![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 62 k; Imprimare: 5 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. I – Definiţii.
(Art.
1251) Semnificaţia unor termeni şi expresii.
ART. 1251
- (1) În sensul prezentului titlu,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. achiziţie reprezintă bunurile şi
serviciile obţinute sau care urmează a fi obţinute de o persoană
impozabilă,
prin următoarele operaţiuni: livrări de bunuri şi/sau prestări de
servicii, efectuate
sau care urmează a fi efectuate de altă persoană către această persoană
impozabilă, achiziţii intracomunitare şi importuri de bunuri;
2. achiziţie intracomunitară are înţelesul
art. 1301;
3. active corporale fixe reprezintă orice
activ deţinut pentru a fi utilizat în producţia sau livrarea de
bunuri ori în
prestarea de servicii, pentru a fi închiriat terţilor sau pentru
scopuri
administrative, dacă acest activ are durata normală de utilizare mai
mare de un
an şi valoare mai mare decât limita prevăzută prin hotărâre
a Guvernului sau
prin prezentul titlu;
4. activitate economică are înţelesul
prevăzut la art. 127 alin. (2). Atunci când o persoană desfăşoară
mai multe
activităţi economice, prin activitate economică se înţelege toate
activităţile
economice desfăşurate de aceasta;
5. baza de impozitare reprezintă
contravaloarea unei livrări de bunuri sau prestări de servicii
impozabile, a
unui import impozabil sau a unei achiziţii intracomunitare impozabile,
stabilită conform cap. VII;
6. bunuri reprezintă bunuri corporale mobile
şi imobile, prin natura lor sau prin destinaţie. Energia electrică,
energia
termică, gazele naturale, agentul frigorific şi altele de această
natură se
consideră bunuri corporale mobile;
7. produse accizabile sunt produsele energetice,
alcoolul şi băuturile alcoolice, precum şi tutunul prelucrat, astfel
cum sunt
definite la titlul VII din prezenta lege, cu excepţia gazului livrat
prin
intermediul unui sistem de gaze naturale situat pe teritoriul
Comunităţii sau
prin orice reţea conectată la un astfel de sistem;
Notă:
Între data de 1 august 2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G.
nr. 106/ 2007
– pct. 7 a avut forma: produse accizabile reprezintă următoarele bunuri
supuse
accizelor, conform legislaţiei în vigoare: a) uleiuri minerale;
b) alcool şi
băuturi alcoolice; c) tutun prelucrat.
Între
data de 18 octombrie 2007 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr.
109/ 2009 –
pct. 7 a avut forma: produse accizabile sunt produsele energetice,
alcoolul şi
băuturile alcoolice şi tutunul prelucrat, astfel cum sunt definite de
legislaţia în vigoare, cu excepţia gazului distribuit prin
sistemul de
distribuţie a gazelor naturale şi a energiei electrice.
Între
data de 13 octombrie 2009 şi data de 30 decembrie 2010 – O.U.G. nr.
117/ 2010 –
pct. 7 a avut forma: produse accizabile sunt produsele energetice,
alcoolul şi
băuturile alcoolice şi tutunul prelucrat, astfel cum sunt definite la
titlul
VII din prezenta lege, cu excepţia gazului distribuit prin sistemul de
distribuţie a gazelor naturale şi a energiei electrice.
8. codul de înregistrare în scopuri de TVA
reprezintă codul prevăzut la art. 154 alin. (1), atribuit de către
autorităţile
competente din România persoanelor care au obligaţia să se
înregistreze conform
art. 153 sau 1531, sau un cod de înregistrare similar,
atribuit de
autorităţile competente dintr-un alt stat membru;
9. data aderării este data la care România
aderă la Uniunea Europeană;
10. decont de taxă reprezintă decontul care se
întocmeşte şi se depune conform art. 1562;
11. Directiva 112 este Directiva 2006/112/CE a
Consiliului Uniunii Europene din 28 noiembrie 2006 privind sistemul
comun al
taxei pe valoarea adăugată, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. L 347 din 11 decembrie 2006, cu modificările şi
completările ulterioare. Referirile din facturile transmise de
furnizori/prestatori din alte state membre la articolele din Directiva
a 6-a,
respectiv Directiva 77/388/CE a Consiliului din 17 mai 1977 privind
armonizarea
legislaţiilor statelor membre referitoare la impozitul pe cifra de
afaceri -
sistemul comun privind taxa pe valoarea adăugată: baza unitară de
stabilire,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE)
nr. L 145 din 3
iunie 1977, vor fi considerate referiri la articolele corespunzătoare
din
Directiva 112, conform tabelului de corelări din anexa XII la această
directivă;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 18 octombrie 2006 – O.U.G. nr. 106/ 2006 – pct. 11 a
avut
forma: Directiva a 6-a este Directiva 77/388/CE a Consiliului din 17
mai 1977,
privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la
impozitul pe
cifra de afaceri - sistemul comun privind taxa pe valoarea adăugată:
baza
unitară de stabilire, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene
(JOCE) nr. L 145 din 13 iunie 1977, cu modificările şi completările
ulterioare.
12. factura reprezintă documentul prevăzut la
art. 155;
13. importator reprezintă persoana pe numele
căreia sunt declarate bunurile, în momentul în care taxa la
import devine
exigibilă, conform art. 136, şi care în cazul importurilor
taxabile este
obligată la plata taxei conform art. 1511;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 13 octombrie 2009 – pct. 13 a avut forma: importator
reprezintă
persoana pe numele căreia sunt declarate bunurile, în momentul
în care taxa la
import devine exigibilă, conform art. 136.
14. întreprindere mică reprezintă o persoană
impozabilă care aplică regimul special de scutire prevăzut la art. 152
sau,
după caz, un regim de scutire echivalent, în conformitate cu
prevederile legale
ale statului membru în care persoana este stabilită, potrivit
art. 281-292 din
Directiva 112;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – pct. 14 a
avut
forma: întreprindere mică reprezintă o persoană impozabilă care
aplică regimul
special de scutire prevăzut la art. 152 sau, după caz, un regim de
scutire
echivalent, în conformitate cu prevederile legale ale statului
membru în care
persoana este stabilită, conform art. 24 şi 24 (a) ale Directivei a 6-a.
15. livrare intracomunitară are înţelesul
prevăzut la art. 128 alin. (9);
16. livrare către sine are înţelesul prevăzut
la art. 128 alin. (4);
17. perioada fiscală este perioada prevăzută
la art. 1561;
18. persoană impozabilă are înţelesul art. 127
alin. (1) şi reprezintă persoana fizică, grupul de persoane, instituţia
publică, persoana juridică, precum şi orice entitate capabilă să
desfăşoare o
activitate economică;
19. persoană juridică neimpozabilă reprezintă
persoana, alta decât persoana fizică, care nu este persoană
impozabilă, în
sensul art. 127 alin. (1);
20. persoană neimpozabilă reprezintă persoana
care nu îndeplineşte condiţiile art. 127 alin. (1) pentru a fi
considerată
persoană impozabilă;
21. persoană reprezintă o persoană impozabilă
sau o persoană juridică neimpozabilă sau o persoană neimpozabilă;
22. plafon pentru achiziţii intracomunitare
reprezintă plafonul stabilit conform art.126 alin. (4) lit. b);
23. plafon pentru vânzări la distanţă
reprezintă plafonul stabilit conform art. 132 alin. (2) lit. a);
24. prestarea către sine are înţelesul
prevăzut la art. 129 alin. (4);
25. regim vamal suspensiv reprezintă, din
punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată, regimurile şi
destinaţiile
vamale prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7;
26. servicii furnizate pe cale electronică
sunt: furnizarea şi conceperea de site-uri informatice, mentenanţa la
distanţă
a programelor şi echipamentelor, furnizarea de programe informatice -
software
- şi actualizarea acestora, furnizarea de imagini, de texte şi de
informaţii şi
punerea la dispoziţie de baze de date, furnizarea de muzică, de filme
şi de
jocuri, inclusiv jocuri de noroc, transmiterea şi difuzarea de emisiuni
şi
evenimente politice, culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, de
divertisment şi furnizarea de servicii de învăţământ la
distanţă. Atunci când
furnizorul de servicii şi clientul său comunică prin curier electronic,
aceasta
nu înseamnă in sine că serviciul furnizat este un serviciu
electronic;
27. taxă înseamnă taxa pe valoarea adăugată,
aplicabilă conform prezentului titlu;
28. taxă colectată reprezintă taxa aferentă
livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii taxabile, efectuate
de
persoana impozabilă, precum şi taxa aferentă operaţiunilor pentru care
beneficiarul este obligat la plata taxei, conform art. 150-1511;
29. taxă deductibilă reprezintă suma totală a
taxei datorate sau achitate de către o persoană impozabilă pentru
achiziţiile
efectuate;
30. taxă de dedus reprezintă taxa aferentă achiziţiilor,
care poate fi dedusă conform art. 145 alin. (2)-(4);
31. taxă dedusă reprezintă taxa deductibilă,
care a fost efectiv dedusă;
32. vânzarea la distanţă reprezintă o livrare
de bunuri care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru
în alt stat
membru de către furnizor sau de altă persoană în numele acestuia
către un
cumpărător persoană impozabilă sau persoană juridică neimpozabilă, care
beneficiază de derogarea prevăzută la art. 126 alin. (4), sau către
orice altă
persoană neimpozabilă, în condiţiile prevăzute la art. 132 alin.
(2)-(7).
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – pct. 32 a
avut
forma: vânzarea la distanţă reprezintă o livrare de bunuri care
sunt expediate
sau transportate dintr-un stat membru în alt stat membru de către
furnizor sau
de altă persoană în numele acestuia.
(2) În înţelesul
prezentului titlu:
a) o persoană impozabilă care are sediul
activităţii economice în România este considerată a fi
stabilită în România;
b) o persoană impozabilă care are sediul
activităţii economice în afara României se consideră că
este stabilită în
România dacă are un sediu fix în România, respectiv
dacă dispune în România de
suficiente resurse tehnice şi umane pentru a efectua regulat livrări de
bunuri
şi/sau prestări de servicii impozabile;
c) o persoană impozabilă care are sediul
activităţii economice în afara României şi care are un
sediu fix în România
conform lit. b) este considerată persoană impozabilă care nu este
stabilită în
România pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii
realizate la care
sediul fix de pe teritoriul României nu participă.
Notă:
Între data de 1 august 2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G.
nr. 109/ 2009
– alin. (2) a avut forma: În înţelesul prezentului titlu:
a) o persoană
impozabilă are un sediu fix în România dacă dispune
în România de suficiente
resurse tehnice şi umane pentru a efectua regulat livrări de bunuri
şi/sau
prestări de servicii impozabile; b) o persoană impozabilă este
stabilită în România
în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii: 1. persoana
impozabilă are în România un sediu central, o sucursală, o
fabrică, un atelier,
o agenţie, un birou, un birou de vânzări sau cumpărări, un
depozit sau orice
altă structură fixă, cu excepţia şantierelor de construcţii; 2.
structura este
condusă de o persoană împuternicită să angajeze persoana
impozabilă în
relaţiile cu clienţii şi furnizorii; 3. persoana care angajează
persoana
impozabilă în relaţiile cu clienţii şi furnizorii să fie
împuternicită să
efectueze achiziţii, importuri, livrări de bunuri şi prestări pentru
persoana
impozabilă; 4. obiectul de activitate al structurii respective să fie
livrarea
de bunuri sau prestarea de servicii, conform prezentului titlu.
Norme metodologice:
1. (1) Locul unde o persoană impozabilă
îşi are stabilit sediul
activităţii economice este locul unde sunt adoptate deciziile esenţiale
privind
managementul persoanei impozabile şi unde sunt exercitate funcţiile
administraţiei sale centrale. Pentru a stabili locul unde o persoană
impozabilă
îşi are stabilit sediul activităţii sale economice este necesar
să se aibă în
vedere o serie de factori, cum ar fi, în cazul persoanelor
juridice, sediul
înregistrat al acestora, locul unde se desfăşoară administraţia
centrală, locul
unde se întrunesc directorii şi locul, de regulă acelaşi, unde se
stabileşte
politica generală a companiei. De asemenea, mai pot fi avuţi în
vedere şi alţi
factori, cum ar fi locul unde domiciliază principalii directori, locul
unde se
întrunesc adunările generale, locul unde sunt stocate documentele
administrative şi contabile, precum şi locul unde tranzacţiile
financiare şi în
special cele bancare sunt realizate în principal. Faptul că locul
de la care
sunt realizate efectiv activităţile de persoana impozabilă nu este
situat
într-un stat membru nu exclude posibilitatea ca persoana
impozabilă să aibă
stabilit sediul activităţii sale economice în statul membru
respectiv. Prezenţa
unei cutii poştale sau a unor reprezentanţe comerciale nu poate fi
considerată
ca sediu al activităţii economice a unei persoane impozabile, dacă nu
sunt
îndeplinite condiţiile menţionate în tezele anterioare.
(2) În cazul persoanelor fizice care sunt
persoane impozabile
pentru care nu poate fi identificat un sediu al activităţii economice
în sensul
alin. (1), domiciliul stabil al acestor persoane va fi considerat
sediul
activităţii economice, în scopul determinării statului în
care acestea sunt
stabilite, în sensul art. 1251 alin. (2) lit. a) din
Codul Fiscal.
(3) În scopul aplicării prevederilor art.
1251 alin. (2)
lit. c) şi art. 150 din Codul fiscal:
a) dacă sediul fix din România al unei
persoane impozabile care are sediul activităţii economice în
afara României nu
participă la livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, respectiv
resursele
tehnice şi/sau umane din România nu sunt utilizate pentru
realizarea acestor
operaţiuni, se consideră că persoana impozabilă nu este stabilită
în România
pentru respectivele operaţiuni;
b) dacă sediul fix din România al unei
persoane impozabile care are sediul activităţii economice în
afara României
participă la livrarea de bunuri sau prestarea de servicii înainte
sau în timpul
realizării acestor operaţiuni sau conform unor înţelegeri este
prevăzut că
sediul fix poate să intervină ulterior derulării operaţiunilor pentru
operaţiuni post-vânzare ori pentru respectarea unor clauze
contractuale de
garanţie şi această potenţială participare nu constituie o operaţiune
separată
din perspectiva TVA, măsura în care sunt utilizate resursele
umane şi/sau
materiale în legătură cu aceste operaţiuni nu este relevantă,
deoarece se va
considera că în orice situaţie acest sediu fix participă la
realizarea
operaţiunilor respective;
c) atunci când resursele tehnice şi/sau umane
ale sediului fix din România al unei persoane impozabile care are
sediul
activităţii economice în afara României sunt utilizate
numai pentru scopuri
administrative-suport, cum sunt serviciile de contabilitate, de emitere
a
facturilor şi colectarea titlurilor de creanţă, utilizarea acestor
resurse nu
va fi considerată ca participare la realizarea de livrări de bunuri sau
prestări de servicii, fiind tratate doar ca servicii-suport necesare
îndeplinirii obligaţiilor legate de aceste operaţiuni. În
această situaţie, se
va considera că persoana impozabilă nu este stabilită în
România pentru aceste
operaţiuni;
d) atunci când factura este emisă indicând
codul de înregistrare în scopuri de TVA al sediului fix din
România, acesta va
fi considerat că a participat la livrarea de bunuri sau la prestarea de
servicii, cu excepţia situaţiei în care persoana impozabilă poate
face dovada
contrariului.
(4) Atunci când gazul sau energia
electrică sunt livrate de o persoană impozabilă sau către o persoană
impozabilă
care deţine în România o licenţă care îi permite să
desfăşoare activitatea
economică în sectorul gazului sau al energiei electrice,
incluzând şi cumpărări
şi revânzări ale gazului natural sau ale energiei electrice,
existenţa licenţei
în sine nu este suficientă pentru a considera că respectiva
persoană impozabilă
are un sediu fix în România. Pentru ca sediul fix să existe
în România este
necesar ca persoana impozabilă să îndeplinească condiţiile art.
1251
alin. (2) lit. b).
(3) Mijloacele de
transport noi la care se face referire la art. 126 alin. (3) lit. b) şi
la art.
143 alin. (2) lit. b) sunt cele prevăzute la lit. a) şi care
îndeplinesc
condiţiile de la lit. b), respectiv:
a) mijloacele de transport reprezintă o navă
care depăşeşte 7,5 m lungime, o aeronavă a cărei greutate la decolare
depăşeşte
1.550 kg sau un vehicul terestru cu motor a cărui capacitate depăşeşte
48 cmc
sau a cărui putere depăşeşte 7,2 kW, destinate transportului de
pasageri sau
bunuri, cu excepţia:
1. navelor destinate navigaţiei maritime,
utilizate pentru transportul internaţional de persoane şi/sau de
bunuri, pentru
pescuit ori altă activitate economică sau pentru salvare ori asistenţă
pe mare;
şi
2. aeronavelor utilizate de companiile
aeriene care realizează în principal transport internaţional de
persoane şi/sau
de bunuri cu plată;
b) condiţiile care trebuie îndeplinite sunt:
1. în cazul unui vehicul terestru, acesta să
nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrării în
funcţiune sau să
nu fi efectuat deplasări care depăşesc 6.000 km;
2. în cazul unei nave, aceasta să nu fi fost
livrată cu mai mult de 3 luni de la data intrării în funcţiune
sau să nu fi
efectuat deplasări a căror durată totală depăşeşte 100 de ore;
3. în cazul unei aeronave, aceasta să nu fi
fost livrată cu mai mult de 3 luni de la data intrării în
funcţiune sau să nu
fi efectuat zboruri a căror durată totală depăşeşte 40 de ore.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori