Click oferta de carte Dorin M
Domeniul Romania - Suceava   Stema judet Suceava
Suceava
Catre pagina principala...Catre paginile de studiu - To Study...Catre paginile de distractie - To Entertain...Catre paginile de lucru - To Work...Catre paginile de afaceri - To Affair Sectiune Descriere...Paginile despre Romania   

Legende Romania
            Legende

                Daniil Sihastrul - Mănăstirea Putna - Mănăstirea Voroneţ

                În vremurile lui Ştefan cel Mare erau mulţi călugări evlavioşi care se adunau pe lângă mănăstiri şi rugau lui Dumnezeu Sfântul pentru iertarea păcatelor lor şi ale oamenilor. Ca să-şi agonisească cele puţine, însă cu totul trebuincioase pentru nevoile vieţii, lucrau la pământurile de prin prejurul mănăstirilor sau la fel de fel de meşteşuguri.
                Ieromonahul Daniil era cel mai evlavios şi mai iscusit dintre părinţii de la Mănăstirea Sfântul Laurenţiu de lângă Vicovul de Sus, cioplind linguri din lemn de paltin, lucrând printre oameni pentru şviştănii, dezlegări, cărţile lui Lazăr, cetanii ş.a.m.d., sprijinind oamenii cu o vorbă bună, fiind un adevărat părinte duhovnicesc, ducându-se faima lui departe de acele locuri.
                Într-una din zile se duse la stareţ, luă binecuvântarea şi poslovenia pentru călătorie şi plecă la târgul Siretului. Acolo creştinii de prin partea locului şi cei de primprejur, îi cerură tot felul de lucruri duhovniceşti, sviştanii, molitve, dezlegări, masluri şi altele încât el întârzie foarte mult întoarcerea la mănăstire, supărând tare pe stareţ. Şi bietul Daniil trase toate cele de pe urma supărării, hotărând să se retragă până la sfârşitul vieţii în fundul munţilor, într-un loc cu totul neumblat şi pustiu, şi să se facă sihastru.
                Plecă prin codrul necălcat de picior de om, care era între munţii de la asfinţit-miazănoapte de la mănăstirea Sfântului Laurenţiu, şi într-o depărtare de un ceas şi mai bine, găsi un loc ce-i era la îndemână, cu loc de adăpost sub stâncă şi cu un părău cu o lingură de apă. Aici hotărî să sape în stâncă o chilie. Ani de zile petrecu bietul sihastru, în genunchi cu dalta-n mână, cioplind necontenit şi din greu în vârtoasa stâncă. Şi aici îşi multe din zilele lui Daniil al nostru, slujind cu toate cele trebuincioase pe Domnul Dumnezeul nostru, numit fiind de oamenii locului "Sihastrul".
                Într-una din zile ajunse la chilia lui Ştefan cel Mare. Daniil, petrecându-şi noaptea împreună cu el, îl convinse să zidească mănăstirea Putnei. Cum se isprăvi mănăstirea, curseră la ea o mulţime de călugări de prin toate mănăstirile şi schiturile din moldova, aşa şi din cea a Sfântului Laurenţiu din Vicovul de Sus. Aceasta, rămasă pustie, se risipi, rămânând doar locul denumit "Laura", scurtat de la Laurenţiu. Biserica cea de stejar a mănăstirii zice să se fi mutat mai târziu în alt sat, al cărui nume s-a uitat cu vremea cu totul.
                Se spune că Daniil ar fi proorocit că poporul se va înmulţi prin acele meleaguri şi a părăsit chilia lui din stânci şi s-a făcut nevăzut. Se povesteşte că s-a aşezat într-o pustietate şi mai mare, precum îşi pusese el canonul, când cu probozania stareţului, că până la sfârşitul vieţii să petreacă în adâncă singurătate. Zice că el s-a statornicit pe un loc pustiu şi sălbatic, pe pârâul Voroneţului sau pe apa Corbului. Aici petrecea zilele sale în post, rugăciune , învăţarea şi ajutorul celor ce  veneau la el.
                Aici s-a întâlnit a doua oară Ştefan cel Mare cu Daniil Sihastrul, după bătălia cu turcii de la Valea-Albă (Războieni). Şi bine l-a sfătuit Daniil, că lumina lui Dumnezeu i-a luminat calea şi ia învins pe turci. Şi aici, Ştefan clădi pe apa Corbului (Voroneţului) o mănăstire frumoasă, numită a Voroneţului, ca mulţumită pentru izbânda câştigată cu ajutorul luzi Dumnezeu.
                Din acest moment se mai ştie despre Daniil Sihastrul doar că s-a ridicat la cer pentru a sluji în continuare pe Domnul Dumnezeul nostru.

                Iată cele ce se spun despre ridicarea Putnei...
                Ştefan cel Mare, pe când vâna prin locurile celea, se rătăci de soţii lui şi nimeri la chilia lui Daniil. Rămas peste noapte în chilia acestuia, Ştefan fu convins de cuvintele acestuia să ridice un locaş dumnezeiesc în acele locuri. Se spune Daniil i-ar fi indicat că, locul unde să fie ridicată mănăstirea să fie cel unde va ajunge săgeata trasă de Ştefan, de pe dealul de lângă locurile celea. Şi aşa a şi făcut. A slobozit săgeata pe care o găsi înfiptă într-un paltin gros, bătrân.
                La început Ştefan a mutat biserica de lemn de la Volovăţ în acel loc, pentru a nu pierde sfinţenia alegerii şi, când toate cele trebuincioase au fost gata, a pornit cu meşteri mari la treabă.
                Începu, aşadar, să se zidească şi aici o mănăstire falnică, pe care, sfârşind-o, a numit-o a "Putnei", după pârâul ce curge alături. Şi aici este locul unde Ştefan îşi odihneşte oasele, până la veacul vecilor.

                Iată cele ce se spun despre ridicarea Voroneţului...
                Valea-Albă (Războieni) a fost locul unde Ştefan s-a opintit a opri prea mulţi turci deodată. Şi oastea sa fu năruită şi el apucă drumul ţării pentru a-şi strânge o nouă oaste.
                Fiind un om evlavios îşi aminti de cel ce l-a sfătuit să înalţe minunea de la Putna şi luă drumul lui. Un om ca Daniil Săhastrul nu avea cum să fie greu de găsit şi repede ajunse Vodă la el. Se spune că după ce făptui cele duhovniceşti, Daniil îl sfătui pe Ştefan să nu renunţe, să adune armată nouă şi să se abată asupra turcilor că izbândă va avea.
                Şi când Daniil săvârşea cele duhovniceşti îi spuse că după toate acestea să vină pe apa Corbului şi unde v-a auzi cântece bisericeşti, acolo să ridice o mănăstire falnică şi frumoasă.
                Plecând de la Daniil, Ştefan avu puterea şi binecuvântarea lui Dumnezeu, paşii săi fiind plini de rod la strânsul armatei iar sabia sa abătându-se necruţătoare asupra turcilor împrăştiindu-i asemenea plevei în vânt.
                Apoi, aşa cum îi promise lui Daniil, găsi locul unde apa sună cântece bisericeşti, asemenea călugărilor, şi ridică minunea Voroneţului, Mănăstirea Voroneţ.

                Legenda florii Papucul Doamnei

                Legenda spune că pe aceste meleaguri ar fi poposit zeiţa Venus, zeiţa frumuseţii din mitologia romană. Se povesteşte că la poalele munţilor Rarău erau trei ciobani cu turmele de oi. Era primavară şi întreaga natură mustea de viaţă. Pădurile înverzite şi cântecul duios al fluierului îmbiau la vrajă şi la dragoste între oameni. Venus stătea lungită pe iarba moale sub un stejar şi asculta fermecată glasul fluierului, uimită de frumuseţea celui care cânta, un cioban, pe nume Ionică. Dar şi zeiţa era răpitor de frumoasă şi de graţioasă, fiind înveşmântată într-un val alb-liliachiu, cu o coroniţă de flori pe frunte. Jupiter, de teamă că zeiţa va rămîne pe Pământ de dragul ciobanului cu fluier, a slobozit un fulger teribil şi i-a poruncit să se întoarcă în lăcaşul zeilor, în Olimp. Ascultîndu-i porunca şi alergînd în mare grabă, Venus şi-a pierdut papucul din piciorul stîng.
                Ionică, ciobănaşul, găsind papucul, mare i-a fost mirarea când a văzut că papucul nu poate fi urnit din loc, ca şi cum ar fi prins rădăcini. Şi într-adevăr până seara, în jurul papucului zeiţei au crescut cîteva frunze verzi, late, cu nervuri arcuite în jurul lor.
                Frământat de gînduri, Ionică ciobanaşul a adormit lângă papucul uitat de zeiţă, visând că aceasta îi spunea: "Să nu mişti papucul din locul lui pentru că el se va transforma în cea mai frumoasă floare ce va împodobi văile munţilor voştri".
                Ionică s-a trezit dimineaţa vesel, rămânând pironit locului ceasuri întregi pentru a vedea împlinirea minunii visate. Şi minunea se împlini!
                Povestind cele întâmplate oamenilor locurilor şi celorlalţi ciobani, floarea crescută din papucul zeiţei a capatat numele de "papucul doamnei" sau "pantofiorul lui Venus", aşa cum se ştie şi în zilele noastre, simbolizând dragostea de natură a oamenilor şi bucuria lor la venirea verii...

                Legenda câinelui

                A fost odată, demult, demult, un cioban care-şi păştea turma lui de oi într-o poiană frumoasă, din apropierea unei păduri. Iar colo mai departe, spre răsărit, îşi avea ciobanul stâna. Dar tare greu îi era bietului om să umble, când avea nevoie, la agonisita lui. N-apuca să se depărteze oleacă şi, cât ai clipi din ochi, ieşea din pădure naşul lupilor, un lup, care-i hărtăpănea (mânca, făcea harcea parcea) pe toată ziua câte o oaie. Câ n-avea omul pe nimeni altul să-i fie păzitor al turmiţei lui.
                Azi aşa, mâine aşa... s.a luat ciobanul de gânduri, că nu putea să dedulcească în voie din munculiţa lui, iar dacă se dedulcea, pierdea oile.
                De asta până într-o zi, când uite că nimereşte la turmă un oacheş bătrân, cu barbă albă colivie şi părul până-n călcâie, cu nişte chei la brâu.
- Bună ziua, măi ciobane!
- Mulţumim dumitale! Da încotro?
- Până aici, moşicule. Rogu-te, fie-ţi milă şi dă-mi olecuţă de caş, că sunt călător şi de foame mă abătu-i pe-aici. Crede-mă, tată, că de foame nu văz înaintea ochilor.
- He, moşule, zise ciobanul, ţi-aş da cu dragă inimă, dar nu pot, păcatele mele.
- De ce?
- Apoi, cum mă depărtez, vine un lup din pădurea ceea şi-mi hărtăpăne o oaie, ba-mi mursică (muşcă, sfâşie) şi din celelalte.
- Aşa? Apoi du-te fără grijă, dacă e numai p-atâta, că păzesc eu în locu-ţi!
- Bine, mă duc.
                Şi a plecat ciobanul. Dar lupul, atunci atât i-a fost.
                Când se uită unchiaşul, îl vede venind cu limba scoasă dinspre pădure şi... gadina (dihania, jivina) dă fuga la turmă...
                Da atunci ce să vezi dumneata?
                Unchiaşul odată scoate din sân două mere şi le aruncă înaintea lui, aşa că se dau de-a dura pe lângă turmă... Ş-apoi, minune... S-au făcut din cele două mere doi lighioi, amândouă la fel cu lupul, dar ceva mai mici, lighioi care până atunci nu mai fuseseră pe pământ. Şi lighioile acelea, în grabă au început să se certe furcă (foarte tare) cu lupul, să latre la el şi înainte de a-şi apuca lupul tainul, să-l gonească spre pădure.
                Aşa! Şi moşul se uită cu bucurie la făpturile zidite de el, iar oiţele păşteau în linişte.
                Atunci soseşte ciobanul cu caşul şi vede minunea. Pricepe că e la mijloc putere dumnezeiască, cade în genunchi înaintea unchiaşului şi începe să întrebe:
- Doamne, Doamne! Spue-mi! Cine eşti de-mi făcuşi atâta bine?
- Eu sunt Petre! Şi ţi-am făcut binele ăsta, drept răsplată că ai avut şi tu inimă bună cu mine.
- Aşa? grăieşte ciobanul şi începe să se închine. Iartă-mă dar, Sfinte Petre, că n-am ştiut de la început cu cine grăiesc.
- Nu-i nimic omule! mai bine scoală şi ascultă aci. Vei şti că lighioana aia cea mai hăidoşă (voinică, zdravănă) e câine, iar cealaltă e căţea. Din ele are să se tragă d-aici înainte neamul câinilor, care or apăra în toată vremea turmele şi toate vitele de lupi.
             Şi după ce vorbi astea, câinii se întoarseră de la pădure şi începură să se aproprie de om, să se milcoşească (linguşească), să se dăgârţeze (agăţa, ţine după) pe lângă el şi să-l lingă pe haine şi pe mâini.
             Iar unchiaşul, după ce făcu câteva semne spre oi şi spre câini, semn de binecuvântare, începu să se îndepărteze încet, încet, până pieri într-o lumină orbitoare.
- Mare e puterea Ta, Doamne! zise iarăşi ciobanul, când mai văzu şi asta şi căzu iarăşi în genunchi şi mulţumi Sfântuleţului.
             Şi aşa, din merele alea se trag câinii de astăzi. D-aia câinele nu e spurcat. El săracul, e cel mai credincios prieten al omului şi în toată vremea se roagă aşa Celui de-Sus şi lui Sfântul Petru, ziditorul lui:
- Doamne, Doamne! Să trăiască stăpânii mei şi să facă nouă feciori, să traiască apoi şi feciorii, ca să iasă fiecare cu câte-o îmbucătură în mână, să-mi dea, să mă satur şi eu.
             Nu zice ca pisica:
- Doamne, Doamne! Să moară toţi din casă, să rămână doar o babă şi să fie şi aia oarbă, ca să-i pot lua eu din mână, orice-mbucătură.

                Stele logostele

                Departe, la răsăritul soarelui, au locaşul Sfânta Luni şi Sfânta Vineri, la asfinţitul soarelui, Sfânta Marţi şi Sfânta Miercuri, iar la miazăzi, Sfânta Joi şi Sfânta Duminică. Iar la miazănoapte, locuieşte singură, fără soaţă, Sâmbăta şi ea nu-i sfântă, ca tovarăşele ei şi e străină între ele, căci toate celelalte sunt surori.
                Şi e greu să găseşti locaşurile sfintelor babe, şi rar s-a îmtâmplat s-ajungă pe la ele vreun Făt-Frumos cu stea în frunte.
                Dar cică toate şase, afară de Sâmbătă, au căte o stea în cer şi steaua fiecăreia stă tocmai deasupra locaşului. Dar cine ştie care li-e steaua? Că dacă le-ai şti-o, te-ai duce tot cu ochii pe ea şi ai nimeri la locaţul sfintei.
                Din vreme în vreme, când vrea Dumnezeu să mai pedepsească lumea, atunci arată ori o stea ori alta, dintre cele şase stele ale sfintelor babe, că vezi, babele ştiu gândul lui Dumnezeu şi cam au suflet bun, dau de ştire creştinilor. Şi nu s-arată oricare dintre ele, ci numai una.
                Când e să fie cutremur de lume, ruptură de pământ şi scufundare de munţi, s-arată stea galbenă şi asta e a Sfintei Luni. La holeră şi alte boale s-arată steaua Sfintei Marţi. La vărsare de sânge şi la cumplire de războaie s-arată steaua Sfintei Miercuri. Steaua Sfintei Joi s-arată când are să fie potop şi ploaie cu trăznete. A Sfintei Vineri, când o să fie înmulţire de fiare sălbatice, cât să intre în sate. Iar a Sfintei Duminici s-arată la foamete.
                Şi cică mai e a şaptea stea, care ar fi fost să fie a Sâmbetei, dar a rămas ă fie a Maicii Domnului. Şi când se va arăta steaua asta, va fi sfârşitul lumii. Şi aceste şapte stele poartă crugul cerului (bolta cerească) şi se numesc stele logostele.

                Stâlpii pământului

                Dintru început, pământul nu era împănat cu tot felul de dealuri şi munţi ca-n ziua de astăzi, nici nu avea atâtea văi şi văgăune, câte are acuma. Ci el era neted ca faţa mesei, adică numai un şes, încotro te înturnai şi te uitai cu ochii. Şi acest şes foarte întins plutea pe deasupra apei, care se află dedesuptul pământului, întocmai după cum pluteşte o scândură pe un lac. Iar apa plutea, după cum pluteşte ea şi acuma în văzduh şi văzduhul, la rândul lui, sta în puterea lui Dumnezeu, cum stă şi-n timpul de faţă.
                Văzând însă Dumnezeu de la un timp că pământul e cu mult mai greu decât apa pe care pluteşte şi că într-o bună dimineaţă foarte lesne ar putea să se prăbuşească şi să se scufunde în adâncurile acesteia, a făcut patru stâlpi sau furci de foc şi cu stâlpii sau furcile acestea l-a sprijinit apoi pe dedesupt, ca să nu se prăbuşească.
                Necuratul însă, care a voit să-l încerce şi să-l piardă pe Dumnezeu, când a făcut acesta pământul, şi care, neputându-l atunci îneca, căuta necontenit cum s-ar putea în alt chip oarecare mântui de dânsul, văzându-l că a sprijinit pământul, s-a făcut foc şi pară de mânie şi pe loc s-a apucat să roadă stâlpii sau furcile pământului, anume ca aecsta să nu mai poată pluti mai mult, ci să se prăbuşească nu numai lumea ci şi Dumnezeu care a făcut-o.
                Dar degeaba i-a fost toată munca, căci pe când isprăvea un stâlp sau o furcă de ros, dă fuga la alta şi până s-o roadă pe aceea, cea roasă creştea iarăşi la loc. Iar când isprăveşte câte-o furcă de-a pământului de ros, atunci tot pământul se cutremură. Şi aşa roade el necontenit şi astăzi, de colo până colo, fără de nici un folos.
                La Paşti însă, când vede ouă roşii la creştini, se prosteşte şi mai tare. Atunci îşi pierde tot cumpătul.
                Dar ceea ce n-a putut face necuratul, duce-s-ar pe pustii, au făcut peştii pământului. Adică aceştia au ros unul in cei patru stâlpi. De aceea zic o seamă de oameni că pământul nu stă pe patru stâlpi, cu numai pe trei. Când o picat stâlpul acela, atunci s-a prăbuşit şi s-a scufundat o bucată de pământ în apă şi de atunci s-a făcut în partea aceea o mare foarte mare, care stă şi astăzi.
                Fiind însă pământul foarte greu, capetele de deasupra stâlpilor, care au rămas neroşi, au intrat în pământ şi au împins coaja acestuia în sus, şi aşa s-au făcut apoi dealurile şi munţii.
                Când mănâncă oamenii de frupt în zile de post, atunci peştii pământului se supără pe dânşii şi de aceea se apucă ei şi-n timpul de faţă de ros stâlpii pământului, care înseamnă cele patru posturi de peste an, dându-le prin aceasta de cunoscut, că posturile sunt rânduite de Dumnezeu, ca ei să le postească, nu însă să se-nfrupte sau chiar să mănânce de frupt în decursul lor. Iar când prind peştii a roade la stâlpii pământului, atunci pământul se cutremură şi se mişcă. Însă el nu se mişcă, nici nu se zdruncină pretutindeni, ci numai în acea parte unde stă pe stâlpii, adică la munţi.
                O seamă de oameni însă cred şi spun că fiind lumea de un timp încoace foarte stricată şi păcătoasă, mâncând de frupt nu numai miercurea şi vinerea de peste an, ci mai peste tot anul, de aceea şi peştii pământului au mai ros încă doi stâlpi, şi acuma stă pământul numai p un singur stâlp, pentru că cei mai mulţi oameni postesc numai postul cel mare. Iar când nu vor posti nici acel post, atunci are să se piardă lumea.




Powered by Medow
(2001...2012 dorinm.ro, 2010...2012 powering romaniatraditii.ro)
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă realizatori