - Pieptar realizat din postav negru sau din piele de oaie cu diverse ornamente pe margini.
- Şerpar - Curea lată, din piele, prevăzută cu două buzunare, unul pentru bani şi celălalt pentru amnar, cremene, punga de tabc şi foiţe, sau altele.
- Cioareci - Pantaloni realizaţi din postav alb, gros, bătut la piuă, croiţi pentru a fi strâmţi pe picior (pentru iarnă) sau realizaţi din cânepă şi bumbac cu acceaşi croială (pentru vară).
- Obiele - Făşii de pânză sau postav înfăşurate în jurul gambei şi piciorului.
- Opinci, bocanci sau cizme - Opincile sunt realizate din piele de vită argăsită, bocancii şi cizmele depinzând de disponibilul financiar al fiecăruia.
                 



Powered by Medow
(2001...2012 dorinm.ro, 2010...2012 powering romaniatraditii.ro)
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă realizatori