|Home Study Page|   |Home Economics|

            Politica comerciala promotionala si de stimulare.

            Generalitati/ concepte.
            Politica comerciala promotionala consta in totalitatea instrumentelor si a masurilor adoptate de stat si de firmele producatoare si exportatoare menite sa impulsioneze exporturile globale ale unei tari. Politica promotionala are menirea, pe de o parte,s a influenteze favorabil importatorii potentiali, prin masuri de promovare la nivel macroeconomic, iar pe de alta parte sa ridice competitivitatea marfurilor exportate si sa cointereseze pe exportatori, prin masuri de stimulare a exporturilor la nivel micro si macroeconomic.
            Masurile promotionale imbraca forme concrete cum ar fi:
- negocierea si incheierea de acorduri comerciale si de plati, acorduri de cooperare economica internationala;
- participarea la targuri si expozitii internationale si organizarea de astfel de manifestari pe teritoriul propriu cu participare internationala;
- reprezentarea comerciala in tarile importatoare (organizarea de agentii si reprezentante comerciale in strainatate);
- prestarea unor servicii de informare si orientare a clientilor externi, consultanta si asistenta de specialitate acordata acestora;
- doverse modalitati de publicitate externa, etc.
            Masurile de stimulare a exporturilor la nivel macroeconomic pot fi de natura bugetara, financiar-bancara si valutara.
            Masurile bugetare de stimulare a exporturilor sunt reprezentate de: subventiile la export, reprezentand sumele acordate de stat unitatilor economice direct sau indirect, pentru a le face rentabila activitatea de export, primele de export sunt acordate de stat exportatorilor care realizeaza volume ridicate de desfaceri pe piata externa sau exporta produse de mare importanta pentru economia nationala, alte instrumente bugetare prin care se ofera intreprinderilor exportatoare posibilitatea realizarii unor economii la cheltuielile impuse de informare, cercetare a pietei externe, transporturi, publicitate, s.a.
            Masurile fiscale de stimulare a exporturilor sunt: facilitatile fiscale pentru marfurile exportate, imbracand in general forma scutirii, diminuarii sau restituirii de taxe, facilitatile fiscale acordate exportatorilor sub forma scutirii impozitului pe venitul provenit de pe urma exportului, facilitatile vamale la marfurile importate pentru a fi prelucrate in vederea exportului, care constau in reduceri, scutiri sau restituiri de taxe vamale la import, acordate pentru acele produse importate care intra direct in producerea marfurilor destinate pietei externe.
            Masurile financiar-bancare de stimulare a exporturilor sunt reprezentate de: creditul de export acordat importatorului fie de catre institutia de credit specializata (creditul cumparator), fie direct de catre exportator (creditul furnizor), asigurarea creditelor de export care urmaresc acoperirea riscului exportatorului de a nu incasa contravaloarea marfii exportate pe credit, garantarea rambursarii creditelor de export prin obligatia asumata de o institutie specializata, de a prelua sarcina achitarii contravalorii marfii in proportie ridicata, in caz ca debitorul va deveni insolvabil (asigurandu-se creditul furnizor si se garanteaza creditul importator).
            Masurile valutare de stimulare a exporturilor sunt reprezentate de: primele valutare care se acorda la convertirea valutei obtinute de exportatori, in modena nationala, la cursuri mai avantajoase decat cursul oficial, deprecierea monedei nationale ce se practica atunci cand scaderea cursului monedei nationale se produce intr-un ritm mai ridicat decat scaderea puterii ei de cumparare, iar cererea externa pentru marfurile de export este elastica fata de pret.
 


Powered by Medow....................................
Ultima modificare: 03.august.2005