![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 57 k; Imprimare: 4 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. XIII – Obligaţii.
(Art.
156) Evidenţa operaţiunilor.
ART. 156 - (1) Persoanele impozabile stabilite
în
România trebuie să ţină evidenţe corecte şi complete ale tuturor
operaţiunilor
efectuate în desfăşurarea activităţii lor economice.
(2) Persoanele
obligate la plata taxei pentru orice operaţiune sau care se identifică
drept
persoane înregistrate în scopuri de TVA, conform
prezentului titlu, în scopul
desfăşurării oricărei operaţiuni, trebuie să ţină evidenţe pentru orice
operaţiune reglementată de prezentul titlu.
(3) Persoanele
impozabile şi persoanele juridice neimpozabile trebuie să ţină evidenţe
corecte
şi complete ale tuturor achiziţiilor intracomunitare.
(4) Evidenţele
prevăzute la alin. (1)-(3) trebuie întocmite şi păstrate astfel
încât să
cuprindă informaţiile, documentele şi conturile, inclusiv registrul
nontransferurilor
şi registrul bunurilor primite din alt stat membru, în
conformitate cu
prevederile din norme.
(5) În cazul
asociaţiilor în participaţiune care nu constituie o persoană
impozabilă,
drepturile şi obligaţiile legale privind taxa revin asociatului care
contabilizează veniturile şi cheltuielile, potrivit contractului
încheiat între
părţi.
Notă:
Până la data de 1 august 2006 - Legea nr. 343/ 2006 - art. 156 a
avut forma:
(1) Persoanele impozabile, înregistrate ca plătitori de taxă pe
valoarea
adăugată, au următoarele obligaţii din punct de vedere al evidenţei
operaţiunilor impozabile: a) să ţină evidenţa contabilă potrivit legii,
astfel
încât să poată determina baza de impozitare şi taxa pe
valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii
efectuate,
precum şi cea deductibilă aferentă achiziţiilor; b) să asigure
condiţiile
necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informaţiilor şi
conducerea
evidenţelor prevăzute de reglementările în domeniul taxei pe
valoarea adăugată;
c) să furnizeze organelor fiscale toate justificările necesare în
vederea
stabilirii operaţiunilor realizate atât la sediul principal,
cât şi la
subunităţi; d) să contabilizeze distinct veniturile şi cheltuielile
rezultate
din operaţiunile asocierilor în participaţiune. Drepturile şi
obligaţiile
legale privind taxa pe valoarea adăugată revin asociatului care
contabilizează
veniturile şi cheltuielile, potrivit contractului încheiat
între părţi. La
sfârşitul perioadei de raportare, veniturile şi cheltuielile,
înregistrate pe
naturi, se transmit pe bază de decont fiecărui asociat, în
vederea
înregistrării acestora în contabilitatea proprie. Sumele
decontate între părţi
fără respectarea acestor prevederi se supun taxei pe valoarea adăugată,
în
cotele prevăzute de lege. (2) Persoanele înregistrate ca
plătitori de taxă pe
valoarea adăugată trebuie să întocmească şi să depună la organul
fiscal
competent, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 25 a
lunii
următoare perioadei fiscale inclusiv, decontul de taxă pe valoarea
adăugată,
potrivit modelului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice.
Operaţiunile
prevăzute la art. 150 alin. (1) lit. b) şi art. 151 alin. (1) lit. b)
vor fi
evidenţiate în decontul de taxă pe valoarea adăugată atât
ca taxă colectată,
cât şi ca taxă deductibilă. Pentru plătitorii de taxă pe valoarea
adăugată în
regim mixt se aplică prevederile art. 147, pentru determinarea taxei de
dedus.
(3) Persoanele neînregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată, care
sunt beneficiari ai operaţiunilor prevăzute la art. 150 alin. (1) lit.
b) şi
art. 151 alin. (1) lit. b), trebuie să întocmească un decont de
taxă pe
valoarea adăugată special, potrivit modelului stabilit de Ministerul
Finanţelor
Publice, pe care îl depun la organul fiscal competent numai
atunci când
realizează astfel de operaţiuni. Decontul se depune până la data
de 25 a lunii
următoare celei în care a fost primită factura prestatorului sau
a fost
efectuată plata către prestator, în cazul plăţilor fără factură.
Pentru operaţiunile
de leasing extern, decontul special se depune până la data de 25
a lunii
următoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing
şi/sau
celei în care au fost efectuate plăţi în avans.
Norme metodologice:
79. (1) În sensul art. 156 alin. (4)
din Codul fiscal, fiecare persoană impozabilă va ţine următoarele
evidenţe şi
documente:
a)
evidenţe contabile ale activităţii sale economice;
b) al
doilea exemplar al facturilor sau altor documente emise de aceasta şi
legate de
activitatea sa economică, conform prevederilor pct. 76;
c)
facturile sau alte documente primite şi legate de activitatea sa
economică;
d)
documentele vamale şi, după caz, cele privind accizele legate de
importul,
exportul, livrarea intracomunitară şi achiziţia intracomunitară de
bunuri
realizate de respectiva persoană;
e)
facturile şi alte documente emise sau primite de respectiva persoană
pentru
majorarea sau reducerea contravalorii livrărilor de bunuri, prestărilor
de
servicii, achiziţiilor intracomunitare sau importurilor;
f) un
registru al nontransferurilor de bunuri transportate de persoana
impozabilă sau
de altă persoană în contul acesteia în afara
României, dar în interiorul
Comunităţii pentru operaţiunile prevăzute la art. 128 alin. (12) lit.
f)-h) din
Codul fiscal, precum şi pentru alte situaţii în care se aplică
măsuri de
simplificare aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Registrul
nontransferurilor va cuprinde: denumirea şi adresa primitorului, un
număr de
ordine, data transportului bunurilor, descrierea bunurilor
transportate,
cantitatea bunurilor transportate, valoarea bunurilor transportate,
data
transportului bunurilor care se întorc după prelucrare sau
expertiză,
descrierea bunurilor returnate, cantitatea bunurilor returnate,
descrierea bunurilor
care nu sunt returnate, cantitatea acestora şi o menţiune referitoare
la
documentele emise în legătură cu aceste operaţiuni, după caz,
precum şi data
emiterii acestor documente. Nu trebuie completat acest registru pentru
următoarele bunuri:
1.
mijloacele de transport înmatriculate în România;
2.
paleţi, containere şi alte ambalaje care circulă fără facturare;
3.
bunurile necesare desfăşurării activităţii de presă, radiodifuziune şi
televiziune;
4.
bunurile necesare exercitării unei profesii sau meserii dacă:
- preţul sau valoarea normală pe fiecare
bun nu depăşeşte nivelul de 1.250 de euro la cursul de schimb din data
la care
bunul este transportat ori expediat în alt stat membru şi cu
condiţia ca bunul
să nu fie utilizat mai mult de 7 zile în afara României; sau
- preţul sau valoarea normală pe fiecare
bun nu depăşeşte nivelul de 250 de euro la cursul de schimb din data la
care
bunul este transportat ori expediat în alt stat membru şi cu
condiţia ca bunul
să nu fie utilizat mai mult de 24 de luni în afara României;
5.
computerele portabile şi alt material profesional similar care este
transportat
în afara României în cadrul unei deplasări de afaceri
de către personalul unei
entităţi economice sau de către o persoană fizică autorizată;
g) un
registru pentru bunurile mobile corporale primite care au fost
transportate din
alt stat membru al Comunităţii în România sau care au fost
importate în România
ori achiziţionate din România de o persoană impozabilă
nestabilită în România
şi care sunt date unei persoane impozabile în România
în scopul expertizării
sau pentru lucrări efectuate asupra acestor bunuri în
România, cu excepţia
situaţiilor în care prin ordin al ministrului finanţelor publice
nu se impune o
asemenea obligaţie. Registrul bunurilor primite nu trebuie ţinut
în cazul
bunurilor care sunt plasate în regimul vamal de perfecţionare
activă. Acest
registru va cuprinde:
1.
denumirea şi adresa expeditorului;
2. un
număr de ordine;
3.
data primirii bunurilor;
4.
descrierea bunurilor primite;
5.
cantitatea bunurilor primite;
6.
data transportului bunurilor transmise clientului după expertizare sau
prelucrare;
7.
cantitatea şi descrierea bunurilor care sunt returnate clientului după
expertizare sau prelucrare;
8.
cantitatea şi descrierea bunurilor care nu sunt returnate clientului;
9. o
menţiune referitoare la documentele emise în legătură cu
serviciile prestate,
precum şi data emiterii acestor documente.
(2) Jurnalele pentru vânzări şi pentru
cumpărări, registrele, evidenţele şi alte documente similare ale
activităţii
economice a fiecărei persoane impozabile se vor întocmi astfel
încât să permită
stabilirea următoarelor elemente:
a)
valoarea totală, fără taxă, a tuturor livrărilor de bunuri şi/sau
prestărilor
de servicii efectuate de această persoană în fiecare perioadă
fiscală,
evidenţiată distinct pentru:
1.
livrările intracomunitare de bunuri scutite;
2.
livrări/prestări scutite de taxă sau pentru care locul
livrării/prestării este
în afara României;
3.
livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii taxabile şi cărora li
se
aplică cote diferite de taxă;
4.
prestările de servicii efectuate conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal
către beneficiari persoane impozabile stabilite în Comunitate,
denumite
prestări de servicii intracomunitare, pentru care locul este în
afara României.
b)
valoarea totală, fără taxă, a tuturor achiziţiilor pentru fiecare
perioadă
fiscală, evidenţiată distinct pentru:
1.
achiziţii intracomunitare de bunuri;
2.
achiziţii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabilă este
obligată la
plata taxei în condiţiile art. 150 alin. (3)-(6) din Codul fiscal;
3.
achiziţii de bunuri, inclusiv provenite din import, şi de servicii,
taxabile,
cărora li se aplică cote diferite de taxă;
4.
achiziţii de servicii pentru care persoana impozabilă este obligată la
plata
taxei în condiţiile art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, care
sunt prestate de
către persoane impozabile stabilite în Comunitate, denumite
achiziţii
intracomunitare de servicii.
c)
taxa colectată de respectiva persoană pentru fiecare perioadă fiscală;
d)
taxa totală deductibilă şi taxa dedusă pentru fiecare perioadă fiscală;
e)
calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioadă fiscală, al
taxei
deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic şi al ajustărilor
efectuate,
atunci când dreptul de deducere se exercită pe bază de pro rata,
evidenţiind
distinct:
1.
taxa dedusă conform art. 147 alin. (3) din Codul fiscal;
2.
taxa nededusă conform art. 147 alin. (4) din Codul fiscal;
3.
taxa dedusă pe bază de pro rata conform art. 147 alin. (5) din Codul
fiscal.
(3) Documentele prevăzute la alin. (2)
nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Finanţelor Publice.
Fiecare
persoană impozabilă poate să îşi stabilească modelul documentelor
pe baza
cărora determină taxa colectată şi taxa deductibilă conform
specificului
propriu de activitate, dar acestea trebuie să conţină informaţiile
minimale
stabilite la alin. (2) şi să asigure întocmirea decontului de
taxă prevăzut la
art. 1562 din Codul fiscal.
791. (1) În
cazul asocierilor în participaţiune sau al altor asocieri tratate
drept
asocieri în participaţiune conform art. 127 alin. (10) din Codul
fiscal,
denumite în continuare asocieri, drepturile şi obligaţiile legale
privind taxa
pe valoarea adăugată prevăzute de titlul VI al Codului fiscal revin
asociatului
desemnat în acest scop potrivit contractului încheiat
între părţi, care
contabilizează veniturile şi cheltuielile, denumit în continuare
asociatul
administrator. Prin drepturi şi obligaţii legale se înţelege,
printre altele,
dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achiziţii conform
prevederilor
art. 145-1471 din Codul fiscal, obligaţia de a emite facturi
către
beneficiar şi de a colecta taxa în cazul operaţiunilor taxabile,
dreptul/obligaţia de ajustare a taxei conform art 148, 149 sau 161 din
Codul
fiscal.
(2) Bunurile/serviciile care sunt puse
la dispoziţia asocierii de către membrii săi fără plată, ca aport la
asociere
în limita cotei de participare stabilite prin contract, nu
constituie prestare
de servicii/livrare de bunuri cu plată în sensul art. 129,
respectiv 128 din
Codul fiscal. Asociaţii care au pus la dispoziţia asocierii bunurile şi
serviciile menţionate în teza anterioară, ca aport la asociere,
îşi păstrează
dreptul de deducere şi nu vor efectua ajustări pe perioada funcţionării
asocierii, cu condiţia ca asociatul administrator să ajusteze taxa
aferentă în
conformitate cu prevederile alin. (5). În cazul bunurilor de
capital se va face
o menţiune referitoare la perioada în care bunurile au fost puse
la dispoziţia
asocierii, perioadă în care membrii asociaţi nu fac ajustări.
(3) Bunurile/serviciile care sunt puse
la dispoziţia asocierii de către membrii săi, altele decât cele
prevăzute la
alin. (2), reprezintă livrare de bunuri sau prestare de servicii cu
plată în
sensul art. 128, respectiv 129 din Codul fiscal.
(4) Asociatul administrator efectuează
achiziţiile asocierii pe numele său şi emite facturi în nume
propriu către
terţi pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii realizate de
asociere, urmând ca veniturile şi cheltuielile să fie atribuite
fiecărui
asociat corespunzător cotei de participare în asociere.
(5) Asociatul administrator are
dreptul/obligaţia de ajustare a taxei pentru bunuri/servicii conform
art. 148,
149 sau 161 din Codul fiscal, pe perioada de existenţă a asocierii,
astfel:
a)
pentru bunurile/serviciile achiziţionate de asociatul administrator,
după
constituirea asocierii, care sunt destinate utilizării în scopul
pentru care a
fost constituită asocierea;
b)
pentru bunurile/serviciile achiziţionate de asociatul administrator
înainte de
constituirea asocierii şi care ulterior sunt alocate pentru realizarea
scopului
pentru care a fost constituită asocierea;
c)
pentru bunurile/serviciile pe care membrii asociaţi le aduc ca aport la
asociere, conform prevederilor alin. (2).
(6) În situaţiile prevăzute la alin.
(5) lit. a) şi b), asociatul administrator va aplica regulile privind
ajustarea
taxei din perspectiva persoanei care deţine aceste bunuri/servicii.
În situaţia
prevăzută la alin. (5) lit. c), momentul de referinţă pentru
determinarea datei
de la care începe ajustarea taxei, în cazul bunurilor de
capital, este data
obţinerii bunului de către asociatul care le-a pus la dispoziţia
asocierii.
Membrii asocierii trebuie să transmită asociatului administrator o
copie de pe
registrul bunurilor de capital, dacă acestea sunt obţinute după data
aderării,
iar în cazul altor bunuri decât cele de capital sau
în cazul serviciilor, o
copie de pe facturile de achiziţie. Asociatul administrator va păstra
copia de
pe registrul bunurilor de capital pe perioada prevăzută la art. 149
alin. (6)
din Codul fiscal şi va menţiona ajustările pe care le-a efectuat
în perioada de
existenţă a asocierii. În cazul altor bunuri decât cele de
capital sau în cazul
serviciilor, asociatul administrator va păstra copii de pe facturile de
achiziţie transmise de membrii asociaţi, pe perioada prevăzută la art.
1471
alin. (2) din Codul fiscal. Atunci când asocierea îşi
încetează existenţa sau
unul ori mai mulţi asociaţi se retrag din asociere, asociatul
administrator are
dreptul/obligaţia să ajusteze taxa aferentă bunurilor/serviciilor
prevăzute la
alin. (5) lit. c) restituite membrului asocierii căruia i-au aparţinut.
În
cazul bunurilor de capital, ajustarea se va realiza pentru perioada
rămasă din
perioada de ajustare. Se consideră, din perspectiva asociatului
administrator,
că bunurile/serviciile restituite membrului asociat căruia îi
aparţin sunt
alocate unei activităţi cu drept de deducere, pentru a permite
continuarea
ajustării de către acesta din urmă în funcţie de activităţile pe
care le va
realiza după încetarea existenţei asocierii.
(7) Alocarea cheltuielilor şi
veniturilor asocierii de către asociatul administrator către membrii
asociaţi
nu constituie operaţiune impozabilă în sensul art. 126 alin. (1)
din Codul
fiscal, dacă alocarea se face proporţional cu cota de participare a
fiecărui
membru al asocierii, astfel cum este stabilită în contractul de
asociere.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori