![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 77 k; Imprimare: 6 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. XII - Regimuri speciale.
ART. 1522
- (1) În sensul prezentului articol:
a) operele de artă reprezintă:
1. tablouri, colaje şi plachete decorative
similare, picturi şi desene, executate integral de mână, altele
decât planurile
şi desenele de arhitectură, de inginerie şi alte planuri şi desene
industriale,
comerciale, topografice sau similare, originale, executate manual,
texte
manuscrise, reproduceri fotografice pe hârtie sensibilizată şi
copii carbon
obţinute după planurile, desenele sau textele enumerate mai sus şi
articolele
industriale decorate manual (NC cod tarifar 9701);
2. gravuri, stampe şi litografii, originale
vechi sau moderne, care au fost trase direct în alb-negru sau
color, ale uneia
sau mai multor plăci/planşe executate în întregime manual
de către artist,
indiferent de proces sau de materialul folosit de acesta, fără a
include
procese mecanice sau fotomecanice (NC cod tarifar 9702 00 00);
3. producţii originale de artă statuară sau
de sculptură, în orice material, numai dacă sunt executate
în întregime de
către artist; copiile executate de către un alt artist decât
autorul
originalului (NC cod tarifar 9703 00 00);
4. tapiserii (NC cod tarifar 5805 00 00) şi
carpete de perete (NC cod tarifar 6304 00 00), executate manual după
modele
originale asigurate de artist, cu condiţia să existe cel mult 8 copii
din
fiecare;
5. piese individuale de ceramică executate
integral de către artist şi semnate de acesta;
6. emailuri pe cupru, executate integral
manual, în cel mult 8 copii numerotate care poartă semnătura
artistului sau
denumirea/numele atelierului, cu excepţia bijuteriilor din aur sau
argint;
7. fotografiile executate de către artist,
scoase pe suport hârtie doar de el sau sub supravegherea sa,
semnate,
numerotate şi limitate la 30 de copii, incluzându-se toate
dimensiunile şi
monturile;
b) obiectele de colecţie reprezintă:
1. timbre poştale, timbre fiscale, mărci
poştale, plicuri «prima zi», serii poştale complete şi
similare, obliterate sau
neobliterate, dar care nu au curs, nici destinate să aibă curs (NC cod
tarifar
9704 00 00);
2. colecţii şi piese de colecţie de zoologie,
botanică, mineralogie, anatomie sau care prezintă un interes istoric,
arheologic, paleontologic, etnografic sau numismatic (NC cod tarifar
9705 00
00);
c) antichităţile sunt obiectele, altele decât
operele de artă şi obiectele de colecţie, cu o vechime mai mare de 100
de ani
(NC cod tarifar 9706 00 00);
d) bunurile second-hand sunt bunurile mobile
corporale care pot fi refolosite în starea în care se află
sau după efectuarea
unor reparaţii, altele decât operele de artă, obiectele de
colecţie sau
antichităţile, pietrele preţioase şi alte bunuri prevăzute în
norme;
e) persoana impozabilă revânzătoare este
persoana impozabilă care, în cursul desfăşurării activităţii
economice,
achiziţionează sau importă bunuri second-hand şi/sau opere de artă,
obiecte de
colecţie sau antichităţi în scopul revânzării, indiferent
dacă respectiva
persoană impozabilă acţionează în nume propriu sau în
numele altei persoane în
cadrul unui contract de comision la cumpărare sau vânzare;
f) organizatorul unei vânzări prin licitaţie
publică este persoana impozabilă care, în desfăşurarea
activităţii sale
economice, oferă bunuri spre vânzare prin licitaţie publică,
în scopul
adjudecării acestora de către ofertantul cu preţul cel mai mare;
g) marja profitului este diferenţa dintre
preţul de vânzare aplicat de persoana impozabilă
revânzătoare şi preţul de
cumpărare, în care:
1. preţul de vânzare constituie suma obţinută
de persoana impozabilă revânzătoare de la cumpărător sau de la un
terţ, inclusiv
subvenţiile direct legate de această tranzacţie, impozitele,
obligaţiile de
plată, taxele şi alte cheltuieli, cum ar fi cele de comision, ambalare,
transport şi asigurare, percepute de persoana impozabilă
revânzătoare
cumpărătorului, cu excepţia reducerilor de preţ;
2. preţul de cumpărare reprezintă tot ce
constituie suma obţinută, conform definiţiei preţului de vânzare,
de furnizor,
de la persoana impozabilă revânzătoare;
h) regimul special reprezintă reglementările
speciale prevăzute de prezentul articol pentru taxarea livrărilor de
bunuri
second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi la cota
de marjă
a profitului.
(2) Persoana
impozabilă revânzătoare va aplica regimul special pentru
livrările de bunuri
second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi, altele
decât
operele de artă livrate de autorii sau succesorii de drept ai acestora,
pentru
care există obligaţia colectării taxei, bunuri pe care le-a
achiziţionat din
interiorul Comunităţii, de la unul dintre următorii furnizori:
a) o persoană neimpozabilă;
b) o persoană impozabilă, în măsura în care
livrarea efectuată de respectiva persoană impozabilă este scutită de
taxă,
conform art. 141 alin. (2) lit. g);
c) o întreprindere mică, în măsura în care
achiziţia respectivă se referă la bunuri de capital;
d) o persoană impozabilă revânzătoare, în
măsura în care livrarea de către aceasta a fost supusă taxei
în regim special.
(3) În condiţiile
stabilite prin norme, persoana impozabilă revânzătoare poate opta
pentru
aplicarea regimului special pentru livrarea următoarelor bunuri:
a) opere de artă, obiecte de colecţie sau
antichităţi pe care le-a importat;
b) opere de artă achiziţionate de persoana
impozabilă revânzătoare de la autorii acestora sau de la
succesorii în drept ai
acestora, pentru care există obligaţia colectării taxei.
(4) În cazul
livrărilor prevăzute la alin. (2) şi (3), pentru care se exercită
opţiunea
prevăzută la alin. (3), baza de impozitare este marja profitului,
determinată
conform alin. (1) lit. g), exclusiv valoarea taxei aferente. Prin
excepţie,
pentru livrările de opere de artă, obiecte de colecţie sau antichităţi
importate direct de persoana impozabilă revânzătoare, conform
alin. (3), preţul
de cumpărare pentru calculul marjei de profit este constituit din baza
de
impozitare la import, stabilită conform art. 139, plus taxa datorată
sau
achitată la import.
(5) Orice livrare
de bunuri second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie sau
antichităţi,
efectuată în regim special, este scutită de taxă, în
condiţiile art. 143 alin.
(1) lit. a), b), h) - m) şi o).
(6) Persoana
impozabilă revânzătoare nu are dreptul la deducerea taxei
datorate sau achitate
pentru bunurile prevăzute la alin. (2) şi (3), în măsura în
care livrarea
acestor bunuri se taxează în regim special.
(7) Persoana
impozabilă revânzătoare poate aplica regimul normal de taxare
pentru orice
livrare eligibilă pentru aplicarea regimului special, inclusiv pentru
livrările
de bunuri pentru care se poate exercita opţiunea de aplicare a
regimului
special prevăzut la alin. (3).
(8) În cazul în
care persoana impozabilă revânzătoare aplică regimul normal de
taxare pentru
bunurile pentru care putea opta să aplice regimul special prevăzut la
alin.
(3), persoana respectivă va avea dreptul de deducere a taxei datorate
sau
achitate pentru:
a) importul de opere de artă, obiecte de
colecţie sau antichităţi;
b) pentru opere de artă achiziţionate de la
autorii acestora sau succesorii în drept ai acestora.
(9) Dreptul de
deducere prevăzut la alin. (8) ia naştere la data la care este
exigibilă taxa
colectată aferentă livrării pentru care persoana impozabilă
revânzătoare
optează pentru regimul normal de taxă.
(10) Persoanele
impozabile nu au dreptul la deducerea taxei datorate sau achitate
pentru bunuri
care au fost sau urmează să fie achiziţionate de la persoana impozabilă
revânzătoare, în măsura în care livrarea acestor
bunuri de către persoana
impozabilă revânzătoare este supusă regimului special.
(11) Regimul
special nu se aplică pentru:
a) livrările efectuate de o persoană
impozabilă revânzătoare pentru bunurile achiziţionate în
interiorul Comunităţii
de la persoane care au beneficiat de scutire de taxă, conform art. 142
alin.
(1) lit. a) şi e) - g) şi art. 143 alin. (1) lit. h) - m), la
cumpărare, la
achiziţia intracomunitară sau la importul de astfel de bunuri ori care
au
beneficiat de rambursarea taxei;
b) livrarea intracomunitară de către o
persoană impozabilă revânzătoare de mijloace de transport noi
scutite de taxă,
conform art. 143 alin. (2) lit. b).
(12) Persoana
impozabilă revânzătoare nu are dreptul să înscrie taxa
aferentă livrărilor de
bunuri supuse regimului special, în mod distinct, în
facturile emise
clienţilor.
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 13
octombrie 2009 –
O.U.G. nr. 109/ 2009 – alin. (12) a avut forma: Persoana impozabilă
revânzătoare nu are dreptul să înscrie taxa aferentă
livrărilor de bunuri
supuse regimului special, în mod distinct, în facturile
emise clienţilor.
Menţiunea «TVA inclusă şi nedeductibilă» va înlocui
suma taxei datorate, pe
facturi şi alte documente emise cumpărătorului.
(13) În condiţiile
stabilite prin norme, persoana impozabilă revânzătoare care
aplică regimul
special trebuie să îndeplinească următoarele obligaţii:
a) să stabilească taxa colectată în cadrul
regimului special pentru fiecare perioadă fiscală în care trebuie
să depună
decontul de taxă, conform art. 1561 şi 1562;
b) să ţină evidenţa operaţiunilor pentru care
se aplică regimul special.
(14) În condiţiile
stabilite prin norme, persoana impozabilă revânzătoare care
efectuează atât
operaţiuni supuse regimului normal de taxă, cât şi regimului
special, trebuie
să îndeplinească următoarele obligaţii:
a) să ţină evidenţe separate pentru
operaţiunile supuse fiecărui regim;
b) să stabilească taxa colectată în cadrul
regimului special pentru fiecare perioadă fiscală în care trebuie
să depună
decontul de taxă, conform art. 1561 şi 1562.
(15) Dispoziţiile
alin. (1)-(14) se aplică şi vânzărilor prin licitaţie publică
efectuate de
persoanele impozabile revânzătoare care acţionează ca
organizatori de vânzări
prin licitaţie publică în condiţiile stabilite prin norme.
Notă: Art. 1522 a fost introdus
începând cu data de 1
august 2006 – Legea nr. 343/ 2006.
Norme metodologice:
64.
(1) În sensul art. 1522 alin. (1) lit. d) din
Codul
fiscal, bunurile second-hand includ orice obiecte vechi care mai pot fi
utilizate «ca atare» sau în urma unor reparaţii, dar
nu cuprind bunurile
prevăzute la alin. (2).
(2) Nu sunt considerate bunuri
second-hand în sensul art. 1522 alin. (1) lit. d) din
Codul fiscal:
a)
aurul, argintul şi platina prezentate sub formă de bare, plachete,
lingouri,
pulbere, foiţe, folie, tuburi, sârmă sau în orice alt mod,
ce pot fi folosite
ca materie primă pentru producerea altor bunuri, fie pure, fie în
aliaj cu alte
metale;
b)
aurul de investiţii conform definiţiei prevăzute la art. 1523
alin.
(1) din Codul fiscal;
c)
monedele din argint sau platină care nu constituie obiecte de colecţie
în
sensul art. 1522 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;
d)
reziduuri de obiecte vechi formate din metale preţioase recuperate
în scopul
topirii şi refolosirii ca materii prime;
e)
pietrele preţioase şi semipreţioase şi perlele, indiferent dacă sunt
sau nu
tăiate, sparte în lungul fibrei, gradate sau şlefuite însă
nu pe fir, montate
sau fixate, ce pot fi utilizate pentru producerea de bijuterii clasice
şi
fantezie, obiecte de aurărie şi argintărie şi similare;
f)
bunurile vechi reparate sau restaurate astfel încât nu se
pot deosebi de bunuri
noi similare;
g)
bunurile vechi care au suferit înainte de revânzare o
astfel de transformare
încât la revânzare nu mai este posibilă nicio
identificare cu bunul în starea
iniţială de la data achiziţiei;
h)
bunurile care se consumă la prima utilizare;
i)
bunurile ce nu mai pot fi refolosite în niciun fel;
j)
obiectele vechi care sunt executate din metale preţioase sau şi cu
pietre
preţioase sau semipreţioase, cum ar fi bijuteriile (clasice şi
fantezie,
obiectele de aurărie şi argintărie şi toate celelalte obiecte vechi,
inclusiv
uneltele, integral sau parţial formate din aur, argint, platină, pietre
preţioase şi/sau perle, indiferent de gradul de puritate a metalelor şi
pietrelor preţioase).
(3) Opţiunea prevăzută la art. 1522
alin. (3) din Codul fiscal:
a) se
exercită pentru toate categoriile de bunuri prevăzute la respectivul
alineat;
b) se
notifică organului fiscal competent şi rămâne în vigoare
până la data de 31
decembrie a celui de-al doilea an calendaristic următor exercitării
opţiunii.
(4) În scopul aplicării art. 1522
alin. (13) şi (14) din Codul fiscal:
a)
baza de impozitare pentru livrările de bunuri cărora li se aplică
aceeaşi cotă
de taxă este diferenţa dintre totalul marjei de profit realizate de
persoana
impozabilă revânzătoare şi valoarea taxei aferente marjei
respective;
b)
totalul marjei profitului pentru o perioadă fiscală, alta decât
ultima perioadă
fiscală a anului calendaristic, va fi egal cu diferenţa dintre:
1.
suma totală, egală cu preţurile de vânzare totale stabilite
conform art. 1522
alin. (1) lit. g) pct. 1 din Codul fiscal, a livrărilor de bunuri
supuse
regimului special efectuate de persoana impozabilă revânzătoare
în acea
perioadă; şi
2.
suma totală, egală cu preţurile de cumpărare totale stabilite conform
art. 1522
alin. (1) lit. g) pct. 2 din Codul fiscal, a achiziţiilor de bunuri
prevăzute
la art. 1522 alin. (2) şi (3) din Codul fiscal, efectuate de
persoana impozabilă revânzătoare în acea perioadă;
c)
totalul marjei profitului pentru ultima perioadă fiscală a anului
calendaristic
va fi egal cu diferenţa dintre:
1.
suma totală, egală cu preţurile de vânzare totale stabilite
conform art. 1522
alin. (1) lit. g) pct. 1 din Codul fiscal, a livrărilor de bunuri
supuse
regimului special efectuate de persoana impozabilă revânzătoare
în anul
respectiv; şi
2.
suma totală, egală cu preţurile de cumpărare totale stabilite conform
art. 1522
alin. (1) lit. g) pct. 2 din Codul fiscal, a achiziţiilor de bunuri
prevăzute
la art. 1522 alin. (2) şi (3) din Codul fiscal, efectuate de
persoana impozabilă revânzătoare în regim special în
anul respectiv, plus
valoarea totală a bunurilor aflate în stoc la începutul
anului calendaristic,
minus valoarea totală a bunurilor aflate în stoc la
sfârşitul anului
calendaristic, plus valoarea marjelor de profit, pozitive sau negative,
deja
declarate pentru perioadele fiscale anterioare ale anului respectiv.
(5) În cazul în care totalul marjei
profitului pentru o perioadă fiscală, alta decât ultima perioadă
fiscală a
anului calendaristic, este negativă, marja se reportează pe perioada
fiscală
următoare prin înregistrarea acestei marje negative ca atare
în jurnalul
special prevăzut la alin. (7).
(6) În cazul în care totalul marjei
profitului pentru ultima perioadă fiscală a anului calendaristic este
negativă,
marja nu poate fi reportată pentru anul calendaristic următor.
(7) În scopul aplicării art. 1522
alin. (13) şi (14) din Codul fiscal, persoana impozabilă
revânzătoare va
îndeplini următoarele obligaţii:
a) va
ţine un jurnal special de cumpărări în care se înscriu
toate bunurile supuse
regimului special;
b) va
ţine un jurnal special de vânzări în care se înscriu
toate bunurile livrate în
regim special;
c) va
ţine un registru care permite să se stabilească, la finele fiecărei
perioade
fiscale, alta decât ultima perioadă fiscală a anului
calendaristic, totalul
bazei de impozitare pentru livrările efectuate în respectiva
perioadă fiscală
şi, după caz, taxa colectată;
d) va
ţine evidenţa separată pentru stocurile de bunuri supuse regimului
special;
e) va
emite o factură prin autofacturare către fiecare furnizor de la care
achiziţionează bunuri supuse regimului special şi care nu este obligat
să emită
o factură. Factura emisă prin autofacturare trebuie să cuprindă
următoarele
informaţii:
1.
numărul de ordine şi data emiterii facturii;
2.
data achiziţiei şi numărul cu care a fost înregistrată în
jurnalul special de
cumpărări prevăzut la lit. a) sau data primirii bunurilor;
3.
numele şi adresa părţilor;
4.
codul de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei
impozabile revânzătoare;
5.
descrierea şi cantitatea de bunuri cumpărate sau primite;
6.
preţul de cumpărare, care se înscrie în factură la momentul
cumpărării pentru
bunurile în regim de consignaţie.
(8) O întreprindere mică care livrează
bunuri unei persoane impozabile revânzătoare, conform art. 1522
alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, va menţiona în factura emisă
că livrarea în
cauză se referă la bunurile prevăzute la art. 1522 alin. (1)
lit.
a)-d) din Codul fiscal şi că aceste bunuri au fost utilizate de
întreprinderea
mică ca active corporale fixe, aşa cum sunt acestea definite la art. 1251
alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal.
(9) În scopul aplicării art. 1522
alin. (15) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru livrările de
bunuri
second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie sau antichităţi,
efectuate de
un organizator de vânzări prin licitaţie publică, acţionând
în nume propriu în
cadrul unui contract de comision la vânzare în contul
persoanei prevăzute la
art. 1522 alin. (2) lit. a)-d) din Codul fiscal, este
constituită
din suma totală facturată conform alin. (11) cumpărătorului de către
organizatorul vânzării prin licitaţie publică, din care se scad
următoarele:
1.
suma netă de plată sau plătită de organizatorul vânzării prin
licitaţie publică
comitentului său, stabilită conform alin. (10); şi
2.
suma taxei colectate de organizatorul vânzării prin licitaţie
publică pentru
livrarea sa.
(10) Suma netă de plată sau plătită de
organizatorul vânzării prin licitaţie publică comitentului său va
fi egală cu
diferenţa dintre:
a)
preţul bunurilor la licitaţia publică; şi
b)
valoarea comisionului, inclusiv taxa aferentă, obţinut sau care va fi
obţinut
de organizatorul vânzării prin licitaţie publică de la comitentul
său, în
cadrul contractului de comision la vânzare.
(11) Organizatorul vânzării prin
licitaţie publică trebuie să emită cumpărătorului o factură sau, după
caz,
bonurile fiscale emise conform Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a
utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, care nu trebuie să menţioneze separat valoarea
taxei,
dar care trebuie să menţioneze următoarele informaţii:
a)
preţul bunurilor vândute la licitaţie;
b)
impozitele, taxele şi alte sume de plată;
c)
cheltuielile accesorii cum ar fi comisionul, cheltuielile de ambalare,
transport şi asigurare, percepute de organizator de la cumpărătorul de
bunuri.
(12) Organizatorul vânzării prin
licitaţie publică căruia i-au fost transmise bunuri în cadrul
unui contract de
comision la vânzare trebuie să emită un document către comitentul
său, care
trebuie să indice valoarea tranzacţiei, adică preţul bunurilor la
licitaţie,
fără a cuprinde valoarea comisionului obţinut sau ce va fi obţinut de
la
comitent şi pe baza căreia comitentul, atunci când este persoană
impozabilă,
trebuie să emită factura organizatorului vânzării prin licitaţie
publică
conform art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, sau care va servi drept
factură
pentru orice alte persoane decât cele impozabile
înregistrate conform art. 153
din Codul fiscal.
(13) Organizatorii de vânzări prin
licitaţie publică care livrează bunuri în condiţiile prevăzute la
alin. (9)
trebuie să evidenţieze în conturile de terţi (Debitori/Creditori
diverşi)
sumele obţinute sau ce vor fi obţinute de la cumpărătorul de bunuri şi
suma
plătită sau de plată vânzătorului de bunuri. Aceste sume trebuie
justificate
corespunzător cu documente.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori