![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,15 M; Imprimare: 10 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. V - Locul operaţiunilor cuprinse în sfera de
aplicare a
taxei.
(Art.
133) Locul prestării de servicii.
ART. 133 - (1) În vederea aplicării regulilor
referitoare la locul de prestare a serviciilor:
a) o persoană impozabilă care desfăşoară şi
activităţi sau operaţiuni care nu sunt considerate impozabile în
conformitate
cu art. 126 alin. (1)-(4) este considerată persoană impozabilă pentru
toate
serviciile care i-au fost prestate;
b) o persoană juridică neimpozabilă care este
înregistrată în scopuri de TVA este considerată persoană
impozabilă.
(2) Locul de
prestare a serviciilor către o persoană impozabilă care acţionează ca
atare
este locul unde respectiva persoană care primeşte serviciile îşi
are stabilit
sediul activităţii sale economice. Dacă serviciile sunt furnizate către
un
sediu fix al persoanei impozabile, aflat în alt loc decât
cel în care persoana
îşi are sediul activităţii sale economice, locul de prestare a
serviciilor este
locul unde se află respectivul sediu fix al persoanei care primeşte
serviciile.
În absenţa unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a
serviciilor
este locul unde persoana impozabilă care primeşte aceste servicii
îşi are domiciliul
stabil sau reşedinţa obişnuită.
(3) Locul de
prestare a serviciilor către o persoană neimpozabilă este locul unde
prestatorul îşi are stabilit sediul activităţii sale economice.
Dacă serviciile
sunt prestate de la un sediu fix al prestatorului, aflat în alt
loc decât locul
în care persoana impozabilă şi-a stabilit sediul activităţii
economice, locul
de prestare a serviciilor este locul unde se află respectivul sediu
fix. În
absenţa unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a
serviciilor este
locul unde prestatorul îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa
obişnuită.
(4) Prin excepţie
de la prevederile alin. (2) şi (3), pentru următoarele prestări de
servicii,
locul prestării este considerat a fi:
a) locul unde sunt situate bunurile imobile,
pentru prestările de servicii efectuate în legătură cu bunurile
imobile,
inclusiv serviciile prestate de experţi şi agenţi imobiliari, de cazare
în
sectorul hotelier sau în sectoare cu funcţie similară, precum
tabere de vacanţă
sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de
utilizare a
bunurilor imobile, pentru servicii de pregătire şi coordonare a
lucrărilor de
construcţii, precum serviciile prestate de arhitecţi şi de societăţile
care
asigură supravegherea pe şantier;
b) locul unde se efectuează transportul, în
funcţie de distanţele parcurse, în cazul serviciilor de transport
de călători;
c) Abrogată.
Notă: Între data de 13 octombrie
2009 şi data de 30 decembrie 2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010 – când a
fost
abrogată, lit. c) a avut forma: locul prestării efective, în
cazul serviciilor
principale şi auxiliare legate de activităţi culturale, artistice,
sportive,
ştiinţifice, educaţionale, de divertisment sau alte activităţi
similare, cum ar
fi târgurile şi expoziţiile, inclusiv serviciile prestate de
organizatorii
acestor activităţi.
d) locul prestării efective, pentru
serviciile de restaurant şi catering, cu excepţia celor prestate
efectiv la
bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor pe parcursul unei
părţi a unei
operaţiuni de transport de călători efectuate în cadrul
Comunităţii;
e) locul unde mijlocul de transport este pus
efectiv la dispoziţia clientului, în cazul închirierii pe
termen scurt a unui
mijloc de transport. Prin termen scurt se înţelege posesia sau
utilizarea
continuă a mijlocului de transport pe o perioadă de maximum 30 de zile
şi, în
cazul ambarcaţiunilor maritime, pe o perioadă de maximum 90 de zile;
f) locul de plecare a transportului de
călători, pentru serviciile de restaurant şi catering furnizate efectiv
la
bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor în timpul unei
părţi a unei
operaţiuni de transport de călători efectuată în Comunitate.
Parte a unei
operaţiuni de transport de călători efectuată în Comunitate
înseamnă acea parte
a operaţiunii efectuate, fără escală în afara Comunităţii,
între punctul de
plecare şi punctul de sosire a transportului de călători. Punctul de
plecare a
unui transport de călători înseamnă primul punct stabilit pentru
îmbarcarea
călătorilor în interiorul Comunităţii, dacă este cazul, după o
oprire în afara
Comunităţii. Punctul de sosire a unui transport de călători
înseamnă ultimul
punct stabilit pentru debarcarea în interiorul Comunităţii a
călătorilor care
s-au îmbarcat în Comunitate, dacă este cazul înaintea
unei opriri în afara Comunităţii.
În cazul unei călătorii dus-întors, traseul de retur este
considerat o
operaţiune de transport separată.
(5) Prin excepţie
de la prevederile alin. (3), locul următoarelor servicii este
considerat a fi:
a) locul în care este efectuată operaţiunea
principală în conformitate cu prevederile prezentului titlu,
în cazul
serviciilor prestate de un intermediar care acţionează în numele
şi în contul
altei persoane şi beneficiarul este o persoană neimpozabilă;
b) locul unde are loc transportul,
proporţional cu distanţele parcurse, în cazul serviciilor de
transport de
bunuri, altul decât transportul intracomunitar de bunuri, către
persoane
neimpozabile;
c) locul de plecare a unui transport
intracomunitar de bunuri, pentru serviciile de transport intracomunitar
de
bunuri prestate către persoane neimpozabile. Prin transport
intracomunitar de
bunuri se înţelege orice transport de bunuri ale cărui loc de
plecare şi loc de
sosire sunt situate pe teritoriile a două state membre diferite. Loc de
plecare
înseamnă locul unde începe efectiv transportul de bunuri,
indiferent de
distanţele parcurse pentru a ajunge la locul unde se găsesc bunurile,
iar loc
de sosire înseamnă locul unde se încheie efectiv
transportul de bunuri;
d) locul în care se prestează efectiv
serviciile către persoane neimpozabile, în cazul următoarelor:
1. servicii constând în activităţi accesorii
transportului, precum încărcarea, descărcarea, manipularea şi
servicii similare
acestora;
2. servicii constând în lucrări asupra
bunurilor mobile corporale;
3. evaluări ale bunurilor mobile corporale;
e) locul unde beneficiarul este stabilit sau
îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită, dacă
respectivul beneficiar
este o persoană neimpozabilă care este stabilită sau îşi are
domiciliul stabil
sau reşedinţa obişnuită în afara Comunităţii, în cazul
următoarelor servicii:
1. închirierea bunurilor mobile corporale, cu
excepţia tuturor mijloacelor de transport;
2. operaţiunile de leasing având ca obiect
utilizarea bunurilor mobile corporale, cu excepţia tuturor mijloacelor
de
transport;
3. transferul şi/sau cesiunea drepturilor de
autor, brevetelor, licenţelor, mărcilor comerciale şi a altor drepturi
similare;
4. serviciile de publicitate;
5. serviciile consultanţilor, inginerilor,
juriştilor şi avocaţilor, contabililor şi experţilor contabili, ale
birourilor
de studii şi alte servicii similare, precum şi prelucrarea de date şi
furnizarea de informaţii;
6. operaţiunile de natură financiar-bancară
şi de asigurări, inclusiv reasigurări, cu excepţia închirierii de
seifuri;
7. punerea la dispoziţie de personal;
8. acordarea accesului la un sistem de gaze
naturale situat pe teritoriul Comunităţii sau la o reţea conectată la
un astfel
de sistem, la reţeaua de energie electrică ori la reţelele de
încălzire sau de
răcire, transportul şi distribuţia prin intermediul acestor sisteme ori
reţele,
precum şi alte prestări de servicii legate direct de acestea;
Notă: Între data de 13 octombrie
2009 şi data de 30 decembrie 2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010 – pct. 8 a
avut forma:
acordarea accesului la sistemele de distribuţie a gazelor naturale şi a
energiei electrice, inclusiv serviciile de transport şi transmitere
prin
intermediul acestor sisteme, precum şi alte prestări de servicii legate
direct
de acestea.
