Ratiuni de utilizare HTML.
Oricare
ar fi considerentele care sunt "acceptate" de catre cel care citeste aceste
randuri, o pagina HTML nu este altceva decat informatie, asa cum Internetul
nu este altceva decat schimb de informatie. Bineinteles ca acest concept,
al informatiei, "imbraca" nenumarate aspecte legate de forma acesteia (text,
imagine, audio, etc.) precum si de "directia" acesteia (unidirectionala
sau bidirectionala/ interactiva) fapt pentru care nu vom intra intr-o prezentare
detaliata.
Deci, intrebarea de baza ramane care este ratiunea de utilizare a HTML-ului
si, in esenta, care este ratiunea de realizare a unui site, a unor pagini
"pentru Internet"?
Multi dintre noi, persoane fizice sau juridice (societati comerciale, institutii,
etc.) realizeaza un site internet pentru a se face cunoscuti, pentru a
avea o prezentare globala la nivelul tarii, continentului, lumii. Nu cumva
aceasta este o forma de reclama? Va asigur ca... este.
Si, un site de reclama nu este chiar greu de realizat... Se vor insera
datele necesare de catre management (text, imagine) si, intr-o varianta
ceva mai complexa, se va realiza un site care sa permita vanzarile on-line
cu toate elementele necesare acestor operatiuni (detalii despre acest subiect
pot fi gasite pe parcursul sitului la "capitolele asociate subiectului").
Pentru persoana fizica situl de reclama ar putea fi intitulat "acesta sunt
si asta pot sau am facut" cu beneficiile sau problemele ce se nasc din
acest lucru.
Dupa ce ne facem cunoscuti prin intermediul sitului vine momentul in care
incepe schimbul de informatii fie ca este vorba de simple CV-uri (curriculum
vitae) fie ca este vorba despre documentatii, imagini, muzica, softuri,
vanzari on-line, etc..
Dar, legat de schimbul de informatii, intervine o alta problema legata
de structura actuala a internetului. Despre ce este vorba???
Atat pentru persoanele juridice care doresc o reclama (sau o vanzare) cat
mai eficienta cat si pentru persoanele fizice care au anumite scopuri care
ii determina sa realizeze un sit este deosebit de necesar sa stie cu cine
vor "sta de vorba" sau "cui vor arata ce au, stiu, ofera, etc." prin intermediul
sitului "instalat" pe internet.
Studiile marilor corporatii indica o utilizare destul de "ciudata" a internetului
(la finele anului 2002). Plecand de la o baza a accesului internet se poate
preciza ca aproximativ 65 - 70 % din utilizatorii acestuia se gasesc in
SUA (da, ati citit corect... 70 %, chiar daca in scadere, si asta datorita
cresterii numarului de utilizatori din afara SUA). Urmatoarele 5 - 10 %
"apartin" Canadei si abia intre 10 - 15 % apartin Europei (intregii Europe),
celelalte tari ale lumii "avand parte" doar 10 - 15 % din utilizatorii
de internet... Interesanta realitate, nu-i asa? Deci, cel putin pentru
statele europene si, in speta, pentru tara noastra, exista destul de putin
sanse de a ajunge "globali" cu un simplu site de reclama. Ce inseamna acest
lucru? Simplu! Vom gandi, cel putin pentru moment, ca oferta noastra se
adreseaza procentelor prezentate anterior. Astfel, un site realizat in
limba romana va "gasi" destul de putini utilizatori in Romania comparativ
cu cei din diaspora, in special la nivelul SUA si Canada. Deci, va fi necesar
sa realizam un site care sa tina seama de potentialele "dorinte" emise
de acesti utilizatori. Sau, nu in ultimul rand, situl cu cele mai mari
sanse de a fi vizitat este un site realizat in limbile romana si engleza.
cand vom realiza situl bilingv este bine sa ne gandim la distributia informatiilor
sau produselor oferite. Intereseaza, pe cine, s.a.? Oricum ar fi, concluziile
deduse din datele prezentate anterior pot fi multiple asemenea situatiilor
care pot fi comentate in randurile de mai jos.
Vine acum "randul" timpului afectat "studiului", "cumpararilor", s.a. de
utilizatori internetului. Studiile releva un acces de sub 5 % pentru "utilizatorii
expeditivi" (care acceseaza internetul sub o ora pe saptamana calendaristica),
intre 35 - 40 % dintre utilizatori "solicita" 1 - 5 ore saptamanal, aproximativ
25 % "solicita" 5 - 10 ore saptamanal, 15 % "solicita" 10 - 20 ore saptamanal,
intre 5 si 10 % "solicita" 20 - 40 ore saptamanal si doar 3 - 5 % sunt
cei care utilizeaza internetul peste 40 ore saptamanal. Concluzionand vom
fi destul de dezamagiti... Mai intai datorita faptului ca se ajunge la
o medie "mondiala" de doar 4 - 5 ore saptamanal pe fiecare utilizator internet
si, mai apoi, pentru ca... Lumea nu prea "sta" pe net si... chiar daca
numarul utilizatorilor creste destul de rapid (a fost depasit "pragul"
unui nou utilizator pe secunda), sansele unui site serios par destul de...
mici. Un fel de veste buna poate fi faptul ca cei mai "inraiti" utilizatori
din punct de vedere al timpului afectat internetului sunt europenii care
decaleaza evident pe americani care acceseaza internetul de cele mai multe
ori stiind exact ceea ce au de facut, cautand permanent sa fie cat mai
eficienti.
Aceste "noi elemente" nu fac altceva decat sa complice "calculele" noastre
de eficienta in ceea ce priveste realizarea unui site. Cum asa? Marea majoritate
a utilizatorilor au o gandire de tip "punct ochit, punct lovit". Ce inseamna
toate acestea? Fie ca este necesar sa realizam un site cat mai specializat
cu putinta, fie ca este vorba sa fie cat mai intuitiv, fie ca trebuie sa
fie "bine prezentat" pe internet pentru a fi cunoscut, utilizat eficient,
s.a. Nu cumva toate acestea vor da dureri de cap webmasterilor?!? Poate
ca este bine sa continuam...
Daca vom mai lua in calcul si faptul ca utiliatorii sunt destul de "mofturosi",
majoritatea avand "grija" sa acceseze siturile cele mai populare, mai complete,
ai bine structurate si cu traditie, nicidecum situri noi sau... sa nu comentam.
In plus, studiile marilor corporatii sustin ca un utilizator acceseaza
un numar mediu de 10 - 15 situri pe saptamana. Aceste accesari sunt "alocate"
catre educatie - 15 %, cumparaturi - 10 %, distractie - 15 % (+), munca
- 15 %, comunicatii - 10 % (-), interese/ informare personale - 20 %, pierdere
de timp - 10 % si altele - 5 % (-). Si ar mai fi ceva?!?! Numarul barbatilor
utilizatori de internet depaseste nesemnificativ numarul femeilor care
sunt intalnite pe net (si asta datorita faptului ca majoritatea "gamerilor"
sunt baietii, pe cand fetele au grija cum isi petrec timpul studiind sau
facand cumparaturi)...
Pentru a prezenta informatii cat mai complete este bine sa amintim si de
"profilul" utilizatorilor. Astfel, studiile, prezinta ca varsta medie a
utilizatorilor de internet este de... 30 - 35 de ani si nicidecum a celor
foarte tineri, asa cum se parea la o prima "estimare". Daca vom lua in
calcul ca 60 - 65 % dintre acestia au studii superioare si ca 40 - 45 %
dintre utilizatori sunt casatoriti (au o familie, niste interese s.a.)
vom "trage" niste concluzii destul de... controversabile. Este oare bine
sa ne orientam catre siturile cat mai academice? Este bine sa vindem pe
internet? Este bine sa ne adresam familei? Este bine sa...
Deci, este destul de greu sa ne orientam catre un domeniu in care sa ne
inseram situl si sa fim siguri de reusita acestuia...
Ce este de facut in toate aceste "circumstante"?!? Este necesar sa "gasim
o nisa", vine "raspunsul" studiilor efectuate de marile corporatii. Si
cum se gaseste aceasta nisa?!? Raspunsul acestora este destul de simplu...
In primul rand este vorba despre CALITATEA sitului, urmand SERIOZITATEA
si LONGEVITATEA, fapt pentru care cele mai accesate situri sunt cele de
tip portal si, bineinteles, cu traditie, care si-au convins utilizatorii
cu privire la cele trei mari cerinte enumerate anterior. Aici se regaseste
necesitatea/ ratiunea unei utilizari cat mai eficiente a spatiului web
si, in esenta, a limbajului HTML. Aici apare cerinta unui calcul foarte
bine efectuat inainte de "a face ceva pe internet".
Simpla realizare a unui site nu este de ajuns. Este necesar sa stapanim
cat mai bine toate elementele de realizare ale unui site pentru a creste
permanent calitatea acestuia dar... Da, exista si un dar... Este bine sa
inteleaga toata lumea ca un site trebuie sa contina date cu adevarat utile
chiar daca vom fi surprinsi ca in topuri exista situri cu poze, pozute
si alte "pipite" de acest fel, cu muzica downloadabila, cu referate. Toate
aceste situri tin cont de moda, de drepturi de acces, etc. fiind ceva cu
adevarat efemer. Siturile realizate de noi vor fi calitative si vor naste
afaceri adevarate, fie legat si numai de schimbul de informatii "academice"
numai daca avem cu adevarat de gand sa facem ceva care sa ramana si, bineinteles
sa fie perfectionat, continuat, etc. de cei care vor urma.
Deci, spor la treaba si la invatat HTML si tot ceea ce a aparut si va apare
legat de acesta!
![]() |
|