În apropierea Botoşanilor se văd şi azi urmele
a două cetăţi înconjurate cu val de pămînt. Săpăturile
arheologice au dat la iveală locuinţe construite din lemn şi lut
amestecat cu paie şi frunziş, ceramică lucrată cu mâna,
vârfuri de săgeţi din bronz, perle din pastă sticloasă colorată
şi un obiect de aur, de o mare valoare, reprezentând un animal cu
cap de mistreţ, trup de peşte şi coadă de pasăre.
Şi iată ce spune legenda:
Când s-a auzit că romanii au pornit să
cucerească lumea, zicându-şi stăpâni ai pămîntului,
un fulger de groază a străbătut întreaga seminţie dacă,
lăsînd în inimi o mare nelinişte.
- Să ne unim, să întărim cetăţile şi braţele noastre tari, a zis
înţeleptul Burebista. Numai aşa îi vom opri pe romani să
vină asupra noastră!
Astfel a apărut în fruntea destinelor dace,
Burebista, cel mai mare dintre regii Traciei. Unind el întreaga
suflare dacă, întărind cetăţile şi oştile, a făcut din poporul
său o uriaşă putere, spulberând primejdia romană spre alte zări.
Şi liniştea a domnit multă vreme nestingherită. În vremea aceea
s-au ridicat şi cele două cetăţi de lângă Botoşani, una mai tare
ca cealaltă, cu mult mai puternice decît altele. Aşa de puternice
că ele ar fi adus faima Daciei, dacă Decebal ar fi reuşit să deschidă
cel de al doilea front după ce a căzut Sarmizegetusa. Iar Roma ar fi
plătit din greu cutezanţa de a se opune dacilor, strămoşii lor. Şi
ochiul treaz al Marelui Rege, Burebista, veghea pretutindeni, colinda
ţara să-i cunoască oamenii şi locurile. El îşi împărţea
grija, deopotrivă, la toate cetăţile din Dacia. Aşa a ajuns şi pe la
noi, să vadă şi cele două cetăţi de lîngă Botoşani. Poporul i-a
făcut o mare primire. Sub cerul albastru fâlfâiau
steagurile dace şi sclipeau armurile în razele soarelui,
scuturile aruncau fulgere şi licăreau coifurile. Suliţele ostaşilor, ca
o pădure, îşi înălţau vârfurile în aer. Oştile
erau gata parcă să înfrunte semeţia cuceritorilor. Mulţimea
adunată se revărsa până departe. Lumea era în aşteptare şi
numai freamătul ei se auzea ca un ecou stins şi depărtat.
În freamătul poporului a apărut Burebista.
Cornurile au răsunat şi oştile i-au dat onorul. Au zăngănit armele şi
în faţă i s-au perindat cetele de războinici. Regele păşea demn
şi maiestuos,. Vederea lui înflăcăra pretutindeni inimile.
În cale i-a ieşit fiica celui dintâi conducător al cetăţii.
Mâinile ei albe ţineau o tavă de lut cu pâine şi sare.
Alături era o căniţă cu vin. În sufletul său poporul nu renunţase
la vechile tradiţii, chiar dacă creşterea viţei era îngrădită.
Regele muşcă din pîine şi-şi atinse buzele de vin. Splendoarea
cetăţii l-a uimit. Desăvârşită de meşteri iscusiţi, i s-a părut
de neînvins.
- Mărite rege, i-a zis comandantul cetăţii, în mâna ta
îmi încredinţez soarta fără şovăire şi jur să lupt pe veci,
eu şi această cetate, numai sub steagul Daciei unite!
Şi plăcându-i cetatea, Burebista i-a lăsat
în dar acel obiect de aur cu cap de mistreţ, trup de peşte şi
coadă de pasăre. Şi le-a zis vitejilor ei:
- Să loviţi în duşmani cu puterea mistreţului, să vă strecuraţi
printre dînşii ca peştele prin apă şi să treceţi peste ei ca
pasărea în zbor. Şi el să fie steagul acestor cetăţi ca două
stînci. Iar tu, fată frumoasă, ce mi-ai dat căniţa ou vin
rubiniu, primeşte acest şirag de perle.
De atunci cetăţilor li s-au zis stânci iar mai
apoi Stânceşti. Şi pe aceste locuri strămoşii noştri daci, cei
mai viteji dintre traci, au aprins focurile vestind apropierea
duşmanilor, şi-au apărat glia prin dîrzenie şi nefrică de moarte.
Peste ţărîna lor a crescut iarba ce şi-a înfipt adânc
rădăcina în acest pămînt.
