Aceasta este, poate, cea mai cunoscută legendă ce răzbate până la
noi de prin vremurile marelui Ştefan.
Se spune că după pierderea luptei de la Războieni (1.476), Ştefan s-a
retras din calea turcilor ţinând drumul către Cetatea Neamţului,
unde se afla mama sa, doamna Elena, şi soţia acestuia.
Vestea pierzaniei ajunse la porţile cetăţii înaintea lui Ştefan
şi mult se amărâră cei din cetate. Doar muma lui Ştefan era cea
care îi mai îmbărbăta pe cei de-acolo. Şi, când
Ştefan ajunse la porţile cetăţii, ele nu ştiau nimic de soarta lui ca
om.
Într-o noapte neagră ca tăciunele, la poarta cetăţii,
începu să strige cineva. Străjerii, neştiind ce să facă, o
treziră pe bătrâna doamnă şi îi cerură poruncă. Se spune că
ea veni la porţi şi nu vru să dea drumul nimănui înăuntru.
Aşa că, în ciuda faptului că ea îl recunoscuse pe
tânărul domn, rănit şi chinuit de osteneala luptei şi a drumului,
îi spuse că ea nu îl recunoaşte ca fiu şi că vede în
cel din faţa ei doar un străjer buimac ce fuge din calea luptei.
Atunci, Ştefan, mânios peste măsură de cele auzite porunci să-i
de-a intrare în Neamţ. Dar doamna Elena îi spuse că
duşmanul este acolo unde se luptă fiul ei cu turcii, nu acolo în
cetate. Şi îi mai spuse că dacă el este fiul ei, aşa cum strigă,
ar trebui să nu se întoarcă acasă fără victorie, ca să fie
cinstit şi onorat ca domn. Că Ştefan al ei ar muri pe câmpul de
luptă decât să se zică de el că-i doar un fugar.
Atunci Ştefan înţelese vorba mamei lui şi plecă să adune oaste să
se prăvale asupra turcilor cu biruinţa sau cu moartea cea de la urmă.
Şi Dumnezeu cel bun fu alături de Ştefan şi mare biruinţă a Moldovei
aduse înapoi la cetatea Neamţului.
Legenda Ceahlăului
Se spune din vechime că Muntele Ceahlău se ridică din poruncă
împărătească. Dorind ai apăra pe locuitorii acestor locuri de
hoardele barbare ce tot năvăleau de la răsărit, regele dac al
locului, a dat poruncă să se înalţe acest munte pentru a
pune o stavilă în calea năvălitorilor. Pentru a duce la
împlinire această poruncă s-au adunat toţi dacii, om cu om, şi au
început să lupte cu greaua încercare la care trebuiau să
facă faţă. Aşa au adus ei piatră cu piatră, stâncă cu
stâncă, pe locul viitorului munte, până când grămada
va fi suficient de înaltă pentru a arăta invadatorilor
hotărârea şi puterea oamenilor locului. Truda a fost cumplită
dar, în final, porunca a fost îndeplinită.
Şi, în vârful lui au pus o toacă, urmând să se stea
de strajă şi să se bată toaca ori de câte ori apăreau
invadatorii. Şi toţi văzând uriaşul clădit care urla ca toaca la
el o luau la fugă înapoi de unde au venit.
Dar vremurile au trecut, mândria dacilor s-a risipit şi toaca s-a
pierdut. De atunci s-au pornit duşmanii pe ţară ca roiu.
Legenda Stănilelor
Se spune că, în timpurile străvechi, a poposit pe aceste
meleaguri un cioban pe nume Stănilă, chipeş şi trufaş la port, dar
sărac lipit pământului. El sosise cu gând de mărire, auzind
că aici se află păşunile cele mai bogate în verdeaţă din toată
Moldova şi cel mai blând soare de pe faţa pământului,
lăsate aşa de la descălecatul lui Dragoş.
Şi cum îşi păştea el oile în creierii munţilor, se
întâlni într-o bună zi cu o păstoriţă pe nume Maria,
atât de frumoasă că la soare te puteai uita dar la dânsa
ba. Lui Stănilă, ciobăniţa îi căzu cu tronc dintr-o privire. Dar
Maria căută să vadă câte oi avea Stănilă, şi nu ce inimă de aur
ascundea întrânsul. Şi cum era fiica mai mare a unui baci
bogat, nici nu se mai uită la Stănilă de atunci încolo.
Bietul Stănilă, nemaiputând să-şi stăpânească suferinţa, se
hotărî să-ţi pună capat zilelor aruncându-se de pe nişte
stânci înalte, iară de atunci stâncile celea rămaseră
botezate cu numele lui.
Legenda Vârfului Toaca - Legenda
Urieşilor
Se spune că pe meleagurile Ceahlăului ar fi trăit cândva un neam
de urieşi, popor de oameni grozav de înalţi şi de tari. Şi ei
trăiau ca totţi ceilalţi oameni, vara ducându-şi bourii pe
plaiurile muntelui, până la omătul, şi iarna coborând către
apus şi miază-zi, spre Valea Jitanului.
Dar,
într-o iarnă, a dat peste ei o molimă şi s-au prăpădit mai toţi,
oameni şi bouri. Au mai scăpat un băiat şi o fată cu o mână de
bouri. Aceştia au urcat sus în plaiul muntelui. Şi numai ce le-a
trecut prin gând celor doi tineri, să ridice acolo sus fiecare
câte un turn, doar i-o vedea şi oamenii dinspre soare răsare. Şi
aşa au tot cărat lespezi şi stânci. Băiatul a ridicat un turn mai
mare şi mai lat, iar fata unul mai mic, după pterile ei. Oamenii din
văi priveau miraţi cum se ridică zi de zi aecste piscuri prea măreţe.
Numai că în ziua în care crodul îşi scimbă faţa
în verde, ziua de Probajini, numai ce trăzni în pereţii
muntelui, nori de zloată şi de gheaţă s-au prăbuşit curmând orice
viaţă pe tot cuprinsul muntelui. Şi peste ceasuri, când
mândrul soare şi vânturile limpeziră hăul, cu-n
stânjen se ridicase Ceahlăul.
După ce s-au scurs puhoaiele, oamenii din vale nemaivăzând pe cei
doi tineri uriaşi şi nici o mişcare în munte, s-au urcat pe culme
şi i-au căutat. Într-un timp au dat de ei turtiţi sub greutatea
gheţii. Le-au zidit mormânt de piatră, acolo unde-i aflară.
Şi, de atunci, an de an, oamenii locului, poporul de prin văi şi lunci,
fac o slujbă în sobor, cinstind mormântul acelor uriaşi şi
făcând toaca să sune.
De atunci, turnului mai mare îi zice Toaca, iar celui mai mic
îi zice Panaghia. De sub Toaca, printre turnuri în jos,
acolo unde-i lumina fără spor, îi jgheabul ista fioros de-i
spunem noi Jgheabul Urieşilor.
Urieşii
Acu, urieşii ceia, pe care i-a făcut Dumnezeu, se ăcuseră foarte răi,
aşa că nici de Dumnezeu nu voiau să ştie, zicând că ei sunt
Dumnezeu.
Ce să facă Dumnezeu ca să-i îndrepte? A dat
cumpene, potopuri, şapte potopuri au fost, şi tot nu le-a putut face
nimica.
Necuratul aude de necazul lui Dumnezeu şi îi cere să îl
lase, că el îi va găti de zile pe toţi cei necredincioşi.
Şi Dumnezeu i-a dat drumul. Şi a început
necuratul să strângă nori şi să dea ploi, că a ajuns ploaia
până sub cer. Atunci urieşii au căzut toţi ca grinzile şi s-a
curăţat lumea de ei.
Iar un împărat al lor, Constantin, care stroga asupra lui
Dumnezeu, stă cu oastea şi târgul lui tot sub apă şi la
sfârşitul lumii are să ţie bătălie cu împăraţii aceştia şi
are să rămâie pe lume numai el cu oamenii lui. Dar vor fi mici.
Atunci lumea noastră se va sfârşi. Iar de nu va ieşi
împăratul acela să ne prăpădească, Dumnezeu va da alte patimi pe
oameni, boli, şi tot se va sfârşi lumea.
Turnul lui Butu şi al Anei
Demult, demult, pe vremea voievodului Alexandru cel Bun, trăia un
tânăr pe cât de vrednic şi viteaz pe atât de chipeş.
Fata domnitorului, Ana, era o fată frumoasă şi plină de farmec dar
supusă legilor pământului. Ispitită de frumuseţea şi vrednicia
lui Butu, Ana se îndrăgosti de acesta şi făcu tot ceea ce
îi stătea în putere să rămână cu alesul inimii ei.
Cel mai mult avu de luptat cu tatăl ei care, sub puterea legilor
pământului, trebuia să o mărite pe Ana cu un boier de ţară,
sprijin de nădejde al domniei. Încetul cu încetul dragostea
de tată a Domnului reuşi să răzbată şi să-l facă să accepte dragoste
celor doi, acceptând să le dea binecuvântarea pentru
căsătorie. Aşa ajunseră Butu şi Ana să îşi ureze credinţă
veşnică, dând frâu liber dragostei lor. Şi Ana rămase grea.
Dar, pe când se pregăteau de nuntă, numai iată că vrăjmaşii
năvăliră în ţară şi Butu trebui să plece la război alături de
Domnul său. Şi lupta fuse grea. În iureşul ei voievodul fu
în mare pericol dar Butu cu voinicii săi săriră şi îl
scăpară. Dar preţul fu mare, Butu căzând în luptă,
apărând viaţa voievodului Alexandru, tatăl inimii lui.
Deznădejdea Anei fu mare, mai ales că boierul căreia îi fusese
promisă mâna ei veni la Vodă să ceară mâna fetei, acum că
nu mai era Butu. Şi tot în timpul ăla, Ana simţi că este grea.
Neştiind ce să facă şi cum să-l ferească pe tatăl ei de ruşinea că
rămase grea, se duse şi ceru ajutorul unei vrăjitoare, fără a şti că ea
făcea ce făcea de urât şi întuneric. Şi vrăjitoarea asta
îi spuse că este greu ce urmează dar se merită, ruşinea fetei
urmând să fie ştearsă şi Butu să se întoarcă la ea, fie şi
în chip de strigoi. Preţul era doar viaţa viitorului copil. Şi
Ana, cu mintea întunecată de durere şi deznădejde, acceptă
târgul cu vrăjitoarea.
Trecură câteva zile, în care Ana se perpelise
gândindu-se la târgul făcut cu vrăjitoarea, şi hotărî
că nu mai vrea să continue înţelegerea, speriată de partea
întunecată şi de pierderea copilului ei, rodul dragostei cu
alesul inimii. Dar era prea târziu. În acea seară, o noapte
urâtă şi întunecată, chemat de farmecele vrăjitoarei, Butu
apăru pe un cal alb şi o luă cu dânsul pe Ana şi dispărură
amândoi în mijlocul fulgerelor, zburând către muntele
Ceahlău. Degeaba striga Ana la strigoiul Butu că nu mai vrea să
continue târgul. Era prea târziu. Butu era nelumesc, fără
urmă de iubire în inima lui moartă şi rece.
La venirea zorilor ei încă pluteau deasupra muntelui şi la
cântatul cocoşilor Ana îşi aminti de Domnul Dumnezeul
nostru şi se rugă la El pentru scăpare. Îl rugă să-i scape
sufletul şi, dacă a greşit măcar să scape sufletul copilului ei cel
nenăscut şi să nu-l lase puterilor întunericului din neştiinţă şi
deznădejde.
Atunci, o detunătură înspăimântătoare sparge văzduhul
prăvălindu-se asupra fugarilor, care sunt transformaţi în două
stânci îngemănate, dovadă vie a sorţii celor ce
încalcă legile lumeşti după pofta inimii.
După toate acestea, se spune că un cioban ce trecu pe acolo chiar
în acea zi găsi la poalele stâncilor un băiat nou născut,
care îl luă cu el şi îl crescu. Când acesta crescu,
ciobanul care nu avea femeie îi spuse că l-a găsit şi crescut.
Chemarea inimii după părinţi îl făcu pe fecior să ăi ceară
ciobanului să-i arate unde este locul găsirii lui.
Ajuns acolo, la poalele stâncilor îngemânate, se
spune că băiatul simţi că acele pietre sunt părinţii lui. Rămas acolo
pentru un timp se spune că el auzi şoaptele părinţilor lui care
îi povestiră încercarea lor.
De atunci, feciorul venea mereu la părinţii lui şi urmaşii acestuia
i-au urmat exemplul, încetul cu încetul toată lumea de pe
acele locuri ajungând să cunoască povestea tristei
întâmplări şi să de-a numele acelor stânci aşa cum
este cunoscut în ziua de azi: Turnul lui Butu şi al Anei...
Şi se mai spune ceva. Unul din urmaşii fiului Anei şi al lui Butu plecă
la vânătoare prin acele locuri şi dispăru. Îngrijorată că
fiul ei nu se mai întoarce, mama lui plecă să-l caute,
împreună cu un pâlc de plăieşi, fără însă a-l găsi.
Ajunsă la piciorul stâncii se spune că ea auzi şoaptele
stâncii care îi cereau iertare pentru cele ce s-au
întâmplat şi i-au cerut ca să aducă trupul fiului ei şi
să-l îngroape acolo. Dar nu mai găsiră vreodată o urmă a
băiatului. Şi, în urma acestei întâmplări, oamenii
locului începură să povestească urmaşilor lor că acolo, la
piciorul stâncii, se află mormântul băiatului dispărut,
chemat acolo să fie pe vecie alături de Butu şi Ana ca să se
închidă pentru totdeauna făcătura acelei vrăjitoare necurate.
Legenda Panaghiei
Panaghia era o fată deosebit de frumoasă. Se zice că ursitoarele,
când au dăruit-o la naştere, una a luat întuneric din
întunericul cel nepătruns al unei nopţi fără lună, adânc
din adâncul mărilor fără fund, foc şi mumină din lumina şi focul
luceferilor celor mai strălucitori, duioşie şi blândeţe din ochii
îngerilor ce stau la dreapta lui Dumnezeu şi le-a pus toate
în privirea ei; alta a rupt crinilor frăgezimea şi albeaţa, iar
trandafirilor rumeneala lor şi le-a pus pe faţa ei; a treia a tors din
caierul de neguri fire subţiri de umbră neprihănită şi ia pus pe cap ca
podoabă păr negru şi bogat; iar Dumnezeu a rupt din inima şi sfletul
său părticica cea mai aleasă şi i-a dat Panaghiei suflet şi inimă.
Şi, pentru ca să nu fie pângărită de priviri muritoare, au dus-o
ursitoarele pe înălţimile cele mai de sus ale Ceahlăului, dincolo
de împărăţia norilor şi au aşezat-o în peştera pustnicului
Ghedeon; şi albinele din Sihăstrii au hrănit-o cu mierea lor, iar
nopţile senine au scăldat-o în rouă de flori mirositoare.
Şi Panaghia a crescut mare şi s-a făcut şi mai frumoasă, frumoasă cum
numai poveştile îşi pot închipui. Şi din înălţimile
cele mai de pe urmă ale cerului, Soarele a văzut-o şi, de pe culmile
cele mai de sus ale pământului, panaghia a văzut pe Soare. Şi
amândoi s-au îndrăgostit de ceasuri întregi se oprea
soarele din calea lui în răscrucile cerului ca s-o privească,
înfăşurând-o în razele sale.
Şi până într-atâta s-a mărit Ziua şi Noaptea tare s-a
micşorat, că, mai pe ce să-şi dea Amurgul mâna cu Zorile.
Şi s-a tânguit Noaptea lui Dumnezeu şi Dumnezeu s-a mâniat
şi a pedepsit Soarele să nu mai răsară de acum decât
îmbrobodit de neguri, spre a nu mai ispiti cu farmecul tinereţii
sale sufletele slabe ale muritorilor şi nici să mai zădărnicească, după
voia patimilor lui, cereştile şi neclintitele întocmiri de
veacuri ale mâinilor sale.
Şi s-a împlinit porunca lui Dumnezeu, iar Panaghia n-a mai văzut,
de aici înainte, pe Soare, în puterea tinereţii şi în
floarea cereştii lui frumuseţi. Jalea şi aleanul a cuprins sufletul şi
inima ei şi, zile şi nopţi întregi, fără de somn, lacrimile nu i
se mai uscau pe obraji.
Şi de la o vreme i s-a făcut milă
de ea lui Dumnezeu şi a trimis poruncă răsăritului şi apusului să
mâne în grabă pe cele mai uşoare şi mai dulci dintre
vânturile lor spre culmile înalte ale Ceahlăului şi spre
codri, ca să împrăştie negura ce nu lăsa pe Panaghia şi pe Soare
să se vadă.
Văzându-le iubirea Dumnezeu abia dacă mai rezista să ţină legile
străbune. Şi hotărî pe loc că asemenea suflete trebuie să
rămână pe vecie împreună.
Atunci Panaghia simţi că picioarele ei prinseră rădăcină în
pământ şi nu se mai putu urni. Dădu să plece dar trupul îi
era rece şi împietrit. Voi să ridice mâinile, dar
mâinile ei rămaseră lipite de trup, cuprinse de recea lui
încremenire în stâncă. Şi încercă să strige...
Dar încercarea ei rămase zadarnică. Iar când voi să
îndrepte ochii spre ceruri, pleoapele îi căzură grele peste
luminile lor şi un întuneric nemărginit o cuprinse...
Panaghia se prefăcuse în stâncă de piatră.
Aşa a ales Dumnezeu să rămână pe vecie împreună cu iubitul
ei, Soarele. Şi, zi de zi să primească căldura îmbrăţişării sale,
razele lui mângăind-o şi încălzind-o. Şi inima ei nu s-a
împietrit, că şi acum se îmbată de miresmele depărtate ale
câmpiilor înflorite, de strălucirea florilor, de lunecarea
norilor pe aripile lor albe, de vânturile dulci şi
mângăioase ale răsăritului şi apusului, de...
Legendele Dochiei
Prima legendă legată de Stânca Dochiei ne spune în trecut
era o ciobăniţă care păştea oile pe munte, prin acele locuri. Şi era
vremea primelor zile ale primăverii. În prima zi a
întâmplării se porni să plouă şi să ningă, vremea fiind
în încălzire. Şi Dochia noastră avea pe ea 9 cojoace, să
facă faţă frigurilor de pe munte. Ploaia reuşi să îi ude primul
cojoc care deveni prea greu din cauza apei care îl pătrunse. Aşa
că Dochia hotărî să îl dea jos. A doua zi a păţit la fel
dând joc următorul cojoc şi tot aşa până în a noua zi
când ea mai avea pe ea doar un cojoc. Atunci, s-a pornit un ger
mare de la Dumnezeu. Fiindu-i frig tare, ciobăniţa noastră ăncepu a
cârti împotriva lui Dumnezeu. Acesta o pedepsi
prefăcând-o în stană de piatră, iar oile în bolovani,
pe acel loc rămânând doar stâncile care amintesc de
nesăbuinţa ciobăniţei Dochia.
A doua legendă povesteşte despre o babă Dochia care era aşa de rea
încât şi copiii, care cum creşteau, fugeau de ea, pentru a
scăpa de răutăţile ei. Numai unul singur, un băiat, cel mai răbdător
dar şi cel mai puţin la minte, i-a fost rămas dintre toţi copiii prin
preajmă. Pe acel fecior îl chema Dragomir şi era mereu dus cu
oile pe munte şi numai nevastă-sa, harnică şi bună la suflet, răbda şi
suferea toate hachiţele soacrei sale, care îi puse gând
rău, să scape de ea. Astfel, într-o bună zi, o trimise la rău să
spele lăna albă până ce aceasta s-ao înnegri. Şi munci
săraca fata cât putu mai bine ar, după trei zile de trudă
lâna tot mai albă se făcea. necăjită că nu poate să ducă la
împlinire porunca Dochiei, fata începu să plăngă de se
scutura cămeşa pe ea. Şi pe când plângea ea, numai ce se
trezi cu doi bătrâni în preajmă, Dumnezeu şi Sfântul
Petru. Auzindu-i necazul şi făcându-li-se milă de ea, îi
înnegriră lâna. Baba, văzând una ca asta, o trimite
iar la râu ca să albească lâna. Pe când se chinuia
fata să albească lâna, iaca apar şi cei doi bătrâni. dar
în loc să-i albească lâna, cei doi dădură fetei o grămadă
de flori şi fragi spunându-i fetei să le ducă babei. Când
văzu hârca florile şi fragii, uită de lână şi îl
chemă repede pe Dragomir şi îi ceru să plece cu oile sus la munte
că au înflorit fragii. Şi răpezită cum era baba, îl luă pe
Dragomir şi plecă îmbrăcată aşa cum o prinse vremea, cu nouă
cojoace pe ea şi cu oile în urmă. Afară se încălzise bine
şi, cum mergea urcând la deal, baba se încinse şi
începu a lepăda cojoc după cojoc, încât până
în vârful muntelui nu mai rămăsese decât în
cămeşoi. Atunci porni cel de sus o viforniţă cu zloată, de au
îngheţat baba, oile şi cu Dragomir alăturea,
transformându-se în stana de piatră numită Stânca
Dochiei.
Cea de-a treia legendă ne spune despre o Dochia fată de împărat.
Şi era frumoasă tare fata aceasta încât se duse vestea
frumuseţii ei departe de aceste locuri. Un împărat vecin îi
ceru tatălui ei mâna fetei dar fata nu fu de acord cu asta şi
tatăl ei fu obligat să refuze cerea. Foc şi pară se făcu
împăratul vecin şi porni cu război pentru a-şi lua fata pentru el
cu forţa armelor. Şi lupta aduse pierzania tatălui ei făcând-o pe
Dochia să se travestească în păstoriţă pentru a scăpa să fie
prinsă. Dar oamenii cotropitorului îşi dădură seama de vicleşug
şi reuşiră să o încolţească pe Muntele Pion (Ceahlău). Atunci
fata se rugă lui Dumnezeu să fie scăpată de ce urma şi, pentru asta,
Dumnezeu o transformă în stană de piatră împreună cu oile
care erau cu ea.
Gheorghe Asachi realizează o localizare a celei de-a treia legende
prezentate în vremurile Daciei invadate de Traian, lăsând
posterităţii o frumoasă interpretare a legendei, prezentată mai jos:
Ş-al Sahastrului Picior,
Vezi o stâncă ce-a fost fată
De un mare domnitor.
Acolo e rea furtună
E locaşul cel cumplit,
Unde vulturul răsună
Al său cântec amorţit.
Acea doamnă e Dochia
Zece oi s-a ei popor
Ea domnează-n vizunie
Peste turme şi păstori.
La frumuseţe şi la minte
Nici-o giună nu-i samana
Vrednică de-a ei părinte,
De Decebal, ea era.
Dar cum Dacia-au împilat-o
Fiul Romei cel mărit,
Pe cel care-ar fi scăpat-o
De-a iubi a giuruit.
Traian vede astă zână
Deşi e biruitor,
Frumuseţea ei se-nchină
Se subjugă de amor.
Împăratu-n van cată
Pe Dochia a-mblânzi.
Văzând patria ferecată,
Ea se-ndeamnă a fugi
Prin a codrului potică
Ea ascunde al ei trai,
Acea doamnă tinerică
Turma paşte peste plai
A ei haină aurită
O preface în şăiag,
Tronu-i iarba înverzită.
Schiptru-i este un toiag.
Traian vine-n astă ţară
Şi de-a biru-i deprins.
Spre Dochia cea fugară
Acu mâna a întins.
Atunci ea, cu graiu ferbinte
"Zamolxis, o zeu! striga,
Te giur pe al meu părinte
Astăzi, rog nu mă lăsa!"
Când întinde a sa mână
Ca s-o strângă-n braţ Traian,
De-al ei zeu scutită zâna
Se prefacen bolovan.
El petroasa ei icoană
Nu-ncetează a iubi,
Pre ea pune-a sa coroană
Nici se poate despărţi.
Acea piatră chiar vioaie
De-aburi coperă-a ei sân,
Din a ei plâns naşte ploaie,
Tunet din al ei suspin.
O ursit-o priveghează,
Şi Dochia deseori
Peste nouri luminează
Ca o stea peste păstori.
Legenda Poliţelor cu Crini
În vremuri de demult se spune că a fost un vânător cu mare
fală şi iscusit la minte, pe numele său Vasile, care cutreiera aecste
locuri, purtând pe umăr o flintă făurită de un dibaci meşter
fierar. În fiercare zi el pleca la vânătoare,
cutreierând potecile, adunând ouă de cilihoi şi
cântând toată ziua.
Trecând timpul, vasile îşi găsi o fată de oameni
înstăriţi, dar abraşă, cu care se însoţi. Într-o
seară de iarnă, Vasile povesti nevestei sale despre frumuseţile
muntelui, despre florile ce le întâlnea şi despre o capră
neagră şi puiul ei, care-şi avea culcuşul pe o poliţă. Auzind nevasta
sa acestea, atât de mult îşi dori puiul de capră
încât îl ruga în fiecare zi pe Vasile să-i
aducă puiul. Dar Vasile ăi spunea de fiecare dată că nu vrea să tulbure
viaţa bietelor capre. Vazând că nu scapă de gura femeii, se
hotărî într-o zi să plece după puiul de capră.
Îşi făcu un curmei gros şi coborî cu greu pe poliţa unde
ştia el că zărise puiul de capră stând la soare. Încet,
încet, pas cu pas, se apropie de culcuşul căpriţei şi
înşfăcă puiul dintr-o mişcare. Când fu să se
întoarcă, numai iaca se trezi faţă în faţă cu capra neagră.
Până să se dumirească, coarnele caprei îl loviră şi se
prăbuşiră toţi trei în fundul prăpastiei, într-un
vârtej de praf şi pietre.
Aşa a pierit şi ultima capră neagră din aceste locuri, împreună
cu vânătorul vinovat de asta.
Din acele zile, soţia vânătorului, aducea an de an crini şi
îi lăsa pe poliţele de unde au căzut omul ei şi caprele negre,
oamenii locului denumind acele locuri "Poliţele cu crini".
Legenda Clăii lui Miron
Cu mulţi ani în urmă, un cioban străin, venit de pe la Secu sai
Izvorul Alb, obişnuia să-şi pască oile prin acele locuri pline de
verdeaţă, poposind deseori lângă această stâncă, mai cu
seamă în nopţile cu lună.
Pe ciobanul Miron, căci aşa îi fusese lăsat numele, Dumnezeu
îi dăruise cu harul cântului şi se povesteşte că doinea din
fluerul său ca nimeni altul. Şi atât de minunate erau doinele
lui, încât toate vietăţile pădurii, vântul,
izvoarele, stâncile, dealurile şi pienile îl ascultau ca
vrăjite. Şi atât de dragi îi fură toate acestea ciobanului
Miron şi atât de drag le rămase el tuturor, încât se
crede că a rămas să moară acolo, lângă stânca cea mai
ascuţită.
De atunci, cele două stânci sunt cunoscute sub denumirea de
"Clăile lui Miron".
Legenda Pietrei Ciobanului
La începutul timpurilor, minunaţi de frumuseţea locurilor, s-au
aşezat pe vârful muntelui un neam de urieşi cunoscuţi pentru
curajul lor şi pentru turmele lor de bouri. Dintre toţi, cel mai viteaz
era un tânăr căruia nimeni nu-i cunoştea numele şi de aceea i se
spunea Ciobanul. Isprăvile sale erau atât de nemaiauzite,
încât i se duse vestea în lumea largă. Atât de
iubit a fost încât la moartea lui s-au strâns toate
vieţuitoarele şi-l jeliră zile în şir. Iar pentru pomenirea lui
s-a dat numele său locului în care îi plăcea să se retragă,
din când în când, singur, doar cu turmele sale.
Legenda Pietrei Lăcrimate
Piatra Lăcrimată seamănă cu chipul unui om care lăcrimează.
Misterioasă, provocatoare, hrănind închipuirile celor care o
privesc şi încearcă să-i pătrundă secretul. Unii spun că ar
semăna cu o ursitoare, alţii că seamănă cu un îndrăgostit, unii
se tem de ea, alţii o privesc cu evlavie... Un alt fel de sfinx, al
locurilor acestea...
Dar, din vechime legenda lui ne spune de ce este greu să îi
înţelegem chipul...
Se spune că vechii daci priveau spre un chip mândru, aproape
zâmbitor, plin de putere omenească. De aceea, în acele
vremuri, stânca aceasta se numea "Înţeleptul
Pământului". Şi ei veneau în anumite zile cu lună plină,
mângâiaţi de lumina lui Bendis, zeiţa lunii şi a magiei,
sau, în zilele cu nori sau furtună ascultând tunetele lui
Gebeleizis şi săgetându-i norii... Toate acestea se petreceau sub
conducerea ermiţilor lor, pentru a asculta şoaptele moşului de piatră
închipuit de acea stâncă, cel ce făcea auzit spiritul
pământului.
Dar vremurile de restrişte veniră pe acele meleaguri şi mândrii
daci se risipiră, oamenii locului trimiţând din când
în când o solie neştiutoare, în persoana unui păstor
ce trecea pe acolo dar care, fără să vrea auzea şoapta
înţeleptului, neînţeleasă, trimisă în van de spiritul
pământului...
Şi lacrimile apărură pe chipul ce se schimonosi într-un
zâmbet trist dar la fel de plin de mândrie... Şi oamenii,
neînţelegând durerea spiritelor, schimonosiră până şi
numele celui ce aşteaptă mereu, mereu, până în veacul
vecilor, să împărtăşească din înţelepciunea
pământului...
Şi-i spuseră Înţeleptului Pământului "Piatra
Înlăcrimată"...
Apropiaţi-vă de acest chip şi ascultaţii şoapta! În noi este
puterea de a primi învăţăturile pământului... În noi
este puterea de a face Înţeleptul să fie din nou mândru şi
zâmbitor, puternic împreună cu noi...
Legenda Pietrelor Detunate (Legenda
Detunatelor)
O primă legendă spune despre aceste pietre...
Oamenii locului spun că Detunatele ar fi fost, la început, o
stâncă îngemănată dar, într-o bună zi de vară, pe o
arşiţă înnebunitoare, s-a pornit din senin un potop ca la
începuturile lumii, cu tunete şi cu fulgere care mai de care mai
înspăimântătoare. Şi, în toiul furtunii, cu o
bubuitură asurzitoare un trăznet s-a năpustit asupra stâncii,
despicând-o şi dându-i numeroase şi felurite
înfăţişări.
Se spune că, de atunci, mulţi curioşi vin să vadă stâncile cele
detunate de trăznet şi unde se adăpostesc pustnicii, cei care vor să
îl afle pe Dumnezeu în inima muntelui.
O altă legendă spune...
Spre învăţătură de minte celor avari şi lacomi, se spune că un
rege plin de toate bogăţiile pământului, nevrănd să fie despărţit
de agoniseala lui sau să o lase să fie risipită de urmaşi, a
îngropat sub aceste stânci toată averea sa. Sute şi sute de
ani au trecut de atunci până când satana s-a apucat să sape
sub stânci cu gândul de a găsi comoara. Şi săpă, şi săpă
până îşi pierdu minţile de furie că nu o găseşte, lovind
stânca cu toată furia lui cu mii de trăznete. Se spune că
stânca s-a crăpat sub mânia lui dar averea de sub ea s-a
prefăcut în fum, pierzându-se pentru totdeauna...
A rămas doar numele dat acelui loc... "Detunatele"...
Legenda Pietrii Teiului
O primă legendă a acestei pietre vine din vechime aşa:
În timpuri de demult, Dumnezeu se jălui diavolului de orbirea
oamenilor, de stricăciunea ce puse stăpânire pe toţi de sus
până jos, de minciună, de lene şi făţărnicie (căreia boierii
îi zic "politeţă"), de neruşinarea femeilor, de zgârcenie
şi destrăbălare, de îngâmfarea care se reazimă nu pe
destoinicie ci pe parale. Drept pedeapsă, diavolul propune să aducă
potopul asupra oamenilor. După ce ajung la învoială, satana,
desfăşurându-şi aripile, îşi dădu drumul în văzduh.
În vremea asta, pe malul drept al Bistriţei, deasupra Buhalniţei,
pe piscul grohotişului, un cioban deşteptat de furtună îşi
atâţa focul să usuce opincile. Un câine de la stână,
mânios, porni o plângere grozavă de urlete, cuprins ca de o
cumplită spaimă, simţind satana care se învârtea pe acolo.
Răsunetul tremurător se deşteptă în munţi, din râpă
în râpă vuietul prelungindu-se nefiresc. Ciobanul îşi
făcu cruce de trei ori, socotind în gândul lui că nu-i
lucru curat.
Se uită în juru-i şi, deodată, pe neaşteptate, îşi aţinti
privirile, ca fermecat, asupra Ceahlăului. Luna cobora încet,
încet după o stâncă, valea era scufundată în
întuneric, numai fruntea pleşuvă a Ceahlăului, luminată, se
desfăcea albă din umbra nopţii. Pe marginea stâncii care
încununează Ceahlăul, era aşezat cineva, plecat într-o
rână, iar cu mâna dreaptă se sprijinea de un bolovan. Ochii
îi scânteiau ca focuri rătăcite pe munţi şi cătau spre văi,
plini de răutate şi ameninţare. Umbra lui se zugrăvea pe stâncile
cele mai înalte şi împresurară muchea spre Ţara Ungurească.
Noaptea era târzie şi se zărea de ziuă.
Ciobanul nostru prinse curaj, ştiind că la cântatul cucoşului se
sfârşeşte puterea răului şi îl strigă. Diavolul, căci el
era, îşi desfăcu aripile, ridică dintr-o clătinătură stânca
şi pluti o clipă deasupra Ceahlăului, vrând să ajungă la cioban
şi să-l strivească cu cea piatră. Când o chemare ascuţită sună
din văi. Era
cântecul de veghe al cucoşului. Atunci diavolul îşi pierdu
puterea şi scăpă piatra care trecu pe lângă cioban. Ciobanul
văzând toate acestea începu să se roage la acel nou-născut
altar al satanei cu rugăciunile lui Dumnezeu, chiar când satana
porni potopul. Şi trei zile la rând durară toate acestea. Satana
dădea cu potop de ploaie mânioasă, cu fulgere şi cu trăznete, iar
ciobanul nostru cu chemări către Dumnezeu şi rugă din cea mai aleasă
rugă către Dumnezeu. Şuvoaiele născute de acel potop au revărsat
Bistriţa şi peste tot erau bucăţi de case, brazi sfărâmaţi,
stejari uriaşi şi trupuri zdrobite. Numai piatra a rămas pe loc
împotrivindu-se fulgerului şi apărând rugăciunile
ciobanului nostru.
Şi rugăciunea lui născută din
ceea ce trăise, la poalele stâncii scăpate de diavol,
înfrânse pe satana şi îl convinse pe Dumnezeu că
oamenii nu sunt
de lepădat sau de lăsat pe mâna necuratului. Şi Dumnezeu
sfârşi lucrarea satanei şi dădu iarăşi liniştea oamenilor, să-şi
ducă zilele de rând aşa cum se cuvine.
De atunci, oamenii din vechime, povestesc că la vremuri de restrişte ei
se adunau acolo pentru a se ruga lui Dumnezeu să-i scape de
încercarea trimisă. Şi, de fiecare dată Dumnezeu i-a ascultat, că
de aceea ei există în continuare pe acele meleaguri, curaţi şi cu
credinţă în Dumnezeu.
Şi tot de-atunci, se spune că numele pietrei a fost dat după un tei
falnic care a scăpat potopului satanei, umbrind multe sute de ani pe
cei ce veneau să se roage acolo. De aceea i se zice şi în ziua de
azi "Piatra Teiului".
Dar, câteodată, în nopţile urâte, diavolul se aşează
iar pe
stânca de sus... Atunci, ca la o vrajă, toate tac şi toate
focurile se sting. Dar dimineaţa, el fuge de unde a venit, de frică să
nu apară vreun cioban şi să trăiască iar micimea trăită cândva...
O altă legendă spune altceva...
Se zice că trăia cândva, ascuns într-o văgăună a
Ceahlăului, un căpcăun. El era o mare năpastă pe capul oamenilor căci
ademenea fetele tinere, le ducea pe munte şi le transforma în
stane de piatră cu înfăţişări ciudate.
Într-o zi, un gospodar din Vatra Călugărenilor, a cărui faţă
fusese răpită în ajun de căpcăun, i-a convins pe ceilalţi oameni
să se înarmeze cu topoare, coase, furci, paloşe, ce avea fiecare
şi să se aşeze la pândă în Gura Bistricioarei, pentru a-l
răpune pe căpcăun.
Pe vârful muntelui însă, căpcăunul i-a zărit şi, furios,
s-a tot gândit cum să-i distrugă pe răzvrătiţi. Odată cu căderea
nopţii, el a dezlănţuit o furtună teribilă apoi, când potopul era
în toi, a smuls din creştetul Ceahlăului o stâncă uriaşă şi
a pornit cu ea în zbor să o prăvălească peste satul răzvrătit.
Dar duhul cel bun al Muntelui Ceahlău, pe care oamenii locului şi l-au
închipuit întotdeauna ca un moşneag albit de ani, s-a
prefăcut într-un voinic chipeş şi, călare pe un cal
înaripat, a pornit după căpcăun. Urmărirea a fost aprigă,
vicleanul căpcăun făcând tot felul de mişcări înşelătoare,
doar doar o reuşi să ajungă deasupra oamenilor să slobozească bucata de
munte pe capetele lor. Dar duhul Ceahlăului a reuşit să lovească cu
spada peste ghearele căpcăunului şi uriaşa stâncă a căzut
în afara satului, pe malul Bistriţei, acolo în locul unde o
vedem şi astăzi.
Şi ea căzu chiar lângă un tei falnic... Şi oamenii începură
să aducă ofrande duhului Ceahlăului la acel adevărat altar al victoriei
lui asupra răului căpcăun... Şi oamenii au ajuns începtul cu
încetul să-i spună "Piatra Teiului"... Şi de atunci, căpcăunul nu
a mai fost văzut vreodată...