|Home Work Page|   |Home Oportunitati de finantare|

......

            Uniunea Europeana a lansat un program in valoare de 100 de milioane de EURO, numit Programul RICOP (Program de Restructurare Industriala si Reconversie Profesionala) in vederea sprijinirii procesului de restructurare in Romania si atenuarea efectelor sale la nivel social. In fapt, acest program poate fi usor asimilat cu un fel de program PHARE cu specific social.

            Autoritatea Contractanta pentru toate componentele RICOP, cu exceptia platilor compensatorii, este Oficiul de Plati si Contractare Phare (OPCP) aflat sub autoritatea Ministerului Finantelor. Structura RICOP a atras crearea la nivel national a Comitetului National Consultativ (CNC) constituit din reprezentanti ai unor organismelor publice (Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Transporturilor si Locuintei, Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul Intreprinderilor Mici si Mijlocii si al Cooperatiei, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, Autoritatea de Privatizare etc.), presedintele acestui comitet fiind Ministrul Finantelor Publice. In completarea acestui comitet, care are un rol consultativ, s-a stabilit pentru coordonarea de zi cu zi a programului RICOP o Unitate de Management a Programului (UMP-RICOP) localizata in cadrul Ministerului Finantelor Publice.
            La nivel local s-a constituit un Comitet de Coordonare Zonala (CCZ) pentru fiecare dintre cele cinci zone RICOP, format din cele mai reprezentative organisme guvernamentale si non-guvernamentale care actioneaza in aceste zone, responsabile cu monitorizarea componentelor RICOP la nivel zonal. Fiecare CCZ are un Secretariat (SCCZ).
            Prin Programul RICOP a fost pusa la dispozitia zonelor RICOP un credit nerambursabil pentru microintreprinderi si intreprinderi mici si mijlocii (IMM) in valoare de 30 de milioane de EURO, din care 27,5 de milioane de EURO pentru investitii directe in IMM.
            Mai departe, delimitarile, definitiile, alocarile de influenta, etc. nascute de aparitia acestei structuri au mers pana la a se colabora aproape perfect delimitandu-se si zonele tinta de implementare a programului RICOP, care sunt cele in care se anticipeaza ca vor fi drastic afectate de restructurarea industriala. Aceste zone RICOP, in numar de cinci au fost alcatuite din urmatoarele judete:
ZONA 1. - Bacau, Iasi, Neamt, Vaslui;
ZONA 2. - Galati, Buzau, Braila;
ZONA 3. - Arges, Dambovita, Teleorman;
ZONA 4. - Dolj, Gorj, Olt, Valcea, Hunedoara;
ZONA 5. - Brasov si Covasna.
            Daca vom tine cont de faptul ca acest proiect s-a derulat incepand cu iulie 2001 este evident ca s-a recunoscut "in comun" atat de institutiile de conducere ale Romaniei cat si de organisme externe, probabil neutre, ca acestea sunt zonele cu potential social "exploziv", chiar daca acesta urmeaza sa fie rezultatul unui plan de restructurare care "nu este cunoscut" la acel moment dar care devine conditie "sine qua non" de derulare a acestui proiect. Interesant, nu-i asa?
            Suma alocata pentru proiecte de finantare a IMM pentru fiecare zona, fata de totalul de 27,5 mil EURO, va fi direct proportionala cu disponibilizarile prevazute a avea loc ca urmare a restructurarilor propuse de Guvern in Planul de Restructurare.
            Oricum ar fi, este bine ca se primesc si acesti bani si ca se face ceva cu ei, chiar daca nu se urmareste altceva decat "diminuarea maxima" a potentialelor de explozie sociala care nu sunt dorite nici de guvernantii nostri nici de comunitate care, parerea mea, ne-ar "adera" imediat daca am dovedi ca muncim si, in concluzie producem "in armonie" cu celelalte state componente.
            Drept precizare este bine de retinut ca, suportul Uniunii Europene acordat Guvernului Romaniei este conditionat de indeplinirea unor conditii determinate, in special demonstrarea unui angajament clar din partea Guvernului in ceea ce priveste restructurarea marilor intreprinderi de stat ce inregistreaza pierderi majore si orientarea catre o dezvoltare economica alternativa, lucru care demonstreaza intr-o oarecare masura "libertatea" lasata la dispozitie guvernantilor nostri (destul de incapabili) si bunele intentii comunitare (chiar daca destul de nesemnificative).
            Obiectivele pe termen scurt ale programului RICOP sunt:
• sa asigure implementarea politicii guvernului in domeniul restructurarii, privatizarii sau inchiderii intreprinderilor ce inregistreaza pierderi;
• sa atenueze efectele la nivel social pe care le-ar putea provoca restructurarea/ inchiderea intreprinderilor printr-un program de asistenta sociala adecvat si prin promovarea initiativelor de ocupare a fortei de munca;
• sa initieze crearea de noi locuri de munca prin lucrari publice;
• sa incurajeze activitatile economice existente si cele in curs de aparitie in vederea crearii de noi locuri de munca, prin sprijinul acordat microintreprinderilor si intreprinderilor mici si mijlocii.
            Componentele programului RICOP sunt reprezentate de mai multe "prioritati":
- "Plasarea fortei de munca" este un serviciu care va interveni imediat in procesul de disponibilizare masiva, oferind indrumare, suport si consultanta muncitorilor care sunt in curs de disponibilizare. Astfel de servicii specializate vor fi create in fiecare judet in care se va aplica programul RICOP (se estima ca, minimum 5.000 de muncitori vor primi asistenta prin acest program).
- "Plati compensatorii" care intentioneaza a induce un suport bugetar direct pentru asigurarea de plati compensatorii  muncitorilor disponibilizati. Resursele Phare vor sustine o parte din cheltuielile bugetare datorate restructurarii marilor intreprinderi de stat neprofitabile care cauzeaza pierderi majore (se estima asigurarea de sprijin financiar Guvernului pentru efectuarea de plati compensatorii pentru minim 60.000 de persoane disponibilizate).
- "Masuri active de ocupare a fortei de munca" este componenta care are ca obiectiv dezvoltarea resurselor umane prin cursuri de instruire si re-instruire profesionala si sustinerea afacerilor existente si crearii de noi afaceri care ofera solutii locale atat pentru dezvoltarea economica precum si a pietei de munca locale (se estima crearea a 8.000 locuri de munca si a 6.000 locuri de instruire - din care 80% pentru personalul disponibilizat).
- "Lucrari publice" intentiona crearea de noi locuri de munca, rapide pe termen scurt in constructii, in scopul cresterii nivelului de trai al comunitatiilor care sunt afectate de restructurarea industriala precum si dezvoltarea economiei locale si imbunatatirea imaginii localitatilor afectate in vederea atragerii de investitii straine (se estima "solvarea a 140 de proiecte din care sa rezulte 4.600 noi locuri de munca - din care 50%  pentru disponibilizatii care primesc plati compensatorii).
- "Masuri pentru diminuarea impactului social al restructurãrii industriale" este componenta care are ca scop asigurarea unei asistente sociale adecvate si dezvoltarea posibilitatilor de angajare pentru zonele cele mai afectate de restructurarea industriala, prin crearea de servicii de asistenta sociala destinate atenuarii dificultatilor cu care se confrunta somerii si familiile lor din considerate "calamitate" (se estima crearea a 50 de centre sociale si 20 de centre de reintegrare si centre de asistenta de urgenta de pe urma carora ar fi beneficiat 17.500 utilizatori de astfel de servicii, inducand crearea a 1.300 noi locuri de munca dintre care 900 ocupate de disponibilizati  sau de membrii familiilor lor).
- "Finantarea investitiilor in întreprinderi mici si mijlocii (IMM)" este o componenta deosebita care urmareste constituirea unui fond nerambursabil pentru finantarea afacerilor IMM, in vederea sprijinirii si dezvoltarii acestui sector. Aceasta component?a este relevanta data fiind importanta sectorului IMM in Romania pentru crearea de noi locuri de munca (se estima crearea a 10.000 de noi locuri de munca in sectorul microintreprinderilor si al intreprinderilor mici si mijlocii - IMM).
- "Monitorizare, evaluare si control al programului" este componenta care are drept scop stabilirea si implementarea procedurilor pentru Monitorizare, Evaluare si Controlul Programului, parte a programului care favorizeaza rezultatul celorlalte componente.
- "Asistenta in implementarea programului", componenta caracterizata de asistenta acordata institutiilor implicate in managementul si implementarea Programului RICOP - o alta structura care favorizeaza rezultatul celorlalte componente
- "Asistenta intreprinderilor in procesul de restructurare" este componenta cea mai discutabila deoarece ea este reprezentata de asistenta acordata intreprinderilor in procesul de inchidere, restructurare si privatizare in vederea dezvoltarii unui plan de afaceri (!!!).

NOTA: Datele inserate la aceasta sectiune reprezinta o sinteza a unor elemente/ informatii prezentate pe siturile "listate" ca legaturi utile la fiecare sectiune in parte si nu reprezinta "pozitia" autoritatilor si/ sau institutiilor Comunitatii Europene sau a celor conexe si nici nu sunt "realizate" cu contributia financiara a acestora. Ele sunt doar o sinteza si o parere stricta a realizatorilor acestei sectiuni (pentru detalii suplimentare sunteti rugati sa accesati pagina "Nota realizatori").


Powered by Medow....................................