Legenda cetăţii de la Ibăneşti (Măgura)
Batrînii spuneau că Burebista a poruncit să i
se înfăţişeze fraţii Iban, meşteri mari, iscusiţi în
ridicarea cetăţilor. Şi le-a poruncit să înalţe una pe culmile
cele mai mari, ce se întind de-a lungul malului drept al Prutului
dinspre Dorohoi. Mirându-se de locul unde dorea să facă cetatea,
unul dintre fraţi şi-a îngăduit să-l întrebe pe marele rege
la ce-i bună treaba asta.
- Potrivit cu cele ajunse la urechile noastre, romanii se gîndesc
să ne calce pământul strămoşilor. Şi fiindcă „berbecii" lor
uriaşi au sfărmat cetăţile lumii, s-ar putea să le răpună şi pe ale
noastre. De asta se cuvine să întărim şi partea aceasta a
pământurilor noastre. Şi-apoi, cine ştie de unde mai poate veni
primejdia ? Prevederea-i mama biruinţei!
Aşa au pornit
fraţii Iban de au ridicat, pe culmile cele mari, o măgură, de aproape
şase sute de metri, din stînci, pietre şi nisip, de pe care se
vede tot ţinutul Dorohoiului şi chiar până la Iaşi şi Suceava. Pe
vârf au făcut o cetate cu şant circular şi poartă, au
înălţat o movilă, ca loc de strajă dincotro vine duşmanul şi
încă două ridicături, de unde să se vadă ce se
întâmplă în cetate.
Şi
trecînd pe acolo Burebista a zis fraţilor Iban :
- Aţi făcut o cetate cum numai o minte ca a voastră ar fi putut face.
Deci, după numele vostru şă se numească locurile astea şi Ibăneşti să i
se zică cetăţii, spre pomenirea voastră în veacul vecilor.
Amu, eu nu ştiu dacă strămoşii noştri daci s-au
apărat în Cetatea Ibăneştilor, dar bătrânii au mai spus că,
după ce a căzut Sarmizegetusa, Decebal a vrut să folosească cetăţile
înălţate de Burebista în Dacia de sus. Dacă n-ar fi fost
prins şi decapitat, viteazul rege ar fi deschis aici al doilea front.
Ei au mai povestit că pe vremea năvălirii popoarelor barbare dacii
liberi s-au adăpostit în acele cetăţi. Din Cetatea Ibăneştilor au
fost loviţi tătaro-mongolii lui Batu Khan, ce s-au aruncat ca un
năprasnic puhoi asupra ţării, de i-au împrăştiat şi alungat spre
alte zări.
Aşa că, de n-ar fi fost prevederea lui Burebista,
mai mulţi ar fi fost locuitorii ucişi şi biruinţă mai greu s-ar fi
dobîndit.
Mormântul Uriaşului şi Balta Mare
De cînd îi lumea, oamenii văd acolo,
între Ibăneşti şi Pomîrla, pe locul numit Şesul Jijiei, o
movilă ce-i zic Mormântul Uriaşului.
Spune legenda
că în vremuri de demult, când pe pământ trăiau uriaşi
şi oameni, de la o vreme cei dintâi au prins să ne părăsească, că
prea erau leneşi, proşti, lacomi şi credeau că totul li se cuvine. Aşa
s-a făcut că prin locurile acelea au mai rămas doar doi copii de
uriaşi: Cazaria şi Tatarin. Şi, făcându-li-se unor oameni milă de
dânşii, i-au luat să-i crească. Dar, pasărea pe limba ei piere şi
lupul îşi schimbă părul, dar năravul ba. La început uriaşii
i-au dat pe oameni afară din casă, încât bieţii de ei au
trebuit să se mute în şură. Dacă ar fi fost numai atâta
n-ar fi fost nimic. Într-o zi le-au mâncat vaca, în
alta, oile, şi tot aşa.
Când
i-au alungat şi din curte, oamenii le-au zis:
- Dragii noştri, luaţi-vă bună ziua de la casa noastră că ni s-a acrit
de voi!
Când
auziră copiii asemenea veste nu zăboviră o clipă. Se îmbrăcară,
îşi luară cîte o boccea şi porniră haihui, zbenguindu-se şi
batjocorind pământul. De ce mergeau, tot mai multe stricăciuni
făceau. Ba dărâmau o casă, ba călcau oamenii în picioare,
ba dădeau iama prin cirezi, ucigând viţeii. De la o vreme le-a
venit sete. Zărind o fântână, băiatul s-a repezit
într-acolo.
Cum n-avea
minte, a coborît cu capul în apă şi s-a înecat. Abia
a reuşit să-l scoată soră-sa la suprafaţă, de umflat ce era. Şi dacă a
văzut că Tatarin şi-a dat obştescul sfârşit, i-a pus o comoară la
căpătâi, cum era obiceiul la uriaşi, l-a întins pe iarbă şi
l-a acoperit cu pămînt adus dintr-un loc învecinat. Apoi
l-a bocit de s-au cutremurat norii şi-au slobozit o ploaie
nemaipomenită.
Se zice că
prostul tot prost rămâne, chiar dacă-i mare şi tare. Aşa şi fata
de uriaş, s-a ascuns tocmai bine în groapa făcută când a
scos pământ pentru frate-său. Numai că ploaia a ascuns-o aşa
bine, până ce-a acoperit-o cu totul, şi astfel Cazaria şi-a găsit
acelaşi sfârşit ca şi Tatarin.
Zic unii că
într-acel loc, pe când abia mijesc zorile, la zile mari, se
văd focuri ciudate. Flăcările ard albastre deasupra comorii urieşeşti.
Mulţi au încercat să pună mâna pe ea, în fel şi chip,
dar zadarnică le-a fost truda. De ce săpau, de ce comoara se ducea mai
în afund.
Oamenii
îi spun movilei, din bătrâne vremi, „Mormîntul
Uriaşului", iar gropii celei adânci „Balta Mare".
Valul sau Troianul din Ţara de sus a
Moldovei
De aproape două mii de ani oamenii văd acolo,
în ţara de sus a Moldovei, acea ridicătură de pămînt, ca de
trei metri înaltă, ce-i zic Valul sau Troianul, şi numeroase
movile. împreună, aceste construcţii par a fi format un
întreg sistem cu caracter strategic sau defensiv, de care s-au
folosit odinioară locuitorii acestor meleaguri. Cu pămîntul
aruncat către nord, adică spre munţi şi codri, valul trece prin ţinutul
Dorohoiului şi, în paralel cu Valul de pămînt din părţile
Covurluiului, trec Prutul şi Nistrul la răsărit şi merge mai departe.
În acest Val sau Troian s-au găsit medalii şi opaiţe romane din
lut ars, ce se află la Muzeul din Săveni. Vederea Valului îţi
lasă o impresie adâncă. însemnătatea locului a trebuit să
facă pe oameni să înalţe această lucrare. Fireşte că
stăpânii acestor locuri trebuiau să opună aici rezistenţă.
Cât sânge nu s-o fi vărsat, câte pustiiri şi
pârjoluri n-or fi fost...
Şi iată ce spune legenda:
Viaţa poporului roman n-a cunoscut niciodată ce-i
odihna. Atîtea războaie, atâta sînge vărsat,
atâtea popoare distruse.
Când ei au prins să cucerească părţile locuite
astăzi de români, împărăţia lor se lăţise că sta gata să se
rupă. Traian ştia că marginile împărăţiei sale erau prea
întinse şi că era cu totul neînţelept să le mai lărgească.
Aşa s-a făcut că după ce a risipit coroana lui Decebal, a rămas numai
cetatea întărită de munţi a Transilvaniei. În celelalte
părţi a trimis legiuni să strângă tributul şi să vegheze. Dar
popoarele supuse cutremurau împărăţia, răzvrătindu-se, şi
celelalte erau pregătite de atac. Astfel, împăratul a căutat să
dea uriaşei sale împărăţii puterea de a se împotrivi
zguduirilor dinăuntru, celor ce roiau din toate părţile
împrejurul ei. Aşa a prins să întărească cetăţile, să
întindă drumuri, să ridice valuri de apărare şi movile de strajă.
Cei mai ameninţători erau însă neastâmpăraţii daci din
afara provinciei romane, supuşi acesteia ca tributari. Întăririle
trebuiau să fie şi ele pe aceeaşi măsură.
S-a întîmplat că în timpul acestui
împărat trăia la Roma fiul unui meşter iscusit în trasul
valurilor, pe nume Novac. Tatăl său născocise un fel de brăzdar uriaş,
tras de peste o mie de oameni, care ridica pământul cât
casa. Şi cînd a fost să întărească părţile locuite de dacii
liberi, Traian l-a chemat pe Novac şi i-a zis:
- Ia brăzdarul tatălui tău şi mergi în Dacia. Acolo să-mi ridici
cel mai trainic val din câte s-au pomenit. Poruncind
împăratul, a venit Novac în ţara dacilor liberi de şi-a
aşezat tabăra în părţile unde astăzi se află satul Hăneşti. Şi de
acolo a prins să tragă brazdă adâncă şi înaltă. În
vremea asta trăia printre daci o tânără îndrăzneaţă şi
plină de curaj, odraslă din neamul lui Burebista, pe nume Cabiria, ce
nu putea uita atât de uşor înfrângerea suferită de
daci. Auzind ea că romanii ridică val de apărare, a prins să
înflăcăreze inimile dace să meargă într-acolo, să oprească
lucrarea. Era toamna când se culegeau viile şi femeile dace
împleau podgoriile cu cântecul lor ce amintea de faptele
strămoşilor liberi. Cîntecul cel mai aprig era al Cabiriei:
- Să ne unim, spunea ea. Când dacii au fost uniţi, au făcut una
dintre cele mai mari puteri ale pămîntului. Romanii ne
sfârtecă ogoarele şi viile cu brazda lui Novac, să-i alungăm!
- Să-i alungăm, au răspuns ca într-un glas femeile dace.
Aşa s-au înarmat ele cu arcuri, săbii şi
lănci, şi-au luat scutul, casca şi cămaşa de zale şi-au pornit
într-acolo. În frunte mergea Cabiria, purtând
balaurul cu cap de bronz şi trup în toate culorile, dând
din el un şuer cumplit, asemenea unei adevărate reptile. În urma
ei veneau femeile din întregul ţinut al Dorohoiului.
Era pe la amiază, Novac tocmai dăduse poruncă să se
oprească plugurile, să se întindă masa, când s-a făcut
auzit înspăimântătorul glas al balaurului dac. În
faţă mii de femei îşi întindeau frontul de-a lungul
valului. Pe înaltele movile alergau flăcările şi răsunau
buciumele. Bărbaţii daci, bătrînii şi copiii veneau de
pretutindeni la chemarea lor să apere pămîntul pas cu pas, cu
vitejie de tigru cum rar mai văzuseră romanii la alte popoare. La una
ca asta nu se aşteptaseră romanii şi repede s-au echipat de luptă.
- Rămîneţi pe loc, le-a zis Novac. Mă duc să văd ce vor de la noi.
- Se vede că ţi s-a urât cu viaţa şi n-ai aflat ce le poate
pielea. Sunt mai rele ca leoaicele. Cînd nu mai au cu ce lupta,
îţi înfig dinţii în beregată. Se luptă cu o cruzime
şi cu o stăruinţă nemaipomenite!
Novac, însă, nu dădu ascultare ostaşilor şi
porni într-acolo. Spectacolul îl înfricoşa, dar
în acelaşi timp îl fermeca. Tatăl său, care ridicase Valul
lui Traian de la Dunăre, îi povestise că dacii sînt oameni
cu care te poţi înţelege.
- La urma urmei ce-ar putea să facă nişte femei unui bărbat fără arme?
Uimită de cutezanţa lui Novac, Cabiria a poruncit
luptătorilor să se
oprească.
- Ce căutaţi aici? a răsunat vocea constructorului.
- Am venit să ne luptăm, a răspuns Cabiria.
- Romanii nu se luptă cu femei!
- Dacă nu, se luptă ei, ne luptăm noi!
- De ce vreţi să vă luptaţi?
- Din pricina valului. Vrem să nu mai răscoliţi pământul Daciei.
- Noi nu răscolim pământul, tragem numai hotar până unde se
întinde împărăţia. Dacă nu vreţi să-l facă romanii, atunci
să-l faceţi voi! Pe val vă puteţi apăra ţara!
- Atunci să începem lucrul!
Astfel s-a zidit liber, în ţară liberă, de
către romani şi daci, acel val nemuritor ridicat de mâini
muritoare, în frunte cu Novac şi Cabiria. Şi când a fost
gata valul, unii zic să fi rămas Novac pe acele meleaguri
însoţindu-se cu Cabiria. Iar alţii mai zic că ei au dus valul mai
departe, să apere ţara de năvălirile barbare ce au urmat. Ba să fi
murit şi să-1 fi îngropat pe malul unei ape, ce i-au zis Novacul,
spre amintirea acelui om şi acelor vremi, şi aşa i-a rămas numele
până în ziua de azi.
Nunta Soarelui cu Luna
Cică, în vremea de demult, când de abia urzise Dumnezeu
oamenii, pe Soare începuse să-l bată vânt de
însurătoare. Îşi uitase drăguţul de el de datoriile cu care
fusese hărăzit de Cel-de-Sus. Pe unde trecea cu carul lui de foc, era
chin şi vai de cele ce se întâmplau în urma lui.
Când se lăsa în goana cailor mai aproape de pământ şi
atunci era prăpăd mare, când se ridica sus în slava cerului
şi atunci îngheţa şi pasărea în zborul ei.
Dumnezeu, uitându-se într-o zi prin fereastra cerului,
rămase uimit de cele ce făcea Soarele în calea sa. Tot ce făcuse
el pe Pământ cu atâta sudoare, era acum în flăcări.
Repede chemă doi paznici de la uşa raiului, le dete doi cai
înaripaţi şi-i trimise să-l cheme pe Soare la el. Cică în
ziua aceea se înnoptase mai devreme ca oricând.
- Dar bine, fătul meu, eu te-am pus să luminezi pământul, dar nu
să strici ce-am făcut eu, zise mâniat Dumnezeu!
- Doamne iartă-mă de cele ce-am făptuit. Nu ştiu pe ce pământ mă
aflu, de focul ce mă arde pe suflet. Iacă, iubesc şi eu o mândră
crăiasă, răspunse smerit Soarele!
- Şi mie nu mi-ai spus nimic? Faci aşa de capul tău? Apoi vezi că sunt
şi bun, dar de, şi când mă necăjesc, nu mai poţi sta
înainte-mi! Şi cine e acea fată, pe care o iubeşti?
- Luna, Doamne!
- Fie asta, dar de ce ai nesocotit rânduielile mele? Acum,
înainte să pregăteşti nunta, haide cu mine prin iad, să-l
colindăm dintr-un capăt în altul, prin toate văgăunile şi
durerile lui, să vezi şi tu cât sufăr cei ce încalcă
rânduielile mele, c-apoi, pe urmă, să nu-mi bagi vină de nimic!
Şi purceseră spre iad. Cică, de la ziua aceea, noaptea a fost lungă de
tot. Se zicea că n-are să mai fie lumină. Oamenii dormeau zi, dormeau
noapte, apoi se deşteptau, mâncau şi iar se culcau, apoi iar se
sculau şi ziuă tot nu se mai făcea, chiar dobitoacele se săturaseră de
atâta somn şi odihnă.
Cum intraseră în iad, Dumnezeu şi Soarele pe dată fură izbiţi de
o duhneală grea, şi de cum întorceau capul, din toate părţile se
auzeau gemete şi ţipete de durere. Prin mijlocul iadului curgea o apă
nămoloasă şi puturoasă. În acea apă o mulţime de oameni se luptau
să scape de droaia de şerpi, încolăciţi de grumazul lor, care
abia îi lăsau să răsufle. Ăştia erau cei ce se bucuraseră la
lacrimile văduvei şi la banul săracului. Strigătele lor te
înfiorau şi cu toate acestea nimeni nu le dau un ajutor. Mai
departe, în nişte piluliţe înroşite în foc, erau
pisate cu un pisălog femeile ce-n viaţa lor necinstiseră ruşinea casei.
Şi ele zbierau în gura mare şi nimeni nu ţinea la ele.
Soarele, văzând toate acestea, privea mirat şi frica ce-l
cuprinse în făcu să tremure. Dumnezeu, văzându-l,
zâmbi puţin şi coti pe un drum, unde era un întuneric de nu
se zărea nimic, şi se îndreptă spre locul unde sunt chinuiţi cei
ce nu ţin de socotelile dumnezeieşti. Pe deasupra lor se auzea
întruna fâlfâit de aripi, şi din când în
când ţipete prelungite spintecau aerul. Soarele nu mai putea de
frică să nu se rătăcească şi apucă pe Dumnezeu de mână. Vru să
vorbească, însă nu putu.
Şi cum drumul începuse a fi pietros şi puţin ocolit, deodată văzu
la capătul lui un cuptor mare, din care ieşeai limbi de foc.
Înăuntrul lui se zăreau nişte trupuri, ce erau aruncate fără
milă, cu nişte căngi lungi şi încârligate, unde era
dogoarea mai mare. Soarele se înfioră şi mai tare şi nu se putu
opri fără a zice:
- Ce e aici, Doamne, de căzneşti aşa de rău pe nenorociţii ăştia?
- Ce să fie, nişte nelegiuiţi care n-au respectat rânduielile
mele!
Şi nu isprăvi bine vorba Dumnezeu, când dracii începură să
scoată, cu căngile lor încârligate, pe unii afară din
cuptor. Îi puseră, fără a lua seama de scrâşnetul lor, pe
nişte mese înroşite în foc, şi-i înţepeniră, ca să nu
se mai mişte, cu nişte cârlige muiate în otravă. Iar
când ei au încercat să strige sau să zică ceva, dracul,
dintr-un ceaun de fier, le turna pe gură plumb topit şi astfel amorţea
vorba neisprăvită.
- Doamne, Doamne, zise Soarele plângând de milă, mare ţi-e
puterea, de ce nu-i ierţi pe sărmanii ăştia de chinurile ce le au, cu
ce ţi-au greşit ei?
- Cum să-i iert? Atunci de ce te-am adus aicea? Aşa, de florile
mărului? Eu mă ostenii până acum să-ţi arăt ce te aşteaptă şi tu
ce-mi vorbeşti? Şi ei, ca şi tine, cunosc rânduielile
dumnezeieşti şi cu toate acestea n-au ţinut cont de ele...
- Fie, Doamne, dacă tu eşti nestrămutat în poruncile tale, eu nu
o pot părăsi pe iubita mea, Luna. O s-o iau de soţie şi ce-o fi să fie.
O să îndur şi eu necazurile nenorociţilor ăştia, şi apoi
câte zile oi avea, n-oi fi nebun să las iubirea mea şi să stau
neînsurat! Vreau şi eu să fiu în rândul lumii!
- Bine, a zis Dumnezeu, să nu spui că nu te-am sfătuit! Iată, copilul
meu, de povăţuit te-am povăţuit, de probă ţi-am arătat probă, văzuşi pe
nenorociţii ăştia, şi când ţi-o veni rândul şi ţie la
chinurile astea, atunci să nu zici "iartă-mă Doamne" şi multe alte
nimicuri, că doar de plumb topit va avea parte gâtlejul tău!
Pentru tine, află, am pregătit alte suferinţe şi mai grele şi dacă tot
cutezi, am să le fac şi mai rele.
- Şi mai rele să fie, Doamne, am să le rabd. Ce-o să fac? Mi-a venit
rândul însurătoarei cu iubita mea. Toţi flăcăii, născuţi cu
mine odată s-au însurat de atâţia ani, numai eu am rămas şi
iubita mea Luna. Am ajuns de râs în faţa lor. Îmi zic
că "nu sunt om" şi multe altele. Chiar sfinţii au început să-şi
bată jos de mine. Zic că sunt vrăjit.
Şi tot rugând Soarele pe Dumnezeu, purceseră îndărăt şi
ieşiră din iad. Când au ieşit din iad Soarele cu Dumnezeu, se
zice că a fost aşa de mare lumină, că cei ce au fost afară prin
bătătură au căzut jos ca orbiţi. Lumea începuse a uita cum e
lumina.
Şi la despărţire Dumnezeu îi spuse Soarelui:
- Să nu uiţi ce îţi spun acuma! Vei trăi durere mai mare
decât ceea ce ai văzut, mai rău ca în chinurile iadului. De
mai încalci rânduielile mele după pofta inimii, pofta
inimii te va chinui mai tare decât chinurile iadului!
Dar Soarele îl amărî cu nesupunere pe Dumnezeu care
întârzie să-l pedepsească sperând că el se va
îndrepta.
Şi veni şi ziua nunţii. Din toate colţurile pământului,
împăraţii, mici şi mari, o porniră din crăiile lor, cu tot ce
aceau mai bun în ţara lor ca daruri pentru miri. Pe caii cei mai
vestiţi din hergheliile lor, aduceau saci mulţime, plini de nenumărate
daruri de nuntă. Inele de aur, pietre nestemate, smaralde, rubinuri,
toate erau cărate cu prisosinţă, zi şi noapte, la vestitul palat al
Soarelui. Din zori până în seară nu mai conteneau curţile
domneşti ce soseau rând pe rând. D-abia mai încăpeau
oaspeţii în palatul de cristal al Soarelui. Începuse să-i
găzduiască şi pe câmp, sub corturi de verdeaţă. Sosiseră
împăraţi de unde nici cu gândul nu gândeai. Era o
mândreţe, Doamne, de ce vedeai! Fel de fel de straie, fel de fel
de podoabe pe ei, străluceau de sus până jos de nestemate. D-apoi
domniţele lor, apoi crăiesele lor, ce mai mândreţe pe ele, nici
nu le puteai vedea, fără a rămâne pe loc înmărmurit. Toate
îşi aveau părul răsfirat pe spate şi prins în nenumărate
ace de aur în capul lor. Cele cu părul bălai, ca spicul
grâului copt, Doamne, Doamne, zâne erau, nu altceva. Erau
şi voinici, îmbrăcaţi în haine de oţel de sus până
jos, ce purtau la brâu sabie şi cuţit, ce aveau mânerele
săpate în oase rare şi umplute din belşug cu aur şi pietre
scumpe. Călcau mândri prin poienile înverzite şi se uitau
cu drag la domniţele ce culegeau flori cu mireasmă neîntrecută,
de prin tufişurile grădinii Soarelui. Peste tot domnea veselia şi
oaspeţii tot soseau, care mai de care mai mândri, mai bogaţi.
Se începuse nunta, când iată că prin mulţime venea călare
tătălogul (tăntălăul) de Moş Nicola, ariciul.
- Faceţi loc, striga el, faceţi-mi mai repede loc, să văd ce n-am mai
văzut, să aud ce nu e de crezut, că cineva să calce rânduiala
Domnului în bucuria tuturor!
Toţi se întoarseră spre el şi începură sp râdă, unde
îl vedeau aşa de durduliu.
- Râdeţi de mine, dar nu ştiţi ce vă aşteaptă? Peste o vreme o să
blestemaţi şi stea şi ursoaică şi tot.
Şi, descălecând, scoase din o traistă de fier jăratec, îl
răsfiră pe o tavă, pe care o puse lângă botul calului ca să o
mănânce. Calul se aplecă spre tavă şi când atinse cu botul
cărbunii, se fripse, necheză o dată şi smucindu-se din mâna
ariciului, o luă razna pe câmp.
- Vedeţi ce mi-a făcut calul meu? De-aţi şti, n-aţi mai râde şi
aţi începe a plânge.
- De ce, de ce, Moş Nicola, întrebară mai mulţi prinţi deodată?
- De ce, de nu ce, iată ce e: văzurăţi, am dat calului să mănânce
jăratec şi el, frigându-se, a luat-o razna pe câmp neştiind
sărmanul că peste câtăva vreme în loc de grăunţe va găsi
numai jăratec pe pământ!
- Ei şi ce e cu asta? Parcă n-ar face orişicare ca el? Cum se frige
omul, de durere caută să nu mai atingă focul!
- Da, aşa e, toţi fugim de foc şi când colo, nu ştim ce ne
aşteaptă!
- Of, spune odată ce ne aşteaptă, că până când să
isprăveşti iacă se va sfârşi nunta, şi acum trebuie să trecem la
ospăţ! Începe cheful şi dumneata tot nu ne povestişi ce ai de zis!
- Iacă, copiii mei, ce este! Până acum aveam un soare care ne
lumina şi ne încălzea, şi cu toţii ştim că vara, de focul lui, nu
ne puteam lipsi. Dar când el s-o însura şi o avea copii, şi
bătătura lui de care să se grijească, n-o să mai fie şi alţi sori şi
atunci ce are să fie pe pământ? O să mai fie atunci buruiană, o
să mai fie atunci pasăre pe cer şi orătănii în curte, şi jivini
în pădure? N-are să mai fie nimic! Şi cu el pe pământ,
totul are să se prefacă în jăratec şi noi toţi, de văpaia lui
fierbinte, o să perim de foame şi de sete, pentru că apele secând
odată cu izvoarele lor, o să se ducă şi buruienile şi dobitoacele de pe
pământ. Vedeţi, măi copii, ce ne aşteaptă? Să nu vă miraţi,
băieţi, v-am arătat ce are să fie!
- Aşa e, moşule, ai dreptate!
Însă ospăţul care începuse şi vinul ce se vedea
turnându-se prin potire făcu să le piară din gând vorbele
moşului şi începură să mănânce, să bea şi să se veselească
ca la nuntă. Era o veselie şi un chef, ca la zile de-astea. Beau şi
mâncau şi împăraţii şi împărătesele, iar când
era la pahare, mai lăsau fudulia la o parte şi, chemând pe
paharnic, îşi umpleau din nou paharul zicând:
- Mi s-a răsturnat pe masă!
De mult ce se răsturnaseră paharele, veselia ajunsese la marginea ei şi
masa spărgându-se, începuse danţul, după cântecele
unor lăutari foarte vestiţi, aduşi din locuri foarte depărtate. Mai
marele cântăreţilor era o privighetoare vestită, ce numai de
dragostea lumii îşi părăsise cuibul şi venise să dezmierde pe
nuntaşi cu cântece ce nu mai fuseseră auzite. Toţi vorbeau şi
şedeau ca la ei acasă, neştiind cum să-i înveselească pe miri,
care de mult ce se iubeau, se uitau abia zâmbind, de pe scaunele
în care se întronaseră, la oaspeţi.
În acest timp, Dumnezeu, de cu zori luase sub cârma sa
carul Soarelui, că de, o dată se însoară omul şi are şi el
dreptul la o zi de hodină, şi-l ţinea aşa de sus de data asta, că pe
pământ era cum e mai bine, nici prea cald nici prea frig, ca
într-o zi de primăvară, când vin rândunelele şi
cocorii. Cică, fârtate, se zice în bătrâni că ziua
aia a fost cea mai lungă, pentru că Dumnezeu îşi puse în
gând să ţină carul cu foc al Soarelui tot mereu în acelaşi
loc, până când s-o isprăvi cu nunta.
Aşa auzi Dumnezeu vorbele lui Moş Nicola, ariciul, şi tare mulţumit a
fost de ele. Şi pe cât de mulţumit a fost de cele auzite, pe
atât de mult se amărî de neascultarea oamenilor care n-au
ţinut de acele învăţături. Şi de atâta amărăciune, la un
moment dat, hotărî să termine nunta. Şi începu să ducă
repede spre apus carul Soarelui. Spun bătrânii, că-n ziua aceea
s-a înserat mai repede ca oricând.
Oaspeţii benchetuiseră întruna şi, într-un timp, chiar Luna
cu Soarele dănţuiseră. Se zice că a fost atunci atâta strălucire
şi foc de dragoste în ochii lor, că mesenii rămaseră uimiţi de
văpaia asta îngerească ce-i unea. Lăcrimai fără să vrei, de
nevinovăţia acestei mirese, cum n-a fost alta pe lume şi de
mândreţea mirelui, cum nu s-a mai dovedit altul de atunci, aşa se
zice din moşi, strămoşi.
Cu sosirea nopţii, împăraţii şi împărătesele, prinţii şi
crăiesele, începuseră a pleca şi înainte de a se duce,
veneau de-şi luau ziua bună de la miri, urându-le tot ce ştiau ei
mai bun pe pământ şi în cer. Se mai povesteşte că, la
plecarea mirilor înspre palatul de cristal, a fost atâta
dulceaţă în privirile lor, încât toţi duşmanii din
lume s-au împăcat atunci şi au trăit multă vreme în
dragoste şi bine.
Dumnezeu nu lăsase nici o clipă ca timpul să treacă şi trimise
numaidecât telegari neîntrecuţi, ca să fure Soarele şi
Luna, înainte de a intra în palatul de cristal. Îi
trimise cam demult şi nu se mai întorceau. Dumnezeu
începuse a se îngrijora şi totodată a se mânia,
când văzu cum telegarii aduceau, pe aripile lor de oţel, pe cei
doi miri. Cât ai zice "Doamne ajută", nici Dumnezeu nu se putu
opri gândului de a nu sta uimit de frumuseţea şi blândeţea
de pe chipul lor. Dar, aducându-şi aminte de cele ce trebuiau
făcute, se răsti la cei doi de faţă:
- Voi vreţi să faceţi ceea ce nu s-a mai făcut şi auzit până azi?
Am căutat cu blândeţe să vă opresc, şi tot n-aţi ascultat! Eu nu
vroiesc ca cele orânduite de mine în tinereţile mele să
iasă din zăgazul lor şi, deci, prin puterea mea vă despart. De acum
încolo tu, Soare, să luminezi ziua, iar tu, Lună, să luminezi
noaptea, şi întotdeauna să alergaţi din zori până-n seară,
şi niciodată să nu vă ajungeţi. Însă fiindcă durerea ce cade pe
capul vostru are să fie atât de mare, iată, vă dau dreptul ca de
două ori pe zi să vă zăriţi, să vă priviţi o clipă, c-apoi să dispăreţi
unul din faţa altuia. Aşa are să fie de-a pururea, după cum am
hotărât eu.
Iar Dumnezeu, ce nu mai putea de dragul lor, pentru a nu fi văzut cum
lăcrimează, s-a dat jos de pe tronul ceresc şi, deschizând o
portiţă, a intrat în grădinile raiului.
Toate acestea le-a făcut Dumnezeu pentru binele oamenilor, şi noi
câte rele am făcut. Se spune, că atunci Soarele s-a înroşit
aşa de tare, cum se înroşeşte el de dragoste dimineaţa,
când răsare pe sprânceana dealului, de caută să zărească
printre picăturile de rouă pe iubita lui Luna. Că asta este roua,
lacrimile celor doi care au plecat în lume, să se caute în
veci şi să nu se găsească niciodată. Iar Luna s-a gălbenit de atunci
aşa de mult, cum o vedem fugind noaptea printre norii zdrenţuiţi,
când e cerul înnourat.