9. serviciile de telecomunicaţii. Sunt
considerate servicii de telecomunicaţii serviciile având ca
obiect
transmiterea, emiterea şi recepţia de semnale, înscrisuri,
imagini şi sunete
sau informaţii de orice natură, prin cablu, radio, mijloace optice sau
alte
mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului de utilizare a
mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau recepţii.
Serviciile de
telecomunicaţii cuprind, de asemenea, şi furnizarea accesului la
reţeaua
mondială de informaţii. În cazul în care serviciile de
telecomunicaţii sunt
prestate de către o persoană care îşi are stabilit sediul
activităţii economice
în afara Comunităţii sau care are un sediu fix în afara
Comunităţii de la care
serviciile sunt prestate sau care, în absenţa unui sediu al
activităţii economice
sau a unui sediu fix, îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa
obişnuită în
afara Comunităţii, către o persoană neimpozabilă care este stabilită,
are
domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită în Comunitate, se
consideră că locul
prestării este în România, dacă serviciile au fost efectiv
utilizate în
România;
10. serviciile de radiodifuziune şi
televiziune. În cazul în care serviciile de radiodifuziune
şi de televiziune
sunt prestate de către o persoană care îşi are stabilit sediul
activităţii sale
economice în afara Comunităţii sau care are un sediu fix în
afara Comunităţii
de la care serviciile sunt prestate sau care, în absenţa unui
sediu al
activităţii economice sau a unui sediu fix, îşi are domiciliul
stabil sau
reşedinţa obişnuită în afara Comunităţii, către o persoană
neimpozabilă care
este stabilită, are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită în
Comunitate, se
consideră că locul prestării este în România, dacă
serviciile au fost efectiv
utilizate în România;
11. serviciile furnizate pe cale electronică.
În cazul serviciilor furnizate pe cale electronică, prestate de o
persoană care
îşi are sediul activităţii economice în afara Comunităţii
sau care deţine un
sediu fix în afara Comunităţii de la care serviciile sunt
prestate sau care, în
absenţa unui sediu al activităţii economice sau a unui sediu fix,
îşi are
domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită în afara Comunităţii,
către o
persoană neimpozabilă care este stabilită, are domiciliul stabil sau
reşedinţa
obişnuită în România, se consideră că locul prestării este
în România;
12. obligaţia de a se abţine de la realizarea
sau exercitarea, total sau parţial, a unei activităţi economice sau a
unui
drept prevăzut la prezenta literă.
f) locul în care activităţile se desfăşoară
efectiv, în cazul serviciilor principale şi auxiliare legate de
activităţi
culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, educaţionale, de
divertisment sau
de activităţi similare, cum ar fi târgurile şi expoziţiile,
inclusiv în cazul
serviciilor prestate de organizatorii acestor activităţi, prestate
către
persoane neimpozabile;
Notă: Lit. f) a fost introdusă începând cu data de 30 decembrie 2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010.
g) locul de închiriere, cu excepţia închirierii pe
termen scurt, a unui mijloc de transport a unei persoane neimpozabile
este locul în care clientul este stabilit, îşi are
domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită. Prin închiriere se
înţeleg inclusiv serviciile de leasing de mijloace de transport.
Prin excepţie, locul de închiriere a unei ambarcaţiuni de
agrement unei persoane neimpozabile, cu excepţia închirierii pe
termen scurt, este locul unde ambarcaţiunea de agrement este pusă
efectiv la dispoziţia clientului, în cazul în care
serviciul respectiv este prestat efectiv de către prestator din locul
în care este situat sediul activităţii sale economice sau sediul
său fix. Prin termen scurt se înţelege deţinerea sau utilizarea
continuă a mijlocului de transport pe o perioadă de maximum 30 de zile
şi, în cazul ambarcaţiunilor maritime, pe o perioadă de maximum
90 de zile;
(6) Abrogat.
(7) Prin excepţie
de la prevederile alin. (2), locul următoarelor servicii este
considerat a fi:
a) în România, pentru serviciile constând
în
activităţi accesorii transportului, precum încărcarea,
descărcarea, manipularea
şi servicii similare acestora, servicii constând în lucrări
asupra bunurilor
mobile corporale şi evaluări ale bunurilor mobile corporale, servicii
de
transport de bunuri efectuate în România, când aceste
servicii sunt prestate
către o persoană impozabilă nestabilită pe teritoriul Comunităţii, dacă
utilizarea şi exploatarea efectivă a serviciilor au loc în
România;
b) locul în care evenimentele se desfăşoară
efectiv, pentru serviciile legate de acordarea accesului la evenimente
culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, educaţionale, de
divertisment sau
alte evenimente similare, cum ar fi târgurile şi expoziţiile,
precum şi pentru
serviciile auxiliare legate de acordarea acestui acces, prestate unei
persoane
impozabile.
Notă: Între data de 13 octombrie
2009 şi data de 30 decembrie 2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010 – alin. (7) a
avut
forma: Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru serviciile
constând în
activităţi accesorii transportului, precum încărcarea,
descărcarea, manipularea
şi servicii similare acestora, servicii constând în lucrări
asupra bunurilor
mobile corporale şi evaluări ale bunurilor mobile corporale, servicii
de
transport de bunuri efectuate în România, când aceste
servicii sunt prestate
către o persoană impozabilă nestabilită pe teritoriul Comunităţii,
locul
prestării se consideră a fi în România dacă utilizarea şi
exploatarea efectivă
a serviciilor au loc în România.
(8) Prin excepţie
de la prevederile alin. (2), pentru serviciile de transport de bunuri
efectuate
în afara Comunităţii, când aceste servicii sunt prestate
către o persoană
impozabilă stabilită în România, locul prestării se
consideră a fi în afara
Comunităţi, dacă utilizarea şi exploatarea efectivă a serviciilor au
loc în
afara Comunităţii. În aplicarea prezentului alineat serviciile de
transport de
bunuri efectuate în afara Comunităţii sunt serviciile de
transport al cărui
punct de plecare şi punct de sosire se află în afara Comunităţii,
acestea fiind
considerate efectiv utilizate şi exploatate în afara Comunităţii.
Notă: Alin. (8) a fost introdus începând cu data
de 30 decembrie
2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010.
Notă: Până la data de 1 august 2006 – Legea
nr. 343/ 2006 – art. 133 a avut forma: (1) Locul prestării de servicii
este
considerat a fi locul unde prestatorul îşi are stabilit sediul
activităţii
economice sau un sediu permanent de la care serviciile sunt efectuate
sau, în
lipsa acestora, domiciliul sau reşedinţa sa obişnuită. (2) Prin
excepţie de la
alin. (1), pentru următoarele prestări de servicii, locul prestării
este
considerat a fi: a) locul unde bunul imobil este situat, pentru
prestările de
servicii efectuate în legătură directă cu un bun imobil, inclusiv
prestaţiile
agenţiilor imobiliare şi de expertiză, ca şi prestările privind
pregătirea sau
coordonarea executării lucrărilor imobiliare, cum ar fi, de exemplu,
prestaţiile furnizate de arhitecţi şi serviciile de supervizare; b)
locul unde
se efectuează transportul, în funcţie de distanţele parcurse,
în cazul
transportului de bunuri şi de persoane; c) sediul activităţii economice
sau
sediul permanent al beneficiarului pentru care sunt prestate serviciile
sau, în
absenţa acestora, domiciliul sau reşedinţa obişnuită a beneficiarului
în cazul
următoarelor servicii: 1. închirierea de bunuri mobile corporale;
2.
operaţiunile de leasing având ca obiect utilizarea bunurilor
mobile corporale;
3. transferul şi/sau transmiterea folosinţei drepturilor de autor,
brevetelor,
licenţelor, mărcilor comerciale şi al altor drepturi similare; 4.
serviciile de
publicitate şi marketing; 5. serviciile de consultanţă, de inginerie,
juridice
şi de avocatură, serviciile contabililor şi experţilor contabili, ale
birourilor de studii şi alte servicii similare; 6. prelucrarea de date
şi
furnizarea de informaţii; 7. operaţiunile bancare, financiare şi de
asigurări,
inclusiv reasigurări, cu excepţia închirierii de seifuri; 8.
punerea la
dispoziţie de personal; 9. telecomunicaţiile. Sunt considerate servicii
de
telecomunicaţii serviciile având ca obiect transmiterea, emiterea
şi recepţia
de semnale, înscrisuri, imagini şi sunete sau informaţii de orice
natură prin
cablu, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice,
inclusiv
cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de
transmisii,
emiteri sau recepţii; serviciile de telecomunicaţii cuprind, de
asemenea, şi
furnizarea accesului la reţeaua mondială de informaţii; 10. serviciile
de
radiodifuziune şi de televiziune; 11. serviciile furnizate pe cale
electronică;
sunt considerate servicii furnizate pe cale electronică: furnizarea şi
conceperea de site-uri informatice, mentenanţă la distanţă a
programelor şi
echipamentelor, furnizarea de programe informatice - software - şi
actualizarea
acestora, furnizarea de imagini, de texte şi de informaţii şi punerea
la
dispoziţie de baze de date, furnizarea de muzică, de filme şi de
jocuri,
inclusiv jocuri de noroc, transmiterea şi difuzarea de emisiuni şi
evenimente
politice, culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, de divertisment
şi
furnizarea de servicii de învăţământ la distanţă. Atunci
când furnizorul de
servicii şi clientul său comunică prin curier electronic, aceasta nu
înseamnă
în sine că serviciul furnizat este un serviciu electronic; 12.
obligaţia de a
se abţine de la realizarea sau exercitarea, total sau parţial, a unei
activităţi economice sau a unui drept menţionat în prezenta
literă; 13.
prestările de servicii efectuate de intermediari care intervin în
furnizarea
prestărilor prevăzute în prezenta literă; d) locul unde sunt
prestate
serviciile, în cazul următoarelor servicii: 1. culturale,
artistice, sportive,
ştiinţifice, educative, de divertisment sau similare, inclusiv
serviciile
accesorii şi cele ale organizatorilor de astfel de activităţi; 2.
prestările
accesorii transportului, cum sunt: încărcarea, descărcarea,
manipularea, paza
şi/sau depozitarea bunurilor şi alte servicii similare; 3. expertize
privind
bunurile mobile corporale; 4. prestările efectuate asupra bunurilor
mobile
corporale.
Între data de 1 august 2006 şi data de 13
octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – art. 133 a avut forma: (1)
Locul
prestării de servicii este considerat a fi locul unde prestatorul este
stabilit
sau are un sediu fix de la care serviciile sunt efectuate. (2) Prin
derogare de
la prevederile alin. (1), pentru următoarele prestări de servicii,
locul
prestării este considerat a fi: a) locul unde sunt situate bunurile
imobile,
pentru prestările de servicii efectuate în legătură cu bunurile
imobile; b)
locul unde se efectuează transportul, în funcţie de distanţele
parcurse, în
cazul serviciilor de transport, altele decât cele de transport
intracomunitar
de bunuri; c) locul de plecare a unui transport intracomunitar de
bunuri. Prin
excepţie, în cazul în care serviciul de transport este
prestat unui client
care, pentru prestarea respectivă, furnizează un cod valabil de
înregistrare în
scopuri de TVA, atribuit de autorităţile competente dintr-un stat
membru, altul
decât cel de plecare a transportului, se consideră că transportul
are loc în
statul membru care a atribuit codul de înregistrare în
scopuri de TVA. Prin
transport intracomunitar de bunuri se înţelege orice transport de
bunuri ale
cărui: 1. loc de plecare şi loc de sosire sunt situate în două
state membre
diferite; sau 2. loc de plecare şi loc de sosire sunt situate în
acelaşi stat
membru, dar transportul este efectuat în legătură directă cu un
transport
intracomunitar de bunuri; d) locul în care se prestează
serviciile, în cazul
unei prestări de servicii constând în activităţi accesorii
transportului, cum
sunt încărcarea, descărcarea, manipularea şi servicii similare
acestora. Prin
excepţie, în cazul în care astfel de servicii implică
activităţi accesorii unui
transport intracomunitar de bunuri şi sunt prestate pentru un client
care
furnizează pentru prestaţia respectivă un cod de înregistrare
în scopuri de
TVA, valabil atribuit de autorităţile competente dintr-un stat membru,
altul
decât cel în care se prestează efectiv serviciile, se
consideră că prestarea
are loc în statul membru care a atribuit codul de
înregistrare în scopuri de
TVA; e) în statul membru de plecare a transportului, pentru
serviciile de
intermediere prestate în legătură cu un transport intracomunitar
de bunuri de
către intermediarii care acţionează în numele şi în contul
altor persoane. Prin
excepţie, în cazul în care clientul furnizează pentru
aceste servicii un cod valabil
de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit de autorităţile
competente dintr-un
stat membru, altul decât cel de plecare a transportului, se
consideră că
prestarea are loc în statul membru care a atribuit codul de
înregistrare în
scopuri de TVA; f) locul în care se prestează serviciile
accesorii, pentru
serviciile de intermediere prestate în legătură cu serviciile
accesorii
transportului intracomunitar de bunuri de către intermediarii care
acţionează
în numele şi în contul altor persoane. Prin excepţie,
în cazul în care clientul
furnizează pentru aceste servicii un cod de înregistrare în
scopuri de TVA,
valabil atribuit de autorităţile competente dintr-un stat membru, altul
decât
cel în care au fost prestate serviciile, se consideră că
prestarea are loc în
statul membru care a atribuit codul de înregistrare în
scopuri de TVA; g) locul
unde clientul căruia îi sunt prestate serviciile este stabilit
sau are un sediu
fix, cu condiţia ca respectivul client să fie stabilit sau să aibă un
sediu fix
în afara Comunităţii ori să fie o persoană impozabilă
acţionând ca atare,
stabilită sau care are un sediu fix în Comunitate, dar nu
în acelaşi stat cu
prestatorul, în cazul următoarelor servicii: 1. închirierea
bunurilor mobile
corporale, cu excepţia mijloacelor de transport; 2. operaţiunile de
leasing
având ca obiect utilizarea bunurilor mobile corporale, cu
excepţia mijloacelor
de transport; 3. transferul şi/sau transmiterea folosinţei drepturilor
de
autor, brevetelor, licenţelor, mărcilor comerciale şi a altor drepturi
similare; 4. serviciile de publicitate şi marketing; 5. serviciile
consultanţilor, inginerilor, juriştilor şi avocaţilor, contabililor şi
experţilor contabili, ale birourilor de studii şi alte servicii
similare; 6.
prelucrarea de date şi furnizarea de informaţii; 7. operaţiunile
bancare,
financiare şi de asigurări, inclusiv reasigurări, cu excepţia
închirierii de
seifuri; 8. punerea la dispoziţie de personal; 9. acordarea accesului
la
sistemele de distribuţie a gazelor naturale şi a energiei electrice,
inclusiv
serviciile de transport şi transmitere prin intermediul acestor reţele,
precum
şi alte prestări de servicii legate direct de acestea; 10.
telecomunicaţiile.
Sunt considerate servicii de telecomunicaţii serviciile având ca
obiect
transmiterea, emiterea şi recepţia de semnale, înscrisuri,
imagini şi sunete
sau informaţii de orice natură, prin cablu, radio, mijloace optice sau
alte
mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului de utilizare a
mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau recepţii.
Serviciile de
telecomunicaţii cuprind, de asemenea, şi furnizarea accesului la
reţeaua
mondială de informaţii. În cazul în care serviciile de
telecomunicaţii sunt
prestate de către o persoană stabilită în afara Comunităţii sau
care are un
sediu fix în afara Comunităţii de la care serviciile sunt
prestate, către o
persoană neimpozabilă care este stabilită, are domiciliul stabil sau
reşedinţa
obişnuită în Comunitate, se consideră că prestarea are loc
în România, dacă
serviciile au fost efectiv utilizate în România; 11.
serviciile de
radiodifuziune şi televiziune. În cazul în care serviciile
de radiodifuziune şi
de televiziune sunt prestate de către o persoană stabilită în
afara Comunităţii
sau care are un sediu fix în afara Comunităţii de la care
serviciile sunt
prestate, către o persoană neimpozabilă care este stabilită, are
domiciliul
stabil sau reşedinţa obişnuită în Comunitate, se consideră că
locul prestării
este în România, dacă serviciile au fost efectiv utilizate
în România; 12.
serviciile furnizate pe cale electronică. În cazul în care
serviciile furnizate
pe cale electronică sunt prestate de o persoană stabilită în
afara Comunităţii
sau care are un sediu fix în afara Comunităţii de la care
serviciile sunt
prestate, către o persoană neimpozabilă care este stabilită, are
domiciliul
stabil sau reşedinţa obişnuită în România, se consideră că
locul prestării este
în România; 13. obligaţia de a se abţine de la realizarea
sau exercitarea,
total sau parţial, a unei activităţi economice sau a unui drept
prevăzut la
prezenta literă; 14. prestările de servicii de intermediere, efectuate
de
persoane care acţionează în numele şi contul altor persoane,
când aceste
servicii sunt prestate în legătură cu serviciile prevăzute la
prezenta literă;
h) locul unde sunt prestate serviciile, în cazul următoarelor
servicii: 1.
servicii culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, educative, de
divertisment sau similare, inclusiv serviciile accesorii şi cele ale
organizatorilor de astfel de activităţi; 2. expertize privind bunurile
mobile
corporale, precum şi lucrările efectuate asupra acestora. Prin
excepţie, se
consideră că aceste servicii au loc: - în statul membru care a
atribuit codul
de înregistrare în scopuri de TVA, în cazul în
care aceste servicii sunt
prestate unui client care îi comunică prestatorului un cod de
înregistrare în
scopuri de TVA, valabil atribuit de autorităţile competente dintr-un
stat
membru, altul decât cel în care se prestează efectiv
serviciile, şi se referă
la bunuri transportate în afara statului membru în care
serviciile sunt
prestate; - în România, dacă o persoană impozabilă
stabilită în România exportă
temporar bunuri în afara Comunităţii, în scopul
expertizării sau pentru alte
lucrări efectuate asupra acestora, şi ulterior le reimportă, iar
serviciile
respective sunt tranzacţionate altor persoane, potrivit art. 129 alin.
(6); i)
locul operaţiunii de bază pentru serviciile de intermediere aferente
acestei
operaţiuni, prestate de intermediari care acţionează în numele şi
în contul
altor persoane, când aceste servicii sunt prestate în
legătură cu alte
operaţiuni decât cele prevăzute la lit. e), f) şi g). Prin
operaţiune de bază
se înţelege livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziţia
intracomunitară sau importul de bunuri efectuate de persoana în
numele şi în
contul căreia acţionează intermediarul. Prin excepţie, în cazul
în care, pentru
serviciile prestate, clientul a furnizat un cod de înregistrare
în scopuri de
TVA, atribuit de autorităţile competente dintr-un stat membru, altul
decât cel
în care se realizează operaţiunile, se consideră că prestarea are
loc în statul
membru care a atribuit codul de înregistrare în scopuri de
TVA. (3) Prin
derogare de la prevederile alin. (1), închirierea sau leasingul
de mijloace de
transport se consideră că are locul prestării: a) în
România, când aceste
servicii sunt prestate de o persoană impozabilă, stabilită sau care are
un
sediu fix în afara Comunităţii, de la care serviciile sunt
prestate, dacă
serviciile sunt efectiv utilizate în România de beneficiar;
b) în afara
Comunităţii, când aceste servicii sunt prestate de o persoană
impozabilă,
stabilită sau având sediul fix în România, de la care
serviciile sunt prestate,
dacă serviciile sunt efectiv utilizate în afara Comunităţii de
beneficiar.
Norme metodologice:
13. (1) Pentru stabilirea locului
prestării serviciilor potrivit prevederilor art. 133 alin. (2) şi (3)
din Codul
fiscal, se are în vedere noţiunea de persoană impozabilă, astfel
cum este
aceasta definită din punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată.
Identificarea altor elemente, cum ar fi faptul că persoana impozabilă
realizează operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adăugată sau că
aceasta
aplică regimul special de scutire pentru întreprinderi mici, nu
influenţează
modul în care regulile care guvernează locul prestării se aplică
atunci când
persoana impozabilă prestează sau primeşte servicii. Regulile prevăzute
la art.
133 alin. (2) sau (3) din Codul fiscal se aplică numai în
situaţia în care
serviciile nu se pot încadra în niciuna dintre excepţiile
prevăzute la art. 133
alin. (4)-(8) din Codul fiscal. Dacă serviciile pot fi încadrate
în una dintre
excepţiile prevăzute la art. 133 alin. (4)-(8), întotdeauna
excepţia
prevalează, nemaifiind aplicabile regulile generale stabilite la art.
133 alin.
(2) şi (3).
(2) Locul de prestare a serviciilor
către o persoană juridică neimpozabilă se determină conform art. 133
alin.
(3)-(6) din Codul fiscal, cu excepţia situaţiei în care
respectiva persoană
este deja înregistrată în scopuri de TVA pentru achiziţii
intracomunitare
conform art. 1531 sau, pentru alte operaţiuni, conform art.
153 din
Codul fiscal ori conform echivalentului acestor articole din legislaţia
altui
stat membru. În această situaţie, locul prestării serviciilor
către persoana
juridică neimpozabilă se determină, ca regulă generală, conform art.
133 alin.
(2) din Codul fiscal.
(3) Pentru a se califica drept sediu
fix al unei persoane impozabile, gradul de permanenţă şi structura
acestuia în
ceea ce priveşte resursele tehnice şi umane trebuie să fie suficiente
pentru a
efectua regulat prestări de servicii impozabile, în cazul
sediului fix de la
care sunt prestate servicii conform art. 133 alin. (3) din Codul
fiscal, sau
pentru a fi capabil să primească şi să utilizeze serviciile respective,
în
cazul sediului fix către care sunt furnizate servicii, conform art. 133
alin.
(2) din Codul fiscal.
(4) În situaţia în care un
prestator
stabilit în România furnizează servicii care intră sub
incidenţa art. 133 alin.
(2) din Codul fiscal către:
a) o
persoană impozabilă care are sediul activităţii economice în
afara României,
dar este stabilită în România prin sediu/sedii fix/fixe, se
va considera că
locul prestării serviciilor este locul în care beneficiarul şi-a
stabilit
sediul activităţii sale economice sau, după caz, un sediu fix situat
în alt
stat, dacă beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului
pentru a
demonstra că aceste servicii au fost prestate către sediul activităţii
sale
economice sau către un sediu fix stabilit în alt stat, şi nu
către
sediul/sediile fix/fixe din România;
b) o
persoană impozabilă care are sediul activităţii economice în
România, dar este
stabilită în afara României prin sediu/sedii fix/fixe, se
va considera că locul
prestării serviciilor este sediul fix către care serviciile sunt
prestate, dacă
beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a
demonstra
că aceste servicii nu au fost prestate către sediul activităţii
economice din
România, ci către sediul/sediile fix/fixe din afara
României.
Dovezile
pe care beneficiarul poate să le prezinte pentru a demonstra că
serviciile sunt
în fapt prestate către sediul activităţii sale economice sau
către un sediu fix
pot consta în: contractul şi/sau formularul de comandă care
identifică sediul
care primeşte serviciile, faptul că sediul respectiv este entitatea
care
plăteşte pentru serviciile respective sau costul serviciilor este
în fapt
suportat de respectiva entitate, natura serviciilor permite
identificarea, în
mod particular, a sediului/sediilor către care serviciul este prestat,
orice
alte informaţii relevante pentru stabilirea locului prestării.
(5) În cazul serviciilor care intră sub
incidenţa art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de o persoană
impozabilă nestabilită în România către o persoană
impozabilă care are sediul
activităţii economice în România, se consideră că locul
prestării nu este în
România, dacă beneficiarul poate face dovada că serviciul este
prestat către un
sediu fix situat în afara României. Dovezile pe care
beneficiarul poate să le
prezinte pentru a demonstra că serviciile sunt în fapt prestate
către un sediu
fix sunt cele menţionate la alin. (4).
(6) Un contract global reprezintă un
acord de afaceri care poate acoperi toate serviciile prestate către o
persoană
impozabilă. Pentru serviciile prestate în baza unui astfel de
contract global,
care urmează să fie utilizate în mai multe locuri, locul de
prestare este
considerat în principiu locul în care beneficiarul şi-a
stabilit sediul
activităţii sale economice. În situaţia în care serviciile
care fac obiectul
unui astfel de contract sunt destinate a fi utilizate de către un sediu
fix şi
acest sediu fix suportă costurile respectivelor servicii, locul
prestării
acestora este locul în care se află respectivul sediu fix.
(7) Serviciile pentru care se aplică
prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de
prestatori stabiliţi în România către beneficiari persoane
impozabile care sunt
stabiliţi pe teritoriul Comunităţii, se numesc prestări de servicii
intracomunitare
şi se declară în declaraţia recapitulativă, conform prevederilor
art. 1564
din Codul fiscal, dacă nu beneficiază de o scutire de taxă. Persoanele
impozabile care prestează astfel de servicii şi care nu sunt
înregistrate în
scopuri de TVA trebuie să îndeplinească obligaţiile specifice de
înregistrare
în scopuri de TVA prevăzute la art. 153 şi 1531 din
Codul fiscal.
(8) Serviciile prevăzute la art. 133
alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliţi în
România către
beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliţi în afara
Comunităţii sau,
după caz, prestate de prestatori stabiliţi în afara Comunităţii
către
beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliţi pe teritoriul
României,
urmează aceleaşi reguli ca şi serviciile intracomunitare în ceea
ce priveşte
determinarea locului prestării şi celelalte obligaţii impuse de
prezentul
titlu, dar nu implică obligaţii referitoare la declararea în
declaraţia
recapitulativă, conform prevederilor art. 1564 din Codul
fiscal,
indiferent dacă sunt taxabile sau dacă beneficiază de scutire de taxă,
şi nici
obligaţii referitoare la înregistrarea în scopuri de TVA
specifice serviciilor
intracomunitare prevăzute la art. 153 şi 1531 din Codul
fiscal.
(9) În cazul serviciilor pentru care se
aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de
persoane
impozabile stabilite în România, atunci când
beneficiarul este o persoană
impozabilă stabilită în alt stat membru şi serviciul este prestat
către sediul
activităţii economice sau un sediu fix aflat în alt stat membru
decât România,
prestatorul trebuie să facă dovada că beneficiarul este o persoană
impozabilă
şi că este stabilit în Comunitate. Se consideră că această
condiţie este
îndeplinită atunci când beneficiarul comunică prestatorului
o adresă a sediului
activităţii economice sau, după caz, a unui sediu fix din Comunitate,
precum şi
un cod valabil de TVA atribuit de autorităţile fiscale din alt stat
membru,
inclusiv în cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt
înregistrate în scopuri
de TVA. Se consideră că prestatorul a acţionat de bună-credinţă
în ceea ce
priveşte stabilirea faptului că beneficiarul său este o persoană
impozabilă
atunci când a obţinut confirmarea validităţii codului de TVA
atribuit
beneficiarului său de autorităţile fiscale din alt stat membru prin
intermediul
procedurilor de securitate existente la nivel comunitar. Dacă
beneficiarul care
este stabilit în alt stat membru decât România nu
comunică un cod valabil de
TVA şi/sau prestatorul nu obţine confirmarea validităţii codului de TVA
al
clientului său, se va considera că prestarea de servicii este realizată
către o
persoană neimpozabilă, aplicându-se celelalte reguli prevăzute de
art. 133 din
Codul fiscal, în funcţie de natura serviciului. Totuşi, în
situaţia în care
ulterior emiterii facturii de către prestator beneficiarul comunică un
cod
valabil de TVA atribuit de autorităţile fiscale din alt stat membru,
prestatorul va aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal,
respectiv va considera că operaţiunea nu este impozabilă în
România, fiind
impozabilă la locul unde este stabilit beneficiarul, dacă beneficiarul
poate
face dovada că avea calitatea de persoană impozabilă în momentul
în care taxa a
devenit exigibilă. Dovada constă într-o confirmare oficială a
autorităţii
fiscale din statul membru în care beneficiarul este stabilit.
În cazul
reconsiderării locului prestării serviciului, prestatorul aplică
prevederile
art. 159 din Codul fiscal. Prevederile prezentului alineat se
completează cu
prevederile alin. (4).
(10) În cazul serviciilor pentru care
se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de
o
persoană impozabilă stabilită în România către un
beneficiar persoană
impozabilă stabilit în alt stat membru, care a comunicat
prestatorului un cod
valabil de TVA, pentru a stabili dacă serviciile prestate sunt
utilizate în
scop personal sau pentru uzul personal al angajaţilor persoanei
impozabile,
prestatorul va ţine cont de natura serviciilor prestate. Numai atunci
când
datorită naturii serviciilor prestate se prezumă că acestea ar putea fi
utilizate în scopuri personale prestatorul va solicita o
declaraţie din partea
clientului sau în ceea ce priveşte scopul în care
serviciile vor fi utilizate.
Dacă din această declaraţie reiese că beneficiarul nu va utiliza
respectivele
servicii în scop personal sau pentru uzul personal al
angajaţilor, se consideră
că prestatorul a acţionat cu bună-credinţă în ceea ce priveşte
determinarea
locului prestării serviciilor şi este scutit de orice viitoare
obligaţie de
plată a taxei. Atunci când serviciul urmează a fi utilizat de
beneficiar
parţial pentru scopuri personale sau pentru uzul personal al
angajaţilor
persoanei impozabile şi parţial în scopul activităţii economice
sau integral în
scopuri personale ori pentru uzul personal al angajaţilor persoanei
impozabile,
prestarea respectivului serviciu va fi tratată ca fiind realizată
în relaţia cu
o persoană neimpozabilă. În ceea ce priveşte utilizarea fiecărui
serviciu
pentru stabilirea locului prestării, vor fi luate în considerare
numai
circumstanţele existente în momentul prestării serviciului. Orice
modificare
subsecventă a uzului serviciului respectiv de către beneficiar în
sensul
acestui alineat nu va avea consecinţe în ceea ce priveşte
stabilirea locului
prestării, cu excepţia situaţiei în care se poate face dovada
abuzului de lege.
(11) Serviciile pentru care se aplică
prevederile art. 133 alin. (5) lit. e) din Codul fiscal, prestate de o
persoană
impozabilă stabilită în România către un beneficiar
persoană neimpozabilă care
nu este stabilit pe teritoriul Comunităţii, nu au locul în
România. De
asemenea, nu au locul în România aceleaşi servicii care
sunt prestate către
persoane impozabile stabilite în afara Comunităţii, fiind
aplicabile
prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. În ambele
situaţii este
suficient ca prestatorul să facă dovada că beneficiarul, indiferent de
statutul
său, este stabilit în afara Comunităţii. Această condiţie se
consideră
îndeplinită atunci când clientul comunică prestatorului
adresa sediului
activităţii economice sau a sediului fix ori, în absenţa
acestora, a
domiciliului stabil sau a reşedinţei obişnuite, din afara Comunităţii.
Prestatorul trebuie să verifice autenticitatea acestora prin
procedurile
curente de verificare existente.
(12) Pentru alte servicii decât cele
prevăzute la alin. (11), prestate de o persoană impozabilă stabilită
în România
către o persoană impozabilă stabilită în afara Comunităţii şi
care intră sub
incidenţa art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, locul prestării nu este
considerat a fi în România, dacă prestatorul poate face
dovada că beneficiarul
este o persoană impozabilă şi că este stabilit în afara
Comunităţii. În acest
scop prestatorul trebuie să obţină suficiente dovezi de la clientul său
care să
demonstreze că este o persoană impozabilă. Aceste dovezi pot consta
în codul de
înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului care este
stabilit în ţări
terţe care aplică TVA sau un alt cod de înregistrare similar care
identifică
persoana impozabilă, atribuit beneficiarului de ţara în care este
stabilit,
însoţite de alte informaţii relevante, cum sunt materiale
printate de pe un
website care confirmă statutul de persoană impozabilă al
beneficiarului,
informaţii obţinute de la autoritatea fiscală din ţara beneficiarului
care
confirmă că acesta este o persoană impozabilă, formularul de comandă al
beneficiarului care conţine adresa sediului activităţii economice şi
codul de
înregistrare comercială sau informaţii printate de pe website-ul
beneficiarului
din care să rezulte că acesta efectuează o activitate economică. Dacă
prestatorul nu poate face dovada că beneficiarul este o persoană
impozabilă, se
va considera că prestarea de servicii este realizată către o persoană
neimpozabilă, aplicându-se celelalte reguli prevăzute de art. 133
din Codul
fiscal, în funcţie de natura serviciului. Prevederile prezentului
alineat se
completează cu prevederile alin. (4).
(13) Serviciile pentru care se aplică
prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, de care beneficiază
persoane
impozabile stabilite în România şi care sunt prestate de un
prestator persoană
impozabilă care nu este stabilit în România, au locul
prestării în România,
fiind aplicabile cotele de TVA prevăzute la art. 140 din Codul fiscal
sau, după
caz, scutirile de TVA prevăzute la art. 141, 143, 144 sau 1441
din
Codul fiscal. Atunci când prestatorul este o persoană impozabilă
stabilită în
alt stat membru, beneficiarul persoană impozabilă stabilită în
România
realizează o achiziţie intracomunitară de servicii care se declară
în
declaraţia recapitulativă prevăzută la art. 1564 din Codul
fiscal,
dacă serviciul nu este scutit de taxă. În situaţia în care
beneficiarul
persoană impozabilă stabilită în România nu este
înregistrat în scopuri de
taxă, trebuie să îndeplinească obligaţiile specifice de
înregistrare pentru
achiziţii intracomunitare de servicii prevăzute la art. 153 sau 1531
din Codul fiscal.
(14) În aplicarea prevederilor art. 133
alin. (2), alin. (5) lit. d) şi alin. (7) lit. a) din Codul fiscal,
lucrările
efectuate asupra bunurilor mobile corporale cuprind toate operaţiunile
umane şi
mecanice efectuate asupra unui bun mobil corporal, altele decât
cele de natură
intelectuală sau ştiinţifică, respectiv servicii ce constau, printre
altele, în
procesarea, prelucrarea, repararea bunurilor mobile corporale.
Evaluarea
bunurilor mobile corporale reprezintă examinarea unor bunuri mobile
corporale
în scopul stabilirii valorii acestora. Ambalajele sau alte bunuri
utilizate, în
legătură directă cu bunurile asupra cărora au fost realizate lucrări
ori
evaluări, sau bunurile încorporate în acestea sunt
accesorii serviciilor
realizate şi nu vor fi tratate ca livrări de bunuri separate, ci ca
fiind parte
a serviciului prestat. În situaţia în care pe teritoriul
României se efectuează
lucrări şi evaluări ale bunurilor mobile corporale de origine
comunitară,
persoana care primeşte bunurile în vederea realizării lucrărilor
trebuie să
înscrie bunurile în registrul bunurilor primite prevăzut la
pct. 79.
Beneficiarul persoană impozabilă stabilit în România, care
trimite bunuri
mobile corporale pentru a fi efectuate lucrări sau evaluări
într-un alt stat
membru, va ţine evidenţa bunurilor cu ajutorul registrului
nontransferurilor
prevăzut la pct. 79. Pentru determinarea locului prestării acestor
servicii se
vor aplica, în funcţie de statutul beneficiarului, prevederile
art. 133 alin.
(2), alin. (5) lit. d) sau alin. (7) lit. a) din Codul fiscal.
(15) Tipărirea cărţilor sau a altor
tipărituri poate fi considerată fie o livrare de bunuri, fie o prestare
de
servicii, în funcţie de modul de derulare a operaţiunilor, astfel:
a) în
situaţia în care clientul care deţine drepturile de editare a
unei cărţi sau a
altei tipărituri se limitează la a transmite conţinutul acestora pe
hârtie, pe
CD, dischetă sau pe alt suport, iar tipografia se obligă să tipărească
sau,
după caz, să şi editeze cartea sau altă tipăritură, utilizând
hârtia şi/sau
alte materiale proprii necesare realizării cărţii sau altei tipărituri,
se
consideră că tipografia realizează o livrare de bunuri către clientul
său, în
sensul art. 128 din Codul fiscal, locul livrării bunurilor
stabilindu-se
conform prevederilor art. 132 din Codul fiscal;
b) în
situaţia în care clientul care deţine drepturile de editare a
unei cărţi sau a
altei tipărituri transmite tipografiei conţinutul acestora pe
hârtie, pe CD,
dischetă sau pe alt suport, precum şi hârtia necesară realizării
acestora
şi/sau, după caz, alte materiale care servesc la realizarea
cărţii/tipăriturii,
se consideră că tipografia realizează o prestare de servicii către
clientul
său, în sensul art. 129 din Codul fiscal. Locul prestării
serviciilor, în acest
caz, se stabileşte conform prevederilor art. 133 alin. (2) sau, după
caz, art.
133 alin. (5) lit. d) sau alin. (7) lit. a) din Codul fiscal, în
funcţie de
statutul beneficiarului.
(16) Transferul certificatelor de
emisii de gaze cu efect de seră efectuat cu plată de către o persoană
impozabilă reprezintă o prestare de servicii, pentru care locul
prestării se
stabileşte conform prevederilor art. 133 alin. (2) sau, după caz, art.
133
alin. (5) lit. e) din Codul fiscal. Dacă locul prestării pentru un
astfel de
serviciu este în România, niciuna dintre scutirile
prevăzute la art. 141 din
Codul fiscal nu poate fi aplicată.
(17) În
sensul art. 133 alin. (5) lit. f) din Codul fiscal, conceptul
«activităţi»
include şi evenimentele la care se face referire în art. 133
alin. (7) lit. b)
din Codul fiscal.
14. (1) Serviciile prevăzute la art.
133 alin. (4) din Codul fiscal fac excepţie de la regulile generale
prevăzute
la art. 133 alin. (2) şi (3) din Codul fiscal în ceea ce priveşte
stabilirea
locului prestării. Aceste servicii nu se declară în declaraţia
recapitulativă
menţionată la art. 1564 din Codul fiscal, indiferent de
statutul
beneficiarului, şi nici nu se aplică prevederile referitoare la
înregistrarea
în scopuri de taxă, care sunt specifice prestărilor şi
achiziţiilor
intracomunitare de servicii.
(2) Serviciile efectuate în legătură
directă cu un bun imobil au locul prestării la locul unde este situat
bunul
imobil conform prevederilor art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul
fiscal. Pe
lângă serviciile menţionate la art. 133 alin. (4) lit. a) din
Codul fiscal,
serviciile efectuate în legătură cu bunurile imobile cuprind,
printre altele,
operaţiuni precum:
a)
lucrările de construcţii-montaj, transformare, finisare, instalare,
reparaţii,
întreţinere, curăţare şi demolare, efectuate asupra unui bun
imobil prin natura
sa, precum şi orice operaţiune ce se efectuează în legătură cu
livrarea de
bunuri mobile şi încorporarea acestora într-un bun imobil
astfel încât bunurile
mobile devin bunuri imobile prin destinaţia lor;
b)
studiile şi activităţile de supervizare, care fac parte în mod
obişnuit din
ocupaţia arhitecţilor, supervizorilor sau inginerilor şi care au ca
obiectiv
pregătirea şi coordonarea unei activităţi prevăzute la lit. a);
c)
activităţile de evaluare a unui bun imobil;
d)
punerea la dispoziţie de spaţii de parcare;
e)
punerea la dispoziţie de spaţii de depozitare a bunurilor;
f) închirierea
de seifuri ce sunt bunuri imobile prin natura lor;
g)
operaţiunile de închiriere, arendare, concesionare sau leasing al
bunurilor
imobile;
h)
serviciile de administrare a bunurilor imobile prin natura lor;
i)
acordarea accesului şi a drepturilor de folosinţă pentru căi rutiere şi
structuri care fac parte din acestea, de exemplu poduri şi tuneluri;
j)
serviciile de natură juridică în legătură cu cesiunea sau
transferul titlului
de proprietate asupra unui bun imobil, atât timp cât
acestea au drept scop
modificarea naturii juridice a bunurilor imobile;
k)
serviciile constând în elaborarea unui contract de
vânzare sau de cumpărare a
unui bun imobil, chiar dacă acestea reprezintă servicii distincte de
cele
menţionate la lit. j).
(3) Atunci când sunt prestate servicii
juridice având drept scop transferul dreptului de proprietate
asupra unui bun
imobil, dar tranzacţia finală ce ar fi avut ca rezultat modificarea
naturii
juridice a respectivului bun imobil nu are loc, aceste servicii se
încadrează
totuşi în prevederile art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
(4) Serviciile juridice menţionate la
alin. (3) nu se cuprind în prevederile art. 133 alin. (4) lit. a)
din Codul
fiscal atunci când prestarea acestora are loc în legătură
cu diferite aspecte
referitoare la contracte care, în termeni generali, pot privi
orice alte
chestiuni de natură juridică şi care nu sunt specifice transferului
proprietăţii unui bun imobil.
(5) Pentru a determina dacă prestarea unui
serviciu juridic
complex, format din diferite elemente, intră sau nu sub incidenţa
prevederilor
art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, trebuie stabilit scopul
final al
acestui serviciu, de la caz la caz.
141. (1)
Conform art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, locul prestării
pentru
serviciile ce constau în transportul, de călători este locul
în care se
efectuează transportul, în funcţie de distanţele parcurse.
(2) Transporturile naţionale de
călători sunt transporturi care au locul prestării în
România, având punctul de
plecare şi punctul de sosire pe teritoriul României.
(3) Transporturile internaţionale de
călători sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie
punctul de
sosire în afara ţării, fie ambele puncte sunt situate în
afara ţării. Locul
prestării serviciilor de transport internaţional de călători este
considerat a
fi în România pentru partea din parcursul efectuat în
interiorul ţării,
denumită traseu naţional.
(4) Pentru transportul internaţional de
călători, partea din parcursul efectuat în România este
parcursul efectuat
între locul de plecare şi locul de sosire a transportului de
călători,
determinată după cum urmează:
a)
pentru transportul care are punctul de plecare în România,
locul de plecare
este considerat a fi primul punct de îmbarcare a pasagerilor, iar
locul de
sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre
România în
străinătate;
b)
pentru transportul care are punctul de plecare în afara
României şi punctul de
sosire în România, locul de plecare este punctul de trecere
a frontierei din
străinătate spre România, iar locul de sosire este ultimul punct
de debarcare a
pasagerilor care au fost îmbarcaţi în afara României;
c)
pentru transportul care tranzitează România, fără a avea nici
punctul de
plecare, nici punctul de sosire în România, locul de
plecare este considerat a
fi locul de trecere a frontierei dinspre străinătate în
România, iar locul de
sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre
România în
străinătate;
d) în
cazurile prevăzute la lit. a)-c), pentru pasagerii care s-au
îmbarcat şi
debarcat în interiorul ţării, călătorind cu un mijloc de
transport în trafic
internaţional, partea de transport dintre locul de îmbarcare şi
locul de
debarcare pentru aceşti pasageri se consideră a fi transport naţional.
(5) Facturile sau alte documente specifice
pentru transportul
internaţional de bunuri, altul decât transportul intracomunitar
de bunuri,
prestat către persoane neimpozabile, precum şi pentru transportul
internaţional
de călători se emit pentru parcursul integral, fără a fi necesară
separarea
contravalorii traseului naţional şi a celui internaţional. Orice
scutire de
taxă pentru servicii de transport, prevăzută de art. 143 sau 144 din
Codul
fiscal, se acordă pentru parcursul efectuat în interiorul ţării,
în timp ce
distanţa parcursă în afara ţării se consideră că nu are locul
prestării în
România şi nu se datorează taxa. Persoana care efectuează
servicii de transport
internaţional de bunuri, altul decât transportul intracomunitar
de bunuri,
către persoane neimpozabile şi/sau servicii de transport internaţional
de
călători beneficiază de dreptul de deducere a taxei aferente
achiziţiilor de
bunuri şi/sau servicii şi pentru partea din transport care nu are locul
prestării în România, în baza art. 145 alin. (2) lit.
b) din Codul fiscal.
142. În
sensul art. 133 alin. (4) lit. d) şi f) din Codul fiscal, atât
serviciile de
restaurant, cât şi cele de catering sunt caracterizate printr-un
complex de
activităţi în care predomină serviciile, iar furnizarea de hrană
şi/sau de băuturi
este doar o componentă. Serviciile de restaurant constau în
furnizarea, la
locaţia prestatorului, de hrană preparată sau nepreparată şi/sau
băuturi pentru
consum uman, însoţite de suficiente servicii aferente care să
permită consumul
imediat, în timp ce serviciile de catering constau în
aceleaşi activităţi,
desfăşurate însă în afara locaţiei prestatorului.
143. (1) În
scopul aplicării prevederilor art. 133 alin. (2), (3), alin. (4) lit.
e) şi
alin. (6) din Codul fiscal, sunt considerate mijloace de transport
vehiculele,
motorizate sau nu, şi alte echipamente şi dispozitive destinate
transportului
de persoane ori de obiecte dintr-un loc în altul şi care au
capacitatea de a fi
utilizate efectiv pentru desfăşurarea transportului, care ar putea fi
trase, tractate
sau împinse de vehicule. Această categorie cuprinde bunuri precum:
a)
vehiculele terestre motorizate şi nemotorizate, precum autoturismele,
motocicletele, bicicletele, tricicletele şi rulotele care nu sunt
fixate de
sol;
b)
navele motorizate şi nemotorizate;
c)
aeronavele motorizate şi nemotorizate;
d)
vehiculele special amenajate pentru transportul bolnavilor şi al
persoanelor
accidentate;
e)
tractoarele şi alte vehicule agricole;
f)
vehiculele utilizate pentru scopuri militare, supraveghere sau de
apărare
civilă;
g)
dispozitivele mecanice sau electronice pentru propulsia cărucioarelor
pentru
invalizi.
(2) Conform art. 10 din Regulamentul
(CE) nr. 1.777/2005 al Consiliului din 17 octombrie 2005 de stabilire a
măsurilor de punere în aplicare a Directivei 77/388/CEE privind
sistemul comun
privind taxa pe valoarea adăugată, remorcile, semiremorcile şi
vagoanele
feroviare reprezintă mijloace de transport.
(3) Containerele nu sunt considerate
mijloace de transport.
(4) În sensul art. 133 alin. (4) lit.
e) din Codul fiscal, durata posesiei sau utilizării continue a
mijlocului de
transport se stabileşte pe baza prevederilor contractului
încheiat între
părţile implicate. Totuşi, organele fiscale competente pot stabili prin
orice
element de fapt sau de drept durata reală a posesiei şi utilizării
continue a
mijlocului de transport.
(5) În situaţia în care două sau mai
multe contracte de închiriere a aceluiaşi mijloc de transport
încheiate cu
acelaşi client se succed cu o întrerupere de două zile sau mai
puţin, termenul
primului contract va fi luat în considerare pentru a se stabili
dacă al doilea
contract va fi considerat sau nu pe termen scurt, în sensul art.
133 alin. (4)
lit. e) din Codul fiscal.
(6) Atunci când se încheie cu un
client
contracte în aceleaşi condiţii pentru aceleaşi mijloace de
transport, durata
fiecăruia dintre contractele precedente se ia în considerare la
stabilirea
duratei contractelor următoare, în sensul aplicării prevederilor
art. 133 alin.
(4) lit. e) din Codul fiscal. Cu toate acestea, durata unui contract pe
termen
scurt, derulat anterior unui contract care se califică drept contract
pe termen
lung ca urmare a contractelor anterioare, nu va fi reevaluată
retroactiv, cu
excepţia situaţiei în care se poate face dovada abuzului de lege.
(7) În situaţia în care un contract
pe
termen scurt, în sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul
fiscal, face
obiectul unei prelungiri care are ca efect depăşirea termenului de 30,
respectiv 90 de zile, este necesară o reevaluare a respectivului
contract, cu
excepţia cazului în care prelungirea contractului se datorează
unor
circumstanţe independente de voinţa părţilor, datorate unor cauze de
forţă
majoră.
(8) Atunci când un contract pe termen
scurt este urmat de un alt contract pe termen scurt încheiat
între aceleaşi
părţi, dar pentru mijloace de transport diferite, fiecare contract va
fi
analizat separat, în vederea încadrării sau
neîncadrării în prevederile art.
133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, dacă nu se dovedeşte o
încălcare a
legii.
(9) În sensul art. 133 alin. (4) lit.
e) din Codul fiscal, un mijloc de transport este considerat ca fiind
pus
efectiv la dispoziţia clientului la locul în care se află
mijlocul de transport
atunci când clientul preia efectiv controlul fizic asupra
acestuia. Controlul
juridic, respectiv semnarea contractului, intrarea în posesia
cheilor, nu este
suficient pentru a determina locul efectiv al punerii la dispoziţia
clientului
a mijlocului de transport.
(10) Acordarea de către o persoană impozabilă
care deţine vagoane
de tren a dreptului de utilizare a acestora reprezintă, din punctul de
vedere
al taxei pe valoarea adăugată, o prestare de servicii asimilată
închirierii de
mijloace de transport, locul prestării fiind stabilit în funcţie
de perioada de
utilizare. Acelaşi regim se aplică şi pentru acordarea de către
întreprinderile
feroviare a dreptului de utilizare a vagoanelor în trafic
internaţional, pentru
care se încasează taxa stabilită prin Regulamentul pentru
folosirea reciprocă a
vagoanelor de marfă în trafic internaţional, aprobat de Uniunea
Internaţională
a Căilor Ferate.
144. (1)
Locul prestării este locul de plecare a transportului de călători,
pentru
serviciile de restaurant şi catering furnizate efectiv la bordul
navelor, al
aeronavelor sau al trenurilor în timpul unei părţi a unei
operaţiuni de
transport de călători efectuată în Comunitate, astfel cum este
prevăzut la art.
133 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal. Caracteristicile serviciilor de
restaurant şi catering sunt cele prevăzute la pct. 142.
(2) Pentru a identifica partea
transportului de călători efectuată în interiorul Comunităţii,
mijlocul de
transport este decisiv, şi nu călătoria individuală a fiecărui pasager.
Prin
urmare, se consideră că se efectuează o singură parte de transport de
călători
în interiorul Comunităţii, chiar şi atunci când există
opriri în afara
Comunităţii, în situaţia în care călătoria este efectuată
cu un singur mijloc
de transport.
(3) O călătorie efectuată cu aeronave,
căreia i s-a atribuit un singur număr de zbor şi care implică escale
în
interiorul Comunităţii, se consideră ca reprezentând o singură
parte de
transport de călători efectuată în Comunitate. Pentru călătoriile
cu trenul, în
vederea identificării părţii unice a transportului de călători în
interiorul Comunităţii,
itinerarul este decisiv.
(4) Pentru aplicarea art. 133 alin. (4)
lit. f) din Codul fiscal, locurile în care pasagerii, în
mod individual, se
îmbarcă sau debarcă în/din mijlocul de transport nu au
relevanţă în stabilirea
părţii unei operaţiuni de transport efectuate în interiorul
Comunităţii.
(5) Partea din serviciile de catering şi
restaurant oferite în
timpul unei părţi a unei operaţiuni de transport care nu este
considerată a fi
efectuată în Comunitate, dar totuşi este efectuată pe teritoriul
unui stat
membru, intră sub incidenţa art. 133 alin. (4) lit. d) din Codul
fiscal,
respectiv are locul la locul prestării efective.
15. (1) Locul serviciilor prestate
către persoane neimpozabile se determină în conformitate cu
prevederile art.
133 alin. (3) din Codul fiscal, dacă nu se aplică excepţiile prevăzute
la art.
133 alin. (4)-(6) din Codul fiscal.
(2) În aplicarea prevederilor art. 133
alin. (6) din Codul fiscal,
un mijloc de transport se consideră că este efectiv exploatat şi
utilizat pe
teritoriul României dacă mijlocul de transport este utilizat
în principal în
România. Se consideră că mijlocul de transport este efectiv
utilizat şi
exploatat în afara Comunităţii, dacă mijlocul de transport este
utilizat în
principal în afara Comunităţii. Dovada faptului că mijlocul de
transport este
utilizat în principal în România sau în afara
Comunităţii constă în declaraţia
pe propria răspundere dată de beneficiar. Pentru încadrarea
corectă a
mijloacelor de transport se vor aplica prevederile pct. 143.
151. (1) În
aplicarea art. 133 alin. (7) lit. a) din Codul fiscal:
a)
serviciile constând în activităţi accesorii transportului,
precum încărcarea,
descărcarea, manipularea şi servicii similare acestora, se consideră a
fi
efectiv utilizate şi exploatate în România dacă sunt
prestate pe teritoriul
României;
b)
serviciile constând în lucrări asupra bunurilor mobile
corporale şi evaluări
ale bunurilor mobile corporale se consideră a fi efectiv utilizate şi
exploatate în România dacă sunt efectuate pe teritoriul
României;
c)
serviciile de transport de bunuri efectuate în România sunt
serviciile al căror
punct de plecare şi punct de sosire se află pe teritoriul
României, acestea
fiind considerate efectiv utilizate şi exploatate pe teritoriul
României.
(2) Dacă locul prestării serviciilor
conform art. 133 alin. (7) lit. a) din Codul fiscal este situat pe
teritoriul
României, operaţiunile sunt impozabile în România,
fiind aplicabile cotele de
taxă prevăzute la art. 140 din Codul fiscal sau, după caz, scutirile de
taxă prevăzute
la art. 141, 143, 144, 1441 şi 152 din Codul fiscal.
(3) Prevederile art. 133 alin. (7) lit.
a) din Codul fiscal nu se aplică în situaţia în care
beneficiarul serviciilor
este o persoană impozabilă care are sediul activităţii economice
în afara Comunităţii,
dar comunică prestatorului un cod valabil de TVA din alt stat membru şi
adresa
unui sediu fix din Comunitate către care sunt prestate serviciile. Se
consideră
că prestatorul a acţionat de bună-credinţă în ceea ce priveşte
determinarea
faptului că beneficiarul este o persoană impozabilă atunci când a
obţinut
confirmarea validităţii codului de TVA atribuit beneficiarului de
autorităţile
fiscale din alt stat membru, prin intermediul procedurilor de
securitate
existente la nivel comunitar.
(4) În sensul art. 133 alin. (7) lit.
b) din Codul fiscal:
a)
acordarea accesului la evenimente culturale, artistice, sportive,
ştiinţifice,
educaţionale, de divertisment sau la alte evenimente similare cuprinde
servicii
constând în acordarea dreptului de intrare la un eveniment,
în schimbul unui
bilet sau al unei taxe. Numai serviciile care au drept caracteristică
esenţială
garantarea unui astfel de drept de intrare sunt privite ca acces la un
eveniment;
b)
conceptul de acces la un eveniment cuprinde următoarele servicii, fără
a se
limita la acestea:
1.
acordarea dreptului de intrare la spectacole, piese de teatru,
reprezentaţii de
circ, parcuri de distracţii, concerte, târguri, expoziţii şi alte
evenimente
similare, inclusiv pe bază de abonamente;
2.
acordarea dreptului de intrare la evenimente sportive, precum meciuri
sau
competiţii, inclusiv pe bază de abonamente;
3.
acordarea dreptului de intrare la evenimente educaţionale sau
ştiinţifice,
precum conferinţe sau seminare, altele decât cele prevăzute la
lit. c) pct.1;
c)
conceptul de acces la un eveniment nu cuprinde operaţiuni precum:
1.
participarea la conferinţe şi seminare pentru care accesul este
acordat/permis
numai pe baza înregistrării în prealabil a participanţilor;
2.
utilizarea unor facilităţi precum cele oferite de o sală de gimnastică
sau alte
facilităţi similare, în schimbul unei cotizaţii de membru;
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori