Click oferta de carte Dorin M
Domeniul Romania - Hunedoara   Stema judet Hunedoara
Hunedoara
Catre pagina principala...Catre paginile de studiu - To Study...Catre paginile de distractie - To Entertain...Catre paginile de lucru - To Work...Catre paginile de afaceri - To Affair Sectiune Descriere...Paginile despre Romania   

Legende Romania
            Legende

                Blestemul Uriaşei din munţi

                Se spune din bătrâni că uriaşii trăiau de mult, de mult pe aceste meleaguri, de le lângă Ardeu. Cu trecerea timpului oamenii ştiuţi de noi s-au înmulţit şi au întrecut cu mult la număr pe uriaşi. Dar, cu toate acestea, uriaşii fiind oameni paşnici şi buni la suflet trăiau în cea mai bună armonie cu toată lumea.
                Când au venit timpurile dacilor cea mai cunoscută ocupaţie a uriaşilor era acea de străjeri. Şi fiind deosebit de cinstiţi, dacii îi puneau să păzească comorile şi odoarele lor.

                Săpăturile arheologice efectuate în şi prinprejurul cetăţii dacice de la Ardeu (pe Dealul Ardeu) au scos la iveală numeroase schelete ale acestor uriaşi. Ele nu sunt expuse în muzee sau altele asemenea deoarece în zonă există legenda blestemului uriaşilor care va cădea pe oricine nu îi va lăsa să se odihnească în pace.
                Acest blestem este născut/ ţesut în jurul unei familii de uriaşi care a trăit în zonă care şi-au pierdut copilul otrăvit de oameni. Acest blestem are forma aproximativă: "Să nu mai aibă hodină în trup şi linişte în suflet, cum nor mai avut cât or trăit mama, tata şi fraţii copilului de uriaşi, după ce ăl mic a murit otrăvit de oameni"...
                Bătrânii din Ardeu spun că familia de uriaşi din munţii de lângă cetate erau însărcinaţi de Decebal să păzească comoara. Şi cea mai de preţ piesă a comorii era formată din doi boi, în mărime naturală, din aur şi un plug tot aşa, piese la care căpetenia dacilor ţinea foarte mult şi pe cale le ţinea ascunse într-o peşteră, a cărei intrare a fost apoi zidită.
                   Legenda spune mai departe că un grup de flăcăi dornici de îmbogăţire s-au hotărât să ia pentru ei acea comoară. Aşa că s-au înarmat, au luat cu ei 3 care cu boi ca să aibă cu ce aduce comoara şi au purces la drum. Peştera era păzită cu rândul, de tatăl şi fiul cel mare al uriaşilor, fiul cel mai mic având sarcina să aducă zilnic de mâncare celui ce făcea de strajă. În ziua în care flăcăii cei prădalnici au ajuns în apropierea peşterii, nu se ştie de ce, dar uriaşul cel mic nu a luat mâncare de ajuns pentru ca fratele mai mare să se sature. Văzând că nu este mâncare de ajuns, fratele cel mare îl lăsă pe cel mic de strajă, pentru puţin timp cât dura să se întoarcă după ce se ospătase şi să aducă de mâncare şi pentru fratele său mai mic. Exact atunci au ajuns prădătorii.
                    Şi uriaşul cel mic i-a văzut pe omuleţi agitându-şi furcile şi săbiile în preajma lui şi a început să se joace cu ei. Chiar mic aşa cum era, acest uriaş se juca cu flăcăii care se luptau din răsputeri să îl răpună, crezând chiar că acei omuleţi sunt nişte jucării. Văzând răii că nu au cum să-l dovedească, au tăiat un bou şi au îndesat în el multă otravă, aducând boul în faţa lui. Acesta, înfometat, n-a stat pe gânduri şi s-a înfruptat din mâncarea otrăvită de flăcăii cei răi... şi a murit la scurt timp.
                Prădătorii au apucat să spargă o parte din zidul care acoperea intrarea în peşteră dar, după ce au intrat, tavanul s-a prăbuşit peste ei acoperindu-i pentru vecie pe toţi. Doar căruţele cu boii au rămas afară.
                Când s-a întors flăcăul uriaş, a rămas mut de durere şi a plâns mult timp cu mezinul în braţe. Tânguirile lui au ajuns la urechile mamei care a simţit imediat că s-a întâmplat ceva rău şi a pornit în fugă spre locul de strajă. Înebunită de durere ea a început să sape căutând după faptaşi, răscolind pământul şi sfârtecând toate dealurile din zonă până de fiul mai mare o potoli şi o luă să îngroape mezinul cu toate cele ce trebuie făcute.
                Şi, înainte de a pleca, cu trupul fiului cel mic în braţe, mama plină de durere a lăsat acolo blestemul împotriva celor ce vor tulbura vreodată sufletul neprihănit pierdut de ea...
                Aşa a ajuns la lumină, în urma căutărilor ei, şi calcarul de calitate pe care, de veacuri, oamenii locului l-au folosit apoi pentru a face var, îndeletnicirea lor de bază până aproape de timpurile de azi.

                Ultima întâlnire a oamenilor locului cu uriaşii a fost în urmă cu vreo 200 de ani. Se spune că o familie a locului a urcat sus pe culme pentru a ara chiar în locurile unde mai târziu, în vremurile noastre, au fost găsite scheletele de uriaşi. Deodată a apărut din senin un uriaş, i-a luat pe toţi în braţe, cu tot cu plug şi cu boi, şi i-a dus înapoi pe vale fără să le facă nimic rău. Acolo "le-o zis numa atât: Voi sunteţi viermii pământului. Răscoliţi pământul în altă parte, nu aici!". Şi a plecat dispărând repede după culmea dealului...

                Legenda flăcăului Straja

            Cândva, demult, se spune că aici locuia un uriaş flăcău pe nume Straja. Asemenea celor mai mulţi uriaşi ai pământului, conducătorul dac al locurilor îl puse să străjuie păşunile din aceste locuri pentru ca nimic rău să nu se întâmple pe acolo. Şi cum străjuia flăcăul nostru, zi de zi cum trecea, tot mai tare se îndrăgostea de o minune de ciobăniţă de-a oamenilor. Şi draga de ea, i se aprinse inima după uriaşul nostru, că se spune din vechime că frumoşi şi buni mai erau. Dar legile lumeşti se opuneau dragostii lor, că uriaşii nu puteau fi cu oamenii.
                Timpul trecea şi se spune că Straja, flăcăul nostru, nu îşi mai ducea la împlinire însărcinarea dată de conducător. Aşa că acesta se supără şi îi ceru tatălui lui Straja să facă ceva pentru a îndrepta lucrurile. Şi nu a fost chip ca tatăl să învingă dragostea lui pentru cea femeie, aşa că se hotărî să îl închidă într-un turn de unde să străjuiască fără a mai pleca de acolo. Aşa că îi ceru lui Sfarmă Piatră, meşterul în case al uriaşilor, să facă acea casă care să-l ţină pe flăcăul nostru la lucru. Zis şi făcut, aşa ajunse Straja să fie închis în acea piatră.
                Şi mare durere fu în sufletul celor doi copii. Atât de mare că fata, rătăcită de durere se duse la o vrăjitoare a locului să-i ceară ajutorul. Dar sărmana de ea nu ştia că acea vrăjitoare îi ura pe uriaşi pentru că fiind drepţi şi buni la suflet multe vrăjitoare au pedepsit ei dacă făceau fapte rele, care să aducă durere celor nevinovaţi. Şi vicleana îi spuse că poate să o ajute dacă îl convinge pe Straja să îi dea un ochi pentru ca farmecele ei să facă ca ei să fie pentru totdeauna împreună.
                Şi nu fu greu să îl convingă. Dragostea lui pentru fată era mai presus de durerea făcută de scoaterea ochiului.
                Sărmana fată, mai mult moartă decât fie, ajunse cu ochiul iubitului ei la cea vrăjitoare. Vicleana îl aruncă într-un ceaun şi începu să bolborosească, alături de fieturile din el, farmecele răzbunării. Când a sfârşit îi spuse fetei să ia cel ceaun cu tot ce era în el şi să meargă la Straja să il dea să bea.
                Mult s-a chinuit fata noastră să ducă acel ceaun la Straja. Trei zile şi trei nopţi a târât de el prin munţi ca să ajungă la iubitul ei. Apoi s-a luptat din răsputeri să urce sus pe căsoaia unde era închis Straja ca să ajungă la gura lui şi el să poată să bea fiertura vrăjitoarei.
                Şi, fără să gândească la viclenia vrăjitoarelor, Straja bău fiertura. Durere mare şi răceală se răspândi prin trupul său dar el cânta iubitei lui... Chiar şi atunci când îşi dădu seama de înşelăciunea vrăjitoarei, simţind cum se preface în stană de piatră, încetul cu încetul, el îi cânta iubitei lui.
                Mai departe nu ştie nimeni ce s-a mai întâmplat. Se spune  doar că fata şi-a pierdut minţile odată cu inima ei şi nu a mai fost văzută niciodată... Că uriaşii au avut grijă de blestemata de vrăjitoare...
                Şi, închis într-un turn meşterit de "Sfarmă Piatră", flăcăul veghează în continuare de mii de ani. Cu singurul său ochi, el veghează păşunile pe care altădată o întâlnea pe fata ciobanului cea frumoasă, poate o va mai zări vreodată.
                Şi toţi cei ce se apropie de cea stâncă, în unele zile de primăvară când vântul adie mângâind păşunile, se spune că aud cântecele de dragoste şi dor ale flăcăului nostru Straja...

                Legenda lui Vulcan (Vâlcan)

                Tot din neamul uriaşilor este şi Vulcan al acestei poveşti...
                Se spune că el este adevăratul meşter zeu al grecilor, cel numit de ei Hefaistos... Că aici a locuit el din vechime pentru totdeauna şi nu pe meleagurile Eladei.
                Oamenii locului povestesc că el era unul din uriaşii timpurilor străvechi, cunoscător al bogăţiilor pământului şi al lucrului cu ele. Şi orice putea trece prin mintea oamenilor el putea să făurească, învăţând pe cine putea dintre uriaşi să facă tot felul de lucruri folositoare sau de podoabă. Aşa a ajuns meşteşugul lui şi la oameni.
                Şi tot despre el se spune că a făurit celebra sabie dacă "Sica", cea  înconvoiată la vârf şi ascuţită în afară. Se spune că el făurea câte 100 de sica odată, asemenea unui snop în care sicele erau prinse unele de altele prin vârful lor înconvoiat, zece câte zece...

                Legenda lui Iovan Iorgovan

                La sud de Valea Lăpuşnicului, pe unde altădată se scurgea cel mai lung gheţar din Carpaţii Româneşti, se afla aşa-numitul Retezat Mic, alcătuit preponderent din calcare. Aici se află paradisul peşterilor (Peştera Ursoaicei, Peştera lui Zeicu, Dalma cu Brazi, Peştera cu Cuie), al avenelor (Avenul din Stana Tomii) şi cheilor (Butii şi Scocului), dar şi reşedinţa unui personaj legendar, Iovan Iorgovan, care l-a târât pe balaur prin munţi, săpând cu spinarea acestuia Valea Jarului.
                Legenda spune că Iovan Iorgovan era un mare viteaz, chipeş şi bogat, de prin zona Cernei. Într-una din zile el plecă la vânătoare şi cutreierând munţii se întâlni cu aleasa inimii lui, fecioara pe nume Ana Giordanel. Aceasta era de o frumuseţe deosebită, inima lui Iorgovan devenind pe dat a acesteia. Frumoasa poveste de dragoste este întreruptă de un balaur care o răpeşte pe fată. Acesta pleacă în grabă să scape fata din ghearele balaurului şi după o luptă aprigă ce a durat cât o zi de vară, din zori până-n seară, îl ucide pe balaur şi eliberează fata. După aceasta viteazul trage peste munţi hoitul balaurului, săpând cu spinarea acestuia Valea jarului, şi îi face vânt într-o peşteră adâncă. Şi legenda spune că, din trupul veninos al balaurului au început să iasă muşte veninoase, numite columbace. Acestea au ieşit veac după veac, şi mai ies şi astăzi, ca un  fel de răzbunare a balaurului, puistiind în locul balaurului, locurile acestea frumoase.
                De numele acestui erou ne aminteşte cel mai înalt vârf din zonă, Piatra Iorgovanului (2.014 metri), în care puteam vedea, cu puţină imaginaţie, silueta împietrită a viteazului ţinând buzduganul în mână, şi Peştera Iorgovanului, locul unde a fost aruncat stârvul balaurul dând naştere muştelor columbace, chinul vitelor de astăzi.
                Dar iată legenda aşa cum ne-a fost transmisă de Nicolaie Densuşianu:

                Sus, pe Cerna-n sus,
                Mulţi voinici s-or dus.
                Şi toţi s-au răpus.
                Dar a mai rămas
                Un român viteaz:
                Iovan Iordovan,
                Braţ de buzdugan,
                Cu un căluşel
                Ca şi-un vulturel...

                Sora cea mai mică,
                Ca şi-o porumbică.
                Ana Geordanel,
                Nume frumuşel
                Le-ntrecea pe toate,
                Ea, o stea de noapte,
                Luceafăr din zori,
                Floarea florilor.

                Iovan Iorgovan,
                Braţ de buzdugan,
                Sabia scotea,
                În vânt o-nvârtea,
                Pe şerpe-l lovea,
                Trupu-i zdruncina,
                Darăbe-l făcea.

                Şi îl ascundea
                În peştera rea.
                Viermi să-nmulţeau,
                Muşte slobozeau
                Şi-n veci nu piereau.
                Musca tot ieşea
                Mare rău făcea,
                Căci caii muşca,
                Boii otrăvea,
                Plugurile-oprea!

                Comorile Isvernei

                Sub vârful lui Stan şi Piatra Mare se spune că se află peşterile cu comorile lui Tudor Vladimirescu. În Valea Tesnei şi sub Piatra Coşuţei sunt comorile lui Duncea. La Topolniţa se află rezervele de aur ale dacilor. La Cernavârf este ascuns tezaurul prinţului sărb Obrenovici iar la peştera Isverna zice-se, se află un depozit de argint al Imperiului Austro-Ungar, ascuns din ordinul împărătesei Maria Tereza.
                Oamenii locului au scotocit dintotdeauna aceste peşteri în căutarea comorilor presupus a fi acolo...
                Dar nici una din peşteri nu are faima celei numite Isverna. Ea este o adevărată nestemată a peşterilor româneşti. Nu pentru că ar avea cine ştie ce cristale sau stalactite şi stalagmite, nici pentru dimensiunile galeriilor ei, care nu impresionează. Totul este legat de râul subteran, de o puritate rar întâlnită, ce iese din peşteră.
                Legenda spune că o mare cantitate de argint extrasă din minele din jurul Albei era transportată spre bărcile aflate pe Dunăre pentru a ajunge la topitoriile împărătesei să fie transformate în taleri levantini, numiţi şi talerii Mariei Terezia. Dar, odată ce a ajuns transportul prin aceste locuri, stafiile vechilor daci nu au vrut ca argintul să plece de pe teritoriile lor şi mai ales ca pe argintul lor să scrie "Maria Terezia, prin graţia lui Dumnezeu împărăteasa românilor, a ungurilor şi a boemilor regină".  Cum să accepte ei, nemuritorii, scrisul înrobirii pe argintul lor.
                Aşa că acele spiritele, ceaţă grea au dat şi au ascuns drumul din faţa soldaţilor împărătesei. Şi una dintre stafii luă chipul împărătesei care veni printre soldaţi şi le ordonă să ascundă argintul în peştera Isvernei, pentru a pleca să caute drumul. Soldaţii au ascuns argintul şi au plecat fiind pierduţi pe vecie sub farmecele spiritelor.
                    Când adevărata împărăteasă a aflat aceste lucruri a trimis soldaţi care au scotocit peste tot dar nu au mai găsit niciodată argintul acela.
                Şi, de atunci, apa din această peşteră a devenit limpede precum cristalul, curată şi ferită de boli, minune a puterii argintului împărătesei care curăţă de atunci acele ape.

                Corvin şi corbul

                Această legendă este transmisă din român în român, legenda aflată în circulaţie, cu o tentă de prelucrare evidentă nefiind relevantă.

                Din cele mai vechi timpuri se ştie că dacii îşi trimiteau mesajele cu ajutorul corbilor şi nu al porumbeilor. Şi cum el era folosit mai ales pentru a transmite mesaje legate de comerţ în scurt timp oamenii au asociat corbul cu simbolul comerţului. Nu se ştie acum dacă neamul celebrului Matei Corvin se trage din crescătorii de corbi sau dintr-un neam de cunoscuţi negustori dar este atestat documentar că el se trage din neamul numit "Valerius Volosus" sau "Valerius Messala Corvinus" (în traducere "Valerius cel mai de sus corb") - a se vedea lucrarea "De Corvine domus origine libellus".
                    Şi acest neam de români au ajuns a fi marii conducători de prin ţinutul Hunedoarei. Şi cum vremurile erau de mare restrişte, cu invadatori din toate părţile, dacii din această zonă şi-au menţinut tradiţiile militare, fiind luptători de elită din tată-n fiu, având astfel o mare putere la nivel zonal, şi nu numai...

                Alte legende, cosmetizate, bineînţeles, spun:
- Au fost cândva trei fraţi: Radu, Mogoş şi Voicu. Şi Voicu atât de destoinic luptător era încât a intrat în garda regelui maghiar. El îşi lăsase acasă soţia şi copilul, dându-le un inel de aur. Odată ce a crescut mare băiatul, Ioan căci aşa era numele copilului, împreună cu mama şi cu un frate mai mare al mamei sale, au pornit la drum, să-l caute pe Voicu la curtea regelui. În timpul acestei călătorii s-au oprit la umbra unui copac să se odihnească. În timp ce Ioan se juca cu inelul de aur al tatălui său, un corb s-a repezit la el şi la smuls. Trezit de ţipetele băiatului, unchiul a pus mâna pe arc şi a ucis corbul, recuperând astfel inelul de aur. Cei trei au reuşit să îl găsească pe Voicu şi au hotărât împreună să aibe ca simbol al neamului lor şi un corb;
- se spune că după corb a tras cu arcul chiar Ioan;
- inelul din legendă se spune că ar fi fost dăruit chiar de Sigismund de Luxemburg, la naşterea copilului al cărui tată era;
- mama lui Matei a reuşit să îi trimită un mesaj cu ajutorul unui corb, pe vremea când acesta a fost închis în Praga la austrieci, ceea ce explică motivul pentru care Serviciul poştal maghiar a avut ca simbol un corb de mai bine de un secol;
- corbul este o veche pasăre simbol, motiv pentru care el se află şi pe blazonul casei Arpad, fondatorii Ungariei;
- corbul de pe blazonul familiei Corvinus este derivat de la una din moşiile familiei, numită Piatra Corbului;
- acest blazon ar fi fost folosit de strămoşii regelui Matei cu mult timp înainte, ceea ce ar putea explica şi posibila origine cumană a familiei.

                De ce atât efort de cosmetizare??? Chiar dacă au fost lideri de necontestat, Corvinii, sau nobilii de Hunedoara, au fost mereu denumiţi după moda regatului Ungariei cu nume ungureşti. Ioan a devenit Janos, Matei a devenit Matia, Hunedoara a devenit Huniadi.
                Cu toate acestea, cronicarii vremurilor (Antonio Bonfini) scriau (în jurul lui 1.485):
                "Căci românii se trag din romani (nota mea, biserica romană, pentru a acredita ideea că ea este singura rămăşiţă a Romei, a acreditat şi susţinut permanent ideea că românii sunt urmaşii Romei, pentru a elimina complet din istorie faptul că latina este limba Daciei, vorbită şi de romani), ceea ce mărturiseşte până în timpul de-acum limba lor, care, deşi se afla în mijlocul unor neamuri barbare atât de felurite, nu a putut fi răpusă... Înecate sub valuri de barbari, ele (nota mea, coloniile şi legiunile romane din Dacia) totuşi mai exhală limba romană şi, ca să nu o părăsească nicidecum, se împotrivesc cu atâta îndârjire încât îi vezi că luptă nu atât pentru păstrarea neatinsă a vieţii cât a limbii.".

                Cuceritorii maghiari au trecut peste aceste locuri şi aşa cum au făcut cu toată această parte din Dacia, au solicitat vasalitate. Atât au avut în putere. Şi această vasalitate se baza în primul rând pe servicii militare, fără intervenţie în legile şi tradiţiile locale. Din acest motiv, adevăraţii lideri militari aveau un relativ uşor acces la conducerea acestei federaţii teritoriale, fapt ce a atras în scurt timp (nici 200 de ani) ca la conducerea regatului să ajungă românii prin intermediul lui Iancu (Ioan) de Hunedoara care în 1.441 ajunge voievod al Transilvaniei (Transilvania, Banat şi Crişana) şi în 1.446 regent al Ungariei (până în 1.453). Datorită unui complot maghiar care dorea să fie luată puterea dacilor, Iancu ajunge conte de Bistriţa şi moare în 1.456 de ciumă în timpul unei campanii militare, toate "jocurile de culise" stând la mâna habsburgilor care aveau deja o mare influenţă asupra Ungariei, Transilvaniei, Banatului şi Crişanei. Urmează încercări disperate ale ungurilor de a elimina dinastia Hunedoarei, culminând cu decapitarea fiului mai amre al Iancu (Ioan), dar...
                Fiul mai mic al lui Iancu, pe nume Matei, ajunge rege al Ungariei începând cu 1.458 şi domneşte 32 de ani, până în 1.490, aducând glorie, cultură şi multe altele naţiunii maghiare.
                După pierderea susţinerii româneşti, regatul Ungariei este cucerit în 1.526 de turci şi rămâne sub dominaţie otomană 150 de ani până când Austria cucereşte Ungaria de la turci şi, abia în 1.867, să obţină o autonomie lărgită, cu guvern şi parlament propriu, în cadrul dualismului austro-ungar.



Powered by Medow
(2001...2012 dorinm.ro, 2010...2012 powering romaniatraditii.ro)
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă realizatori