![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 74 k; Imprimare: 5 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VII - Accize şi alte taxe speciale.
CAP. I1 - Regimul accizelor armonizate.
(Art.
20658) Scutiri pentru alcool etilic şi alte produse
alcoolice.
ART. 20658
- (1) Sunt scutite de la plata
accizelor alcoolul etilic şi alte produse alcoolice prevăzute la art.
2062
lit. a), atunci când sunt:
a) complet denaturate, conform prescripţiilor
legale;
b) denaturate şi utilizate pentru producerea
de produse care nu sunt destinate consumului uman;
c) utilizate pentru producerea oţetului cu
codul NC 2209;
d) utilizate pentru producerea de
medicamente;
e) utilizate pentru producerea de arome
alimentare destinate preparării de alimente sau băuturi nealcoolice ce
au o
concentraţie ce nu depăşeşte 1,2% în volum;
f) utilizate în scop medical în spitale şi
farmacii;
g) utilizate direct sau ca element al
produselor semifabricate pentru producerea de alimente cu ori fără
cremă, cu
condiţia ca în fiecare caz concentraţia de alcool să nu
depăşească 8,5 litri de
alcool pur la 100 kg de produs ce intră în compoziţia ciocolatei
şi 5 litri de
alcool pur la 100 kg de produs ce intră în compoziţia altor
produse;
h) utilizate în procese de fabricaţie, cu
condiţia ca produsul finit să nu conţină alcool;
Notă: Până la data de 5
septembrie 2011 - O:G. nr. 30/ 2011 - lit. h) a avut forma: utilizate
în
procedee de fabricaţie, cu condiţia ca produsul finit să nu conţină
alcool.
i) utilizate ca eşantioane pentru analiză sau
ca teste necesare pentru producţie ori în scopuri ştiinţifice.
(2) Modalitatea şi
condiţiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1), precum şi
produsele
utilizate pentru denaturarea alcoolului vor fi reglementate prin
normele
metodologice.
Norme
metodologice:
111.
(1)
Alcoolul etilic se consideră a fi complet denaturat atunci când
denaturarea se
face cu denaturanţii notificaţi de către fiecare stat membru la Comisia
Europeană şi acceptaţi de către aceasta şi celelalte state membre.
(2)
În cazul
României, produsele admise a fi utilizate pentru denaturarea
completă a
alcoolului, la un hectolitru de alcool pur, sunt:
a) 1
gram de
benzoat de denatoniu (nr. CAS 3734-33-6) (chimic pur);
b) 2
litri de
metiletilcetonă (butanonă) (nr. CAS 78-93-3) (chimic pură); şi
c) 0,2
grame de
albastru de metilen (nr. CAS 61-73-4; C.I. 52015) (chimic pur).
(3)
În cazul
alcoolului etilic destinat a fi utilizat pe teritoriul României
pentru
fabricarea de produse ce nu sunt destinate consumului uman, substanţele
admise
pentru denaturarea acestuia sunt cel puţin una dintre următoarele:
a)
pentru
industria cosmetică:
1.
dietilftalat 0,1% în vol. (litri) (nr. CAS 84-66-2) (chimic
pur);
2.
ulei de mentă 0,15% în vol. (litri);
3.
ulei de lavandă 0,15% în vol. (litri);
4.
benzoat de benzil 5,00% în vol. (litri) (nr. CAS 120-51-4)
(chimic pur);
5.
izopropanol 2,00% în vol. (litri) (nr. CAS 67-63-0) (chimic
pur);
6.
1,2 propandiol 2,00% în vol. (litri) (nr. CAS 57-55-6)
(chimic pur);
7.
terţbutanol 80 grame (nr. CAS 75-65-0) (chimic pur);
8.
benzoat de denatoniu 1 gram (nr. CAS 3734-33-6) (chimic pur).
b)
pentru alte
industrii:
1.
alcooli superiori 3 kg;
2.
violet de metil 1,0 g (nr. CAS 8004-87-3; C.I. 42535) (chimic
pur);
3.
monoetilenglicol 0,35 g (nr. CAS 107-21-1) (chimic pur);
4.
salicilat de etil/metil 0,06 g (nr. CAS 118-61-6/ nr. CAS
119-36-8) (chimic pur);
5.
albastru de metilen 0,35 g (nr. CAS 61-73-4; C.I. 52015)
(chimic pur);
6.
terţbutanol 80 g (nr. CAS 75-65-0) (chimic pur);
7.
etil terţbutil eter 2 litri (nr. CAS 637-92-3) (chimic pur);
8.
izopropanol 2 litri (nr. CAS 67-63-0) (chimic pur).
(31)
Cantităţile/ Volumele
de substanţe prevăzute la alin. (2) şi (3) sunt exprimate în
substanţă cu
puritate 100 % şi trebuie să se
regăsească în produsul finit după omogenizare, la finalul
operaţiunii de
denaturare.
(32)
Cantităţile/
Volumele de substanţă prevăzute la alin. (2) şi (3) pot fi depăşite cu
maximum
10 %.
(4) Pentru denaturarea alcoolului
etilic destinat industriei cosmetice nu se vor putea utiliza formula de
denaturare care să cuprindă doar uleiul de lavandă şi uleiul de mentă
şi
formula de denaturare care să cuprindă doar uleiul de mentă şi 1,2
propandiol,
iar pentru alcoolul etilic destinat altor industrii nu se va putea
utiliza
formula de denaturare care să cuprindă doar albastrul de metilen şi
violetul de
metil.
(5)
Operatorii
economici utilizatori de alcool complet denaturat sau parţial
denaturat, care,
din motive sanitare, tehnice sau comerciale, nu pot folosi alcoolul
denaturat
cu substanţele prevăzute la alin. (2) şi (3), pot solicita avizul
laboratorului
vamal pentru utilizarea de către antrepozitele fiscale din
România a
substanţelor pe care ei le propun. Solicitarea va trebui să cuprindă
motivele
pentru care este necesară aprobarea acelui denaturant specific şi
descrierea
componentelor de bază ale denaturantului propus, precum şi declaraţia
pe propria
răspundere a faptului că celelalte componente ale produsului în
care se va
utiliza alcoolul denaturat nu intră în reacţie cu substanţele
propuse ca
denaturanţi, astfel încât să anuleze denaturarea. Acest
aviz este eliberat
numai pe baza analizelor de laborator efectuate mostrelor de alcool
etilic
denaturat cu substanţele respective prezentate de producătorii în
cauză. Avizul
va sta la baza -documentaţiei necesare eliberării autorizaţiei de
utilizator
final.
(6)
Operatorii
economici utilizatori de alcool parţial denaturat, care au primit
avizul
laboratorului vamal pentru utilizarea unei substanţe de denaturare a
alcoolului
etilic, alta decât cele prevăzute la alin. (3), pot efectua
achiziţii de alcool
etilic astfel denaturat şi de la antrepozite fiscale din alte state
membre.
(7)
În înţelesul
prezentelor norme metodologice, prin consum uman se înţelege
consum uman
alimentar.
(8)
Denaturarea
alcoolului etilic se realizează numai în antrepozite fiscale de
producţie
alcool etilic - materie primă -, autorizate pentru această operaţiune,
sub
supravegherea autorităţii vamale teritoriale.
(9)
Este permisă
denaturarea numai a alcoolului etilic realizat în respectivul
antrepozit fiscal
de producţie de alcool etilic – materie primă.
(10)
În vederea
obţinerii soluţiilor de spălat sau de curăţire este permisă denaturarea
numai a
alcoolului tehnic rezultat exclusiv ca produs secundar din procesul de
obţinere
a alcoolului etilic rafinat şi care datorită compoziţiei sale nu poate
fi
utilizat în industria alimentară.
(11)
Este interzisă
realizarea în interiorul antrepozitelor fiscale a produselor care
nu sunt
destinate consumului uman, cu excepţia alcoolului sanitar.
(12)
Operaţiunea de
denaturare a alcoolului se poate realiza astfel:
a) fie
prin
adăugarea succesivă a substanţelor denaturate admise în
cantitatea de alcool ce
urmează a fi denaturată;
b) fie
prin
adăugarea în cantitatea de alcool ce urmează a fi denaturată a
unui amestec
realizat în prealabil din substanţele denaturante admise.
(121) Antrepozitarul
autorizat din România are responsabilitatea pentru respectarea
procedurii de denaturare
şi pentru omogenizarea substanţelor prevăzute la alin. (2) şi (3)
în masa de
produs finit, pentru produsele realizate în antrepozitul fiscal
pe care îl deţine.
În cazul achiziţiilor intracomunitare şi al importurilor,
responsabilitatea
omogenizării substanţelor prevăzute la alin. (2) şi (3) în masa
de produs finit
revine persoanei juridice care desfăşoară astfel de operaţiuni şi care
poate fi
antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau operatorul
economic,
după caz.
(13)
Denaturarea
alcoolului se realizează potrivit următoarei proceduri:
a) cu
cel puţin 5
zile lucrătoare înainte de a efectua operaţiunea de denaturare,
antrepozitul
fiscal solicită, în scris, pentru aceasta, acordul autorităţii
vamale
teritoriale;
b)
în cererea de
solicitare a acordului, antrepozitarul autorizat trebuie să menţioneze
cantitatea de alcool ce urmează a fi denaturată, denaturantul ce
urmează a fi
utilizat, procedura de denaturare, data şi ora operaţiunii de
denaturare,
destinaţia alcoolului denaturat justificată prin comenzile primite din
partea
utilizatorilor;
c)
în funcţie de
rezultatele verificării datelor cuprinse în documentaţia depusă,
autoritatea
vamală teritorială decide asupra acceptării operaţiunii de denaturare
şi
desemnează reprezentantul său care va supraveghea efectuarea acestei
operaţiuni. În situaţia în care datele cuprinse în
documentaţia prezentată nu
corespunde realităţii, autoritatea vamală teritorială respinge
solicitarea de
efectuare a operaţiunii de denaturare;
d)
operaţiunea de
denaturare se consemnează într-un registru special, care se
păstrează în
antrepozitul fiscal, în care se vor înscrie: data
efectuării operaţiunii,
cantitatea denaturată, substanţele şi cantităţile utilizate pentru
denaturare,
precum şi numele şi semnătura reprezentantului autorităţii vamale.
(14)
Antrepozitarul
autorizat pentru producţie de alcool etilic - materie primă - poate
livra
alcool etilic denaturat către operatori economici, alţii decât
utilizatorii
finali, numai dacă alcoolul este îmbuteliat în butelii
destinate
comercializării cu amănuntul.
(15)
Deplasarea
intracomunitară a alcoolului complet denaturat va fi însoţită de
documentul de
însoţire prevăzut la pct. 102.
(16)
În cazul
prevăzut la art. 20658 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal,
este
scutit de la plata accizelor numai alcoolul etilic utilizat pentru
producţia de
medicamente, aşa cum sunt definite în directivele 2001/82/CE şi
2001/83/CE.
(17)
În sensul art.
20658 alin. (1) din Codul fiscal, prin procese de fabricaţie
se
înţelege totalitatea procedeelor folosite pentru transformarea
materiilor prime
şi a semifabricatelor în produse finite, cu condiţia ca produsele
finite să nu
conţină alcool.
(18)
În toate
situaţiile prevăzute la art. 20658 alin. (1) din Codul
fiscal,
scutirea de la plata accizelor se acordă numai utilizatorului, cu
condiţia ca
aprovizionarea să fie efectuată direct de la un antrepozit fiscal.
(19)
Atunci când
utilizatorul face achiziţii intracomunitare de alcool etilic în
vederea
utilizării în scopurile prevăzute la art. 20658 alin.
(1) lit. b) - i)
din Codul fiscal, trebuie să deţină şi calitatea de destinatar
înregistrat.
(20)
În cazul
alcoolului etilic importat dintr-o ţară terţă în vederea
utilizării în scopurile
prevăzute la art. 20658 alin. (1) lit. b)-i) din Codul fiscal,
importatorul
trebuie să fie şi utilizatorul materiei prime.
(21)
Scutirea se
acordă direct:
a)
în situaţiile
prevăzute la art. 20658 alin. (1) lit. d) şi f) din Codul
fiscal;
b)
în situaţiile
prevăzute la art. 20658 alin. (1) lit. a), b), c) şi e) din
Codul
fiscal, pentru antrepozitarii autorizaţi care funcţionează în
sistem integrat.
Prin sistem integrat se înţelege utilizarea alcoolului etilic şi
a altor
produse alcoolice de către antrepozitar, pentru realizarea de produse
finite
destinate a fi consumate ca atare, fără a mai fi supuse vreunei
modificări.
(22)
În toate
situaţiile de scutire directă, scutirea se acordă pe baza autorizaţiei
de
utilizator final.
(23)
Autorizaţia de
utilizator final se eliberează la cererea scrisă a beneficiarului.
(24)
Cererea pentru
obţinerea autorizaţiei de utilizator final se întocmeşte conform
modelului
prevăzut în anexa nr. 33. Cererea, însoţită de documentele
prevăzute expres în
aceasta, se depune la autoritatea vamală teritorială.
(25)
Autoritatea
vamală teritorială aprobă eliberarea autorizaţiei de utilizator final
dacă sunt
îndeplinite următoarele condiţii:
a) au
fost
prezentate documentele prevăzute în cerere;
b)
administratorul solicitantului nu are înscrise date în
cazierul judiciar;
c)
solicitantul
deţine utilajele, terenurile şi clădirile sub orice formă legală;
d)
solicitantul a
utilizat alcoolul etilic şi produsele alcoolice achiziţionate anterior
în
scopul pentru care a obţinut autorizaţie de utilizator final.
(26)
Autoritatea
vamală teritorială atribuie şi înscrie pe autorizaţia de
utilizator final un
cod de utilizator.
(27)
Modelul
autorizaţiei de utilizator final este prezentat în anexa nr. 34.
(28)
Autorizaţiile
de utilizator final se emit în două exemplare, cu următoarele
destinaţii:
a)
primul
exemplar se păstrează de către utilizatorul final. Câte o copie a
acestui
exemplar va fi transmisă şi păstrată de către antrepozitul fiscal
furnizor al
produselor accizabile în regim de scutire;
b) al
doilea
exemplar se păstrează de către autoritatea vamală teritorială emitentă.
(29)
Autorizaţia de
utilizator final are o valabilitate de un an de la data emiterii.
Cantitatea de
produse accizabile înscrisă într-o autorizaţie de
utilizator final poate fi
suplimentată în situaţii bine justificate, în cadrul
aceleiaşi perioade de
valabilitate a autorizaţiei.
(30)
Operatorii
economici care deţin autorizaţii de utilizator final au obligaţia de a
transmite autorităţii vamale teritoriale emitente a autorizaţiei,
lunar, până
la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face
raportarea,
o situaţie privind achiziţia şi utilizarea alcoolului etilic şi a
produselor
alcoolice, care va cuprinde informaţii, după caz, cu privire la:
furnizorul de
alcool etilic şi/sau de produse alcoolice, cantitatea de produse
achiziţionată,
cantitatea utilizată, stocul de alcool etilic şi/sau de produse
alcoolice la
sfârşitul lunii de raportare şi cantitatea de produse finite
realizate,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 35. Neprezentarea
situaţiei în
termenul prevăzut atrage aplicarea de sancţiuni contravenţionale
potrivit
prevederilor Codului de procedură fiscală.
(31)
Autoritatea
vamală teritorială revocă autorizaţia de utilizator final în
următoarele
situaţii:
a)
operatorul
economic a comis fapte repetate ce constituie contravenţii la regimul
produselor accizabile, potrivit Codului de procedură fiscală;
b)
operatorul
economic nu a justificat legal destinaţia cantităţii de alcool etilic
şi/sau de
produse alcoolice achiziţionate;
c)
operatorul
economic a utilizat alcoolul etilic şi/sau produsele alcoolice
achiziţionate
altfel decât în scopul pentru care a obţinut autorizaţie de
utilizator final.
(32)
Decizia de
revocare a autorizaţiei de utilizator final se comunică deţinătorului
şi
produce efecte de la data comunicării sau de la o altă dată cuprinsă
în
aceasta.
(33)
Autoritatea
vamală teritorială anulează autorizaţia de utilizator final atunci
când i-au
fost oferite la autorizare informaţii inexacte sau incomplete în
legătură cu
scopul pentru care operatorul economic a solicitat autorizaţia de
utilizator
final.
(34)
Decizia de
anulare a autorizaţiei de utilizator final se comunică deţinătorului şi
produce
efecte începând de la data emiterii autorizaţiei.
(35)
Operatorul
economic poate contesta decizia de revocare, de anulare sau de
suspendare a
autorizaţiei de utilizator final, potrivit legislaţiei în vigoare.
(36)
Contestarea
deciziei de revocare sau de anulare a autorizaţiei de utilizator final,
nu
suspendă efectele juridice ale acestei decizii pe perioada soluţionării
contestaţiei în procedură administrativă.
(37) O
nouă
autorizaţie de utilizator final va putea fi obţinută după 12 luni de la
data
revocării sau anulării autorizaţiei.
(38)
Stocurile de
alcool etilic şi/sau de produse alcoolice înregistrate la data
revocării sau
anulării autorizaţiei de utilizator final pot fi valorificate sub
supravegherea
autorităţii vamale teritoriale.
(39)
Autorităţile
vamale teritoriale vor ţine o evidenţă a operatorilor economici care au
obţinut
autorizaţii de utilizatori finali prin înscrierea acestora
în registre
speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe pagina de web a
autorităţii
vamale a listei cuprinzând aceşti operatori economici, listă care
va fi
actualizată lunar până la data de 15 a fiecărei luni.
(40)
În toate
situaţiile de scutire directă, livrarea produselor se face la preţuri
fără
accize, iar deplasarea acestora este obligatoriu însoţită de
exemplarul tipărit
al documentului administrativ electronic, prevăzut la pct. 91.
(41) La
sosirea
produsului la operatorul economic utilizator, acesta trebuie să
înainteze în
sistemul informatizat raportul de primire, potrivit procedurii de la
pct. 93,
şi are obligaţia deţinerii produselor maximum 48 de ore pentru un
posibil
control din partea autorităţii vamale teritoriale.
(42)
În situaţia în
care nu se respectă prevederile alin. (40) şi (41), operaţiunea
respectivă se
consideră eliberare pentru consum şi după expirarea termenului de 5
zile acciza
devine exigibilă.
(43)
În situaţiile
prevăzute la art. 20658 alin. (1) lit. b), c), e), g), h) şi
i) din
Codul fiscal, scutirea se acordă indirect. Livrarea produselor se face
la
preţuri cu accize, urmând ca operatorii economici utilizatori să
solicite restituirea accizelor.
(44)
Pentru
restituirea accizelor, utilizatorii vor depune lunar, până la
data de 25
inclusiv a lunii următoare celei pentru care se solicită restituirea,
la
autoritatea fiscală teritorială, cererea de restituire de accize,
însoţită de:
a)
copia facturii
de achiziţie a alcoolului etilic şi/sau a produsului alcoolic, în
care acciza
să fie evidenţiată distinct;
b)
dovada plăţii
accizelor către furnizor, constând în documentul de plată
confirmat de banca la
care utilizatorul are contul deschis;
c)
dovada
cantităţii utilizate în scopul pentru care se acordă scutirea,
constând într-o
situaţie centralizatoare a cantităţilor efectiv utilizate şi a
documentelor
aferente.
(45)
Modelul
cererii de restituire de accize va fi aprobat prin ordin al ministrului
finanţelor publice.
(46)
Depozitele
farmaceutice achiziţionează alcoolul etilic la preţuri cu accize şi
îl livrează
către spitale şi farmacii la preţuri fără accize în baza
autorizaţiilor de
utilizator final deţinute de acestea din urmă. În aceste
condiţii, preţul de
vânzare al alcoolului etilic va fi stabilit de către depozitul
farmaceutic pe
baza preţului de achiziţie al acestui produs care nu are inclusă
acciza, astfel
încât spitalele şi farmaciile să beneficieze de facilitatea
prevăzută la art.
20658 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
(47)
În situaţia
prevăzută la alin. (46) depozitele farmaceutice vor păstra o copie a
autorizaţiei de utilizator final al beneficiarului scutirii.
(48)
Pentru
cantităţile de alcool etilic livrate la preţuri fără accize spitalelor
şi farmaciilor,
depozitele farmaceutice pot solicita compensarea/restituirea accizelor.
În
acest sens, depozitele farmaceutice vor depune la autoritatea fiscală
teritorială cererea de restituire de accize, însoţită de:
a)
copia facturii
de achiziţie a alcoolului etilic, în care acciza să fie
evidenţiată distinct;
b)
dovada plăţii
accizelor către furnizor, constând în documentul de plată
confirmat de banca la
care utilizatorul are contul deschis;
c)
dovada
cantităţii de alcool etilic livrată spitalelor şi farmaciilor la
preţuri fără
accize, constând într-o situaţie centralizatoare a
documentelor aferente
cantităţilor efectiv livrate.
(49) În situaţiile prevăzute la alin.
(44) şi (48), autoritatea fiscală teritorială va transmite cererea şi
documentaţia depuse de către utilizatori sau depozitele farmaceutice
autorităţii vamale teritoriale, care în urma analizei va decide
asupra dreptului
de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere,
în totalitate
sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire. În
cazul admiterii
cererii, autoritatea vamală stabileşte cuantumul accizei de restituit.
(50) Autoritatea vamală teritorială va
transmite decizia prevăzută la alin. (49) autorităţii fiscale
teritoriale.
(51)
În cazul în
care decizia este de admitere în totalitate sau în parte,
autoritatea fiscală
teritorială procedează la restituirea accizelor în condiţiile
art. 117 din
Codul de procedură fiscală.
(52)
Denaturarea
alcoolului etilic pentru obţinerea alcoolului sanitar poate fi
realizată numai
în antrepozitul fiscal de producţie în care se obţine
alcoolul etilic - materie
primă.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori