|Home Study Page|   |Home Utilizare HTML|

            Ratiuni ale marketingului "de Internet".

<>            Prin marketing se intelege succint, studiul de piata si planificarea gesturilor in functie de aceasta. Aceasta planificare va tine seama de toate etapele necesare realizarii si functionarii unui site internet si a unui eventual sistem de lucru ce se naste in jurul acestuia, fara un gest in aceasta directie, sansele de realizare a obiectivelor avand o permanenta tendinta spre zero sau, mai rau, spre pierdere de timp si resurse.
            Revenind la unele date prezentate in "Ratiuni de utilizare HTML" este bine sa reamintim ca... Oricare ar fi considerentele care sunt "acceptate" de catre cel care citeste aceste randuri, o pagina HTML nu este altceva decat informatie, asa cum Internetul nu este altceva decat schimb de informatie. Bineinteles ca acest concept, al informatiei, "imbraca" nenumarate aspecte legate de forma acesteia (text, imagine, audio, etc.) precum si de "directia" acesteia (unidirectionala sau bidirectionala/ interactiva) fapt pentru care nu vom intra intr-o prezentare detaliata.
            Multi dintre noi, persoane fizice sau juridice (societati comerciale, institutii, etc.) realizeaza un site internet pentru a se face cunoscuti, pentru a avea o prezentare globala la nivelul tarii, continentului, lumii. Nu cumva aceasta este o forma de reclama? Va asigur ca... este.
            Si, un site de reclama nu este chiar greu de realizat... Se vor insera datele necesare de catre management (text, imagine) si, intr-o varianta ceva mai complexa, se va realiza un site care sa permita vanzarile on-line cu toate elementele necesare acestor operatiuni (detalii despre acest subiect pot fi gasite pe parcursul sitului la "capitolele asociate subiectului"). Pentru persoana fizica situl de reclama ar putea fi intitulat "acesta sunt si asta pot sau am facut" cu beneficiile sau problemele ce se nasc din acest lucru.
            Problemele legate de un site de reclama sunt legate de eficienta lui. Exista "o vorba" foarte cunoscuta care spune: "Reclama trebuie sa nasca vanzari, altfel totul este... gargara" (in adaptarea autorului). Pentru realizatorii de situri care nu au treaba cu vanzarile aceasta "maxima" ar suna in felul aceasta: "Cu cat sunt cunoscut de mai multi cu atat inseamna ca sunt mai apreciat si... n-am trait degeaba" (fara a mai lua in calcul faptul ca se pot castiga si foarte multi bani de pe urma unui prestigiu real - a se vedea aici termenul de "prestigiu real" ca fiind cel folositor oamenilor sau cat mai multor oameni si nu tendintele "retardatilor" sau "teribilistilor" care inteleg "sa ramana in istorie"/ "sa aiba prestigiu" prin cat mai multe denigrari, instigari, s.a.).
            Sa vedem acum care ar fi beneficiul "reclamei" prin intermediul internetului... Plecand de la cateva caracteristici de baza ale reclamei vom face o comparatie cu celelalte forme de reclama cunoscute de toti. Astfel, publicitatea realizata prin intermediul panourilor publicitare, ziarelor, revistelor, scrisorilor, radioului, televiziunii, etc. nu prezinta interactivitate a continutului tremis catre "receptor" comparativ cu cel al internetului care poate fi corectat sau chiar eliminat. Mesajele transmise prin "spoturile publicitare" clasice sunt destul de lineare si, de cele mai multe ori, perturba destul de evident majoritatea "receptorilor" prin constanta, insistenta, s.a., fiind in general mesaje transmise de la un emitent catre toti, fata de internet care poate merge pana la personalizarea mesajelor de reclama "receptionate" (fara a uita de posibila lor eliminare). Si, pentru a termina cu un alt avantaj "strivitor" al internetului fata de celelalte tipuri de reclama se ajunge la posibilitatea de a face vanzari/ cumparari directe in urma reclamei efectuate (indiferent de cat de contestabila, incerta, nesigura ar pare aceasta modalitate de operare).
            Aceste avantaje sunt evidente si datorita faptului ca, in cazul "sistemelor" de reclama traditionale, traseul mesajului pleaca de la emitent, trece prin mediu si ajunge la receptor. In cazul internetului traseul pare acelasi (emitent, mediu, receptor) dar, datorita selectivitatii acestui mediu se ajunge rapid la concluzia ca mediul modeleaza atat mesajele emintentului cat si receptia, pe cand acest lucru nu este posibil in cazul celorlalte mijloace publicitare decat prin intermediul unor costuri semnificative (legate de studiile de piata si altele asemenea).
            Vine acum o analiza a factorilor "de echilibru" intre mesajul publicitar lansat de internet si cel lansat prin celelalte mijloace de publicitate. Mediul de prezentare al informatiei, fata de internet, este egalat doar de televiziune (audio-vizual), fara a exista avantajul copierii, printarii, etc. asa cum exista in cazul internetului. Flexiblitatea (abilitatea de a folosi mediul pentru a acoperi un segment de piata local, regional, national, international) este destul de contestabila dar se poate "citi printre randuri" un net avantaj de partea internetului. Scalabilitatea (posibilitatea de a estima costul de crestere al audientei) este destul de bine controlabil la nivelul internetului si, mai ales, ieftina, pe cand la celelalte mijloace de publicitate nu prea. De fapt, legat de problema costurilor se poate spune ca in nici un caz nu trebuie deschis acest subiect deoarece, de cele mai multe ori, mijloacele de reclama traditionale ajung prohibitive numai daca luam in calcul nivelul national. in plus intervine selectivitatea internetului care permite utilizatorului sa caute o anumita reclama (functie de interesul acestuia) si sa nu receptioneze reclamele care exploateaza celelalte mijloace de publicitate, nascandu-se aici si o functie de control al reclamei de pe internet prin faptul ca solicitarile clientilor modeleaza efectiv si in timp real publicitatea existenta in acest spatiu.
            Dezavantaje... Exista, este foarte adevarat... Principalul dezavantaj al acestui mijloc de publicitate este legat de audienta tinta si de structurile prin care se poate realiza reclama. Audienta tinta este inca destul de restransa (piata www, ca mediu, depasind cu putin 7,5 miliarde USD), comparativ cu mijloacele de reclama traditionale (cum ar fi televiziunea sau radioul care se adreseaza unor piete imense in comparatie cu www-ul) si, suplimentar, intervine si factorul de selectie care actioneaza pe internet (prin factor de selectie se intelege strict posibilitatea ca utilizatorul sa ajunga la reclama reper, de schimbul de informatii - acces, viteza de acces, securitate, sisteme de plati, sisteme de garantare a operatiilor, venitul mediu al utilizatorilor internet, etc.).
            Dar, legat de schimbul de informatii, intervine problema structurii actuale a internetului (sau a celeli previzibile). Despre ce este vorba???
            Atat pentru persoanele juridice care doresc o reclama (sau o vanzare) cat mai eficienta cat si pentru persoanele fizice care au anumite scopuri care ii determina sa realizeze un sit este deosebit de necesar sa stie cu cine vor "sta de vorba" sau "cui vor arata ce au, stiu, ofera, etc." prin intermediul sitului "instalat" pe internet.
            Studiile marilor corporatii indica o utilizare destul de "ciudata" a internetului (la finele anului 2002). Plecand de la o baza a accesului internet se poate preciza ca aproximativ 65 - 70 % din utilizatorii acestuia se gasesc in SUA (da, ati citit corect... 70 %, chiar daca in scadere, si asta datorita cresterii numarului de utilizatori din afara SUA). Urmatoarele 5 - 10 % "apartin" Canadei si abia intre 10 - 15 % apartin Europei (intregii Europe), celelalte tari ale lumii "avand parte" doar 10 - 15 % din utilizatorii de internet... Interesanta realitate, nu-i asa? Deci, cel putin pentru statele europene si, in speta, pentru tara noastra, exista destul de putin sanse de a ajunge "globali" cu un simplu site de reclama. Ce inseamna acest lucru? Simplu! Vom gandi, cel putin pentru moment, ca oferta noastra se adreseaza procentelor prezentate anterior. Astfel, un site realizat in limba romana va "gasi" destul de putini utilizatori in Romania comparativ cu cei din diaspora, in special la nivelul SUA si Canada. Deci, va fi necesar sa realizam un site care sa tina seama de potentialele "dorinte" emise de acesti utilizatori. Sau, nu in ultimul rand, situl cu cele mai mari sanse de a fi vizitat este un site realizat in limbile romana si engleza. cand vom realiza situl bilingv este bine sa ne gandim la distributia informatiilor sau produselor oferite. Intereseaza, pe cine, s.a.? Oricum ar fi, concluziile deduse din datele prezentate anterior pot fi multiple asemenea situatiilor care pot fi comentate in randurile de mai jos.
            Vine acum "randul" timpului afectat "studiului", "cumpararilor", s.a. de utilizatori internetului. Studiile releva un acces de sub 5 % pentru "utilizatorii expeditivi" (care acceseaza internetul sub o ora pe saptamana calendaristica), intre 35 - 40 % dintre utilizatori "solicita" 1 - 5 ore saptamanal, aproximativ 25 % "solicita" 5 - 10 ore saptamanal, 15 % "solicita" 10 - 20 ore saptamanal, intre 5 si 10 % "solicita" 20 - 40 ore saptamanal si doar 3 - 5 % sunt cei care utilizeaza internetul peste 40 ore saptamanal. Concluzionand vom fi destul de dezamagiti... Mai intai datorita faptului ca se ajunge la o medie "mondiala" de doar 4 - 5 ore saptamanal pe fiecare utilizator internet si, mai apoi, pentru ca... Lumea nu prea "sta" pe net si... chiar daca numarul utilizatorilor creste destul de rapid (a fost depasit "pragul" unui nou utilizator pe secunda), sansele unui site serios, in care reclama sa isi atinga cat mai sigur scopurile, par destul de... mici. Un fel de veste buna poate fi faptul ca cei mai "inraiti" utilizatori din punct de vedere al timpului afectat internetului sunt europenii care decaleaza evident pe americani care acceseaza internetul de cele mai multe ori stiind exact ceea ce au de facut, cautand permanent sa fie cat mai eficienti.
            In plus nu trebuie sa uitam sa va spunem ca accesarea internetului se face in procent de peste 65 % de la servici, aproape 25 % il acceseaza de acasa si mai putin de 10 % de la scoala. Este evident ca aceasta "impartire" afecteaza foarte mult calculele noastre de statistica si ne fac sa intelegem, chiar daca "printre randuri" care ar fi tintele de lucru ale surferilor.
            Aceste "noi elemente" nu fac altceva decat sa complice "calculele" noastre de eficienta in ceea ce priveste realizarea unui site. Cum asa? Marea majoritate a utilizatorilor au o gandire de tip "punct ochit, punct lovit". Ce inseamna toate acestea? Fie ca este necesar sa realizam un site cat mai specializat cu putinta, fie ca este vorba sa fie cat mai intuitiv, fie ca trebuie sa fie "bine prezentat" pe internet pentru a fi cunoscut, utilizat eficient, s.a. Nu cumva toate acestea vor da dureri de cap webmasterilor?!? Poate ca este bine sa continuam...
            Daca vom mai lua in calcul si faptul ca utiliatorii sunt destul de "mofturosi", majoritatea avand "grija" sa acceseze siturile cele mai populare, mai complete, ai bine structurate si cu traditie, nicidecum situri noi sau... sa nu comentam. In plus, studiile marilor corporatii sustin ca un utilizator acceseaza un numar mediu de 10 - 15 situri pe saptamana. Aceste accesari sunt "alocate" catre educatie - 15 %, cumparaturi - 10 %, distractie - 15 % (+), munca - 15 %, comunicatii - 10 % (-), interese/ informare personale - 20 %, pierdere de timp - 10 % si altele - 5 % (-). O alta fata a acestei statistici ar suna c-am asa:
- 70 % din persoane acceseaza internetul (www);
- 65 % o fac pentru transmisii de date, email-uri, etc.;
- 30 % realizeaza download-uri;
- 20 % participa la discutii interactive, chat-uri, etc.;
- 35 % participa la discutii neinteractive, forumuri, situri de prezentare, etc.;
- 30 % acceseaza alte computere;
- 20 % utilizeaza sistemele audio-video real-time;
- 10 % joaca jocuri cat cuprinde.
            Si ar mai fi ceva?!?! Numarul barbatilor utilizatori de internet depaseste nesemnificativ numarul femeilor care sunt intalnite pe net (si asta datorita faptului ca majoritatea "gamerilor" sunt baietii, pe cand fetele au grija cum isi petrec timpul studiind sau facand cumparaturi - proportia de utilizare fiind de 55 % barbati si 45 % femei, pe cand cea de timp alocat este de 60 - 65 % din totalul de utilizare pentru barbati fata de femei de 35 - 40 %)...
            Pentru a prezenta informatii cat mai complete este bine sa amintim si de "profilul" utilizatorilor. Astfel, studiile, prezinta ca varsta medie a utilizatorilor de internet este de... 30 - 35 de ani si nicidecum a celor foarte tineri, asa cum se parea la o prima "estimare". Daca vom lua in calcul ca 60 - 65 % dintre acestia au studii superioare si ca 40 - 45 % dintre utilizatori sunt casatoriti (au o familie, niste interese s.a.) vom "trage" niste concluzii destul de... controversabile. Este oare bine sa ne orientam catre siturile cat mai academice? Este bine sa plasam reclame pe internet? Este bine sa vindem pe internet? Este bine sa ne adresam familei? Este bine sa...
            Nu stiu de ce am tendinta de a "complica" cat mai mult lucrurile dar ar fi interesant sa stiti si care ar fi veniturile anuale ale celor care surfeaza... Stiti ca maxim 10 % sunt indivizi cu venituri peste 75.000 USD/ an, 25 - 30 % sunt cei cu venituri intre 25.000 si 75.000 USD/ an iar restul de 60 - 65 % sunt cei cu venituri sub 25.000 USD/ an? Care ar fi "morala"? Nu cumva majoritatea celor care surfeaza pe internet sunt amatori de chilipiruri sau "chestii" gratis, daca este posibil?
            Şi ar mai fi cazul să amintim de securitatea internetului şi nu numai. Ţinând cont de faptul că 92 % din calculatoarele lumii rulează sistemul de operare Windows vă pun întrebarea următoare: "Dacă aţi fi un producător de malware (oricare ar fi apartenenţa acestuia: virus, spyware, etc.), pentru ce sistem de operare l-aţi face? Pentru cel care "întreţine" 92 % din calculatoare sau pentru doar 8 %!!!". Şi, după această întrebare, dacă mai sunt cârcotaşi ar trebui să vă prezint unele probleme de securitate "generale" legate de sistemele de operare. La momentul realizării acestei documentaţii (2009) Linux prezenta cele mai mari probleme de securitate (Fedora 2169, Debian 1874, Mandrake 1512, Gentoo 1419, Red Hat 1361, FreeBSD 1325, ş.a.) faţă de Windows care avea doar 283 (chiar dacă ei recunosc doar 101)... Deci, ce ar mai fi completat legat de securitatea "reală"...
            Deci, este destul de greu sa ne orientam catre un domeniu in care sa ne inseram situl si sa fim siguri de reusita acestuia...
            Ce este de facut in toate aceste "circumstante"?!? Este necesar sa "gasim o nisa", vine "raspunsul" studiilor efectuate de marile corporatii. Si cum se gaseste aceasta nisa?!? Raspunsul acestora este destul de simplu... In primul rand este vorba despre CALITATEA sitului, urmand SERIOZITATEA si LONGEVITATEA, fapt pentru care cele mai accesate situri sunt cele de tip portal si, bineinteles, cu traditie, care si-au convins utilizatorii cu privire la cele trei mari cerinte enumerate anterior. Legat de publicitate si vanzari se ajunge rapid la concluzia ca se poate utiliza internetul daca se respecta cele trei "calitati" prezentate anterior, daca se foloseste un "sistem portal" cu traditie (bineinteles in detrimentul cresterii "preturilor de reclama") sau daca se realizeaza un site "cu bataie lunga" care sa tina cont si de principiile de marketing internet.
           Simpla realizare a unui site nu este de ajuns. Este necesar sa stapanim cat mai bine toate elementele de realizare ale unui site pentru a creste permanent calitatea acestuia dar... Da, exista si un dar... Este bine sa inteleaga toata lumea ca un site trebuie sa contina date cu adevarat utile chiar daca vom fi surprinsi ca in topuri exista situri cu poze, pozute si alte "pipite" de acest fel, cu muzica downloadabila, cu referate. Toate aceste situri tin cont de moda, de drepturi de acces, etc. fiind ceva cu adevarat efemer. Siturile realizate de noi vor fi calitative si vor naste afaceri adevarate, fie legat si numai de schimbul de informatii "academice" numai daca avem cu adevarat de gand sa facem ceva care sa ramana si, bineinteles sa fie perfectionat, continuat, etc. de cei care vor urma.
            Deci, spor la treaba, la bani si la tot ceea ce a aparut si va apare legat de internet!


Powered by Medow....................................
Ultima modificare: 06.ianuarie.2003