Marketing si Internet.
Imaginati
"Marketing"ul ca fiind acel gest (de fapt sunt foarte multe) de partea
Dvs. prin care aveti posibilitatea de a nu gresi asa cum au gresit cei
de inaintea Dvs. prin activitati, produse, situri similare sau, cel putin,
acel gest care va va permite sa va descurcati mult mai bine decat ei, concurenta
trecuta sau cea viitoare. Atunci va veti da seama, exceptand cazul in care,
cu adevarat sunteti cel mai bun, ca este absolut necesar sa stiti cat mai
multe detalii (apropos de cei care sunt, cu adevarat, cei mai buni, in
cazul lor este absolut necesar sa nu uite ca au dat prin succesul lor un
exemplu demn de urmat si pot fi foarte usor "copiati" cu mult mai mult
succes, fie datorita producerii unui produs similar dar "ceva mai bun",
fie datorita unor politici de promovare, de vanzare sau altele asemenea
care fac atractiv un produs similar, mai bun sau, nu rareori, un produs
mai slab).
Si, Internetul, este ceva aproximativ similar vietii de zi cu zi, cu deosebirea
ca este mult mai accesibil decat o activitate curenta, sa-i zicem clasica,
mult mai agresiv, deoarece este relativ ieftin si permite acces la ultimile
tehnologii fara prea mare efort, fara a mai uita de posibilitatea ca el
contine materiale, promo-uri, etc. care sunt relativ usor de copiat si
apoi adaptat conform noilor cerinte ale unui nou "proprietar".
Dar, ce este Internetul, care este rolul sau atat de "alambicat" si de
ce se "comporta" el in acest mod?
La baza el este o retea de calculatoare care se mareste incetul cu incetul,
devine din ce in ce mai eficenta si, ceea ce este mai important, mai sigura
si mai profitabila. Totul a plecat prin anii '60 cand Advanced Research
Project Agency NETwork (ARPANET), finantata de Departamentul Apararii al
SUA a realizat o retea de calculatoare intre institutiile guvernamentale,
"lucratorii" acesteia, oameni de stiinta s.a. avand la baza atat ideea
schimbului de informatii cat si posibilitatea ca aceasta retea sa fie cat
mai stabila, cat mai greu de afectat in momentul distrugerii unuia sau
mai multe noduri de comunicatie. Apoi el s-a tot dezvoltat pana cand, prin
anii '80, National Science Foudation (NSF) a imbunatatit enorm reteaua
ARPANET punandu-se bazele la ceea ce reprezinta el astazi (sau, cel putin,
protobazele lui - afirm acest lucru deoarece, chiar si la momentul actual,
65 - 70 % din utilizatorii internetului sunt americani si 5 - 10 % sunt
canadieni, restul lumii fiind inca prea putin "reprezentat"). Si iar a
crescut, si a crescut, softurile, protocoalele, protectiile, etc. au devenit
din ce in ce mai eficiente...
Important va fi sa retinem ca Internetul, chiar si la ora actuala, nu este
ceva public cu adevarat. Exista grupari elitiste, academice, etc. iar partea
sa publica este utilizata cel mai mult in interese "de interactiune sociala"
el fiind considerat mai mutt un fel de loc unde gasesti aproape orice dar
si posibilitatea de a fi tu insusi fara a fi "pus la punct"... Astfel,
pe langa principalul rol al Internetului, de a permite un schimb nelimitat
si nerestrictionat de informatii, s-a ajuns si la acela de a fi un fel
de reprezentant al gesturilor sociale, de manifestare a ideilor pro si
contra sistemelor, etc. crescand pericolul afectarii retelei de asa-zisii
teroristi ai internetului. In plus nu trebuie uitat ca internetul este
un fel de televiziune interactiva unde, oricat s-ar combate acest lucru,
principalul element cautat este audienta are permite sa se poate lua in
calcul comertul electronic, elementele de publicitate, s.a. Poate ca datorita
acestui lucru tendintele de dezvoltare spre o retea cu adevarat publica
sunt evidente, si se fac destule eforturi in acest sens.
Poate ca, din motivele care se pot deduce din randurile de mai sus, se
poate spune ca marketingul de internet are o istorie relativ noua (de maxim
5 ani).
Asemenea marketingului clasic, referitor la cel "de internet" se va vorbi
relativ despre aceleasi lucruri. Astfel, in primul rand trebuie sa iei
in calcul elementele demografice, adica pentru ce grup uman realizezi situl
respectiv. Bineinteles ca nu ne mai gandim la produs care va avea o structura
de "studiu:" de genul: Produs (crearea si dezvoltarea produsului), Pretul
(determinarea pretului si politicile lui) si Promovarea (care tine cont
de dinamica cererii produsului reper - estimata sau constatata, fara o
limitare efectiva doar la reclama). Apoi abia se va vorbi despre gesturi
efective de marketing, care sunt reprezentate de studiile necesare unei
oferte optime prin internet, posibilitatea de a acoperi cererea creata,
etc.
Bineinteles ca, la baza tuturor acestor eforturi, vor sta statisticile.
In acest caz nu trebuie sa uitati niciodata de o fraza celebra: "Minciuna
poate fi de mai multe feluri: minciuna efectiva, minciuna gogonata si statistica".
Multi vor spune, "bine, bine, dar statistica este un fel de matematica".
Ei nu gresesc ci, doar pierd din vedere faptul ca statistica are nevoie
de o interpretare adecvata. Daca se va ajunge la interpretari eronate aceasta
va aduce numai necazuri chiar daca ea poate fi transformata in aur.
Daca veti studia prima parte a acestei documentatii ("Ratiuni ale marketingului
de Internet") veti sesiza ca parametrii sunt destul de greu de "tinut in
mana" si va fi nevoie sa se tina cont in primul rand de urmatoarele elemente:
- Primul pas este reprezentat de "PREZENTA pe Internet". Deci, inainte
de toate va trebui sa analizati daca este cazul sau nu sa va angajati in
"prezenta pe Internet" deoarece acest lucru presupune enorm de multe eforturi
si atentie la detalii. Astfel, daca situl Dvs. ajunge pe Internet inainte
de a avea o forma relativ "prezentabila" (si cea mai buna forma este cea
cat mai finala cu putinta) el va fi foarte repede trecut in uitare deoarece
utilizatorilor nu prea le place sa ajunga la adresa dorita/ cautata si
sa dea peste "Site under construction" sau chestii amabile dar cu acelasi
inteles. Si, cum se poate face acest lucru? Nu cumva prin cunoasterea tuturor
obiectivelor Dvs. in cele mai mici detalii fie pentru functionalitatea
sitului, fie pentru inserarea elementelor corecte pe cuprinsul acestuia?
Si, atunci cand va ganditi la aceste obiective ar trebuie sa va intrebati
macar urmatoarele: doriti sa se stie mai multe despre experienta Dvs. produsele
si serviciile oferite, etc.; doriti sa descoperiti/ cuceriti noi piete;
doriti sa eficientizati anumite operatii legate de produse, servicii, etc.;
doriti sa consolidati relatiile cu vechii clienti si sa aveti acces la
altii noi, indiferent de plasamentul geografic al acestora... Abia dupa
ce v-ati gandit la maximum posibil de intrebari legate de situl Dvs. puteti
proceda la proiectarea lui si, apoi, la crearea lui si plasare in spatiul
WWW.
- Al doilea pas este reprezentat de existenta retelei. Nu va imaginati
ca ma refer aici la reteaua Internet.Ea exista... Este vorba despre posibila
Dvs. retea deschisa cu lumea prin intermediul plasarii sitului pe internet.
Daca situl este unul de vanzari este necesar sa aveti puse la punct toate
elementele retelei de vanzare, daca livrati materiale, intretineti forumuri,
chat-uri, servere gaming s.a. va trebui sa aveti pus la punct un intreg
sistem de operare care sa asigure "rularea" in bune conditii a sitului.
Distractiv este ca si cei care isi fac o pagina personala trebuie sa se
gandeasca la aceleasi lucruri: "intru sau nu in retea", "am de gand sa
am poza acolo si atat", etc. Si, toate acestea nu i-au in calcul posibilitatea
ca Dvs. sa aveti un servici de mail direct, tip automaticaly reply sau
altele asemenea care vor necesita eforturi relativ mari din partea sitului
sau a celui care nu a gandit inainte de a face ceva de acest fel.
- Declararea domeniului sitului. Chestia aceasta nu este ceva tehnic
ci, pur si simplu, pentru o oarecare eficienta in ceea ce priveste accesul
catre Dvs. este necesar sa va asignati un domeniu: cum sunt business, entertaiment
(afaceri, distractie) s.a. (ajuta motoarele de cautare, serviciile de statistica
si prezentare, etc.) Acest lucru fie ca se va regasi in declaratiile Dvs.
inserate chiar in paginile Html, fie in cele declarate prestatorilor de
statistici, cat si in forma generala de activitate. In plus, din ratiuni
de "atragere", este foarte posibil sa transformati situl Dvs. intr-un portal,
pentru a atrage cat mai multe persoane spre adevaratul Dvs. interes (o
anume oferta). In acest moment declararea sectiunilor devine aproape obligatorie.
Si, ar fi cazul sa nu uit sa va amintesc de faptul ca lumea internetului,
sub toata diversitatea sa, este destul de bine organizata. Astfel, s-ar
putea sa fie nevoie sa stiti ca siturile "mai serioase" au urmatoarele
forme de prezentare: 1. Publicatii (prezentari de stiri, materiale documentare,
analize, etc.), 2. Profil de companie (de genul cine esti, ce faci, unde
esti, cum se poate ajunge la tine, etc.), 3. Recrutare de personal (acest
tip de site poate fi implementat si in profil de companie dar s-a constatat
ca siturile speciale, dedicate, sunt mult mai eficiente in atingere unui
asemenea obiectiv), 4. Educatie si didactic (unde, pe langa manuale, documentatii,
etc. se pot implementa si cataloage de marfuri, servicii, chestii tip service,
cursuri si altele asemenea cu diverse obiective), 5. Public relations -
Relatii publice (unde vor fi oferite servicii de comunitate/ sociale, relatii
de interes general, etc.), 6. Retele (o acumulare de link-uri care sa asigure
o acoperire cat mai eficenta si cat mai calitativa catre anumite domenii
tinta - aici se poate include si crearea unei retele intranet cu functii
diverse la nivelul unei societati, comunitati s.a.), Produse multimedia
(cum sunt serverele de jocuri, de distributie produse multimedia, software,
s.a.). Si exemplele ar putea continua, fiecare analist avand dreptul si
posibilitatea de a diversifica gamele fie pentru a mari acuratetea fie,
pur si simplu, fiindca asa vede el problema.
- Urmeaza poate cea mai majora problema, cea a serviciilor de hosting.
Variantele sunt multiple, fiind reprezentate fie de realizarea unui server
propriu care sa fie non-stop on-line pe internet, fie de apelul la serviciile
unui prestator. Prima varianta este cea mai eficienta dar si cea mai costisitoare
si este indicata doar atunci cand aveti cu adevarat de gand sa faceti treaba
pe internet. A doua prezinta multiple "asperitati". Ea ridica anumite costuri,
prezinta ingradiri relative si, de multe ori este destul de nesigura. Oare
mai este cazul sa subliniem cat de importanta este alegerea unei variante
corecte? Daca nu ganditi cresteti sansele sa aruncati bani pe geam pentru
un simplu moft si atunci va invit sa ii donati subsemnatului decat sa se
piarda aiurea...
- Publicitatea nu este ceva care poate fi ignorat. Si aici ma refer
atat la publicitatea sitului propriu cat si la posibilitatea de a insera
publicitate (contra cost sau nu) chiar in situl Dvs. In primul caz ne referim
la situri care au nevoie de o ascensiune rapida si, apoi, de mentinere
la anumiti parametri de functionare. In al doilea caz ne referim la siturile
"celebre" care au un numar de accesanti relativ mare si cat mai constant.
Aici se pune problema exact ca si in cazul televiziunilor. Cu cat ai audienta
mai mare, cu atat vei fi mai cautat de cei care doresc reclama si, cu atat
mai mult ai dreptul sa ceri un pret mai mare pentru inserarea acestei publicitati.
Deci, atentie, deoarece este posibil sa aveti avantaje daca va ganditi
bine inainte de toate...
- Problematica deschiderii de piete internationale este una destul
de serioasa, cel putin atunci cand vorbim despre noi, romanii. In conditiile
minunate de evolutie economica actuala totul trebuie sa fie cat mai gratis
cu putinta (oricum, si asa, sunt necesare unele cheltuieli pentru a se
ajunge la situl Dvs.). Si, atunci, in disperare de cauza, ne vedem nevoiti
sa ajungem acolo unde sunt banii si, culmea, internetul reduce aceasta
problema la coeficient de dificultate "0" (zero). Deci, ganditi si faceti
bani! Daca se alege corect forma de activitate, daca se analizeaza corect
parametrii de marketing, etc. este imposibil sa nu va umpleti de bani intr-un
timp foarte scurt. Si, fara a gresi, va asigur ca trebuie sa dati dovada
doar de doua lucruri mari si late: CALITATE SI SERIOZITATE.
- Si ar mai fi cateva probleme dar, toate la vremea lor...
![]() |
|