Evoluția „Science Fiction”-ului – Episodul 21
Evoluția „Science Fiction”-ului – Episodul 21

Evoluția „Science Fiction”-ului – Episodul 21

delimitator

(Previous)…..(Cuprins)…..(Next)

Prim Copil 10Vizionare 25Prim Copil 16

Un curent al copilăriei

Pe

(English)

Prim Copil 13

La startul acestui „serial”, am ales ca punct de plecare trei „mari” serii de realizări” TV/ Cinematografice, care ar fi principalele „percepții” ce puteau fi realizate în anii ‘70.

Într-un fel, este „rândul” serialului „Doctor Who” (realizat și difuzat în perioada „cronologică” 1963–1989) și a „corelațiilor” legate de acesta… Deci…

Părerea generală a „criticilor” atestați („oficiali” ai vremurilor ce însoțesc acele timpuri) este că, serialul „Doctor Who” face parte din categoria seriilor antologice (asemenea lui „The Twilight Zone” sau „The Outer Limits”, în sensul că, fiecare episod era o poveste în sine, cu propriul său conflict și rezoluție, structură ce permitea serialului să exploreze o gamă largă de teme și genuri, rareori existând unele corelații „episodice” de-a lungul seriei).

De altfel, a „atras” doar o singură „manifestare” de „lung metraj” (în 1996), prin intermediul „Doctor Who — The Movie”, care nu a fost „cotat” „cine știe cât”…

O altă percepție „remarcabilă” este cea a „bugetui redus, susținut de imaginație maximă”, în special în primele sezoane, având ca rezultat realitatea că echipa de producție a reușit să creeze lumi fantastice și să ofere spectatorilor experiențe vizuale memorabile.

Iar acest serial s-a remarcat a fi:

  • O evadare din cotidian: Într-o lume în continuă schimbare, serialul oferea spectatorilor o evadare în lumi fantastice și aventuri palpitante.
  • Educație și divertisment: Multe episoade abordau teme istorice și științifice, oferind astfel o modalitate distractivă de a învăța lucruri noi.
  • Valori pozitive: Serialul promova valori precum prietenia, curajul și toleranța, ceea ce l-a făcut deosebit de atractiv pentru copii și adolescenți.

Serial „emblematic” (care a lăsat o amprentă de neșters în cultura pop) „s-a extins” în timp prin intermediul:

  • Călătoriilor în timp și spațiu: Fără îndoială, acesta este elementul central al serialului, Doctorul, un Lord al timpului, călătorește prin timp și spațiu într-o mașină a timpului deghizată în cabină telefonică, „iconic” denumită TARDIS, oferind o premisă unică care va permite explorarea unor perioade istorice și a unor lumi extraterestre infinite.
  • Regenerării: Una dintre cele mai distinctive caracteristici ale Doctorului este capacitatea sa de a se regenera, schimbându-și astfel înfățișarea și personalitatea, abilitate care a permis serialului să continue de-a lungul deceniilor, cu actori diferiți interpretând același rol.
  • Companionilor: Doctorul nu călătorește singur, de-a lungul timpului, Doctorul având numeroși însoțitori umani, care l-au ajutat în aventurile sale și i-au adus o perspectivă diferită asupra universului.
  • Monștrilor și creaturilor extraterestre: Serialul a introdus o galerie impresionantă de monștri și creaturi extraterestre, de la Daleks și Cybermen la creaturi mai puțin cunoscute, dar la fel de fascinante.
  • Moralei și lecțiilor de viață: În spatele aventurilor pline de acțiune, “Doctor Who” a transmis adesea mesaje importante despre prietenie, toleranță, responsabilitate și importanța de a proteja cei slabi.

Prim Copil 14

Câteva din episoadele „memorabile” ar fi:

  • “Blink” (Sezonul 3, Episodul 10): Considerat de mulți cel mai bun episod din istoria seriei, “Blink” introduce conceptul de Weeping Angels, creaturi extraterestre terifiante care te transformă în piatră dacă te uită la ele (antica Hidră), episodulul distingându-se prin atmosfera sa înfricoșătoare și prin faptul că Doctorul este absent pentru cea mai mare parte a acțiunii (în „Doctor Who” „revenitul” din perioada 2005–2022).
  • “The Empty Child” și “The Doctor Dances” (Sezonul 1, Episoadele 9 și 10): Aceste două episoade introduc personajul iconic al Captain Jack Harkness și explorează tema războiului, având un impact semnificativ asupra tonului și direcției seriei „reînviate”.
  • “Rose” (Sezonul 1, Episodul 1): Episodul pilot al seriei „reînviate”, care l-a introdus pe lumea pe Doctorul interpretat de Christopher Eccleston, episod care a stabilit tonul modern al serialului și a captivat un nou public.
  • “Father’s Day” (Sezonul 1, Episodul 4): Un episod emoționant care explorează tema paradoxurilor temporale și a consecințelor schimbării trecutului.
  • “The Day of the Doctor” (50th Anniversary Special): Un eveniment special care a adunat împreună 11 incarnări ale Doctorului pentru a sărbători aniversarea a 50 de ani a serialului.
  • “Heaven Sent” (Sezonul 9, Episodul 11): Un episod psihologic intens, în care Doctorul este blocat într-o fortăreață extraterestră și trebuie să se confrunte cu propriile temeri.
  • “The Girl in the Fireplace” (Sezonul 2, Episodul 4): O poveste de dragoste transtemporală, cu o atmosferă romantică și nostalgică.
  • “The Waters of Mars” (Sezonul 4, Episodul 13): Un episod întunecat și emoționant, în care Doctorul este pus în fața unei decizii imposibile.
  • “Silence Will Fall” (Sezonul 7, Episodul 12): Un episod care explorează tema responsabilității și a consecințelor acțiunilor noastre.

În prezent „rulează” o nouă serie „Doctor Who” (începând cu anul 2023), dar este „cea mai slab cotată serie, fiind „scufundat” în noianul de prezențe „serializate” al momentului…

Din punctul meu de vedere, oricât aș „forța” nu prea aș mai avea ce „sublinia”… Un serial „science fiction” „parțial” (și, mai ales, „în afara ei”), ce se folosește de idei multiple din lumea „science fiction”, într-o evoluție cât de cât „remarcabilă”

După „analiza sumară” a trei mari prezențe, am putea ajunge la o „percepție” despre cum s-a schimbat “Doctor Who” de-a lungul timpului, pregătind un fel de dezbateri ce vor urma în episoadele următoare.

Prim Copil 15

Aspecte-cheie ale acestei evoluții (percepute și în cazul „The Twilight Zone”, „The Outer Limits”, etc, ar fi:

  • În anii ’60: Tonul era adesea mai serios și mai educativ, cu accent pe explorarea științifică, a „lumilor”, a fenomenelor, a „liniilor psihologice”, a istoriei, bla, bla, atmosfera fiind mai întunecată și mai misterioasă, „companionii” erau adesea tineri și neexperimentați, care învățau din „explorarea evenimentelor”, rolul lor fiind mai mult de a reacționa la evenimente decât de a acționa, iar efectele speciale erau limitate, fie de „dimensiunea bugetelor”, fie de tehnologia vremii, iar multe dintre creaturi și locații erau create prin mijloace practice, relativ „uzuale”, publicul „țintă” fiind „mediul familial”.
  • În anii ’70 și ’80: Tonul a devenit mai aventuros și mai orientat spre acțiune, cu o creștere a elementelor fantastice, atmosfera fiind mai „introdusă” în acțiune, dar a păstrat un anumit aer de mister, „companionii” devenind devenit mai puternici și mai independenți, jucând un rol mai activ în aventuri, efectele speciale începând să fie „resimțite” chiar și în cazurile „low budget”, publicul „țintă” manifestând primele „tentative” de adresare a tineretului, mai puțin receptiv la „suportul” conceptual și mai orientat spre percepția „vizuală”.
  • „Reînvierile”: Tonul a devenit mai modern și mai accesibil, cu inserții combinative de umor, aventură și dramă, atmosfera este mai „de acțiune”, mai vibrantă și mai colorată, fiind un fel de element „constatator” al adaptării la fluxul informațional al tineretului.
  • Perioada actuală: În mod cert, prezențele „science fiction” devin din ce în ce mai „intuibile”, mai orientate spre „hard science fiction”, efectele speciale cunoscând o „adaptare” și o îmbunătățire semnificativă, permițând descrierea unor lumi și creaturi vizual impresionante, fără a mai lua în considerare „imersia” liniilor de poveste în imaginile „aglomerate”, ce se derulează rapid, uimind predominant ochii, „obosind” mai puțin mintea cu „înțelegerea” a ceea ce „se petrece”, „părăsind” de mult un fel de „soap tehnologizat” specific unei povești.

Trist sau nu, „serialele” reflectă întotdeauna spiritul vremii, adaptându-se la noile tendințe și preocupări ale societății, gusturile publicului schimbându-se, deseori surprinzător, serialele fiind „obligate” la a evolua pentru a rămâne relevante (ținând cont la „trend”-urile informaționale și, cu regret, mai puțin la ideea de „true science fiction”), la acest impact „negativ” (îmbunătățirile în domeniul efectelor speciale și al producției au permis crearea unor povești mai vizuale și mai complexe) contribuind, în special, îmbunătățirile în domeniul efectelor speciale și al producției, care au permis crearea unor povești mai vizuale și mai complexe.

Veți remarca această „constatare” și în descrierile lumii „science fiction” ce vor urma…

Merticaru Dorin Nicolae

(Previous)…..(Cuprins)…..(Next)

Prim Copil 10Vizionare 25Prim Copil 16

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *