![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,16 M; Imprimare: 11 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. IX - Operaţiuni scutite de taxă.
(Art.
141) Scutiri pentru operaţiuni din interiorul ţării.
ART. 141 - (1) Următoarele operaţiuni de interes
general sunt scutite de taxă:
a) spitalizarea, îngrijirile medicale şi
operaţiunile strâns legate de acestea, desfăşurate de unităţi
autorizate pentru
astfel de activităţi, indiferent de forma de organizare, precum:
spitale,
sanatorii, centre de sănătate rurale sau urbane, dispensare, cabinete
şi
laboratoare medicale, centre de îngrijire medicală şi de
diagnostic, baze de
tratament şi recuperare, staţii de salvare şi alte unităţi autorizate
să
desfăşoare astfel de activităţi;
Norme metodologice:
24. (1) Scutirea prevăzută la art. 141
alin. (1) lit. a) din Codul fiscal:
a) se
aplică pentru operaţiunile care sunt strâns legate de
spitalizare, îngrijirile
medicale, incluzând livrarea de medicamente, bandaje, proteze şi
accesorii ale
acestora, produse ortopedice şi alte bunuri similare către pacienţi
în perioada
tratamentului, precum şi furnizarea de hrană şi cazare către pacienţi
în timpul
spitalizării şi îngrijirii medicale. Totuşi, scutirea nu se
aplică meselor pe
care spitalul le asigură contra cost vizitatorilor într-o cantină
sau în alt
mod şi nici pentru bunurile vândute la cantina spitalului;
b) nu
se aplică pentru furnizarea de medicamente, bandaje, proteze medicale
şi
accesorii ale acestora, produse ortopedice şi alte bunuri similare,
care nu
este efectuată în cadrul tratamentului medical sau spitalizării,
cum ar fi cele
efectuate de farmacii, chiar şi în situaţia în care acestea
sunt situate în
incinta unui spital sau a unei clinici şi/sau sunt conduse de către
acestea;
c) nu
se aplică pentru serviciile medicale veterinare, astfel cum a fost
pronunţată
hotărârea Curţii Europene de Justiţie în cazul CEJ
C-122/87).
(2) În conformitate cu prevederile art.
141 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal, sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată serviciile de
îngrijire
medicală, precum şi serviciile de cazare şi masă furnizate pe perioada
acordării îngrijirilor medicale, prestate de operatori economici
autorizaţi să
desfăşoare astfel de activităţi, conform prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 109/2000 privind staţiunile balneare, climatice şi
balneoclimatice şi asistenţa medicală balneară şi de recuperare, cu
modificările şi completările ulterioare. Scutirea se aplică atât
pentru
serviciile prestate pacienţilor ale căror bilete sunt decontate de Casa
Naţională de Pensii şi Alte Drepturi Sociale, cât şi pentru cele
prestate
pacienţilor care beneficiază de tratament pe bază de trimitere de la
medic.
Serviciile de cazare şi masă beneficiază de scutirea de TVA în
măsura în care
sunt furnizate de aceeaşi persoană care furnizează serviciul de
tratament,
fiind considerate accesorii serviciului principal scutit, respectiv
serviciului
de tratament - cazul CEJ C-349/96 - Card Protection Plan Ltd. În
acest sens,
persoana care furnizează serviciul de tratament poate presta serviciile
de
cazare şi masă cu mijloace proprii sau achiziţionate de la terţi. Nu
beneficiază de scutirea de TVA serviciile de cazare şi masă prestate de
către o
altă societate decât cea care se efectuează tratamentul.
b) prestările de servicii efectuate în cadrul
profesiunii lor de către stomatologi şi tehnicieni dentari, precum şi
livrarea
de proteze dentare efectuată de stomatologi şi de tehnicieni dentari;
c) prestările de îngrijire şi supraveghere
efectuate de personal medical şi paramedical, conform prevederilor
legale
aplicabile în materie;
d) transportul bolnavilor şi al persoanelor
accidentate, în vehicule special amenajate în acest scop,
de către entităţi
autorizate în acest sens;
Norme metodologice:
25. Scutirea prevazuta la art. 141 alin. (1)
lit. d) din Codul
fiscal privind activitatea de transport al bolnavilor si ranitilor cu
vehicule
special amenajate in acest sens se aplica pentru transporturile
efectuate de
statiile de salvare sau de alte unitati sau vehicule autorizate de
Ministerul
Sanatatii pentru desfasurarea acestei activitati.
e) livrările de organe, sânge şi lapte, de
provenienţă umană;
f) activitatea de învăţământ prevăzută în
Norme metodologice:
251. (1)
Scutirea prevăzută la art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal
pentru
formarea profesională a adulţilor se aplică de persoanele autorizate
în acest
scop conform
(2) Scutirea prevăzută la art. 141
alin. (1) lit. f) din Codul fiscal nu se aplică pentru studiile sau
cercetarea
efectuate cu plată de şcoli, universităţi sau orice altă instituţie de
învăţământ pentru alte persoane. În acest sens a fost
pronunţată hotărârea
Curţii Europene de Justiţie în cazul C-287/00.
(3) Scutirea prevăzută la art. 141
alin. (1) lit. f) din Codul fiscal se aplică şi pentru livrările de
bunuri şi
prestările de servicii strâns legate de serviciile educaţionale,
precum
vânzarea de manuale şcolare, organizarea de conferinţe legate de
activitatea de
învăţământ, efectuate de instituţiile publice sau de alte
entităţi autorizate
pentru activităţile de învăţământ sau pentru formare
profesională a adulţilor.
(4) Scutirea prevăzută la art. 141 alin. (1)
lit. f) din Codul
fiscal nu este aplicabilă pentru achiziţiile de bunuri sau servicii
efectuate
de instituţiile publice sau de alte entităţi autorizate pentru
activităţile de
învăţământ sau pentru formare profesională a adulţilor,
destinate activităţii
scutite de taxă prevăzute la art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul
fiscal.
g) livrările de bunuri sau prestările de
servicii realizate de căminele şi cantinele organizate pe lângă
instituţiile
publice şi entităţile autorizate prevăzute la lit. f), în folosul
exclusiv al
persoanelor direct implicate în activităţile scutite conform lit.
f);
h) meditaţiile acordate în particular de
cadre didactice din domeniul învăţământului şcolar,
preuniversitar şi
universitar;
i) prestările de servicii şi/sau livrările de
bunuri strâns legate de asistenţa şi/sau protecţia socială,
efectuate de
instituţiile publice sau de alte entităţi recunoscute ca având
caracter social,
inclusiv cele livrate de căminele de bătrâni;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – lit. i) a
avut
forma: prestările de servicii şi/sau livrările de bunuri strâns
legate de
asistenţa şi/sau protecţia socială, efectuate de instituţiile publice
sau de
alte entităţi recunoscute ca având caracter social.
Norme metodologice:
26. In sensul art. 141 alin. (1) lit. i) din
Codul fiscal,
entitatile recunoscute ca avand caracter social sunt entitati precum:
caminele
de batrani si de pensionari, centrele de integrare prin terapie
ocupationala,
centrele de plasament autorizate sa desfasoare activitati de asistenta
sociala.
j) prestările de servicii şi/sau livrările de
bunuri strâns legate de protecţia copiilor şi a tinerilor,
efectuate de
instituţiile publice sau de alte entităţi recunoscute ca având
caracter social;
Norme metodologice:
27. Scutirea prevazuta la art. 141 alin. (1)
lit. j) din Codul
fiscal, se aplica centrelor-pilot pentru tineri cu handicap, caselor de
copii,
centrelor de recuperare si reabilitare pentru minori cu handicap si
altor
organisme care au ca obiect de activitate asigurarea supravegherii,
intretinerii
sau educarii tinerilor.
k) prestările de servicii şi/sau livrările de
bunuri furnizate membrilor în interesul lor colectiv, în
schimbul unei
cotizaţii fixate conform statutului, de organizaţii fără scop
patrimonial care
au obiective de natură politică, sindicală, religioasă, patriotică,
filozofică,
filantropică, patronală, profesională sau civică, precum şi obiective
de
reprezentare a intereselor membrilor lor, în condiţiile în
care această scutire
nu provoacă distorsiuni de concurenţă;
Norme metodologice:
28. In sensul art. 141 alin. (1) lit.
k) din Codul fiscal:
a)
Cuantumul cotizatiilor este stabilit de organul de conducere abilitat,
conform
statutului propriu al organizatiilor fara scop patrimonial;
b) activitatile desfasurate in favoarea
membrilor in contul cotizatiilor incasate in baza art. 6 din
Decretul-lege nr. 139/1990 privind camerele de comert si industrie din
Romania,
cu modificarile si completarile ulterioare, de catre Camera de Comert
si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si camerele de comert
si
industrie teritoriale, sunt scutite de taxa.
l) prestările de servicii strâns legate de
practicarea sportului sau a educaţiei fizice, efectuate de organizaţii
fără
scop patrimonial pentru persoanele care practică sportul sau educaţia
fizică;
Norme metodologice:
29. Scutirea prevazuta la art. 141 alin. (1)
lit. l) din Codul
fiscal se aplica pentru prestarile de servicii ce au stransa legatura
cu
practicarea sportului sau a educatiei fizice, efectuate in beneficiul
persoanelor care practica sportul sau educatia fizica, in situatia in
care
aceste servicii sunt prestate de catre organizatii fara scop
patrimonial, cum
sunt organizatiile si ligile sportive, cluburile sportive, bazele
sportive de
antrenament, hotelurile si cantinele pentru uzul exclusiv al
sportivilor. Nu se
aplica scutirea de taxa pentru incasarile din publicitate, incasarile
din
cedarea drepturilor de transmitere la radio si la televiziune a
manifestarilor
sportive si incasarile din acordarea dreptului de a intra la orice
manifestari
sportive.
m) prestările de servicii culturale şi/sau
livrările de bunuri strâns legate de acestea, efectuate de
instituţiile publice
sau de alte organisme culturale fără scop patrimonial, recunoscute ca
atare de
către Ministerul Culturii şi Cultelor;
Norme metodologice:
30. Prestările de servicii culturale prevăzute
de art. 141 alin.
(1) lit. m) din Codul fiscal efectuate de instituţiile publice sau de
organizaţii culturale nonprofit cuprind activităţi precum:
reprezentaţiile de
teatru, operă, operetă, organizarea de expoziţii, festivaluri şi alte
activităţi culturale recunoscute de Ministerul Culturii şi Cultelor.
Livrările
de bunuri strâns legate de aceste servicii cuprind livrări
precum: vânzarea de
broşuri, pliante şi alte materiale care popularizează o activitate
culturală.
n) prestările de servicii şi/sau livrările de
bunuri efectuate de persoane ale căror operaţiuni sunt scutite,
potrivit lit.
a), f) şi i) - m), cu ocazia manifestărilor destinate să le aducă
sprijin
financiar şi organizate în profitul lor exclusiv, cu condiţia ca
aceste scutiri
să nu producă distorsiuni concurenţiale;
Norme metodologice:
31. Potrivit art. 141 alin. (1) lit. n) din
Codul fiscal, sunt
scutite de taxa pe valoarea adăugată activităţi cum sunt: reprezentaţii
teatrale, coregrafice sau cinematografice, expoziţii, concerte,
conferinţe,
simpozioane, altele decât cele prevăzute la pct. 30, cu condiţia
ca veniturile
obţinute din aceste activităţi să servească numai la acoperirea
cheltuielilor
persoanelor care le-au organizat.
o) activităţile specifice posturilor publice
de radio şi televiziune, altele decât activităţile de natură
comercială;
Norme metodologice:
32. Prin posturi publice nationale de radio si
televiziune se
inteleg Societatea Romana de Radiodifuziune si Societatea Romana de
Televiziune, prevazute de Legea nr. 41/1994,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, privind
organizarea si
functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane
de
Televiziune.
p) serviciile publice poştale, precum şi
livrarea de bunuri aferentă acestora;
Norme metodologice:
33. Serviciile publice postale sunt serviciile
postale din sfera
serviciului universal, astfel cum sunt reglementate de Ordonanta
Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, cu modificarile si
completarile ulterioare.
q) prestările de servicii efectuate de către
grupuri independente de persoane, ale căror operaţiuni sunt scutite sau
nu
intră în sfera de aplicare a taxei, grupuri create în
scopul prestării către
membrii lor de servicii direct legate de exercitarea activităţilor
acestora, în
cazul în care aceste grupuri solicită membrilor lor numai
rambursarea
cotei-părţi de cheltuieli comune, în limitele şi în
condiţiile stabilite prin
norme şi în condiţiile în care această scutire nu este de
natură a produce
distorsiuni concurenţiale.
r) furnizarea de personal de către
instituţiile religioase sau filozofice în scopul activităţilor
prevăzute la
lit. a), f), i) şi j).
Notă: Lit. r) a fost introdusă
începând cu data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/
2007.
Norme metodologice:
34. (1) Scutirea prevăzută la art. 141
alin. (1) lit. q) din Codul fiscal se aplică în situaţia în
care membrii unui
grup independent de persoane sunt de acord să împartă cheltuieli
comune şi
direct necesare pentru exercitarea activităţii de către membri.
În acest caz
alocarea de cheltuieli se consideră a fi o prestare de servicii
în beneficiul
membrilor de către grupul independent de persoane. Această prestare de
servicii
este scutită de taxă în cazul în care condiţiile stabilite
la alin. (2)-(9)
sunt îndeplinite cumulativ.
(2) Membrii grupului independent
trebuie:
a) să
fie persoane neimpozabile sau persoane impozabile, neînregistrate
în scopuri de
taxă conform art. 153 din Codul fiscal, care realizează operaţiuni fără
drept
de deducere a taxei. În cazul membrului desemnat să asigure
conducerea
administrativă, această condiţie se consideră îndeplinită chiar
dacă pe lângă
activităţile fără drept de deducere a taxei acesta desfăşoară şi
activităţile
de administrare a grupului;
b) să
efectueze activităţi de aceeaşi natură sau să aparţină aceluiaşi grup
financiar, economic, profesional sau social.
(3) Activităţile grupului independent
trebuie să aibă un caracter nonprofit. Unul dintre membri va fi
desemnat să
asigure conducerea administrativă a grupului independent.
(4) În cazul grupurilor independente
toate achiziţiile efectuate de la terţi sau de la alţi membri ai
grupului în
interesul direct al grupului vor fi efectuate de membrul desemnat
pentru
conducerea administrativă a grupului, care acţionează în numele
şi pe contul
grupului.
(5) Grupul independent va presta numai
servicii de aceeaşi natură tuturor membrilor grupului, în
interesul direct şi
comun al acestora. Grupul independent nu poate efectua livrări de
bunuri, cu
excepţia cazului în care aceste livrări de bunuri sunt auxiliare
prestărilor de
servicii menţionate la acest punct. Serviciile prestate de grupul
independent
în beneficiul tuturor membrilor săi vor fi decontate fiecărui
membru şi
reprezintă contravaloarea cheltuielilor comune aferente perioadei
pentru care
se efectuează decontarea. Ca urmare a acestor decontări, grupul
independent nu
poate obţine niciun profit.
(6) Decontarea menţionată la alin. (5)
se efectuează în baza unui decont justificativ întocmit de
membrul desemnat să
asigure conducerea administrativă, ce stabileşte:
a)
cota-parte exactă de cheltuieli comune pentru fiecare membru al
grupului;
b) o
evaluare exactă a cotei-părţi a fiecărui membru din cheltuielile
comune, în
baza criteriilor obiective agreate între membrii grupului.
(7) Grupul independent poate primi sume
în avans de la membrii săi, cu condiţia ca valoarea totală a
acestor avansuri
să nu depăşească suma totală a cheltuielilor comune angajate pe
perioada
acoperită de fiecare decont justificativ.
(8) În situaţia în care membrul
desemnat să asigure conducerea administrativă a grupului decontează
costurile
de administrare a grupului independent către ceilalţi membri, acestea
nu sunt
scutite de taxă în condiţiile art. 141 alin. (1) lit. q) din
Codul fiscal.
Chiar dacă membrul desemnat să asigure conducerea administrativă a
grupului se
înregistrează în scopuri de taxă pe valoarea adăugată
pentru activitatea de administrare,
acesta poate face parte din grup.
(9) Se interzice grupului independent
să efectueze operaţiuni către terţi. De asemenea, se interzice
prestarea de
servicii de către grupul independent doar unuia dintre membrii sau
numai pentru
o parte a membrilor grupului.
(10) În vederea implementării grupului
independent se depune la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală din
cadrul
Ministerului Finanţelor Publice o cerere semnată de către toţi membrii
grupului, care să cuprindă următoarele:
a)
numele, adresa, obiectul de activitate şi codul de înregistrare
ale fiecărui
membru;
b)
elementele care să demonstreze că membrii îndeplinesc condiţiile
alin. (2);
c)
numele membrului desemnat să asigure conducerea administrativă.
(11) Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală va lua o decizie oficială prin care să aprobe sau să refuze
implementarea grupului independent şi va comunica acea decizie fiecărui
membru
al grupului, precum şi fiecărui organ fiscal în jurisdicţia
căruia se află
membrii grupului independent, în termen de 60 de zile de la data
primirii
cererii menţionate la alin. (10).
(12) Implementarea grupului independent
va intra în vigoare în prima zi din cea de-a doua lună
următoare datei deciziei
menţionate la alin. (11).
(13) Membrul desemnat să asigure
conducerea administrativă a grupului va notifica Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală oricare dintre următoarele evenimente:
a)
încetarea opţiunii prevăzute la alin. (1) de a forma un grup
independent, cu
cel puţin 30 de zile înainte de producerea evenimentului;
b)
neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (2), care conduce
la anularea
tratamentului persoanelor impozabile ca grup independent, în
termen de 15 zile
de la producerea evenimentului care a generat această situaţie;
c)
numirea unui alt membru desemnat să asigure conducerea administrativă a
grupului independent, cu cel puţin 30 de zile înainte de
producerea
evenimentului.
(14) În situaţiile prevăzute la alin.
(13) lit. a) şi b), Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va anula
tratamentul
persoanelor impozabile ca grup independent astfel:
a) în
cazul prevăzut la alin. (13) lit. a), de la data de 1 a lunii următoare
celei
în care a încetat opţiunea;
b) în
cazul prevăzut la alin. (13) lit. b), de la data de 1 a lunii următoare
celei
în care s-a produs evenimentul care a generat această situaţie.
(15) Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală va putea, în urma verificărilor efectuate de organele
fiscale
competente:
a) să
anuleze tratamentul unei persoane ca membru al unui grup independent
în cazul
în care acea persoană nu mai întruneşte criteriile de
eligibilitate pentru a fi
considerată un asemenea membru. Această anulare va intra în
vigoare începând cu
prima zi a lunii următoare celei în care situaţia a fost
constatată de organele
fiscale competente;
b) să anuleze tratamentul persoanelor
impozabile ca grup independent în cazul în care grupul nu
îndeplineşte şi/sau
nu respectă condiţiile prevăzute la alin. (1)-(9) pentru a fi
considerate un
asemenea grup. Această anulare va intra în vigoare
începând cu prima zi a lunii
următoare celei în care situaţia a fost constatată de organele
fiscale
competente.
(2) Următoarele
operaţiuni sunt, de asemenea, scutite de taxă:
a) prestările următoarelor servicii de natură
financiar-bancară:
1. acordarea şi negocierea de credite, precum
şi administrarea creditelor de către persoana care le acordă;
2. negocierea garanţiilor de credit ori a
altor garanţii sau orice operaţiuni cu astfel de garanţii, precum şi
administrarea garanţiilor de credit de către persoana care acordă
creditul;
3. tranzacţii, inclusiv negocierea, privind
conturile de depozit sau conturile curente, plăţi, viramente, creanţe,
cecuri
şi alte instrumente negociabile, exceptând recuperarea creanţelor;
4. tranzacţii, inclusiv negocierea, privind
valuta, bancnotele şi monedele utilizate ca mijloc legal de plată, cu
excepţia
obiectelor de colecţie, şi anume monede de aur, argint sau din alt
metal ori
bancnote care nu sunt utilizate în mod normal ca mijloc legal de
plată sau
monede de interes numismatic;
5. tranzacţii, inclusiv negocierea, dar
exceptând administrarea sau păstrarea în siguranţă, cu
acţiuni, părţi sociale
în societăţi comerciale sau asociaţii, obligaţiuni garantate şi
alte
instrumente financiare, cu excepţia documentelor care stabilesc
drepturi asupra
bunurilor;
6. administrarea de fonduri speciale de
investiţii;
Notă:
Între data de 1 august 2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G.
nr. 106/ 2007
– lit. a) a avut forma: prestările următoarelor servicii financiare şi
bancare:
1. acordarea şi negocierea de credite, precum şi administrarea
creditului de
către persoana care îl acordă; 2. acordarea, negocierea şi
preluarea
garanţiilor de credit sau a garanţiilor colaterale pentru credite,
precum şi
administrarea garanţiilor de credit de către persoana care acordă
creditul; 3.
orice operaţiune, inclusiv negocierea, legată de depozite financiare şi
conturi
curente, plăţi, transferuri, debite, cecuri şi alte efecte de comerţ,
cu
excepţia recuperării de creanţe şi operaţiunilor de factoring: 4.
emiterea,
transferul şi/sau orice alte operaţiuni cu monedă naţională sau valută
ca
mijloc de plată, cu excepţia monedelor sau a bancnotelor care sunt
obiecte de
colecţie; 5. emisiunea, transferul şi/sau orice alte operaţiuni, cu
excepţia
administrării şi depozitării, cu acţiuni, titluri de participare,
titluri de
creanţe, obligaţiuni şi alte valori mobiliare, cu excepţia
operaţiunilor legate
de documentele care atestă titlul de proprietate asupra bunurilor; 6.
gestionarea fondurilor comune de plasament şi/sau a fondurilor comune
de
garantare a creanţelor, efectuată de orice entităţi constituite
în acest scop.
Norme metodologice:
35. (1) În sensul art. 141 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal, pentru a se califica drept operaţiuni scutite
de
taxă, serviciile externalizate trebuie să fie servicii distincte care
să
îndeplinească caracteristicile specifice şi esenţiale ale
serviciului principal
scutit de taxă. Scutirile se aplică numai în funcţie de natura
serviciilor, şi
nu de statutul persoanei care le prestează sau căreia îi sunt
prestate. În
acest sens au fost date şi deciziile Curţii Europene de Justiţie:
C-2/95 SDC;
C-235/00 CSC; C-169/04 Abbey National. Serviciile externalizate
aferente
operaţiunilor prevăzute la art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal,
precum
serviciile de marketing, cercetare, serviciile juridice, serviciile de
contabilitate şi/sau de audit, nu se cuprind în sfera
operaţiunilor scutite de
taxă.
(2) Este considerată negociere în
operaţiuni financiarbancare asigurarea tuturor demersurilor necesare
pentru ca
cele două părţi direct implicate, respectiv clientul şi prestatorul de
servicii
financiar-bancare, să intre în relaţie contractuală. Simpla
culegere,
prelucrare a datelor şi furnizare a rezultatelor nu reprezintă
negociere în operaţiuni
financiar-bancare, aşa cum rezultă şi din decizia Curţii Europene de
Justiţie
în Cazul C-235/00 CSC.
(3) Printre altele, se cuprind în sfera
operaţiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1 din
Codul
fiscal şi împrumuturile acordate de asociaţi/acţionari
societăţilor comerciale
în vederea asigurării resurselor financiare ale societăţii
comerciale,
împrumuturile garantate cu bunuri imobile, inclusiv
împrumuturile ipotecare,
împrumuturile garantate cu bunuri mobile corporale, inclusiv
împrumuturile
acordate de casele de amanet.
(4) Componentele de finanţare din
cadrul vânzărilor de bunuri cu plata în rate sau din cadrul
operaţiunilor de
leasing nu se cuprind în sfera operaţiunilor scutite conform art.
141 alin. (2)
lit. a) pct. 1 din Codul fiscal, aceste componente reprezentând o
parte a
remuneraţiei pentru respectivele bunuri sau servicii.
(5) Se cuprind în sfera operaţiunilor
scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal
servicii
precum depozitarea, transferul şi retragerea banilor către sau din
conturile
bancare, inclusiv prin mijloace electronice, transferul de fonduri
dintr-un
cont specific în alte mijloace băneşti, precum carduri telefonice
şi alte
mijloace prin care se poate face plata pentru bunuri şi servicii.
(6) În sfera operaţiunilor scutite
conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal se cuprind
şi
servicii auxiliare, precum verificarea plăţilor, eliberarea extraselor
de cont
duplicat, punerea la dispoziţia clienţilor băncii, la cererea acestora,
a
copiilor mesajelor SWIFT legate de plăţile acestora.
(7) Excepţia prevăzută la art. 141
alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal se aplică în funcţie de
natura
operaţiunii, indiferent de terminologia utilizată, respectiv recuperare
de
creanţe sau factoring.
(8) În situaţia în care, conform
contractului, scopul operaţiunii la care se face referire la alin. (7)
nu îl
constituie recuperarea de creanţe, ci acordarea unui credit, societatea
care
preia creanţele aferente unui credit acordat asumându-şi poziţia
creditorului,
operaţiunea este scutită de taxa pe valoarea adăugată, nefăcând
obiectul
excepţiei prevăzute la art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul
fiscal. În
această situaţie nu se aplică Decizia Curţii de Justiţie Europene C-
305/01 MKG.
(9) În cazul în care din analiza
contractului rezultă că operaţiunea la care se face referire la alin.
(7)
reprezintă recuperare de creanţe, aceasta este considerată pentru
persoana care
preia creanţele o prestare de servicii efectuată cu plată, taxabilă din
punctul
de vedere al taxei pe valoarea adăugată conform prevederilor art. 141
alin. (2)
lit. a) pct. 3 din Codul fiscal, indiferent dacă persoana care preia
creanţele
preia sau nu riscul privind neîncasarea acestora, aşa cum rezultă
şi din
Decizia Curţii Europene de Justiţie nr. C-305/01 MKG.
(10) Baza de impozitare a taxei pe
valoarea adăugată pentru operaţiunile prevăzute la alin. (9) o
reprezintă
contravaloarea serviciului, inclusiv componenta de finanţare, şi se
determină
în funcţie de tipul contractului, putând fi calculată fie
ca sumă a dobânzii
aferente finanţării şi a comisionului de administrare şi colectare a
creanţelor, fie ca diferenţă între valoarea nominală a creanţelor
şi preţul de
achiziţie al acestora, în cazul creanţelor care nu au depăşit
termenul de
scadenţă, fie ca diferenţă între valoarea economică sau de piaţă
a creanţelor
agreată de părţi şi stipulată în contractul încheiat şi
preţul de achiziţie al
acestora în cazul recuperării creanţelor cu termenul de scadenţă
depăşit.
(11) Se cuprind în sfera operaţiunilor
scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal
operaţiuni
precum schimbarea bancnotelor sau monedelor într-o altă valută
sau în aceeaşi
valută şi distribuirea de numerar.
(12) În sfera operaţiunilor scutite
conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 4 din Codul fiscal nu se
cuprind
operaţiuni precum: furnizarea de informaţii financiare cu caracter
general,
analize privind evoluţia cursului valutar sau a ratei dobânzii,
vânzarea ori
închirierea dispozitivelor pentru numărarea sau sortarea banilor,
serviciile
externalizate privind transportul de numerar.
(13) Se cuprind în sfera operaţiunilor
scutite conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal,
printre
altele, şi transferul şi/sau orice alte operaţiuni cu părţi sociale şi
acţiuni
necotate la bursă.
(14) În sfera operaţiunilor scutite
conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal nu se
cuprind
operaţiuni precum: depozitarea activelor fondurilor speciale de
investiţii, aşa
cum rezultă şi din Decizia Curţii Europene de Justiţie nr. C-169/04
Abbey
National, administrarea şi depozitarea titlurilor de valoare.
(15) În sensul art. 141 alin. (2) lit.
a) pct. 6 din Codul fiscal, fondurile speciale de investiţii sunt
următoarele:
a)
organismele de plasament colectiv prevăzute la titlul III al
b)
fondurile de pensii administrate privat şi fondurile de pensii
facultative;
c)
fondurile comune de garantare a creanţelor.
b) operaţiunile de asigurare şi/sau de
reasigurare, precum şi prestările de servicii în legătură cu
operaţiunile de
asigurare şi/sau de reasigurare efectuate de persoanele impozabile care
intermediază astfel de operaţiuni;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – lit. b) a
avut
forma: operaţiunile de asigurare şi/sau de reasigurare, precum şi
prestările de
servicii în legătură cu operaţiunile de asigurare şi/sau de
reasigurare
efectuate de persoanele care intermediază astfel de operaţiuni.
Norme metodologice:
351. (1) În
sfera operaţiunilor scutite conform art. 141 alin. (2) lit. b) din
Codul fiscal
nu se cuprind operaţiuni precum serviciile de marketing şi serviciile
administrative, cum ar fi acceptarea cererilor de asigurare,
gestionarea
modificării contractelor şi a primelor de asigurare, încheierea,
administrarea
şi rezilierea poliţelor, organizarea şi managementul sistemului
informatic,
furnizarea de informaţii şi întocmirea rapoartelor pentru părţile
asigurate,
furnizate de alte persoane impozabile către persoanele impozabile care
realizează operaţiunile scutite de taxă prevăzute la art. 141 alin. (2)
lit. b)
din Codul fiscal. În acest sens a fost pronunţată hotărârea
Curţii Europene de
Justiţie în cazul C-472/03 Arthur Andersen.
(2) O caracteristică esenţială a unui
serviciu de asigurare o reprezintă existenţa unei relaţii contractuale
între
prestator şi beneficiarul serviciilor. Scutirea de taxă pentru
serviciile de
asigurare şi/sau de reasigurare se aplică de către societatea care
suportă
riscul şi care încheie contractul cu clienţii, inclusiv în
cazul externalizării
tranzacţiilor în domeniul asigurărilor/reasigurărilor. În
acest sens a fost
pronunţată hotărârea Curţii Europene de Justiţie în cazul
C-240/99 Skandia.
(3) Nu sunt scutite de taxă conform art. 141
alin. (2) lit. b) din
Codul fiscal serviciile de evaluare a riscurilor şi/sau a daunelor,
furnizate
de alte persoane impozabile către persoanele impozabile care realizează
operaţiunile scutite de taxă prevăzute la art. 141 alin. (2) lit. b)
din Codul
fiscal. În acest sens a fost pronunţată hotărârea Curţii
Europene de Justiţie
în cazul C-8/01 Taksatorringen.
c) pariuri, loterii şi alte forme de jocuri
de noroc efectuate de persoanele autorizate, conform legii, să
desfăşoare
astfel de activităţi;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – lit. c) a
avut
forma: jocurile de noroc organizate de persoanele autorizate, conform
legii, să
desfăşoare astfel de activităţi.
d) livrarea la valoarea nominală de timbre
poştale utilizabile pentru serviciile poştale, de timbre fiscale şi
alte timbre
similare;
e) arendarea, concesionarea, închirierea şi
leasingul de bunuri imobile, cu următoarele excepţii:
1. operaţiunile de cazare care sunt efectuate
în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie
similară, inclusiv
închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. închirierea de spaţii sau locaţii pentru
parcarea autovehiculelor;
3. închirierea utilajelor şi a maşinilor
fixate definitiv în bunuri imobile;
4. închirierea seifurilor;
Norme metodologice:
36. In sensul art. 141 alin. (2) lit. e) pct. 3
din Codul fiscal,
masinile si utilajele fixate definitiv in bunuri imobile sunt cele care
nu pot
fi detasate fara a fi deteriorate sau fara a antrena deteriorarea
imobilelor
insesi.
f) livrarea de construcţii/părţi de
construcţii şi a terenurilor pe care sunt construite, precum şi a
oricăror
altor terenuri. Prin excepţie, scutirea nu se aplică pentru livrarea de
construcţii noi, de părţi de construcţii noi sau de terenuri
construibile. În
sensul prezentului articol, se definesc următoarele:
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – partea
introductivă
a lit. f) a avut forma: livrarea de către orice persoană a unei
construcţii, a
unei părţi a acesteia şi a terenului pe care este construită, precum şi
a
oricărui alt teren. Prin excepţie, scutirea nu se aplică pentru
livrarea unei
construcţii noi, a unei părţi a acesteia sau a unui teren construibil,
dacă
este efectuată de o persoană impozabilă care şi-a exercitat ori ar fi
avut
dreptul să-şi exercite dreptul de deducere total sau parţial a taxei
pentru
achiziţia, transformarea sau construirea unui astfel de imobil.
În sensul
prezentului articol, se definesc următoarele:
Între data de 18 octombrie 2007
şi data de 13 octombrie 2009 – O.U:G. nr. 109/ 2009 – partea
introductivă a
lit. f) a avut forma: livrarea de către orice persoană a unei
construcţii, a
unei părţi a acesteia şi a terenului pe care este construită, precum şi
a
oricărui alt teren. Prin excepţie, scutirea nu se aplică pentru
livrarea unei
construcţii noi, a unei părţi a acesteia sau a unui teren construibil.
În
sensul prezentului articol, se definesc următoarele:
1. teren construibil reprezintă orice teren
amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa construcţii, conform
legislaţiei în vigoare;
2. construcţie înseamnă orice structură
fixată în sau pe pământ;
3. livrarea unei construcţii noi sau a unei
părţi din aceasta înseamnă livrarea efectuată cel târziu
până la data de 31
decembrie a anului următor anului primei ocupări ori utilizări a
construcţiei
sau a unei părţi a acesteia, după caz, în urma transformării;
4. o construcţie nouă cuprinde şi orice
construcţie transformată sau parte transformată a unei construcţii,
dacă costul
transformării, exclusiv taxa, se ridică la minimum 50% din valoarea de
piaţă a
construcţiei sau a părţii din construcţie, astfel cum aceasta este
stabilită
printr-un raport de expertiză, exclusiv valoarea terenului, ulterior
transformării;
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 30
decembrie 2011 –
O.U:G. nr. 125/ 2011 – pct. 4 a avut forma: o construcţie nouă cuprinde
şi
orice construcţie transformată astfel încât structura,
natura ori destinaţia sa
au fost modificate sau, în absenţa acestor modificări, dacă
costul
transformărilor, exclusiv taxa, se ridică la minimum 50% din valoarea
de piaţă a
construcţiei, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformării;
Norme metodologice:
37. (1) În aplicarea art. 141 alin. (2)
lit. f) din Codul fiscal, atunci când construcţia şi terenul pe
care este
edificată formează un singur corp funciar, identificat printr-un singur
număr
cadastral:
a)
terenul pe care s-a edificat construcţia urmează regimul construcţiei,
dacă
valoarea acestuia este mai mică decât valoarea construcţiei aşa
cum rezultă din
raportul de expertiză;
b)
construcţia va urma regimul terenului pe care este edificată, dacă
valoarea
acesteia este mai mică decât valoarea terenului aşa cum rezultă
din raportul de
expertiză;
c)
dacă terenul şi construcţia au valori egale, aşa cum rezultă din
raportul de
expertiză, regimul corpului funciar va fi stabilit în funcţie de
bunul imobil
cu suprafaţa cea mai mare. Se va avea în vedere suprafaţa
construită
desfăşurată a construcţiei.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică
în situaţia în care se livrează un teren pe care se află o
construcţie a cărei
demolare a început înainte de livrare şi a fost asumată de
vânzător. Asemenea
operaţiuni de livrare şi de demolare formează o operaţiune unică
în ceea ce
priveşte TVA, având în ansamblu ca obiect livrarea unui
teren, iar nu livrarea
construcţiei existente şi a terenului pe care se află aceasta,
indiferent de
stadiul lucrărilor de demolare a construcţiei în momentul
livrării efective a
terenului. În acest sens a fost pronunţată hotărârea Curţii
Europene de
Justiţie în cazul C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV.
(3) Se consideră a fi data primei
ocupări, în cazul unei construcţii sau al unei părţi din
construcţie care nu a
suferit transformări de natura celor prevăzute la art. 141 alin. (2)
lit. f)
pct. 4 din Codul fiscal, data semnării de către beneficiar a
procesului-verbal
de recepţie definitivă a construcţiei sau a unei părţi din construcţie.
Prin
proces-verbal de recepţie definitivă se înţelege procesul-verbal
de recepţie la
terminarea lucrărilor, încheiat conform legislaţiei în
vigoare. În cazul unei
construcţii realizate în regie proprie, data primei ocupări este
data
documentului pe baza căruia construcţia sau partea din construcţie este
înregistrată în evidenţele contabile drept activ corporal
fix.
(4) Data primei utilizări a unei
construcţii se referă la construcţii care au suferit transformări de
natura
celor prevăzute la art. 141 alin. (2) lit. f) pct. 4 din Codul fiscal.
Prin
data primei utilizări se înţelege data semnării de către
beneficiar a
procesului-verbal de recepţie definitivă a lucrărilor de transformare a
construcţiei în cauză sau a unei părţi a construcţiei. Prin
proces-verbal de
recepţie definitivă se înţelege procesul-verbal de recepţie la
terminarea
lucrărilor, încheiat conform legislaţiei în vigoare.
În cazul lucrărilor de
transformare în regie proprie a unei construcţii sau a unei părţi
din
construcţie, data primei utilizări a bunului după transformare este
data
documentului pe baza căruia este majorată valoarea construcţiei sau a
unei
părţi din construcţie cu valoarea transformării respective.
(5) Dacă livrarea unei construcţii
intervine înainte de data primei ocupări, astfel cum este
definită prima
ocupare la alin. (3), se consideră că are loc livrarea unei construcţii
noi.
(6) În
aplicarea art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, calificarea unui
teren
drept teren construibil sau teren cu altă destinaţie, la momentul
vânzării sale
de către proprietar, rezultă din certificatul de urbanism.
g) livrările de bunuri care au fost afectate
unei activităţi scutite, în temeiul prezentului articol, dacă
taxa aferentă
bunurilor respective nu a fost dedusă, precum şi livrările de bunuri a
căror
achiziţie a făcut obiectul excluderii dreptului de deducere conform
art. 145
alin. (5) lit. b) sau al limitării totale a dreptului de deducere
conform art.
1451.
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 11 aprilie 2009 – O.U.G. nr. 34/ 2009 – lit. g) a avut
forma:
livrările de bunuri care au fost afectate unei activităţi scutite,
în temeiul
prezentului articol, dacă taxa aferentă bunurilor respective nu a fost
dedusă,
precum şi livrările de bunuri a căror achiziţie a făcut obiectul
excluderii
dreptului de deducere, conform art. 145 alin. (5) lit. a) şi b).
Între data de 11 aprilie 2009 şi
data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr. 125/ 2011 – lit. g) a avut
forma:
livrările de bunuri care au fost afectate unei activităţi scutite,
în temeiul
prezentului articol, dacă taxa aferentă bunurilor respective nu a fost
dedusă,
precum şi livrările de bunuri a căror achiziţie a făcut obiectul
excluderii
dreptului de deducere, conform art. 145 alin. (5) lit. b) şi art. 1451.
(3) Orice persoană
impozabilă poate opta pentru taxarea operaţiunilor prevăzute la alin.
(2) lit.
e) şi f), în condiţiile stabilite prin norme.
Notă: Până la data de 1 august 2006 – Legea
nr. 343/ 2006 – art. 141 a avut forma: (1) Următoarele operaţiuni de
interes
general sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată: a) spitalizarea,
îngrijirile
medicale, inclusiv veterinare, şi operaţiunile strâns legate de
acestea,
desfăşurate de unităţi autorizate pentru astfel de activităţi,
indiferent de
forma de organizare, precum spitale, sanatorii, centre de sănătate
rurale sau
urbane, dispensare, cabinete şi laboratoare medicale, centre de
îngrijire
medicală şi de diagnostic, baze de tratament şi recuperare, staţii de
salvare
şi alte unităţi autorizate să desfăşoare astfel de activităţi,
cantinele
organizate pe lângă aceste unităţi, serviciile funerare prestate
de unităţile
sanitare; b) prestările de servicii efectuate în cadrul
profesiunii lor de
către stomatologi şi tehnicieni dentari, precum şi livrarea de proteze
dentare
efectuată de stomatologi şi de tehnicienii dentari; c) prestările de
îngrijire
şi supraveghere efectuate de personal medical şi paramedical; d)
transportul
bolnavilor şi al persoanelor accidentate, în vehicule special
amenajate în
acest scop; e) livrările de organe, de sânge şi de lapte, de
provenienţă umană;
f) activitatea de învăţământ prevăzută de
Norme metodologice:
38. (1) În sensul art. 141 alin. (3)
din Codul fiscal şi fără să contravină prevederilor art. 161 din Codul
fiscal,
orice persoană impozabilă stabilită în România poate opta
pentru taxarea
oricăreia dintre operaţiunile scutite de taxă prevăzute la art. 141
alin. (2)
lit. e) din Codul fiscal, în ceea ce priveşte un bun imobil sau o
parte a
acestuia.
(2) În aplicarea alin. (1), un bun
imobil reprezintă o construcţie care are înţelesul prevăzut la
art. 141 alin.
(2) lit. f) pct. 2 din Codul fiscal şi orice teren.
(3) Opţiunea prevăzută la alin. (1) se
va notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat
în anexa nr. 1
la prezentele norme metodologice şi se va exercita de la data
înscrisă în
notificare. O copie de pe notificare va fi transmisă clientului.
Depunerea cu
întârziere a notificării nu va anula dreptul persoanei
impozabile de a aplica
regimul de taxare şi nici dreptul de deducere exercitat de beneficiar
în
condiţiile art. 145-1471 din Codul fiscal. Dreptul de
deducere la
beneficiar ia naştere şi poate fi exercitat la data la care intervine
exigibilitatea taxei, şi nu la data primirii copiei de pe notificarea
transmisă
de vânzător. În situaţia în care opţiunea se exercită
numai pentru o parte din
bunul imobil, această parte din bunul imobil care se intenţionează a fi
utilizată pentru operaţiuni taxabile se va comunica în
notificarea transmisă
organului fiscal.
(4) Persoana impozabilă stabilită în
România, neînregistrată în scopuri de TVA conform
art. 153 din Codul fiscal, va
solicita înregistrarea, dacă optează pentru taxare, şi va depune
şi notificarea
prevăzută în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
Opţiunea de
înregistrare în scopuri de taxă nu ţine loc de opţiune de
taxare a
operaţiunilor prevăzute la alin. (1).
(5) Persoana impozabilă care a optat
pentru regimul de taxare în condiţiile alin. (1) poate aplica
regimul de
scutire de taxă prevăzut la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal
de la
data înscrisă în notificarea prevăzută la alin. (7).
(6) Persoanele impozabile care au depus
notificări pentru taxarea operaţiunilor de închiriere,
concesionare sau
arendare de bunuri imobile, înainte de data aderării, nu mai au
obligaţia să
aplice acest regim de taxare pe o perioadă de 5 ani de la data
înscrisă în
notificare, dacă depun notificarea pentru renunţarea la regimul de
taxare
prevăzută la alin. (7), şi nu este necesară modificarea notificării
în sensul
menţionării suprafeţei bunului imobil, în loc de procent din
bunul imobil,
conform menţiunilor din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
(7) Persoana impozabilă va notifica
organele fiscale competente cu privire la anularea opţiunii, prin
formularul
prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
Aplicarea scutirii
de taxă este permisă de la data înscrisă în notificare.
(8) În cazul în care opţiunea
prevăzută
la alin. (1) se exercită de către o persoană impozabilă care nu a avut
dreptul
la deducerea integrală sau parţială a taxei aferente imobilului sau
părţii din
imobil care face obiectul opţiunii, persoana impozabilă va efectua o
ajustare
în favoarea sa în condiţiile prevăzute la art. 149 din
Codul fiscal, dacă bunul
se află în cadrul perioadei de ajustare.
(9) Orice persoană impozabilă care
aplică regimul de scutire prevăzut de art. 141 alin. (2) lit. e) din
Codul
fiscal şi care a avut dreptul la deducerea integrală sau parţială a
taxei
aferente bunului imobil sau părţii din bunul imobil va efectua
ajustarea taxei
deduse conform art. 149 din Codul fiscal, dacă bunul se află în
cadrul perioadei
de ajustare.
(10) Prin excepţie de la prevederile
alin. (8) şi (9), pentru operaţiunile prevăzute la art. 141 alin. (2)
lit. e)
din Codul fiscal cu bunuri imobile sau părţi ale acestora, construite,
achiziţionate, transformate sau modernizate, înainte de data
aderării se aplică
prevederile tranzitorii ale art. 161 din Codul fiscal referitoare la
ajustarea
dreptului de deducere a taxei pe valoarea adăugată.
(11) În cazul notificărilor prevăzute
la alin. (3) şi (7) depuse după data de 1 ianuarie 2010 inclusiv,
pentru
operaţiunile prevăzute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal,
care au
fost efectuate în anii precedenţi sau au început în
anii precedenţi şi sunt
încă în derulare după data de 1 ianuarie 2010, se aplică
prevederile legale în
vigoare la momentul depunerii notificării.
(12)
Organele de inspecţie fiscală vor permite, în timpul desfăşurării
controlului,
depunerea de notificări pentru taxarea operaţiunilor prevăzute la art.
141
alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, dacă persoana impozabilă a aplicat
regimul
de taxare, dar nu a depus notificare, indiferent dacă inspecţia fiscală
are loc
la persoana impozabilă care a realizat operaţiunile prevăzute la art.
141 alin.
(2) lit. e) din Codul fiscal sau la beneficiarul acestor operaţiuni.
Aceleaşi prevederi
se aplică corespunzător şi pentru notificarea prevăzută la alin. (7).
39. (1) În sensul art. 141 alin. (3)
din Codul fiscal, orice persoană impozabilă stabilită în
România poate opta
pentru taxarea operaţiunilor scutite prevăzute la art. 141 alin. (2)
lit. f)
din Codul fiscal în ceea ce priveşte un bun imobil sau o parte a
acestuia.
(2) Opţiunea de taxare prevăzută la
alin. (1) nu se va aplica la transferul titlului de proprietate asupra
bunurilor imobile de către persoanele care au aplicat regimul de
scutire
prevăzut la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal pentru
leasingul cu
bunuri imobile.
(3) Opţiunea prevăzută la alin. (1) se
notifică organelor fiscale competente pe formularul prezentat în
anexa nr. 3 la
prezentele norme metodologice şi se exercită pentru bunurile imobile
menţionate
în notificare. Opţiunea se poate exercita şi numai pentru o parte
a acestor
bunuri. Depunerea cu întârziere a notificării nu va conduce
la anularea
opţiunii de taxare exercitate de vânzător şi nici la anularea
dreptului de
deducere exercitat de beneficiar în condiţiile art. 145-1471
din
Codul fiscal. Notificarea trebuie transmisă în copie şi
cumpărătorului. Dreptul
de deducere la beneficiar ia naştere şi poate fi exercitat la data la
care
intervine exigibilitatea taxei, şi nu la data primirii copiei de pe
notificarea
transmisă de vânzător.
(4) În cazul în care opţiunea
prevăzută
la alin. (1) se referă numai la o parte a bunurilor imobile, această
parte care
va fi vândută în regim de taxare, identificată cu
exactitate, va fi înscrisă în
notificarea prevăzută la alin. (3). Dacă, după depunerea notificării,
persoana
impozabilă doreşte să renunţe la opţiunea de taxare, în cazul
în care livrarea
bunului nu a avut loc, va transmite o înştiinţare scrisă în
acest sens organelor
fiscale competente.
(5) În cazul în care opţiunea
prevăzută
la alin. (1) se exercită de către o persoană impozabilă care nu a avut
dreptul
la deducerea integrală sau parţială a taxei aferente bunului ce face
obiectul
opţiunii, această persoană impozabilă va efectua o ajustare în
favoarea sa în
conformitate cu prevederile art. 149 din Codul fiscal, dacă bunul se
află în
cadrul perioadei de ajustare.
(6) Orice persoană impozabilă care
aplică regimul de scutire prevăzut de art. 141 alin. (2) lit. f) din
Codul
fiscal şi care a avut dreptul la deducerea integrală sau parţială a
taxei
aferente bunului imobil va efectua ajustarea taxei deduse conform art.
149 din
Codul fiscal, dacă bunul se află în cadrul perioadei de ajustare.
(7) Prin excepţie de la prevederile
alin. (5) şi (6), pentru operaţiunile prevăzute la art. 141 alin. (2)
lit. f)
din Codul fiscal cu bunuri imobile, construite, achiziţionate,
transformate sau
modernizate înainte de data aderării, se aplică prevederile
tranzitorii ale
art. 161 din Codul fiscal, referitoare la ajustarea dreptului de
deducere a
taxei pe valoarea adăugată.
(8) În cazul notificării depuse după
data de 1 ianuarie 2010 inclusiv, pentru operaţiunile prevăzute la art.
141
alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, care au fost efectuate în
anii precedenţi,
se aplică prevederile legale în vigoare la momentul depunerii
notificării.
(9)
Organele de inspecţie fiscală vor permite, în timpul desfăşurării
controlului,
depunerea de notificări pentru taxarea operaţiunilor prevăzute la art.
141
alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, dacă persoana impozabilă a aplicat
regimul
de taxare, dar nu a depus notificare, indiferent dacă inspecţia fiscală
are loc
la persoana impozabilă care a realizat operaţiunile prevăzute la art.
141 alin.
(2) lit. f) din Codul fiscal sau la beneficiarul acestor operaţiuni.
40. (1) Cu excepţia situaţiilor
prevăzute la art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele impozabile
nu pot
aplica taxarea pentru operaţiunile scutite prevăzute de art. 141 din
Codul
fiscal. Dacă o persoană impozabilă a facturat în mod eronat cu
taxă livrări de
bunuri şi sau prestări de servicii scutite conform art. 141 din Codul
fiscal,
este obligată să storneze facturile emise în conformitate cu
prevederile art.
159 din Codul fiscal. Beneficiarii unor astfel de operaţiuni nu au
dreptul de
deducere sau de rambursare a taxei aplicate în mod eronat pentru
o astfel de
operaţiune scutită. Aceştia trebuie să solicite
furnizorului/prestatorului
stornarea facturii cu taxă şi emiterea unei noi facturi fără taxă.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori