![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 66 k; Imprimare: 5 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VII - Accize şi alte taxe speciale.
CAP. I1 - Regimul accizelor armonizate.
(Art.
20620) Excepţii.
ART. 20620
- (1) Nu se datorează accize pentru:
1. căldura rezultată şi produsele cu codurile
NC 4401 şi 4402;
2. următoarele utilizări de produse
energetice şi energie electrică:
a) produsele energetice utilizate în alte
scopuri decât în calitate de combustibil pentru motor sau
combustibil pentru
încălzire;
b) utilizarea duală a produselor energetice.
Un produs energetic este utilizat dual atunci când este folosit
atât în
calitate de combustibil pentru încălzire, cât şi în
alte scopuri decât pentru
motor sau pentru încălzire. Utilizarea produselor energetice
pentru reducerea
chimică şi în procesele electrolitic şi metalurgic se consideră a
fi utilizare
duală;
c) energia electrică utilizată în principal
în scopul reducerii chimice şi în procesele electrolitice
şi metalurgice;
d) energia electrică, atunci când reprezintă
mai mult de 50% din costul unui produs, potrivit prevederilor din
normele
metodologice;
e) procesele mineralogice, potrivit
prevederilor din normele metodologice.
(2) Nu se
consideră producţie de produse energetice:
a) operaţiunile pe durata cărora sunt
obţinute accidental mici cantităţi de produse energetice;
b) operaţiunile prin care utilizatorul unui
produs energetic face posibilă refolosirea sa în cadrul
întreprinderii sale, cu
condiţia ca acciza deja plătită pentru un asemenea produs să nu fie mai
mică
decât acciza care poate fi cuvenită, dacă produsul energetic
refolosit ar fi
pasibil de impunere;
c) o operaţie constând din amestecul - în
afara unui loc de producţie sau a unui antrepozit fiscal - al
produselor
energetice cu alte produse energetice sau alte materiale, cu condiţia
ca:
1. accizele asupra componentelor să fi fost
plătite anterior; şi
2. suma plătită să nu fie mai mică decât suma
accizei care ar putea să fie aplicată asupra amestecului.
(3) Condiţia
prevăzută la alin. (2) lit. c) pct. 1 nu se va aplica dacă acel amestec
este
scutit pentru o utilizare specifică.
(4) Modalitatea şi
condiţiile de aplicare a alin. (1) vor fi reglementate prin normele
metodologice.
Notă: Art. 20620 a fost introdus
începând cu data de
13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – cu aplicabilitate de la data
de 1
aprilie 2010.
Norme
metodologice:
82.
(1) Pentru produsele energetice de natura celor prevăzute la
art.
20616 alin. (2) din Codul fiscal nu se datorează accize atunci
când sunt
livrate operatorilor economici care deţin autorizaţii de utilizator
final
pentru utilizarea produselor respective în unul dintre scopurile
prevăzute la
art. 20620 alin. (1) pct. 2 lit. a), b) şi e) din Codul fiscal.
(2)
Prevederile alin. (1) cu privire la deţinerea autorizaţiei de
utilizator final
nu se aplică produselor energetice care sunt prezentate în
ambalaje destinate
comercializării cu amănuntul.
(3)
Pentru produsele energetice prevăzute la alin. (1) livrate operatorilor
economici care nu deţin autorizaţii de utilizator finali se datorează
accize
calculate după cum urmează:
a)
pentru produsele energetice prevăzute la art. 20616 alin.
(3) din
Codul fiscal, pe baza cotelor de accize prevăzute de Codul fiscal;
b)
pentru produsele energetice prevăzute la art. 20616 alin.
(2) din
Codul fiscal, altele decât cele prevăzute la art. 20616
alin. (3)
din Codul fiscal, pe baza cotei de acciză aferente motorinei.
(4)
Operatorii economici care deţin autorizaţii de utilizator final
beneficiază de
regimul de exceptare de la plata accizelor atunci când produsele
sunt
achiziţionate de la un antrepozit fiscal, de la un destinatar
înregistrat,
provin din achiziţii intracomunitare proprii sau din operaţiuni proprii
de
import.
(5) În
cazul destinatarului înregistrat prevăzut la alin. (4), acesta
trebuie ca
înainte de efectuarea achiziţiei intracomunitare să deţină
autorizaţie de
utilizator final exclusiv pentru livrările către operatorii economici
care
deţin autorizaţie de utilizator final potrivit alin. (1). Produsele
energetice
transportate în stare vărsată prin cisterne, rezervoare sau alte
containere
similare, care fac parte integrantă din mijlocul de transport auto, pot
fi
livrate unui singur utilizator final, situaţie în care se aplică
prevederile
pct. 90 cu privire la locul de livrare directă. Aceste prevederi pot fi
aplicate şi în cazul transportului de produse energetice în
stare vărsată
efectuat prin alte containere, cu condiţia ca deplasarea produselor să
se
realizeze către un singur utilizator final.
(6)
Atunci când produsele energetice utilizate de operatorul economic
care deţine
autorizaţie de utilizator final provin din achiziţii intracomunitare
proprii,
acesta trebuie să deţină şi calitatea de destinatar înregistrat.
(7)
Autorizaţiile de utilizator final se eliberează de autoritatea vamală
teritorială, la cererea scrisă a operatorilor economici.
(8)
Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de utilizator final se
întocmeşte conform
modelului prevăzut în anexa nr. 33. Cererea, însoţită de
documentele prevăzute
expres în aceasta, se depune la autoritatea vamală teritorială.
(9) În
termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii, autoritatea
vamală
teritorială eliberează autorizaţia de utilizator final, dacă sunt
îndeplinite
următoarele condiţii:
a) au
fost prezentate documentele prevăzute în cerere;
b)
administratorul solicitantului nu are înscrise date în
cazierul judiciar;
c)
solicitantul deţine utilajele, terenurile şi clădirile sub orice formă
legală;
d)
solicitantul a utilizat produsele energetice achiziţionate anterior
în scopul
pentru care a obţinut autorizaţie de utilizator final.
(10)
Autoritatea vamală teritorială atribuie şi înscrie pe autorizaţia
de utilizator
final un cod de utilizator, modelul autorizaţiei fiind prevăzut
în anexa nr.
34.
(11)
După emiterea autorizaţiei de utilizator final, o copie a acestei
autorizaţii
va fi transmisă, la cerere, operatorului economic furnizor al
produselor
energetice în regim de exceptare de accize.
(12)
Deplasarea produselor energetice de la antrepozitul fiscal la
utilizatorul
final va fi însoţită de un exemplar pe suport hârtie al
documentului
administrativ electronic prevăzut la pct. 91.
(13)
Atunci când produsele energetice sunt achiziţionate de
utilizatorul final prin
operaţiuni proprii de import, deplasarea acestor produse de la biroul
vamal de
intrare în teritoriul comunitar va fi însoţită de
documentul administrativ
unic.
(14)
Deplasarea produselor energetice de la un destinatar înregistrat
către
utilizatorul final, atunci când nu se aplică prevederile aferente
locului de
livrare directă, va fi însoţită de un document comercial care va
conţine
aceleaşi informaţii ca exemplarul pe suport hârtie al
documentului
administrativ electronic, al cărui model este prezentat în anexa
nr. 40.1, mai
puţin codul de referinţă administrativ unic. Documentul comercial va fi
certificat atât de autoritatea vamală teritorială în raza
căreia îşi desfăşoară
activitatea destinatarul înregistrat, cât şi de autoritatea
vamală teritorială
în raza căreia îşi desfăşoară activitatea utilizatorul
final.
(15) La
primirea produselor energetice, utilizatorul final autorizat trebuie să
înştiinţeze
autoritatea vamală teritorială şi să păstreze produsele în locul
de recepţie
maximum 48 de ore pentru o posibilă verificare din partea acestei
autorităţi.
(16)
Eliberarea autorizaţiei de utilizator final este condiţionată de
prezentarea de
către operatorul economic solicitant a dovezii privind constituirea
unei
garanţii în favoarea autorităţii fiscale teritoriale, al cărei
cuantum se va
stabili după cum urmează:
a)
pentru produsele energetice prevăzute la art. 20616 alin. (3) şi,
respectiv, în
anexa nr. 1 la titlul VII din Codul fiscal, garanţia va reprezenta o
sumă
echivalentă cu 50% din valoarea accizelor aferente cantităţii de
produse
aprobate;
b)
pentru produsele energetice prevăzute la art. 20616 alin. (2), altele
decât
cele menţionate la alin. (3) al aceluiaşi articol, din Codul fiscal,
garanţia
va reprezenta o sumă echivalentă cu 50% din valoarea calculată pe baza
accizei
aferente motorinei, aplicată asupra cantităţii de produse aprobate.
(17)
Garanţia stabilită în conformitate cu prevederile alin. (16) se
reduce după cum
urmează:
a) cu
50%, în cazul în care operatorul economic şi-a desfăşurat
activitatea cu
produse energetice în ultimii 2 ani consecutivi, în
calitate de utilizator
final, fără încălcarea legislaţiei fiscale aplicabile acestora,
şi a respectat,
în ultimii 2 ani, destinaţia utilizării produselor energetice
în scopurile
înscrise în autorizaţiile de utilizator final anterioare;
b) cu
75%, în cazul în care operatorul economic şi-a desfăşurat
activitatea cu
produse energetice în ultimii 3 ani consecutivi, în
calitate de utilizator
final, fără încălcarea legislaţiei fiscale aplicabile acestora,
şi a respectat,
în ultimii 3 ani, destinaţia utilizării produselor energetice
în scopurile
înscrise în autorizaţiile de utilizator final anterioare;
c) cu
100%, în cazul în care operatorul economic şi-a desfăşurat
activitatea cu
produse energetice în ultimii 4 ani consecutivi, în
calitate de utilizator
final, fără încălcarea legislaţiei fiscale aplicabile acestora,
şi a respectat,
în ultimii 4 ani, destinaţia utilizării produselor energetice
în scopurile
înscrise în autorizaţiile de utilizator final anterioare.
(18)
Garanţia poate fi sub formă de depozit în numerar şi/sau de
garanţii personale,
cu respectarea prevederilor pct. 108.
(19)
Garanţia poate fi deblocată, total sau parţial, la solicitarea
operatorului
economic, cu viza autorităţii fiscale teritoriale, pe măsură ce
operatorul
economic face dovada utilizării produselor în scopul pentru care
acestea au
fost achiziţionate.
(20)
Garanţia poate fi executată atunci când se constată că
produsele
achiziţionate în regim de exceptare de la plata accizelor au fost
folosite în
alt scop decât cel pentru care se acordă exceptarea şi acciza
aferentă acestor
produse nu a fost plătită.
(21)
Autorizaţia de utilizator final are o valabilitate de un an de la data
emiterii. Cantitatea de produse energetice înscrisă într-o
autorizaţie de
utilizator final poate fi suplimentată în situaţii bine
justificate, în cadrul
aceleiaşi perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(22)
Operatorii economici care deţin autorizaţii de utilizator final au
obligaţia de
a transmite autorităţii vamale teritoriale emitente a autorizaţiei,
lunar, până
la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face
raportarea,
o situaţie privind achiziţia şi utilizarea produselor energetice, care
va
cuprinde informaţii cu privire la furnizorul de produse energetice,
cantitatea
de produse energetice achiziţionată, cantitatea
utilizată/comercializată,
stocul de produse energetice la sfârşitul lunii de raportare,
cantitatea de
produse finite realizate, cantitatea de produse finite expediate şi
destinatarul produselor, potrivit modelului prevăzut în anexa nr.
35.
Neprezentarea situaţiei în termenul prevăzut atrage aplicarea de
sancţiuni
contravenţionale potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
(23)
Autoritatea vamală teritorială revocă autorizaţia de utilizator final
în
următoarele situaţii:
a)
operatorul economic a comis fapte repetate ce constituie contravenţii
la
regimul produselor accizabile, potrivit Codului de procedură fiscală;
b)
operatorul economic nu a justificat destinaţia cantităţii de produse
energetice
achiziţionate, în cazul destinatarului înregistrat care
efectuează livrări de
produse energetice către utilizatori finali;
c)
operatorul economic a utilizat produsul energetic achiziţionat altfel
decât în
scopul pentru care a obţinut autorizaţie de utilizator final.
(24)
Decizia de revocare a autorizaţiei de utilizator final se comunică
deţinătorului şi produce efecte de la data comunicării sau de la o altă
dată
cuprinsă în aceasta.
(25)
Autoritatea vamală teritorială anulează autorizaţia de utilizator final
atunci
când i-au fost oferite la autorizare informaţii inexacte sau
incomplete în
legătură cu scopul pentru care operatorul economic a solicitat
autorizaţia de
utilizator final.
(26)
Decizia de anulare a autorizaţiei de utilizator final se comunică
deţinătorului
şi produce efecte începând de la data emiterii autorizaţiei.
(27)
Operatorul economic poate contesta decizia de revocare sau de anulare a
autorizaţiei de utilizator final, potrivit legislaţiei în vigoare.
(28) O
nouă autorizaţie de utilizator final va putea fi obţinută după 12 luni
de la
data revocării sau anulării autorizaţiei.
(29)
Stocurile de produse energetice înregistrate la data revocării
sau anulării
autorizaţiei de utilizator final pot fi valorificate sub supravegherea
autorităţii vamale teritoriale.
(30)
Autorităţile vamale teritoriale vor ţine o evidenţă a operatorilor
economici
prevăzuţi la alin. (1) prin înscrierea acestora în registre
speciale. De
asemenea, vor asigura publicarea pe pagina web a autorităţii vamale a
listei
cuprinzând aceşti operatori economici, listă care va fi
actualizată lunar până
la data de 15 a fiecărei luni.
(31)
Pentru situaţia prevăzută la art. 20620 alin. (1) pct. 2
lit. d) din
Codul fiscal, în înţelesul prezentelor norme metodologice,
prin costul unui
produs se înţelege suma tuturor achiziţiilor de bunuri şi
servicii la care se
adaugă cheltuielile de personal şi consumul de capital fix la nivelul
unei
activităţi, aşa cum este definită la pct. 51.4 al cap. I.
Acest cost
este calculat ca un cost mediu pe unitate.
(32) În
înţelesul prezentelor norme metodologice, prin costul energiei
electrice se
înţelege valoarea reală de cumpărare a energiei electrice sau
costul de
producţie al energiei electrice, dacă este produsă în
întreprindere.
(33) În
sensul art. 20620 alin. (1) pct. 2 lit. b) din Codul fiscal, cu titlu
de
exemplu, se consideră utilizare duală a produselor energetice:
a)
cărbunele, cocsul şi gazul natural utilizate ca reductant chimic
în procesul de
producţie a fierului, zincului şi a altor metale neferoase;
b)
cocsul utilizat în furnalele cu arc electric pentru a regla
activitatea
oxigenului în procesul de topire a oţelului;
c)
cărbunele şi cocsul utilizate în procesul de recarburare a
fierului şi
oţelului;
d)
gazul utilizat pentru a menţine sau a creşte conţinutul de carbon al
metalelor
în timpul tratamentelor termice;
e)
gazul natural utilizat drept reductant în sistemele pentru
controlul emisiilor;
f)
cocsul utilizat ca o sursă de dioxid de carbon în procesul de
producţie a
carbonatului de sodiu;
g)
acetilena utilizată prin ardere pentru tăierea/lipirea metalelor.
(34) În
înţelesul prezentelor norme metodologice, prin procese
metalurgice se înţelege
procesele clasificate în nomenclatura CAEN sub codul DJ 27
«Produse ale
industriei metalurgice», în conformitate cu Regulamentul
(CEE) nr. 3.037/90 al
Consiliului din 9 octombrie 1990 privind clasificarea statistică a
activităţilor economice în Comunitatea Europeană, cu modificările
şi
completările ulterioare.
(35) În
înţelesul prezentelor norme metodologice, prin procese
mineralogice se înţelege
procesele clasificate în nomenclatura CAEN sub codul DI 26
«Fabricarea altor
produse din minerale nemetalice», în conformitate cu
Regulamentul (CEE) nr.
3.037/90 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare.
(36)
Pentru produsele energetice reprezentând cărbune, cocs, gaz
natural sau pentru
energia electrică, prevăzute la art. 20616 alin. (3) şi,
respectiv,
la art. 20619 alin. (1) din Codul fiscal, utilizate în
scopurile
exceptate de la plata accizelor, operatorii economici utilizatori
notifică
acest fapt autorităţii vamale teritoriale. După notificare, operatorul
economic
utilizator va transmite furnizorului de astfel de produse o copie a
notificării
cu numărul de înregistrare la autoritatea vamală teritorială.
Transmiterea
notificării nu este necesară atunci când produsele respective
provin din
achiziţii intracomunitare proprii sau din operaţiuni proprii de import.
(37)
Notificarea prevăzută la alin. (36) va cuprinde informaţii detaliate
privind
activitatea desfăşurată de operatorul economic utilizator şi costul
produsului
final, după caz.
(38)
Nerespectarea prevederilor alin. (36) şi (37) atrage plata accizelor
calculate
pe baza cotei accizei prevăzute pentru cărbune, cocs, gaz natural sau
energie
electrică utilizate în scop comercial.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori