![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 57 k; Imprimare: 4 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. X - Regimul deducerilor.
(Art.
147) Deducerea taxei pentru persoana impozabilă cu regim mixt şi
persoana
parţial impozabilă.
ART. 147 - (1) Persoana impozabilă care realizează
sau urmează să realizeze atât operaţiuni care dau drept de
deducere, cât şi
operaţiuni care nu dau drept de deducere este denumită în
continuare persoană
impozabilă cu regim mixt. Persoana care realizează atât
operaţiuni pentru care
nu are calitatea de persoană impozabilă, în conformitate cu
prevederile art.
127, cât şi operaţiuni pentru care are calitatea de persoană
impozabilă este
denumită persoană parţial impozabilă.
(2) Dreptul de
deducere a taxei deductibile aferente achiziţiilor efectuate de către o
persoană impozabilă cu regim mixt se determină conform prezentului
articol.
Persoana parţial impozabilă nu are drept de deducere pentru achiziţiile
destinate activităţii pentru care nu are calitatea de persoană
impozabilă. Dacă
persoana parţial impozabilă desfăşoară activităţi în calitate de
persoană
impozabilă, din care rezultă atât operaţiuni cu drept de
deducere, cât şi
operaţiuni fără drept de deducere, este considerată persoană impozabilă
mixtă
pentru respectivele activităţi şi aplică prevederile prezentului
articol. În
condiţiile stabilite prin norme, persoana parţial impozabilă poate
solicita
aplicarea unei pro-rata speciale în situaţia în care nu
poate ţine evidenţe
separate pentru activitatea desfăşurată în calitate de persoană
impozabilă şi
pentru activitatea pentru care nu are calitatea de persoană impozabilă.
(3) Achiziţiile
destinate exclusiv realizării de operaţiuni care permit exercitarea
dreptului
de deducere, inclusiv de investiţii destinate realizării de astfel de
operaţiuni, se înscriu într-o coloană distinctă din
jurnalul pentru cumpărări,
iar taxa deductibilă aferentă acestora se deduce integral.
(4) Achiziţiile
destinate exclusiv realizării de operaţiuni care nu dau drept de
deducere,
precum şi de investiţii care sunt destinate realizării de astfel de
operaţiuni
se înscriu într-o coloană distinctă din jurnalul pentru
cumpărări pentru aceste
operaţiuni, iar taxa deductibilă aferentă acestora nu se deduce.
(5) Achiziţiile
pentru care nu se cunoaşte destinaţia, respectiv dacă vor fi utilizate
pentru
realizarea de operaţiuni care dau drept de deducere sau pentru
operaţiuni care
nu dau drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina
proporţia în
care sunt sau vor fi utilizate pentru operaţiuni care dau drept de
deducere şi
operaţiuni care nu dau drept de deducere se evidenţiază într-o
coloană
distinctă din jurnalul pentru cumpărări, iar taxa deductibilă aferentă
acestor
achiziţii se deduce pe bază de pro-rata.
(6) Pro-rata
prevăzută la alin. (5) se determină ca raport între:
a) suma totală, fără taxă, dar cuprinzând
subvenţiile legate direct de preţ, a operaţiunilor constând
în livrări de
bunuri şi prestări de servicii care permit exercitarea dreptului de
deducere,
la numărător; şi
b) suma totală, fără taxă, a operaţiunilor
prevăzute la lit. a) şi a operaţiunilor constând în livrări
de bunuri şi
prestări de servicii care nu permit exercitarea dreptului de deducere,
la
numitor. Se includ sumele primite de la bugetul statului sau bugetele
locale,
acordate în scopul finanţării operaţiunilor scutite fără drept de
deducere sau
operaţiunilor care nu se află în sfera de aplicare a taxei.
(7) Se exclud din
calculul pro-rata următoarele:
a) valoarea oricărei livrări de bunuri de
capital care au fost utilizate de persoana impozabilă în
activitatea sa
economică;
b) valoarea oricăror livrări de bunuri sau
prestări de servicii către sine efectuate de persoana impozabilă şi
prevăzute
la art. 128 alin. (4) şi la art. 129 alin. (4), precum şi a
transferului
prevăzut la art. 128 alin. (10);
c) valoarea operaţiunilor prevăzute la art.
141 alin. (2) lit. a) şi b), precum şi a operaţiunilor imobiliare,
altele decât
cele prevăzute la lit. a), în măsura în care acestea sunt
accesorii activităţii
principale.
(8) Pro-rata
definitivă se determină anual, iar calculul acesteia include toate
operaţiunile
prevăzute la alin. (6), pentru care exigibilitatea taxei ia naştere
în timpul
anului calendaristic respectiv. Pro-rata definitivă se determină
procentual şi
se rotunjeşte până la cifra unităţilor imediat următoare. La
decontul de taxă
prevăzut la art. 1562, în care s-a efectuat ajustarea
prevăzută la
alin. (12), se anexează un document care prezintă metoda de calcul al
pro-rata
definitivă.
(9) Pro-rata
aplicabilă provizoriu pentru un an este pro-rata definitivă, prevăzută
la alin.
(8), determinată pentru anul precedent, sau pro-rata estimată pe baza
operaţiunilor prevăzute a fi realizate în anul calendaristic
curent, în cazul
persoanelor impozabile pentru care ponderea operaţiunilor cu drept de
deducere
în totalul operaţiunilor se modifică în anul curent faţă de
anul precedent.
Persoanele impozabile trebuie să comunice organului fiscal competent,
la
începutul fiecărui an fiscal, cel mai târziu până la
data de 25 ianuarie
inclusiv, pro-rata provizorie care va fi aplicată în anul
respectiv, precum şi
modul de determinare a acesteia. În cazul unei persoane
impozabile
nou-înregistrate, pro-rata aplicabilă provizoriu este pro-rata
estimată pe baza
operaţiunilor preconizate a fi realizate în timpul anului
calendaristic curent,
care trebuie comunicată cel mai târziu până la data la care
persoana impozabilă
trebuie să depună primul său decont de taxă, prevăzut la art. 1562.
(10) Taxa de dedus
într-un an calendaristic se determină provizoriu prin
înmulţirea valorii taxei
deductibile prevăzute la alin. (5) pentru fiecare perioadă fiscală din
acel an
calendaristic cu pro-rata provizorie prevăzută la alin. (9),
determinată pentru
anul respectiv.
(11) Taxa de dedus
pentru un an calendaristic se calculează definitiv prin
înmulţirea sumei totale
a taxei deductibile din anul calendaristic respectiv, prevăzută la
alin. (5),
cu pro-rata definitivă prevăzută la alin. (8), determinată pentru anul
respectiv.
(12) La sfârşitul
anului, persoanele impozabile cu regim mixt trebuie să ajusteze taxa
dedusă
provizoriu astfel:
a) din taxa de dedus determinată definitiv,
conform alin. (11), se scade taxa dedusă într-un an determinată
provizoriu,
conform alin. (10);
b) rezultatul diferenţei de la lit. a), în
plus sau în minus după caz, se înscrie în
rândul de regularizări din decontul
de taxă, prevăzut la art. 1562, aferent ultimei perioade
fiscale a
anului, sau în decontul de taxă aferent ultimei perioade fiscale
a persoanei
impozabile, în cazul anulării înregistrării acesteia.
(13) În ceea ce
priveşte taxa de dedus aferentă bunurilor de capital, definite conform
art. 149
alin. (1), utilizate pentru operaţiunile prevăzute la alin. (5):
a) prima deducere se determină în baza
pro-rata provizorie prevăzută la alin. (9), pentru anul în care
ia naştere
dreptul de deducere. La finele anului, deducerea se ajustează, conform
alin.
(12), în baza pro-rata definitivă prevăzută la alin. (8). Această
primă
ajustare se efectuează asupra valorii totale a taxei deduse iniţial;
b) ajustările ulterioare iau în considerare o
cincime, pentru bunurile mobile, sau o douăzecime, pentru bunurile
imobile,
după cum urmează:
1. taxa deductibilă iniţială se împarte la 5
sau la 20;
2. rezultatul calculului efectuat conform
pct. 1 se înmulţeşte cu pro-rata definitivă prevăzută la alin.
(8), aferentă
fiecăruia dintre următorii 4 sau 19 ani;
3. taxa dedusă iniţial în primul an, conform
pro-rata definitivă, se împarte la 5 sau la 20;
4. rezultatele calculelor efectuate conform
pct. 2 şi 3 se compară, iar diferenţa în plus sau în minus
reprezintă ajustarea
de efectuat, care se înscrie în rândul de
regularizări din decontul de taxă
prevăzut la art. 1562, aferent ultimei perioade fiscale a
anului.
(14) În situaţii
speciale, când pro-rata calculată potrivit prevederilor
prezentului articol nu
asigură determinarea corectă a taxei de dedus, Ministerul Finanţelor
Publice,
prin direcţia de specialitate, poate, la solicitarea justificată a
persoanelor
impozabile:
a) să aprobe aplicarea unei pro-rata
speciale. Dacă aprobarea a fost acordată în timpul anului,
persoanele
impozabile au obligaţia să recalculeze taxa dedusă de la
începutul anului pe
bază de pro-rata specială aprobată. Persoana impozabilă cu regim mixt
poate
renunţa la aplicarea pro-rata specială numai la începutul unui an
calendaristic
şi este obligată să anunţe organul fiscal competent până la data
de 25 ianuarie
inclusiv a anului respectiv;
b) să autorizeze persoana impozabilă să
stabilească o pro-rata specială pentru fiecare sector al activităţii
sale
economice, cu condiţia ţinerii de evidenţe contabile distincte pentru
fiecare
sector.
(15) În baza
propunerilor făcute de către organul fiscal competent, Ministerul
Finanţelor
Publice, prin direcţia sa de specialitate, poate să impună persoanei
impozabile
anumite criterii de exercitare a dreptului de deducere pentru
operaţiunile
viitoare ale acesteia, respectiv:
a) să aplice o pro-rata specială;
b) să aplice o pro-rata specială pentru
fiecare sector al activităţii sale economice;
c) să-şi exercite dreptul de deducere numai
pe baza atribuirii directe, în conformitate cu prevederile alin.
(3) şi (4),
pentru toate operaţiunile sau numai pentru o parte din operaţiuni;
d) să ţină evidenţe distincte pentru fiecare
sector al activităţii sale economice.
(16) Prevederile
alin. (6)-(13) se aplică şi pentru pro-rata specială prevăzută la alin.
(14) şi
(15). Prin excepţie de la prevederile alin. (6), pentru calculul
pro-rata
specială se vor lua în considerare:
a) operaţiunile specificate în decizia
Ministerului Finanţelor Publice, pentru cazurile prevăzute la alin.
(14) lit.
a) sau la alin. (15) lit. b);
b) operaţiunile realizate pentru fiecare
sector de activitate, pentru cazurile prevăzute la alin. (14) lit. b)
sau la
alin. (15) lit. b).
(17)
Prevederile prezentului articol se aplică şi de
persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare.
Pentru determinarea
pro-rata sumele de la numitor şi de la numărător se determină în
funcţie de
data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei conform regulilor
generale.
Notă:
Alin. (17) a fost introdus începând cu data de 23 august
2012 - O.G. nr. 15/ 2012 - cu aplicabilitate de la
data de 1 ianuarie 2013.
Notă:
Până la data de 1 august 2006 - Legea nr. 343/ 2006 - art. 147 a
avut forma:
(1) Orice persoană impozabilă, înregistrată ca plătitor de taxă
pe valoarea
adăugată, care realizează sau urmează să realizeze atât
operaţiuni care dau
drept de deducere, cât şi operaţiuni care nu dau drept de
deducere, este
denumită în continuare plătitor de taxă pe valoarea adăugată cu
regim mixt. (2)
Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor şi
serviciilor achiziţionate de orice plătitor de taxă pe valoarea
adăugată cu
regim mixt se determină conform prezentului articol. (3) Achiziţiile de
bunuri
şi servicii destinate exclusiv realizării de operaţiuni care dau drept
de
deducere, inclusiv de investiţii destinate realizării de astfel de
operaţiuni,
se înscriu într-un jurnal pentru cumpărări, care se
întocmeşte separat pentru
aceste operaţiuni, şi taxa pe valoarea adăugată aferentă acestora se
deduce
integral. (4) Achiziţiile de bunuri şi servicii destinate exclusiv
realizării
de operaţiuni care nu dau drept de deducere, precum şi de investiţii
care sunt
destinate realizării de astfel de operaţiuni se înscriu în
jurnalul pentru
cumpărări, care se întocmeşte separat pentru aceste operaţiuni,
iar taxa pe
valoarea adăugată aferentă acestora nu se deduce. (5) Bunurile şi
serviciile
pentru care nu se cunoaşte destinaţia în momentul achiziţiei,
respectiv dacă
vor fi utilizate pentru realizarea de operaţiuni care dau drept de
deducere sau
operaţiuni care nu dau drept de deducere ori pentru care nu se poate
determina
proporţia în care sunt sau vor fi utilizate pentru operaţiuni
care dau drept de
deducere şi operaţiuni care nu dau drept de deducere, se evidenţiază
într-un
jurnal pentru cumpărări întocmit separat. Taxa pe valoarea
adăugată aferentă
acestor achiziţii se deduce pe bază de pro-rata. Prin excepţie,
în cazul
achiziţiilor destinate realizării de investiţii, care se prevăd că vor
fi
utilizate atât pentru realizarea de operaţiuni care dau drept de
deducere, cât
şi pentru operaţiuni care nu dau drept de deducere, este permisă
deducerea
integrală a taxei pe valoarea adăugată pe parcursul procesului
investiţional,
urmând ca taxa dedusă să fie ajustată în conformitate cu
procedura stabilită
prin norme. (6) În cursul unui an fiscal este permisă
rectificarea taxei deduse
aferente achiziţiilor de bunuri/servicii care se constată că ulterior
au fost
utilizate pentru altă destinaţie decât cea prevăzută la data
achiziţiei.
Rectificările se evidenţiază pe rândurile de regularizare din
decontul de taxă
pe valoarea adăugată. (7) Pro-rata se determină ca raport între:
veniturile
obţinute din operaţiuni care dau drept de deducere, inclusiv
subvenţiile legate
direct de preţul acestora, la numărător, iar la numitor veniturile de
la
numărător plus veniturile obţinute din operaţiuni care nu dau drept de
deducere. În calculul pro-rata, la numitor se adaugă alocaţiile,
subvenţiile
sau alte sume primite de la bugetul de stat sau bugetele locale,
în scopul
finanţării de activităţi scutite fără drept de deducere sau care nu
intră în
sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată. Se exclud din calculul
pro-rata
veniturile financiare, dacă acestea sunt accesorii activităţii
principale. Nu
se includ în calculul pro-rata serviciile efectuate de prestatori
stabiliţi în
străinătate, astfel cum sunt definiţi la art. 151 alin. (2), pentru
care
beneficiarii au obligaţia plăţii taxei pe valoarea adăugată. Pro-rata
se
determină anual, situaţie în care elementele prevăzute la numitor
şi numărător
sunt cumulate pentru întregul an fiscal. Prin excepţie, aceasta
poate fi
determinată lunar sau trimestrial, după caz, conform alin. (13),
situaţie în
care elementele prevăzute la numitor şi numărător sunt cele efectiv
realizate
în cursul fiecărei luni, respectiv trimestru. (8) Pro-rata
aplicabilă
provizoriu pentru un an este ori pro-rata definitivă determinată pentru
anul
precedent, ori pro-rata estimată în funcţie de operaţiunile
prevăzute a fi
realizate în anul curent. Persoanele impozabile trebuie să
comunice organului
fiscal teritorial, la începutul fiecărui an fiscal, cel mai
târziu până la data
de 25 ianuarie, nivelul pro-rata provizorie aplicată, precum şi modul
de
determinare a acesteia. Taxa pe valoarea adăugată de dedus se determină
prin
aplicarea pro-rata provizorie asupra taxei pe valoarea adăugată
deductibile,
aferente achiziţiilor destinate atât realizării de operaţiuni
care dau drept de
deducere, cât şi celor care nu dau drept de deducere, determinată
potrivit
alin. (5). (9) Persoanele impozabile care nu au determinat pro-rata
provizorie
la începutul anului, deoarece nu realizau şi nici nu prevedeau
realizarea de
operaţiuni fără drept de deducere în cursul anului, şi care
ulterior realizează
astfel de operaţiuni nu au obligaţia să calculeze şi să utilizeze
pro-rata
provizorie. În cursul anului este permisă deducerea integrală a
taxei pe
valoarea adăugată. La finele anului vor aplica următoarele reguli: a)
dacă pot
efectua separarea achiziţiilor de bunuri/servicii pe destinaţiile
prevăzute la
alin. (3)-(5), vor regulariza astfel: din taxa dedusă în cursul
anului se scade
taxa de dedus rezultată prin aplicarea pro-rata definitivă pentru
achiziţiile
destinate atât realizării de operaţiuni cu drept de deducere,
cât şi pentru
operaţiuni fără drept de deducere, determinate conform alin. (5),
şi/sau taxa
aferentă bunurilor/serviciilor destinate exclusiv operaţiunilor cu
drept de
deducere, determinate conform alin. (3), iar diferenţa rezultată se
înscrie pe
un rând distinct în decontul din ultima perioadă fiscală a
anului, ca taxă de
plată la bugetul de stat; b) dacă nu se poate efectua separarea pe
destinaţii,
potrivit lit. a), se aplică pro-rata definitivă asupra tuturor
achiziţiilor de
bunuri şi servicii efectuate în cursul anului, iar diferenţa
rezultată se
înscrie pe un rând distinct în decontul din ultima
perioadă fiscală a anului. (10)
Pro-rata definitivă se determină în luna decembrie, în
funcţie de realizările
efective din cursul anului, potrivit formulei de calcul prevăzute la
alin. (7).
(11) Regularizarea deducerilor operate după pro-rata provizorie se
realizează
prin aplicarea pro-rata definitivă asupra sumei taxei pe valoarea
adăugată
deductibile aferente achiziţiilor prevăzute la alin. (5). Diferenţa
în plus sau
în minus faţă de taxa dedusă, conform pro-rata provizorie, se
înscrie pe un
rând distinct în decontul ultimei perioade fiscale. (12)
În situaţii speciale,
când pro-rata calculată potrivit prevederilor prezentului articol
nu asigură
determinarea corectă a taxei de dedus, Ministerul Finanţelor Publice,
prin
direcţia de specialitate, poate aproba aplicarea unei pro-rata
speciale, la
solicitarea persoanelor impozabile în cauză, pe baza justificării
prezentate.
Dacă aprobarea a fost acordată în timpul anului, persoanele
impozabile au
obligaţia să recalculeze taxa pe valoarea adăugată dedusă de la
începutul
anului pe bază pro-rata specială, aprobată. Plătitorii de taxă pe
valoarea
adăugată cu regim mixt pot renunţa la aplicarea pro-rata specială numai
la
începutul unui an calendaristic şi sunt obligate să anunţe
organele fiscale. (13)
La cererea justificată a persoanelor impozabile, organele fiscale la
care
acestea sunt înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată pot aproba
ca pro-rata să fie determinată lunar sau trimestrial, după caz.
În anul în care
a fost acordată aprobarea, persoanele impozabile au obligaţia să
recalculeze
taxa pe valoarea adăugată dedusă de la începutul anului pe bază
pro-rata lunară
sau trimestrială. Plătitorii de taxă pe valoarea adăugată cu regim mixt
pot
renunţa la aplicarea pro-rata lunară sau trimestrială numai la
începutul unui
an fiscal şi sunt obligate să anunţe organele fiscale. Pro-ratele
lunare sau
trimestriale efectiv realizate sunt definitive şi nu se regularizează
la
sfârşitul anului.
Norme metodologice:
47. (1) In aplicarea art. 147 alin. (3)
si alin. (4) din Codul fiscal, daca bunurile sau serviciile
achizitionate pot
fi alocate partial activitatii care nu da drept de deducere si partial
activitatii care da drept de deducere, nu se aplica prevederile art.
147 alin.
(5) din Codul fiscal, respectiv deducerea taxei pe baza de pro-rata.
Exemplu:
o societate care cumpara o cladire, cunoaste din momentul
achizitionarii
acesteia partea din cladire care va fi alocata pentru inchiriere in
regim de
scutire si partea de cladire care va fi alocata pentru inchiriere in
regim de
taxare, va deduce taxa corespunzatoare partii din cladire care urmeaza
a fi
utilizata pentru inchiriere in regim de taxare si nu va deduce taxa
aferenta
partii din cladire, care va fi utilizata pentru inchiriere in regim de
scutire.
(2) In sensul art. 147 alin. (7) lit.
c) din Codul fiscal, operatiunile imobiliare reprezinta operatiuni de
livrare,
inchiriere, leasing, arendare, concesionare si alte operatiuni similare
efectuate in legatura cu bunurile imobile.
(3) O operatiune este accesorie
activitatii principale daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele
conditii:
a.
realizarea acestei operatiuni necesita resurse tehnice limitate privind
echipamentele si utilizarea de personal;
b.
operatiunea nu este direct legata de activitatea principala a persoanei
impozabile; si
c.
suma achizitiilor efectuate in scopul operatiunii si suma taxei
deductibile aferente
operatiunii, sunt nesemnificative.
(4) Persoanele impozabile cu regim mixt
pot opta sa nu aplice prevederile art. 147 in ce priveste posibilitatea
exercitarii dreptului de deducere, situatie in care taxa aferenta
achizitiilor
de bunuri destinate operatiunilor cu sau fara drept de deducere nu va
fi
dedusa.
(5) În cazul în care ulterior
depunerii
decontului de taxă se constată erori în calculul pro rata
definitivă pentru
perioade anterioare:
a)
dacă pro rata corect determinată este mai mică decât pro rata
utilizată,
persoana impozabilă are obligaţia să procedeze la regularizarea
diferenţelor în
cadrul perioadei prevăzute la art. 1471 alin. (2) din Codul fiscal;
b)
dacă pro rata corect determinată este mai mare decât pro rata
utilizată,
persoana impozabilă are dreptul să procedeze la regularizarea
diferenţelor în
cadrul perioadei prevăzute la art. 1471 alin. (2) din Codul fiscal.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori