(Previous)…..(Cuprins)…..(Next)
Un nou „Big Bang” în lumea copilăriei
Pe
(English)
1977… Debutează „timid” cu o capodoperă a genului „Science Fiction” reprezentată de „Întâlnire de gradul III”.
Pentru pasionații genului nu părea a fi „cine știe ce”, nefiind altceva decât un film „perceput” din multe alte „surse anterioare” (lumea serialelor de televiziune, chiar și „destul de multe” realizări cinematografice), un film care se manifestase prin imagine în multe alte „universuri altermative”.
Dar a intervenit geniul „regizoral” și de „cumulator de efecte speciale” al lui Steven Spielberg, care se remarcase deja cu „THX 1138”…
Pentru iubitorii „liniilor imaginii”, a fost momentul în care Spielberg devenise un fel de marcă, orice apariție a acestuia fiind urmărită cu aviditate.
În acel an au mai fost două realizări destul de bune, reprezentate de „Capricorn One” și „Demon Seed” dar cine mai avea ochi, minte, imaginație, etc, să perceapă altceva afară de… „Star Wars”…
Foarte inspirat denumit „O nouă speranță”… Marcând începutul unei noi ere pentru „Science Fiction”-ul cinematografic (și nu numai).
O realizare ce a absorbit nu numai energiile iubitorilor de science fiction ci și imaginația multor alte minți… Ceea ce mulți „comentatori” au denumit a fi „un moment pivotal”, reprezentând o adevărată revoluție „de gen”, aducând cu sine o serie de elemente inovatoare și o poveste care a captivat imaginația „ulterior manifestă”.
Astfel, a apărut un nou „Titan” al genului science fiction, alături de consacratul Star Trek, revitalizând genul, oferind o viziune optimistă și aventuroasă asupra viitorului, departe de dystopiile întunecate care dominaseră o parte din literatura și cinematografia SF anterioară.
S-a remarcat prin efectele speciale revoluționare, inovatoare pentru acea vreme, creând lumi și personaje incredibil de realiste, inovație tehnică a ridicat ștacheta pentru filmele SF și a inspirat o nouă generație de cineaști.
Apoi, povestea lui Luke Skywalker, a Prințesei Leia și a lui Han Solo a rezonat cu publicul de toate vârstele, abordând teme universale precum binele și răul, prietenia, curajul și destinul, într-o lume „obosită” de „temele realității”, oferind o evadare „aproape reală”, transportând publicul într-o lume plină de aventură și magie…
Sau, oferind tinerilor „noi oportunități de manifestare”, mulți tineri fiind inspirați să urmeze cariere în știință, tehnologie, inginerie și matematică după ce au văzut “Star Wars”.
Sau, „generând” o comunitate pasionată, „de apartenență”, globală, de fani care împărtășeau aceeași pasiune, care au continuat să iubească și să celebreze această franciză de-a lungul anilor, fără a mai lua în considerare impactul cultural de durată, influențând moda, muzica, jucăriile și chiar limbajul cotidian și, ulterior, chiar politic.
Da, politic… Fiind vorba despre „Inițiativa de Apărare Strategică” (SDI), un program militar american lansat de președintele Ronald Reagan în 1983, scopul principal fiind dezvoltarea unui sistem de apărare anti-rachetă capabil să intercepteze și să distrugă rachetele balistice intercontinentale.
O „lansare politică” într-un moment în care „Star Wars” devenise un fenomen cultural mondial, captivând „lumea” cu povestea sa despre o galaxie îndepărtată și o luptă între bine și rău, popularitatea imensă a filmului „determinând” ca numele să devină sinonim cu ideea de “război în spațiu” și de tehnologii avansate de apărare.
Ca „un fapt divers”, utilizarea numelui “Star Wars” pentru programul militar „se pare că” a fost o strategie de marketing politic, menită să creeze o imagine pozitivă și să mobilizeze sprijin public, cu toate că, deși ambele „utilizau” același nume, ele reprezentau concepte și realități complet diferite, fără a exista o legătură cauzală…
Mai mult, George Lucas, creatorul filmului “Star Wars”, a criticat utilizarea numelui de către „oficialii” guvernului american și a intentat chiar un proces pentru a-și proteja drepturile de autor.
Sesizați „atingerea” și „dezvoltarea” de noi percepții? Crearea unui nou univers „intricat” realității?
Astfel și-a pornit manifestarea, expansiunea, un nou univers reprezentat de:
Saga Skywalker:
- Star Wars: Episodul IV — O nouă speranță (1977),
- Star Wars: Episodul V — Imperiul Contraatacă (1980),
- Star Wars: Episodul VI — Întoarcerea lui Jedi (1983),
- Star Wars: Episodul I — Amenințarea Fantomei (1999),
- Star Wars: Episodul II — Atacul Clonelor (2002),
- Star Wars: Episodul III — Răzbunarea Sith (2005),
- Star Wars: Episodul VII — Trezirea Forței (2015),
- Star Wars: Episodul VIII — Ultimii Jedi (2017),
- Star Wars: Episodul IX — Ascensiunea lui Skywalker (2019)…
Cu „inserțiile completive” ale filmelor antologice:
- Rogue One: O poveste Star Wars (2016),
- Solo: O poveste Star Wars (2018)…
Cu seriale de animație (mai ușor de „dezvoltat” din punct de vedere „tehnic”):
- Star Wars: Războiul Clonelor (2008–2014, 2020-prezent),
- Star Wars: Rebelii (2014–2018),
- Star Wars: Rezistența (2018–2020),
- etc…
Sau serialele live-action:
- The Mandalorian (2019 — prezent),
- Cartea lui Boba Fett (2021–2022),
- Obi-Wan Kenobi (2022),
- Ahsoka (2023 — prezent)…
- etc…
Ar mai fi ceva deosebit de interesant despre acest „univers”… În ceea ce privește scriitorii și cărțile asociate acestui univers (fără a mai lua în considerare alte aspecte pe care le voi descrie în episoade viitoare, la momentul oportun „narațiunii”)…
Ca și în cazul serialului „Star Trek”, primul film „Star Wars” se constituie în ceva asemănător unei „Explozia de tip Big Bang, inițiatoare a unui nou Univers”…
Da, similar lui Roddenberry (în cazul Star Trek), George Lucas nu a scris romane originale din seria Star Wars…
Și, da, George Lucas este cel care a scris scenariul primului film din seria Star Wars, lansat în 1977, el fiind atât regizor, cât și scenarist al acestui film care a revoluționat industria cinematografică și a devenit un fenomen cultural mondial.
Lucas a lucrat la acest proiect timp de câțiva ani, inspirându-se din diverse surse precum filmele de samurai, westernurile și operele clasice de science fiction și, astfel, a creat o poveste epică, cu personaje memorabile și o lume bogată și complexă, care a captivat imaginația publicului.
Dar au existat și alte persoane care au contribuit la dezvoltarea scenariului și la realizarea filmului, cum ar fi Marcia Lucas, soția lui George Lucas la acea vreme, care a fost editorul filmului și a avut un rol semnificativ în modelarea narațiunii.
Iar Lucas a preferat să colaboreze cu alți scriitori pentru a explora diferite aspecte ale galaxiei Star Wars, oferindu-le libertate creativă, concentrându-și eforturile pe crearea filmelor și pe dezvoltarea universului Star Wars prin intermediul lor.
Ceea ce s-a întâmplat, de fapt, este că, după succesul răsunător al filmelor, alți autori au fost însărcinați să scrie romane bazate pe universul Star Wars, romane care romane au extins povestea și au explorat diferite aspecte ale galaxiei îndepărtate, iar primele romane oficiale Star Wars au apărut la finele anilor ’70, imediat după lansarea primului film, fiind scrise pentru a satisface cererea mare a fanilor care doreau să afle mai multe despre personajele și evenimentele din filme.
Și au participat mai mulți autori decât ați crede (inclusiv creatori „fan fiction)… Printre care am putea aminti de:
- Timothy Zahn (cunoscut pentru trilogia Thrawn, introducând unul dintre cei mai populari și complexi adversari ai Alianței Rebele, Mareșalul Thrawn, prin intermediul căruia a explorat în detaliu Imperiul Galactic),
- Michael A. Stackpole (autorul seriei X-Wing, care se concentrează pe aventurile piloților de vânătoare stelară),
- K.W. Jeter (care a scris romane care explorează latura întunecată a Forței și a creat personaje memorabile precum Mara Jade),
- James Luceno (care a scris romane care se concentrează pe personaje precum Darth Vader și Palpatine, adăugând profunzime și complexitate acestor figuri iconice),
- Drew Karpyshyn (care a scris romane care se concentrează pe perioada Războiului Mandalorian și a creat personaje precum Revan și Malak),
- Mulți alții, care au creat trilogia „Vânătorii de recompense”, care s-a concentrat pe aventurile unor vânători de recompense în perioada dintre filmele originale și cele noi, etc, etc, etc…
Scriitorii care au creat noi lumi, rase extraterestre, tehnologii și religii, adăugând complexitate și profunzime universului Star Wars, explorând teme mai profunde și mai complexe decât cele prezentate în filme, cum ar fi identitatea, moralitatea, natura puterii și relațiile interpersonale.
Manifestate prin multe personaje secundare, care au avut un rol mai mic în filme, dar care au devenit protagoniști în romane, oferind fanilor oportunitatea de a le cunoaște mai bine.
Unele romane au experimentat diferite subgenuri ale science fiction, cum ar fi horror, mister și chiar romanțe, diversificând astfel oferta pentru fanii seriei.
Bla, bla, bla, bla, bla…
La care vor participa și mulți scriitori și participanți „conceptuali” ai lumii vizuale, ce vor „alimenta” monstrul jocurilor video ce vor deveni ceva asemenea unui nou „Big Bang” odată cu lansarea primului IBM XT (în 1981), chiar dacă universul Atari ar putea fi cauza „exploziei”…
Așadar, dragi scriitori, fiți atenți la apariția unui nou „Big Bang”, la a cărui expansiune să participați și voi!
Merticaru Dorin Nicolae