![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,15 M; Imprimare: 10 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VII - Accize şi alte taxe speciale.
Secţiunea
a 4-a – 81-a – Abrogate.
Art. 178 - 2061 - Abrogate.
Notă: Până la abrogarea lor în data de 11 mai
2010 – Legea nr.
76/ 2010 – art. 178 – 2061 au avut forma:
Art. 178 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 178 a avut forma: (1) Producţia şi/sau
depozitarea
produselor accizabile, acolo unde acciza nu a fost plătită, poate avea
loc
numai într-un antrepozit fiscal. (2) Un antrepozit fiscal poate
fi folosit
numai pentru producerea şi/sau depozitarea de produse accizabile. (3)
Produsele
accizabile supuse marcării, potrivit prezentului titlu, nu pot fi
depozitate în
antrepozite fiscale de depozitare. (4) Antrepozitul fiscal nu poate fi
folosit
pentru vânzarea cu amănuntul a produselor accizabile. (5)
Deţinerea de produse
accizabile în afara antrepozitului fiscal, pentru care nu se
poate face dovada
plăţii accizelor, atrage plata acestora. (6) Fac excepţie de la
prevederile
alin. (4) antrepozitele fiscale care livrează uleiuri minerale către
avioane şi
nave sau furnizează produse accizabile din magazinele duty-free. (7)
Fac
excepţie de la prevederile alin. (3) băuturile alcoolice supuse
sistemului de
marcare.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 178 a avut forma: (1) Producţia şi/sau depozitarea
produselor
accizabile, acolo unde acciza nu a fost plătită, pot avea loc numai
într-un
antrepozit fiscal. (2) Un antrepozit fiscal poate fi folosit numai
pentru
producerea şi/sau depozitarea de produse accizabile. (3) Antrepozitul
fiscal nu
poate fi folosit pentru vânzarea cu amănuntul a produselor
accizabile. (4)
Deţinerea de produse accizabile în afara antrepozitului fiscal,
pentru care nu
se poate face dovada plăţii accizelor, atrage plata acestora. (5) Fac
excepţie
de la prevederile alin. (3) antrepozitele fiscale care livrează produse
energetice
către avioane şi nave sau furnizează produse accizabile din magazinele
duty
free, în condiţiile prevăzute în norme. (6) Fac excepţie de
la prevederile
alin. (1) micii producători de vinuri liniştite care produc în
medie mai puţin
de 200 hl de vin pe an. (începând cu data de 25 noiembrie
2009 alin. (6) a avut
forma Fac excepţie de la prevederile alin. (1) micii producători de
vinuri
liniştite care produc în medie mai puţin de 600 hl de vin pe an.)
Art. 179 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 179 a avut forma: (1) Un antrepozit fiscal
poate
funcţiona numai pe baza autorizaţiei valabile emise de autoritatea
fiscală
competentă. (2) În vederea obţinerii autorizaţiei pentru ca un
loc să
funcţioneze ca antrepozit fiscal, persoana care intenţionează să fie
antrepozitar autorizat pentru acel loc trebuie să depună o cerere la
autoritatea fiscală competentă în modul şi sub forma prevăzute
în norme. (3)
Cererea trebuie să conţină informaţii şi să fie însoţită de
documente cu
privire la: a) amplasarea şi natura locului; b) tipurile şi cantitatea
de
produse accizabile estimate a fi produse şi/sau depozitate în
decursul unui an;
c) identitatea şi alte informaţii cu privire la persoana care urmează
să-şi
desfăşoare activitatea ca antrepozitar autorizat; d) capacitatea
persoanei care
urmează a fi antrepozitar autorizat de a satisface cerinţele prevăzute
la art.
183. (4) Persoana care intenţionează să fie antrepozitar autorizat va
prezenta,
de asemenea, o copie a contractului de administrare sau a actelor de
proprietate ale sediului unde locul este amplasat. În plus,
atunci când
solicitantul nu este proprietarul locului, cererea trebuie să fie
însoţită de o
declaraţie din partea proprietarului, prin care se confirmă permisiunea
de
acces pentru personalul cu atribuţii de control. (5) Persoana care
îşi
manifestă în mod expres intenţia de a fi antrepozitar autorizat
pentru mai
multe antrepozite fiscale poate depune la autoritatea fiscală
competentă o
singură cerere. Cererea va fi însoţită de documentele prevăzute
de prezentul
titlu, aferente fiecărei locaţii.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 179 a avut forma: (1) Un antrepozit fiscal poate
funcţiona numai
pe baza autorizaţiei valabile emise de autoritatea fiscală competentă.
(2) În
vederea obţinerii autorizaţiei, pentru ca un loc să funcţioneze ca
antrepozit
fiscal, persoana care intenţionează să fie antrepozitar autorizat
pentru acel
loc trebuie să depună o cerere la autoritatea fiscală competentă,
în modul şi
sub forma prevăzute în norme. (3) Cererea trebuie să conţină
informaţii şi să
fie însoţită de documente cu privire la: a) amplasarea şi natura
locului; b)
tipurile şi cantitatea de produse accizabile estimate a fi produse
şi/sau
depozitate în decursul unui an; c) identitatea şi alte informaţii
cu privire la
persoana care urmează să-şi desfăşoare activitatea ca antrepozitar
autorizat;
d) capacitatea persoanei care urmează a fi antrepozitar autorizat de a
satisface cerinţele prevăzute la art. 183. (4) Prevederile alin. (3) se
vor
adapta potrivit specificului de activitate ce urmează a se desfăşura
în
antrepozitul fiscal, conform precizărilor din norme. (5) Persoana care
intenţionează să fie antrepozitar autorizat va prezenta, de asemenea, o
copie a
contractului de administrare sau a actelor de proprietate ale sediului
unde
locul este amplasat. (6) Persoana care îşi manifestă în mod
expres intenţia de
a fi antrepozitar autorizat pentru mai multe antrepozite fiscale poate
depune
la autoritatea fiscală competentă o singură cerere. Cererea va fi
însoţită de
documentele prevăzute de prezentul titlu, aferente fiecărei locaţii.
Art. 180 – Până data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 180 a avut forma: Autoritatea fiscală
competentă
eliberează autorizaţia de antrepozit fiscal pentru un loc, numai dacă
sunt
îndeplinite următoarele condiţii:
a)
locul urmează a fi folosit pentru producerea, îmbutelierea,
ambalarea,
primirea, deţinerea, depozitarea şi/sau expedierea produselor
accizabile. În
cazul unui loc ce va fi autorizat numai ca antrepozit fiscal de
depozitare,
cantitatea de produse accizabile depozitată trebuie să fie mai mare
decât
cantitatea pentru care suma accizelor potenţiale este de 5.000 euro.
Pentru
băuturile alcoolice supuse marcării, această limită este de 50.000
euro.
Conform prevederilor din norme, cantităţile pot fi diferenţiate
în funcţie de
grupa de produse depozitată; b) locul este amplasat, construit şi
echipat
astfel încât să se prevină scoaterea produselor accizabile
din acest loc fără
plata accizelor. Locul trebuie să fie strict delimitat - acces propriu,
împrejmuire -, iar activitatea ce se desfăşoară în acest
loc să fie
independentă de alte activităţi desfăşurate de societatea care solicită
autorizarea ca antrepozit fiscal. Locul trebuie să beneficieze de
contorizarea
individuală a utilităţilor necesare desfăşurării activităţii. Locurile
destinate producţiei de alcool etilic, de distilate şi de băuturi
alcoolice
trebuie să fie dotate cu mijloace de măsurare legale pentru
determinarea
cantităţii şi concentraţiei alcoolice, avizate de Biroul Român de
Metrologie
Legală. Locurile destinate producţiei de alcool etilic şi distilate, ca
materie
primă, trebuie să fie dotate cu un sistem de supraveghere prin camere
video a
punctelor unde sunt amplasate contoarele şi rezervoarele de alcool şi
distilate, precum şi a căilor de acces în antrepozitul fiscal.
Locurile
destinate producţiei de uleiuri minerale trebuie să fie dotate cu
mijloace de
măsurare a debitului volumic sau masic.
c) locul nu va fi folosit pentru vânzarea cu amănuntul a
produselor
accizabile; d) în cazul unei persoane fizice care urmează să-şi
desfăşoare
activitatea ca antrepozitar autorizat, aceasta să nu fi fost condamnată
în mod
definitiv pentru evaziune fiscală, abuz de încredere, fals, uz de
fals,
înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de
mită, în
România sau în oricare din statele străine în care
aceasta a avut
domiciliul/rezidenţa în ultimii 5 ani; e) în cazul unei
persoane juridice care
urmează să-şi desfăşoare activitatea ca antrepozitar autorizat,
administratorii
acestor persoane juridice să nu fi fost condamnaţi în mod
definitiv pentru
evaziune fiscală, abuz de încredere, fals, uz de fals,
înşelăciune, delapidare,
mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, în România sau
în oricare din
statele străine în care aceasta a avut domiciliul/rezidenţa
în ultimii 5 ani; f)
persoana care urmează să-şi desfăşoare activitatea ca antrepozitar
autorizat
trebuie să dovedească că poate îndeplini cerinţele prevăzute la
art. 183.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art 180 a avut forma: (1) Autoritatea fiscală competentă
eliberează
autorizaţia de antrepozit fiscal pentru un loc numai dacă sunt
îndeplinite
următoarele condiţii: a) locul urmează a fi folosit pentru producerea,
îmbutelierea, ambalarea, primirea, deţinerea, depozitarea şi/sau
expedierea
produselor accizabile. În cazul unui loc ce va fi autorizat numai
ca antrepozit
fiscal de depozitare, cantitatea de produse accizabile depozitată
trebuie să
fie mai mare decât cantitatea prevăzută în norme,
diferenţiată în funcţie de
grupa de produse depozitate şi de accizele potenţiale aferente; b)
locul este
amplasat, construit şi echipat astfel încât să se prevină
scoaterea produselor
accizabile din acest loc fără plata accizelor, conform prevederilor din
norme; c)
locul nu va fi folosit pentru vânzarea cu amănuntul a produselor
accizabile; d)
în cazul unei persoane fizice care urmează să-şi desfăşoare
activitatea ca
antrepozitar autorizat, aceasta să nu fi fost condamnată în mod
definitiv
pentru infracţiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals,
înşelăciune,
delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare de mită în
România sau în
oricare dintre statele străine în care aceasta a avut
domiciliul/rezidenţa în
ultimii 5 ani, să nu fi fost condamnată pentru o infracţiune dintre
cele
reglementate de prezentul cod, de
Art. 181 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 181 a avut forma: (1) Autoritatea fiscală
competentă
va notifica în scris autorizarea ca antrepozit fiscal, în
termen de 60 de zile
de la data depunerii documentaţiei complete de autorizare. (2)
Autorizaţia va
conţine următoarele: a) elementele de identificare ale antrepozitarului
autorizat; b) descrierea şi amplasarea locului antrepozitului fiscal;
c) tipul
produselor accizabile şi natura activităţii; d) capacitatea maximă de
depozitare, în cazul antrepozitelor fiscale utilizate numai
pentru operaţiuni
de depozitare; e) nivelul garanţiei; f) perioada de valabilitate a
autorizaţiei; g) orice alte informaţii relevante pentru autorizare. (3)
În
cazul antrepozitelor fiscale autorizate pentru depozitare, capacitatea
maximă
de depozitare a antrepozitului fiscal propus va fi determinată de comun
acord
cu autoritatea fiscală competentă. O dată determinată, aceasta nu va
putea fi
depăşită, în condiţiile autorizării existente. Dacă această
capacitate de
depozitare depăşeşte maximul stabilit în autorizaţie, va fi
necesar ca, în
termen de 15 zile de la modificarea capacităţii de depozitare iniţiale,
să se
solicite o aprobare pentru circumstanţele schimbate. (4) Autorizaţiile
pot fi
modificate de către autoritatea fiscală competentă. (5) Înainte
de a fi
modificată autorizaţia, autoritatea fiscală competentă trebuie să-l
informeze
pe antrepozitarul autorizat asupra modificării propuse şi a motivelor
acesteia.
(6) Antrepozitarul autorizat poate solicita autorităţii fiscale
competente
modificarea autorizaţiei.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 181 a avut forma. (1) Autoritatea fiscală competentă va
notifica
în scris autorizarea ca antrepozit fiscal, în termen de 60
de zile de la data
depunerii documentaţiei complete de autorizare. (2) Autorizaţia va
conţine
următoarele: a) elementele de identificare ale antrepozitarului
autorizat; b)
descrierea şi amplasarea locului antrepozitului fiscal; c) tipul
produselor
accizabile şi natura activităţii; d) capacitatea maximă de depozitare,
în cazul
antrepozitelor fiscale utilizate numai pentru operaţiuni de depozitare;
e)
nivelul garanţiei; f) perioada de valabilitate a autorizaţiei; g) orice
alte
informaţii relevante pentru autorizare. (3) În cazul
antrepozitelor fiscale
autorizate pentru depozitare, capacitatea maximă de depozitare a
antrepozitului
fiscal propus va fi determinată de comun acord cu autoritatea fiscală
competentă, în conformitate cu precizările din norme. Odată
determinată,
aceasta nu va putea fi depăşită în condiţiile autorizării
existente. Dacă
această capacitate de depozitare depăşeşte maximul stabilit în
autorizaţie, va
fi necesar ca, în termen de 15 zile de la modificarea capacităţii
de depozitare
iniţiale, să se solicite o aprobare pentru circumstanţele schimbate.
(4)
Autorizaţiile pot fi modificate de către autoritatea fiscală
competentă. (5)
Înainte de a fi modificată autorizaţia, autoritatea fiscală
competentă trebuie
să-l informeze pe antrepozitarul autorizat asupra modificării propuse
şi asupra
motivelor acesteia. (6) Antrepozitarul autorizat poate solicita
autorităţii
fiscale competente modificarea autorizaţiei, în condiţiile
prevăzute în norme. (7)
Procedura de autorizare a antrepozitelor fiscale nu intră sub incidenţa
prevederilor legale privind procedura aprobării tacite.
Art. 182 – Până la data de 11 mai 2010 art.
182 a avut forma. (1) Respingerea cererii de autorizare va fi
comunicată în
scris, o dată cu motivele luării acestei decizii. (2) În cazul
în care
autoritatea fiscală competentă a respins cererea de autorizare a unui
loc ca
antrepozit fiscal, persoana care a depus cererea poate contesta această
decizie, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Art. 183 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 183 a avut forma: Orice antrepozitar
autorizat are
obligaţia de a îndeplini următoarele cerinţe: a) să depună la
autoritatea
fiscală competentă, dacă se consideră necesar, o garanţie, în
cazul producţiei,
transformării şi deţinerii de produse accizabile, precum şi o garanţie
obligatorie pentru circulaţia acestor produse, în condiţiile
stabilite prin
norme; b) să instaleze şi să menţină încuietori, sigilii,
instrumente de măsură
sau alte instrumente similare adecvate, necesare asigurării securităţii
produselor accizabile amplasate în antrepozitul fiscal.
Antrepozitarii
autorizaţi pentru producţia de produse din grupa alcoolului etilic sunt
obligaţi să deţină certificate de calibrare, eliberate de un laborator
de metrologie
agreat de Biroul Român de Metrologie Legală, pentru toate
rezervoarele şi
recipientele în care se depozitează materiile prime şi produsele
alcoolice
rezultate din prelucrarea acestora. c) să ţină evidenţe exacte şi
actualizate
cu privire la materiile prime, lucrările în derulare şi produsele
accizabile
finite, produse sau primite în antrepozitele fiscale şi expediate
din
antrepozitele fiscale, şi să prezinte evidenţele corespunzătoare, la
cererea
autorităţilor fiscale; d) să ţină un sistem corespunzător de evidenţă a
stocurilor din antrepozitul fiscal, inclusiv un sistem de administrare,
contabil şi de securitate; e) să asigure accesul autorităţilor fiscale
competente în orice zonă a antrepozitului fiscal, în orice
moment în care
antrepozitul fiscal este în exploatare şi în orice moment
în care antrepozitul
fiscal este deschis pentru primirea sau expedierea produselor; f) să
prezinte
produsele accizabile pentru a fi inspectate de autorităţile fiscale
competente,
la cererea acestora; g) să asigure, în mod gratuit, un birou
în incinta
antrepozitului fiscal, la cererea autorităţilor fiscale competente; h)
să
cerceteze şi să raporteze către autorităţile fiscale competente orice
pierdere,
lipsă sau neregularitate cu privire la produsele accizabile; i) să
înştiinţeze
autorităţile fiscale competente cu privire la orice extindere sau
modificare
propusă a structurii antrepozitului fiscal, precum şi a modului de
operare în
acesta, care poate afecta cuantumul garanţiei constituite potrivit lit.
a); i1)
să înştiinţeze autoritatea fiscală competentă despre orice
modificare adusă
datelor iniţiale în baza cărora a fost emisă autorizaţia de
antrepozit fiscal,
în termen de 15 zile de la data înregistrării modificării; i2)
să
depună la autoritatea fiscală competentă certificatul ISO 9001,
în condiţiile
stabilite prin norme; j) să se conformeze cu alte cerinţe impuse prin
norme.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 183 a avut forma: (1) Orice antrepozitar autorizat are
obligaţia
de a îndeplini următoarele cerinţe: a) să depună la autoritatea
fiscală
competentă, dacă se consideră necesar, o garanţie, în cazul
producţiei,
transformării şi deţinerii de produse accizabile, precum şi o garanţie
obligatorie pentru circulaţia acestor produse, în condiţiile
stabilite prin
norme; b) să instaleze şi să menţină încuietori, sigilii,
instrumente de măsură
sau alte instrumente similare adecvate, necesare asigurării securităţii
produselor accizabile amplasate în antrepozitul fiscal; c) să
ţină evidenţe
exacte şi actualizate cu privire la materiile prime, lucrările în
derulare şi
produsele accizabile finite, produse sau primite în antrepozitele
fiscale şi
expediate din antrepozitele fiscale, şi să prezinte evidenţele
corespunzătoare,
la cererea autorităţilor fiscale competente; d) să ţină un sistem
corespunzător
de evidenţă a stocurilor din antrepozitul fiscal, inclusiv un sistem de
administrare, contabil şi de securitate; e) să asigure accesul
autorităţilor
fiscale competente în orice zonă a antrepozitului fiscal,
în orice moment în
care antrepozitul fiscal este în exploatare şi în orice
moment în care
antrepozitul fiscal este deschis pentru primirea sau expedierea
produselor; f)
să prezinte produsele accizabile pentru a fi inspectate de autorităţile
fiscale
competente, la cererea acestora; g) să asigure în mod gratuit un
birou în
incinta antrepozitului fiscal, la cererea autorităţilor fiscale
competente; h)
să cerceteze şi să raporteze către autorităţile fiscale competente
orice
pierdere, lipsă sau neregularitate cu privire la produsele accizabile;
i) să
înştiinţeze autorităţile fiscale competente cu privire la orice
extindere sau
modificare propusă a structurii antrepozitului fiscal, precum şi a
modului de
operare în acesta, care poate afecta cuantumul garanţiei
constituite potrivit
prevederilor lit. a); j) să înştiinţeze autoritatea fiscală
competentă despre
orice modificare adusă datelor iniţiale în baza cărora a fost
emisă autorizaţia
de antrepozitar, în termen de 30 de zile de la data
înregistrării modificării; k)
pentru antrepozitele fiscale în care se vor desfăşura activităţi
care se supun
reglementării din punctul de vedere al protecţiei mediului, este
obligatorie
obţinerea autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu, conform
prevederilor
legislaţiei în vigoare; l) să se conformeze cu alte cerinţe
impuse prin norme. (2)
Prevederile alin. (1) vor fi adaptate corespunzător pe grupe de produse
accizabile şi categorii de antrepozitari, conform precizărilor din
norme.
Art. 184 – Până la data de 1 august 2006
art. 184 a avut forma: (1) Autorizaţiile sunt emise numai pentru
antrepozitarii
autorizaţi numiţi şi nu sunt transferabile. (2) Atunci când are
loc vânzarea
locului sau a afacerii, autorizaţia nu va fi transferată în mod
automat noului
proprietar. Noul posibil antrepozitar autorizat trebuie să depună o
cerere de
autorizare. (3) În înţelesul prezentului titlu, prin
vânzarea afacerii se
înţelege schimbarea acţionarilor/asociaţilor majoritari ai
persoanei juridice
autorizate ca antrepozitar, indiferent de modul de organizare şi de
forma de
proprietate a acestuia.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 184 a avut forma: (1) Autorizaţiile sunt emise numai
pentru
antrepozitarii autorizaţi numiţi şi nu sunt transferabile. (2) Atunci
când are
loc vânzarea locului, autorizaţia nu va fi transferată în
mod automat noului
proprietar. Noul posibil antrepozitar autorizat trebuie să depună o
cerere de
autorizare.
Art. 185 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 185 a avut forma: (1) Autoritatea fiscală
competentă
revocă autorizaţia pentru un antrepozit fiscal, în următoarele
situaţii: a) în
cazul unui antrepozitar autorizat, persoană fizică, dacă: 1. persoana a
decedat; 2. persoana a fost condamnată printr-o hotărâre
judecătorească
definitivă, în România sau într-un stat străin,
pentru evaziune fiscală sau
orice altă faptă penală prevăzută la art. 180 lit. d); sau 3.
activitatea
desfăşurată este în situaţie de faliment sau lichidare. b)
în cazul unui
antrepozitar autorizat, care este persoană juridică, dacă: 1. în
legătură cu
persoana juridică a fost iniţiată o procedură de faliment sau de
lichidare; sau
2. oricare dintre administratorii persoanei juridice a fost condamnat
printr-o
hotărâre judecătorească definitivă, în România sau
într-un stat străin, pentru
evaziune fiscală sau orice altă faptă penală prevăzută la art. 180 lit.
e); c)
pe durata unei perioade continue de minimum 6 luni, cantitatea de
produse
accizabile depozitată în antrepozitul fiscal este mai mică
decât cantitatea
prevăzută în norme, conform art. 180 lit. a). (2) Autoritatea
fiscală
competentă anulează autorizaţia pentru un antrepozit fiscal, atunci
când i-au
fost oferite informaţii inexacte sau incomplete în legătură cu
autorizarea
antrepozitului fiscal, precum şi în cazul în care s-a
pronunţat o hotărâre
definitivă şi irevocabilă pentru săvârşirea unor infracţiuni la
regimul
produselor accizabile. (3) Autoritatea fiscală competentă revocă sau
anulează
autorizaţia pentru un antrepozit fiscal, dacă antrepozitarul autorizat
nu
respectă oricare dintre cerinţele prevăzute la art. 183 sau la
secţiunea a 6-a
din prezentul capitol. (31) La propunerea organelor de
control,
autoritatea fiscală competentă suspendă autorizaţia pentru un
antrepozit fiscal
astfel: a) pe o perioadă de 1-6 luni, în cazul în care s-a
constatat săvârşirea
uneia dintre faptele contravenţionale ce atrag suspendarea
autorizaţiei; b)
până la soluţionarea definitivă a cauzei penale în cazul
în care a fost făcută
o sesizare penală referitoare la faptele incriminate ca infracţiuni la
regimul
produselor accizabile. (4) Dacă autoritatea fiscală competentă
hotărăşte
suspendarea, revocarea sau anularea autorizaţiei de antrepozit fiscal,
aceasta
va trimite către antrepozitarul deţinător al autorizaţiei o notificare
cu
privire la această decizie. (5) Antrepozitarul autorizat nemulţumit
poate
contesta decizia de suspendare, revocare sau anulare a autorizaţiei
pentru un
antrepozit fiscal, potrivit legislaţiei în vigoare. (51)
Decizia de
suspendare, revocare sau anulare a autorizaţiei de antrepozit fiscal
îşi
produce efecte de la data comunicării. (52) În
situaţia în care
antrepozitarul autorizat contestă decizia de suspendare, revocare sau
anulare a
autorizaţiei de antrepozit fiscal, efectul deciziei se suspendă. (6)
Antrepozitarul autorizat poate renunţa la autorizaţia pentru un
antrepozit
fiscal, prin depunerea la autoritatea fiscală competentă a unei
înştiinţări în
scris, cu minimum 60 de zile înaintea datei când renunţarea
produce efecte. (7)
În cazul anulării autorizaţiei, cererea pentru o nouă autorizaţie
poate fi
depusă numai după o perioadă de cel puţin 5 ani de la data anulării. (71)
În cazul revocării autorizaţiei, cererea pentru o nouă
autorizaţie poate fi
depusă numai după o perioadă de cel puţin 6 luni de la data revocării.
(8) Antrepozitarii
autorizaţi, cărora le-a fost suspendată, revocată sau anulată
autorizaţia şi
care deţin stocuri de produse accizabile la data suspendării, revocării
ori
anulării autorizaţiei, pot valorifica produsele înregistrate
în stoc -materii
prime, semifabricate, produse finite - numai cu acordul autorităţii
fiscale
competente, în condiţiile prevăzute de norme.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 185 a avut forma: (1) Autoritatea fiscală competentă
poate anula
autorizaţia pentru un antrepozit fiscal atunci când i-au fost
oferite
informaţii inexacte sau incomplete în legătură cu autorizarea
antrepozitului
fiscal. (2) Autoritatea fiscală competentă poate revoca autorizaţia
pentru un
antrepozit fiscal în următoarele situaţii: a) în cazul unui
antrepozitar
autorizat, persoană fizică, dacă: 1. persoana a decedat; 2. persoana a
fost
condamnată printr-o hotărâre judecătorească definitivă, în
România sau într-un
stat străin, pentru infracţiunea de abuz de încredere, fals, uz
de fals,
înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de
mită ori o
infracţiune dintre cele reglementate de prezentul cod, de
Art. 1851 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Operatorul înregistrat înainte
de primirea
produselor trebuie să fie înregistrat la autoritatea fiscală
competentă, în
condiţiile prevăzute în norme. (2) Operatorul înregistrat
trebuie să respecte
următoarele condiţii: a) să garanteze plata accizelor în
condiţiile fixate de
autoritatea fiscală competentă; b) să ţină contabilitatea livrărilor de
produse; c) să prezinte produsele oricând i se cere aceasta de
către organele
de control; d) să accepte orice monitorizare sau verificare a stocului.
(3)
Pentru operatorii înregistraţi, acciza va deveni exigibilă la
momentul
recepţionării produselor.
Art. 1852 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: Operatorul neînregistrat are următoarele
obligaţii: a)
să dea o declaraţie la autoritatea fiscală competentă, înainte de
expedierea
produselor de către antrepozitarul autorizat, şi să garanteze plata
accizelor,
în condiţiile prevăzute în norme; b) să plătească acciza
în ziua lucrătoare
imediat următoare celei în care au fost recepţionate produsele;
c) să accepte
orice control ce permite autorităţii fiscale competente să se asigure
de
primirea produselor şi de plata accizelor aferente.
Art. 186 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 186 a avut forma: Pe durata deplasării unui
produs
accizabil, acciza se suspendă, dacă sunt satisfăcute următoarele
cerinţe: a)
deplasarea are loc între două antrepozite fiscale; b) produsul
este însoţit de
minimum 3 exemplare ale unui document administrativ de însoţire,
care satisface
cerinţele prevăzute în norme; c) ambalajul în care este
deplasat produsul are
la exterior marcaje care identifică cu claritate tipul şi cantitatea
produsului
aflat în interior; d) containerul în care este deplasat
produsul este sigilat
corespunzător, conform prevederilor din norme; e) autoritatea fiscală
comptentă
a primit garanţia pentru plata accizelor aferente produsului.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 186 a avut forma: (1) Antrepozitarii autorizaţi de către
autorităţile fiscale competente ale unui stat
membru sunt recunoscuţi ca fiind autorizaţi atât pentru
circulaţia
naţională, cât şi pentru circulaţia
intracomunitară a produselor accizabile. (2) Pe durata deplasării unui
produs
accizabil, acciza se suspendă dacă sunt satisfăcute următoarele
cerinţe: a)
deplasarea are loc între: 1. două antrepozite fiscale; 2. un
antrepozit fiscal
şi un operator înregistrat; 3. un antrepozit fiscal şi un
operator
neînregistrat; b) produsul este însoţit de minimum 3
exemplare ale unui
document administrativ de însoţire, care satisface cerinţele
prevăzute în
norme; c) ambalajul în care este deplasat produsul are la
exterior marcaje care
identifică tipul şi cantitatea produsului aflat în interior; d)
containerul în
care este deplasat produsul este sigilat corespunzător, conform
prevederilor
din norme; e) autoritatea fiscală competentă a primit garanţia pentru
plata
accizelor aferente produsului.
Art. 187 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 187 a avut forma: (1) Deplasarea produselor
accizabile în regim suspensiv este permisă numai atunci
când sunt însoţite de
documentul administrativ de însoţire. Modelul documentului
administrativ de
însoţire va fi prevăzut în norme. (2) În cazul
deplasării produselor accizabile
între două antrepozite fiscale în regim suspensiv, acest
document se întocmeşte
în 5 exemplare, utilizate după cum urmează: a) primul exemplar
rămâne la
antrepozitul fiscal expeditor; b) exemplarele 2, 3 şi 4 ale
documentului
însoţesc produsele accizabile pe parcursul mişcării până la
antrepozitul fiscal
primitor. La sosirea produselor în antrepozitul fiscal primitor,
acestea
trebuie să fie certificate de către autoritatea fiscală competentă,
în raza
căreia îşi desfăşoară activitatea antrepozitul fiscal primitor,
cu excepţiile
prevăzute în norme. La sosirea produselor în antrepozitul
fiscal primitor,
exemplarul 2 se păstrează de către acesta. Exemplarul 3 este transmis
de către
antrepozitul fiscal primitor la antrepozitul fiscal expeditor.
Exemplarul 4 se
transmite şi rămâne la autoritatea fiscală competentă, în
raza căreia îşi
desfăşoară activitatea antrepozitul fiscal primitor; c) exemplarul 5 se
transmite de către antrepozitul fiscal expeditor, la momentul
expedierii
produselor, autorităţii fiscale competente în raza căreia
îşi desfăşoară
activitatea. (3) Face excepţie de la prevederile alin. (1) deplasarea
electricităţii în regim suspensiv de la plata accizelor.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 187 a avut forma: (1) Deplasarea produselor accizabile
în regim
suspensiv este permisă numai atunci când este însoţită de
documentul
administrativ de însoţire. Modelul documentului administrativ de
însoţire va fi
prevăzut în norme. (2) În cazul deplasării produselor
accizabile în regim
suspensiv, acest document se întocmeşte în 5 exemplare,
utilizate după cum
urmează: a) primul exemplar rămâne la antrepozitul fiscal
expeditor; b)
exemplarele 2, 3 şi 4 ale documentului însoţesc produsele
accizabile pe
parcursul mişcării până la antrepozitul fiscal primitor,
operatorul înregistrat
sau operatorul neînregistrat. La sosirea produselor la locul de
destinaţie,
acestea trebuie să fie completate de către primitor şi să fie
certificate de
către autoritatea fiscală competentă în raza căreia îşi
desfăşoară activitatea
primitorul, cu excepţiile prevăzute în norme. După certificare,
exemplarul 2 al
documentului administrativ de însoţire se păstrează de către
acesta, exemplarul
3 se transmite expeditorului, iar exemplarul 4 se transmite şi
rămâne la
autoritatea fiscală competentă a primitorului; c) exemplarul 5 se
transmite de
către expeditor, la momentul expedierii produselor, autorităţii fiscale
competente în raza căreia acesta îşi desfăşoară
activitatea. (3) Antrepozitul
fiscal primitor, operatorul înregistrat sau operatorul
neînregistrat are
obligaţia de a transmite antrepozitului fiscal expeditor exemplarul 3
al
documentului administrativ de însoţire, în conformitate cu
legislaţia statului
membru al expeditorului.
Art. 188 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 188 a avut forma: Pentru un produs în
regim
suspensiv care este deplasat, acciza continuă să fie suspendată la
primirea
produsului în antrepozitul fiscal, dacă sunt satisfăcute
următoarele cerinţe: a)
produsul accizabil este plasat în antrepozitul fiscal sau
expediat către alt
antrepozit fiscal, potrivit cerinţelor prevăzute la art. 186; b)
antrepozitul
fiscal primitor indică, pe fiecare copie a documentului administrativ
de
însoţire, tipul şi cantitatea fiecărui produs accizabil primit,
precum şi orice
discrepanţă între produsul accizabil primit şi produsul accizabil
indicat de
documentele administrative de însoţire, semnând şi
înscriind data pe fiecare
copie a documentului; c) antrepozitul fiscal primitor trebuie să obţină
de la
autoritatea fiscală competentă certificarea documentului administrativ
de
însoţire a produselor accizabile primite, cu excepţiile prevăzute
în norme; d)
în termen de 10 zile de la primirea produselor, antrepozitul
fiscal primitor
returnează o copie a documentului administrativ de însoţire
persoanei care a
expediat produsul.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 188 a avut forma: Pentru un produs în regim
suspensiv care este
deplasat, acciza continuă să fie suspendată la primirea produsului,
dacă sunt
satisfăcute următoarele cerinţe: a) produsul accizabil este plasat
în
antrepozitul fiscal sau expediat către alt antrepozit fiscal, potrivit
cerinţelor prevăzute la art. 186 alin. (2); b) antrepozitul fiscal
primitor
înscrie pe fiecare exemplar al documentului administrativ de
însoţire tipul şi
cantitatea fiecărui produs accizabil primit, precum şi orice
discrepanţă între
produsul accizabil primit şi produsul accizabil înscris în
documentele
administrative de însoţire, semnând şi înscriind data
pe fiecare exemplar al
documentului; c) antrepozitul fiscal primitor trebuie să obţină de la
autoritatea fiscală competentă certificarea documentului administrativ
de
însoţire a produselor accizabile primite, cu excepţiile prevăzute
în norme; d)
în termen de 15 zile următoare lunii de primire a produselor de
către
antrepozitul fiscal primitor, acesta returnează exemplarul 3 al
documentului
administrativ de însoţire antrepozitului fiscal expeditor.
Art. 189 – Până la data de 1 august 2006
art. 189 a avut forma. (1) În cazul oricărei abateri de la
cerinţele prevăzute
la art. 186-188, acciza se datorează de către persoana care a expediat
produsul
accizabil. (2) Orice persoană care expediază un produs accizabil aflat
în regim
suspensiv este exonerată de obligaţia de plată a accizelor pentru acel
produs,
dacă primeşte de la antrepozitul fiscal primitor un document
administrativ de
însoţire, certificat în mod corespunzător. (3) Dacă o
persoană care a expediat
un produs accizabil aflat în regim suspensiv nu primeşte
documentul
administrativ de însoţire certificat în termen de 30 de
zile de la data
expedierii produsului, are datoria de a înştiinţa în
următoarele 3 zile
autoritatea fiscală competentă cu privire la acest fapt şi de a plăti
accizele
pentru produsul respectiv în termen de 5 zile de la data
expirării termenului
de primire a acelui document.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 189 a avut forma. (1) În cazul oricărei abateri de
la cerinţele
prevăzute la art. 186-188, acciza se datorează de către persoana care a
expediat produsul accizabil. (2) Orice persoană care expediază un
produs
accizabil aflat în regim suspensiv este exonerată de obligaţia de
plată a
accizelor pentru acel produs, dacă primeşte de la destinatarul
produsului,
respectiv antrepozitul fiscal, operatorul înregistrat sau
operatorul
neînregistrat, primitor, exemplarul 3 al documentului
administrativ de
însoţire, certificat în mod corespunzător.
Art. 1891 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 18
octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 a avut forma: Dacă o persoană
care a
expediat un produs accizabil în regim suspensiv nu primeşte
documentul
administrativ de însoţire certificat, în termen de 45 de
zile de la data
expedierii produsului, are datoria de a înştiinţa în
următoarele 5 zile
autoritatea fiscală competentă cu privire la acest fapt şi de a plăti
accizele
pentru produsul respectiv, în termen de 7 zile de la data
expirării termenului
de primire a acelui document.
Între data de 18 octombrie 2007 şi data de
11 mai 2010 art. 1891 a avut forma: Dacă o persoană care a
expediat
un produs accizabil în regim suspensiv nu primeşte documentul
administrativ de
însoţire certificat, în termen de 45 de zile de la data
expedierii produsului,
are obligaţia ca în următoarele 5 zile să depună declaraţia de
accize la
autoritatea fiscală competentă şi să plătească accizele pentru produsul
respectiv în termen de 7 zile de la data expirării termenului de
primire a
acelui document.
Art. 190 – Până la data de 1 august 2006 -
Legea nr. 343/ 2006 – art. 190 a avut forma: În cazul uleiurilor
minerale
deplasate în regim suspensiv, prin conducte fixe, pe lângă
prevederile art. 188
şi 189, antrepozitul fiscal expeditor are obligaţia de a asigura
autorităţilor
fiscale competente, la cererea acestora, informaţii exacte şi actuale
cu
privire la deplasarea uleiurilor minerale.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 190 a avut forma: În cazul produselor energetice
deplasate în regim
suspensiv prin conducte fixe, pe
lângă
respectarea prevederilor art. 188 şi 189, antrepozitul fiscal expeditor
are
obligaţia de a asigura autorităţilor fiscale competente, la cererea
acestora,
informaţii exacte şi actuale cu privire la deplasarea produselor
energetice.
Art. 191 – Până la data de 1 august 2006
art. 191 a avut forma: În cazul deplasării unui produs accizabil
între un
antrepozit fiscal şi un birou vamal de ieşire din România sau
între un birou
vamal de intrare în România şi un antrepozit fiscal, acciza
se suspendă, dacă
sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de norme. Aceste condiţii
sunt în
conformitate cu principiile prevăzute la art. 186-190.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 191 a avut forma: (1) În cazul deplasării unui
produs accizabil
între un antrepozit fiscal din România şi un birou vamal de
ieşire din
teritoriul comunitar sau între un birou vamal de intrare în
teritoriul
comunitar şi un antrepozit fiscal din România, acciza se suspendă
dacă sunt
îndeplinite condiţiile prevăzute de norme. Aceste condiţii sunt
în conformitate
cu principiile prevăzute la art. 186-190. (2) În cazul deplasării
unui produs
accizabil între un antrepozit fiscal din România şi un
birou vamal de ieşire
din teritoriul comunitar, regimul suspensiv este descărcat prin dovada
emisă de
biroul vamal de ieşire din teritoriul comunitar, care confirmă că
produsele au
părăsit efectiv acest teritoriu. Acel birou vamal trebuie să trimită
înapoi
expeditorului exemplarul certificat al documentului administrativ de
însoţire
care îi este destinat, în termen de 15 zile de la data
realizării efective a
exportului.
Art. 1911 – A fost introdus
începând cu data de 4 decembrie 2008 – O.U.G. nr. 200/ 2008
– şi până la data
de 11 mai 2010 a avut forma: (1) Deplasarea produselor accizabile puse
în
liberă circulaţie de către un importator care deţine autorizaţie unică
pentru
proceduri vamale simplificate, eliberată de autoritatea competentă din
alt stat
membru, iar produsele sunt eliberate pentru consum în
România, se poate efectua
în regim suspensiv, dacă sunt îndeplinite următoarele
condiţii: a) importatorul
este autorizat de autoritatea competentă din statul său pentru
efectuarea de
operaţiuni cu produse accizabile în regim suspensiv; b)
importatorul deţine cod
de accize în statul membru de autorizare; c) deplasarea are loc
între: 1. un
birou vamal de intrare din România şi un antrepozit fiscal, un
operator
înregistrat sau un operator neînregistrat din
România; 2. un birou vamal de
intrare în teritoriul comunitar situat în alt stat membru
participant la
aplicarea procedurii vamale simplificate şi un antrepozit fiscal, un
operator
înregistrat sau un operator neînregistrat din
România, mişcarea produselor
accizabile fiind acoperită de o procedură de tranzit care începe
la frontieră; 3.
un birou vamal de intrare în teritoriul comunitar situat
într-un stat membru
neparticipant la aplicarea procedurii vamale simplificate şi un
antrepozit
fiscal, un operator înregistrat sau un operator
neînregistrat din România,
mişcarea produselor accizabile fiind acoperită de o procedură de
tranzit care
începe la frontieră; d) produsele accizabile sunt însoţite
de minimum 3
exemplare ale documentului administrativ de însoţire pentru
situaţia prevăzută
la lit. c) pct. 1 sau ale documentului administrativ unic pentru
situaţiile
prevăzute la lit. c) pct. 2 şi 3. (2) Prevederile alin. (1) se aplică
şi în
cazul importatorului înregistrat în România care
deţine autorizaţie unică
pentru proceduri vamale simplificate, eliberată de autoritatea vamală
din
România, iar produsele sunt eliberate pentru consum în alt
stat membru
participant la aplicarea procedurii vamale simplificate. (3)
Destinaţiile celor
3 exemplare ale documentului administrativ de însoţire şi ale
documentului
administrativ unic sunt cele prevăzute în normele aferente
Art. 192 – Până la data de 11 mai 2010 art.
192 a avut forma: (1) Pentru orice produs accizabil, acciza devine
exigibilă la
data când produsul este eliberat pentru consum în
România. (2) Un produs
accizabil este eliberat pentru consum în România, în
condiţiile prevăzute la
art. 166. (3) În cazul pierderilor sau lipsurilor, acciza pentru
un produs
accizabil devine exigibilă la data când se constată o pierdere
sau o lipsă a
produsului accizabil. (4) Prevederea alin. (3) nu se aplică şi plata
accizei nu
se datorează dacă pierderea sau lipsa intervine în perioada
în care produsul
accizabil se află într-un regim suspensiv şi sunt
îndeplinite oricare dintre
următoarele condiţii: a) produsul nu este disponibil pentru a fi
folosit în
România datorită vărsării, spargerii, incendierii, inundaţiilor
sau altor
cazuri de forţă majoră, dar numai în situaţia în care
autorităţii fiscale
competente i se prezintă dovezi satisfăcătoare cu privire la
evenimentul
respectiv, împreună cu informaţia privind cantitatea de produs
care nu este
disponibilă pentru a fi folosită în România; b) produsul nu
este disponibil
pentru a fi folosit în România datorită evaporării sau
altor cauze care
reprezintă rezultatul natural al producerii, deţinerii sau deplasării
produsului, dar numai în situaţia în care cantitatea de
produs care nu este
disponibilă pentru a fi folosită în România nu depăşeşte
limitele prevăzute în
norme. (5) În cazul unui produs accizabil, care are dreptul de a
fi scutit de
accize, acciza devine exigibilă la data la care produsul este utilizat
în orice
scop care nu este în conformitate cu scutirea. (6) În cazul
unui produs
energetic, pentru care acciza nu a fost anterior exigibilă, acciza
devine
exigibilă la data la care produsul energetic este oferit spre
vânzare ori la
care este utilizat drept combustibil pentru motor sau combustibil
pentru
încălzire. (7) În cazul unui produs accizabil, pentru care
acciza nu a fost
anterior exigibilă şi care este depozitat într-un antrepozit
fiscal pentru care
se revocă ori se anulează autorizaţia, acciza devine exigibilă la data
comunicării revocării sau anulării autorizaţiei pentru produsele
accizabile ce
pot fi eliberate pentru consum. (8) Accizele se calculează în
cota şi rata de
schimb în vigoare, la momentul în care acciza devine
exigibilă. (9) Orice
persoană aflată în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (3),
(5), (6) şi
(7) are obligaţia de a depune o declaraţie de accize la autoritatea
fiscală
competentă şi de a plăti acciza în termen de 5 zile de la data la
care a
devenit exigibilă.
Art. 1921 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Pentru produsele energetice contaminate sau
combinate în mod accidental, returnate antrepozitului fiscal
pentru reciclare,
accizele plătite vor putea fi restituite în condiţiile prevăzute
în norme. (2)
Pentru băuturile alcoolice şi produsele din tutun retrase de pe piaţă,
dacă
starea sau vechimea acestora le face improprii consumului, accizele
plătite pot
fi restituite în condiţiile prevăzute în norme. (3) Acciza
restituită nu poate
depăşi suma efectiv plătită.
Art. 1922 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Antrepozitarii autorizaţi beneficiază de
scutire
pentru pierderile de natura celor prevăzute la art. 192 alin. (4),
intervenite
pe timpul transportului intracomunitar al produselor în regim
suspensiv. În
acest caz, pierderile trebuie dovedite, conform regulilor statului
membru de
destinaţie. Aceste scutiri se aplică, de asemenea, şi operatorilor
înregistraţi
şi neînregistraţi pe timpul transportului în regim
suspensiv. (2) Fără a
contraveni dispoziţiilor art. 1923, în cazul lipsurilor, altele
decât pierderile
la care se referă alin. (1), şi în cazul pierderilor pentru care
nu sunt
acordate scutirile prevăzute la alin. (1), acciza va fi stabilită pe
baza
cotelor aplicabile în statele membre respective, în
momentul în care pierderile
- corect stabilite de către autorităţile fiscale competente - s-au
produs sau,
dacă este necesar, la momentul când lipsa a fost
înregistrată. (3) Lipsurile la
care se face referire la alin. (2) şi pierderile care nu sunt scutite
conform
prevederilor alin. (1) vor fi, în toate cazurile, indicate de
autorităţile
fiscale competente pe versoul exemplarului documentului administrativ
de
însoţire care va fi returnat expeditorului, potrivit procedurii
stabilite prin
norme.
Art. 1923 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Dacă o neregulă sau o abatere s-a comis
în timpul
circulaţiei, implicând şi exigibilitatea accizelor, aceasta se va
datora, în
statul membru unde a avut loc abaterea sau neregula, de către persoana
fizică
sau juridică din ţara de provenienţă care a garantat plata accizei
pentru
circulaţie, fără ca aceasta să impieteze asupra începerii
procedurilor penale. (2)
Dacă acciza este plătită în alt stat membru decât cel de
provenienţă a produselor,
statul membru care a încasat accizele va informa autorităţile
fiscale
competente ale ţării de provenienţă. (3) Dacă pe durata transportului o
neregulă sau abatere a fost depistată, neputându-se stabili unde
a avut loc,
atunci se consideră că abaterea a avut loc pe teritoriul statului
membru unde
aceasta a fost depistată. (4) Atunci când produsele supuse
accizelor nu ajung
la destinaţie şi nu este posibilă stabilirea locului în care s-a
comis abaterea
sau neregula, aceasta se va considera a fi fost comisă în statul
membru de
livrare a produselor, care va colecta acciza cu cota în vigoare
la data la care
produsele au fost livrate, în afară de situaţia în care,
într-o perioadă de 4
luni de la data livrării produselor, se prezintă dovezi care să asigure
autorităţile
fiscale competente de corectitudinea tranzacţiei ori să aducă lămuriri
asupra
locului unde s-a produs efectiv abaterea sau neregula. (5) Dacă,
înainte de
expirarea perioadei de 3 ani de la data la care documentul
administrativ de
însoţire a fost întocmit, statul membru unde a avut loc
efectiv abaterea sau
neregula este stabilit cu certitudine, acel stat membru va colecta
acciza prin
aplicarea cotei în vigoare la data la care bunurile au fost
livrate. În acest
caz, imediat ce dovada colectării taxei a fost prezentată, acciza
plătită
iniţial va fi rambursată.
Art. 1924 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) În cazul în care produsele
supuse accizelor, care au
fost eliberate deja în consum într-un stat membru, sunt
deţinute în scopuri
comerciale în România, acciza va fi percepută în
România. (2) Sunt considerate
scopuri comerciale toate scopurile, altele decât nevoile proprii
ale
persoanelor fizice. (3) Acciza este datorată, după caz, de către
comerciantul
din România sau de persoana care primeşte produsele pentru
utilizare în
România. (4) Produsele prevăzute la alin. (1) circulă între
statul membru în
care au fost deja eliberate în consum şi România,
însoţite de documentul de
însoţire simplificat. (5) Comerciantul sau persoana la care se
face referire la
alin. (3) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe: a)
înaintea expedierii
produselor să dea o declaraţie autorităţilor fiscale competente
în legătură cu
locul unde urmează să fie primite acestea şi să garanteze plata
accizelor; b)
să plătească accizele, potrivit prevederilor art. 193; c) să se supună
oricăror
controale care să permită autorităţii fiscale competente confirmarea
primirii
efective a mărfurilor şi plata corespunzătoare a accizelor. (6)
În cazul
produselor supuse accizelor, care au fost deja eliberate în
consum în România
şi care sunt livrate într-un alt stat membru, comerciantul care a
efectuat
livrarea poate beneficia de restituirea accizelor plătite în
România, conform
art. 1926.
Art. 1925 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Documentul de însoţire simplificat se
întocmeşte de
către expeditor în 3 exemplare şi se utilizează după cum urmează:
a) primul
exemplar rămâne la expeditor; b) exemplarele 2 şi 3 ale
documentului de
însoţire simplificat însoţesc produsele accizabile pe
timpul transportului până
la primitor; c) exemplarul 2 rămâne la primitorul produselor; d)
exemplarul 3
trebuie să fie restituit expeditorului cu certificarea recepţiei şi cu
menţionarea tratamentului fiscal ulterior al mărfurilor în statul
membru de
destinaţie, dacă furnizorul solicită în mod expres acest lucru
în cadrul unei
cereri de restituire de accize. (2) Modelul documentului de
însoţire
simplificat va fi prevăzut în norme.
Art. 1926 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Un comerciant în timpul activităţii
sale poate să
solicite restituirea accizelor aferente produselor accizabile care au
fost
eliberate în consum în România, atunci când
aceste produse sunt destinate
consumului în alt stat membru, cu respectarea următoarelor
condiţii: a) înainte
de eliberarea produselor, comerciantul expeditor trebuie să facă o
cerere de
restituire la autoritatea fiscală competentă şi să facă dovada că
acciza a fost
plătită; (de la data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – lit.
a) a
avut forma: înainte de expedierea produselor, comerciantul
expeditor trebuie să
facă o cerere de restituire la autoritatea fiscală competentă şi să
facă dovada
că acciza a fost plătită;) b) livrarea produselor către statul membru
de
destinaţie se face în conformitate cu prevederile art. 1924; c)
comerciantul
expeditor trebuie să prezinte autorităţii fiscale competente copia
returnată a
documentului prevăzut la art. 1925, certificată de către destinatar,
care
trebuie să fie însoţită de un document care să ateste că acciza a
fost plătită
în statul membru de destinaţie. De asemenea, comerciantul
expeditor va prezenta
adresa biroului autorităţii fiscale competente din statul membru de
destinaţie
şi data de acceptare a declaraţiei destinatarului de către autoritatea
fiscală
competentă a statului membru de destinaţie, împreună cu numărul
de înregistrare
a acestei declaraţii. (2) Pentru produsele supuse accizelor, care sunt
marcate
şi eliberate în consum în România, se pot restitui
accizele de către
autoritatea fiscală competentă, dacă această autoritate a stabilit că
marcajele
respective au fost distruse în condiţiile prevăzute în
norme. (3) În cazurile
prevăzute la art. 1923, autoritatea fiscală competentă va
restitui
acciza plătită doar atunci când accizele au fost plătite anterior
în statul membru
de destinaţie, în conformitate cu procedura prevăzută la art.
1923 alin. (5). (4)
În cazurile menţionate la art. 1928 alin. (1),
autoritatea fiscală
competentă, la cererea vânzătorului, poate restitui acciza
plătită atunci când
vânzătorul a urmat procedurile prevăzute la art. 1928
alin. (4).
Art. 1927 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Pentru produsele supuse accizelor şi
eliberate în
consum în alt stat membru, achiziţionate de către persoane fizice
pentru
nevoile proprii şi transportate de ele însele, accizele se
datorează în statul
membru în care produsele au fost achiziţionate. (2) Produsele
achiziţionate de
persoane fizice se consideră a fi destinate scopurilor comerciale,
în
condiţiile şi cantităţile prevăzute în norme. (3) Produsele
achiziţionate şi
transportate în cantităţi superioare limitelor prevăzute în
norme şi destinate
consumului în România se consideră a fi achiziţionate
în scopuri comerciale şi,
în acest caz, se datorează acciza în România. (4)
Acciza devine exigibilă în
România şi pentru cantităţile de produse energetice eliberate
în consum într-un
alt stat membru şi transportate de persoane fizice sau în numele
acestora,
folosind modalităţi de transport atipic. Se consideră modalităţi de
transport
atipic transportul carburantului altfel decât în
rezervoarele autovehiculelor
sau în canistre de rezervă adecvate, precum şi transportul de
produse de
încălzire lichide altfel decât în autocisterne
utilizate în numele
comercianţilor profesionişti.
Art. 1928 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Produsele supuse accizelor, cumpărate de
către
persoane care nu au calitatea de antrepozitar autorizat sau de operator
înregistrat ori neînregistrat şi care sunt expediate sau
transportate direct
ori indirect de către vânzător sau în numele acestuia, sunt
supuse accizelor în
statul membru de destinaţie. În înţelesul prezentului
articol, statul membru de
destinaţie este statul membru în care soseşte trimiterea sau
transportul de
produse accizabile. (2) Livrarea produselor supuse accizelor, eliberate
deja în
consum într-un stat membru şi care sunt expediate sau
transportate direct ori indirect
de către vânzător sau în numele acestuia către o persoană
prevăzută la alin.
(1), stabilită într-un alt stat membru, face ca acciza să fie
datorată pentru
respectivele produse în statul membru de destinaţie. În
această situaţie,
accizele plătite în statul membru de provenienţă a bunurilor vor
fi rambursate
la cererea vânzătorului, în condiţiile stabilite prin
norme. (3) Acciza
statului membru de destinaţie va fi datorată de vânzător în
momentul efectuării
livrării. (4) Statul membru în care vânzătorul este
stabilit trebuie să se
asigure că acesta este în măsură să îndeplinească
următoarele cerinţe: a) să
garanteze plata accizelor în condiţiile fixate de statul membru
de destinaţie
înaintea expedierii produselor şi să asigure plata accizelor după
sosirea
produselor; b) să ţină contabilitatea livrărilor de produse.
Art. 1929 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Pentru produsele supuse accizelor provenite
dintr-un
alt stat membru, antrepozitarul autorizat expeditor poate desemna un
reprezentant fiscal. (2) Reprezentantul fiscal trebuie să fie stabilit
în
România şi înregistrat la autoritatea fiscală competentă.
(3) Reprezentantul
fiscal trebuie ca în locul şi în numele destinatarului,
care nu are calitatea
de antrepozitar autorizat, să respecte următoarele cerinţe: a) să
garanteze
plata accizelor, în condiţiile stabilite de autorităţile fiscale
competente din
statul membru de destinaţie; b) să plătească accizele la momentul
recepţionării
mărfurilor, conform procedurilor stabilite prin norme; c) să ţină
contabilitatea livrărilor de produse; d) să indice autorităţii fiscale
competente locul în care sunt livrate mărfurile. (4) Pentru
situaţiile
reglementate la art. 1928, vânzătorul poate desemna un
reprezentant
fiscal, în forma şi maniera prevăzute la alin. (2) şi (3).
Art. 19210 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: Operatorii înregistraţi şi
neînregistraţi, precum şi
reprezentanţii fiscali au obligaţia de a transmite autorităţii fiscale
competente o situaţie lunară privind achiziţiile şi livrările de
produse
accizabile, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei
la care se
referă situaţia, în condiţiile stabilite prin norme.
Art. 19211 - A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Autoritatea fiscală competentă va lua măsuri
pentru
întocmirea unei baze de date electronice care să conţină o listă
a persoanelor
autorizate ca antrepozitari şi operatori înregistraţi, precum şi
o listă a
locurilor autorizate ca antrepozite fiscale. (2) Persoanelor autorizate
ca
antrepozitari şi operatori înregistraţi, precum şi locurilor
autorizate ca
antrepozite fiscale li se va atribui de către autoritatea fiscală
competentă un
cod de accize, a cărui configuraţie se va face conform prevederilor din
norme. (3)
Datele descrise la alin. (1) vor fi comunicate autorităţii fiscale
competente
din fiecare stat membru. Toate datele vor fi utilizate numai pentru a
verifica
dacă o persoană sau un loc sunt autorizate sau înregistrate. (4)
Autoritatea
fiscală competentă va lua măsuri pentru ca persoanelor implicate
în circulaţia
intracomunitară a produselor supuse accizelor să li se permită să
obţină
confirmarea informaţiilor deţinute. (5) Orice informaţie comunicată,
indiferent
în ce fel, este de natură confidenţială, este supusă obligaţiei
secretului
fiscal şi beneficiază de protecţia aplicată informaţiilor similare,
conform
legislaţiei naţionale a statului membru care o primeşte.
Art. 193 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 193 a avut forma: (1) Accizele sunt venituri
la
bugetul de stat. Termenul de plată al accizelor este până la data
de 25
inclusiv a lunii următoare celei în care acciza devine exigibilă.
(2) În cazul
importului unui produs accizabil, care nu este plasat într-un
regim suspensiv
sau într-un regim vamal de import cu exceptarea de la plata
tuturor sumelor
aferente drepturilor de import, prin derogare de la alin. (1), momentul
plăţii
accizelor este momentul înregistrării declaraţiei vamale de
import.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 193 a avut forma: (1) Accizele sunt venituri la bugetul
de stat.
Termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a
lunii
următoare celei în care acciza devine exigibilă. (2) Prin
excepţie de la
prevederile alin. (1), termenul de plată a accizelor este: a) în
cazul
operatorilor înregistraţi - ziua lucrătoare imediat următoare
celei în care au
fost recepţionate produsele accizabile; b) în cazul furnizorilor
autorizaţi de
energie electrică sau de gaz natural - data de 25 a lunii următoare
celei în
care a avut loc facturarea către consumatorul final. (3) În cazul
importului
unui produs accizabil, care nu este plasat într-un regim
suspensiv, prin
derogare de la alin. (1), momentul plăţii accizelor este momentul
înregistrării
declaraţiei vamale de import.
Art. 194 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 194 a avut forma: (1) Orice antrepozitar
autorizat
are obligaţia de a depune la autoritatea fiscală competentă o
declaraţie de
accize pentru fiecare lună în care este valabilă autorizaţia de
antrepozit
fiscal, indiferent dacă se datorează sau nu plata accizei pentru luna
respectivă.
(2) Declaraţiile de accize se depun la autoritatea fiscală
competentă de
către antrepozitarii autorizaţi până la data de 25 inclusiv a
lunii următoare
celei la care se referă declaraţia. (3) În situaţiile prevăzute
la art. 166
alin. (1) lit. b) şi e) trebuie să se depună imediat o declaraţie de
accize la
autoritatea fiscală competentă şi, prin derogare de la art. 193, acciza
se
plăteşte a doua zi după depunerea declaraţiei.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 194 a avut forma: (1) Orice plătitor de accize prevăzut
la
prezentul capitol are obligaţia de a depune lunar la autoritatea
fiscală
competentă o declaraţie de accize, indiferent dacă se datorează sau nu
plata
accizei pentru luna respectivă. (2) Prin excepţie de la prevederile
alin. (1),
operatorul neînregistrat are obligaţia de a depune declaraţia de
accize pentru
fiecare operaţiune în parte. (3) Declaraţiile de accize se depun
la autoritatea
fiscală competentă de către antrepozitarii autorizaţi, până la
data de 25
inclusiv a lunii următoare celei la care se referă declaraţia. (de la
data de
18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – alin. (3) a avut forma: Declaraţiile de accize se depun la autoritatea
fiscală competentă de către plătitorii de accize, până la data de
25 inclusiv a
lunii următoare celei la care se referă declaraţia, cu excepţia
cazurilor
prevăzute la art. 1891 şi la art. 192 alin. (9).) (4) În
situaţiile prevăzute
la art. 166 alin. (1) lit. b) şi e), trebuie să se depună imediat o
declaraţie
de accize la autoritatea fiscală competentă şi, prin derogare de la
prevederile
art. 193, acciza se plăteşte în ziua lucrătoare imediat următoare
celei în care
a fost depusă declaraţia.
Art. 195 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 195 a avut forma: (1) Pentru produsele
accizabile,
altele decât cele marcate, care sunt transportate sau deţinute
în afara
antrepozitului fiscal sau a unui antrepozit vamal, originea trebuie să
fie
dovedită folosindu-se un document care va fi stabilit prin norme.
Documentul nu
poate fi mai vechi de 6 zile. Această prevedere nu este aplicabilă
pentru
produsele accizabile transportate sau deţinute de către alte persoane
decât
comercianţii, în măsura în care aceste produse sunt
ambalate în pachete
destinate vânzării cu amănuntul. (2) Toate transporturile de
produse accizabile
sunt însoţite de un document, astfel: a) mişcarea produselor
accizabile în
regim suspensiv este însoţită de documentul administrativ de
însoţire; b)
mişcarea produselor accizabile eliberate pentru consum este
însoţită de factura
fiscală ce va reflecta cuantumul accizei, modelul acesteia fiind
precizat în
norme; c) transportul de produse accizabile, când acciza a fost
plătită, este
însoţit de factură sau aviz de însoţire.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 195 a avut forma. (1) Pentru produsele accizabile, altele
decât
cele marcate, care sunt transportate sau deţinute în afara
antrepozitului
fiscal sau a unui antrepozit vamal, originea trebuie să fie dovedită
folosindu-se un document care va fi stabilit prin norme. Documentul nu
poate fi
mai vechi de 5 zile. Această prevedere nu este aplicabilă pentru
produsele
accizabile transportate sau deţinute de către alte persoane decât
comercianţii,
în măsura în care aceste produse sunt ambalate în
pachete destinate vânzării cu
amănuntul. (2) Toate transporturile de produse accizabile sunt
însoţite de un
document, astfel: a) mişcarea produselor accizabile în regim
suspensiv este
însoţită de documentul administrativ de însoţire; b)
mişcarea produselor
accizabile eliberate pentru consum este însoţită de factura ce va
reflecta
cuantumul accizei, modelul acesteia fiind precizat în norme; c)
transportul de
produse accizabile, când acciza a fost plătită, este
însoţit de factură sau
aviz de însoţire, precum şi de documentul de însoţire
simplificat, după caz.
Art. 196 – Până la data de 1 august 2006
art. 196 a avut forma: Orice antrepozitar autorizat are obligaţia de a
ţine
registre contabile precise, care să conţină suficiente informaţii
pentru ca
autorităţile fiscale să poată verifica respectarea prezentului titlu,
conform
legislaţiei în vigoare.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 196 a avut forma. Orice plătitor de accize are obligaţia
de a
ţine registre contabile precise, conform legislaţiei în vigoare,
care să
conţină suficiente informaţii pentru ca autorităţile fiscale să poată
verifica
respectarea prevederilor din prezentul titlu.
Art. 197 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 197 a avut forma: (1) Orice antrepozitar
autorizat,
obligat la plata accizelor, poartă răspunderea pentru calcularea
corectă şi
plata la termenul legal a accizelor către bugetul de stat şi pentru
depunerea
la termenul legal a declaraţiilor de accize la autoritatea fiscală
competentă,
conform prezentului titlu şi cu legislaţia vamală în vigoare. (2)
Accizele se
administrează de autorităţile fiscale competente şi de autorităţile
vamale, pe
baza competenţelor lor, aşa cum sunt precizate în prezentul titlu
şi în
legislaţia vamală în vigoare.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 197 a avut forma. (1) Orice plătitor de accize poartă
răspunderea
pentru calcularea corectă şi plata la termenul legal a accizelor către
bugetul
de stat şi pentru depunerea la termenul legal a declaraţiilor de accize
la
autoritatea fiscală competentă, conform prevederilor prezentului titlu
şi celor
ale legislaţiei vamale în vigoare. (2) Lunar, până la data
de 15 a fiecărei
luni, pentru luna precedentă, antrepozitarii autorizaţi pentru
producţie sunt
obligaţi să depună la autoritatea fiscală competentă o situaţie, care
să
conţină informaţii cu privire la stocul de materii prime şi produse
finite la
începutul lunii, achiziţiile de materii prime, cantitatea
fabricată în cursul
lunii, stocul de produse finite şi materii prime la sfârşitul
lunii de
raportare şi cantitatea de produse livrate, conform modelului prezentat
în
norme.
Art. 198 – Până la data de 1 august 2006
art. 198 a avut forma: (1) După acceptarea condiţiilor de autorizare a
antrepozitului fiscal, antrepozitarul autorizat depune la autoritatea
fiscală
competentă o garanţie, conform prevederilor din norme, care să asigure
plata
accizelor care pot deveni exigibile. (2) Garanţiile pot fi: depozite
în numerar,
ipoteci, garanţii reale şi personale. (3) Modul de calcul, valoarea şi
durata
garanţiei vor fi prevăzute în norme. (4) Valoarea garanţiei va fi
analizată
periodic, pentru a reflecta orice schimbări în volumul afacerii,
în activitatea
antrepozitarilor autorizaţi sau în nivelul de accize datorat.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 198 a avut forma: (1) Antrepozitarul autorizat - după
acceptarea
condiţiilor de autorizare a antrepozitului fiscal -, operatorul
înregistrat,
operatorul neînregistrat şi reprezentantul fiscal au obligaţia
depunerii la
autoritatea fiscală competentă a unei garanţii, conform prevederilor
din norme,
care să asigure plata accizelor care pot deveni exigibile. (2) Tipul,
modul de
calcul, valoarea şi durata garanţiei vor fi prevăzute în norme.
(3) Valoarea
garanţiei va fi analizată periodic, pentru a reflecta orice schimbări
în
volumul afacerii sau în nivelul de accize datorat.
Art. 199 – Până la data de 1 august 2006
art. 199 a avut forma: (1) Produsele accizabile sunt scutite de plata
accizelor, atunci când sunt destinate pentru: a) livrarea
în contextul
relaţiilor consulare sau diplomatice; b) organizaţiile internaţionale
recunoscute ca atare de către autorităţile publice ale României,
în limitele şi
în condiţiile stabilite prin convenţiile internaţionale, care pun
bazele
acestor organizaţii, sau prin acorduri încheiate la nivel statal
sau
guvernamental; c) forţele armate aparţinând oricărui stat-parte
la Tratatul
Atlanticului de Nord, cu excepţia Forţelor Armate ale României;
d) rezerva de
stat şi rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest
regim. (2)
Modalitatea şi condiţiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin.
(1) vor
fi reglementate prin norme. (3) Accizele nu se aplică pentru importul
de produse
accizabile aflate în bagajul călătorilor şi al altor persoane
fizice, cu
domiciliul în România sau în străinătate, în
limitele şi în conformitate cu
cerinţele prevăzute de legislaţia vamală în vigoare.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 199 a avut forma: (1) Produsele accizabile sunt scutite
de la
plata accizelor atunci când sunt destinate pentru: a) livrarea
în contextul
relaţiilor consulare sau diplomatice; b) organizaţiile internaţionale,
recunoscute ca atare de către autorităţile publice ale României,
şi membrii
acestor organizaţii, în limitele şi în condiţiile stabilite
prin convenţiile
internaţionale, care pun bazele acestor organizaţii,
ori prin acorduri încheiate la nivel statal sau guvernamental; c)
forţele
armate aparţinând oricărui stat parte la Tratatul Atlanticului de
Nord (NATO),
cu excepţia Forţelor Armate ale României, precum şi pentru
personalul civil
care le însoţeşte sau pentru aprovizionarea popotelor ori
cantinelor acestora; d)
consumul aflat sub incidenţa unui acord încheiat cu ţări nemembre
sau
organizaţii internaţionale, cu condiţia ca un astfel de acord să fie
permis ori
autorizat cu privire la scutirea de taxă pe valoarea adăugată. (2)
Modalitatea
şi condiţiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) vor fi
reglementate prin norme. (3) Accizele nu se aplică pentru importul de
produse
accizabile aflate în bagajul călătorilor şi al altor persoane
fizice, cu
domiciliul în România sau în străinătate, în
limitele şi în conformitate cu
cerinţele prevăzute de norme.
Art. 200 – Până la data de 11 mai 2010 art.
200 a avut forma: (1) Sunt scutite de la plata accizelor alcoolul
etilic şi
alte produse alcoolice prevăzute la art. 162, atunci când sunt:
a) complet
denaturate, conform prescripţiilor legale; b) denaturate şi utilizate
pentru
producerea de produse care nu sunt destinate consumului uman; c)
utilizate
pentru producerea oţetului cu codul NC 2209; d) utilizate pentru
producerea de
medicamente; e) utilizate pentru producerea de arome alimentare
destinate preparării
de alimente sau băuturi nealcoolice ce au o concentraţie ce nu
depăşeşte 1,2%
în volum; f) utilizate în scop medical în spitale şi
farmacii; g) utilizate
direct sau ca element al produselor semifabricate pentru producerea de
alimente
cu sau fără cremă, cu condiţia ca în fiecare caz concentraţia de
alcool să nu
depăşească 8,5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intră
în compoziţia
ciocolatei şi 5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intră
în compoziţia
altor produse; h) eşantioane pentru analiză sau teste de producţie
necesare sau
în scopuri ştiinţifice; i) utilizate în procedee de
fabricaţie, cu condiţia ca
produsul finit să nu conţină alcool; j) utilizate pentru producerea
unui
element care nu este supus accizei; k) utilizate în industria
cosmetică. (2)
Modalitatea şi condiţiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin.
(1),
precum şi produsele utilizate pentru denaturarea alcoolului vor fi
reglementate
prin norme.
Art. 2001 – A fost introdus
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până la data de 11
mai 2010 a avut forma: (1) Este scutit de la plata accizelor tutunul
prelucrat,
atunci când este destinat în exclusivitate testelor
ştiinţifice şi celor
privind calitatea produselor. (2) Modalitatea şi condiţiile de acordare
a
scutirilor prevăzute la alin. (1) vor fi reglementate prin norme.
ART. 201 – Până la data de 11 mai 2010 art.
201 a avut forma: (1) Sunt scutite de la plata accizelor: a) produsele
energetice livrate în vederea utilizării drept combustibil pentru
motor pentru
aeronave, altele decât aviaţia turistică în scop privat.
Prin aviaţie turistică
în scop privat se înţelege utilizarea unei aeronave de
către proprietarul său
sau de către persoana fizică ori juridică ce o deţine cu titlu de
închiriere
sau cu un alt titlu, în alte scopuri decât cele comerciale
şi, în special,
altele decât transportul de persoane ori de mărfuri sau prestări
de servicii cu
titlu oneros ori pentru nevoile autorităţilor publice; b) produsele
energetice
livrate în vederea utilizării drept combustibil pentru motor
pentru navigaţia
în apele comunitare şi pentru navigaţia pe căile navigabile
interioare,
inclusiv pentru pescuit, altele decât pentru navigaţia
ambarcaţiunilor private
de agrement. De asemenea, este scutită de la plata accizelor şi
electricitatea
produsă la bordul ambarcaţiunilor. Prin ambarcaţiune privată de
agrement se
înţelege orice ambarcaţiune utilizată de către proprietarul său
sau de către
persoana fizică ori juridică ce o deţine cu titlu de închiriere
sau cu un alt
titlu, în alte scopuri decât cele comerciale şi, în
special, altele decât
transportul de persoane sau de mărfuri ori prestări de servicii cu
titlu oneros
sau pentru nevoile autorităţilor publice; c) produsele energetice şi
energia
electrică utilizate pentru producţia de energie electrică, precum şi
energia
electrică utilizată pentru menţinerea capacităţii de a produce energie
electrică; d) produsele energetice şi energia electrică utilizate
pentru
producţia combinată de energie electrică şi energie termică; e)
produsele
energetice - gazul natural, cărbunele şi combustibilii solizi -,
folosite de
gospodării şi/sau de organizaţii de caritate; f) combustibilii pentru
motor
utilizaţi în domeniul producţiei, dezvoltării, testării şi
mentenanţei
aeronavelor şi vapoarelor; g) combustibilii pentru motor utilizaţi
pentru
operaţiunile de dragare în cursurile de apă navigabile şi
în porturi; h)
produsele energetice injectate în furnale sau în alte
agregate industriale în
scop de reducere chimică, ca aditiv la cocsul utilizat drept
combustibil
principal; i) produsele energetice care intră în România
dintr-o ţară terţă,
conţinute în rezervorul standard al unui autovehicul cu motor
destinat
utilizării drept combustibil pentru acel autovehicul, precum şi
în containere
speciale şi destinate utilizării pentru operarea, în timpul
transportului, a
sistemelor ce echipează acele containere; j) orice produs energetic
care este
scos de la rezerva de stat sau rezerva de mobilizare, fiind acordat
gratuit în
scop de ajutor umanitar; k) orice produs energetic achiziţionat direct
de la
operatori economici producători, importatori sau distribuitori,
utilizat drept
combustibil pentru încălzirea spitalelor, sanatoriilor,
azilurilor de bătrâni,
orfelinatelor şi altor instituţii de asistenţă socială, instituţiilor
de
învăţământ şi lăcaşurilor de cult; l) produsele energetice,
dacă astfel de
produse sunt făcute din sau conţin unul ori mai multe dintre
următoarele
produse: - produse cuprinse în codurile NC de la 1507 la 1518; -
produse
cuprinse în codurile NC 3824 90 55 şi de la 3824 90 80 la 3824 90
99 pentru
componentele lor produse din biomase; - produse cuprinse în
codurile NC 2207 20
00 şi 2905 11 00, care nu sunt de origine sintetică; - produse obţinute
din
biomase, inclusiv produse cuprinse în codurile NC 4401 şi 4402;
l) produsele
energetice, dacă astfel de produse sunt obţinute din unul sau mai multe
dintre
următoarele produse: - produse cuprinse în codurile NC de la 1507
la 1518; -
produse cuprinse în codurile NC 3824 90 55 şi de la 3824 90 80 la
3824 90 99,
pentru componentele lor produse din biomase; - produse cuprinse
în codurile NC
2207 20 00 şi 2905 11 00, care nu sunt de origine sintetică; - produse
obţinute
din biomase, inclusiv produse cuprinse în codurile NC 4401 şi
4402; m) energia
electrică produsă din surse regenerabile de energie; n) energia
electrică
obţinută de acumulatori electrici, grupurile electrogene mobile,
instalaţiile
electrice amplasate pe vehicule de orice fel, sursele staţionare de
energie
electrică în curent continuu, instalaţiile energetice amplasate
în marea
teritorială care nu sunt racordate la reţeaua electrică şi sursele
electrice cu
o putere activă instalată sub 250 KW; o) produsele cuprinse la codul NC
2705,
utilizate pentru încălzire. (2) Modalitatea şi condiţiile de
acordare a
scutirilor prevăzute la alin. (1) vor fi reglementate prin norme. (3)
Produsele
energetice care conţin unul sau mai multe dintre produsele enumerate la
alin.
(1) lit. l) beneficiază de un nivel redus al accizelor, potrivit
prevederilor
din norme.
Art. 202 – Până la data de 11 mai 2010 art.
202 a avut forma: (1) Prevederile prezentei secţiuni se aplică
următoarelor
produse accizabile: a) produse intermediare şi alcool etilic, cu
excepţiile
prevăzute prin norme; b) tutun prelucrat. (2) Nu este supus obligaţiei
de
marcare orice produs accizabil scutit de la plata accizelor. (3)
Produsele
accizabile prevăzute la alin. (1) pot fi eliberate pentru consum sau
pot fi
importate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate
conform
prevederilor prezentei secţiuni.
Art. 203 – Până la data de 1 august 2006
art. 203 a avut forma: (1) Responsabilitatea marcării produselor
accizabile
revine antrepozitarilor autorizaţi sau importatorilor. (2) Importatorul
transmite producătorului extern marcajele, sub forma şi în
maniera prevăzute în
norme, în vederea aplicării efective a acestora pe produsele
accizabile
contractate.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 203 a avut forma. Responsabilitatea marcării produselor
accizabile revine antrepozitarilor autorizaţi, operatorilor
înregistraţi sau
importatorilor autorizaţi, potrivit precizărilor din norme.
Art. 204 – Până la data de 11 mai 2010 art.
204 a avut forma: (1) Marcarea produselor se efectuează prin timbre sau
banderole. (2) Dimensiunea şi elementele ce vor fi inscripţionate pe
marcaje
vor fi stabilite prin norme. (3) Antrepozitarul autorizat, operatorul
înregistrat sau importatorul autorizat are obligaţia să asigure
ca marcajele să
fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului
accizabil,
respectiv pe pachet, cutie sau sticlă, astfel încât
deschiderea ambalajului să
deterioreze marcajul. (4) Produsele accizabile marcate cu timbre sau
banderole
deteriorate sau marcate altfel decât s-a prevăzut la alin. (2) şi
(3) vor fi
considerate ca nemarcate.
Art. 205 – Până la data de 11 mai 2010 art.
205 a avut forma: (1) Autoritatea fiscală competentă aprobă eliberarea
marcajelor, potrivit procedurii prevăzute în norme. (2)
Eliberarea marcajelor
se face către: a) antrepozitarii autorizaţi pentru produsele accizabile
prevăzute la art. 202; b) operatorii înregistraţi care
achiziţionează produsele
accizabile prevăzute la art. 202; c) persoanele care importă produsele
accizabile prevăzute la art. 202, pe baza autorizaţiei de importator.
Autorizaţia de importator se acordă de către autoritatea fiscală
competentă, în
condiţiile prevăzute în norme. (3) Solicitarea marcajelor se face
prin
depunerea unei cereri şi a unei garanţii la autoritatea fiscală
competentă, sub
forma şi în maniera prevăzute în norme. (4) Eliberarea
marcajelor se face de
către unitatea specializată pentru tipărirea acestora, desemnată de
autoritatea
fiscală competentă, potrivit prevederilor din norme. (5) Contravaloarea
marcajelor se asigură de la bugetul de stat, din valoarea accizelor
aferente
produselor accizabile supuse marcării, conform prevederilor din norme.
Art. 206 – Până la data de 1 august 2006 –
Legea nr. 343/ 2006 – art. 206 a avut forma: (1) Prin derogare de la
prevederile în vigoare care reglementează modul şi condiţiile de
valorificare a
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, în
proprietatea privată
a statului, produsele din tutun confiscate sau intrate, potrivit legii,
în
proprietatea privată a statului se predau de către organul care a
dispus
confiscarea, pentru distrugere, antrepozitarilor autorizaţi pentru
producţia de
produse din tutun sau importatorilor de astfel de produse, după cum
urmează: a)
sortimentele care se regăsesc în nomenclatorul de fabricaţie al
antrepozitarilor autorizaţi sau în nomenclatorul de import al
importatorilor se
predau în totalitate acestora; b) sortimentele care nu se
regăsesc în
nomenclatorul de fabricaţie al antrepozitarilor autorizaţi sau în
nomenclatorul
de import al importatorilor se predau în custodie de către
organele care au
procedat la confiscare antrepozitarilor autorizaţi pentru producţia de
produse
din tutun, a căror cotă de piaţă reprezintă peste 5%. (2) Repartizarea
fiecărui
lot de produse din tutun confiscate, preluarea acestora de către
antrepozitarii
autorizaţi şi importatori, precum şi procedura de distrugere se
efectuează
conform normelor. (3) Fiecare antrepozitar autorizat şi importator are
obligaţia să asigure pe cheltuiala proprie preluarea în custodie,
transportul
şi depozitarea cantităţilor de produse din lotul confiscat care i-a
fost
repartizat.
Între data de 1 august 2006 şi data de 11
mai 2010 art. 206 a avut forma: (1) Prin derogare de la prevederile
în vigoare
care reglementează modul şi condiţiile de valorificare a bunurilor
legal confiscate
sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului,
tutunurile
prelucrate confiscate ori intrate, potrivit legii, în
proprietatea privată a
statului se predau de către organul care a dispus confiscarea, pentru
distrugere, antrepozitarilor autorizaţi pentru producţia de tutun
prelucrat,
operatorilor înregistraţi sau importatorilor de astfel de
produse, după cum
urmează: a) sortimentele care se regăsesc în nomenclatorul de
fabricaţie al
antrepozitarilor autorizaţi, în nomenclatorul de achiziţii al
operatorilor
înregistraţi sau al importatorilor se predau în totalitate
acestora; b)
sortimentele care nu se regăsesc în nomenclatoarele prevăzute la
lit. a) se
predau în custodie de către organele care au procedat la
confiscare,
antrepozitarilor autorizaţi pentru producţia de tutun prelucrat, a
căror cotă
de piaţă reprezintă peste 5%. (2) Repartizarea fiecărui lot de tutun
prelucrat
confiscat, preluarea acestuia de către antrepozitarii autorizaţi,
operatorii
înregistraţi şi importatori, precum şi procedura de distrugere se
efectuează
conform normelor. (3) Fiecare antrepozitar autorizat, operator
înregistrat şi
importator are obligaţia să asigure pe cheltuială proprie preluarea
în
custodie, transportul şi depozitarea cantităţilor de produse din lotul
confiscat care i-a fost repartizat.
Art. 2061 – A fost introdus
începând cu data de 2 mai 2006 – O.U.G. nr. 33/ 2006 – şi
până la data de 1
august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 – când a fost abrogat a avut
forma: (1)
Autoritatea competentă va lua măsuri pentru întocmirea unei baze
de date
electronice care să conţină persoanele autorizate ca antrepozitari şi
operatori
înregistraţi, precum şi locurile autorizate ca antrepozite
fiscale. (2)
Operatorul înregistrat este persoana fizică sau juridică
autorizată să
primească în exercitarea activităţii economice produse supuse
accizelor în
regim suspensiv, provenite de la antrepozitari autorizaţi din alte
state membre
ale Uniunii Europene. Operatorul înregistrat nu poate deţine sau
expedia
produse în regim suspensiv. (3) Persoanelor autorizate ca
antrepozitari şi
operatori înregistraţi, precum şi locurilor autorizate ca
antrepozite fiscale
li se va atribui de către autoritatea fiscală competentă un cod de
accize a
cărui configuraţie se va face conform prevederilor stabilite prin ordin
al
ministrului finanţelor publice.
Norme
metodologice:
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori