|To Entertain|   |Zodiac - partea a 1-a|   |Zodiac - partea a 2-a|   |Zodiac - partea a 3-a|

            Evul Mediu.

            "Clocotitorul" Ev Mediu este un fel de moment al sedimenarii numeroaselor "mirodenii" ale vietii umane amestecate prea brutal in ceasca de ceai a evolutiei. El vine cu o forta deseori destructiva datorita incisivitatii si intentiei de a stapani totul cat mai concret pe fondul destabilizarii conceptuale generale chiar daca exista suportul calitativ al unor oameni a caror valoare se poate spune ca astazi nu mai poate fi intalnita. In plus el este momentul in care utilizarea tiparului se generalizeaza si permite explozia numita de istorici "Renasterea" cu tot ceea ce a lasat ea posteritatii dar si momentul in care religia impusa este obligata sa recunosca puterea maselor si necesitatea de a se conforma principiului de transmitere al valorilor reale.
            Si vom incepe prin a aminti de Cecco D'Ascoli, profesor de astrologie si astrologul Ducelui de Florenta care a fost ars pe rug deoarece a predat faptul ca istoria lui Iisus are o baza real astrologica (fiecare stiinta cu martirii ei). Intr-o perioada relativ consecutiva, Abu Zaid Abdel Rahman Ibn Khaldun (1332 – 1406), marele istoric al lumii arabe scrie “Kitab al Ibar”. In aceasta monumentala lucrare el prefigureaza tema socializarii, societatea umana fondandu-se pe instinctul de grup (acabiyya), urmand o evolutie ciclica asemenea organismelor vii. In plus el afirma ca “Omul insusi este copilul obisnuintelor si obiceiurilor sale si nu copilul naturii si temperamentului sau”. Stupida asemanare cu "invataturile" astrologice de origine chineza si/ sau cu cele ale zodiacului arab, nu-i asa?
            Urmeaza Chaucer, primul mare poet britanic, care foloseste referinte astrologice in lucrarile din jurul anului 1.375 d.Hr., apoi "Cartea Orelor" publicata in Franta (1.400 d.Hr.), plina de imagini/ ilustratii astrologice cu toate ca este dedicata roialitatii si aristocratiei, care a cunoscut o raspandire larga datorita continutului plin de astrologie, cea mai celebra versiune a acesteia fiind "Tres Riches Haures" scrisa de Limburgs. In 1.431 apare "Amicus Medicorum" scrisa de Jean Ganivet care devine o referinta standard pentru medicii urmatoarelor doua secole in ceea ce priveste diagnosticarea si vindecarea bolilor prin intermediul astrologiei, in 1.437 la Universitatea din Paris se preda legatura de sange pe baza elementelor zodiacale pentru ca in 1.450 sa apare referinte legate de mari astrologi cum al fi Charles al V-lea al Frantei si papa Sixtus al IV-lea. Tot acum, prin intermediul scrierilor lui Oresme, cercetatori ca Peter D'Ailly si Jean Gerson arata ca astrologia este asemenea celorlalte stiinte. In 1.474, Regiomantanus (Johan Muller) printeaza la Nuremberg si in Venetia cartea de referinta "Primele efemeride al celui de-al 32-lea an al viitorului", care induce aparitia consemnarilor faimosului Lorenzo Medici cu privire la utilizarea astrologilor (1.475).
            Trebuie sa amintim aici si de Niccolo Machiavelli (1469 – 1527) care, sub "imperiul" vietii instabile si a dezvoltarii fara precedent a manifestarilor superstitioase, fara a mai lua in considerare implicarea sa in viata politica, a utilizat primul termenul de opinie publica (in sensul modern al acestuia), descriind influenta acesteia asupra lumii politice. In plus el pledeaza pentru manipularea comportamentala a oamenilor ca alternativa la conducerea prin forta – de aici utilizarea termenului de “machiavelism” ca atitudine care descrie tendinta de a manipula comportamentul altora in vederea atingerii scopurilor proprii. El va continua traditia pesimista afirmand “oamenii sunt rai si intotdeauna gata sa isi afiseze natura vicioasa”.
            Trebuie subliniat ca perioada acestui secol este momentul aparitiei si raspandirii tiparului, prin intermediul lui Gutemberg, care permite ca inregistrarile si scrierile astrologice "stocate" in manastiri, librarii sau asezaminte nobiliare sau regale sa fie "eliberate" catre studiul de masa prin distributia pe intreg teritoriul Europei, astrologia urmand sa fie studiata in si mai multe universitati. Acest avant al scrierilor, studiului, s.a. astrologice induc consemnari care atesta cresterea masiva a "utilizarii" astrologilor la marile curti europene (Franta, Anglia, Italia, Austria, etc.). Putem aminti de Luc Gauric, care servea papei Julius al II-lea, Leo al X-lea, Clement al VII-lea si Paul al III-lea. Sub papa Leo al X-lea, Vaticanul promoveaza cercetarea si intruirea astrologica. Acest lucru este confirmat si de utilizarea temelor astrologice la vitraliile din catedrale, pe fatadele cladirilor publice, pe fresce si in arta.
            Urmatorul secol il putem incepe cu perioada din jurul anului 1.500 cand Leonardo Da Vinci deseneaza ilustratii asociind simboluri astrologice diferitelor parti ale trupului si vietii terestre in lucrarile "Omul Zodiac" si manuscrisul "Omul si sfera". In 1.508, Luca Gaurico, autorul lucrarii "Tractatus Astrologicus" publica "Oratio de inventoribus" si "Astrologiae Laudibus" in care naste resorturile juridice de aparare ale astrologiei. In 1.510, Lucretia Borgia exploreaza filozofia astrologica prin intermediul astrologilor tatalui ei, papa Alexander al VI-lea. In 1.520, artistul german Beham realizeaza gravuri care arata functiile planetei, bineinteles avand la baza o serie din lucrarile astrologice ale vremii. In 1.530, fizicianul elvetian Paracelsus uzeaza de astrologie pentru a intelege mintea sau psihicul uman. In 1.543, Copernicus isi prezinta teoria prin care afirma ca Pamantul se invarte in jurul Soarelui, lucrare care va fi plasata in "Indexul Papal al cartilor interzise" pana in anul 1.835.
            Dar, in 1.545, Conciliul din Trent, hotaraste ca biserica sa condamne juridic astrologia. Acest lucru releva faptul va biserica se simtea amenintata de reactiile nascute de astrologie (care are la baza astronomia, cel putin pentru europeni), care "rupea" omul de la controlul strict al bisericii (care se dorea a fi legat atat de trecut cat si de viitor) justificand si eforturile de "stabilizare" juridica ale acestei "asa-zise stiinte". Bineinteles ca efortul bisericii nu mai avea cum sa aiba rezultate permitand doar practicarea micilor vendette de catre clerici. In acest sens sta dovada anul 1.550 in care Catherina de Medici consulta fara oprelisti astrologii faimosi ai vremii dintre care putem aminti de Gauric, Ruggieri si Nostradamus si, in anul 1.552, Martin Luther sustine astrologia realizand o prefata la lucrarea marelui astrolog Johannes Lichtenberger. Urmeaza anul 1.555, cand Nostradamus publica "Cele 7 centurii", pe cand lucreaza la curtea lui Henric al II-lea unde publica almanahuri.
            Incapacitatea bisericii de a mai controla acest fenomen este confirmata si de comentariile scrise la "Tetrabiblos" (1.560) de catre Girolamo Cardano, filozof, matematician de geniu (dar si astrolog), de atestarea in 1.570 a astrologului John Dee la curtea reginei Elisabeta I (care va ajuta la aranjarea calendarului gregorian in 1.583 chiar daca se ocupa, printre altele, si de alchimie si magie).
            Bineinteles ca exista elemente care confirma si unele din temerile bisericii referitoare la supralicitarea si bagatelizarea si compromiterea grava a cunostintelor astrologice de catre amatori sau oportunisti. In acest sens putem cita anul 1.574 cand Tycho Brahe, celebru astronom cunoscut pentru descoperirile sale in domeniul astronomiei observationale (in 1.585 el publica cel mai corect catalog stelar al vremii), condamna astrologii frivoli. Cel putin, din punctul nostru de vedere, si nu numai, este evident ca trebuia sa se ajunga aici deoarece astrologia este legata fortat de astre, aceasta fiind cauza pentru care se ajunge deseori la eroare, frivolitate si, mai mult sau mai putin manipulare, realitatea sustinandu-se doar pe elementul om, intuitie si interactiuni de grup.
            Trecerea catre secolul urmator o putem face prin intermediul lui Thomas Hobbes (1588 – 1679) care analizeaza dimensiunile psihosociale ale conflictelor, dominatiei si supunerii, precum si ale insecuritatii (in lucrari care nu au nici o legatura la astrologie dar care confera un curs de evolutie al sociologiei si releva preocuparile vremii legate de reactiile sociale si posibilitatea de a reactiona in conditiile date de aceasta). El descrie starea naturala a omului ca fiind un razboi al tuturor impotriva tuturor, statul nascandu-se in urma unei intelegeri pentru a pune capat acestei lupte (principiul contratualismului). In plus el descrie paradoxul puterii: “Oamenii au o inclinatie generala, o dorinta perpetua si febrila de putere care nu se sfarseste decat odata cu moartea. Combativitatea la oameni nu este innascuta ci dobandita prin ratiune, care le dicteaza ca este rational doar ceea ce aproba cel puternic”.
            Secolul XVII este plin de evenimente atat din punct de vedere al astrologiei cat si al al stiintelor, istoriei, s.a. Vom incepe prin a aminti de Shakespeare care, prin opera sa, ajuta la promovarea astrologiei peste secole prin inserarea de elemente ale acesteia in aproape toate lucrarile sale. In paralel, Tommaso Campanella scrie 6 carti de astrologie in acord cu preceptele teologice ale bisericii. Bineinteles ca dezechilibrele de perceptie incep sa se manifeste din ce in ce mai pregnant si, in acest sens, vom aminti de Francis Bacon care ataca personal astrologia (cu toate ca este de acord cu astrologia divinatorie cu incidenta populara) iar Richard Burton priveste astrologia ca pe o boala a mintii.
            In 1.610, Kepler certifica faptul ca planetele se misca in jurul Soarelui dupa o orbita eliptica, descoperind cele trei legi ale miscarii planetare care ii poarta numele. De ce amintim de el?!? Este mai putin cunoscut faptul ca Kepler era un puternic astrolog mistic si care scrie "Muzica Sferelor" in incercarea sa de a lega miscarea planetelor de un ansamblu solid de sfere. In paralel, in 1.613, Galileo sustine prin scrisorile sale teoria heliocentrismului dar si preocuparile astrologice (pentru care isi va da viata pe rug in 1.632).
            Incercand sa dam un contur final al acestei analize a Evului Mediu vom face o trecere in revista a celor mai importante persoane, evenimente, etc., astfel incat sa ajungem rapid la perioada moderna.
            In 1640, Morin de Villefranche este mentionat a fi cel mai mare astrolog al timpului sau servind cardinalului Richelieu si apoi lui Mazarin. In 1645 apar mentiuni care atesta lui Nicholas Culpepper practica medicinei si a utilizarii astrologice a ierburilor (mentiuni care apar in multe din scrierile vremii). In 1650, William Lilly scrie "Astrologia crestina" care devine o lucrare de referinta pentru toti astrologii vremii. Faima acestuia se datoreaza in special faptului ca, in 1644 publica un almanah profetic care prezice marea molima din Londra anului 1665 si marele incendiu din 1666. Tot in aceasta perioada, Elias Ashmole, mostenitorul bibliotecii lui William Lilly publica toate lucrarile acestuia si sustine cu tot ce ii sta in putinta functionarea Clubului Astrologic din Londra. Apoi, Placidus de Tito fixeaza sistemul caselor din zodiacul de tip european contribuind si mai mult la confirmarea astrologiei europene si, indirect, la succesul lucrarii "Collectio Geniturarum" scrisa de John Gadbury in 1662 si care este reprezentata de o colectie de 150 de horoscopuri.
            In paralel, Francois La Rochefaucauld (1613 – 1680) intuieste sistemul rol-status-urilor sociale: “In toate profesiunile fiecare isi asigura un anumit obraz si o anumita infatisare pentru a parea ceea ce vrea sa para in ochii celorlalti”, ajutand cu teoriile astfel dezvoltate fixarea si confirmarea multor concepte astrologice. In plus, Blaise Pascal (1623 – 1662) proclama superioritatea omului asupra naturii. “Omul nu este decat o trestie din cele mai slabe ale naturii, dar este o trestie cugetatoare.”. “Nu este nevoie ca intreg universul sa se inarmeze pentru a-l strivi. Un abur, o picatura de apa sunt de ajuns pentru a-l ucide. Dar daca universul l-ar strivi omul ar fi totusi mult mai nobil deoarece el isi da seama ca moare pe cand universul nu stie nimic despre avantajul sau.” Tot el a formulat si celebrul pariu cu privire la credintele religioase: “Daca Dumnezeu nu exista nu pierdem nimic iar daca exista castigam totul.”. El va atrage atentia asupra relativitatii normelor morale si juridice, gandirea sa influentand existentialismul contemporan si, prin aceasta, conceptia psihosociologice despre relatia individ/ societate.
            Baruch Spinoza (1637 – 1677) a teoretizat ceea ce antichitatea si ganditorii epocii sale oferisera pana atunci, dand tenta gandirii sale in directia cunoasterii omului (o forma de psihologie a relatiilor interumane intr-o forma incipienta) cu un accent semnificativ pus pe perceptia sociala si Jean de Bruyere (1645 – 1696) pune accentul pe comportamentele sociale intr-un efort care se concentreaza in observatii psihosociologice minutioase si elaborate. El indeamna asemenea lui Spinoza: “Sa nu ne infuriem asupra oamenilor vazandu-le asprimea, nerecunostinta, nedreptatea, trufia, iubirea fata de ei insisi si uitarea fata de altii. Asa sunt ei facuti, asa este firea lor. Este ca si cand nu ai suporta faptul ca piatra cade si flacara se inalta.”.

            Pana in 2000 mai este destul dar... timpul nostru este limitat. Tinem legatura si veti citi si restul.
            Oricum, pe aceasta cale, tin sa va anunt ca, odata cu achizitia, prelucrarea, sintetizarea si "armonizarea" de noi documentatii, se poate schimba si continutul, forma, etc. al "sectiunilor" anterioare. Multumesc pentru intelegerea voastra... dar nu si pentru altceva!


|To Entertain|   |Zodiac - partea a 1-a|   |Zodiac - partea a 2-a|   |Zodiac - partea a 3-a|

Drepturi de autor (interzisa reproducerea pe orice suport fara acordul scris al autorului): Dorin M (dorinm@email.com)

Powered by Medow
Ultima modificare: 12 Decembrie 2002.

.