![]() |
![]() ELEMENTE TEORETICE GENERALE |
ELEMENTE GENERALE.
Elemente introductive.
Inca de la inceputurile ei, contabilitatea a aparut din nevoia de a raspunde
in plan informational si decizional la problema gestiunii valorilor economice
separate pe entitati patrimoniale. Pentru tara noastra, in mod concret,
se delimiteaza ca entitati patrimoniale, regiile autonome, societatile
comerciale, institutiile publice, unitatile cooperatiste, asociatiile si
celelalte persoane fizice si juridice care desfasoara activitati comerciale.
Din structura tipurilor de entitati patrimoniale, intreprinderea reprezinta
sfera de actiune in limitele careia contabilitatea, ca instrument informational
si de gestiune, capata forma completa de reprezentare si control asupra
constituirii si utilizarii resurselor.
Forma organizatorica si de functionare a contabilitatii intreprinderii
se diferentiaza, in principal, in raport cu conceptia contabila adoptata.
In acest sens cele mai marcante si mai influente culturi contabile sunt
cea europeana si cea anglo-saxona care dau astfel doua concepte organizatorice,
monist si dualist. Monist in cazul in care la nivelul intreprinderii se
organizeaza un singur circuit contabil, deci o singura contabilitate, atat
pentru latura interna cat si pentru latura externa a intreprinderii. Dualist,
daca pentru cele doua laturi sunt organizate, dar corelate, contabilitati
separate. Pentru tara noastra opereaza conceptul dualist, la nivelul intreprinderii
distingandu-se doua sectiuni ale contabilitatii, financiara si de gestiune
sau financiara si manageriala, ori externa sau interna.
Contabilitatea financiara desacrie circuitul patrimonial al intreprinderii
luat in totalitatea si structuralitatea sa. Obiectivul sau principal il
constituie furnizarea de informatii sintetice privind pozitia financiara,
performantele si modificarile pozitiei financiare. Informatia contabila,
pe langa o utilizare interna pentru management, este destinata utilizatorilor
externi definiti de: investitorii de capital, bancherii, angajatii, furnizorii,
clientii, guvernul si institutiile sale, precum si publicul. Relatiile
delimitate si evidentiate in contabilitate au o determinare obiectiva prin
faptul ca ele apar la intersectia intreprinderii cu tertii si ca sunt,
astfel, divulgabile integral. Pornind de la aceasta stare, contabilitate
este standardizata, adica se bazeaza pe norme privind productia, prezentarea
si utilizarea informatiilor contabile.
Contabilitatea de gestiune furnizeaza toata informatia contabila care este
cuantificata, prelucrata si transmisa pentru utilizarea interna de catre
management. Ea descrie circuitul patrimonial inrtern al intreprinderii,
definit de activitatile consumatoare de resurse si producatoare de rezultate.
Obiectivele principale ale contabilitatii de gestiune sunt: calcularea
analitica (pe feluri, purtatori de costuri, lolcuri de activitate) a costurilor
si rezultatelor, bugetarea interna a activitatii intreprinderii (pe locuri
de activitati), controlul de gestiune sau managerial privind costurile
prestabilite si abaterile de la aceste costuri. Organizarea si functionarea
conatbilitatii de gestiune se bazeaza pe concepte si principii pur interne
al caror continut este liber de standardizare, fiind definit in functie
de propriile conventii ale fiecarei intreprinderi., in functie de specificul
activitatii si de nevoile de informare in vederea actului decizional.
Contabilitatea, ca activitate specializata in masurarea, evaluarea, cunoasterea
si gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii,
precum si a rezultatelor obtinute, trebuie sa asigure inregistrarea cronologica
si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire
la pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie,
atat pentru cerinte interne, cat si pentru utilizatorii externi (creditori,
clienti, actionari, Guvern, Parlament, dar si alti utilizatori). Contabilitatea
institutiilor publice asigura informatii ordonatorilor de credite cu privire
la executarea bugetelor de venituri si cheltuieli, rezultatul executiei
bugetare, patrimoniul aflat in administrare, rezultatul patrimonial (economic),
costul programelor aprobate prin buget, dar si informatii necesare pentru
intocmirea contului general anual de executie a bugetului de stat, a contului
anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat si fondurilor
speciale.
Potrivit reglementarilor existente in domeniul finantelor publice si a
contabilitatii, contabilitatea publica cuprinde:
a. contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare,
care sa reflecte incasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente
exercitiului bugetar;
b. contabilitatea trezoreriei statului;
c. contabilitatea generala bazata pe principiul constatarii
drepturilor si obligatiilor, care sa reflecte evolutia situatiei financiare
si patrimoniale, precum si excedentul sau deficitul patrimonial;
d. contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor
aprobate.
In aplicarea prevederilor pct. a si pct. c, planul de conturi va cuprinde:
- conturi bugetare - pentru reflectarea incasarii veniturilor
si platii cheltuielilor si determinarea rezultatului executiei bugetare
(excedent sau deficit bugetar). Contabilitatea veniturilor si cheltuielilor
bugetare, se realizeaza cu ajutorul unor conturi speciale, deschise pe
structura clasificatiei bugetare in vigoare. Aceste conturi asigura inregistrarea
veniturilor incasate si a cheltuielilor platite, potrivit bugetului aprobat
si furnizeaza informatiile necesare intocmirii contului de executie bugetara
si stabilirii rezultatului executiei bugetare.
- conturile generale - pentru reflectarea activelor si
pasivelor institutiei, a cheltuielilor si veniturilor aferente exercitiului,
indiferent daca veniturile au fost incasate iar cheltuielile platite, pentru
determinarea rezultatului patrimonial (excedent sau deficit patrimonial).
Conform prevederilor legislative situatiile financiare anuale sunt depuse
in funtie de mai multe criterii. Astfel, persoanele juridice care la data
bilantului depasesc limitele a doua dintre urmatoarele 3 criterii, denumite
in continuare criterii de marime:
- total active: 3.650.000 euro;
- cifra de afaceri neta: 7.300.000 euro;
- numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar:
50
intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
- bilant;
- cont de profit si pierdere;
- situatia modificarilor capitalului
propriu;
- situatia fluxurilor de trezorerie;
- note explicative la situatiile financiare
anuale.
Persoanele juridice care la data bilantului nu depasesc limitele a doua
dintre criteriile de marime prevazute mai sus intocmesc situatii financiare
anuale simplificate care cuprind:
- bilant prescurtat;
- cont de profit si pierdere;
- note explicative la situatiile financiare
anuale simplificate. Optional, ele pot intocmi situatia modificarilor capitalului
propriu si/sau situatia fluxurilor de trezorerie.
Potrivit legii contabilitatii, situatiile financiare anuale trebuie insotite
de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii conducerii persoanei juridice
pentru intocmirea situatiilor financiare anuale in conformitate cu Reglementarile
contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene.
Persoanele juridice care au intocmit situatii financiare anuale simplificate
vor intocmi situatiile financiare anuale prevazute mai sus numai daca in
doua exercitii financiare consecutive depasesc limitele a doua dintre cele
3 criterii de marime prevazute. Persoanele juridice care au intocmit situatiile
financiare anuale prevazute mai sus vor intocmi situatii financiare anuale
simplificate numai daca in doua exercitii financiare consecutive nu depasesc
limitele a doua dintre cele 3 criterii de marime prevazute.
Situatiile financiare anuale intocmite de persoanele juridice prevazute
mai sus sunt auditate potrivit legii. Fac obiectul auditului financiar
si situatiile financiare anuale intocmite de entitatile de interes public,
astfel cum sunt definite potrivit legii. Situatiile financiare anuale simplificate
sunt verificate potrivit legii.
Prevederile de mai sus nu se aplica de catre societatile comerciale ale
caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata,
astfel cum este definita de legislatia in vigoare privind piata de capital.
Situatiile financiare anuale consolidate sunt elaborate in conformitate
cu Reglementarile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitatilor
Economice Europene.
O societate-mama trebuie sa intocmeasca situatii financiare anuale consolidate
daca aceasta face parte dintr-un grup de societati si indeplineste una
dintre urmatoarele conditii:
a) detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor
sau asociatilor intr-o alta societate denumita filiala;
b) este actionar sau asociat al unei societati si majoritatea
membrilor organelor de administratie, conducere si de supraveghere ale
societatii in cauza (filiala), care au indeplinit aceste functii in cursul
exercitiului financiar, in cursul exercitiului financiar precedent si pana
in momentul intocmirii situatiilor financiare anuale consolidate, au fost
numiti doar ca rezultat al exercitarii drepturilor lor de vot;
c) este actionar sau asociat al unei societati si detine
singura controlul asupra majoritatii drepturilor de vot ale actionarilor
sau asociatilor societatii, ca urmare a unui acord cu alti actionari sau
asociati;
d) este actionar sau asociat si are dreptul de a exercita
o influenta dominanta asupra filialei, in temeiul unui contract incheiat
cu societatea in cauza sau al unei clauze din actul constitutiv sau statut,
daca legislatia aplicabila filialei permite astfel de contracte sau clauze;
e) societatea-mama detine puterea de a exercita sau exercita
efectiv o influenta dominanta ori control asupra unei filiale;
f) este actionar sau asociat si are dreptul de a numi
ori de a revoca majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere
sau de supraveghere ale filialei; sau
g) societatea-mama si filiala sunt conduse pe o baza
unificata de catre societatea-mama.
O societate-mama este scutita de la intocmirea situatiilor financiare anuale
consolidate daca, la data bilantului consolidat, societatile comerciale
care urmeaza sa fie consolidate nu depasesc impreuna, pe baza celor mai
recente situatii financiare anuale ale acestora, limitele a doua dintre
urmatoarele 3 criterii:
- total active: 17.520.000 euro;
- cifra de afaceri neta: 35.040.000 euro;
- numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar:
250.
Scutirea prevazuta nu se aplica daca una dintre filialele care urmeaza
sa fie consolidate este o societate comerciala ale carei valori mobiliare
sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, in conformitate
cu legislatia in vigoare privind piata de capital. Conditiile in care o
societate-mama este scutita de la obligatia intocmirii situatiilor financiare
anuale consolidate sunt prevazute in Reglementarile contabile conforme
cu Directiva a VII-a a Comunitatilor Economice Europene. Criteriile de
marime prevazute mai sus se stabilesc pe baza situatiilor financiare anuale
ale societatii-mama si ale filialelor sale.
Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala. Contabilitatea
operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda nationala, cat
si in valuta. Pentru necesitatile proprii de informare, entitatile pot
opta pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si intr-o alta moneda.
Cursul utilizat pentru conversia in moneda nationala a situatiilor financiare
anuale intocmite intr-o alta moneda este cursul de schimb valutar comunicat
de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru data bilantului. Acest curs
se prezinta in notele explicative.
Informatia contabila si situatiile financiare.
Produsul contabilitatii este reprezentat de informatia contabila, iar obiectivul
sau este obtinerea unei imagini fidele a situatiilor financiare anuale
care cuprind bilantul contabil, contul de profit si pierdere, situatia
fluxurilor de trezorerie si notele la conturile anuale. Situatiile financiare
trebuie sa furnizeze informatii care prezinta fidel rezultatele si pozitia
fiananciara a intreprinderii, reflecta realitatea economica a tranzactiilor
realizate, sunt impartiale, prudente, relevante si credibile. Pentru atingerea
calitatii informatiilor prezentate in situatiile financiare se vor aplica
prevederile standardelor nationale de contabilitate relevante si/ sau standardele
de contabilitate internationale pentru a oferi o imagine fidela a patrimoniului
(pierderii) si a fluxurilor de trezorerie.
Situatiile financiare sunt intocmite si prezentate de diferite entitati
pentru utilizatorii externi si furnizeaza informatii utile pentru adoptarea
deciziilor economice. In fapt, aproape toti utilizatorii de situatii financiare
iau decizii economice pentru:
a. a hotara cand sa cumpere, sa pastreze sau sa vanda
parti de capital;
b. a evalua capacitatea de gestionare sau responsabilitatea
conducerii;
c. a evalua capacitatea entitatii de a-si plati personalul
si de a oferi alte beneficii angajatilor sai;
d. a evalua garantia pe care entitatea o poate oferi
pentru creditele ce i-au fost acordate;
e. a determina politicile fiscale;
f. a determin a profitul si dividendele ce pot fi distribuite;
g. a elabora si utiliza date statistice privind venitul
national;
h. a reglementa activitatile entitatilor.
Situatiile financiare de uz general pot fi simple sau consolidate. Aceste
situatii financiare sunt intocmite si prezentate cel putin anual, venind
in intampinarea nevoilor comune de de informatii ale unei sfere largi de
utilizatori. Anumiti utilizatori pot avea necesitati specifice si au capacitatea
de a obtine informatii suplimentare fata de cele continute in situatiile
financiare dar cei mai muti trebuie sa se bazeze pe situatiile financiare
ca fiind principala lor sursa de inforematii si, de aceea, astfel de situatii
trebuie astfel elaborate si prezentate incat sa raspunda necesitatilor.
Situatiile financiare constituie o parte a procesului de raportare financiara.
Un set complet de informatii financiare cuprinde, de regula, un bilant,
un cont de profit si pierdere, o situatie a modificarilor pozitiei financiare
(care poate fi prezentata in diverse moduri, de exemplu, ca situatie a
fluxurilor de trezorerie sau ca o situatie a fluxurilor de fonduri) si
unele note si alte situatii explicative care fac parte integranta din situatiile
financiare. Poate include si tabele si informatii suplimentare sau derivate
care se pot referi, de exemplu, la informatii financiare despre sectoarele
de afaceri si la prezentarea efectelor variatiei preturilor. Situatiile
financiare nu includ totusi elemente ca: rapoartele directorilor, declaratiile
presedintelui, discutiile si analizele conducerii, etc.
Utilizatorii si necesitatile lor de informare.
Utilizatorii situatiilor financiare includ investitorii actuali si potentiali,
personalul
angajat, creditorii, furnizorii si alti creditori comerciali, clientii,
guvernul si institutiile acestuia, precum si publicul. Acestia folosesc
situatiile financiare pentru a-si satisface o parte din diversel lor necesitati
de informatii. Aceste necesitati includ urmatoarele:
a. Investitorii.
Ofertantii
de capital si consultantii lor sunt preocupati de riscul inerent tranzactiilor
si de beneficiul adus de investitiile lor. Ei au nevoie de informatii pentru
a decide daca ar trebui sa cumpere, sa pastreze sau sa vanda. Actionarii
sunt interesati si de informatii care le permit sa evalueze capacitatea
entitatii de a plati dividende.
b. Angajatii.
Personalul
angajat si grupurile sale reprezentative sunt interesati de informatii
privind stabilitatea si profitabilitatea angajatorilor lor. Acestia sunt
interesati si de informatii care le permit sa evalueze capacitatea entitatii
de a oferi remuneratii, pensii si alte oportunitati profesionale.
c. Creditorii.
Creditorii
sunt interesati de informatii care le permit sa determine daca imprumuturile
acordate si dobanzile aferente vor fi rambursate la scadenta.
d. Furnizorii si alti creditori.
Furnizorii
si alti creditori sunt interesati sa informatii care le permit sa determine
daca sumele care le sunt datorate vor fi platite la scadenta. Furnizorii
si alti creditori sunt, in general, interesati de entitate pe o perioada
mai scurta decat creditorii, cu exceptia cvazului in care ei sunt dependenti
de continuitatea activitatii entitatii, atunci cand acesta este un client
major.
e. Clientii.
Clientii sunt
interesati de informatii despre continuitatea activitatii unei entitati
in special atunci cand au o colaborare pe termen lung cu entitatea respectiva
si sunt dependenti de ea.
f. Guvernele si institutiile acestora.
Guvernele
si institutiile acestora sunt interesate de alocarea resurselor si implicit
de activitatea entitatilor. Acestea solicita informatii pentru reglementarea
activitatilor entitatilor, pentru a determina politica fiscala si ca baza
pentru calculul venitului national si a altor indicatori statistici similari.
g. Publicul.
Entitatile
pot afecta publicul in multe moduri. De exemplu, entitatile pot avea o
contributie substantiala la economia locala, situatiile financiare furnizand
informatii referitoare la evolutiile recente si tendintele legate de prosperitatea
entitatii si a sferei de activitate a acesteia.
Responsabilitatea principala de a intocmi si prezenta situatiile financiare
ale entitatii revine conducerii acesteia. Conducerea este interesata de
informatii cuprinse in situatiile financiare, chiar daca are acces la informatii
financiare si de gestiune suplimentare, care ajuta la infaptuirea proceselor
de planificare, de luare a deciziilor si de control. Conducerea are capacitatea
de a determina forma si continutul unor astfel de informatii suplimentare
pentru a satisface propriile necesitati. Situatiile financiare publicate
se bazeaza pe informatiile utilizate de conducere despre pozitia financiara,
rezultatele si modificarile pozitiei financiare ale entitatii, obiectivul
acestora fiind de a furniza toate aceste informatii care sunt utile unei
sfere largi de utilizatori in luarea deciziilor economice.
Organizarea contabilitatii.
Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala (leul - ROL)
iar contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in valuta
cat si in moneda nationala (functie de cursul de schimb oficial al valutei
in raport cu leul la momentul operatiilor). Pentru necesitatile proprii
de informare (care nu privesc contabilitatea oficiala) se poate opta pentru
intocmirea situatiilor financiare intr-o moneda/ valuta stabila (functie
de optiunea conducerii - EURO, USD, etc.).
Persoanele juridice organizeaza si conduc contabilitatea (fiind obligate
la acest lucru atat de legislatia in vigoare - sub aspect punitiv legal
- cat mai ales de necesitatile legate de organizarea eficienta a activitatilor
- sub aspectul bunului mers al activitatilor). Institutiile publice au
obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv
contabilitatea financiara si dupa caz, contabilitatea de gestiune. Conform
ultimilor instructiuni aceste persoane trebuie sa aiba studii economice
superioare si raspund impreuna cu personalul din subordine de organizarea
si conducerea contabilitatii, in conditiile legii. Conform prevederilor
legale, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contract
intre persoana juridica sau fizica si expertul contabil sau contabilul
autorizat care raspunde conform legii. Ca sa se asigure de aplicabilitatea
prevederilor sale, MF precizeaza ca va stabili, in functie de rata inflatiei
si de dezvoltarea profesiei, limite valorice privind nivelul cifrei de
afaceri de la care exista obligatia de a incheia contracte pentru intocmirea
situatiilor financiare anuale numai cu persoanele fizice sau juridice autorizate
(ei glumesc pentru a elimina posibilele acuzatii de discriminare utilizand
si termenul "persoane calificate").
Atentie, pot interveni si elemente subiective de partea institutiilor care
aplica sau controleaza aplicarea legii sub forma unor norme interne destul
de greu accesibile publicului larg sau, mai ales, sub forma unor cutume
neoficiale dar arhipracticate.
Unul din exemplele "rusinoase" in acest sens era optiunea CECCAR de a nu
primi la examenul de expert contabil persoanele cu studii economice superioare
ci numai pe cele cu studii economice superioare cu profil FBC - Finante,
Banci, Contabilitate, profil net inferior ca nivel de cunostinte obligatoriu
celor cum ar fi REI - Relatii Economice Internationale, MMAE - Management
si Marketing in afacerile economice, CE - Cibernetica economica, etc.,
fara a mai lua in calcul persoanele care din varii motive au profesat multi
ani "meseria" de contabil fara a dori titlul de expert contabil si se vad
pusi in postura de a li se refuza recunoasterea experientei si dreptul
de a deveni expert contabil - chiar daca acestia au studii superioare).
Ca un fel de gluma sinistra se poate spune ca CECCAR era una din singurele
institutii care nu recunoasteau absolventii de facultate/ universitate
de profil economic precum si vechimea acumulata (si asta cel putin pana
in 2008).
Dar, in fond, este treaba lor. Domnilor Manageri, Patroni, s.a., chiar
daca legislatia in vigoare tinde sa se armonizeze cu interesele de casta
(sau in exprimarea domnilor de la CECCAR, "interesele de familie") este
important ca Dvs. sa intelegi ca va trebuie un economist adevarat la "Compartimentul
financiar-contabil"). Un astfel de om va fi capabil in permanenta sa "detecteze"
dinamic cerintele de armonizare intre contabilitate si activitatea economica
a Dvs. Si acest lucru este posibil si exista oamenii de care vorbesc. Problema
este ca Dvs. sa intelegeti ca, in baza Legii nr. 82 a contabilitatii veti
deveni raspunzatori apropos de ce vi se poate imputa de sistemul financiar
impus de stat si sa va angajati increderea in omul de valoare. Nu veti
regreta.
Nu vreau sa jignesc pe nimeni dar un contabil in acceptia legislatiei in
vigoare este "Omul statului in gradina omului", cel obligat sub pedeapsa
de neiertat a legii sa va deduca maximum de impozite si sa se preocupe
de minimum de eficienta, cel obligat sa devina un adevarat caligrafist
si sa isi dedice maxim de timp cunoasterii dedesubturilor birocratiei.
Pe partea cealalta, economistul (chiar daca are doar functie de contabil,
chiar nerecunoscut de CECCAR), este cel care il nesocotiti chiar Dvs. si
nu ii recunoasteti functia reala de a realiza armonizarea de care am amintit
mai sus. El a fost angajat pentru a va lasa cat mai mult timp liber pentru
afaceri, organizarea productiei, desfacerea marfurilor, etc. si pentru
a va tine la curent cu cerintele de adaptare ale activitatii Dvs. pentru
obtinerea maximei eficiente, a raportului optim intre timpul "de lucru"
si resursele investite.
Multi dintre Dvs. vor spune ca nu exista asemenea oameni. Va asigur ca
exista. Si care ar fi problemele ce pot apare daca anuntati obligativitatea
"Departamentului financiar-contabil" sa va prezinte rapoarte rezumat periodice
prin care veti avea atat cunostinta de ceea ce trebuie sa decideti/ faceti,
precum si daca omul Dvs. este de calitate sau nu?!?
Pana si pana la urma atat statul cat si Dvs. nu faceti altceva decat sa
socotiti contabilul ca fiind un caligrafist (completeaza si el niste hartoage
"de interes indoielnic") si persoana care trebuie trasa la raspundere de
stat in sensul obtinerii de impozite maxime si amenzi pe masura, de Dvs.
in sensul anularii impozitelor si taxelor si posibilitatii de a acuza ceva
sau pe cineva de ineficienta, oboseala sau altele asemenea, nu-i asa (cei
12 ani de experienta in domeniul financiar contabil m-au convins ca nu
prea gresesc)?
Nu uitati! Daca nu vor veni vremurile care le "intuiesc"/ "doresc" autorii
randurilor de mai sus toata lumea va avea numai de regretat...
Revenind la organizarea contabilitatii (lasand de o parte "organizarea
contabililor") vin precizarile ca, in scopul organizarii si conducerii
contabilitatii trebuie sa se asigure, potrivit legii, conditiile necesare
pentru intocmirea documentelor justificative privind operatiunile economice,
organizarea si conducerea corecta si la zi a contabilitatii, organizarea
si efectuarea inventarierii elementelor de activ si pasiv, precum si valorificarea
rezultatelor acestea, respectarea regulilor de intocmire a situatiilor
financiare anuale simplificate, depunerea acestora la termen la organele
in drept si publicarea lor, patrarea documentelor justificative, a registrelor
si situatiilor financiare anuale simplificate, organizarea contabilitatii
de gestiune adaptate la specificul persoanei juridice.
Principiile generale ale contabilitatii.
Regularitatea contabilitatii presupune respectarea regulilor procedurilor
contabile si a principiilor general acceptate prevazute de Legea contabilitatii
nr. 82/ 1991 si de cadrul general de intomire si prezentare a situatiilor
financiare elaborat de IASC, precum si de standardele de contabilitate
internationale si nationale.
Principiile contabile sunt enuntate si de standardele nationale de contabilitate.
Principiul prudentei trebuie sa raspunda la doua imperative:
a. numai beneficiile realizate la data inchiderii bilantului
pot fi inscrise in acest cont;
b. trebuie sa se tina seama de toate riscurile previzile
si de peirderile eventuale care au aparut in cursul exercitiului sau al
unui exercitiu anterior, chiar daca aceste riscuri sau pierderi nu sunt
cunoscute decat intre data de inchidere a exercitiului si data de intocmire
a bilantului. Trebuie sa se tina cont de deprecieri, indiferent daca exercitiul
se incheie cu pierderi sau cu beneficii.
Principiul trebuie aplicat cu buna credinta, el neadmitand supraevaluarea
elementelor de activ si a veniturilor, respectiv subevaluarea elementelor
de pasiv si a cheltuielilor tinand cont de deprecierile, riscurile si pierderile
posibile generate de desfasurarea activitatii exercitiului fiannciar curent
sau anterior. In elaborarea situatiilor financiare pot aparea incertitudini
care inevitabil sunt recunoscute prin prezentarea naturii si a valorii
lor. De exemplu, incasarea creantelor incerte si litiioase, durata de viata
probabila a echipamentelor tehnologice, reclamatii cu privire la produsele
in garantie. Prudenta inseamna a lua in calcul un grad de precautie in
efectuarea rationamentelor necesare pentru a realiza estimari in conditii
de incertitudine, astfel incat activele si veniturile sa nu fie supraevaluate,
iar datoriile si cheltuielile sa nu fie subevaluate. In acelasi timp, prudenta
nu permite constituirea de rezerve sau provizioane fara obiect sau supradimensionate,
subevaluarea constienta a activelor sau veniturilor, dar nici supraevaluarea
deliberata a datoriilor sau a cheltuielilor.
Principiul permanentei metodelor are ca obiect continuitatea aplicarii
regulilor privind evaluarea, inregistrarea in contabilitate si prezentarea
elementelor patrimoniale si a rezultatelor, astfel incat sa se asigure
comparabilitatea in timp a informatiilor contabile.
Principiul continuitatii activitatii presupune ca unitatea patrimoniala
isi va continua in mod normal functionarea intr-un viitor previzibil fara
a intra in starea de lichidare sau de reducere sensibila a activitatii.
Astfel, situatiile financiare trebuie sa fie intocmite pe o baza diferita
de evaluare.
Principiul independentei exercitiului se refera la delimitarea in timp
a cheltuielilor si a veniturilor aferente activitatii agentului economic
pe masura angajarii acestora si a trecerii lor la rezultatul exercitiului
la care se refera. Astfel, efectele tranzactiilor si ale altor evenimente
sunt recunoscute atunci cand acestea se produc si nu pe masura ce numerarul
sau echivalentul sau este incasat sau platit si este inregistrat in evidentele
contabile si raportat in situatiile financiare ale perioadelor aferente.
Situatiile financiare care respecta acest principiu ofera informatii utilizatorilor
nu numai despre tranzactile trecute, care au implicat plati si incasari,
dar si despre obligatiile deplata din viitor si despre resursele privind
incasarile ulterioare/ viitoare.
Principiul intangibilitatii bilantului de deschidere a unui exercitiu -
bilantul de deschidere trebuie sa corespunda cu bilantul de inchidere a
exercitiului anterior. Orice eroare constatata in exercitiul curent aferenta
exercitiului incheiat se opereaza fara sa se modifice bilantul din exercitiul
anterior.
Principiul necompensarii (noncompensarii) - elementele de activ si de pasiv
se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate separat, fara sa fie
permisa compensarea intre posturile de activ si cele de pasiv ale bilantului,
precum si intre veniturile si cheltuielile inregistrate in contul de rezultate.
Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/ 1991 este completat
cu trei principii potrivit Directivei a IV-a a Comunitatii Economice Europene
si cu Cadrul general de intocmire si prezentare a situatiilor financiare.
Aceste principii fac referire la evaluarea separata a elementelor de activ
si pasiv, prevalenta economicului asupra juridicului si pragul de semnificatie.
Principiul evaluarii separate a elementelor de activ si de pasiv - in vederea
stabilirii sumei totale corespunzatoare unei pozitii din bilant, se va
determina separat suma sau valoarea corespunzatoare fiecarui element individual
de activ sau de pasiv.
Principiul prevalentei economicului asupra juridicului - potrivit acestui
principiu, toate informatiile prezentate in situatiile financiare trebuie
sa reflecte realitatea economica a evenimentelor si tranzactiilor, nu numai
forma lor juridica.
Principiul pragului de semnificatie - pragul de semnificatie arata valoarea
semnificativa a oricarui element si trebuie prezentata separat in cadrul
situatiilor financiare. Toate elementele care au valori nesemnificative
si sunt de aceeasi natura sau au functii similaree sunt consemnate, fara
sa fie necesara prezentarea lor separata.
In situatia in care se fac abateri de la aceste principii in cazuri exceptionale,
ele vor fi prezentate in notele la conturile anuale. Notele vor fi insotite
de motivatiile acestor abateri, precum si de prezentarea unei evaluari
a efectelor lor asupra activelor, datoriilor, pozitiei financiare si a
contului de profit si pierdere.
Legea finantelor publice nr. 500/ 2002, OUG privind finantele publice locale nr. 45/ 2003, aprobata cu modificari si completari.