Politica vamala.
Generalitati/
concepte.
Politica vamala este o componenta a politicii comerciale a unui stat, cuprind
totalitatea dispozitiilor legale (realizata cu ajutorul reglementarilor
adoptate de stat) cu privire la intrarea si iesirea in/ din tara a marfurilor
si care implica controlul cu ocazia trecerii frontierei de stat a marfurilor
si mijloacelor de transport, indeplinirea formalitatilor vamale si plata
taxelor vamale (sau impunerea vamala). Instrumentul principal de realizare
al acesteia este tariful vamal (care include si legile vamale, regulamentele
vamale, etc.), care cuprinde taxele vamale (care se percep asupra marfurilor
importate sau exportate).
Taxele vamale sunt impozite indirecte percepute de catre stat asupra marfurilor
care trec granitele vamale ale tarii respective, cu incidenta directa asupra
pretului produselor care fac obiectul comertului exterior. Impunerea vamala
indeplineste 3 functiuni de baza:
- de natura fiscala (taxele vamale
fiind o sursa de venit la bugetul statului);
- de natura protectionista (protejeaza
economia nationala de concurenta straina in sensul ca taxa vamala perceputa
la import ridica pretul marfurilor importate reducandu-le forta concurentiala
in raport cu produsele autohtone);
- de negociere (in sensul ca statele
pot negocia intr-un cadru bilateral sau multilateral concesii vamale, reciproce
sau nereciproce, care pot stimula schimburile comerciale).
Taxele vamale/ impunerea vamala pot fi clasificate dupa urmatoarele criterii:
- obiectul impunerii vamale sau
felul operatiei de comert exterior, taxele vamale clasificandu-se in:
- taxe vamale de import - care au un nivel mai ridicat decat taxele de
export sau de tranzit pentru protejarea productiei nationale, motiv pentru
care sunt principalul element de negociere bi sau multilaterala, care se
percep asupra marfurilor importate atunci cand acestea trec granitele tarii
importatoare - in principiu ele sunt platite de firma importatoare si suportate
de consumatorul final deoarece sunt incluse in pretul de desfacere pe piata
interna dar, uneori, ele sunt suportate si de catre firma exportatoare
care, pentru a contracara efectul nefavorabil al taxei vamale asupra competitivitatii
marfurilor sale poate recurge la o reducere a pretului de ofertare,
- taxe vamale de export - se aplica unui numar mult mai redus de produse
destinate in special limitarii exportului de produse de baza - produse
neprelucrate, materii prime industriale sau agricole, in vederea prelucrarii
lor pe plan intern - pentru stimularea exporturilor de produse manufacturate,
incurajarea dezvoltarii anumitor ramuri industriale, s.a. - secundar, taxele
vamale de export au si scopul de a riodica pretul la produsele respective
pe piata externa dar acest element este destul de sensibil la existenta
pa piata a unor ofertanti de produse similare, si
- taxe vamale de tranzit - pentru marfurile straine, care tranziteaza/
traverseaza teritoriul statului/ teritoriul vamal respectiv, au un nivel
in general redus, scopul lor fiind pur fiscal, deoarece statele au tot
interesul sa incurajeze tranziturile prin teritoriul lor vamal (pentru
atrageera de venituri suplimentare ca urmare a utilizarii cailor si mijloacelor
de transport, a porturilor, depozitelor, antrepozitelor, s.a.)
- scopul instituirii taxei vamale
sau scopul impunerii/ nivelul impunerii (taxe vamale protectioniste - care
urmaresc imbunatatirea balantei comerciale, motiv pentru care au, de obicei,
un nivel foarte ridicat, urmarindu-se in primul rand reducerea fortei concurentiale
a marfurilor importate si, implicit, protejarea economiei interne de concunreta
straina, si taxele vamale cu caracter fiscal - pentru obtinerea de venituri
la bugetul statului, care au in general un nivel redus, singurul scop al
acestora fiind obtinerea de venituri la buget),
- modul de percepere al taxei vamale:
- taxe vamale specifice - cand se percep pe unitatea de masura fizica a
marfurilor importate sau exportate (bucata, tona, mertru cub, s.a.) si
se stabilesc sub forma unei cifre/ sume absolute in moneda tarii respective
(de aceea practicarea lor este foarte greoaie si complexa presupunand existenta
unui tarfi vamal foarte complex, permanent cu cerinta de a fi revizuit,
fapt pentru care acest tip de taxe vamale nu sunt prea raspandite in practica
cu toate ca ele inlatura posibilitatea frustrarii statului de drepturile
legale de vama intrucat taxa vamala se raporteaza la unitatea de masura
fizica a marfii importate, volumul incasarilor nefiind influentat de variatiile
de pret ci numai de volumul fizic al marfurilor importate - datorita lipsei
de influenta a preturilor, acest tip de taxa vamala, are un efect protectionist
superior celor ad valorem),
- ad valorem - cand se aplica sub forma unei cote procentuale raportate
la valoarea vamala a marfii importate, de obicei, dar si asupra celor exportate,
valoarea vamala fiind exprimata in moneda nationala a tarii importatoare,
calculandu-se prin transformarea pretului marfii importate exprimat intr-o
valuta straina, in moneda nationala la un curs agreat (sunt cele mai vechi
tipuri de taxe cunoscute prezentand avantajul ca sunt foarte usor de stabilit,
neimplicand elaborarea unui tarif vamal elaborat dar avand inconvenientul
ca aceste taxe sunt sensibile la variatiile preturilor marfurilor importate
fiind necesare introducerea unor taxe suplimentare la produsele caror preturi
au scazut sau prin perceperea alaturi de taxa vamala ad valorem a unor
taxe specifice pe o perioada limitata de timp - prezinta si dezavantajul
capacitatii de "manipulare" al taxelor platite prin declaratiile intentionat
subevaluate cu privire la valoarea marfurilor) si
- mixte - cand se percep ca adaos la cele ad valorem, atunci cand acestea
nu sunt suficient de protectioniste, pe langa taxa vamala ad valorem percepandu-se
o taxa vamala specifica cand preturile inregistreaza scaderi impotante.
- modul de fixare/ stabilire al
taxei vamale:
- taxele vamale autohtone/ generale - de regula mai ridicate (de multe
ori sunt prohibitive), stabilite de stat in mod independent si nu pe baza
de intelegeri cu alte state, percepute asupra marfurilor provenite din
tarile cu care statul respectiv nu aplica clauze, etc, constituindu-se
ca cele mai puternice bariere tarifare,
- taxele vamale conventionale/ contractuale - fixate de stat prin intelegerea
cu alte state cu care isi acorda reciproc clauze s.a., fiind mult mai reduse
decat cele autohtone, fiind in general obiectul negocierilor tarifare in
cadrul GATT respectiv OMC.
- taxele vamale preferentiale/ de favoare - stabilite la un nivel redus,
comparativ cu restul taxelor vamale, aplicate tuturor sau numai anumitor
marfuri importate din anumite tari, fara a se extinde asupra marfurilor
identice provenite din alte tari,
- taxele vamale de retorsiune/ de raspuns - aparute, de regula, ca raspuns
la politica comerciala neloiala a altui stat, motiv pentru care se remarca
a fi taxe vamale antidumping, percepute de catre stat peste taxele vamale
obisnuite, pentru a anihila efectele antidumpingului si taxe vamale compensatorii,
pentru a inlatura efectele subventionarii exporturilor sau ale primelor
de export - ele au un nivel prestabilit, in sensul ca nu pot depasi un
anumit nivel, respectiv taxele antidumping nu pot depasi marja de dumping,
adica diferenta dintre pretul international si pretul de dumping sau nivelul
subventiei de export, al primei de export, s.a. - de aceea se aplica numai
dupa o procedura de ancheta prin care sa se dovedeasca politica neloiala
care a determinat aplicatia acestui tip de taxe, taxele de retorsiune avand
o dubla natura, tarifara si netarifara.
Tariful vamal.
Tariful vamal este un catalog care cuprinde nomenclatorul produselor supuse
impunerii vamale si taxele vamale percepute asupra fiecarui produs sau
grupa de produse in parte. Ca regula generala in acest catalog sunt cuprinse
si produsele scutite de impunere vamala la importul sau exportul lor pe
teritoriul vamal al tarii respective.
Clasificarea marfurilor in tarifele vamale s-a facut si se face in raport
cu o serie de criterii: alfabetic, in functie de originea marfurilor (produse
vegetale, animale, minerale), in functie de gradul de prelucrare (materii
prime, semifabricate, produse finite) sau de o combinatie de criterii,
tinandu-se seama de toate criteriile mentionate anterior. In decembrie
1950 a fost adoptat Nomenclatorul Vamal de la Bruxelles (NVB - numit in
prezent Nomenclatorul Consiliului de Cooperare Vamala NCCV) accptat de
peste 140 de tari. Criteriul de clasificare in cadrul NCCV este gradul
de prelucrare al marfurilor, combinat cu originea lor. Nomenclatorul cuprinde
1097 pozitii repartizate in 99 de capitole si 21 de sectiuni. Tot in 1950
Biroul de Statistica ONU a facut o clasificare similara numita tip standard.
In 1983 a fost adoptata Conventia Internationala privind sdistemul armonizat
de descriere si codificare a marfurilor supuse impunerii vamale, care va
inlocui treptat celelalte sisteme de clasificare si la care au aderat peste
100 de state (acest sistem este ceva mai detaliat decat celelalte si prezinta
o serie de avantaje pe linia derularii schimburilor comerciale internationale).
Tarifele vamale pot fi simple, sau cu o singura coloana de taxe vamale
pentru toate produsele supuse impunerii vamale, indiferent de provenienta
lor (taxe conventionale), si compuse, cu doua sau mai multe coloane si
in care se trec diferentiat, pe marfuri si pe tari de provenienta, taxele
vamale autonome, conventionale si preferentiale.
Pe baza tarifelor vamale productia interna poate fi protejata impotriva
concurentei straine, se pot negocia concesii in domeniul politicii vamale
sau se pot institui discriminari in relatiile cu anumite state. Concesiile
vamale pot imbraca forma reducerilor directe de taxe vamale, mergand pana
la eliminarea lor completa, forma consolidarii acestora, adica a mentinerii
lor la nivelul existent pe o perioada de timp determinata. In cadrul negocierilor
tarifare se pot aplica mai multe metode de reducere a taxelor vamale cum
sunt: metoda reducerii directe a taxelor vamale, fie "produs cu produs",
fie "tara cu tara", specifica tratatelor bilaterale, metoda reducerii lineare
si reciproce, care presupune reducerea tuturor taxelor vamale cu acelasi
procent si este specifica tratatelor multilaterale dar aceasta problema
nu rezolva insa problema disparitatilor tarifare, adica a reducerii diferentei
dintre nivelul taxelor vamale ale mai mutor tari pentru acelasi produs,
metoda amortizarii taxelor vamale, potrivit careia reducerea este cu atat
mai mare cu cat acestea sunt mai ridicate.
Protectia vamala.
Efectul protectionist al tarifelor vamale imbraca doua forme:
- protectia nominala/ taxe vamale
nominale - vizeaza valoarea intregului produs supus impunerii vamale si
este exprimata de taxele vamale inscrise in tarifele vamale oficiale ale
statelor, date publicitatii si, de regula, are valori mai mici decat cea
efectiva (nivelul taxelor vamale nominale percepute la importul de marfuri
este diferit de la un produs la altul, de la o grupa de produse la alta,
nivelul impunerii vamale fiind direct proportional cu gradul de prelucrare
al marfurilor),
- protectia efectiva - vizeaza valoarea
nou creata si incorporata in produsul supus impunerii vamale (manopera,
etc.).
Taxele vamale nominale publicate in tarifele vamale oficiale ale statelor
indica nivelul protectiei nominale, in timp ce protectia aplicata numai
asupra valorii adaugate in produsul supus impunerii vamale, obtinut in
procesul de productie pe plan intern reprezinta protectia efectiva.
Rata protectiei efective se calculeaza dupa formula:
![]() |
|