Asemenea
legaturilor de natura financiara, de credit si monetara, care apar pe plan
international, se poate face o analogie si pentru relatiile de acest gen
de tip intern (national). Astfel, aceste relatii dau nastere unui fenomen
complex (care are la baza in primul rand fenomenul global/ mondial, sau,
cel putin, regional) de mare amploare si cu evolutii contradictorii datorate
in primul rand multitudinii de interese comasate in functie de amploarea
sistemului la care facem referire si, apoi, de alte interese de tip social,
cultural etc. Tinand cont de aceste lucruri se poate sesiza necesitatea
unei abordari corelate, intre sistemele financiar monetare propriu-zise
si cele ale activitatii economice internationale, ambele sprijinindu-se
reciproc, influentandu-se fara poisibilitate de separare evolutiva.
Fluxurile financiar - monetare in care poate fi implicat un agent economic
pot fi:
- fluxuri financiare determinate de creditul pe termen scurt;
- fluxuri financiare determinate de creditul pe termen mediu si lung;
- fluxuri financiare cu proprietarii, piata de capital si finantele
publice.
Fluxurile financiare determinate de creditele pe termen scurt sunt caracterizate
de urmatoarele elemente:
1. deficitul de resurse pe termen scurt;
2. specificitarea tipului de credit pe termen scurt: credite pentru
capitaluri de lucru (de trezorerie), credite pentru active constituite
temporar, credite pentru active in stocuri si cheltuieli sezoniere, credite
pentru productia de export si exportul de produse, credite pentru documente
remise spre incasare, facilitati de cont (pentru agentii economici cu o
situatie financiara foarte buna, dar care, datorita unor situatii obiective,
nu pot face fata platilor curente);
3. analiza manageriala si economico-financiara a agentului economic
solicitant de credit pe termen scurt care presupune mai multe elemente:
a. analiza manageriala, realizata prin intermediul a cinci criterii
fundamentale (calitatea organizarii, sectorul de activitate, pozitia agentului
economic in ramura de activitate, calitatea conducerii si perspectiva operatorului
economic;
b. analiza performantelor economico-financiare, prin intermediul bonitatii
firmei solicitante, deterrminata prin intermediul a sase indicatori (lichiditatea
patrimoniala, solvabilitatea, rentabilitatea financiara, rotatia activelor
circulante, dependenta de pietele de aprovizionare- desfacere, garantii).
Pentru fiecare dintre acesti indicatori se acorda un numar de puncte, ceea
ce conduce la ierarhizarea solicitantilor de credit in cinci categorii
care genereaza preferentialitatea in acordarea creditelor (de retinut ca
ultimile doua categorii sunt eliminate, chiar si in conditiile prudentei
bancare). De retinut ca principalul element in analiza este analiza dinamicii
bonitatii agentului economic, pe ultimii 3 ani (daca este posibil) prin
intermediul urmatorilor indicatori: indicatorii de lichiditate (lichiditatea
imediata in marime absoluta, lichiditatea imediata in marime relativa,
lichiditatea la o anumita data), indicatorii de solvabilitate (solvabilitatea
patrimoniala), indicatorii de rentabilitate (rentabilitatea capitalului
social, rentabilitatea capitalului propriu, rentabilitatea in functie de
costuri) si indicatorii de echilibru (gradul de indatorare);
4. analiza efectiva a solicitarii de credite efectuata de catre societatea
bancara prin intermediul urmatoarelor elemente:
a. identificarea scopului si nivelului creditului solicitat, pe baza
rapoartelor "Plan de trezorerie" si "Calcului trimestrial al deficitului
de resurse";
b. stabilirea surselor de rambursare ale creditului;
c. sursele de garantie a creditului: garantia bancara data de o alta
banca, depozitul bancar propriu al agentului solicitant, gajul fara deposedare,
ipoteca, cesiunea de creante, gajul cu deposedare asupra hartiilor de valoare,
a efectelor de comert, a bunurilor cu valoare mare si volum mic, etc.
5. adoptarea deciziei de creditare pe termen scurt, prin care banca
realizeaza o corelare a sumelor solicitate cu propriile resurse de creditare,
cu legislatia economica in vigoare si cu evolutia costului capitalului
imprumutat. In acest sens, respectiva societate bancara desfasoara urmatoarele
activitati:
a. corelarea cu disponibilitatile de resurse prin intermediul "Situatiei
trimestriale privind prognoza si administrarea resurselor si plasamentelor
bancare";
b. adoptarea si comunicarea deciziei de acordare a creditului pe termen
scurt prin incheierea "Contractului de credit";
c. analiza realizarii deciziei de creditare, efectuata pe parcursul
perioadei de utilizare a creditului de catre societatea bancara creditoare
asupra starii economico - financiare a agentului economic debitor, prin
intermediul unor indicatori cum sunt: acoperirea dobanzii, credite restante
si plati restante.
6. declansare fluxurilor de fonduri specifice derularii creditului
pe termen scurt care asigura echilibrul gestiunii financiare a agentului
economic.
Fluxurile financiare determinate de creditele pe termen mediu si lung initiaza
declansarea urmatoarelor activitati:
1. Stabilirea deficitului de resurse pe termen mediu si lung aparut
in gestiunea operatorului economic, dat fiind faptul ca acesta poate sa-si
acopere deficitul de resurse pe termen lung fie prin intermediul sistemului
bancar (prin creditele pe termen mediu si lung) fie prin cresterea de capital
social asigurat de catre proprietari. De asemenea, acest deficit poate
fi suplimentat de piata de capital (prin vanzarea de titluri, altele decat
actiunile, sau prin subventii obtinute prin finantele publice).
2. Analiza agentului economic ce doreste obtinerea creditului prin
intermediul urmatoarelor elemente:
a. cunoasterea firmei solicitante prin analiza manageriala a performantelor
economico-financiare, avandu-se in vedere un numar de sase indicatori pentru
care se acorda un punctaj specific: lichiditatea patrimoniala, solvabilitatea,
rentabilitatea capitalului social, rotatia activelor, dependenta de piata
si garantiile.
b. analiza cererii de credite pe termen mediu si lung pe baza studiului
de fezabilitate elaborat de agentul economic sau de catre o firma specializata.
3. Decizia de acordare a creditului pe termen mediu sau lung se ia
de catre societatea bancara prin acceptarea studiului de fezabilitate,
dupa care se emit "Contractul de creditare" si "Situatia de esalonare a
rambursarii creditului". Pe baza tuturor acestor elemente, fluxurile de
fonduri declansate prin decizia de creditare pe termen mediu si lung vor
fi luate in considerare prin intermediul bugetului financiar al agentului
economic.
Fluxurile financiare cu proprietarii, piata de capital si finantele publice
conduc la declansarea urmatoarelor fluxuri:
1. fluxul de fonduri intre operatorul economic si proprietarii sai
se desfasoara concret in trei directii:
a. diversificarea tipurilor de proprietate prin existenta concomitenta
a proprietatii de stat, private, mixte si a unei proprietati detinute de
nerezidenti;
b. distribuirea gratuita si cu bani a proprietatii de stat prin intermediul
hartiilor de valoare (certificate de proprietate) in vederea transformarii
acestora, printr-un proces complex, in actiuni;
c. atragerea de fonduri suplimentare pentru cresterea de capital, prin
contributia pietei de capital (vanzarea - cumpararea de actiubni,
obligatiuni si alte hartii de valoare).
2. fluxuri de fonduri specifice relatiei cu piata de capital, prin
intermediul carora un agent economic este conectat la domeniul financiar
bancar astfel:
a. emisiunea suplimentara de actiuni, in urma hotararii adunarii generale
a actionarilor;
b. incorporarea in capitalul social a rezervelor destinate maririi
capitalului social, profitul net realizat in exercitiul precedent, valoarea
mijloacelor fixe realizate din fondul de dezvoltare inclusiv primele de
fuziune si aport de capital;
c. conversia datoriilor in actiuni, in acest caz realizandu-se numai
o transformare de titluri si de drepturi fara un flux real de fonduri,
deoarece valoarea obligatiunilor exista deja la dispozitia agentului economic
in categoria de capital permanent.
3. fluxuri de fonduri cu finantele publice, fiind cele referitoare
la impozitul pe profit, TVA, accize, impozitul pe salarii, impozitul pe
dividende, taxe pe terenuri, taxe pe mijloacele de transport, taxe vamale,
taxe de timbru, etc.
![]() |
|