Click oferta de carte Dorin M
Catre pagina principala...Catre paginile de studiu - To Study...Catre paginile de distractie - To Entertain...Catre paginile de lucru - To Work...Catre paginile de afaceri - To Affair Sectiune Affair speculeaza dorinm.... Buton Austria


|Meniu oportunităţi bancare|

           
            Dezvoltarea incipientă a sistemului de bănci actual.

            Noua România (cea după decembrie 1989) a startat pe un suport economic destul de interpretabil, numit centralizat. Problemele termenului "interpretabil" sunt multiple deoarece,
- în contra lui, din punct de vedere monetar exista susţinerea "necesară" din toate punctele "mondiale" de vedere
(dovadă faptul că la "împuşcarea din '89" România avea datorii ZERO; repet, fapt recunoscut internaţional) dar,
- în "justificarea" lui, politicile monetare, care tindeau să realizeze o integrare "controlată" în sistemul monetar internaţional năşteau "referinţe" negative la adresa Leu-ului nostru. Aceste referinţe fie că aveau ca "ţintă" problemele legate de sistemul bancar intern care se baza doar pe câteva bănci (şi, astfel, nu se putea vorbi despre o "economie bancară de piaţă") fie că (un punct de relativă importanţă), problemele legate de convertibilitatea monedei emise de B.N.R. (concepţie bazată în special pe conceptul "străvechi" al blocului monetar şi care nu avea nici o legătura cu realitatea românească) nu puteau fi trecute cu vederea până la "integrarea" în sistemul "de piaţă", uşor controlabil şi, mai ales influenţabil.
            Interesant este faptul ca toţi comentatorii/ analiştii economici străini (din păcate şi români) acuză sistemul bancar "anterior" şi economia "anterioară" din mai multe puncte de vedere (făcând fără să îşi dea seama jocul altor "blocuri" - şi aici nu mă refer la cele invocate de BUG Mafia).  Să vedem, pe rând, despre ce este vorba...
            
            Sistemul bancar "anterior".
             Ideea principală/ obiectivul fundamental al unei bănci centrale, indiferent de punctul de referinţă al unei posibile definiţii, este reprezentată de asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor şi, implicit a "pieţei" economice... şi nu monetare. De ce afirm acest lucru!?! Moneda emisă de o bancă centrală are o acoperire principală în garanţiile oferite pe unitatea de monedă... În cazul nostru leul. Deci, atât timp cât pentru un leu banca centrală garantează cantitatea "x" de aur totul este OK...
            Problemele care apar sunt strict legate de capacitatea de a acoperi cererile de monedă ale pieţei... dacă banca centrală are o cantitate de aur ce acoperă complet moneda în circulaţie (implicit cererea de această monedă) totul ar trebui să fie foarte simplu, nu-i aşa? Pentru a înţelege este bine să exemplificăm... Să luăm în calcul faptul că masa monetară emisă şi acoperită de BNR este de 1.xxx.xxx miliarde lei, fiecare leu având acoperirea lui în aur. În condiţiile în care el acoperă cererea de monedă a pieţei, a schimburilor comerciale, etc. totul este OK... Nu poate interveni aici (la valoarea efectivă a leului) în nici un fel raportul de schimb cu alte valute, inflaţie, deflaţie sau altele asemenea... 1 leu este egal cu "x" grame de aur şi cu asta basta... Poate influenţa, eventual, doar preţul aurului, creşterea lui mărind valoarea leului iar diminuarea micşorând valoarea lui... Problemele apar când el nu mai acoperă această cerere...
          Şi, tehnicile de a mări numărul de lei în circulaţie îşi fac intrarea... Apar tot felul de "artificii"  monetare care mai de care mai greu de înţeles de omul de rând care, de cele mai multe ori începe să îşi vadă interesul aparent, imediat, în dauna interesului de durată... Astfel, avem de a face cu balanţe comerciale,  balanţe de servicii,  piaţa forţei de muncă, conturi de capital şi financiar, convergenţă nominală, rata inflaţiei,  rata dobânzilor pe termen lung, deficitul bugetului general consolidat etc. etc. etc. (pot continua toate aceste înjurături) ajungând în final la.... cursul de schimb... La valoarea monedei noastre (leul) în raport cu alte monede...
          În sistemul bancar "anterior" existau toate aceste probleme? Poate că da, poate că nu... Nu se poate demonstra nimic (nu suntem în stare să demonstrăm dacă a fost o revoluţie sau o lovitură de stat, darămite să demonstăm chestii atât de abstracte pentru majoritatea dintre noi)... Cert este că funcţionau aceleaşi principii şi România a reuşit să îşi acopere toate datoriile deci, implicit, leul nostru să fie recunoscut a avea valoarea declarată de bancarii de atunci... Atunci, de ce nu am procedat la fel? De ce am schimbat ceva care nu avea de ce să fie schimbat?  Pentru a trece la convertibilitate, la intrarea în regulile normale ale economiei de piaţă??? Păi... eram într-o economie de piaţă atât timp cât nu aveam datorii, atât timp cât aveam o monedă care satisfăcea dezvoltarea de atunci a  economiei (sau alt reper economic), atât timp cât balanţa economică era pozitivă (chiar dacă mulţi nu au aşteptat să se vadă acest lucru după achitarea datoriilor făcute în special pentru investiţii şi nu cum suntem minţiţi perpetuu, pentru satisfacerea orgoliilor conducătorilor de atunci), etc. etc. etc.
          Acum am  ajuns să depindem de îmbunătăţirea percepţiei pieţelor asupra economiei româneşti pentru a beneficia de întărirea monedei naţionale... Interesant, nu-i aşa? Deci, acum, moneda este privită strict din punct de vedere al economiei, care, cică, este vegheată de banca naţională să aibă preţuri stabile... Păi... cu valoarea reală a monedei cum rămâne? Totul stă acum în percepţia pieţelor?!? Care mai este rolul atunci băncii centrale???

            Economia "anterioară".
            Faţă de motivele "bancare" enumerate anterior, economic pălăvrăgind, primele capete de acuzare sunt legate de o economie neechilibrată în care s-a pus accent pe dezvoltarea unor coloşi industriali depăşiţi în utilitate şi eficienţă de mediul economic al momentului. Urmau acuzele legate de dezechilibrul între factorii de producţie, utilitatea elementelor industriale fiind pusă la îndoială datorită unei lipse de necesitate existenţială la nivelul inserţiei lor într-un ansamblu economic util şi rentabil. Apoi vine problema agriculturii care era subdezvoltată şi bazată pe un suport depăşit moral şi funcţional. În final ar fi cazul să amintim şi de sistemul bancar asupra căruia s-au emanat păreri legate în special de centralizarea acestuia şi lipsa legăturilor la o economie de piaţă funcţionala fapt care inducea mai ales probleme de convertibilitate.
            Deci,... totul era la pământ şi toţi se minunau cum de am trăit până acum sub directul gir al unor cheltuitori fără limite (nomenclatura în frunte cu şefii ei) şi totul se baza pe o imensa minciună.  Cert este că aveam datorii ZERO la momentul în care această economie în degringoladă a  ajuns să fie împuşcată...
            Poate că aşa era dar... să vedem faptele, cu mult timp înainte de...

            Timpurile "străvechi".

            Economia are nevoie de bani pentru a se dezvolta, pentru a se manifesta din punct de vedere al profitabilitatii. La fel, nevoile si interesele publice se realizeaza de catre stat ale carui cheltuieli nu se pot realiza decat in bani (fara bani fiind imposibil sa vorbim despre finante publice).
            Imaginati-va ce s-ar fi intamplat daca se mentinea vechiul schimb in natura! Eu produc grau, cu sutele de tone si caut sa imi asigur cele necesare vietii. Atunci ma duc la cel care creste animale si ii dau o cantitate de grau pentru ceva lapte si/ sau carne. Apoi... tot asa astfel incat sa am tot ce imi trebuie. Dar, daca ati pierdut pe drum detaliile, uitati de faptul ca produsele alimentare sunt foarte perisabile. Si, atunci, personajul nostru va incepe sa caute innebunit sa de-a cat mai repede tot graul de care dispune. Poate ca va gasi "clienti", poate ca nu. Pana aici lucrurile sunt simple dar nu mai apare motivatia reala de dezvoltare a productiei. Si, daca apar mai multi producatori de grau, oare ce se va mai intampla? Apare sau nu supraoferta si oamenii nostri constata ca se vad pusi in situatia de a ajunge sa traiasca de azi pe maine si, in cele din urma... nu vor mai vinde nimic. Avem astfel de a face cu primul element legat de controlul unui fel de preturi.  Si, iata ca apare cerinta de a face ceva sa poti acumula. Hambarele devin neincapatoare si oamenii nostri ies la targ si incep sa achizitioneze arme, haine, linguri, blide, lemn, etc. pana isi incarca curtea.
            Apoi?!? Apare primul nostru "monetarist" care ofera ceva nemaivazut asa cum au fost scoicile, bucatile de metal, pietrele pretioase, etc. Bineinteles ca avem de a face cu o noua forma de acumulare dar gospodarii nostri incep iar sa nu mai aiba loc prin curtile lor de noianul de bunuri de care dispun. Devenind liderii zonei ajung la acel moment in care ii loveste ideea de a realiza ei un fel de scoici proprii care, pentru a fi distincte si usor de recunoscut sa aibe imprimat pe ele chipul lor. Mai intai aceste etaloane circula prin zona, apoi ideea este preluata si, in final, fiecare din cei care aveau chef sa fie liderii unui stat incep sa imprime monede (puteti sa le spuneti si etaloane valorice).
            Timpul a trecut si oamenii au sesizat ca cele mai cautate etaloane erau cele fabricate din aur, argint si bronz (sau alama). Ei au "fortat" utilizarea etaloanelor in jurul acestor metale, apoi au constituit regulile de utilizare si, in final au aparut dacii, grecii, romanii, egiptenii, asirienii, etc. Nu trebuie sa intram acum in detaliile care au deteminat particularizarea fiecarei populatii in parte. Ceea ce este important de retinut este faptul ca ele au creat obiceiuri locale si la nivelul economiei existente, factori care au avut in comun necesitatea de a beneficia de posibilitatea schimburilor cu vecinii. Si aceste operarii aveau la baza, initial, doar schimbul in natura pentru ca, ulterior si general valabil sa se ajunga la operarile de schimb pe etaloane valorice (moneda).
            Cele mai prospere state au fost, bineinteles, cele care au inteles ca economia este baza oricarei forme de dezvoltare. Trebuie retinut ca, in acele vremuri tulburi, cand, daca aveai chef sa te imbogatesti era de ajuns sa ai o gasca cat mai mare, cat mai credincioasa si relativ cat mai bine echipata si, cu aceasta, sa pleci la "strans recoltele altora", nu prea era nevoie sa te organizezi "economic" si "monetar" prea mult dar, puternici au ajuns tot cei care au stiut sa "tina" economia. Nu trebuie pierdut din vedere ca aceste gasti aveau si ele cerintele lor legate de confort, posibilitatea de a-si asigura familia, etc, fara a pierde din vedere cerintele de lux si opulenta ale liderilor acestor gasti. Si, astfel... Bineinteles ca au aparut birurile, prazile de razboi, etc. si "politica" monedelor a ajuns sa fie un element de sustinere al continuei prosperitati a celor care faceau totul asa cum trebuie.
            Oare de ce toate acestea?!?
            Se va sesiza ca existenta unui stat este indisolubil legata de finantele sale. Moneda poate fi "de import" si nu reprezinta decat un fel de manifestare a potentei financiare a respectivului stat si/ sau posibilitatea proprie de a influenta repartizarea produsului social cu exprimare valorica in moneda. De aceea liderii vremurilor de atunci (ca si de acum) vor face tot posibilul de a avea moneda proprie si, mai ales, de a avea un sistem de colectare a veniturilor cat mai bine pus la punct si cat mai profitabil, forta statului stand in suma valorica a etaloanelor valorice detinute (acum, de-a pururea si in vecii vecilor).
            Grecii pot si numiti a fi primii care au exploatat elementul "economie" pentru a-si creste si consolida forta politica, militara, etc., pentru a-si consolida cultura s.a. De ce?!? Mai intai, datorita cumplitei lor saracii nationale care cerea existenta a ceva palpabil cu care sa se faca "schimburile" necesare supravietuirii (fapt ce ia impins la a deveni primii navigatori/ colonisti, etc. cu evidenta tenta economica. Mai apoi, datorita faptului ca au inteles primii valoarea/ avantajele monedei care permitea o crestere considerabila a veniturilor/ marfurilor/ etc. doar din elemente de comert.
            Conform exemplului lor, au urmat si altii, astfel incat s-a ajuns la marea putere romana. Ei pot fi asimilati cu cei care au inventat, experimentat mare parte  a regulilor legate de moneda si, suplimentar, au stiut sa aplice foarte eficient acumularile statelor cucerite sau "colaboratoare". Ei sunt cei care au inteles primii ca orice aplicatie militara este sustinuta de economie asa cum si structurile militare pot sustine economia. Si, cum totul se centra pe un sistem cat mai echilibrat economic, ei au fost cei care eliminau concurenta initial prin calitate apoi cu armatele lor, ei sunt cei care imediat ce "anexau" un stat construiau "de urgenta" drumuri care sa favorizeze atat manevrele militare cat si comertul s.a. Puterea lor a ajuns in scurt timp sa fie exemplu demn de urmat pentru majoritatea comunitatilor umane (statelor) astfel incat, destul de rapid, toata lumea se "chinuia" sa copie cat mai mult din modul de viata roman. Totodata, pentru orice putere militara relativa a ajuns o chestiune de onoare sa se "masoare" cu puterea romana. S-a ajuns la un fel de mecanism demn de numele de economie de piata care a indus o scadere permanenta a veniturilor civilizatiei romane (fara a mai lua in calcul proasta gestiune a resurselor acumulate de catre lideri si fara a mai lua in considerare latura militara care a si dus la caderea imperiului roman - si a imperiilor romane ulterioare).
            Poate ca, de aceea, etimologia cuvantului "finante" vine de la latinescul "fiare" sau "finis", care se traduc prin "a termina", "A incheia un diferend, o actiune judiciara in legatura cu plata unei sume de bani". De la aceste cuvinte s-a format "financia" sau "financia pecuniaria", adica plata in bani, plata fortata in baza unei hotarari legislative (sau judecatoresti), termeni care definesc destul de corect impozitarea/ taxarea manifestata de stat asupra ceetatenilor "anexati" acestuia. Aceste cuvinte au dus la cuvantul "finance", folosit in Franta secolelor XV - XVI, care ar avea mai multe intelesuri cum sunt sume de bani,. resurse banesti, venit al statului, iar "les finances" echivala cu "gospodaria statului", gospodaria publica, patrimoniul statului. Pentru britanici, finante inseamna administrarea (mai ales publica) de bani, suportul financiar al unei intreprinderi sau resursele financiare ale unui stat, companii sau persoane. De altfel, in limba romana, notiunea de finante este utilizata in sensul de bani, resurse banesti, organe financiare, etc.
            Bineinteles ca, existenta, circulatia si controlul monedei, asociat cu tendintele de acumulare ale potentatilor vremurilor de care am amintit au creat si primele structuri cu caracter bancar (se poate aminti aici de templele egiptene si asiriene, de negustorii care acordau imprumuturi si care traiau numai din produs financiar, etc.). Cert este ca aceasta activitate nu era organizata special cu rolul de banca ci era rezultatul acumularii de sume imense de bani la una sau mai multe persoane, fapt care ii determina sa forteze circulatia etaloanelor valorice detinute pentru a mari averea existenta.
            Tot acum apare si prima forma de manifestare a controlului "de stat" si/ sau "bancar" al valorii monedei si, implicit, aparitia inflatiei. Multi dintre voi vor spune cum este posibil asa ceva. Inflatia este, in general, un element legat numai si numai de etalonul bancar numit tehnic, bilet bancar/ bancnota care este o hartie tiparita prin care emitentul ei garanteaza plata unei anumite cantitati de aur (mai modern si a altor avantaje valorice). Ei bine, aflati ca nu este asa. Atunci cand avea nevoie de surse de finantare suplimentare si, mai ales, imposibil de "atins" intr-o perioada delimitata de timp, statul emitent al monedelor de aur/ argint/ etc. aflat "in foame" se punea si aduna un numar de monede determinat de intentiile lor, le topeau si le "rebateau" avand grija ca o moneda sa aiba mai putin aur decat anterior. Astfel, din 1.000 de monede de aur (sa zicem) se ajungea la 1.500 de monede. Chestia asta mergea pana se afla de ea si, atunci, iata... inflatia. Oamenii pretuiau mai putin monedele despre care au auzit ca sunt "contrafacute" si... in loc sa dea o moneda pe un cal se ajungea sa 100 de monede pe un cal. Interesanta chestie si inflatia asta, nu-i asa? Daca mai amintim si de faptul ca, deseori, se tinea cont de tipul monedei (de exemplu, moneda romana de aur, avea o greutate mai mica de aur decat cea macedoneana dar... datorita fortei imperiului roman aceasta moneda era mai pretuita si, astfel, s-a ajuns la necesitatea ca mecedonenii sa isi topeasca monedele si sa le imite cat mai bine pe cele romane. Nu cumva chestia asta va aminteste de efortul de "corelare" la dolar sau infuzia operationala legata de EURO?!?!?!
            Dar de ce era nevoie ca statul sa controleze moneda, sau, mai rau, ca acesta moneda sa devina emblema fortei statului respectiv? Nevoile umane sunt elementul primordial de raportare atunci cand dorim sa analizam aceasta problema. Pentru a avea forta reala un stat se vede obligat sa aiba ce oferi (macar o sabie in gatul celor "smecheri" si tot se impune necesitatea de a oferi ceva). Ori, nu cumva, cea mai eficienta metoda era cea a platii in moneda? Si, pentru, a colecta, gestiona/ repartiza aceasta moneda nu cumva era nevoie de un "aparat" de stat pentru a eficientiza "manifestarea" potentei? Nu cumva acesta este motivul pentru care se percepeau taxe, biruri, etc.?
            Daca vom analiza ultimile doua "nu cumva" vom deduce rapid de ce avea nevoie statul de armata (pe langa cerintele clasice de tip "militie"). Mai intai armata asigura o posibilitate destul de profitabila de a induce profituri din cotropiri si, implicit, din taxe preferentiale si din biruri si, ulterior, armata tinea in frau capacitatea unui stat de a colecta "veniturile statului" si, deci, sa alimenteze continuu forma manifesta a respectivului stat. Apoi vom deduce de ce era nevoie de o evindenta a populatiilor "din teritoriu" si astfel sa apara masuri de recensamant cum ar fi "census"-ul roman. Clasicii monetaristi ne demonstreaza ca, de atunci, nu s-au schimbat decat procedurile si formele de manifestare ale etaloanelor (implicit ale organismelor de "mentinere" ale acestor manifestari), stabilitatea si forta unui stat nefiind altceva decat raportarea economica prin moneda.

            Evul mediu monetar.

            Nu cumva acesta este motivul pentru care "o problema" cum ar fi caderea elementului "de reper" in ceea ce priveste regulile valorice (in special cele monetare) a atras si degringolada istorica care a urmat (perioada Evului Mediu timpuriu) din care se poate afirma fara dubii ca "s-a iesit" abia atunci cand statele au fost capabile sa aiba iar sistemele lor economice proprii si, mai ales, moneda proprie?
            Pentru tara noastra, inainte de intemeierea principatelor romane (asa numita descalecare), pe teritoriul tarii noastre au existat diferite forme de organizare politica. Initial, tipologia organizatorica romana a fost mentinuta mult timp dupa retragerea trupelor romane. Apoi, vremurile grele, pline de incercari datorita popoarelor migratoare, conflictelor interne tipice fenomenelor de organizare, etc. au determinat aparitia liderilor care aveau o sansa sa apere comunitatile existente sau, cel putin, sa poata negocia cu sefii triburilor barbare. Si asa, sefii satelor, juzii, voievozii, domnii, etc. au inceput sa isi manifeste prezenta din ce in ce mai puternic, stabilind raporturile necesare existentei unui stat. Problema monetara (moneda locala) nu se prea poate lua in considerare deoarece existau conditii mult prea "favorabile" sa se apeleze la monedele de import. Dintre aceste conditii putem aminti de conjunctia intre multiplele imperii romane care se chinuiau sa existe in ideea amintirii vechiului impreiu roman (Bizantul, structurile apusene "pro-romanice", valurile migratoare care veneau dupa bogatiile "marii amintiri romane", s.a.).
            Valul organizarii are o linie evidenta dinspre Imperiul Bizantin, situat la sud de teritoriul Romaniei actuale. Mai intai s-au organizat teritoriile Tarii Romanesti, care a beneficiat si de o lunga perioada de dominatie romana si care, astfel, a asimilat mult mai usor "reguli asemanatoare"/ "de continuitate". Urmatoarea este Moldova, care a asimilat aceste reguli mai ales din necesitati legate de supravietuire, valurile migratoare lovind "preferential" aceasta zona si, abia dupa acestea a venit si "vremea" Transilvaniei unde existau populatiile dacice traditionaliste (stapanirea romana nu includea aceste teritorii) care au preluat relativ greu din structurile noi de organizare. S-a ajuns astfel la o organizare administrativa si o structura sociala bine definita, cu drepturi si obligatii cetatenesti fata de fisc asemenea celui roman dar adaptat functional la cerintele momentului, la grupurile teritoriale relativ mici si, mai ales, la organizarea politica din acele timpuri.
            O caracteristica fundamentala a constat in aceea ca domnii, ca autoritate suprema in stat, si-au asumat fixarea darilor, controlul activitatii tuturor slujbasilor visteriei, de la marele vistier pana la cel mai mic agent fiscal, fixarea atributiilor acestora, numirea lor, rezolvarea tuturor neintelegerilor dintre membrii aparatului fiscal si contribuabili, acordarea de reduceri sau scutirea de dari. De retinut pentru aceasta perioada, si nu numai, este faptul ca adevaratii colectori erau potentatii vremii (boieri, jupani, etc.) care realizau strangerea birurilor de pe domeniile lor pentru ca apoi (sau cel mult consecutiv) sa se realizeze varsamintele catre visteria centrala prin intermediul agentilor fiscali ai vremii.
            Bineinteles ca acest mod de organizare nu a fost unul chiar atat de inspirat. Problemele de baza erau reprezentate de faptul ca "darile catre domnie" se axau in special pe exprimarea in natura (fie in marfuri diverse, fie in munca), moneda fiind doar o facilitate care permitea accesul la "marfuri de lux"/ "de import", achizitiile de moneda fiind apanajul doar a unei parti insignifiante din masa locuitorilor teritoriilor "guvernate" si, bineinteles, in cantitati mici, adaptate cerintelor acestor potentati.
            Acest mod de organizare, bineinteles specific intregii lumi a acelor vremuri, a determinat ca moneda sa se afirme ca si pana atunci la nivelul operatiilor de comert care, in mare parte reprezentau baza economica a acelor vremuri. Expansiunea demografica datorata intaririi pas cu pas a ordinii sociale a deteminat cu timpul o crestere a schimburilor comerciale si, implicit, a determinat o crestere a masei monetare. Aurul (si celelalte metale pretioase) disponibil a ajuns in scurt timp sa nu mai acopere cerintele monetare si... Aceasta este marea justificare a "campaniilor" de colonizare, a descoperirii de noi teritorii sau surse de comert... moneda (sau criza ei). La fel, moneda ajunge relativ repede sa fie elementul de justificare al impunerilor fiscale, deoarece elementele "de conducere" aveau necesitati din ce in ce mai ridicate si s-au vazut nevoite sa apeleze/ forteze elementele de impunere, colectare si angajare a resurselor fiscale..
            Pentru a continua expunerea istorica ajungem la necesitatea de a prezenta elemente legate de dezvoltarea monedei si... nu prea vom gasi. "Sustinerea" acesteia se facea exclusiv economic in special datorita faptului ca oamenii momentului au socotit mai util sa importe moneda (deci etaloanele valorice) decat sa procedeze la fabricarea lor, mai ales ca tara noastra a fost permanent "mutilata" de stapaniri, cotropiri si/ sau razboaie (in scurtele momente de libertate solicitarile de organizare fiind imperative in raport cu "baterea" de moneda). Consolidarea elementelor legate de moneda are loc mai intai, surpriza (?!?), in Trasilvania. "Vecinatatea" cu Europa medievala a determinat oamenii locului sa procedeze rapid la gasirea unor cai de a multumi rapid pe cotropitorii apuseni (singurii care dispuneau de curajul de a asalta aceste teritorii in special datorita faptului ca au sesizat, in timp, traditionalismul populatiilor din aceste zone si, implicit, ramanerea in urma din punct de vedere asdministrativ, tehnologic, etc.) si, care, utilizand forta armelor (si a organizarii militare superioare) au ajuns rapid sa puna stapanire pe aceste teritorii. Fiind rapid anexati ei au "beneficiat" de umilul statut de colonizati si, prin urmare au fost supusi rapid sistemelor fiscale ale cuceritorilor unde, principalul element de raportare a fost moneda. Moldova si Tara Romaneasca au avut la dispozitie un scurt ragaz inainte de a fi amenintati de lesi (polonezii acelor vremuri), otomani (turcii de azi), inclusiv de unguri care nu se multumeau cu Transilvania. Presiunea crescanda a determinat ca aceste doua state sa se organizeze cat mai eficient si sa se instituie un sistem fiscal destul de functional dar, bineinteles, adaptat cerintelor de dezvoltare specifice unei lumi inchise (usor de denumit in ziua de azi drept "zona de granita").
            Apoi a urmat perioada stapanirii complete a teritoriului Romaniei de azi de catre diverse puteri ale momentului si, nu in ultimul rand, obligativitatea adoptarii sistemelor monetare si fiscale ale celor care detineau controlul politico-administrativ (cuceritorii). Cand aceste sisteme nu erau impuse intervenea necesitatea de a colecta taxe pentru a "aduna" birul necesar multumirii pretentiilor cotropitorilor si, acest lucru, impunea o adaptare care dezvolta vechile sisteme in directia "acoperirii" necesitatilor momentului. O lunga perioada de timp acestia si-au tot schimbat formele de organizare (impozitare), potentatii locului fiind determinant cei cu care "discuta" conducerea si, mai ales, cei care aplicau "de capul lor" sistemele de operare monetare si, bineinteles de executie a impunerilor.
            In concluzie, intre perioada romana si cea moderna nu se prea poate discuta despre moneda romaneasca (sau a entitatilor romanesti) decat in cazuri strict particularizate. Exista unele comentarii academice legate de o oarecare dezvoltare specifica in cazul Transilvaniei dar... este mai bine sa recunoastem ca nu este vorba decat despre unele ambitii locale strict integrate in sistemul monetar dominator (vestic).

            Perioada "modernă".

            Ajungem astfel sa ne limitam doar la sistemul fiscal care, in Tara Romaneasca si in Moldova, pana in 1830, avea ca surse principale ale statului elemente reprezentate de darile de repartitie (care constau, in general, din bir, platit in mod esalonat, intr-un anumit numar de rate) si darile de cotitate (compuse din dijmaritul de stupi si porci, oieritul de oi - gostina in Moldova, vinariei pe vin - vidrarit in Moldova, vamile, amenzile, etc.). In acelasi timp, au existat unele dari, care azi par cel putin curioase, cum sunt fumaritul, vacaritul - pe boi, vaci si cai, ierbaritul, tutunaritul, etc. Aceste forme de dari erau multiple si variau, cu timpul unele dispareau, altele se infiintau, totul fiind la bunul plac al "sefului" zonei - boier. Intrucat perceperea acestor dari era arbitrara, deseori se formulau plangeri catre domnitorul tarii care, "cu greu indura" si facea ruptura, adica o intelegere care stabilea obligatia fiscala si termenele de executare. Intelegerea aceasta cu visteria se facea, desigur, pe grupuri de contribuabili si nu individual - de exemplu, grupuri profesionale, negustorii brasoveni, preotii dintr-o eparhie, etc.). Contribuabilii erau impartiti in doua categorii reprezentate de bresle (Care beneficiau de unele privilegii fiscale, adica scutiri totale sau partiale de dari si un sistem fiscal mai avantajos. Astfel, marii stapani de mosii - boierii, episcopiile, manastirile, erau scutiti total de dari, doar in cazuri exceptionale fiind impuse si starile privilegiate) si bimicii (Care plateau toate darile iar sistemul lor fiscal era plin de neajunsuri. In aceasta categorie intrau taranii liberi si clacasii, supusi la toate darile de repartitie si cotitate).
            In Transilvania, principalele categorii de obligatii catre stat au fost darile pe porti, dupa animale, pentru intretinerea armatei, muncile obstesti, copitatia (adica obligatii in bani si munca). In 1754, printr-o patenta, imparateasa Maria Tereza a stabilit urmatoarele impozite directe catre stat: impozitele pe avere (Percepute pentru bunurile imobile - terenuri de diverse categorii, deosebite pe clase, dupa felul culturii, dupa rodnicie, pozitia locurilor, si pentru bunuri miscatoare - boi, cai, porci, capre, oi, stupi de albine, vase de rachiu, deosebite dupa natura obiectului impus) si impozitul pe cap (Numit taxa capitis, aplicabil in mod variat pe categorii de contribuabili - pentru tarani mai mic, in raport de cuantumul darilor platite de fiecare, iar pentru oraseni mai mare - taxa oraseneasca, nobilimea fiind scutita de dari).
            Organele fiscale centrale in Tara Romaneasca si Moldova erau Marele Vistier, si adjunctii acestuia, ajutati de o cancelarie a visteriei, complexa, formata din logofeti specializati pe servicii (logofat de bresle, de scutelnici, de slujitori, de poslusnici, etc.) si samesii. In tara se exercitau atributii fiscale prin: judete (samesii trimisi de visterie si ispravnicii de judet), in plasi (zapcii), in plaiuri (vatafii de plai) si in sate (parcalabul, preotul si batranii satului). Organele centrale raspundeau de impunerea si perceperea darilor, evidenta veniturilor si cheltuielilor. Samesii tineau evidenta in judete si supravegheau pe dregatorii locali prevenind eventuale abuzuri, ispravnicii aveau in grija lor stabilitatea contribuabililor in judet, repartitia judicioasa a darilor pe sate si bresle, precum si supravegherea zapciilor, vatafilor de plai si vamesilor. In Transilvania organul superior care se ocupa cu administrarea veniturilor fiscale era Tezaurariatul (Regius thesaurariatus). Acest organ era condus de Tezaurarul, care avea in subordine patru inspectori cu competenta in sectoare distincte (mine de aur si sare, domenii fiscale, dijme fiscale, vami, etc.).
            Prima si adevarata reforma fiscala s-a realizat in Tarile Romane prin Regulamentul Organic (Transilvania ramanand sub sistemul fiscal si monetar impus de o structura lenta, conservatoare si sovina, care considera aceste teritorii drept colonii si nu vedeau rostul unei iesiri din starea existenta, chiar daca multi se vor gasi sa comenteze ca a existat, cat de cat, o forma de progres - fapt care va duce si la caderea Imperiului Austo-ungar si, implicit a posesiei de catre acesta a acestui teritoriu). Totusi, nu trebuie uitat ca acest regulament este rezultatul ocupatiei rusesti (1828 - 1856) si chiar daca a adus transformari importante in domeniul politic, social, economic si financiar ea nu a fost decat un efort care tinea sa convinga populatia autohtona asupra superioaritatii ocupatiei rusesti comparativ cu cea turceasca si, suplimentar, forta marirea veniturilor statului pentru marirea "mesei" de impartit intre cele doua mari puteri (cu un efort secundar de pregatire a teritoriilor care se programa a fi integrate Rusiei tariste). Din punct de vedere financiar, aceasta perioada poate fi impartita in doua parti: (epoca vechiului regim - 1828 - 1832, pana la aplicarea regulamentului) si cea a noului regim (unde rusilor le este indepartata tutela asupra Tarilor romane.
            In esenta, aceasta reforma fiscala, se refera la indepartarea unor dari si institutii, crearea de noi venituri si instituirea unei ordini in perceperea veniturilor si efectuarea cheltuielilor si introducerea unor norme moderne de drept bugetar. Astfel, toate veniturile se concentrau in Casa statului si erau repartizaqte in cheltuieli stabilite prin buget, instituind in acest fel principiul modern al universalitatii bugetare. Impozitele si taxele erau grupate in clasa I (veniturile din domeniile statului care cuprindeau domeniile statului, partea din veniturile proprietatii imobiliare ale asezamintelor religioase si alte venituri decat impozitele) si clasa II (Care cuprindea taxele directe si indirecte. Pentru Valahia taxele erau reprezentate de oieritul si vinaritul strainilor, pentru vitele aduse pentru pasune si darea pentru diplome, pentru Moldova darea pastorilor straini si venitul pasapoartelor. Impozitele propriu-zise erau directe, pentru Valahia birul - capitatiunea - si patenta, pentru Moldova capitatiunea, patenta si darea asupra viilor strainilor si impozite indirecte care pentru Valahia erau vama si salinele, pentru Moldova vama, salinele si posta).
            Deci, ajunsi la acest moment se poate vedea ca aproape nu se lua in calcul o structura industriala sau de comert concreta, fapt care tinea pe loc si o dezvoltare monetara si/ sau bancara "de rezonanta". De aceea, sistemele de creditare/ finantare erau restranse la vechile forme imprumuturi si camatarie fara o organizare reala si stabila. Cu toate acestea nu trebuie sa pierdem din vedere ca structurile romanesti incepusera adaptarea la normele monetare si fiscale moderne fapt care va permite o oarecare stabilizare dupa unirea principatelor cand se unifica legislatia financiara a celor doua principate si, mai ales, cand la conducere ajunge un rege (Carol I) care gandeste cu totul altfel decat cei autohtoni (este recunoscut faptul ca a dus o politica fiscala si monetara realista, incercand o maxima aplicabilitate a principiilor occidentale la nivelul structurilor existente).
            Aceasta perioada incepe semnificativ abia dupa tratatul de la Paris (martie 1856) unde s-a admis desfiintarea privilegiilor de clasa, egalitatea tuturor romanilor inaintea legilor si a impozitelor, asezarea dreapta si generala a contributiilor in raport cu averea fiecarui contribuabil. Acest lucru a necesitat revizuirea legilor legate de impozite. In aceste conditii, in 1862, odata cu unirea administrativa a Principatelor, au fost adoptate mai multe legi de impozite inspirate din practica fiscala occidentala. Astfel, s-a introdus impozitul funciar (anterior proprietatea funciara era scutita de impozite), s-a instituit taxa de transmitere asupra proprietatilor asezamintelor publice (bunuri de "mana moarta" pentru ca nu circula), legea patentelor a fost mult largita prin adaugarea mai multor categorii de platitori de patente, legile din trecut pentru contributii personale si contributia de poduri si sosele au fost extinse la toate clasele societatii si unificate pentru ambele principate.
            Sursele principale de venituri ale statului in aceasta perioada pot fi clasificate in:
- impozite (contributii) ca sursa principala de venituri a statului, venituri utilizate pentru indeplinirea functiilor economice, financiare si politico-sociale - impozitele erau de repartitie (repartizate dintr-o suma globala) sau de cotitate (stabilite pe unitati impozabile) sau erau directe sau indirecte, ordinare sau extraordinare, reale (obiective) sau personale (subiective), proportionale sau progresive. Se pot aminti aici impozitul pe veniturile agricole instituit in 1864 cu modificarile ce i s-au adus in 1871, 1881, 1901, 1907, impozitul pe venitul proprietatilor cladite, impozitul pe venitul capitalurilor mobiliare introdus in 1906, retinut de la debitorii dividendelor, cupoanelor, dobanzilor, rentelor, chiriilor si tuturor veniturilor si produsele de orice fel, impozitele pe veniturile intreprinderilor comerciale si industriale stabilite prin legile din 1863, 1877 si 1899, stabilite asupra intreprinderilor din aceste categorii, mai putin societatile pe actiuni, a cooperativelor si a celor care se aflau in primul an de functionare, impozitul pe venituri din salariu introdus in 1877 si apoi in 1900, impozitul pe veniturile din profesiuni si ocupatii neimpuse la alte impozite, reglementat prin Legea patentelor din 1862, etc. Perceperea impozitelor se faceaq de catre parcalabi si subcasieri numiti de Ministerul de Finante (pana in 1867) dupa care au fost instituiti perceptorii care aveau o legislatie de imbunatatire a procedurii de incasare marcata de legile din 1864, 1865, 1871, 1877, 1878, 1880, 1893;
- taxe, destinate sa acopere cheltuielile determinate de efectuarea serviciilor solicitate, spre deosebire de impozite, care erau destinate acoperirii cheltuielilor generale ale statului si pentru care statul nu presta nici un serviciu sau lucrare in favoarea contribuabilului - acestea erau clasificate dupa mai multe criterii dintre care amintim de clasificarea dupa natura lor (impartite in fixe sau variabile, aparte sau personale, directe sau indirecte), dupa modalitatea de incasare/ percepere (judecatoresti si administrative).
            Alte surse de venituri ale statului (de unde se poate deduce suportul dezvoltarii sistemului monetar romanesc) erau reprezentate de:
- activitatea productiva ce se efectua pe domeniile statului, cum era cea agricola, exploatarea miniera, in intreprinderi industriale si comerciale (cai ferate, posta, telegraf, telefon, banci de stat, loterii de stat, etc.) sau in unele intreprinderi mixte;
- monopolurile - asupra tutunului, sarii, bauturilor alcoolice, etc.;
- mijloace deghizate cum sunt devalorizarea monetara, reevaluarea stocurilor Bancii Nationale, exproprieri, emisiuni de bonuri pentru lichidarea datoriilor, etc.;
- succesiuni vacante si donatii.
            In Transilvania, de asemenea, impozitele au constituit o principala sursa de venituri publice si, totodata, existau o serie de taxe, contributii speciale, monopoluri si alte surse de venituri sau masuri financiare. Dintre impozitele directe se poate aminti de impozitul pe pamant aplicat din 1875, modificat in 1881, percepandu-se pentru fiecare suprafata de pamant avand destinatie economica sau o alta destinatie, impozitul pe venitul proprietatii cladite (din 1808, modificat in 1870, 1872, 1875, 1883, 1888, 1909) care era impozit pe case si dupa clase, impozitul asupra dobanzilor si rentelor reglementat in 1975, modificat in 1883, 1890, obiectul impozabil fiind dobanzile, dividendele, tantiemele (indemnizatii speciale, comisioane si taxe de consultanta), impozitul asupra castigului/ darea asupra castigului introdus in 1875 si modificat in 1883, 1885, 1886, 1888, 1893, 1909, obiectul impozabil fiind reprezentat de castigurile si veniturile din munca manuala, din intreprinderi industriale si comerciale, din ocupatiile intelectuale si din alte ocupatii sau intreprinderi producatoare de castig care nu faceau obiectul altor impozitari, impozitul intreprinderilor obligate la publicarea socotelilor instituit in 1909 si aplicat in 1916, impozit aplicat intreprinderilor pe actiuni, societatilor in comandita, societatilor de asigurare, cooperativelor, adica la toate societatile obligate sa prezinte la tribunalul comercial bilantul, impozitul asupra minelor introdus in 1975, etc. Din categoria impozitelor indirecte se pot aminti impozitele de consumatie (denumite si taxe) cum sunt texele pe zahar si glucoza, pe spirt si bauturi alcoolice, pe articole de consumatie, pe produse petroliere, pe tutun si sare, impozitul pe lux, cifra de afaceri, etc.
            In Bucovina se aplicau ca impozite directe darea pe case, pe pamant, pe castig (patente), pe venitul societatilor, pe rente si pe venit. In acelasi timp, in Basarabia se aplicau impozitele pe pamant, pe cladiri, pe capitaluri imobiliare, pe patente si pe vebnitul global.
            Instrumentul principal al organizarii bugetare il reprezenta bugetul, considerat ca actul legislativ prin care se prevedeau si se aprobau veniturile si cheltuielile anuale ale statului si tuturor serviciilor publice, anul fiscal fiind socotit de la 1 aprilie pana la 31 martie anul urmator. Sistemul financiar beneficia de un dublu control, unul efectuat de aparatul de specialitate al executivului si altul exercitat de organul legislativ. In 1864 este infiintata Curtea de Conturi (de inspiratie franceza) care era competenta sa cerceteze si sa stabileasca conturile veniturilor tezaurului, casieriilor generale de judete, regiilor administratiilor contributiilor indirecte, precum si sa incheie socotelile cheltuielilor facute de toti agentii contabili. Regimul vamal a fost reorganizat incepand cu 1859 si este marcat de faptul ca in perioada 1886 - 1904 a post marcat de o politica protectionista pana la adoptarea noului tarif vamal din 1906 - pentru Regatul Romania.


Powered by Medow

(2001...2012 dorinm.ro)

.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă realizatori