Politica comerciala promotionala si de stimulare.
Generalitati/
concepte.
Politica comerciala promotionala consta in totalitatea instrumentelor si
a masurilor adoptate de stat si de firmele producatoare si exportatoare
menite sa impulsioneze exporturile globale ale unei tari. Politica promotionala
are menirea, pe de o parte,s a influenteze favorabil importatorii potentiali,
prin masuri de promovare la nivel macroeconomic, iar pe de alta parte sa
ridice competitivitatea marfurilor exportate si sa cointereseze pe exportatori,
prin masuri de stimulare a exporturilor la nivel micro si macroeconomic.
Masurile promotionale imbraca forme concrete cum ar fi:
- negocierea si incheierea de acorduri comerciale si de plati, acorduri
de cooperare economica internationala;
- participarea la targuri si expozitii internationale si organizarea
de astfel de manifestari pe teritoriul propriu cu participare internationala;
- reprezentarea comerciala in tarile importatoare (organizarea de agentii
si reprezentante comerciale in strainatate);
- prestarea unor servicii de informare si orientare a clientilor externi,
consultanta si asistenta de specialitate acordata acestora;
- doverse modalitati de publicitate externa, etc.
Masurile de stimulare a exporturilor la nivel macroeconomic pot fi de natura
bugetara, financiar-bancara si valutara.
Masurile bugetare de stimulare a exporturilor sunt reprezentate
de: subventiile la export, reprezentand sumele acordate de stat unitatilor
economice direct sau indirect, pentru a le face rentabila activitatea de
export, primele de export sunt acordate de stat exportatorilor care realizeaza
volume ridicate de desfaceri pe piata externa sau exporta produse de mare
importanta pentru economia nationala, alte instrumente bugetare prin care
se ofera intreprinderilor exportatoare posibilitatea realizarii unor economii
la cheltuielile impuse de informare, cercetare a pietei externe, transporturi,
publicitate, s.a.
Masurile fiscale de stimulare a exporturilor sunt: facilitatile
fiscale pentru marfurile exportate, imbracand in general forma scutirii,
diminuarii sau restituirii de taxe, facilitatile fiscale acordate exportatorilor
sub forma scutirii impozitului pe venitul provenit de pe urma exportului,
facilitatile vamale la marfurile importate pentru a fi prelucrate in vederea
exportului, care constau in reduceri, scutiri sau restituiri de taxe vamale
la import, acordate pentru acele produse importate care intra direct in
producerea marfurilor destinate pietei externe.
Masurile financiar-bancare de stimulare a exporturilor sunt
reprezentate de: creditul de export acordat importatorului fie de catre
institutia de credit specializata (creditul cumparator), fie direct de
catre exportator (creditul furnizor), asigurarea creditelor de export care
urmaresc acoperirea riscului exportatorului de a nu incasa contravaloarea
marfii exportate pe credit, garantarea rambursarii creditelor de export
prin obligatia asumata de o institutie specializata, de a prelua sarcina
achitarii contravalorii marfii in proportie ridicata, in caz ca debitorul
va deveni insolvabil (asigurandu-se creditul furnizor si se garanteaza
creditul importator).
Masurile valutare de stimulare a exporturilor sunt reprezentate
de: primele valutare care se acorda la convertirea valutei obtinute de
exportatori, in modena nationala, la cursuri mai avantajoase decat cursul
oficial, deprecierea monedei nationale ce se practica atunci cand scaderea
cursului monedei nationale se produce intr-un ritm mai ridicat decat scaderea
puterii ei de cumparare, iar cererea externa pentru marfurile de export
este elastica fata de pret.
![]() |
|