Click oferta de carte Dorin M
Domeniul Romania - Tulcea   Stema judet Tulcea
Tulcea
Catre pagina principala...Catre paginile de studiu - To Study...Catre paginile de distractie - To Entertain...Catre paginile de lucru - To Work...Catre paginile de afaceri - To Affair Sectiune Descriere...Paginile despre Romania   

Legende Romania
            Legende

                Vadul Sacagiilor

                Se spune că Tulcea a fost ridicată în aceste locuri deaorece oamenii din vechime au descoperit că aici, unde două stânci intră în coasta curentului principal, se poate traversa Dunărea chiar şi cu piciorul. Pe aici tranzitau turmele de ovine şi bovine de o partea şi cealaltă a fluviului, de aici plecau caravanele sacagiilor cu apă, pe aici treceau transporturile comerciale dintr-o parte şi cealaltă.
                Alături de aceste stânci se află un deal stâncos, înconjurat din trei părţi de apă, care a adăpostit mai întâi aşezarea (undeva în jurul anilor 4.000 î.Hr.), apoi cetatea dacică (600 î.Hr.) sau fortificaţia romană, şi, tot aşa, până la Tulcea de azi...
                Dezvoltarea atrasă de romani împreună cu greci, etc. s-a datorat în primul rând importanţei strategice a aşezării, ulterior plătită cu mult sânge din cauza popoarelor migratoare cum ar fi pecenegii, uzii şi tătarii, finalizând cu prelunga ocupaţie otomană care începe în 1.420. Au urmat atacurile polonezilor, austriecilor sau ruşilor care atacau Tulcea fiindcă era prima la graniţă şi, de fiecare dată, devastau oraşul, de multe ori până la temelii.  De aceea nu veţi găsi o casă mai veche de anul 1.830, pentru că ultimii atacatori, ruşii, au făcut tot ce făceau ceilalţi, adică rădeau de pe faţa pământului, aşa cum au făcut şi cu Brăila în acea perioadă, astfel de oraşe fiind obligate să renască mereu din cenuşă, asemenea păsării Pheonix. A existat chiar şi un moment când ruşii au evacuat delta, oamenii apucând care încotro... Dar totul a revenit la viaţă, conform obiceiului oamenilor locului.
             Numele oraşului vine de "botezul" dat de turci, cel mai probabil de la tuckla şi cea (ţiglă şi aşezare sau loc unde se fac cărămizi) sau este un nume celt preluat din  vechime de turci (tul care înseamnă deal şi terminaţia turcă pentru aşezare, "cea").

                Digul olandez şi Ceairul

                Pe vremuri Dunărea nu curgea ascultătoare pe un traseu îngrădit de diguri şi faleză. Afară de colinele şi stâncăriile puse la adăpost restul locurilor erau deseori inundate. Aşa că fiecare casă ce dădea în apele Dunării avea câte o barcă legată de un podeţ de lemn. Şi iarna, când totul îngheţa, golfurile rămase adăposteau corăbiile negustorilor prinşi de îngheţ (dovadă ancorele găsite în pământ, în centrul oraşului, cu ocazia unor lucrări de canalizare).
                Cu timpul, apele au depus printre cele 7 coline ale oraşului aluviuni care au atras colmatarea şi, încet, încet, uscatul să iesă la iveală. O mână de ajutor au dat şi ţăranii care, la îndemnul Paşei Ismail, guvernatorul Dobrogei acelor timpuri, aduc cu carele pământ şi înalţă malul.
                Şi, în sfârşit, în 1.856, proaspăt sosită în zonă, Comisia Europeană  Dunării, care avea tot interesul să investească în diguri, canale etc. pentru o mai bună navigaţie pe diguri, face treabă bună şi îndigueşte şi consolidează malul Dunării, care începe să semene cu cel din zilele noastre. Principalul prestator fiind o firmă olandeză, cheiul Dunării a purtat mult timp numele de digul olandez.
                Odată cuminţită Dunărea, care nu se mai revărsa peste zonele mai joase din oraş, uscatul a putut să iasă la iveală. Noul pământ va căpăta denumirea de Ceair, de la cuvântul turcesc ceair care înseamnă loc întins, nou provenit din desecare. Fiind foarte aproape de port, firesc se vor ridica magazii, apoi prăvălii, primele străzi şi, în scurt timp, aici va fi centrul comercial cu binecunoscutele "Coloane turceşti".
                Şi datorită îndiguirilor şi amenajărilor efectuate atunci, Tulcea a devenit un port de mare importanţă, traficul de nave înecând efectiv portul oraşului.

                Komorovka

                Este un nume de cartier, grupare de locuinţe, destul de întâlnit în zonă (şi în Brăila, etc.) unde trăiesc predominant oameni de origine slavă (ruşi, lipoveni, etc.)... Şi, puţini ştiu că, termenul vine din limba rusă, de la komorov care înseamnă ţânţar. El denumeşte locul unde se afla mahalaua oraşului, o zonă plină de bălţi, broaşte şi altre vietăţi.

                Legenda lebedei

             Odată, demult, demult, trăia într-un sat dintr-o ţară îndepărtată, o femeie săracă şi văduvă, care avea doar o fetiţă mică, dar cuminte şi foarte frumoasă. Lebăda, căci aşa se numea fetiţa, în timp ce creştea, se făcea tot mai cuminte şi foarte frumoasă, încât întreg satul o lăuda şi o da pildă celorlalţi copii, iar când împlini vârsta de şapte ani, mamă-sa o trimise la şcoală, unde ea încăţa de minune. În sfârşit, era o comoară de fată.
             Tocmai în anul în care Lebăda isprăvi şcoala, se întâmplă ca mamă-sa să se îmbolnăvească greu şi să moară. Sărmana fată, rămasă singuă, fără nici un sprijin şi fără nici o mângâiere, fu luată de un om mai cu stare, ca s-o crească. Dar degeaba, nu mai avea mângâierea de mamă, şi copiii o tot săcăiau.
                Într-una din zile, ea se hotărî să plece în lume, că poate va găsi un loc mai bun. Pândi până ce toţi ai casei erau duşi după treburi, se furişă prin fundul grădinii şi, când ajunse la drumul mare, o luă la fugă, până ce ieşi afară din sat.
                Era o zi caldă de vară. Lebăda mergea pe drumul prăfuit, gândindu-se cum alţi copii stau fără griji la casele părinţilor lor, pe când ea trebuie să rătăcească cine ştie cât, până când va găsi un adăpost. La joc nici nu se mai gândea.
                Nu după mult timp, zări o pădure prin care trebuia să treacă. Ajunsă acolo, ea se aşeză pe iarbă, să se răcorească, iar mai târziu se afundă printre copaci, să caute flori şi fructe de pădure. Dar, ceodată, băgă de seamă că se înseră. Un fior îi străbătu tot corpul. Ce să facă? Nu mai găsea drumul şi apoi unde să se ducă noaptea?
                Întunericul se cobora din ce în ce şi, o dată cu dânsul, nori groşi şi negri prevesteau sosirea unei furtuni. Lebăda, speriată, începu să alerge încoace şi încolo, spre a găsi drumul, dar vai, se rătăcise de-a binelea.
                Deodată un fulger roşu brăzdă cerul. Urmă un bubuit puternic, iar un vânt vijelios începu să baă cu furie. Furtuna sosise. Sărmana fată, plângând şi tremurând de spaimă, se adăposti lângă un buştean gros, ascunzându-şi faţa în mâini, spre a nu mai vedea nimic în jurul ei. În curând îi veni în minte cum mamă-sa o învăţase, ca în timp de furtună să zică "Tatăl nostru". Repede se ridică în genunchi şi, cu mâinile împreunate, şopti printre lacrimi rugăciunea.
             Dumnezeu, care întotdeauna ascultă ruga copiilor cuminţi, îi veni în ajutor. Ca prin minune furtuna încetă, iar fata văzu aproape de ea o femeie nespus de frumoasă, îmbrăcată cu o haină luminoasă, iar în picioare purta pantofi ţesuţi din fir de aur, cu câte o stea pe vârful fiecăruia. Părul său auriu, asemănător cu razele de soare, se revărsa în valuri bogate pe spate şi peste umeri, iar copacii îşi plecau crengile până la pământ, ca şi cum i s-ar fi închinat.
- Fetiţa mea, îi spuse minunata fpătură, eu sunt Zâna-Zorilor şi auzindu-ţi rugăciunea, am venit să te iau cu mine. Ştiu că eşti orfană şi nu ai pe nimeni, de aceea vei merge în palatul meu, unde vei trăi în cea mai mare fericire.
             Fata, uimită şi de vederea zânei, şi de norocul ce-o aştepta, nu putu mai mult decât să-i mulţumească. Ca de o putere nevăzută se pomeni ridicată în sus şi se văzu plutind pe deasupra munţilor, câmpiilor, satelor şi oraşelor până ce se lăsară departe, departe, la porţile unui minunat palat de cristal, care avea douăsprezece turnuri de aur şi în vârful fiecărui turn strălucea câte un luceafăr. Era palatul zânei.
             Îndată aici, Lebăda fu îmbrăcată cu veşminte scumpe şi i se dădu serviciul de supraveghetoare a personalului palatului, compus din felurile păsări şi animale.
             Trecând un timp oarecare de viaţă îmbelşugată, Lebăda se schimbă cu totul de cum fusese şi-n loc de fată smerită, cuminte şi miloasă, deveni mândră şi începu să chinuie bietele păsări şi animale, ba pe care i se părea că nu-i intră în voie, nici mâncare nu le da.
             Răbdară bietele fiinţe o bucată de vreme, dar când văzură că nu mai e chip de scăpare, se adunară în ascuns, ca să se sfătuiască cum să scape de pacoste. În sfârşit, după multă trudă, se găsi tocmai o cioară zburlită, care să vină într-ajutor. Păşi în faţa tuturor şi spuse:
- Eu am găsit ideea cea mai bună de scăpare şi tot eu o voi duce la îndeplinire.
                Şi, după ce le spuse planul său, toate lighioanele începură să sară de bucurie, încât ridicară un nor de praf şi fulgi, de se speriară şi ele.
                Într-o seară, pe când Lebăda se plimba pe aleile grădinii, cioara cu pricina îi ieşi în cale şi după ce se tăvăli de mai multe ori pe jos, ca semn de plecăciune, zise:
- Dragă fată, fie-mi iertat că îndrăznesc, dar mai toate lighioanele ne-am hotărât să te alegem ca stăpână a noastră.
                Lebăda, mirată de cele auzite, răspunse:
- Dar cum se poate una ca asta? Nu aveţi de stăpână pe zână? Şi apoi, cum pot eu să-i iau locul?
- Îţi voi spune eu cum, zise cioara. Numai dacă vrei.
                Lebăda, care îi conveneea de minune aceasta, răspunse:
- Bine, vreau, dar numai spune-mi cum să fac.
                Atunci cioara urmă:
- Fură cheia de argint de la palatul zânei, du-te în turnul cel mai înalt, deschide uşa de acolo şi intră. Vei vedea o baie de aur plină cu lapte şi, dacă te vei scălda în ea, vei deveni ca zâna, iar dânsa nu va mai avea nici o putere.
                Lebăda, ispitită şi mândră că va deveni zână, se duse repede, fură cheia şi intră în camera de baie a zânei. Dar n-apucă să se înmoaie bine în baie, că se întâmplă ceva ciudat. Văzu cu groază cum tot trupul i se acoperi cu pene albe, cum mâinile i se prefăcură în aripi, picioarele în labe ca de gâscă, iar capului îi crescu cioc. Vru să ţipe, dar glasul îi era piţigăiat, de neînţeles.
                Înţelegând că a fost pedepsită de Dumnezeu pentru mândria şi nesocotinţa ei, ieşi cum putu şi îşi luă zborul până se lăsă pe un lac...
                De atunci, pluteşte mereu pe ape, căindu-se de greşeala pe care a făcut-o.

                Povestea bâtlanului

                După ce Dumnezeu a făcut lumea şi toate vietăţile, a rânduit care dintre ele să stea pe pământ, care să zboare în aer, care să se vâre sub pământ şi în apă. Şi a chemat Dumnezeu slugile, poruncindu-le să meargă câte una cu fiecare soi de vietate şi să le arate locul de trai.
                Între slugile lui Dumnezeu se afla şi stârcul. Lui i s-a poruncit să pşună într-un sac şerpii, şopârlele, broaştele, peştii, racii, melcii şi multe altele, să le ducă la baltă şi să le lase acolo. Dumnezeu a zis stârcului:
- Ia seama să nu dezlegi cumva sacul pe drum, căci atunci vor ieşi lighioanele din el şi nu le vei mai putea strânge în sac, ca să le duci la apă.
                Luând stârcul sacul în spate, plecă la drum. Merse el cât merse, până ce l-a ajuns oboseala şi s-a pus la marginea drumului să se odihnească puţin. Sacul stătea alăturea şi tot privea cum se zbat înăuntru fiinţele celea, de-ţi era milă de ele.
                Cei veni stârcului în minte? Oare ce ar fi dacă aş dezlega sacul, ca să văd cum stau lighioanele celea, de se zbat aşa? Zis şi făcut. Stârcul, uitând porunca Ziditorului lumii, dezleagă sacul.
                Ce să vezi după asta? Cum au simţit vietăţile că sacul e slobod la gură, ţâşt, hop, ţup, afară.
                Dă stârcul cu grabă mare să le prindă şi să le străngă la loc, da n-a fost chip. Unele s-au ascuns în găuri, altele prin ierburi şi numai puţine au fost prinse. Şopârlele, iute la picior, au fugit toate în câmp, parte din şerpi, din melci, n-au avut timp să iasă, iar peştii şi racii au rămas în fundul sacului la umezeală.
                Şi aşa a fost întâmplarea stârcului, că numai mpuţine lighioane au fost duse la apă, celelalte îmtrăştiindu-se pe câmpii şi lunci.
                Şi s-a întors stârcul trist, cu capul în jos, înaintea Stăpânului lumii. Dumnezeu l-a mustrat şi l-a pedepsit, ca neam din neamul lui, cât or trăi, să umble mereu să adune şopârlele risipite pe lunci, să prindă şerpi şi broaşte ca să umple iar sacul şi să ducă la bun sfârşit sarcina ce i s-a dat. Dar, de cărat la baltă, nu le mai cară, ci le mănâncă orişiunde le găseşte, ca să se răzbune pe ele, că au fugit din sac.
                Şi aşa are să fie până la sfârşitul lumii.

                De când e corabia, rachiul şi călinul

                Oamenii se făcuseră foarte răi şi Dumnezeu a pus gând să-i prăpădească. Noe era încă fecior de-a lui Adam şi Dumnezeu i-a dat în vis să facă o corabie, la care lucrase de era mai gata.
                Dracul ştia că se face o aşa corabie şi dorind ca oamenii toţi să moară se bagă în treabă. Aşa că merge la femeia lui Noe s-a întrebe unde şi ce lucrează bărbatul ei. Neştiind să-i răspundă, dracul îi dădu un şip de rachiu ca, după ce-l bea, să-i spună secretul. Femeia dă lui Noe rachiul, acesta îl bău, dar nu îi spuse nimic, că Dumnezeu însuşi îi ceruse să nu spună nimic. Aşa că dracul îi dădu pentru ziua următoare şi mai mult rachiu.  Dar Noe nu spuse nimic aşa că a treia zi dracul dădu şi mai mult rachiu.
                Acum Noe s-a îmbătat bine de tot şi a spus la ce lucrează dar nu şi locul unde este corabia, că a adormit de la beţie.
Degeaba s-a zbătut satana să îl trezească că Noe a dormit până ce a cântat cucoşul şi dracul a fugit.
                Şi Dumnezeu tare l-a certat pentru slăbiciunea lui, şi i-a cerut lui Noe şi urmaşilor lui să nu uite că rachiul este dat de necuratul pentru a dezlega limbile şi a elibera cele mai mari secrete.
                Mahmur, Noe s-a apucat de treabă şi neîndemânatic de la ameţeala rachiului el s-a tăiat la deget şi, curgând sânge pe jos, s-a făcut călinul. Şi de atunci noi toţi ştim că, el, călinul, din sângele lui Noe este făcut.

                Şoarecii, mâţile şi oamenii pleşuvi

                Dracul nu mai putea de ciudă că corabia lui Noe pluteşte şi că în ea sunt oameni şi de toate şi că tot s-a împlinit voia lui Dumnezeu. Atunci el face şoarecele, ca să roadă din corabie, că doar o va îneca. Atunci, Dumnezeu (alţii zic că Maica Domnului) a aruncat o mânuşă şi s-a ăcut mâţă, de a mâncat şoarecul.
                Dar el apucase să de-a o gaură mică în corabie. Noe când a văzut ă amu începe a intra apă, de spaimă s-a apucat de părul din frunte şi-a smuls un şomultoc (smoc), de a astupar borta (gaura) corăbiei. De atunci a rămas că bărbaţii sunt pleşuvi.

                Anticrist

                Într-un ostrov de mare, ştie Dumnezeu în care parte a lumii va fi şi acela, trăieşte o fată de jidov care e împovărată şi în toate zilele aşteaptă să nască, dar nu poate. De când petrece ea acolo nu se ştie, şi cauza pentru ce nu poate naşte este că e legată peste poale cu cercuri de fier şi numai atunci va putea naşte, când va fi aproape pieirea lumii, iar atunci va naşte pe Anticrist.
                Anticrist va creşte ca din poveste, într-o zi ca în două şi în două ca în nouă, iar când va fi june, va face minuni. El va veni cu un butoi cu vin şi un car cu pâine, iar pe urma lui, un înger cu un pahar de vin şi o prescură.
                Sfârşitul pământului va fi anunţat de Dumnezeu prin secete mari, şi foamea va cuprinde toată lumea. Şi bogat şi sărac vor suferi de foame. Dumnezeu va astupa atunci toate izvoarele, râurile vor seca, aşa cât nu vor avea oamenii apă să beie.
                Când o să vadă lumea pe Anticrist cu atâta vin şi pâine, toţi o să se îngrămădească la el. Cine se duce la Anticrist, rămâne însemnat la mâna stângă. Cine se duce la înger, bea paharul jumătate şi mănâncă prescura jumătate, se satură şi stă mereu sătul. Apoi, Anticrist va da cu toiagul în piatră şi va curge apă, şi va striga pe oameni să beie. Câţi vor alerga la el şi vor bea, toţi vor fi ai lui, deoarece acea apă nu va fi de la Dumnezeu, ci venin.
                Dar îngerul va striga mereu la oameni:
- Nu vă duceţi la acela care are butoiul şi carul cu pâine, nu astupaţi setea cu veninul lui, ci veniţi la mine, că pe toţi vă voi sătura. Pe atât să-l cunoaşteţi că nu-i mântuitorul vostru, că are ghearele ca şi cârligele de la cântar şi părul în capul lui ca de arici, cu nasul ca ardeiul, iar pe faţă are păr şi iscălit numele de Anticrist.
                Anticrist stăpâneşte trei ani de zile, trei ani trec ca trei luni, trei luni ca trei săptămâni, trei săptămâni ca trei zile, trei zile ca trei ceasuri şi trei ceasuri ca trei minute.
                Atunci se va arăta Sfântul Ilie, care va striga către oameni care au rămas:
- Răbdaţi până la sfârşit, că vă veţi mântui!
                Apoi va veni în ceată cu Anticrist, de către care va fi învins şi omorât şi din sângele lui se va aprinde pământul şi va arde de nouă coţi în afunzime.
                După toate acestea, se va arăta şi dreptul judecător, toţi oamenii vor învia şi vor merge la judecată, acolo vor fi despărţiţi în două părţi, de o parte vor sta drepţii, de alta păcătoşii.
                În urma va veni satana cu slugile lui, şi vor lua pe cei păcătoşi, bătându-i cu biciurile lor, şi-i va duce până la un munte în care va fi o peşteră, şi îi va băga acolo, apoi va trimite Dumnezeu un vânt care va sufla toată cenuşa de pe pământ şi o va duce la uşa acelei peşteri şi o va astupa. Acolo va fi iadul, iar pământul va rămâne, având culoarea aramei roşii.
                Drepţii vor fi aduşi de îngeri iar pe pământ, unde apoi vor trăi în vecii vecilor iar raiul va fi pe pământ.



Powered by Medow
(2001...2012 dorinm.ro, 2010...2012 powering romaniatraditii.ro)
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă realizatori