![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 74 k; Imprimare: 5 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VII - Accize şi alte taxe speciale.
Cap.
I din Titlul VII a fost abrogat.
SECŢIUNEA
1-a şi a 2-a – Abrogate.
Art. 162 - 1754 – Abrogate.
Notă: Până la abrogarea lor în data de 11 mai
2010 – Legea nr.
76/ 2010 – art. 162 – 1754 au avut forma:
Art. 162 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 162 a avut forma: Accizele armonizate sunt
taxe
speciale de consum care se datorează bugetului de stat, pentru
următoarele
produse provenite din producţia internă sau din import: a) bere; b)
vinuri; c)
băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri; d) produse
intermediare; e) alcool etilic; f) produse
din tutun; g)
uleiuri minerale şi electricitate. Între data de 1 august 2006 şi
data de 11
mai 2010 art. 162 a avut forma: Accizele armonizate sunt taxe speciale
de
consum care se datorează bugetului de stat pentru următoarele produse
provenite
din producţia internă sau din import: a) bere; b) vinuri; c) băuturi
fermentate, altele decât bere şi vinuri; d) produse intermediare;
e) alcool
etilic; f) tutun prelucrat; g) produse energetice; h) energie electrică.
Art. 163 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 163 a avut forma: În înţelesul
prezentului titlu, se
vor folosi următoarele definiţii: a) produsele accizabile sunt
produsele
prevăzute la art. 162; b) producţia de produse accizabile reprezintă
orice
operaţiune prin care aceste produse sunt fabricate, procesate sau
modificate
sub orice formă; c) antrepozitul fiscal este locul, aflat sub controlul
autorităţii
fiscale competente, unde produsele accizabile sunt produse,
transformate,
deţinute, primite sau expediate în regim suspensiv, de către
antrepozitarul
autorizat, în exerciţiul activităţii, în anumite condiţii
prevăzute de
prezentul titlu şi de norme; d) antrepozitul vamal este locul aprobat
de
autoritatea vamală conform Codului vamal al României; e)
antrepozitarul
autorizat este persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea
fiscală
competentă, în exercitarea activităţii acesteia, să producă, să
transforme, să
deţină, să primească şi să expedieze produse accizabile, într-un
antrepozit
fiscal; f) regimul suspensiv este regimul fiscal conform căruia plata
accizelor
este suspendată pe perioada producerii, transformării, deţinerii şi
deplasării
produselor; g) documentul administrativ de însoţire a mărfii -
DAI - este
documentul care trebuie folosit la mişcarea produselor accizabile
în regim
suspensiv; h) codul NC reprezintă poziţia tarifară, subpoziţia tarifară
sau
codul tarifar, conform Nomenclaturii Combinate din Tariful Vamal de
Import al
României valabil în anul 2004. Între data de 1 august
2006 şi data de 11 mai
2010 art. 163 a avut forma: În înţelesul prezentului titlu,
se vor folosi
următoarele definiţii: a) produsele accizabile sunt produsele prevăzute
la art.
162; b) producţia de produse accizabile reprezintă orice operaţiune
prin care
aceste produse sunt fabricate, procesate sau modificate sub orice
formă; c)
antrepozitul fiscal este locul aflat sub controlul autorităţii fiscale
competente,
unde produsele accizabile sunt produse, transformate, deţinute, primite
sau
expediate în regim suspensiv de către antrepozitarul autorizat,
în exerciţiul
activităţii, în anumite condiţii prevăzute de prezentul titlu şi
de norme; d)
antrepozitul vamal este locul aprobat de autoritatea vamală potrivit
legislaţiei vamale în vigoare; e) antrepozitarul autorizat este
persoana fizică
sau juridică autorizată de autoritatea fiscală competentă, în
exercitarea
activităţii acesteia, să producă, să transforme, să deţină, să
primească şi să
expedieze produse accizabile într-un antrepozit fiscal; f)
regimul suspensiv
este regimul fiscal conform căruia plata accizelor este suspendată pe
perioada
producerii, transformării, deţinerii şi deplasării produselor; g)
documentul
administrativ de însoţire a mărfii - DAI este documentul care
trebuie folosit
la mişcarea produselor accizabile în regim suspensiv; h)
documentul de însoţire
simplificat - DIS este documentul care trebuie folosit la mişcarea
intracomunitară a produselor accizabile cu accize plătite; i) codul NC
reprezintă poziţia tarifară, subpoziţia tarifară sau codul tarifar, aşa
cum
este prevăzută/prevăzut în Regulamentul CE nr. 2658/87 al
Consiliului din 23
iulie 1987 cu privire la nomenclatura tarifară şi statistică şi la
tariful
vamal comun, în vigoare de la 19 octombrie 1992, iar în
cazul produselor
energetice, în vigoare de la 1 ianuarie 2002. Ori de câte
ori intervin
modificări în nomenclatura combinată a Tarifului vamal comun,
corespondenţa
dintre codurile NC prevăzute în prezentul titlu cu noile coduri
NC se va
realiza potrivit prevederilor din norme; j) operatorul
înregistrat este
persoana fizică sau juridică autorizată să primească în
exercitarea activităţii
economice produse supuse accizelor în regim suspensiv, provenite
din alte state
membre ale Uniunii Europene; acest operator nu poate deţine sau expedia
produse
în regim suspensiv; k) operatorul neînregistrat este
persoana fizică sau
juridică autorizată să primească cu titlu ocazional, în
exercitarea profesiei
sale, produse supuse accizelor în regim suspensiv, provenite din
alte state
membre ale Uniunii Europene; acest operator nu poate deţine sau expedia
produse
în regim suspensiv.
Art. 1631 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la abrogarea
sa în data de 11 mai 2010 a avut forma: (1) Prevederile cap. I
din prezentul
titlu se aplică pe teritoriul Comunităţii, aşa cum este definit pentru
fiecare
stat membru de Tratatul de înfiinţare a Comunităţii Economice
Europene şi în
special la art. 227, cu excepţia următoarelor teritorii naţionale: a)
pentru
Republica Federală Germania: Insula Heligoland şi teritoriul
Büsingen; b)
pentru Republica Italiană: Livigno, Campione d'Italia şi apele italiene
ale
lacului Lugano; c) pentru Regatul Spaniei: Ceuta, Melilla şi Insulele
Canare; d)
pentru Republica Franceză: teritoriile de peste mări. (2) Operaţiunile
efectuate provenind din sau având ca destinaţie: a) Principatul
Monaco, vor fi
tratate ca operaţiuni efectuate provenind din sau având ca
destinaţie Republica
Franceză; b) Jungholz şi Mittelberg (Kleines Walsertal), vor fi tratate
ca
operaţiuni efectuate provenind din sau având ca destinaţie
Republica Federală
Germania; c) Insula Man, vor fi tratate ca operaţiuni efectuate
provenind din
sau având ca destinaţie Regatul Unit al Marii Britanii şi
Irlandei de Nord; d)
San Marino, vor fi tratate ca operaţiuni efectuate provenind din sau
având ca
destinaţie Republica Italiană.
Art. 164 – Până în data de 1 august 2006 a
avut forma: Produsele prevăzute la art. 162 sunt supuse accizelor
în momentul
producerii lor în România sau la momentul importului lor
în ţară. Între data de
1 august 2006 şi data abrogării 11 mai 2010 a avut forma: Produsele
prevăzute
la art. 162 sunt supuse accizelor în momentul producerii lor pe
teritoriul
comunitar sau la momentul importului lor în acest teritoriu.
Art. 165 – Până la data de 11 mai 2010 a
avut forma: Acciza este exigibilă în momentul eliberării pentru
consum sau când
se constată pierderi sau lipsuri de produse accizabile.
Art. 166 – Până la data de 1 august 2006 a
avut forma: (1) În înţelesul prezentului titlu, eliberarea
pentru consum
reprezintă: a) orice ieşire a produselor accizabile din regimul
suspensiv; b)
orice producţie de produse accizabile în afara regimului
suspensiv; c) orice
import de produse accizabile, dacă produsele accizabile nu sunt plasate
în
regim suspensiv; d) utilizarea de produse accizabile în
interiorul
antrepozitului fiscal, altfel decât ca materie primă; e) orice
deţinere în afara
regimului suspensiv a produselor accizabile care nu au fost introduse
în
sistemul de accizare, în conformitate cu prezentul titlu. (2) Nu
se consideră
eliberare pentru consum mişcarea produselor accizabile din antrepozitul
fiscal,
în condiţiile prevăzute la secţiunea a 5-a din prezentul capitol
şi conform
prevederilor din norme, către: a) un alt antrepozit fiscal în
România,
autorizat pentru respectivele produse accizabile; b) o altă ţară.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 166 a avut forma: (1) În înţelesul
prezentului titlu, eliberarea pentru consum reprezintă: a)
orice ieşire, inclusiv ocazională, a produselor accizabile din regimul
suspensiv; b) orice producţie, inclusiv ocazională, de produse
accizabile în
afara regimului suspensiv; c) orice import, inclusiv ocazional, de
produse
accizabile - cu excepţia energiei electrice, gazului natural,
cărbunelui şi
cocsului -, dacă produsele accizabile nu sunt plasate în regim
suspensiv; d)
utilizarea de produse accizabile în interiorul antrepozitului
fiscal altfel
decât ca materie primă; e) orice deţinere în afara
regimului suspensiv a
produselor accizabile care nu au fost introduse în sistemul de
accizare, în
conformitate cu prezentul titlu; f) recepţia, de către un operator
înregistrat
sau neînregistrat, de produse accizabile, deplasate de la un
antrepozit fiscal
dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene. (2) Eliberare pentru
consum se
consideră şi deţinerea în scopuri comerciale de către un
comerciant de produse
accizabile, care au fost eliberate în consum în alt stat
membru sau au fost
importate în alt stat membru şi pentru care acciza nu a fost
plătită în
România. (3) Nu se consideră eliberare pentru consum mişcarea
produselor
accizabile din antrepozitul fiscal, în condiţiile prevăzute la
secţiunea a 5-a
din prezentul capitol şi conform prevederilor din norme, către: a) un
alt
antrepozit fiscal în România sau în alt stat membru;
b) un operator înregistrat
în alt stat membru; c) un operator neînregistrat în
alt stat membru; d) o ţară
din afara teritoriului comunitar. (4) Nu se consideră eliberare pentru
consum
distrugerea de produse accizabile într-un antrepozit fiscal,
datorată unor
cazuri fortuite sau de forţă majoră ori neîndeplinirii
condiţiilor legale de
comercializare, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului
finanţelor
publice.
Art. 167 – Până la data de 1 august 2006 a
avut forma: (1) În înţelesul prezentului titlu, import
reprezintă orice intrare
de produse accizabile în România, cu excepţia: a) plasării
produselor accizabile
importate sub un regim vamal suspensiv în România; b)
distrugerii sub
supravegherea autorităţii vamale a produselor accizabile; c) plasării
produselor accizabile în zone libere, în condiţiile
prevăzute de legislaţia
vamală în vigoare. (2) Se consideră, de asemenea, import: a)
scoaterea unui
produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, în cazul
în care produsul
rămâne în România; b) utilizarea în scop
personal în România a unor produse
accizabile plasate în regim vamal suspensiv; c) apariţia oricărui
alt eveniment
care generează obligaţia plăţii drepturilor vamale de import. (3)
Pentru
importurile de produse accizabile se aplică prevederile legislaţiei
vamale.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 – art. 167 a avut forma: (1) În înţelesul
prezentului titlu, import
reprezintă orice intrare de produse accizabile din afara teritoriului
comunitar, cu excepţia: a) plasării produselor accizabile importate sub
regim
vamal suspensiv în România; b) distrugerii sub
supravegherea autorităţii vamale
a produselor accizabile; c) plasării produselor accizabile în
zone libere,
antrepozite libere sau porturi libere, în condiţiile prevăzute de
legislaţia
vamală în vigoare. (2) Se consideră, de asemenea, import: a)
scoaterea unui
produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, în cazul
în care produsul
rămâne în România; b) utilizarea în scop
personal în România a unor produse
accizabile plasate în regim vamal suspensiv; c) apariţia oricărui
alt eveniment
care generează obligaţia plăţii accizelor la intrarea produselor
accizabile din
afara teritoriului comunitar.
Art. 168 – Până la data de 1 august 2006
art. 168 a avut forma: (1) Este interzisă producerea de produse
accizabile în
afara antrepozitului fiscal. (2) Este interzisă deţinerea unui produs
accizabil
în afara antrepozitului fiscal, dacă acciza pentru acel produs nu
a fost
plătită. (3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică pentru berea,
vinurile
şi băuturile fermentate, altele decât bere şi vinuri, produse
în gospodăriile
individuale pentru consumul propriu. (4) Prevederile alin. (1) şi (2)
nu se
aplică pentru ţuica şi rachiurile de fructe destinate consumului
propriu al
gospodăriilor individuale, în condiţiile stabilite prin norme.
(5) Prevederile
alin. (1) şi (2) nu se aplică pentru electricitate şi gazul natural.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 168 a avut forma: (1) Este interzisă producerea de
produse
accizabile în afara antrepozitului fiscal. (2) Este interzisă
deţinerea unui
produs accizabil în afara antrepozitului fiscal, dacă acciza
pentru acel produs
nu a fost plătită. (3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică pentru
berea,
vinurile şi băuturile fermentate, altele decât bere şi vinuri,
produse în
gospodăriile individuale pentru consumul propriu. (4) Prevederile alin.
(1) şi
(2) nu se aplică pentru energie electrică, gaz natural, cărbune şi cocs.
Art. 169 – Până la data de 1 august 2006
art. 169 a avut forma: (1) În înţelesul prezentului titlu,
bere reprezintă
orice produs încadrat la codul NC 2203 00 sau orice produs care
conţine un
amestec de bere şi de băuturi nealcoolice, încadrat la codul NC
2206 00, având,
şi într-un caz, şi în altul, o concentraţie alcoolică mai
mare de 0,5% în
volum. (2) Pentru berea produsă de micii producători independenţi, care
deţin
instalaţii de fabricaţie cu o capacitate nominală anuală care nu
depăşeşte
200.000 hl, se aplică accize specifice reduse. Acelaşi regim se aplică
şi
pentru berea importată de la micii producători independenţi, cu o
capacitate
nominală anuală care nu depăşeşte 200.000 hl. (3) Fiecare agent
economic
producător de bere are obligaţia de a depune la organul fiscal
teritorial la
care este înregistrat ca antrepozitar autorizat, până la
data de 15 ianuarie a
fiecărui an, o declaraţie pe propria răspundere privind capacităţile de
producţie pe care le deţine. (4) Beneficiază de nivelul redus al
accizelor toţi
agenţii economici mici producători care îndeplinesc cumulativ
următoarele
condiţii: sunt agenţi economici producători de bere care, din punct de
vedere
juridic şi economic, sunt indepedenţi faţă de orice alt agent economic
producător de bere; utilizează instalaţii fizice distincte de cele ale
altor
fabrici de bere; folosesc spaţii de producţie diferite de cele ale
oricărui alt
agent economic producător de bere şi nu funcţionează sub licenţa de
produs a
altui agent economic producător de bere. (5) În situaţia în
care un agent
economic producător de bere, care beneficiază de nivelul redus al
accizelor,
îşi măreşte capacitatea de producţie, prin achiziţionarea de noi
capacităţi sau
extinderea celor existente, acesta va înştiinţa în scris
organul fiscal la care
este înregistrat ca antrepozitar autorizat despre modificările
produse, va
calcula şi va vărsa la bugetul de stat accizele, în cuantumul
corespunzător
noii capacităţi de producţie, începând cu luna imediat
următoare celei în care
a avut loc punerea în funcţiune a acesteia. (6) Este exceptată de
la plata
accizelor berea fabricată de persoana fizică şi consumată de către
aceasta şi
membrii familiei sale, cu condiţia să nu fie vândută.
Între data de 1 august 2006 şi 11 mai 2010
art. 169 a avut forma: (1) În înţelesul prezentului titlu,
bere reprezintă
orice produs încadrat la codul NC 2203 00 sau orice produs care
conţine un
amestec de bere şi de băuturi nealcoolice, încadrat la codul NC
2206 00, având,
şi într-un caz şi în altul, o concentraţie alcoolică mai
mare de 0,5% în volum.
(2) Pentru berea produsă de micii producători independenţi, care deţin
instalaţii de fabricaţie cu o capacitate nominală care nu depăşeşte
200.000
hl/an, se aplică accize specifice reduse. Acelaşi regim se aplică şi
pentru
berea provenită de la micii producători independenţi din statele
membre, care
au o capacitate nominală de producţie ce nu depăşeşte 200.000 hl/an. (21)
Începând cu anul 2010, beneficiază de accize specifice
reduse şi producătorii
de bere care deţin instalaţii de fabricaţie cu o capacitate nominală ce
depăşeşte 200.000 hl/an, estimează o producţie anuală sub cantitatea de
200.000
hl/an şi care îndeplinesc cerinţele prevăzute la alin. (4), cu
condiţia
înştiinţării autorităţii fiscale competente în termenul
prevăzut la alin. (3),
conform prevederilor din norme. (22) Producătorii de bere
prevăzuţi
la alin. (21), care în cursul anului constată că producţia
realizată depăşeşte
cantitatea de 200.000 hl/an, datorează acciza specifică şi au obligaţia
plăţii,
până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care
se constată
depăşirea respectivei cantităţi, a diferenţei dintre acciza specifică
şi acciza
specifică redusă, precum şi a majorărilor de întârziere
aferente diferenţei de
plată, potrivit dispoziţiilor
Art. 170 – Până la data de 11 mai 2010 art.
170 a avut forma: (1) În înţelesul prezentului titlu,
vinurile sunt: a) vinuri
liniştite, care cuprind toate produsele încadrate la codurile NC
2204 şi 2205,
cu excepţia vinului spumos, aşa cum este definit la lit. b), şi care:
1. au o
concentraţie alcoolică mai mare de 1,2% în volum, dar care nu
depăşeşte 15% în
volum, şi la care alcoolul conţinut în produsul finit rezultă
în întregime din
fermentare; sau 2. au o concentraţie alcoolică mai mare de 15% în
volum, dar
care nu depăşeşte 18% în volum, au fost obţinute fără nici o
îmbogăţire, şi la
care alcoolul conţinut în produsul finit rezultă în
întregime din fermentare. b)
vinuri spumoase, care cuprind toate produsele încadrate la
codurile: NC 2204
10; 2204 21 10, 2204 29 10 şi 2205, şi care: 1. sunt prezentate
în sticle
închise, cu un dop tip ciupercă, fixat cu ajutorul legăturilor
sau care sunt
sub presiune datorată dioxidului de carbon în soluţie egală sau
mai mare de 3
bari; şi 2. au o concentraţie alcoolică care depăşeşte 1,2% în
volum, dar care
nu depăşeşte 15% în volum, şi la care alcoolul conţinut în
produsul finit
rezultă în întregime din fermentare. (2) Este exceptat de
la plata accizelor
vinul fabricat de persoana fizică şi consumat de către aceasta şi
membrii
familiei sale, cu condiţia să nu fie vândut.
Art. 171 – Până la data de 11 mai 2010 art.
171 a avut forma: (1) În înţelesul prezentului titlu,
băuturile fermentate,
altele decât bere şi vinuri, reprezintă: a) alte băuturi
fermentate liniştite
care se încadrează la codurile NC 2204 şi 2205 şi care nu sunt
prevăzute la
art. 170, ca şi toate produsele încadrate la codurile NC 2206 00,
cu excepţia
altor băuturi fermentate spumoase, aşa cum sunt definite la lit. b), şi a produsului prevăzut la art. 169,
având: 1. o concentraţie alcoolică ce depăşeşte 1,2% în
volum, dar nu depăşeşte
10% în volum; sau 2. o concentraţie alcoolică ce depăşeşte 10%
în volum, dar nu
depăşeşte 15% în volum, şi la care alcoolul conţinut în
produsul finit rezultă
în întregime din fermentare. b) alte băuturi fermentate
spumoase care se
încadrează la codurile: NC 2206 00 31; 2206 00 39; 2204 10; 2204
21 10; 2204 29
10 şi 2205, care nu intră sub incidenţa art. 170 şi care sunt
prezentate în
sticle închise cu un dop tip ciupercă, fixat cu ajutorul
legăturilor sau care
sunt sub presiune datorată dioxidului de carbon în soluţie egală
sau mai mare
de 3 bari, şi care: 1. au o concentraţie alcoolică care depăşeşte 1,2%
în
volum, dar nu depăşeşte 13% în volum; sau 2. au o concentraţie
alcoolică care
depăşeşte 13% în volum, dar nu depăşeşte 15% în volum şi la
care alcoolul
conţinut în produsul finit rezultă în întregime din
fermentare. (2) Sunt
exceptate de la plata accizelor băuturile fermentate, altele
decât bere şi
vinuri, fabricate de persoana fizică şi consumate de către aceasta şi
membrii
familiei sale, cu condiţia să nu fie vândute.
Art. 172 – Până la data de 11 mai 2010 art.
172 a avut forma: (1) În înţelesul prezentului titlu,
produsele intermediare
reprezintă toate produsele care au o concentraţie alcoolică ce
depăşeşte 1,2%
în volum, dar nu depăşeşte 22% în volum, şi care se
încadrează la codurile: NC
2204, 2205 şi 2206 00, dar care nu intră sub incidenţa art. 169-171.
(2) se
consideră produse intermediare şi orice băutură fermentată liniştită
prevăzută
la art. 171 alin. (1) lit. a), care are o concentraţie alcoolică ce
depăşeşte
5,5% în volum şi care nu rezultă în întregime din
fermentare, şi orice băutură
fermentată spumoasă prevăzută la art. 171 alin. (1) lit. b), care are o
concentraţie alcoolică ce depăşeşte 8,5% în volum şi care nu
rezultă în
întregime din fermentare.
Art. 173 – Până la data de 27 august 2004 –
O.G. nr. 83/ 2004 – art. 173 a avut forma: (1) În înţelesul
prezentului titlu,
alcool etilic reprezintă: a) toate produsele care au o concentraţie
alcoolică
ce depăşeşte 1,2% în volum şi care sunt încadrate la
codurile NC 2207 şi 2208,
chiar atunci când aceste produse fac parte dintr-un produs
încadrat la alt
capitol al nomenclaturii combinate; b) produsele care au o concentraţie
alcoolică ce depăşeşte 22% şi care sunt cuprinse la codurile NC 2204,
2205 şi
2206 00; c) ţuică şi rachiuri de fructe; d) orice alt produs, în
soluţie sau
nu, care conţine băuturi spirtoase potabile. (2) Sunt exceptate de la
plata
accizelor ţuica şi rachiurile de fructe fabricate de persoana fizică şi
consumate de către aceasta şi membrii familiei sale, cu condiţia să nu
fie
vândute.
Între data de 27 august 2004 şi data de 11
mai 2010 art. 173 a avut forma: (1) În înţelesul
prezentului titlu, alcool
etilic reprezintă: a) toate produsele care au o concentraţie alcoolică
ce
depăşeşte 1,2% în volum şi care sunt încadrate la codurile
NC 2207 şi 2208,
chiar atunci când aceste produse fac parte dintr-un produs
încadrat la alt
capitol al Nomenclaturii combinate; b) produsele care au o concentraţie
alcoolică ce depăşeşte 22% în volum şi care sunt cuprinse la
codurile NC 2204,
2205 şi 2206 00; c) ţuică şi rachiuri de fructe; d) orice alt produs,
în
soluţie sau nu, care conţine băuturi spirtoase potabile. (2) Ţuica şi
rachiurile de fructe destinate consumului propriu al gospodăriilor
individuale,
în limita unei cantităţi echivalente de cel mult 50 litri de
produs pentru
fiecare gospodărie individuală/an, cu concentraţia alcoolică de 100%
în volum,
se accizează prin aplicarea unei cote de 50% din cota standard a
accizei
aplicată alcoolului etilic, potrivit prevederilor din norme. (Alin. (2)
a fost
modificat la data de 25 noiembrie 2009 – Legea nr. 367/ 2009 avănd
forma: Ţuica
şi rachiurile de fructe destinate consumului propriu al gospodăriilor
individuale, în limita unei cantităţi echivalente de cel mult 250
litri de
produs pentru fiecare gospodărie individuală/an, cu concentraţia
alcoolică de
100% în volum, se exceptează de la plata accizelor.) (3) Pentru
alcoolul etilic
produs în micile distilerii, a căror producţie nu depăşeşte 10
hectolitri
alcool pur/an, se aplică accize specifice reduse. (4) Beneficiază de
nivelul
redus al accizelor micile distilerii care sunt independente din punct
de vedere
juridic şi economic de orice altă distilerie, nu funcţionează sub
licenţa de
produs a unei alte distilerii şi care îndeplinesc condiţiile
prevăzute de
norme.
Art. 174 – Până la data de 11 mai 2010 art.
174 a avut forma: (1) În
înţelesul
prezentului titlu, tutun prelucrat reprezintă: a) ţigarete; b) ţigări
şi ţigări
de foi; c) tutun de fumat: 1. tutun de fumat fin tăiat, destinat
rulării în
ţigarete; 2. alte tutunuri de fumat. (2) Se consideră ţigarete: a)
rulourile de
tutun destinate fumatului ca atare şi care nu sunt ţigări sau ţigări de
foi, în
sensul alin. (3); b) rulourile de tutun care se pot introduce
într-un tub de
hârtie de ţigarete, prin simpla mânuire neindustrială; c)
rulourile de tutun
care se pot înfăşura în hârtie de ţigarete, prin
simpla mânuire neindustrială; d)
orice produs care conţine parţial alte substanţe decât tutunul,
dar care
respectă criteriile prevăzute la lit. a), b) sau c). (3) Se consideră
ţigări
sau ţigări de foi, dacă se pot fuma ca atare, după cum urmează: a)
rulourile de
tutun care conţin tutun natural; b) rulourile de tutun care au un
înveliş
exterior din tutun natural; c) rulourile de tutun care au o umplutură
din
amestec tăiat fin, înveliş exterior de culoarea normală a unei
ţigări, care
acoperă complet produsul, inclusiv filtrul, dar exclusiv muştiucul,
dacă este
cazul, şi un liant, cu condiţia ca: 1. învelişul şi liantul să
fie din tutun
reconstituit; 2. masa unitară a rolei de tutun, excluzând filtrul
sau
muştiucul, să nu fie sub 1,2 grame; şi 3. învelişul să fie fixat
în formă de
spirală, cu un unghi ascuţit de minimum 30 grade faţă de axa
longitudinală a
ţigării. d) rulourile de tutun, care au o umplutură din amestec tăiat
fin,
înveliş exterior de culoare normală a unei ţigări, din tutun
reconstituit, care
acoperă complet produsul, inclusiv filtrul, dar exclusiv muştiucul,
dacă este
cazul, cu condiţia ca: 1. masa unitară a ruloului, excluzând
filtrul şi
muştiucul, să fie egală sau mai mare de 2,3 grame; şi 2. circumferinţa
ruloului
de tutun de minimum o treime din lungimea ţigării să nu fie sub 34 mm.
e) orice
produs care conţine parţial alte substanţe decât tutunul, dar
care respectă
criteriile de la lit. a), b), c) sau d) şi are învelişul din
tutun natural,
învelişul şi liantul din tutun reconstituit sau învelişul
din tutun
reconstituit. (4) Se consideră tutun de fumat: a) tutunul tăiat sau
fărâmiţat
într-un alt mod, răsucit sau presat în bucăţi, şi care
poate fi fumat fără
prelucrare industrială; (Lit. a) a fost moficicată începând
cu data de 18
octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – având forma: tutunul
tăiat sau
fărâmiţat într-un alt mod, răsucit sau presat în
bucăţi, şi care poate fi fumat
fără prelucrare industrială ulterioară;) b) deşeurile de tutun
prelucrate
pentru vânzarea cu amănuntul, care nu sunt prevăzute la alin. (2)
şi (3); c) orice
produs care conţine parţial alte substanţe decât tutunul, dacă
produsul
respectă criteriile de la lit. a) sau b). (5) Se consideră tutun de
fumat fin
tăiat destinat rulării în ţigarete: a) tutunul de fumat, aşa cum
este definit
la alin. (4), pentru care mai mult de 25% din greutate o reprezintă
particulele
de tutun ce au o lăţime sub 1 mm; b) tutunul de fumat pentru care mai
mult de
25% din greutate o reprezintă particulele de tutun ce au o lăţime mai
mare de 1
mm, dacă tutunul de fumat este vândut sau destinat vânzării
pentru rularea
ţigaretelor. (6) Se consideră alt tutun de fumat orice tutun de fumat
care nu
este tutun de fumat tăiat fin. (7) Un rulou de tutun prevăzut la alin.
(2) este
considerat, pentru aplicarea accizei, ca două ţigarete - atunci
când are o
lungime, excluzând filtrul şi muştiucul, mai mare de 9 cm, fără
să depăşească
18 cm; ca trei ţigarete - când are o lungime, excluzând
filtrul şi muştiucul,
mai mare de 18 cm, fără să depăşească 27 cm, şi aşa mai departe.
Art. 175 – Până la data de 1 august 2006
art. 175 a avut forma: (1) În înţelesul prezentului titlu,
uleiuri minerale
sunt: a) produsele cu codul NC 2706 00 00; b) produsele cu codurile: NC
2707
10; 2707 20; 2707 30; 2707 50; 2707 91 00; 2707 99 11; 2707 99 19; c)
produsele
cu codul NC 2709 00; d) produsele cu codul NC 2710; e) produsele cu
codul NC
2711, inclusiv metanul şi propanul, pure din punct de vedere chimic; f)
produsele cu codurile: NC 2712 10; 2712 20; 2712 90 (fără produsele de
la 2712
90 11 şi 2712 90 19); g) produsele cu codul NC 2715 00 00; h) produsele
cu
codul NC 2901; i) produsele cu codurile:
NC 2902 11 00; 2902 19 80; 2902 20 00; 2902 30 00; 2902 41 00; 2902 42
00; 2902
43 00 şi 2902 44 00; j) produsele cu codurile NC 3403 11 00 şi 3403 19;
k)
produsele cu codul NC 3811; l) produsele cu codul NC 3817 00. (2)
Uleiurile
minerale pentru care se datorează accize sunt: a) benzină cu plumb cu
codurile:
NC 2710 11 31; 2710 11 51 şi 2710 11 59; b) benzină fără plumb cu
codurile: NC
2710 11 41; 2710 11 45 şi 2710 11 49; c) motorină cu codurile: NC 2710
19 41;
2710 19 45 şi 2710 19 49; d) păcură cu codurile: NC 2710 19 61; 2710 19
63;
2710 19 65 şi 2710 19 69; e) gazul petrolier lichefiat cu codurile: NC
2711 12
11 până la 2711 19 00; f) gazul natural cu codurile NC 2711 11 00
şi 2711 21
00; g) petrol lampant cu codurile NC 2710 19 21 şi 2710 19 25; h)
benzen,
toluen, xileni şi alte amestecuri de hidrocarburi aromatice cu
codurile: NC
2707 10; 2707 20; 2707 30 şi 2707 50. (3) Uleiurile minerale, altele
decât cele
de la alin. (2), sunt supuse unei accize dacă sunt destinate a fi
utilizate,
puse în vânzare sau utilizate drept combustibil sau
carburant. Nivelul accizei
va fi fixat în funcţie de destinaţie, la nivelul aplicabil
combustibilului
pentru încălzit sau carburantului echivalent. (4) Pe lângă
produsele accizabile
prevăzute la alin. (1), orice produs destinat a fi utilizat, pus
în vânzare sau
utilizat drept carburant sau ca aditiv ori pentru a creşte volumul
final al
carburanţilor este impozitat drept carburant. Nivelul accizei va fi cel
prevăzut pentru benzină cu plumb. (5) Orice hidrocarbură, cu excepţia
cărbunelui, lignitului, turbei sau a oricărei alte hidrocarburi solide
similare
sau a gazului natural, destinată a fi utilizată, pusă în
vânzare sau utilizată
pentru încălzire, este accizată cu acciza aplicabilă uleiului
mineral
echivalent. (6) Consumul de uleiuri minerale în incinta unui loc
de producţie
de uleiuri minerale nu este considerat fapt generator de accize atunci
când se
efectuează în scopuri de producţie. Când acest consum se
efectuează în alte
scopuri decât cel de producţie şi, în special, pentru
propulsia vehiculelor, se
consideră ca un fapt generator de accize.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 175 a avut forma: (1) În înţelesul
prezentului titlu, produsele
energetice sunt: a) produsele cu codurile NC de la 1507 la 1518, dacă
acestea
sunt destinate utilizării drept combustibil pentru încălzire sau
combustibil
pentru motor; b) produsele cu codurile NC 2701, 2702 şi de la 2704 la
2715; c) produsele
cu codurile NC 2901 şi 2902; d) produsele cu codul NC 2905 11 00, care
nu sunt
de origine sintetică, numai dacă sunt destinate utilizării drept
combustibil
pentru încălzire sau combustibil pentru motor; e) produsele cu
codul NC 3403; f)
produsele cu codul NC 3811; g) produsele cu codul NC 3817; h) produsele
cu
codul NC 3824 90 99, dacă sunt destinate utilizării drept combustibil
pentru
încălzire sau combustibil pentru motor. (2) Intră sub incidenţa
prevederilor
secţiunilor a 4-a şi a 5-a ale cap. I din prezentul titlu doar
următoarele
produse energetice: a) produsele cu codurile NC de la 1507 la 1518,
dacă
acestea sunt destinate utilizării drept combustibil pentru
încălzire sau
combustibil pentru motor; b) produsele cu codurile NC 2707 10, 2707 20,
2707 30
şi 2707 50; c) produsele cu codurile NC de la 2710 11 la 2710 19 69.
Pentru
produsele cu codurile NC 2710 11 21, 2710 11 25 şi 2710 19 29,
prevederile
secţiunii a 5-a se vor aplica numai circulaţiei comerciale în
vrac; d)
produsele cu codurile NC 2711, cu excepţia 2711 11, 2711 21 şi 2711 29;
e)
produsele cu codul NC 2901 10; f) produsele cu codurile NC 2902 20,
2902 30,
2902 41, 2902 42, 2902 43 şi 2902 44; g) produsele cu codul NC 2905 11
00, care
nu sunt de origine sintetică, dacă acestea sunt destinate utilizării
drept
combustibil pentru încălzire sau combustibil pentru motor; h)
produsele cu
codul NC 3824 90 99, dacă acestea sunt destinate utilizării drept
combustibil
pentru încălzire sau combustibil pentru motor. (3) Produsele
energetice pentru
care se datorează accize sunt: a) benzina cu plumb cu codurile NC 2710
11 31,
2710 11 51 şi 2710 11 59; b) benzina fără plumb cu codurile NC 2710 11
31, NC
2710 11 41, 2710 11 45 şi 2710 11 49; c) motorina cu codurile NC de la
2710 19
41 până la 2710 19 49; d) petrol lampant (kerosen) cu codurile NC
2710 19 21 şi
2710 19 25; e) gazul petrolier lichefiat cu codurile NC de la 2711 12
11 până
la 2711 19 00; f) gazul natural cu codurile NC 2711 11 00 şi 2711 21
00; g)
păcura cu codurile NC de la 2710 19 61 până la 2710 19 69; h)
cărbune şi cocs
cu codurile NC 2701, 2702 şi 2704. (4) Produsele energetice, altele
decât cele
de la alin. (3), sunt supuse unei accize dacă sunt destinate a fi
utilizate,
puse în vânzare ori utilizate drept combustibil pentru
încălzire sau
combustibil pentru motor. Nivelul accizei va fi fixat în funcţie
de destinaţie,
la nivelul aplicabil combustibilului pentru încălzire sau
combustibilului
pentru motor echivalent. (5) Pe lângă produsele energetice
prevăzute la alin.
(1), orice produs destinat a fi utilizat, pus în vânzare
ori utilizat drept
combustibil pentru motor sau ca aditiv ori pentru a creşte volumul
final al
combustibilului pentru motor este accizat la nivelul combustibilului
pentru
motor echivalent. (6) Pe lângă produsele energetice prevăzute la
alin. (1),
orice alt produs, cu excepţia turbei, destinat a fi utilizat, pus
în vânzare
sau utilizat pentru încălzire, este accizat cu acciza aplicabilă
produsului
energetic echivalent. (7) Consumul de produse energetice în
incinta unui loc de
producţie de produse energetice nu reprezintă eliberare pentru consum
atunci
când se efectuează în scopuri de producţie. Când
acest consum se efectuează în
alte scopuri decât cel de producţie şi, în special, pentru
propulsia
vehiculelor, se consideră eliberare pentru consum.
Art. 1751 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 şi până la data de
11 august 2010 a avut
forma: (1) Gazul natural va fi supus accizelor, iar acciza va deveni
exigibilă
la momentul livrării acestui produs de către furnizorii autorizaţi
potrivit
legii, direct către consumatorii finali. (2) Operatorii economici
autorizaţi în
domeniul gazului natural au obligaţia de a se înregistra la
autoritatea fiscală
competentă, în condiţiile prevăzute în norme.
Art. 1752 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 şi până la data de
11 mai 2010 a avut forma: (1)
Cărbunele şi cocsul vor fi supuse accizelor, iar acciza va deveni
exigibilă la
momentul livrării acestor produse de către companiile de extracţie şi,
respectiv, de producţie. (2) Companiile de extracţie a cărbunelui şi
cele de
producţie a cocsului, în calitate de operatori cu produse
accizabile, au
obligaţia de a se înregistra la autoritatea fiscală competentă,
în condiţiile
prevăzute în norme.
Art. 1753 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 şi până la data de
11 mai 2010 a avut forma. (1)
În înţelesul prezentului titlu, energia electrică este
produsul cu codul NC
2716. (2) Energia electrică va fi supusă accizelor, iar acciza va
deveni
exigibilă la momentul facturării energiei electrice furnizate către
consumatorii finali. (3) Nu sunt considerate ca fiind eliberare pentru
consum
consumul de electricitate destinat producţiei de energie electrică,
producţiei
combinate de energie electrică şi energie termică, precum şi consumul
utilizat
pentru menţinerea capacităţii de a produce, de a transporta şi de a
distribui
energie electrică, în limitele stabilite de Autoritatea Naţională
de
Reglementare în Domeniul Energiei. (4) Operatorii economici
autorizaţi în
domeniul energiei electrice au obligaţia de a se înregistra la
autoritatea
fiscală competentă, în condiţiile prevăzute în norme.
Art. 1754 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 şi până la data de
11 mai 2010 a avut forma: (1)
Prevederile privind accizarea nu se vor aplica pentru:
(începând cu data de 18
octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – partea introductivă a alin. (1)
a avut
forma: Sunt exceptate de la plata accizelor) 1. căldura rezultată şi
produsele
cu codurile NC 4401 şi 4402; 2. următoarele utilizări de produse
energetice şi
energie electrică: a) produsele energetice utilizate în alte
scopuri decât în
calitate de combustibil pentru motor sau combustibil pentru
încălzire; b)
utilizarea duală a produselor energetice. Un produs energetic este
utilizat
dual atunci când este folosit atât în calitate de
combustibil pentru încălzire,
cât şi în alte scopuri decât pentru motor sau pentru
încălzire. Utilizarea
produselor energetice pentru reducerea chimică şi în procesele
electrolitic şi
metalurgic se consideră a fi utilizare duală; c) energia electrică
utilizată în
principal în scopul reducerii chimice în procesele
electrolitic şi metalurgic; (începând
cu data de 18 octombrie 2007 lit c) a avut forma: energia electrică
utilizată
în principal în scopul reducerii chimice şi în
procesele electrolitice şi
metalurgice;) d) energia electrică, atunci când reprezintă mai
mult de 50% din
costul unui produs, potrivit prevederilor din norme; e) procesele
mineralogice,
potrivit prevederilor din norme. (2) Nu se consideră producţie de
produse
energetice: a) operaţiunile pe durata cărora sunt obţinute accidental
mici
cantităţi de produse energetice, potrivit prevederilor din norme; b)
operaţiunile prin care utilizatorul unui produs energetic face posibilă
refolosirea sa în cadrul întreprinderii sale, cu condiţia
ca acciza deja
plătită pentru un asemenea produs să nu fie mai mică decât acciza
care poate fi
cuvenită, dacă produsul energetic refolosit va fi pasibil de impunere;
c) o
operaţie constând din amestecul - în afara unui loc de
producţie sau a unui
antrepozit fiscal - al produselor energetice cu alte produse energetice
sau
alte materiale, cu condiţia ca: 1. accizele asupra componentelor să fi
fost
plătite anterior; şi 2. suma plătită să nu fie mai mică decât
suma accizei care
ar putea să fie aplicată asupra amestecului. (3) Condiţia prevăzută la
alin.
(2) lit. c) pct. 1 nu se va aplica dacă acel amestec este scutit pentru
o
utilizare specifică.
Norme
metodologice:
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori