Satul Poeni de la poalele Munţilor Poiana Ruscă este locul unde
puterile nevăzute se manifestă mai îngrozitor ca nicăieri
în ţara noastră.
Lupii
Aici, totul a început să capete consistenţă în momentul
în care o femeie a fost devorată de ceea ce părea a fi un lup.
Dar, în aceste zone, de mult timp, nu mai există lupi. Pentru ca
totul să fie şi mai sinistru, bătrânii satului spun că acela nu a
fost lup în ruptul capului şi că, este vorba despre un
strâgoni (cum spun oamenii locului strigoilor). Aceste fapte s-au
mai petrecut de multe ori şi cei care au scăpat au povestit că fiara
din altă lume arată precum un câine mare, negru, cu coama
zbârlită, care nu lasă urme pe zăpadă sau prin praf atunci
când fuge, ca şi cum ar pluti. De asemenea, poveştile spun că
arătarea dispare instantaneu dacă cel urmărit apucă să îşi facă
semnul crucii sau să rostească o rugăciune. Şi tot poveştile spun că
totul a început cu mult timp în urmă în urma unei
crime, mama celui ucis aruncând un greu blestem asupra familiei
făptuitorilor.
Şi în acestă zonă mai circulă poveşti despre alte lucruri ciudate
cum ar fi Caii lui Sântoader, poveşti despre strigoi şi
pricolici, blesteme şi oameni care se schimbă în lupi, femei care
au stat lângă un izvor şi au dispărut fără urmă... şi altele.
Pe aici se spune că există un neam muşcat de lup, acolo unde trebuie să
fie un mare blestem. Se spune că au fost mai multe femei muşcate pentru
că n-au ţinut "Săptămâna cailor", care-i cea mai rea pentru
blesteme din tot Postul Mare. Şi asta pentru că în Postul Mare
oamenii trebuie să fie curaţi sufleteşte, să se spovedească şi să se
lepede de păcate. Cine nu ţine legile astea, cine nu se leapădă de
păcate, cine rămâne neîmpăcat, cu greşeala în suflet,
e pedepsit şi blestemat să nu-şi afle odihnă pe lumea asta şi nici pe
aialaltă şi să umble ca un lup, ca un strâgon, ori ca un
câine fără stăpân. "Blestemat ca şi Caii lui
Sântoader" se spune... caii aceia care au fost feciori faini
cândva, dar au înşelat fetele şi au fost pedepsiţi pentru
asta.
Cât despre acest neam se povesteşte despre un bărbat din
Pietroasa, lângă Poeni, care se dezbrăca în pielea goală şi
se
dădea de 3 ori peste cap ca să se prefacă în ”priculici”,
în lup, şi că apoi pleca prin lume şi nu se întorcea
câteva zile pe-acasă. Nu ştia nimeni ce făcea şi pe unde umbla
în răstimpul acela, dar asta-l apuca așa dintr-o dată, ca pe un
nebun.
Un alt bărbat s-ar fi făcut lup odată când lucra la fân și
ar fi sărit s-o muște pe nevasta lui ce era urcată sus pe claie, dar ea
s-ar fi apărat cu brâncirea de lână.
Bătrânii povestesc cum uneori se întâlnesc cu
apariţii confuze. Iată o descriere... "Când am ajuns acasă, am
deschis poarta şi era pe la noi în ocol un câinoc
(cânioc) mare, negru şi când a zis moşul meu "Dumnezeu
îi cu noi", numai ce-o dispărut câinocul, ca şi cum n-ar fi
fost. Acuma, io stau şi mă întreb dacă ăla era un câne ca
toţi cânii, el nu putea să dispară aşa fără să-l vezi, nu? cred
că mai degrabă o fost lup, lup de ăla trimes de oarecine, că lupu-i cel
mai tare în blestemăţii şi în lup se fac toţi îia
care n-au linişte pe ceia lume"...
Un alt martor direct este o femeie desfigurată de muşcătura lupului...
Aceasta, într-o dimineaţă se întorcea de la fân, de
pe dealul Curpenu, împreună cu mama ei şi cu fata care n-avea
decât doi anişori. Era vreme bună şi tare frumos afară. Era cald
şi nu bătea nici vântul. Un lup, un lup necurat, făcut din
blestem, a venit pe la spate şi a muşcat-o de cap. Femeia este sigură
că era un lup necurat deoarece lupii nu umblă ziua în amiaza mare
prin sat. Apoi a sărit la mam ei şi a muşcat-o tot de cap şi de
gât, iară pe fată s-a făcut numai că o zgărie. Şi-apoi a plecat
aşa, dintr-o dată, cum a şi venit. A picat jos şi n-a ştiut de ea o
vreme, apoi când s-a dezmeticit, s-a târât până
la capătul pârăului ca să se spele pe ochi. De-abia a venit acasă
având grijă de bătrâna mamă, care era mai rău muşcată, şi
de fată care plângea. Doi ani şi jumătate a stat prin spitale şi
tot desfogirată a rămas. În aceeaşi zi lupul a atacat şi pe
bărbatul ei, care era la stână, la câţiva kilometri de
casă, pe sora lui şi pe cumnatul ei, aflaţi şi ei departe de casa lor.
Toţi trei au fost muşcaţi rău de lup şi, cu mare greu s-au luptat cu el
şi l-au tăiat la grumaz cu un cuţit care îl aveau la brăcire, şi
apoi au văzut că-i iese sângele şi se lasă pe labe nemişcat. La
două zile după asta au murit mama, cumnatul şi bărbatul femeii. El era
de la Luncani şi acolo se ştie că oamenii care se fac în lupi
sunt blestemaţi. După un timp a murit şi cumanta ei, muşcată şi ea de
cap... Femeia trage doar concluzia: "Io ce să vă mai spun? Tot pe calea
aia am umblat de când mă ştiu, n-am mai văzut niciodată lupi
până atunci şi nici de atunci încoace"...
Vrăjile
La puntea peste Bega, de la capătul satului, după cum spuneau femeile
bătrâne, se puneau farmece. În ziua de marţi, fetele
bătrâne nemăritate, femeile invidioase, cele rele la inimă, cele
care-l aveau pe dracul aruncau blestemul pe punte şi acela care trecea
primul pe punte, îl lua asupra lui, fără să ştie. Se credea că
asta le ajută pe ele să se mărite sau săţi aranjeze în vreun fel
viaţa, să obţină ceva ce era al altuia, averea sau situaţia. Din acest
motiv, multe persoane evitau să treacă puntea, ca să nu ia asupra lor
blestemele posibile în aşteptare. "Că nici nu ştii când
ieşi în lume pe unde calci, poate să fie răul la vreo scurtătură,
la o răscruce, la un izvor. De aia e bine să fii cu sufletul curat şi
cu spaimă de Dumnezeu, ca să te ajute să te fereşti de cel rău, că dacă
eşti curat nu se prinde nimica de tine. Totdeauna când ieşi pe
poartă, e bine să te gândeşti la cele sfinte"...
Se spune că două femei au cumpărat un drac şi l-au adus într-o
traistă din Valea Bălească, de la cineva. Şi ele au vrut să-l ţină
legat dar seara a prins putere şi au trebuit să-i de-a drumul şi să-i
de.a de lucru, adică să-l trimită să facă ceva rău, pentru că altfel le
mânca pe ele, începând cu obrazul. Şi dimineaţa, după
ce făcea răutăţi şi blestemăţii, dracul se întorcea iară la ele
şi ele-l legau la loc până seara, când iară trăbuia să-l
trimeată la lucru. Până la urmă femeiele celea au murit. De una
nu se ştie nimic dar pe cea mai bătrână dintre ele au găsit-o
oamenii moartă, tătă (toată) desfigurată de dracul ăla, cu capul
în apa râului, îngheţată, nu departe de punte peste
Bega. "Şi dracul ăla-i liber acuma, fugit prin lume, cine ştie pe
unde-şi face veacul, cine ştie în slujba cui stă... Şi el poa
(poate) să vină în faţa ta ca om necunoscut, ca un cal mare
vânăt, negru, sau ca un căne negru sau strâgoni, adică om
care-a murit înainte, sau lup"...
O altă poveste spune despre o femeie care s-a stins
încetul cu încetul pentru că o alta, care i-a luat apoi
bărbatul, a vrăjit-o. "I s-a tăiat salca" (salcia) spun oamenii
locului. Şi toate pentru că ea nu a intrat în primăvară
împăcată cu toţi şi că a rămas datoare faţă de Dumnezeu prin
neurmarea regulilor Postului Mare. Şi femeia cea vrăjitoare a ales o
salcie care era pereche cu femeia pe care voia s-o farmece. Apoi,
în fiecare zi, tăia puţin căte puţin cu toporul din salcia aceea
şi zicea acolo nişte vorbe, şi salcia încetul cu încetul se
usca. Şi, după cum se usca salcia, aşa se stingea şi femeia,
oricât de veselă şi vigană (sănătoasă) ar fi fost înainte.
Şi totul pentru că vrăjitoarea umbla cu necuratul.
Strigoii
Tot în zonă a existat şi un bărbat tare păcătos şi blestemat,
care locuia în satul vecin, Crivina. După ce a murit el ar fi
apărut ca strâgon, lângă un pod ce duce către casa lui, şi
fiind văzut de oameni s-a transformat într-un cal care s-a pornit
tropotind pe cale în sus. Şi-apoi s-o întors şi s-o luat la
galop, cu coama vânătă fluturând, s-o luat după oamenilor
ce l-au văzut. Şi acei oameni s-au speriat şi au luat-o la fugă către
casă, intrând într-o curte, ca să scape de el. Şi calul a
fugit mai departe, pe drum. Oamenii, uitându-se după el, au văzut
doar un câine negru ori lup care mergea aşa aplecat într-o
lăture către pădure.
Această credinţă se încadrează fără dubii în ideile general
acceptate de către oamenii locului că, strâgonii cu chip de lup
ies în lume ca să facă rău şi să pedepsească pe cei care cred ei
că au greşit.
Apoi, este povestea despre fiul unei contese unguroaice, desper care se
zice că ar fi botazat copiii lui Frany Josef. Contesa avea un conac de
vară la Poeni. Şi băiatul ei mai mic a fost omorât în duel
pentru o fată şi contesa l-a îngropat lângă conacul din
care azi n-au mai rămas decât câteva pietre potopite de
ierburi. Nu se ştie cine şi de ce a batjocorit mai demult
mormântul băiatului şi l-a scurmat. Zice lumea că el s-ar fi
făcut strâgoni şi umblă noaptea şi acuma, neîmpăcat, prin
sat, pe la Casa de piatră în care au stat turcii înainte de
primul război, şi prin galeriile subterane pe unde ei puteau merge
până la Dealul Roşu. oamenii au zidit cripta aceea unde este
îngropat băiatul, ca să fie liniştiţi, dar zic unii că dacă treci
pe acolo, te cuprinde aşa o îndoială, căci poţi să vezi uneori
spânzurat cu capul în jos de-o creangă, deasupra
mormântului, un liliac mare, sur.
De amintit este şi povestea unei femei care alerga după trenuleţul
forestier ce trecea pe malul Begăi şi striga după bărbaţi. Când a
murit s-a făcut strâgoane şi umblă şi acum tot pe malul apei,
căutându-şi iubiţii, chiar dacă trenul nu mai trece pe acolo de
mută vreme şi iarba creşte în voie pe unde erau altădată şinele
înguste.
Poate de aceea se spune că strâgonii se fac din oameni care au
murit neîmpăcaţi, din cei care s-au spânzurat ori care
şi-au făcut singuri moartea pe care n-a vrut-o Dumnezeu. De aceea, cei
bănuiţi că ar putea deveni strâgoni sunt legaţi de mâini şi
de picioare cu aţă sau cu drod (sârmă), şi se pune în
sicriu la picioarele lor praf de puşcă, şi se înconjoară casa şi
gospodăria cu lumânarea mortului aprinsă, ca ei să nu aibă putere
să se întoarcă.
Cu toate acestea, mulţi dintre cei blestemaţi s-au întors, că au
fost auziţi zdupăind prin pod sau prin casă, ziua sau noaptea, că mulţi
s-au suit în pat lângă nevestele lor, sau au fost văzuţi
urcaţi în frăgar (dud) sau mergând pe drum fără să scoată o
vorbă dacă erau întrebaţi de ceva.
"Doamne feri" (Doamne fereşte) este lucrul care se află pe buzele celor
ce aud despre astfel de păţanii...
Iată şi un descântec, de
prin partea locului, de alungat strâgonii (strigoii)...
Voi strâgoni, voi moroni,
Voi răufăcători şi ochitori,
Să vă duceţi,
La nouă stâni părăsite,
Cu vasele neopărite,
Pe vârful bradului,
La rotundul fagului,
Acolo să vecuiţi,
Acolo să sălăşuiţi,
Şi pe care o vezi,
Să o părăsiţi,
Şi să nu-i faceţi nimic!
Cât despre Doamna Otilia Ţeposu, autoarea articolului/
documentaţiei de la care am plecat la scrierea acestor legende vă pot
spune doar că atunci când a dorit să realizeze câteva
fotografii aparatul foto s-a blocat, repăortofonul nu a funcţionat,
maşina lăsată la poartă a fost lovită de un camion de buşteni şi la
câteva zile după ce s-a întors acasă a fost atacată şi
muşcată de un dog uriaş... Concluzia ei este mai relevantă: "... am
avut dintr-odată senzaţia că am intrat pe un făgaş interzis, că am
stârnit prin curiozitatea mea lucruri, întâmplări
(puteri, forţe) necunoscute"...
Mărţişorul
Demult,
demult, când soarele cu mândru chip de tânăr
cobora la horă-n sat, la vreo sărbătoare mare printre fete şi flăcăi,
l-a pândit un zmeu prădalnic şi, răpindu-l dintre oameni, l-a
închis în
grea temniţă, zăbrelită, ferecată. Lumea toată se-ntristase, păsări
în
pădurea mută îşi uitaseră ciripitul, murmurul izvoarelor,
cântecul
fecioarelor, răsetele copiilor se topiră-n jale mare. Nimeni nu
îndrăznea să-nfrunte zmeul groaznic şi-nrăit.
Că răbdarea margini are. S-a aflat printre tineri un
voinic şi a pornit să salveze soarele pentru lume şi pământ din
temniţa
zmeului, răului, hainului. Şi l-au petrecut săracii pământeni,
taţii,
mamele, surorile, prietenii şi fraţii şi i-au dat puterea lor, să-l
ajute-n drumul greu.
A mers vara, toamna-ntreagă, iarna aspră a tot mers, până ce găsi
castelul groaznicului zmeu.
Porniră luptă crâncenă pe viaţă şi pe moarte între ei.
Se izbeau cu necruţare, împrăştiind sudori şi sânge prin
zăpada
cristalină. Tare era zmeul, tare se ţinea şi voinicul. Plini de răni le
erau piepturile, braţele şi umerii. Pân-la urmă tot voinicul mai
voinic
se dovedi, şi hainul zmeu în moarte se topi, se prăbuşi.
Sfărâmând pereţii negri ai temniţei
ferecate, îl
eliberă pe mândrul soare şi-l săltă pe cer curat. A
reînviat natura,
oamenii s-au bucurat, dar el n-a ajuns să vadă primăvara. Sângele
din
răni în picuri i s-a scurs cald în zăpadă. Şi, topindu-se
zăpada, albe
flori în loc răsăreau, se trezeau din amorţire. Gingăşia-şi
clătinară
în petale ghioceii, vestitorii primăverii. Cel mai de pe urmă
picur de
putere şi de sânge din al tânărului braţ s-a prelins
în luna martie-n
cea dintâi zi.
Şi a închis ochii tânărul. Dar de atunci fetele, în
amintirea faptei lui de voinicie, împletesc doi ciucuraşi, unul
alb şi
unul roşu, mărţişori de primăvară, şi îi dăruiesc flăcăilor pe
care-i
îndrăgesc. Acel roşu înseamnă dragoste pentru tot ce e
frumos, e
culoarea sângelui voinicului neînfricat, care s-a luptat cu
zmeul şi
soarele ni l-a salvat. Iar cel alb arată fericirea, sănătatea,
curăţenia de ghicel gingaş şi fraged, prima floare-n primăvară.