![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,19 M; Imprimare: 12 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. XIII – Obligaţii.
(Art.
155) Facturarea.
ART. 155 - (1) În înţelesul prezentului titlu sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hârtie ori în format electronic, dacă acestea îndeplinesc condiţiile stabilite în prezentul articol.
Notă: Până la data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/
2004 – alin.
(1) a avut forma: Orice persoană impozabilă, înregistrată ca
plătitor de taxă
pe valoarea adăugată, are obligaţia să emită factură fiscală pentru
livrările
de bunuri sau prestările de servicii efectuate, către fiecare
beneficiar.
Persoanele impozabile, care nu sunt înregistrate ca plătitori de
taxă pe
valoarea adăugată, nu au dreptul să emită facturi fiscale şi nici să
înscrie
taxa pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările
de
servicii efectuate către altă persoană, în documentele emise.
Prin norme se
stabilesc situaţiile în care factura fiscală poate fi emisă şi de
altă persoană
decât cea care efectuează livrarea de bunuri.
Între data de 27 august 2004 şi data de 24 noiembrie
2004 –
alin. (1) a avut forma: (1) Orice persoană impozabilă,
înregistrată ca plătitor
de taxă pe valoarea adăugată, are obligaţia să emită factură fiscală
pentru
livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate către fiecare
beneficiar. Persoanele impozabile, care nu sunt înregistrate ca
plătitori de
taxă pe valoarea adăugată, nu au dreptul să emită facturi fiscale şi
nici să
înscrie taxa pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri
şi/sau prestările
de servicii efectuate către altă persoană, în documentele emise.
Prin norme se
stabilesc situaţiile în care factura fiscală poate fi emisă şi de
altă persoană
decât cea care efectuează livrarea de bunuri. Persoanele
impozabile cu regim mixt
nu au obligaţia să emită facturi fiscale pentru operaţiunile scutite
fără drept
de deducere sau care nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei
pe valoarea
adăugată; în funcţie de specificul activităţii acestea pot emite
alte documente
prevăzute de lege pentru operaţiunile scutite fără drept de deducere
sau care
nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată.
În situaţia în
care persoanele impozabile cu regim mixt utilizează factura fiscală
pentru
evidenţierea livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii scutite
fără drept
de deducere sau care nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei
pe valoarea
adăugată, au obligaţia să înscrie în dreptul operaţiunii
menţiunea «scutit fără
drept de deducere» sau «neimpozabil».
Între data de 24 noiembrie 2004 şi data de 1 august
2006 – Legea
nr. 343/ 2006 – alin. (1) a avut forma: (1) Orice persoană impozabilă,
înregistrată ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată, are
obligaţia să emită
factură fiscală pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii
efectuate, către fiecare beneficiar. Persoanele impozabile, care nu
sunt
înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, precum şi
contribuabilii inactivi, ale căror certificate de înregistrare
fiscală au fost
suspendate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare
Fiscală, nu au dreptul să emită facturi fiscale şi nici să
înscrie taxa pe
valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de
servicii
efectuate către altă persoană, în orice documente emise. În
situaţia în care
contribuabilii inactivi menţionaţi emit facturi fiscale sau alte
documente
legal aprobate, beneficiarii nu au dreptul să îşi exercite
dreptul de deducere
a taxei pe valoarea adăugată înscrise în documentele
respective. Prin norme se
stabilesc situaţiile în care factura fiscală poate fi emisă şi de
altă persoană
decât cea care efectuează livrarea de bunuri. Persoanele
impozabile cu regim
mixt nu au obligaţia să emită facturi fiscale pentru operaţiunile
scutite fără
drept de deducere sau care nu se cuprind în sfera de aplicare a
taxei pe
valoarea adăugată; în funcţie de specificul activităţii, acestea
pot emite alte
documente prevăzute de lege pentru operaţiunile scutite fără drept de
deducere
sau care nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adăugată. În
situaţia în care persoanele impozabile cu regim mixt utilizează
factura fiscală
pentru evidenţierea livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii
scutite
fără drept de deducere sau care nu se cuprind în sfera de
aplicare a taxei pe valoarea
adăugată, acestea au obligaţia să înscrie în dreptul
operaţiunii menţiunea
«scutit fără drept de deducere» sau
«neimpozabil».
Între data de 1 august 2006 şi data de 18 octombrie
2007 –
O.U.G. nr. 106/ 2007 – alin. (1) a avut forma: (1) Persoana impozabilă
care
efectuează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta
decât o
livrare/prestare fără drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin.
(1) şi
(2), trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar, cel
târziu până în
cea de-a 15-a zi lucrătoare a lunii următoare celei în care ia
naştere faptul
generator al taxei, cu excepţia cazului în care factura a fost
deja emisă. De
asemenea, persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare
beneficiar, pentru suma avansurilor încasate în legătură cu
o livrare de bunuri
sau o prestare de servicii, cel târziu până în cea
de-a 15-a zi lucrătoare a
lunii următoare celei în care a încasat avansurile, cu
excepţia cazului în care
factura a fost deja emisă.
Între data de 18 octombrie 2007 şi data de 23 august 2012 - O.G. nr. 15/ 2012 - cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2013, alin. (1) a avut forma: Persoana impozabilă care efectuează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decât o livrare/prestare fără drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) şi (2), trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naştere faptul generator al taxei, cu excepţia cazului în care factura a fost deja emisă. De asemenea, persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar pentru suma avansurilor încasate în legătură cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care a încasat avansurile, cu excepţia cazului în care factura a fost deja emisă.
Norme
metodologice:
69. (1) Prevederile art. 155 alin. (1)
din Codul fiscal se aplică şi pentru situaţiile prevăzute la art. 132
alin. (3)
din Codul fiscal.
(2) Persoana impozabilă care efectuează
o livrare de bunuri sau o prestare de servicii scutită fără drept de
deducere a
taxei, conform art. 141 alin. (1) şi (2) din Codul fiscal, nu are
obligaţia
întocmirii unei facturi, dar operaţiunile vor fi consemnate
în documente
potrivit legislaţiei contabile. Emiterea facturii nu este interzisă
fiind
opţiunea persoanei impozabile de a factura operaţiunile respective.
În situaţia
în care factura este emisă, aceasta trebuie să conţină cel puţin
informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal.
(3) Regularizarea facturilor emise de
către furnizori/prestatori pentru avansuri, sau în cazul emiterii
de facturi
parţiale pentru livrări de bunuri sau prestări de servicii, se
realizează prin
stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru
contravaloarea
integrală a livrării de bunuri şi/sau prestării de servicii. Stornarea
se poate
face separat sau pe aceeaşi factură pe care se evidenţiază
contravaloarea
integrală a livrării de bunuri şi/sau prestării de servicii. Pe factura
emisă
se va face o referire la facturile de avans sau facturile parţiale
emise
anterior, atunci când se emit mai multe facturi pentru aceeaşi
operaţiune, în
conformitate cu prevederile art. 155 alin. (5) lit. n) din Codul
fiscal. În
cazul operaţiunilor pentru care baza impozabilă este stabilită în
valută, la
regularizare se vor avea în vedere prevederile art. 1391
din Codul
fiscal şi pct. 22. Nu se impune regularizarea de către beneficiarul
care are
obligaţia plăţii taxei, conform art. 150 alin. (2)-(6), art. 151 sau
art. 1511
din Codul fiscal, în cazul facturilor de avans sau a facturilor
parţiale emise
de furnizorii de bunuri sau de prestatorii de servicii.
(31)
Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul schimbării
cotei de TVA,
pentru a se aplica cota în vigoare la data faptului generator de
taxă potrivit
art. 140 alin. (4) din Codul fiscal, se impune efectuarea următoarelor
regularizări:
a)
regularizarea facturilor emise de către furnizori/prestatori pentru
avansurile
parţiale sau integrale încasate, precum şi a facturilor emise
înainte de
livrare/prestare pentru contravaloarea parţială sau integrală a
bunurilor
livrate/serviciilor prestate;
b)
regularizarea de către beneficiarul care are obligaţia plăţii taxei,
potrivit
art. 150 alin. (2), (3), (5) şi (6) din Codul fiscal, a facturilor de
avans
parţial sau integral ori a facturilor emise de furnizorii de bunuri sau
de
prestatorii de servicii înainte de livrare/prestare pentru
contravaloarea
parţială sau integrală a bunurilor livrate/serviciilor prestate.
(4) În
cazul reducerilor de preţ acordate de producătorii/distribuitorii de
bunuri
potrivit prevederilor pct. 19 alin. (2), pe bază de cupoane valorice,
facturile
de reducere se întocmesc direct pe numele comercianţilor care au
acceptat
cupoanele valorice de la consumatorii finali, chiar dacă iniţial
facturile de
livrare a bunurilor pentru care se acordă aceste reduceri de preţ au
fost emise
de producători/distribuitori către diverşi intermediari
cumpărători-revânzători. La rubrica <<Cumpărător>> se
înscriu
datele de identificare ale cumpărătorului care a acceptat cupoanele
valorice de
la consumatorii finali.
(2) Orice document sau mesaj care modifică şi care se referă în mod specific şi fără ambiguităţi la factura iniţială are acelaşi regim juridic ca şi o factură.
Notă: Până la data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/
2004 – alin.
(2) a avut forma: (2) Pentru livrări de bunuri factura fiscală se emite
la data
livrării de bunuri, iar pentru prestări de servicii cel mai
târziu până la data
de 15 a lunii următoare celei în care prestarea a fost efectuată.
Între data de 27 august 2004 şi data de 1 august 2006
– Legea
nr. 343/ 2006 – alin. (2) a avut forma: (2) Pentru livrări de bunuri
factura
fiscală se emite la data livrării de bunuri, iar pentru prestări de
servicii,
cel mai târziu până la finele lunii în care prestarea
a fost efectuată.
Între data de 1 august 2006 şi data de 23 august 2012 - O.G. nr. 15/ 2012 - cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2013, alin. (2) a avut forma: Persoana înregistrată conform art. 153 trebuie să autofactureze, în termenul prevăzut la alin. (1), fiecare livrare de bunuri sau prestare de servicii către sine.
Norme metodologice:
70. (1) Auto- factura pentm livrari de
bunuri sau prestari de servicii catre sine trebuie emisa numai daca
operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul taxei, fiind
obligatorie
mentionarea urmatoarelor informatii:
a)
numarul facturii, care va fi un numar secvential acordat in baza uneia
sau mai
multor serii, care identifica in mod unic o factura;
b)
data emiterii;
c)
numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei
impozabile, la rubrica furnizor;
d)
pentru situatiile prevazute la 128 alin. (4) lit. a), c) si d) din
Codul
fiscal, si la prima teza a art. 129 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal,
la
rubrica cumparator se inscriu informatiile mentionate la lit. c);
e)
numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale
beneficiarului,
la rubrica cumparator, pentru situatiile prevazute la art. 128 alin.
(4) lit.
b), si a doua teza a art. 129 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal;
f)
denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;
g)
valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;
h)
cota de taxa aplicabila;
i)
valoarea taxei colectate.
(2) Informatiile din factura emisa prin
autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt preluate
corespunzator in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din
Codul
fiscal, ca taxa colectata.
(3) În
cazul depăşirii plafoanelor stabilite la pct. 6 alin. (15) pentru
operaţiunile
prevăzute la art. 128 alin. (8) lit. f) şi art. 129 alin. (5) lit. a)
din Codul
fiscal, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA conform art. 153
din Codul fiscal au obligaţia să întocmească autofactura conform
prevederilor
alin. (1) numai în scopuri de TVA. Autofactura va cuprinde la
rubrica
«Cumpărător» informaţiile de la alin. (1) lit. c), iar
în cazul bunurilor/serviciilor
acordate gratuit în cadrul acţiunilor de protocol, sponsorizare,
mecenat, în
loc de denumirea şi descrierea bunurilor livrate sau serviciilor
prestate se
poate menţiona, după caz: depăşire plafon protocol, sponsorizare sau
mecenat.
(3) În înţelesul prezentului titlu, prin factură electronică se înţelege o factură care conţine informaţiile solicitate în prezentul articol şi care a fost emisă şi primită în format electronic.
Notă: Până la data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/
2006 –
alin. (3) a avut forma: Pentru bunurile livrate cu aviz de
însoţire, factura
fiscală trebuie emisă în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de
la data
livrării, fără a depăşi finele lunii în care a avut loc livrarea.
Între data de 1 august 2006 şi data de 23 august 2012 - O.G. nr. 15/ 2012 - cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2013, alin. (3) a avut forma: Persoana impozabilă va emite o factură, în termenul stabilit la alin. (1), pentru fiecare vânzare la distanţă pe care a efectuat-o, în condiţiile art. 132 alin. (2).
a)
pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii pentru
care locul livrării, respectiv prestării se consideră a fi în
România, conform
prevederilor art. 132 şi 133, facturarea face obiectul prevederilor
prezentului
articol. Pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii pentru
care locul
livrării, respectiv prestării nu se consideră a fi în
România, conform
prevederilor art. 132 şi 133, facturarea face obiectul normelor
aplicabile în statele
membre în care are loc livrarea de bunuri/prestarea de servicii;
b)
prin excepţie de la prevederile lit. a):
1.
pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii
efectuate de o persoană impozabilă stabilită în România
în sensul art. 1251
alin. (2), facturarea face obiectul prevederilor prezentului articol
dacă
furnizorul/prestatorul nu este stabilit în statul membru în
care are loc
livrarea bunurilor ori prestarea serviciilor, conform prevederilor art.
132 şi
133, şi persoana obligată la plata TVA este persoana căreia i se
livrează
bunurile sau i se prestează serviciile;
2.
pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii pentru
care locul livrării, respectiv prestării se consideră a fi în
România, conform
art. 132 şi 133, efectuate de un furnizor/prestator care nu este
stabilit în
România, dar este stabilit în Comunitate, conform
prevederilor art. 1251
alin. (2), iar persoana obligată la plata taxei conform art. 150 este
beneficiarul către care s-au efectuat respectivele livrări/prestări,
facturarea
face obiectul normelor aplicabile în statul membru în care
este stabilit
furnizorul/prestatorul.
În
situaţia în care beneficiarul este
persoana care emite factura în numele şi în contul
furnizorului/prestatorului
conform prevederilor alin. (17), se aplică prevederile lit. a);
Notă: Până la data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/
2006 –
alin. (4) a avut forma: Pentru prestările de servicii efectuate de
prestatori
stabiliţi în străinătate, pentru care beneficiarii au obligaţia
plăţii taxei pe
valoarea adăugată, aceştia din urmă, dacă sunt înregistraţi ca
plătitori de
taxă pe valoarea adăugată, trebuie să autofactureze operaţiunile
respective,
prin emiterea unei facturi fiscale, la data primirii facturii
prestatorului sau
la data efectuării plăţii către prestator, în cazul în care
nu s-a primit
factura prestatorului până la această dată. Operaţiunile de
leasing extern se
autofacturează de către beneficiarii din România,
înregistraţi ca plătitori de
taxă pe valoarea adăugată, la data stabilită prin contract pentru plata
ratelor
de leasing şi/sau la data plăţii de sume în avans. Persoanele
care nu sunt
înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată vor urma
procedura
prevăzută la art. 156 alin. (3). Regimul fiscal al facturilor fiscale
emise
prin autofacturare se stabileşte prin norme.
Între data de 1 august 2006 şi data de 13 octombrie
2009 –
O.U.G. nr. 109/2009 – alin. (4) a avut forma: Persoana impozabilă va
emite o
autofactură, în termenul stabilit la alin. (1), pentru fiecare
transfer pe care
l-a efectuat în alt stat membru, în condiţiile art. 128
alin. (10).
Între data de 13 octombrie 2009 şi data de 23 august 2012 - O.G. nr. 15/ 2012 - cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2013, alin. (4) a avut forma: Persoana impozabilă va emite o autofactură în termenul stabilit la alin. (1), pentru fiecare transfer pe care l-a efectuat în alt stat membru, în condiţiile art. 128 alin. (10) şi pentru fiecare achiziţie intracomunitară efectuată în România în condiţiile stabilite la art. 1301 alin. (2) lit. a).
Norme metodologice:
71. (1) Persoana înregistrată sau care
ar fi fost obligată să se înregistreze în scopuri de TVA
în România, conform
art. 153 din Codul fiscal, este obligată să emită facturi prin
autofacturare,
potrivit prevederilor art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, pentru
fiecare
transfer pe care l-a efectuat în alt stat membru. Factura se
emite numai în
scopul taxei, fiind obligatorie menţionarea următoarelor informaţii:
a)
numărul facturii va fi un număr secvenţial acordat în baza uneia
sau mai multor
serii, care identifică în mod unic o factură;
b)
data emiterii;
c) la
rubrica furnizor, numele, adresa şi codul de înregistrare
în scopuri de TVA din
România al persoanei impozabile, iar în cazul persoanei
impozabile nestabilite
în România, care şi-a desemnat un reprezentant fiscal
în România, se va înscrie
denumirea/numele persoanei care efectuează transferul, precum şi
denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în
scopuri de TVA, conform
art. 153 din Codul fiscal, ale reprezentantului fiscal;
d)
numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA
acordat de
autorităţile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care
realizează
transferul, la rubrica cumpărător;
e)
adresa exactă a locului din care au fost transferate bunurile, precum
şi adresa
exactă a locului în care au fost transferate bunurile;
f)
denumirea şi cantitatea bunurilor transferate, precum şi
particularităţile
prevăzute la art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, în definirea
bunurilor în
cazul transferului de mijloace de transport noi;
g)
data la care au fost transferate bunurile;
h)
valoarea bunurilor transferate;
(2) Persoana înregistrată sau care ar
fi fost obligată să se înregistreze în scopuri de TVA
în România, conform art.
153 din Codul fiscal, este obligată să emită facturi prin
autofacturare,
potrivit prevederilor art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, pentru
fiecare
achiziţie intracomunitară de bunuri efectuată în România
în condiţiile
stabilite la art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, respectiv
care
urmează unui transfer pe care l-a efectuat din alt stat membru.
Autofactura nu
se va emite în situaţia în care a fost emis un document
pentru transferul
realizat în alt stat membru şi care cuprinde cel puţin elementele
menţionate la
alin. (1), pe baza căruia se va înregistra achiziţia
intracomunitară de bunuri
în România. Factura se emite numai în scopul taxei,
fiind obligatorie
menţionarea următoarelor informaţii:
a)
numărul facturii va fi un număr secvenţial acordat în baza uneia
sau mai multor
serii, care identifică în mod unic o factură;
b)
data emiterii;
c) la
rubrica cumpărător, numele, adresa şi codul de înregistrare
în scopuri de TVA
din România al persoanei impozabile, iar în cazul persoanei
impozabile
nestabilite în România, care şi-a desemnat un reprezentant
fiscal în România,
se va înscrie denumirea/numele persoanei care efectuează
achiziţia
intracomunitară de bunuri, precum şi denumirea/ numele, adresa şi codul
de
înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul
fiscal, ale
reprezentantului fiscal;
d)
numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA
acordat de
autorităţile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care
realizează
transferul, la rubrica furnizor;
e)
adresa exactă a locului din care au fost transferate bunurile din alt
stat
membru, precum şi adresa exactă din România în care au fost
achiziţionate
bunurile;
f)
denumirea şi cantitatea bunurilor achiziţionate, precum şi
particularităţile
prevăzute la art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, în definirea
bunurilor în
cazul transferului de mijloace de transport noi;
g)
data la care au fost transferate bunurile din alt stat membru;
h)
valoarea bunurilor transferate;
(3)
Informaţiile din facturile emise prin autofacturare conform alin. (1)
se
înscriu în jurnalele pentru vânzări, iar cele emise
conform alin. (2) se
înscriu în jurnalul pentru cumpărări şi sunt preluate
corespunzător în decontul
de taxă prevăzut la art. 1562 din Codul fiscal.
a)
pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii
efectuate;
b)
pentru fiecare vânzare la distanţă pe care a efectuat-o, în
condiţiile art. 132 alin. (2) şi (3);
c)
pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate în
condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a)-c);
Notă: Până la data de 1 august
2006 – Legea nr. 343/ 2006 – alin. (5) a avut forma: Pentru livrările
de bunuri
şi prestările de servicii care se efectuează continuu, cum sunt energia
electrică, energia termică, gazele naturale, apa, serviciile telefonice
şi
altele asemenea, factura fiscală trebuie emisă la data la care
intervine
exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată, cu excepţiile prevăzute
în alte acte
normative.
Între
data de 1 august 2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/
2009 –
alin. (5) a avut forma: Factura cuprinde în mod obligatoriu
următoarele
informaţii: a) numărul de ordine, în baza uneia sau mai multor
serii, care
identifică factura în mod unic; b) data emiterii facturii; c)
denumirea/numele,
adresa şi codul de înregistrare prevăzut la art. 153, după caz,
ale persoanei
impozabile care emite factura; d) denumirea/numele, adresa şi codul de
înregistrare prevăzut la art. 153, ale reprezentantului fiscal,
în cazul în
care furnizorul/prestatorul nu este stabilit în România şi
şi-a desemnat un
reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la
plata
taxei; e) denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare
prevăzut la art.
153, ale cumpărătorului de bunuri sau servicii, după caz; f) numele şi
adresa
cumpărătorului, precum şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA, în cazul în
care cumpărătorul este înregistrat, conform art. 153, precum şi
adresa exactă a
locului în care au fost transferate bunurile, în cazul
livrărilor
intracomunitare de bunuri prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. d); g)
denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare prevăzut la
art. 153, ale
reprezentantului fiscal, în cazul în care cealaltă parte
contractantă nu este
stabilită în România şi şi-a desemnat un reprezentant
fiscal în România, în
cazul în care reprezentantul fiscal este persoană obligată la
plata taxei; h)
codul de înregistrare în scopuri de TVA furnizat de client
prestatorului,
pentru serviciile prevăzute la art. 133 alin. (2) lit. c) - f), lit. h)
pct. 2
şi lit. i); i) codul de înregistrare în scopuri de TVA cu
care se identifică
cumpărătorul în celălalt stat membru, în cazul operaţiunii
prevăzute la art.
143 alin. (2) lit. a); j) codul de
înregistrare în scopuri de TVA cu care furnizorul s-a
identificat în alt stat
membru şi sub care a efectuat achiziţia intracomunitară în
România, precum şi
codul de înregistrare în scopuri de TVA, prevăzut la art.
153 sau 1531,
al cumpărătorului, în cazul aplicării art. 126 alin. (4) lit. b);
k) denumirea
şi cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum
şi
particularităţile prevăzute la art. 1251 alin. (3) în
definirea
bunurilor, în cazul livrării intracomunitare de mijloace de
transport noi; l)
data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data
încasării
unui avans, cu excepţia cazului în care factura este emisă
înainte de data
livrării/prestării sau încasării avansului; m) baza de impozitare
a bunurilor
şi serviciilor, pentru fiecare cotă, scutire sau operaţiune netaxabilă,
preţul
unitar, exclusiv taxa, precum şi rabaturile, remizele, risturnele şi
alte
reduceri de preţ; (între data de 1 august 2006 şi data de 18
octombrie 2007 –
O.U.G. nr. 106/ 2007 – lit. n) a avut forma:
n) indicarea, în funcţie de cotele taxei, a taxei
colectate şi a sumei
totale a taxei colectate, exprimate în lei, sau a următoarelor
menţiuni: 1. în
cazul în care nu se datorează taxa, o menţiune referitoare la
prevederile
aplicabile din acest titlu sau din Directiva a 6-a, ori menţiunile
«scutit cu
drept de deducere», «scutit fără drept de deducere»,
«neimpozabilă în România»
sau, după caz, «neinclus în baza de impozitare»; 2.
în cazul în care taxa se
datorează de beneficiar în condiţiile art. 150 alin. (1) lit. b)
- d) şi g) sau
ale art. 160, o menţiune la prevederile prezentului titlu sau ale
Directivei a
6-a ori menţiunea «taxare inversă»;) n) indicarea, în
funcţie de cotele taxei,
a taxei colectate şi a sumei totale a taxei colectate, exprimate
în lei, sau a
următoarelor menţiuni: 1. în cazul în care nu se datorează
taxa, o menţiune
referitoare la prevederile aplicabile din prezentul titlu sau din
Directiva 112
ori menţiunile «scutit cu drept de deducere», «scutit
fără drept de deducere»,
«neimpozabilă în România» sau, după caz,
«neinclus în baza de impozitare»; 2.
în cazul în care taxa se datorează de beneficiar în
condiţiile art. 150 alin.
(1) lit. b) - d) şi g), o menţiune la prevederile prezentului titlu sau
ale
Directivei 112 ori menţiunea «taxare inversă» pentru
operaţiunile prevăzute la
art. 160; 3. în cazul în care se aplică regimul special
pentru agenţiile de
turism, trimiterea la art. 1521 ori la art. 306 din
Directiva 112
sau orice altă trimitere care să indice faptul că a fost aplicat
regimul
special; 4. dacă se aplică unul dintre regimurile speciale pentru
bunuri
second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi,
trimiterea la
art. 1522 sau la art. 313, 326 ori 333 din Directiva 112 sau
orice
altă trimitere care să indice faptul că a fost aplicat unul dintre
regimurile
respective; o) o referire la alte facturi sau documente emise anterior,
atunci
când se emit mai multe facturi sau documente pentru aceeaşi
operaţiune; p)
orice altă menţiune cerută de acest titlu.
Notă: Până la data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/
2006 –
alin. (6) a avut forma: În cazul operaţiunilor de leasing intern,
a
operaţiunilor de închiriere, concesionare sau arendare de bunuri,
factura fiscală
trebuie să fie emisă la fiecare din datele specificate în
contract, pentru
plata ratelor, chiriei, redevenţei sau arendei, după caz. În
cazul încasării de
avansuri, faţă de data prevăzută în contract se emite factură
fiscală la data
încasării avansului.
Între data de 1 august 2006 şi data de 23 august 2012 - O.G. nr. 15/ 2012 - cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2013, alin. (6) a avut forma: Semnarea şi ştampilarea facturilor nu sunt obligatorii.
(7)
Persoana
înregistrată conform art. 153 trebuie să autofactureze, în
termenul prevăzut la
alin. (15), fiecare livrare de bunuri sau prestare de servicii către
sine.
Notă: Până la data de 1 august
2006 – Legea nr. 343/ 2006 – alin. (7) a avut forma: Dacă plata pentru
operaţiuni taxabile este încasată înainte ca bunurile să
fie livrate sau
înaintea finalizării prestării serviciilor, factura fiscală
trebuie să fie
emisă în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la fiecare dată
când este
încasat un avans, fără a depăşi finele lunii în care a avut
loc încasarea.
Notă: Lit. c) a fost abrogată începând cu data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009.
(8)
Persoana
impozabilă trebuie să emită o autofactură, în termenul prevăzut
la alin. (14),
pentru fiecare transfer efectuat în alt stat membru, în
condiţiile prevăzute la
art. 128 alin. (10), şi pentru fiecare operaţiune asimilată unei
achiziţii
intracomunitare de bunuri efectuate în România în
condiţiile prevăzute la art.
1301 alin. (2) lit. a).
Notă:
Până la data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 – alin. (8) a
avut forma:
(8) Factura fiscală trebuie să cuprindă obligatoriu următoarele
informaţii: a)
seria şi numărul facturii; b) data emiterii facturii; c) numele, adresa
şi
codul de înregistrare fiscală al persoanei care emite factura; d)
numele,
adresa şi codul de înregistrare fiscală, după caz, al
beneficiarului de bunuri
sau servicii; e) denumirea şi cantitatea bunurilor livrate, denumirea
serviciilor prestate; f) valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv
taxa pe
valoarea adăugată; g) cota de taxă pe valoarea adăugată sau menţiunea
scutit cu
drept de deducere, scutit fără drept de deducere, neimpozabil sau
neinclus în
baza de impozitare, după caz; h) valoarea taxei pe valoarea adăugată,
pentru
operaţiunile taxabile.
Între
data de 1 august 2006 şi data de 27 august 2006 – O.G. nr. 83/ 2004 –
alin. (8)
a avut forma. (8) Factura fiscală trebuie să cuprindă obligatoriu
următoarele
informaţii: a) seria şi numărul facturii; b) data emiterii facturii; c)
numele,
adresa şi codul de identificare fiscală ale persoanei care emite
factura; d)
numele, adresa şi codul de identificare fiscală, după caz, ale
beneficiarului
de bunuri sau servicii; e) denumirea şi cantitatea bunurilor livrate,
denumirea
serviciilor prestate; f) preţul unitar fără taxa pe valoarea adăugată
şi baza
de impozitare pentru fiecare cotă sau scutire; g) cota de taxă pe
valoarea
adăugată aplicată sau menţiunile: scutit cu drept de deducere, scutit
fără
drept de deducere, neimpozabil, supus regulilor speciale, după caz.
Pentru
operaţiunile supuse taxării inverse se menţionează obligatoriu
«taxare
inversă»; h) suma taxei pe valoarea adăugată de plată, pentru
operaţiunile
taxabile, cu excepţia cazurilor în care se aplică reguli speciale
prevăzute
prin norme metodologice.
Norme metodologice:
72. (1) Factura prevăzută la art. 155
alin. (5) din Codul fiscal va fi întocmită în orice limbă
oficială a statelor
membre ale Uniunii Europene, dar la solicitarea organelor de inspecţie
fiscală
trebuie asigurată traducerea în limba română. Baza de
impozitare poate fi
înscrisă în valută, dar, dacă operaţiunea nu este scutită
de taxă, suma taxei
trebuie înscrisă şi în lei. Pentru înregistrarea
în jurnalele de vânzări, baza
impozabilă va fi convertită în lei, utilizând cursul de
schimb prevăzut la art.
1391 din Codul fiscal.
(2) În situaţia în care denumirea
bunurilor livrate/serviciilor prestate nu poate fi înscrisă pe o
singură
pagină, elementele prevăzute la art. 155 alin. (5), cu excepţia
informaţiilor
prevăzute la art. 155 alin. (5) lit. h)-m) din Codul fiscal, se
înscriu numai
pe prima pagină a facturii. În această situaţie este obligatorie
înscrierea pe
prima pagină a facturii a numărului de pagini pe care le conţine
factura şi a
numărului total de poziţii cuprinse în factura respectivă. Pe
facturile emise
şi achitate prin numerar pe bază de bonuri fiscale emise conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999
privind
obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice
fiscale, republicată, cu modificările ulterioare, nu este necesară
menţionarea
bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, fiind suficientă
menţiunea
«conform bon fiscal nr./data».
(3) Potrivit prevederilor art. 155
alin. (5) lit. b) şi c) din Codul fiscal:
a)
dacă factura este emisă înainte de data livrării/prestării sau
înainte de data
încasării unui avans, pe factură se va menţiona numai data
emiterii facturii;
b) în
cazul în care factura este emisă în data în care a
avut loc livrarea/prestarea
sau încasarea unui avans, pe factură se va menţiona numai data
emiterii
facturii, care este aceeaşi cu data livrării/prestării sau
încasării unui
avans;
c) în
cazul în care factura este emisă ulterior datei
livrării/prestării sau a
încasării unui avans, pe factură se va menţiona atât data
emiterii facturii,
cât şi data livrării/prestării sau a încasării unui avans;
(4) Prevederile art. 155 alin. (5) lit.
d) din Codul fiscal referitoare la adresa furnizorului/prestatorului
vor
cuprinde cel puţin următoarele informaţii: localitatea, strada şi
numărul. În
cazul furnizorilor/prestatorilor cu sediul activităţii economice
în România,
care au sedii secundare fără personalitate juridică pe teritoriul
României, pe
facturile emise se va înscrie adresa sediului activităţii
economice a persoanei
juridice şi, opţional, se poate înscrie şi adresa sediului
secundar prin care
au fost livrate bunurile şi/sau au fost prestate serviciile. În
cazul
furnizorilor/prestatorilor cu sediul activităţii economice în
afara României,
care au sedii fixe pe teritoriul României, pe facturile emise se
va înscrie
adresa sediului fix din România care a realizat livrarea de
bunuri şi/sau
prestarea de servicii. Persoanele impozabile care au sediul activităţii
economice în România şi au sedii fixe în alte state
de la care livrează bunuri
sau prestează servicii vor înscrie pe facturi adresa sediului fix
prin care au
fost realizate aceste operaţiuni.
(5) Prevederile art. 155 alin. (5) lit.
f) din Codul fiscal referitoare la adresa beneficiarului vor cuprinde
cel puţin
următoarele informaţii: localitatea, strada şi numărul. În cazul
beneficiarilor
cu sediul activităţii economice în România, care au sedii
secundare fără
personalitate juridică pe teritoriul României, pe facturile emise
de furnizori/prestatori
stabiliţi în România se va înscrie adresa persoanei
juridice şi, opţional, se
poate înscrie şi adresa sediului secundar către care au fost
livrate bunurile
şi/sau au fost prestate serviciile. În cazul beneficiarilor cu
sediul
activităţii economice în afara României, care au sedii fixe
pe teritoriul
României, pe facturile emise de furnizori/prestatori stabiliţi
în România se va
înscrie adresa sediului fix din România către care au fost
livrate bunurile
şi/sau au fost prestate serviciile. De asemenea, în cazul
beneficiarilor cu
sediul activităţii economice în afara României, care au
sedii fixe în alt stat
decât cel în care îşi au stabilit sediul activităţii
economice, pe facturile
emise de furnizori/prestatori stabiliţi în România se va
înscrie adresa
sediului fix din România către care au fost livrate bunurile
şi/sau au fost
prestate serviciile.
(6) Prevederile art. 155 alin. (5) lit.
n) din Codul fiscal cu privire la alte facturi sau documente emise
anterior,
atunci când se emit facturi de avans sau facturi parţiale pentru
aceeaşi
operaţiune, se aplică atunci când se efectuează regularizările
prevăzute la
pct. 69 alin. (3).
(7) În sensul art. 155 alin. (8) lit.
a) din Codul fiscal, factura centralizatoare se poate întocmi
dacă se
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) să
se refere la livrări de bunuri, inclusiv livrări intracomunitare,
şi/sau
prestări de servicii către acelaşi client, pentru care faptul generator
al
taxei ia naştere într-o perioadă ce nu depăşeşte o lună
calendaristică;
b)
toate documentele emise la data livrării de bunuri sau prestării de
servicii să
fie obligatoriu anexate la factura centralizatoare.
(8) Potrivit prevederilor art. 155
alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, factura se poate întocmi de
către
cumpărătorul unui bun sau serviciu în următoarele condiţii:
a)
părţile să încheie un acord prin care să se prevadă această
procedură de
facturare;
b) să
existe o procedură scrisă de acceptare a facturii;
c)
cumpărătorul să fie stabilit în Comunitate;
d)
atât furnizorul/prestatorul, cât şi cumpărătorul, în
cazul în care sunt
înregistraţi în România conform art. 153 din Codul
fiscal, să notifice prin
scrisoare recomandată organului fiscal competent aplicarea acestei
proceduri de
facturare, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de a se
emite facturi
de către cumpărător în numele şi în contul
furnizorului/prestatorului, şi să
anexeze la notificare acordul şi procedura de acceptare prevăzute la
lit. a)
şi, respectiv, lit. b). În situaţia în care numai una
dintre părţi este
înregistrată în România conform art. 153 din Codul
fiscal, numai partea
respectivă are obligaţia notificării organului fiscal competent;
e)
factura să fie emisă în numele şi în contul
furnizorului/prestatorului de către
cumpărător şi trimisă furnizorului/prestatorului;
f)
factura să cuprindă elementele prevăzute la art. 155 alin. (5) din
Codul
fiscal;
g)
factura să fie înregistrată într-un jurnal special de
vânzări de către
furnizor/prestator, dacă este înregistrat în România
conform art. 153 din Codul
fiscal.
73. (1) În sensul art. 155 alin. (8)
lit. c) din Codul fiscal, se pot transmite facturi prin mijloace
electronice în
următoarele condiţii:
a)
pentru operaţiuni efectuate în România, inclusiv pentru
livrări
intracomunitare:
1.
părţile să încheie un acord prin care să se prevadă această
procedură de
facturare;
2. să
se garanteze autenticitatea sursei şi integritatea conţinutului
facturii prin:
(i)
semnătură electronică, conform prevederilor
(ii)
schimbul electronic de date EDI definit la art. 2 din Recomandările
Comisiei
1994/820/CE din 19 octombrie 1994 referitor la aspectele legale ale
schimbului
electronic de date; sau
(iii)
alte modalităţi de garantare a autenticităţii sursei şi
integrităţii conţinutului facturii decât cele prevăzute la lit.
(i) şi (ii),
situaţie în care persoana care transmite facturi prin mijloace
electronice va
trebui să solicite confirmarea Direcţiei generale a tehnologiei
informaţiei din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală că sunt
îndeplinite
condiţiile şi modalităţile de garantare a autenticităţii sursei şi
integrităţii
conţinutului facturii;
3. să
existe un document centralizator pe suport hârtie, cu evidenţa
tuturor facturilor
transmise prin schimbul electronic de date EDI într-o lună
calendaristică de o
persoană impozabilă înregistrată conform art. 153 din Codul
fiscal sau a
tuturor facturilor astfel primite într-o lună calendaristică de
orice persoană
obligată la plata taxei, în cazul în care
furnizorul/prestatorul nu este
înregistrat conform art. 153 din Codul fiscal;
b)
pentru achiziţiile intracomunitare efectuate în România:
1.
părţile să încheie un acord prin care să se prevadă această
procedură de
facturare;
2. să
existe un document pe suport hârtie cu evidenţa tuturor
facturilor primite prin
schimbul electronic de date EDI într-o lună calendaristică de
orice persoană
impozabilă sau persoană juridică neimpozabilă înregistrată
conform art. 1531
din Codul fiscal;
(2) În sensul alin. (1) lit. b)
condiţiile pentru facturarea prin mijloace electronice sunt stabilite
de ţara
în care au loc livrările intracomunitare.
74. (1) In sensul art. 155 alin. (8)
lit. d) din Codul fiscal, emiterea facturii poate fi externalizata,
respectiv
factura se poate intocmi de un tert in urmatoarele conditii:
a)
furnizorul/prestatorul să notifice prin scrisoare recomandată organul
fiscal
competent că emiterea de facturi va fi realizată de un terţ, cu cel
puţin o
lună calendaristică înainte de a iniţia această procedură, şi să
anexeze la
scrisoare numele, adresa şi, după caz, codul de înregistrare
în scopuri de TVA
al terţului;
b) factura
sa fie emisa de catre tert in numele si in contul
furnizorului/prestatorului;
c) factura
sa cuprinda toate elementele prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul
fiscal;
d) facturile
sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nici o
intarziere,
ori de cate ori se solicita acest lucru.
75. (1) În sensul art. 155 alin. (8)
lit. d) din Codul fiscal, în cazul bunurilor supuse executării
silite care sunt
livrate prin organele de executare silită, factura se va întocmi
de către
organele de executare silită pe numele şi în contul debitorului
executat silit.
În factură se face o menţiune cu privire la faptul că facturarea
este realizată
de organul de executare silită către care se fac şi plăţile de către
cumpărător. Originalul facturii se transmite cumpărătorului, respectiv
adjudecatarului, iar exemplarul al doilea se transmite debitorului
executat
silit. Prin organe de executare silită se înţelege persoanele
abilitate prin
lege să efectueze procedura de executare silită. Organele de executare
silită
vor emite facturi cu TVA numai în cazul operaţiunilor taxabile,
cu excepţia
celor pentru care sunt aplicabile prevederile art. 160 din Codul
fiscal. În
cazul în care debitorul executat silit este inactiv la data
livrării, organul
de executare silită are obligaţia să emită factura cu TVA dacă livrarea
bunurilor ar fi fost taxabilă în situaţia în care
respectivul debitor executat
silit nu ar fi fost inactiv. În cazul operaţiunilor scutite
conform art. 141
alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, debitorul executat silit poate să
opteze
pentru taxare conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, prin
depunerea
notificării prevăzute la pct. 39.
(2) Dacă organul de executare silită
încasează contravaloarea bunurilor, inclusiv taxa de la
cumpărător sau de la
adjudecatar, are obligaţia să vireze la bugetul de stat taxa
încasată de la
cumpărător sau adjudecatar în termen de 5 zile lucrătoare de la
data la care
adjudecarea a devenit executorie. Pe baza documentului de plată a taxei
pe
valoarea adăugată transmis de organele de executare silită, debitorul
executat
silit evidenţiază suma achitată, cu semnul minus, în decontul de
taxă pe
valoarea adăugată la rândul de regularizări taxa colectată din
decontul de taxă
prevăzut la art. 1562 din Codul fiscal. Prin excepţie,
în cazul în
care debitorul executat silit nu este înregistrat la data
livrării în scopuri
de TVA conform art. 153 din Codul fiscal ca urmare a declarării sale ca
inactiv, acesta va înregistra documentul de plată în primul
decont depus în
calitate de persoană înregistrată în scopuri de TVA conform
art. 153 din Codul
fiscal, după încetarea situaţiei de inactivare.
(3) Daca, potrivit legii, cumparatorul
sau adjudecatarul are obligatia sa plateasca la unitatile Trezoreriei
Statului
taxa aferenta bunurilor cumparate, organului de executare silita nu-i
mai revin
obligatii referitoare la plata taxei. Organul de executare silita sau,
dupa
caz, cumparatorul/adjudecatarul transmite o copie de pe documentul prin
care
s-a efectuat plata taxei debitorului executat silit. Prevederile
acestui
alineat nu se aplica pentru situatiile prevazute la art. 160 din Codul
fiscal,
fiind aplicabile regulile specifice referitoare la taxarea inversa.
(4) Organele de executare silita
inregistreaza taxa din facturile pentru operatiuni de executare silita
emise in
alte conturi contabile decat cele specifice taxei pe valoarea adaugata.
Daca
organul de executare silita este persoana inregistrata in scopuri de
TVA
conform art. 153 din Codul fiscal, nu va evidentia in decontul de taxa
operatiunile respective.
(5) În situaţia în care
valorificarea
bunurilor supuse executării silite a fost realizată prin organele de
executare
silită, debitorul executat silit trebuie să înregistreze în
evidenţa proprie
operaţiunea de livrare de bunuri pe baza facturii de executare silită
transmise
de organele de executare silită, inclusiv taxa colectată aferentă.
Prevederile
acestui alineat nu se aplică pentru situaţiile prevăzute la art. 160
din Codul
fiscal, fiind aplicabile regulile specifice referitoare la taxarea
inversă. În
cazul în care debitorul executat silit nu este înregistrat
la data livrării în
scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal ca urmare a declarării
sale ca
inactiv sau a inactivităţii temporare înscrise în registrul
comerţului, acesta
va înregistra în evidenţa proprie factura şi taxa colectată
aferentă în primul
decont depus în calitate de persoană înregistrată în
scopuri de TVA conform
art. 153 din Codul fiscal, după încetarea situaţiei de inactivare.
(6) Factura de executare silită emisă
de organul de executare silită va conţine, pe lângă informaţiile
prevăzute la
art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, numele şi datele de identificare
ale
organului de executare silită prin care se realizează livrarea
bunurilor.
76. În sensul art. 155 alin. (8) lit.
e) din Codul fiscal, facturile emise şi primite se pot stoca prin orice
metode
şi în orice loc în următoarele condiţii:
a)
locul de stocare să se afle pe teritoriul României, cu excepţia
facturilor
transmise şi primite prin mijloace electronice, care se pot stoca
în orice loc
dacă, pe perioada stocării:
1. se
garantează accesul on-line la datele respective;
2. se
garantează autenticitatea sursei şi integritatea conţinutului
facturilor,
precum şi faptul că acestea sunt lizibile;
3.
datele care garantează autenticitatea sursei şi integritatea
conţinutului
facturilor sunt de asemenea stocate;
b)
facturile sau conţinutul facturilor transmise şi primite, în
cazul stocării
prin mijloace electronice, să fie puse la dispoziţia organelor fiscale
competente fără nicio întârziere ori de câte ori se
solicită acest lucru.
77. Transmiterea si stocarea prin
mijloace electronice a facturilor reprezinta transmiterea sau punerea
la
dispozitia beneficiarului, precum si stocarea, prin echipamente
electronice de
procesare si stocarea de date, inclusiv compresia digitala, pe baza de
cabluri
telegrafice, transmisie radio, tehnologiilor optice sau de alte
mijloace
electromagnetice.
a)
livrările de bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi
prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie
emiterea
de bonuri fiscale, conform
b)
livrările de bunuri şi prestările de servicii, altele decât
cele menţionate la lit. a), furnizate către beneficiari persoane
neimpozabile,
altele decât persoanele juridice neimpozabile, pentru care este
obligatorie
emiterea de documente legal aprobate, fără nominalizarea
cumpărătorului, cum ar
fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de călătorie sau
abonamentelor,
accesul pe baza de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe,
evenimente
sportive, târguri, expoziţii;
Notă:
Până la data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 – alin. (9) a
avut forma:
Prin derogare de la alin. (1), persoanele impozabile înregistrate
ca plătitori
de taxă pe valoarea adăugată nu au obligaţia să emită factură fiscală
pentru
următoarele operaţiuni, cu excepţia cazurilor când beneficiarul
solicită
factură fiscală; a) transportul persoanelor cu taximetre, precum şi
transportul
persoanelor pe baza biletelor de călătorie sau a abonamentelor; b)
livrări de
bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi prestări de servicii
către
populaţie, consemnate în documente fără nominalizarea
cumpărătorului; c)
livrări de bunuri şi prestări de servicii consemnate în documente
specifice
aprobate prin lege.
Între
data de 1 august 2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/
2007 –
alin. (9) a avut forma: Prin derogare de la dispoziţiile alin. (5), se
pot
întocmi facturi simplificate în cazurile stabilite prin
norme.
Norme metodologice:
78. (1) Nu se pot emite facturi
simplificate pentru livrările intracomunitare de bunuri, prevăzute la
art. 143
alin. (2) din Codul fiscal.
(2) În vederea emiterii de facturi
simplificate, persoanele impozabile interesate trebuie să depună o
solicitare
la Direcţia de legislaţie în domeniul TVA din cadrul Ministerului
Finanţelor
Publice, care trebuie să conţină modelul facturii simplificate propuse,
motivaţia solicitării unui model simplificat de factură şi, după caz,
instrucţiuni de completare. Din motivaţia prezentată trebuie să rezulte
cu
certitudine motivele obiective pentru care nu este posibilă emiterea
facturilor
care conţin toate elementele prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul
fiscal.
Direcţia de legislaţie în domeniul TVA va analiza dacă modelul
propus respectă
condiţiile minimale prevăzute lege şi dacă există motive obiective
pentru care
se solicită un model simplificat de factură. Dacă nu sunt
îndeplinite
condiţiile minimale prevăzute de lege şi/sau se constată că nu există
motive
obiective pentru solicitare, aceste informaţii se comunică
solicitantului.
Solicitările avizate favorabil de Direcţia de legislaţie în
domeniul TVA se
transmit în vederea consultării Comitetului TVA, conform
prevederilor
Directivei 112. Facturile simplificate se pot emite numai după
consultarea
Comitetului TVA şi după transmiterea unui răspuns pozitiv către
solicitanţi.
(11)
Persoana impozabilă care are obligaţia de
a emite facturi conform prezentului articol, precum şi persoana
impozabilă care
optează pentru emiterea facturii potrivit alin. (10) pot emite facturi
simplificate în oricare dintre următoarele situaţii:
a)
atunci când valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare
de 100 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea în
euro a valorii
facturii este cursul prevăzut la art. 1391;
b)
în cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factură
conform alin. (2).
(12)
În urma consultării Comitetului TVA
instituit în temeiul prevederilor art. 398 din Directiva 112,
prin ordin al
ministrului finanţelor publice se aprobă ca persoana impozabilă care
are
obligaţia de a emite facturi conform prezentului articol, precum şi
persoana
impozabilă care optează pentru emiterea facturii potrivit alin. (10) să
înscrie
în facturi doar informaţiile prevăzute la alin. (20), în
următoarele cazuri,
conform procedurii stabilite prin norme:
a)
valoarea facturii, inclusiv TVA, este mai mare de 100 euro, dar
mai mică de 400 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea
în euro a
valorii facturii este cursul prevăzut la art. 1391; sau
(13)
Prevederile alin. (11) şi (12) nu se
aplică în cazul operaţiunilor prevăzute la alin. (5) lit. b) şi
c) sau atunci
când persoana impozabilă, care este stabilită în
România, efectuează livrarea
de bunuri ori prestarea de servicii pentru care taxa este datorată
în alt stat
membru, în care această persoană nu este stabilită, iar persoana
obligată la
plata TVA este persoana căreia i-au fost livrate bunurile sau i-au fost
prestate serviciile în acest alt stat membru.
(14)
Pentru livrările intracomunitare de bunuri
efectuate în condiţiile art. 143 alin. (2), persoana impozabilă
are obligaţia
de a emite o factură cel târziu până în cea de-a 15-a
zi a lunii următoare
celei în care ia naştere faptul generator al taxei.
(15)
Pentru alte operaţiuni decât cele
prevăzute la alin. (14), persoana impozabilă are obligaţia de a emite o
factură
cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare
celei în care ia naştere
faptul generator al taxei, cu excepţia cazului în care factura a
fost deja
emisă. De asemenea, persoana impozabilă trebuie să emită o factură
pentru suma
avansurilor încasate în legătură cu o livrare de
bunuri/prestare de servicii
cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare
celei în care a încasat
avansurile, cu excepţia cazului în care factura a fost deja emisă.
(16)
Persoana impozabilă poate întocmi o
factură centralizatoare pentru mai multe livrări separate de bunuri,
prestări
separate de servicii, către acelaşi client, în următoarele
condiţii:
a) să
se refere la operaţiuni pentru care a luat naştere faptul
generator de taxă sau pentru care au fost încasate avansuri
într-o perioadă ce
nu depăşeşte o lună calendaristică;
b)
toate documentele emise la data livrării de bunuri, prestării
de servicii sau încasării de avansuri să fie obligatoriu anexate
la factura
centralizatoare.
(17) Pot
fi emise facturi de către beneficiar
în numele şi în contul furnizorului/prestatorului în
condiţiile stabilite prin
norme.
(18) Pot
fi emise facturi de către un terţ în
numele şi în contul furnizorului/prestatorului în
condiţiile stabilite prin
norme, cu excepţia situaţiei în care partea terţă este stabilită
într-o ţară cu
care nu există niciun instrument juridic referitor la asistenţa
reciprocă.
(19)
Factura cuprinde în mod obligatoriu
următoarele informaţii:
a)
numărul de ordine, în baza uneia sau a mai multor serii, care
identifică factura în mod unic;
b)
data emiterii facturii;
c)
data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau
data încasării unui avans, în măsura în care această
dată este anterioară datei
emiterii facturii;
d)
denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în
scopuri de
TVA sau, după caz, codul de identificare fiscală ale persoanei
impozabile care
a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
e)
denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este
stabilit în România şi care şi-a desemnat un reprezentant
fiscal, precum şi
denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în
scopuri de TVA, conform
art. 153, ale reprezentantului fiscal;
f)
denumirea/numele şi adresa beneficiarului bunurilor sau
serviciilor, precum şi codul de înregistrare în scopuri de
TVA sau codul de
identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta este o persoană
impozabilă
ori o persoană juridică neimpozabilă;
g)
denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit în
România şi care şi-a desemnat un reprezentant fiscal, precum şi
denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare prevăzut la
art. 153 ale
reprezentantului fiscal;
h)
denumirea şi cantitatea bunurilor livrate, denumirea
serviciilor prestate, precum şi particularităţile prevăzute la art. 1251
alin. (3) în definirea bunurilor, în cazul livrării
intracomunitare de mijloace
de transport noi;
i)
baza de impozitare a bunurilor şi serviciilor ori, după caz,
avansurile facturate, pentru fiecare cotă, scutire sau operaţiune
netaxabilă,
preţul unitar, exclusiv taxa, precum şi rabaturile, remizele,
risturnele şi
alte reduceri de preţ, în cazul în care acestea nu sunt
incluse în preţul
unitar;
j)
indicarea cotei de taxă aplicate şi a sumei taxei colectate,
exprimate în lei, în funcţie de cotele taxei;
k)
în cazul în care factura este emisă de beneficiar în
numele şi
în contul furnizorului, menţiunea «autofactură»;
l)
în cazul în care este aplicabilă o scutire de taxă,
trimiterea
la dispoziţiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112
sau orice
altă menţiune din care să rezulte că livrarea de bunuri ori prestarea
de
servicii face obiectul unei scutiri;
m)
în cazul în care clientul este persoana obligată la plata
TVA,
menţiunea «taxare inversă»;
n)
în cazul în care se aplică regimul special pentru agenţiile
de
turism, menţiunea«regimul marjei - agenţii de turism»;
o)
dacă se aplică unul dintre regimurile speciale pentru bunuri
second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi, una
dintre
menţiunile «regimul marjei - bunuri second-hand»,
«regimul marjei - opere de
artă» sau «regimul marjei - obiecte de colecţie şi
antichităţi», după caz;
p)
în cazul în care exigibilitatea TVA intervine la data
încasării
contravalorii integrale sau parţiale a livrării de bunuri ori a
prestării de
servicii, menţiunea «TVA la încasare»;
r) o
referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci
când se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeaşi
operaţiune.
(20)
Facturile emise în sistem simplificat în
condiţiile prevăzute la alin. (11) şi (12) trebuie să conţină cel puţin
următoarele informaţii:
a)
data emiterii;
b)
identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a
prestat serviciile;
c)
identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d)
suma taxei colectate sau informaţiile necesare pentru
calcularea acesteia;
e)
în cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factură
în
conformitate cu prevederile alin. (2), o referire specifică şi clară la
factura
iniţială şi la detaliile specifice care se modifică.
(21)
În situaţia prevăzută la alin. (4) lit. b)
pct. 1, furnizorul/prestatorul stabilit în România poate să
omită din factură
informaţiile prevăzute la alin. (19) lit. i) şi j) şi să indice,
în schimb,
valoarea impozabilă a bunurilor livrate/serviciilor prestate,
referindu-se la
cantitatea sau volumul acestora şi la natura lor. În cazul
aplicării
prevederilor alin. (4) lit. b) pct. 2, factura emisă de
furnizorul/prestatorul
care nu este stabilit în România poate să nu conţină
informaţiile prevăzute la
echivalentul din Directiva 112 al alin. (19) lit. i) şi j).
(22)
Sumele indicate pe factură se pot exprima
în orice monedă cu condiţia ca valoarea TVA colectată să fie
exprimată în lei.
În situaţia în care valoarea taxei colectate este exprimată
într-o altă monedă,
aceasta va fi convertită în lei utilizând cursul de schimb
prevăzut la art. 1391.
(23)
Utilizarea facturii electronice face
obiectul acceptării de către destinatar.
(24)
Autenticitatea originii, integritatea
conţinutului şi lizibilitatea unei facturi, indiferent că este pe
suport hârtie
sau în format electronic, trebuie garantate de la momentul
emiterii până la
sfârşitul perioadei de stocare a facturii. Fiecare persoană
impozabilă
stabileşte modul de garantare a autenticităţii originii, a integrităţii
conţinutului şi a lizibilităţii facturii. Acest lucru poate fi realizat
prin
controale de gestiune care stabilesc o pistă fiabilă de audit
între o factură
şi o livrare de bunuri sau prestare de servicii. «Autenticitatea
originii»
înseamnă asigurarea identităţii furnizorului sau a emitentului
facturii.
«Integritatea conţinutului» înseamnă că nu a fost
modificat conţinutul impus în
conformitate cu prezentul articol.
(25)
În afară de controalele de gestiune
menţionate la alin. (24), alte exemple de tehnologii care asigură
autenticitatea originii şi integrităţii conţinutului facturii
electronice sunt:
a) o
semnătură electronică avansată în sensul art. 2 alin. (2) din
Directiva 1999/93/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13
decembrie
1999 privind un cadru comunitar pentru semnăturile electronice, bazată
pe un certificat
calificat şi creată de un dispozitiv securizat de creare a semnăturii
în sensul
art. 2 alin. (6) şi (10) din Directiva 1999/93/CE;
b) un
schimb electronic de date (electronic data interchange -
EDI), astfel cum a fost definit la art. 2 din anexa I la Recomandările
Comisiei
1994/820/CE din 19 octombrie 1994 privind aspectele juridice ale
schimbului
electronic de date, în cazul în care acordul privind
schimbul prevede
utilizarea unor proceduri prin care se garantează autenticitatea
originii şi integritatea
datelor.
(26)
În cazul facturilor emise prin mijloace
electronice de furnizori/prestatori care sunt stabiliţi în ţări
cu care nu
există niciun instrument juridic privind asistenţa reciprocă
având o sferă de
aplicare similară celei prevăzute de Directiva 2010/24/UE a Consiliului
Uniunii
Europene din 16 martie 2010 privind asistenţa reciprocă în
materie de
recuperare a creanţelor legate de impozite, taxe şi alte măsuri şi de
Regulamentul (UE) 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind
cooperarea
administrativă şi combaterea fraudei în domeniul taxei pe
valoarea adăugată,
pentru livrări de bunuri sau prestări de servicii care au locul
în România,
asigurarea autenticităţii originii şi integrităţii conţinutului
facturii
trebuie realizată exclusiv prin una din tehnologiile prevăzute la alin.
(25).
(27)
În situaţia în care pachete care conţin
mai multe facturi emise prin mijloace electronice sunt transmise sau
puse la
dispoziţia aceluiaşi destinatar, informaţiile care sunt comune
facturilor
individuale pot fi menţionate o singură dată, cu condiţia ca acestea să
fie
accesibile pentru fiecare factură.
(28)
Semnarea şi ştampilarea facturilor nu
constituie elemente obligatorii pe care trebuie să le conţină factura.
(29)
Stocarea prin mijloace electronice a
facturilor reprezintă stocarea datelor prin echipamente electronice de
procesare, inclusiv compresia digitală, şi de stocare şi
utilizând mijloace
prin cablu, unde radio, sisteme optice sau alte mijloace
electromagnetice.
(30)
Persoana impozabilă trebuie să asigure
stocarea copiilor facturilor pe care le-a emis sau care au fost emise
de client
ori de un terţ în numele şi în contul său, precum şi a
tuturor facturilor
primite.
(31)
Persoana impozabilă poate decide locul de
stocare a facturilor, cu condiţia ca acestea sau informaţiile stocate
conform
alin. (30) să fie puse la dispoziţia autorităţilor competente fără
nicio
întârziere ori de câte ori se solicită acest lucru.
Cu toate acestea, locul de
stocare a facturilor ales de persoana impozabilă nu poate fi situat pe
teritoriul unei ţări cu care nu există niciun instrument juridic
referitor la
asistenţa reciprocă având o sferă de aplicare similară celei
prevăzute de
Directiva 2010/24/UE şi de Regulamentul (UE) 904/2010 sau la dreptul
menţionat
la alin. (35) de a accesa prin mijloace electronice, de a descărca şi
de a
utiliza facturile respective.
(32)
Prin excepţie de la prevederile alin.
(31), persoana impozabilă care are sediul activităţii economice
în România are
obligaţia de a stoca pe teritoriul României facturile emise şi
primite, precum
şi facturile emise de client sau de un terţ în numele şi în
contul său, altele
decât cele electronice pentru care persoana impozabilă garantează
accesul
on-line organelor fiscale competente şi pentru care persoana impozabilă
poate
aplica prevederile alin. (31). Aceeaşi obligaţie îi revine şi
persoanei
impozabile stabilite în România printr-un sediu fix cel
puţin pe perioada
existenţei pe teritoriul României a sediului fix.
(33)
În situaţia în care locul de stocare prevăzut
la alin. (31) nu se află pe teritoriul României persoanele
impozabile stabilite
în România în sensul art. 1251 alin. (2)
trebuie să comunice
organelor fiscale competente locul de stocare a facturilor sau a
informaţiilor
stocate conform alin. (30).
(34)
Facturile pot fi stocate pe suport hârtie
sau în format electronic, indiferent de forma originală în
care au fost trimise
sau puse la dispoziţie. În cazul facturilor stocate prin mijloace
electronice,
persoanele impozabile vor stoca prin mijloace electronice şi datele ce
garantează autenticitatea originii şi integritatea conţinutului
facturilor, în
conformitate cu alin. (24) şi (25).
(35)
În scopuri de control, organele fiscale
competente pot solicita traducerea în limba română,
în anumite situaţii sau pentru
anumite persoane impozabile, a facturilor emise pentru livrările de
bunuri şi
prestările de servicii pentru care locul livrării, respectiv prestării
se
consideră a fi în România, conform prevederilor art. 132 şi
133, precum şi a
facturilor primite de persoane impozabile stabilite în
România în sensul art.
1251 alin. (2).
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori