Pe drumul
spre Poiană există locul numit "Bisericuţa Păgânilor". Se spune
că, din vremurile păgâne, aici s-ar fi aflat un templu, ridicat
pentru a ajuta oamenii de relele oamenilor sălbatici ce bântuiau
pădurile
din împrejurimi. Cu timpul oamenii răi ai pădurilor au dispărut,
alungaţi sau stârpiţi de vrednicii daci,
dar acel loc a rămas pentru totdeauna un sprijin pentru trecători.
Chiar şi pentru păgâni, primiţi mereu de oamenii locului, sub
darul binecuvântat al omeniei găzduitorului.
Şi timpul trecu peste aceste locuri, venind
rânduirea vremii turcilor să se abată pe aici. Într-unul
din atacurile lor asupra
Râşnovuluii, turcii au pierdut o mână de oameni prin
pădurile din jurul bisericuţei. Rătăciţi sau fugari, ei s-au ascuns
aici de frica
oamenilor locului. Cum au rămas mai multă vreme ascunşi prin
locurile acelea, ei au ridicat o casă şi în peşteră au pus o masă
de piatră, pentru a aduce ofrande spiritelor ce erau găzduite
acolo. Ca să nu se supere şi să le-aducă rău. Ce s-a
întâmplat
cu acei păgâni, nimeni nu ştie de s-au împrăştiat sau au
pierit. Dar, de atunci, oamenii nu
mai spun doar peşterii ci şi casei
ridicate acolo de păgâni că este "Bisericuţa păgânilor".
Lacul vrăjitoarelor
Lângă poarta Braşovului, aflată la capătul străzii Porţii (azi,
strada Republicii) se afla mai demult un lac, căruia oamenii îi
spuneau "Lacul vrăjitoarelor".
Se povesteşte că, în Evul Mediu, femeile care erau acuzate de
vrăjitorie erau supuse ordaliilor, o judecată socotită a fi divină prin
care li se legau pietre de picioare şi erau aruncate în lac.
oamenii aveau credinţa că dacă femeile ar fi fost vrăjitoare, atunci
satana, în slujba căruia erau în acest caz, le-ar fi salvat
şi nu s-ar fi înecat. Şi, dacă le-ar fi salvat de la înec
satana ele erau prinse şi erau arse pe rug ca să fie alungat satana din
ele înainte de moartea lor. Nu există nici o poveste că ar fi
scăpat vreo femeie ce trecea prin această aşa numită "proba apei",
destul de bine răspândită în Transilvania acelor vremuri.
Se spune, de asmenea, că dacă tinerele nemăritate vedeau vreo
vrăjitoare pe lac, atunci aveau ghinion tot anul. Iar dacă ajungeau
în preajma lacului vrăjitoarelor în apropierea miezului
nopţii atunci erau blestemate şi ajungeau să fie nebune sau uşuratice.
Din acest motiv lacul vrăjitoarelor era ocolit întotdeauna de
femei.
Pietrele lui Solomon
Se povesteşte că era odată un rege maghiar, pe nume Solomon, care a
fost alungat de acasă de către mama sa, pentru că şi-ar fi omorât
fratele şi ar fi fost blestemat de aceasta să moară de îndată ce
va fi văzut de orice om, de rând sau nu. Greu blestem...
Din dorinţa de a se salva, Solomon fuge călare şi reuşeşte să ajungă
până la porţile Braşovului fără a fi văzut de nimeni. Ajuns pe un
munte de la marginea Braşovului el vede un cioban care-şi păştea oile.
De frică să nu fie văzut de acesta şi să moară şi trage dintr-odată
frâiele calului să-l întoarcă din drum. Dar acesta se
sperie şi necheză cu putere atrăgând privirea ciobanului care
îl vede pe Solomon...
Atunci cerul se despică într-un fulger care trecu prin
stânca pe care se afla Solomon, despicând-o în două
şi lăsând sub Solomon un hau care îl înghiţi cu cal
cu tot.
Aşa s-au format cele două pietre numite "Pietrele lui Solomon" pe care
le vedem şi azi. Se mai spune că Solomon, după ce a căzut nu a murit pe
loc. A mai apucat să îşi aşeze coroana de rege la rădăcinile unui
copac, considerându-se nedemn să o mai poarte.
Şi aşa a ajuns coroana cu rădăcini pe stema Braşovului, iar Solomon a
rămas în amintirea braşovenilor prin pietrele ce-i poartă numele
şi, mai ales, prin înţelepciunea de care a dat dovadă chiar dacă
şi în ultimul moment al vieţii lui...
Braşov - Vlad Ţepeş "Pustiitorul"
Vlad Ţepeş al valahilor Munteniei avu trai bun cu negustorii braşoveni
până ce o solie trimisă la moldoveni se întorse şi îi
dădu de veste lui Vlad de cele văzute şi auzite. Şi povestind ei cele
ce trăiseră pe-acolo îi spuseră domnului Vlad de târgul de
la
Neamţ unde negustorii braşoveni dau toate cele de 3 ori mai ieften
decât în târgul Târgoviştei. Şi mare fu
supărarea lui Vlad care nu suporta pe hoţi şi pe mişei, că imediat
trimise solie negustorilor braşoveni să le spună că nu mai au intrare
în
Ţara Românească până ce nu vor lăsa preţurile la jumătatea
celor din Târgul Neamţului.
Dar negustorii Bârsei, oameni mai mult mândri decât
pricepuţi la cele ale comerţului, nu ascultară de supărarea lui Vlad şi
nici solie la el nu au trimis. Şi toate astea mult sporiră supărarea
"Turculeţului" de Vlad.
Şi Vlad luă armată cât să ia uşor două cetăţi şi se abătu asupra
Braşovului (Braşovului Vechi). Şi repede acesta căzu. Vlad îşi
puse tabăra lângă capela Sfântului Iacob pe Dealul Cetăţii
şi urgie abătu asupra Braşovului cu supărarea sa. El prinse pe toţi cei
ce se ocupau cu negustoria, şi toată familia lor. Şi oamenii săi
jefuiră tot de la ei şi de pe la unele locuri cu lucruri sfinte, acolo
unde s-au ascuns fugarii. Aşa au luat veşmintele bisericeşti,
pocalele şi nestematele bisericii Sfântul Bartolomeu, şi foc cu
totul dădut-au ei, ca cei ascunşi să n-aibă scăpare.
În dimineaţa ce veni, Vlad a dat ordin să fie traşi în
ţeapă toţi negustorii cei mişei şi hotărâ ca toto neamul lor să
fie dus în robie, după obiceiul turcesc. După ce făcu toate
acestea, Vlad luă armata, odorurile şi robii şi plecă. Şi robii, cu
totul, au fost duşi la cetatea Brăilei, unde au fost daţi în
robie tuturor celor ce-au plătit, fără deosebire.
După toate acestea, supărarea lui Vlad se stinse şi
lăsă în pace pe toţi negustorii Ţării Bârsei să-şi facă
treburile.
Râşnov - Valea trandafirilor
Se spune de mulţi oameni că, vechii daci nu au părăsit niciodată
meleagurile cetăţii lor de pământ. Asemenea stafiilor ei se
întorc din când în când pentru a vedea
locurile iubite în viaţa lor ce-o fost cândva. Şi oamenii
îi văd şi ne povestesc de toate văzutele şi nevăzutele.
Iată unele dintre ele:
Trei flăcăi, în drumul lor spre casă, când s-au aflat
în apropierea Cetăţii de Pământ, au auzit deodată tropete
de cai şi ţipete de întrecere. Ascultând şi căutând
după
cei ce făceau acel iureş au văzut un pâlc de călăreţi
îmbrăcaţi în veşminte albe, care au călărit de la Cetate
peste câmp. Luându-le urma, după ţipete, flăcăii noştri au
văzut că nu rămâne nici o urmă după fuga celor călăreţi prin
trandafirii roşii ce acopereau toată valea. Şi aşa repede i-au pierdut,
că tare greu este să mergi prin spinii trandafirilor. Hotărând să
se întoarcă
ce să vezi? În faţa lor, în brazdă, se afla o potcoavă
aurită, semn că acei călăreţi nu fură o vedenie. Mai apoi, în
aceleaşi timpuri, un ţăran văzu şi el cinci călăreţi îmbrăcaţi
în alb, cu semnul crucii pe spate, călărind în jurul
Cetăţii de Pământ.
Şi, de atunci, şi alţii, în trecere din
alte locuri decât Râşnov, văzură când un călăreţ alb,
când un pâlc de călăreţi, când văzură multe lumini
dinspre Cetatea de Pământ (acolo unde fusese odată casa dacilor).
Vremurile de restrişte ale
marilor invazii au făcut pe cei ce aveau cârma pământurilor
astea să promită ajutor, tuturor celor ce puteau da o mână de
ajutor,
pentru a-şi continua stăpânirea fără
răscoale sau vărsări de sânge. Aveau de luptat ori cu dacii
stăpâni ai locurilor, ori cu cei ce vin din depărtarea
răsăritului după pradă şi rele. Atunci, sub promisiunea
stăpânirii asupra pământurilor unde se vor stabili, au
venit
pe la noi mulţi războinici de seamă, de sânge german.
Ajunşi aici, în Ţara Bârsei, printre ei se spune că, au
apucat să găsească loc roditor şi uşor de apărat. Şi, călărind
câţiva, de-a lungul Ghimbăşelului, locul vechilor daci de la
Cumidava, au căutat să ajungă în vârful dealului de aici.
Au
căutat şi-au căutat şi tare s-au minunat când, din culme, au
văzut valea plină toată cu
trandafiri înfloriţi. Şi mai departe nu au vrut să meargă.
Întorşi la locul unde lăsat-au femeile şi copii să aştepte, au
stat la sfat şi-au hotărât să rămână
acolo, la cetatea dacilor, ştiut fiind că buni luptători mai erau şi
n-au ridicat cetatea fără rost în cele locuri. Au
cerut apoi împărăţiei locului să rămână acolo,
pământurile să
fie ale lor, după cele promise şi locul unde-şi vor ridica satul să se
numească "Rosen-Au"
("Valea trandafirilor"). Aşa au şi făcut şi au ales ca stema lor să fie
reprezentată de scutul cu 3 trandafiri.
Tărlungeni - Povestea izvorului
Tărlungului
Se spune că în vechime erau un bărbat şi o femeie care se iubeau
nespus de mult. Amândoi multe lucruri bune au făcut şi gospodari
peste măsură se spune că erau. Omul nostru era cioban şi urca an de an
în Munţii Ciucaşului cu oile, femeia rămânând cu
gospodăria şi copiii, aşteptându-l de fiecare dată cu răbdare.
Dar
veni un an greu, plin de lipsuri şi greutăţi şi femeia noastră vru
neapărat să urce la omul ei pentru ai cere ajutorul.
A plecat dară la drum şi, când a trecut de
Gârcini, vânt tare se stârni zvonind furtuna ce va să
vină. Şi din senin apăru un bătrân care îi spune că nu este
vreme de plecat deacasă şi o sfătui să se întoarcă. Dar dorul de
omul ei şi grijile care au pus-o pe drumuri o făcură să meargă
înainte şi să nu asculte de sfatul bătrânului.
Când a ajuns în Valea Dracului a
început furtuna şi iar a apărut moşul spunându-i să
se-ntoarcă. Şi furtuna se-nteţi, cu fulgere şi tunete de
se zguduia pădurea. Femeia noastră îşi continuă drumul până
ce o viitură mare de pe munte porni direct spre ea, cu vuiet şi cu
trosnet
mare. Ea încremeni
de spărietură şi închise ochii, stând aşa până ce
totul se linişti.
Deschise ochii şi se pomeni în Rai alături de moşul care o
sfătui-se mereu să plece întors acasă.
- Frumoasă şi bună viaţă ai mai dus femeie, de-aia am tot vrut să te
întorci acasă. Să duci viaţă bună cu omul tău până la
sorocul vieţii tale. Dar nu m-ai ascultat. Aşa că, acum, înainte
de
plecarea ta din cele lumeşti, îţi voi îndeplini o dorinţă
ca răsplată pentru viaţa bună ce-ai dus.
Şi femeia noastră îi spune moşului:
- Bunule, cu omul meu vreau să-mi petrec zilele. Dar dacă s-au
sfârşit, dorinţa mea e să mă laşi să mai fiu cu el măcar o
clipă, să-l văd măcar.
Moşul nostru se încruntă şi îi spuse, totuşi, blând:
- Nesocotită dorinţă ai femeie. Aici timpul vieţii unui om este o
clipită. Omul tău va veni mai repede decât te aştepţi. Nu pot să
îţi îndeplinesc o aşa dorinţă.
- Dar, te rog cu tot sufletul meu, îl întrerupse femeia.
Bătrânul nostru o privi adânc în
ochi şi îi spuse:
- Credinţa ta este o minune. Aşa să fie! Oamenii vor şti de minunea
sufletului tău pentru totdeauna dar nesăbuinţa ta va avea un preţ.
Atunci cerul se frânse într-un fulger ce lumină tăriile şi
în locul unde femeia îşi trăise ultimele clipe apăru o
stană de
piatră, asemenea ei când se ghemuise de frica năvalului furtunii.
Timpul trecu şi veni vremea ca ciobanul nostru să-şi coboare oile de la
munte. Pe drum ajunse la piatra născută din cer şi hotărî să se
odihnească la umbra ei. Avu atunci o trăire lăuntrică, de netăgăduit,
că piatra ceia
seamănă cu soţia lui. Şi, scoase fluierul şi cântă din
toată inima, cu tot pojarul după femeia lui. Şi a-nceput să
curgă apă din acea piatră,
lacrimi de dor ale femeii lui, locul unde de atunci, din acea piatră
izvorăşte Tărlungul.
Şi se mai spune ceva de atunci. Că omul ei, când zilele lui pe
acest pământ s-au gătat, a ales să fie alături de femeia
lui pe vecie, privind mereu după cei dragi. Şi lacrimile lor de dor
şi bucuria regăsirii să dea rod veşnic
pământurilor de prin-prejur. Şi tot de-atunci se spune că Dracul
nu mai păşit vreodată prin acea vale...
Vulcan - Culmea înaltă (Ciuma)
Urmează acum povestea "Culmii înalte" numită de oamenii locului
şi "Ciuma", din cauza certurilor legate de păşunea de pe acest munte.
Această păşune aparţinea, din cele mai vechi timpuri, zărneştenilor
(locuitorilor din Zărneşti). Şi a venit vremea lui Sigismund,
împăratul acelui timp, care a organizat o vânătoare
în apropierea Pietrii Craiului. Când s-a gătat cu
vânătoarea, de la oboseala oamenilor şi împăratului, cu
toţii s-au
pus la ospăţ. Din păcate, vinul s-a terminat şi el putu să-şi servească
oaspeţii, juzii şi vilicii din Ţara Bârsei, numai cu apă.
Văzând supărarea împăratului, vilicul din Vulcan alergă pe
ascuns spre casă, ca să aducă vin (că, pe vremurile celea, locuitorii
din Vulcan încă mai aveau podgorii). Dar nimeni n-a vrut să dea
vin împăratului, că dări destule trimiseră spre el. Numai fata
preotului îi dădu vilicului vin, pentru onoarea comunităţii.
Şi împăratul fu atât de mulţumit că oaspeţii săi au avut
acel vin că hotărî pe loc ca păşunea unde se aflau să aparţină
celor ce i-au dat vin.
Astfel a ajuns acest munte al vulcănenilor, deşi zărneştenii şi l-au
revendicat mulţi ani după aceea. Şi, de atunci, locul unde a petrecut
împăratul şi invitaţii săi se numeşte "La mese" ("Zu Tischen") şi
vulcănenii povestesc în fiecare an această
întâmplare, când îşi pasc vitele pe vărful
înalt.
Şinca Veche şi enigmele bisericii din
stâncă
Şinca Veche este un străvechi sat românesc, a cărui vechime se
pare că depăşeşte 7.000 de ani.
Aici se află un lăcaş săpat în piatră denumit de unii "Templul de
la Şinca Veche" , de alţii "Templul Ursitelor" şi de cei mai mulţi
"Mănăstirea săpată în piatră". Se presupune că el a aparţinut
aceleiaşi civilizaţii care a întemeiat "Templul alb" din Insula
Şerpilor.
Templul ursitelor este construit pe Dealul Pleşu, locul unde, din cele
mai vechi timpuri, tinerii din zonă aruncă o roată de paie căreia i se
dă foc. Localnicii au credinţa că astfel îşi vor afla ursita şi
se vor căsători până la sfărşitul anului. Tradiţia spune că acest
ritual se poate face de 3 ori pe an: de Sfântul Gheorghe, la
Lăsata Secului înainte de Paşti şi la Schimbarea la faţă a
Domnului. Mai mult, localnicii cred că acesta este locul unde
rugăciunile făcute vor prinde viaţă. Fiind convinşi de puterea
extraordinară ce se ascunde sub piatră, intrau în galerii şi
lăsau acolo, pentru o perioadă, icoane, haine, apă şi mâncare,
revenind şi consumând mâncarea, luând şi
purtând hainele lăsate, ducând icoanele în casa lor,
convinşi că o mică parte din "sufletul pământului" va da putere
rugăciunilor lor, va aduce spor în casă, va aduce noroc, etc.
De-a lungul timpului, această aşezare a
avut 4 biserici, trei de lemn şi una din piatră. În timpurile
noastre a ajuns doar vechea biserică de piatră, clădită pe vechiul
altar dacic. Astfel, pe unul din pereţii acesteia (care se pare că face
parte din biserica interioară, din peşteră, care a fost distrusă de
nenumăraţii căutători de comori, vizitatori, indiferenţă, etc.), se
află numeroase inscripţii
ne-creştine. Tot aici se manifestă numeroase apariţii inexplicabile de
sfere de lumină, cruci şi semne stranii. Pe unul din pereţi se mai
poate observa sculptura unui cap de dac cu barbă, plete şi cuşmă. Zona
mai este celebră şi din cauză că, în preajma sărbătorilor
religioase, unii oameni spun că aud coruri care cântă căntece de
o frumuseţe nelumească. Toţi cei care au auzit corul "din altă lume" au
fost frapaţi de faptul că, deşi muzica părea bisericească, iar
cuvintele se auzeau clar, nu reuşeau să reţină sensul lor. Termenii nu
sunau româneşte şi totuşi nu păreau străini de limba română
arhaică, toţi ajungând la deducţia că este vorba despre
cântece în limba dacă.
Din această zonă sunt celebre "apariţiile" avute de mai mulţi localnici
reprezentate de fiinţe de lumină care avertizau (acţiuni premonitorii)
şi dădeau diverse
sfaturi pentru rezolvarea unor probleme de importanţă majoră.
La fel de stranie este păţania unui operator tv care
dorea să realizeze o emisiune despre peşteră şi s-a pomenit
sesizând cum camera video a pornit şi s-a oprit singură de mai
multe ori, nerăspunzănd la comenzi. crezând că aparatul video
este defect au plecat dar vizionând ceea ce se înregistrase
imeginile prezentau sfere de lumină ce roiau în jurul bisericii.