|Home Study Page|   |Home Economics|

            Banca Nationala a Romaniei (BNR).

            Generalitati.

            Banca Naţională a României a fost înfiinţată la data de 17 aprilie 1880 şi a avut ca atribuţiune principală de a fi finanţator al statului, de emisiune bănească, dar şi pe aceea de a îndeplini funcţiunile unei bănci comerciale. În conformitate cu prevederile legii care a guvernat înfiinţarea sa, noua instituţie bancară era o societate pe acţiuni, cu capital aparţinând Guvernului României (aproximativ 1/ 3 din capitalul total), restul aparţinând acţionarilor.
            În anul 1901, Banca Naţionala a României a devenit o instituţie privată, având un rol important în înfiinţarea sistemului bancar românesc de tip modern.
            Banca Naţionala a României asigură strategia şi conduce politica monetară şi de credit în scopul menţinerii stabilităţii monetare, în cadrul politicii economice şi financiare a statului român. În acest sens ea poate fi împuternicită de Parlamentul României să participe sau sa devină membră a organizaţiilor internaţionale financiare, bancare sau monetare sau poate participa, în numele statului român, la negocieri de profil pentru a încheia acorduri în domeniile financiar, monetar şi de plăţi, acorduri privind împrumuturi pe termen scurt, acorduri de tip swap cu băncile centrale, băncile comerciale şi instituţiile monetare internaţionale, dacă acestea sunt rambursate în termen de un an. BNR este singura bancă autorizată să emită bancnote şi monede metalice, să administreze rezerva acestora şi să elaboreze programul de emisiune monetară.
            Cele mai importante funcţii ale unei bănci centrale pot fi următoarele:
- stabilirea şi implementarea politicii monetare şi de credit;
- emisiunea monetară;
- administrarea rezervelor valutare;
- supravegherea instituţiilor bancare şi financiare;
- bancă a băncilor;
- împrumutator de ultimă instanţă;
- funcţionarea ca agent al statului şi, în aceasta calitate, păstrarea evidenţei contului Trezoreriei statului.
            În mod sintetic ea îndeplineşte funcţiile de:
- efectuare de operaţiuni cu societăţi bancare şi alte instituţii de credit: cum sunt scontarea şi reescontarea efectelor de comerţ şi a bonurilor de casă, stabilirea taxei oficiale a scontului - taxa scontului este dobânda pe care banca centrală a unei ţări o stabileşte asupra unui credit acordat unei alte bănci comerciale din acea ţară, cota procentuală pe care o reţine banca centrală a unei ţări în cazul în care băncile centrale din ţara respectivă se prezintă la banca centrală pentru a resconta diferite instrumente de plata şi de credit - cambii, trate, bilete la ordin, alte hârtii de valoare - în scopul obţinerii contravalorii băneşti a acestora, acordarea de credite societăţilor bancare şi instituţiilor de credit, încasând dobânzi şi comisioane, deschiderea de conturi curente la societăţile bancare prin intermediul cărora efectuează operaţii de încasări şi plăţi, intervenţia ca ultim împrumutator pentru societăţile bancare aflate temporar în dificultate de plată, etc.;
- operaţiuni cu Trezoreria Statului: cum sunt acordarea de credite bugetului statului pentru acoperirea unor decalaje temporare apărute între veniturile şi cheltuielile statului, în limita dublului capitalului băncii şi a fondului de rezervă al acesteia, acţionează direct sau prin intermediul altor bănci la emisiunea obligaţiilor de stat, vânzarea şi răscumpărarea acestora în calitate de agent al statului, prin onorarea dobânzilor şi spezelor specifice acestui tip de operaţiuni, ţine evidenţa operativă a contului curent al Trezoreriei, etc.;
- operaţiuni în aur şi valuta: legate de stabilirea strategiei politicii vamale a statului, în colaborare cu alte organisme macroeconomice, elaborarea reglementărilor şi normelor aferente operaţiunilor cu aur şi valuta în vederea protejării monedei naţionale, întocmirea balanţei de plăţi externe, inclusiv a balanţei creanţelor şi angajamentelor cu străinatatea, stabilirea şi comunicarea cursurilor de schimb valutar, păstrarea şi administrarea rezervelor internaţionale ale statului, deschiderea şi utilizarea de conturi la instituţii financiare interguvernamentale şi la alte bănci centrale, cumpărarea şi efectuarea de tranzacţii cu monede şi lingouri de aur, metale preţioase, valute şi bonuri de tezaur, titluri emise şi garantate de către Guvern sau instituţii financiare internaţionale exprimate şi manipulate în valută, stabileşte limitele la poziţiile valutare nete ale băncilor, inclusiv a condiţiilor şi plafoanelor aferente datoriilor externe ale băncilor interne, acordă sau retrage autorizaţii persoanelor juridice care au ca obiect de activitate efectuarea de tranzacţii valutare, în condiţiile în care BNR supraveghează atent aceste tipuri de operaţiuni;
- operaţiuni legate de înfiinţarea pietei valutare interbancare: proprietatea aupra valutei (în sensul că fiecare agent economic îşi poate păstra şi folosi valuta obţinută ca urmare a desfăşurării activităţii specifice), tipul de convertibilitate al leului este pastrat în maximum limitelor de stabilitate (în sensul că un operator economic care intenţioneaza să cumpere valută trebuie să dovedească necesitatea, respectiv plata unui import, a unui serviciu de care va beneficia sau a beneficiat) rezultând o convertibilitate limitată de cont curent bancar, controleză mecanismele legislative şi efective de operare valutară a agenţilor economici, băncile comerciale având un rol activ deoarece pot opera direct valuta sau pot participa la tranzacţiile valutare interbancare.
            BNR asigura controlul valutar prin diferite ordine şi circulare pentru derularea şi controlul tranzacţiilor valutare, inclusiv prin transferuri valutare în străinătate sau pentru tranzacţiile pe pieţele valutare.
            BNR are o legatură permanentă cu Sistemul European de Bânci Centrale (SEBC) şi cu Banca Centrală Europeană (BCE).
            BNR supraveghează şi ţine evidenţa registrelor BNR în care sunt  înscrise:
- instituţii de credit - reprezentate de instituţii de credit persoane juridice române (cum sunt băncile, băncile de economisire şi creditare în domeniul locativ, băncile de credit ipotecar, instituţiile emitente de monedă electronică şi organizaţiile cooperatiste de credit) şi sucursalele instituţiilor de credit persoane juridice străine (cum sunt sucursale ale instituţilor de credit din state terţe sau sucursale ale instituţiilor de credit din alte state membre);
- instituţii de plată;
- instituţii financiare nebancare structurate în registrul general atât pentru elementele active cât şi pentru cele radiate (cu referire la creditele de consum, creditele ipotecare şi/ sau imobiliare, microcreditarea, finanţarea tranzacţiilor comerciale, factoring, scontare, forfetare, leasing financiar, emitere de garanţii şi asumare de angajamente, inclusiv garantarea creditului, alte forme de finanţare de natura creditului şi activităţi multiple de creditare),  registrul special (atât pentru elementele active cât şi pentru cele radiate), registrul de evidenţă atât pentru elementele active cât şi pentru cele radiate (cu referire la case de ajutor reciproc, case de amanet şi entităţi făfă scop patrimonial) şi listele instituţiilor financiare nebancare;
- alte instituţii de credit (care au notificat BNR furnizarea de servicii în mod direct pe teritoriul României);
- alte instituţii de plată (care au notificat BNR furnizarea de servicii pe teritoriul României).

Powered by Medow
(2001...2011 dorinm.ro)
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă realizatori