![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 66 k; Imprimare: 5 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. VII - Baza de impozitare.
(Art.
137) Baza de impozitare pentru livrări de bunuri şi prestări de
servicii
efectuate în interiorul ţării.
ART. 137 - (1) Baza de impozitare a taxei pe
valoarea adăugată este constituită din:
a) pentru livrări de bunuri şi prestări de
servicii, altele decât cele prevăzute la lit. b) şi c), din tot
ceea ce
constituie contrapartida obţinută sau care urmează a fi obţinută de
furnizor
ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui
terţ,
inclusiv subvenţiile direct legate de preţul acestor operaţiuni;
b) pentru operaţiunile prevăzute la art. 128
alin. (3) lit. c), compensaţia aferentă:
c) pentru operaţiunile prevăzute la art. 128
alin. (4) şi (5), pentru transferul prevăzut la art. 128 alin. (10) şi
pentru
achiziţiile intracomunitare considerate ca fiind cu plată şi prevăzute
la art.
1301 alin. (2) şi (3), preţul de cumpărare al bunurilor
respective
sau al unor bunuri similare ori, în absenţa unor astfel de
preţuri de
cumpărare, preţul de cost, stabilit la data livrării. În cazul
în care bunurile
reprezintă active corporale fixe, baza de impozitare se stabileşte
conform
procedurii stabilite prin norme;
d) pentru operaţiunile prevăzute la art. 129
alin. (4), suma cheltuielilor efectuate de persoana impozabilă pentru
realizarea prestării de servicii;
e) în cazul schimbului prevăzut la art. 130
şi, în general, atunci când plata se face parţial ori
integral în natură sau
atunci când valoarea plăţii pentru o livrare de bunuri ori o
prestare de
servicii nu a fost stabilită de părţi sau nu poate fi uşor stabilită,
baza de
impozitare se consideră ca fiind valoarea de piaţă pentru respectiva
livrare/prestare. În sensul prezentului titlu, valoare de piaţă
înseamnă suma
totală pe care, pentru obţinerea bunurilor sau serviciilor în
cauză la momentul
respectiv, un client aflat în aceeaşi etapă de comercializare la
care are loc
livrarea de bunuri sau prestarea de servicii ar trebui să o plătească
în
condiţii de concurenţă loială unui furnizor ori prestator independent
de pe
teritoriul statului membru în care livrarea sau prestarea este
supusă taxei.
Atunci când nu poate fi stabilită o livrare de bunuri sau o
prestare de
servicii comparabilă, valoarea de piaţă înseamnă:
1. pentru bunuri, o sumă care nu este mai
mică decât preţul de cumpărare al bunurilor sau al unor bunuri
similare sau, în
absenţa unui preţ de cumpărare, preţul de cost, stabilit la momentul
livrării;
2. pentru servicii, o sumă care nu este mai
mică decât costurile complete ale persoanei impozabile pentru
prestarea
serviciului.
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. e) a
avut
forma: în cazul schimbului prevăzut la art. 130 şi, în
general, atunci când
plata se face parţial ori integral în natură sau atunci
când valoarea plăţii
pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii nu a fost
stabilită de
părţi sau nu poate fi uşor stabilită, baza de impozitare se consideră
ca fiind
valoarea normală pentru respectiva livrare/prestare. Este considerată
ca
valoare normală a unui bun/serviciu tot ceea ce un cumpărător, care se
află în
stadiul de comercializare unde este efectuată operaţiunea, trebuie să
plătească
unui furnizor/prestator independent în interiorul ţării, în
momentul în care se
realizează operaţiunea, în condiţii de concurenţă, pentru a
obţine acelaşi
bun/serviciu.
(2) Baza de
impozitare cuprinde următoarele:
a) impozitele şi taxele, dacă prin lege nu se
prevede altfel, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată;
b) cheltuielile accesorii, cum sunt:
comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport şi asigurare,
solicitate de
către furnizor/prestator cumpărătorului sau beneficiarului.
Cheltuielile
facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii
cumpărătorului, care fac obiectul unui contract separat şi care sunt
legate de
livrările de bunuri sau de prestările de servicii în cauză, se
consideră
cheltuieli accesorii.
Norme metodologice:
18. (1) Potrivit art. 137 alin. (1)
lit. a) din Codul fiscal, subvenţiile primite de la bugetul de stat,
bugetele
locale, bugetul comunitar sau de la bugetul asigurărilor sociale de
stat,
legate direct de preţul bunurilor livrate şi/sau al serviciilor
prestate, se
includ în baza de impozitare. Exigibilitatea taxei pe valoarea
adăugată pentru
aceste subvenţii intervine la data încasării lor de la bugetul de
stat,
bugetele locale, bugetul comunitar sau de la bugetul asigurărilor
sociale de
stat. Se consideră că subvenţia este legată direct de preţ dacă se
îndeplinesc
cumulativ următoarele condiţii:
a)
subvenţia este concret determinabilă în preţul bunurilor şi/sau
al serviciilor,
respectiv este stabilită pe unitatea de măsură a bunurilor livrate
şi/sau a
serviciilor prestate, în sume absolute sau procentual;
b)
cumpărătorii trebuie să beneficieze de subvenţia acordată
furnizorului/prestatorului, în sensul că preţul
bunurilor/serviciilor
achiziţionate de aceştia trebuie să fie mai mic decât preţul la
care aceleaşi
produse/servicii s-ar vinde/presta în absenţa subvenţiei.
(2) Nu se cuprind în baza de impozitare
a taxei subvenţiile sau alocaţiile primite de la bugetul de stat, de la
bugetele locale, de la bugetul comunitar sau de la bugetul asigurărilor
sociale
de stat, care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1),
respectiv
subvenţiile care sunt acordate pentru atingerea unor parametri de
calitate,
subvenţiile acordate pentru acoperirea unor cheltuieli sau alte
situaţii
similare.
(3) Baza de impozitare pentru
uniformele de serviciu, echipamentul de lucru şi/sau de protecţie
acordat
angajaţilor este constituită din contravaloarea care este suportată de
angajaţi. Dacă echipamentul de lucru şi/sau de protecţie este acordat
gratuit
angajaţilor, operaţiunea nu constituie livrare de bunuri în
sensul art. 128
alin. (1) din Codul fiscal. Pentru partea din contravaloarea
uniformelor de
serviciu, echipamentelor de lucru şi/sau de protecţie acordat
angajaţilor, care
este suportată de angajator, acesta îşi păstrează dreptul de
deducere în
condiţiile art. 145 din Codul fiscal.
(4) În sensul art. 137 alin. (1) lit.
c) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru active corporale fixe
care
constituie livrare de bunuri conform art. 128 alin. (4) lit. d) din
Codul
fiscal, altele decât bunurile imobile, este constituită din
valoarea de
înregistrare în contabilitate diminuată cu amortizarea
contabilă, dar nu mai
puţin decât valoarea la care bunurile au fost imputate, în
cazul bunurilor
constatate lipsă din gestiune. Dacă activele corporale fixe sunt
complet
amortizate, baza de impozitare este zero sau, după caz, valoarea
imputată, în
cazul lipsurilor imputabile. Pentru bunurile care fac obiectul
contractelor de
leasing financiar şi care constituie pentru locator/finaţator o livrare
de
bunuri conform art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, baza de
impozitare
este valoarea capitalului rămas de facturat.
(5) În situaţiile prevăzute la art. 128
alin. (4) lit. a)-c) din Codul fiscal, baza de impozitare a activelor
corporale
fixe, altele decât bunurile imobile, se determină conform
prevederilor alin.
(4).
(6) Pentru livrările de bunuri
prevăzute la art. 128 alin. (5) din Codul fiscal, baza de impozitare
pentru
active corporale fixe, inclusiv pentru bunurile imobile, se determină
conform
procedurii stabilite la alin. (4).
(7) Orice cheltuieli cu impozitele şi
taxele datorate de o persoană impozabilă în legătură cu o livrare
de bunuri sau
o prestare de servicii, dacă nu sunt incluse în preţul bunurilor
livrate ori al
serviciilor prestate, ci sunt recuperate de la clienţi prin
refacturare, se
cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată,
potrivit prevederilor
art. 137 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. De exemplu, ecotaxa
datorată
potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005
privind
Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi
completările
ulterioare, chiar dacă nu este cuprinsă în preţul bunurilor
livrate, ci este
facturată separat, se cuprinde în baza impozabilă.
(8) În sensul art. 137 alin. (2) lit.
b) din Codul fiscal, orice cheltuieli accesorii efectuate de persoana
care
realizează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii se includ
în baza de
impozitare a taxei pe valoarea adăugată, chiar dacă fac obiectul unui
contract
separat. Cheltuielile accesorii nu reprezintă o tranzacţie separată, ci
sunt
parte componentă a livrării/prestării de care sunt legate, urmând
aceleaşi
reguli referitoare, printre altele, la locul livrării/prestării,
cotele,
scutirile ca şi livrarea/ prestarea de care sunt legate.
Furnizorul/Prestatorul
nu poate aplica structura de comisionar prevăzută la pct. 19 alin. (4)
pentru a
refactura cheltuieli accesorii şi nici pentru a refactura cheltuieli cu
impozite şi taxe conform prevederilor alin. (7).
(9) Cheltuielile cu transportul bunurilor
livrate intracomunitar
sau alte cheltuieli accesorii, cum sunt cele de asigurare sau de
ambalare, se
cuprind în baza impozabilă a livrării intracomunitare numai dacă,
potrivit
prevederilor contractuale, acestea cad în sarcina
vânzătorului.
(3) Baza de impozitare
nu cuprinde următoarele:
a) rabaturile, remizele, risturnele,
sconturile şi alte reduceri de preţ, acordate de furnizori direct
clienţilor la
data exigibilităţii taxei;
b) sumele reprezentând daune-interese,
stabilite prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă,
penalizările
şi orice alte sume solicitate pentru neîndeplinirea totală sau
parţială a
obligaţiilor contractuale, dacă sunt percepute peste preţurile şi/sau
tarifele
negociate. Nu se exclud din baza de impozitare orice sume care,
în fapt,
reprezintă contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;
c) dobânzile, percepute după data livrării
sau prestării, pentru plăţi cu întârziere;
d) valoarea ambalajelor care circulă între
furnizorii de marfă şi clienţi, prin schimb, fără facturare;
e) sumele achitate de o persoană impozabilă
în numele şi în contul altei persoane şi care apoi se
decontează acesteia,
precum şi sumele încasate de o persoană impozabilă în
numele şi în contul unei
alte persoane.
Notă: Între data de 1 august 2006
şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. e) a avut
forma: sumele
achitate de furnizor sau prestator, în numele şi în contul
clientului, şi care
apoi se decontează acestuia, precum şi sumele încasate în
numele şi în contul
unei alte persoane.
Notă: Până la data de 1 august 2006 – Legea
nr. 343/ 2006 – art. 137 a avut forma: (1) Baza de impozitare a taxei
pe
valoarea adăugată este constituită din: a) pentru livrări de bunuri şi
prestări
de servicii, altele decât cele prevăzute la lit. b) şi c), din
tot ceea ce
constituie contrapartidă obţinută sau care urmează a fi obţinută de
furnizor
ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui
terţ,
inclusiv subvenţiile direct legate de preţul acestor operaţiuni; b)
preţurile de
achiziţie sau, în lipsa acestora, preţul de cost, determinat la
momentul
livrării, pentru operaţiunile prevăzute la art. 128 alin. (3) lit. e),
alin.
(4) şi (5). Dacă bunurile sunt mijloace fixe, preţul de achiziţie sau
preţul de
cost se ajustează, astfel cum se prevede în norme; c) suma
cheltuielilor
efectuate de persoana impozabilă pentru executarea prestărilor de
servicii
pentru operaţiunile prevăzute la art. 129 alin. (3). (2) Se cuprind
în baza de
impozitare a taxei pe valoarea adăugată: a) impozitele, taxele, dacă
prin lege
nu se prevede altfel, exclusiv taxa pe valoarea adăugată; b)
cheltuielile
accesorii, cum ar fi: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport
şi
asigurare, decontate cumpărătorului sau clientului. (3) Nu se cuprind
în baza
de impozitare a taxei pe valoarea adăugată următoarele: a) rabaturile,
remizele, risturnele, sconturile şi alte reduceri de preţ acordate de
furnizori
direct clienţilor; b) sumele reprezentând daune-interese
stabilite prin
hotărâre judecătorească definitivă, penalizările şi orice alte
sume solicitate
pentru neîndeplinirea totală sau parţială a obligaţiilor
contractuale, dacă
sunt percepute peste preţurile şi/sau tarifele negociate. Nu se exclud
din baza
de impozitare orice sume care, în fapt, reprezintă contravaloarea
bunurilor
livrate sau a serviciilor prestate; c) dobânzile percepute
pentru: plăţi cu
întârziere, livrări cu plata în rate, operaţiuni de
leasing; d) valoarea
ambalajelor care circulă între furnizorii de marfă şi clienţi,
prin schimb,
fără facturare; e) sumele achitate de furnizor sau prestator în
contul
clientului şi care apoi se decontează acestuia; f) taxa de reclamă şi
publicitate şi taxa hotelieră care sunt percepute de către autorităţile
publice
locale prin intermediul prestatorilor.
Norme metodologice:
19. (1) În sensul art. 137 alin. (3)
lit. a) din Codul fiscal, rabaturile, remizele, risturnele, sconturile
şi alte
reduceri de preţ nu se cuprind în baza de impozitare a taxei dacă
sunt acordate
de furnizor/prestator direct în beneficiul clientului la momentul
livrării/prestării şi nu constituie, în fapt, remunerarea unui
serviciu sau
unei livrări. De exemplu, un furnizor livrează bunuri şi, potrivit
înţelegerii
dintre părţi, furnizorul va acoperi orice cheltuieli cu eventuale
remedieri sau
reparaţii ale bunurilor livrate în condiţiile în care
aceste operaţiuni sunt
realizate de către client. Furnizorul nu va putea considera că sumele
necesare
acoperirii acestor cheltuieli sunt considerate reduceri de preţ,
acestea fiind
în fapt remunerarea unui serviciu prestat de către client
în contul său.
(2) În cazul reducerilor de preţ
acordate consumatorului final pe bază de cupoane valorice de către
producătorii/distribuitorii de bunuri în cadrul unor campanii
promoţionale, se
consideră că aceste reduceri sunt acordate şi în beneficiul
comercianţilor care
au acceptat aceste cupoane valorice de la consumatorii finali, chiar
dacă în
circuitul acestor bunuri de la producători/distribuitori la comercianţi
s-au
interpus unul sau mai mulţi intermediari cumpărători-revânzători.
Cupoanele
valorice trebuie să conţină minimum următoarele elemente:
a)
numele producătorului/distribuitorului care acordă reducerea de preţ
în scopuri
promoţionale;
b)
produsul pentru care se face promoţia;
c)
valoarea reducerii acordate, în sumă globală, care conţine şi
taxa pe valoarea
adăugată aferentă reducerii, fără a fi menţionată distinct în
cupon;
d)
termenul de valabilitate a cuponului;
e)
menţiunea potrivit căreia cupoanele pot fi utilizate numai în
magazinele
agreate în desfăşurarea promoţiei în cauză;
f)
instrucţiunile privind utilizarea acestor cupoane;
g)
denumirea societăţii specializate în administrarea cupoanelor
valorice, dacă
este cazul.
(3) În sensul art. 137 alin. (3) lit.
e) din Codul fiscal, sumele achitate de o persoană impozabilă în
numele şi în
contul altei persoane impozabile reprezintă sumele achitate de o
persoană
impozabilă pentru facturi emise de diverşi furnizori/prestatori pe
numele altei
persoane şi care apoi sunt recuperate de cel care le achită de la
beneficiar.
Persoana care achită sume în numele şi în contul altei
persoane nu primeşte
facturi pe numele său şi nici nu emite facturi pe numele său. Pentru
recuperarea sumelor achitate în numele şi în contul altei
persoane se poate
emite, în mod opţional, o factură de decontare de către persoana
impozabilă
care a achitat respectivele facturi. În situaţia în care
părţile convin să îşi
deconteze sumele achitate pe baza facturii de decontare, taxa nu va fi
menţionată distinct, fiind inclusă în totalul sumei de recuperat.
Factura de
decontare se transmite beneficiarului însoţită de factura
achitată în numele
său. Persoana care a achitat facturile în numele altei persoane
nu exercită
dreptul de deducere pentru sumele achitate, nu colectează taxa pe baza
facturii
de decontare şi nu înregistrează aceste sume în conturile
de cheltuieli,
respectiv de venituri. Beneficiarul ale cărui facturi au fost achitate
de altă
persoană îşi va deduce în condiţiile legii taxa pe baza
facturii care a fost
emisă pe numele său de furnizori/prestatori, factura de decontare fiind
doar un
document care se anexează la factura achitată.
Exemplul
nr. 1: Persoana A emite o factură de servicii de transport către
persoana B,
dar factura lui A este plătită de C în numele lui B. Pentru
recuperarea de la B
a sumelor plătite, C are posibilitatea să emită o factură de decontare,
dar
care nu este obligatorie. B îşi va exercita dreptul de deducere a
TVA în
condiţiile stabilite de lege pe baza facturii emise de A, în timp
ce o
eventuală factură de decontare de la C va fi doar ataşată acestei
facturi.
(4) În cazul în care se refacturează
cheltuieli efectuate pentru altă persoană, respectiv atunci când
o persoană
impozabilă primeşte o factură sau alt document pe numele său pentru
livrări de
bunuri/prestări de servicii/importuri efectuate în beneficiul
altei persoane şi
refacturează contravaloarea respectivelor livrări/prestări/importuri,
se aplică
structura de comisionar conform prevederilor pct. 6 alin. (3) şi (4)
sau, după
caz, ale pct. 7 alin. (2). Totuşi, structura de comisionar nu se aplică
în
situaţia în care se aplică prevederile pct. 18 alin. (8).
Persoana care
refacturează cheltuieli nu este obligată să aibă înscrisă
în obiectul de
activitate realizarea livrărilor/prestărilor pe care le refacturează.
Spre
deosebire de situaţia prezentată la alin. (3), în cazul
structurii de
comisionar persoana impozabilă are dreptul la deducerea taxei aferente
achiziţiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, în
condiţiile legii,
şi are obligaţia de a colecta taxa pe valoarea adăugată pentru
operaţiunile
taxabile.
Exemplul
nr. 2: Un furnizor A din România realizează o livrare
intracomunitară de bunuri
către beneficiarul B din Ungaria. Condiţia de livrare este ex-works,
prin
urmare transportul este în sarcina cumpărătorului, a lui B.
Totuşi, B îl
mandatează pe A să angajeze o firmă de transport, urmând să
îi achite costul
transportului. Transportatorul C facturează lui A serviciul de
transport din
România în Ungaria, iar A, aplicând structura de
comisionar, va refactura
serviciul lui B. Se consideră că A a primit şi a prestat el
însuşi serviciul de
transport. Acest serviciu de transport va fi facturat de către C către
A cu
TVA, locul prestării fiind în România, conform art. 133
alin. (2) din Codul
fiscal. A va refactura transportul către B fără TVA, serviciul fiind
neimpozabil în România conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal.
Exemplul
nr. 3: O societate care derulează operaţiuni imobiliare are
încheiate contracte
de închiriere pentru diverse spaţii dintr-un bun imobil. Pentru
utilităţile
necesare, printre care electricitatea, apa, telefonul, sunt
încheiate contracte
pe numele societăţii imobiliare, dar acestea sunt furnizate în
beneficiul
direct al chiriaşilor. În cazul în care prin contractul de
închiriere se
stipulează distinct că plata utilităţilor nu este inclusă în
preţul chiriei,
societatea imobiliară poate aplica structura de comisionar pentru
refacturarea
acestor cheltuieli către chiriaşi.
Exemplul nr. 4: Societatea A din Franţa îşi
trimite angajaţii în România pentru negocierea unor
contracte cu parteneri din
România. Conform înţelegerii dintre părţi, facturile pentru
cazare, transport
local şi alte cheltuieli efectuate pentru angajaţii trimişi din Franţa
vor fi
emise către partenerii din România, aceştia urmând să
îşi recupereze sumele
achitate prin refacturare către societatea A din Franţa. Pentru fiecare
cheltuială refacturată se va avea în vedere în primul
rând locul prestării
serviciului şi dacă locul este în România refacturarea se
va face aplicându-se
acelaşi regim ca şi cel aplicat de prestatorul acestor servicii.
Astfel,
serviciile de cazare au locul în România, acolo unde este
situat bunul imobil
[art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal], şi vor fi refacturate
prin
aplicarea cotei reduse de TVA de 9%, serviciile de transport local de
călători
au locul în România, acolo unde sunt efectiv prestate [art.
133 alin. (4) lit.
b) din Codul fiscal], şi vor fi refacturate prin aplicarea cotei
standard de
TVA de 24%. În situaţia în care factura de transport ar fi
fost emisă în luna
iunie 2010 cu cota de 19%, dacă refacturarea ar avea loc în luna
iulie 2010,
cota de TVA aplicabilă de către persoana impozabilă din Romania este de
24%. Se
consideră că la aplicarea structurii de comisionar faptul generator
pentru
operaţiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de către
persoana
care refacturează cheltuieli efectuate pentru alte persoane.
Exemplul
nr. 5: Societatea A încheie un contract de proiectare a unui bun
imobil cu
societatea B. În contract se stipulează că B va suporta
cheltuielile de cazare,
transport, masă, diurnă etc. ale salariaţilor lui A care realizează
acest
proiect. Pe factura emisă A menţionează separat costul proiectării şi
costul
aşa-numitelor cheltuieli suportate de B. În această situaţie nu
este vorba
despre o refacturare de cheltuieli în sensul prevederilor pct. 19
alin. (4).
Toate cheltuielile de cazare, transport, masă, diurnă etc., facturate
de A lui
B, sunt cheltuieli accesorii serviciilor de proiectare şi trebuie să
urmeze
aceleaşi reguli referitoare la locul prestării, cotele sau regimul
aplicabil ca
şi serviciul de proiectare de care sunt legate, conform prevederilor
pct. 18
alin. (8).
(5) În sensul art. 137 alin. (3) lit.
e) din Codul fiscal, sumele încasate în numele şi în
contul altei persoane,
care nu se cuprind în baza de impozitare, cuprind operaţiuni
precum:
a) cotizaţii,
onorarii, redevenţe, taxe sau alte plăţi încasate în contul
unei instituţii
publice, dacă pentru acestea instituţia publică nu este persoană
impozabilă în
sensul art. 127 din Codul fiscal. În această categorie se
cuprind, printre
altele, şi taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate prevăzută
la art.
270 din Codul fiscal, taxa hotelieră prevăzută la art. 278 din Codul
fiscal,
contribuţia la Fondul cinematografic prevăzută la
b) sume
încasate în contul altei persoane, dacă factura este emisă
de această altă
persoană către un terţ. Pentru decontarea sumelor încasate de la
terţ cu
persoana care a emis factura, conform înţelegerii dintre părţi,
pot fi
întocmite facturi de decontare conform alin. (3).
(6) În cazul sumelor încasate de
persoana impozabilă în contul altei persoane, dacă persoana
impozabilă
acţionează în nume propriu, respectiv emite facturi sau alte
documente către
clienţi şi primeşte facturi sau alte documente pe numele său de la
persoana în
numele căreia încasează sumele, se aplică structura de comisionar
prevăzută la
pct. 6 alin. (3) şi (4) sau, după caz, la pct. 7 alin. (2), chiar dacă
nu
există un contract de comision între părţi.
Exemplul
nr. 6: O companie B încasează contravaloarea taxei radio TV de la
clienţi, pe
care o virează apoi companiilor de radio şi televiziune. Această taxă
este
menţionată pe factura emisă de compania B, alături de propriile sale
livrări/prestări efectuate. Întrucât taxa radio TV
reprezintă o operaţiune
scutită de TVA conform art. 141 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal,
fiind
efectuată de posturile publice de radio şi televiziune, compania B va
păstra
acelaşi regim la facturarea acestei taxe către clienţi. Conform
structurii de
comisionar, posturile de radio şi televiziune vor factura către
compania B
serviciile pentru care aceasta a încasat sumele în contul
lor.
(7) În sensul art. 137 alin. (3) lit.
d) din Codul fiscal, ambalajele care circulă între furnizorii de
marfă şi
clienţi prin schimb, fără facturare, nu se includ în baza de
impozitare a
taxei, chiar dacă beneficiarii nu deţin cantităţile de ambalaje
necesare
efectuării schimbului şi achită o garanţie bănească în schimbul
ambalajelor
primite. Pentru vânzările efectuate prin unităţi care au
obligaţia utilizării
aparatelor de marcat electronice fiscale, suma garanţiei băneşti
încasate
pentru ambalaje se evidenţiază distinct pe bonurile fiscale, fără taxă.
Restituirea garanţiilor băneşti nu se reflectă în documente
fiscale.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori