![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,14 M; Imprimare: 9 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VII - Accize şi alte taxe speciale.
CAP. I1 - Regimul accizelor armonizate.
(Art.
20660) Scutiri pentru produse energetice şi energie
electrică.
ART. 20660
- (1) Sunt scutite de la plata
accizelor:
a) produsele energetice livrate în vederea
utilizării drept combustibil pentru aviaţie, alta decât aviaţia
turistică în
scop privat. Prin aviaţie turistică în scop privat se
înţelege utilizarea unei
aeronave de către proprietarul său ori de către persoana fizică sau
juridică ce
o deţine cu titlu de închiriere sau cu un alt titlu, în
alte scopuri decât cele
comerciale şi, în special, altele decât transportul de
persoane ori de mărfuri
sau prestări de servicii cu titlu oneros ori pentru nevoile
autorităţilor
publice;
b) produsele energetice livrate în vederea
utilizării drept combustibil pentru navigaţia în apele comunitare
şi pentru
navigaţia pe căile navigabile interioare, inclusiv pentru pescuit,
altele decât
pentru navigaţia ambarcaţiunilor de agrement private. De asemenea, este
scutită
de la plata accizelor şi electricitatea produsă la bordul navelor. Prin
ambarcaţiune de agrement privată se înţelege orice ambarcaţiune
utilizată de
către proprietarul său ori de către persoana fizică sau juridică ce o
deţine cu
titlu de închiriere ori cu un alt titlu, în alte scopuri
decât cele comerciale
şi, în special, altele decât transportul de persoane sau de
mărfuri ori
prestări de servicii cu titlu oneros sau pentru nevoile autorităţilor
publice;
c) produsele energetice şi energia electrică
utilizate pentru producţia de energie electrică, precum şi energia
electrică
utilizată pentru menţinerea capacităţii de a produce energie electrică;
d) produsele energetice şi energia electrică
utilizate pentru producţia combinată de energie electrică şi energie
termică;
e) produsele energetice - gazul natural,
cărbunele şi combustibilii solizi - folosite de gospodării şi/sau de
organizaţii de caritate;
f) combustibilii pentru motor utilizaţi în
domeniul producţiei, dezvoltării, testării şi mentenanţei aeronavelor
şi
vapoarelor;
g) combustibilii pentru motor utilizaţi
pentru operaţiunile de dragare în cursurile de apă navigabile şi
în porturi;
h) produsele energetice injectate în furnale
sau în alte agregate industriale în scop de reducere
chimică, ca aditiv la
cocsul utilizat drept combustibil principal;
i) produsele energetice care intră în România
dintr-o ţară terţă, conţinute în rezervorul standard al unui
autovehicul cu
motor, destinate utilizării drept combustibil pentru acel autovehicul,
precum
şi în containere speciale şi destinate utilizării pentru
operarea, în timpul
transportului, a sistemelor ce echipează acele containere;
j) orice produs energetic care este scos de
la rezerva de stat sau rezerva de mobilizare, fiind acordat gratuit
în scop de
ajutor umanitar;
k) orice produs energetic utilizat drept
combustibil pentru încălzire de către spitale, sanatorii, aziluri
de bătrâni,
orfelinate şi de alte instituţii de asistenţă socială, instituţii de
învăţământ
şi lăcaşuri de cult;
l) produsele energetice, dacă astfel de
produse sunt obţinute din unul sau mai multe dintre produsele următoare:
- produse cuprinse în codurile NC de la
1507 la 1518 inclusiv;
- produse cuprinse în codurile NC 3824 90
55 şi de la 3824 90 80 la 3824 90 99 inclusiv, pentru componentele lor
produse
din biomase;
- produse cuprinse în codurile NC 2207 20
00 şi 2905 11 00, care nu sunt de origine sintetică;
- produse obţinute din biomase, inclusiv
produse cuprinse în codurile NC 4401 şi 4402;
m) energia electrică produsă din surse
regenerabile de energie;
n) energia electrică obţinută de acumulatori
electrici, grupurile electrogene mobile, instalaţiile electrice
amplasate pe
vehicule de orice fel, sursele staţionare de energie electrică în
curent
continuu, instalaţiile energetice amplasate în marea teritorială
care nu sunt
racordate la reţeaua electrică şi sursele electrice cu o putere activă
instalată
sub 250 kW;
o) produsele cuprinse în codul NC 2705,
utilizate pentru încălzire.
(2) Modalitatea şi
condiţiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) vor fi
reglementate
prin normele metodologice.
(3) Abrogat.
Notă: Până la data de 5 septembrie 2011 - O.G. nr. 30/
2011 -
când a fost abrogat, alin. (3) a avut forma: Produsele energetice
care conţin
unul sau mai multe dintre produsele enumerate la alin. (1) lit. l)
beneficiază
de un nivel redus al accizelor, potrivit prevederilor din normele
metodologice.
Notă: Art. 20660 a fost introdus
începând cu data de
13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – cu aplicabilitate de la data
de 1
aprilie 2010.
Norme
metodologice:
113.
113.1. În
situaţiile prevăzute la art. 20660 alin. (1) lit. a) şi b) din Codul
fiscal,
scutirea se acordă după cum urmează:
113.1.1.
(1) În situaţia prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. a)
din Codul
fiscal, scutirea se acordă direct, cu condiţia ca aprovizionarea cu
produse
energetice să se efectueze numai de la un antrepozit fiscal.
(2)
Livrarea produselor energetice destinate utilizării drept combustibil
pentru
aeronave se poate efectua la preţuri fără accize către:
a)
operatorii economici care deţin certificate de autorizare pentru
aprovizionarea
aeronavelor cu produse energetice, eliberate de autoritatea competentă
în
domeniul aeronautic;
b)
persoana care deţine certificat de autorizare ca operator aerian.
(3)
Certificatele prevăzute la alin. (2) se eliberează de Autoritatea
Aeronautică
Civilă Română.
(4)
Intră sub incidenţa prevederilor alin. (2) şi livrările de produse
energetice
destinate a fi utilizate drept combustibil de către aeronavele
înregistrate în
alte state, care efectuează zboruri, altele decât cele turistice
în scop
privat, fără a fi necesară prezentarea certificatelor eliberate de
autorităţile
aeronautice civile din statele respective.
(5)
Operatorii economici prevăzuţi la alin. (2) lit. a) care dispun de
spaţii de
depozitare şi efectuează operaţiuni de alimentare cu combustibil a
aeronavelor
trebuie să se autorizeze ca antrepozite fiscale de depozitare.
(6)
Pentru operatorii economici care deţin certificate de autorizare ca
agenţi de
handling combustibili, autorizaţia de antrepozit fiscal se emite pentru
locurile şi produsele specificate în anexa la certificatul de
autorizare emis
de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
(7)
Scutirea de plata accizelor se aplică direct şi în cazul
operatorilor economici
prevăzuţi la alin. (2) lit. a) care nu dispun de spaţii de depozitare
şi
efectuează operaţiuni de alimentare cu combustibil a aeronavelor, cu
condiţia
ca deplasarea produselor energetice să se realizeze direct de la
antrepozitul
fiscal către beneficiarul scutirii.
(8)
Deplasarea produselor energetice destinate utilizării drept combustibil
pentru
aeronave, în cazul aeronavelor aflate pe alte aeroporturi
decât cele situate în
apropierea antrepozitului fiscal care asigură alimentarea aeronavelor,
trebuie
să fie însoţită de exemplarul tipărit al documentului
administrativ electronic.
La rubrica «Destinatar» se vor înscrie tot datele
expeditorului, iar în rubrica
«Locul livrării» se va înscrie adresa aeroportului
în cauză. După sosirea
produselor la destinaţie, expeditorul va întocmi raportul de
primire în maximum
5 zile lucrătoare de la încheierea deplasării produselor,
utilizând sistemul
informatizat.
(9)
Zilnic, antrepozitele fiscale de producţie sau de depozitare, altele
decât cele
prevăzute la alin. (5), vor înscrie toate cantităţile de
combustibil livrate cu
destinaţia utilizării exclusive pentru aeronave în jurnale
speciale întocmite
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 52.1.
(10)
Jurnalele menţionate la alin. (9) se vor întocmi pentru fiecare
lună
calendaristică în baza documentelor de evidenţă operativă şi vor
fi transmise
on-line, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei de
raportare,
autorităţii vamale teritoriale, potrivit procedurii stabilite prin
ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(11)
Operatorii economici prevăzuţi la alin. (5) vor înregistra zilnic
toate
cantităţile intrate şi ieşite în jurnalele privind
achiziţiile/livrările de
combustibil destinat utilizării exclusiv pentru aviaţie,
întocmite potrivit
modelului prevăzut în anexa nr. 53.1.
(12)
Jurnalele menţionate la alin. (11) se vor întocmi pentru fiecare
lună
calendaristică în baza documentelor de evidenţă operativă şi vor
fi transmise on-line,
până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei de raportare,
autorităţii
vamale teritoriale, potrivit procedurii stabilite prin ordin al
preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(13)
Intră sub incidenţa prevederilor alin. (1) şi instituţiile de stat care
implică
apărarea, ordinea publică, sănătatea publică, siguranţa şi securitatea
naţională, care, datorită specificului activităţii lor, nu deţin
certificate
eliberate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
(14) În
cazul deplasării produselor energetice destinate utilizării drept
combustibil
pentru aviaţie, realizată de antrepozitul fiscal care alimentează
efectiv
aeronavele, aceasta va fi însoţită de avizul de însoţire.
Dovada care stă la
baza acordării scutirii o reprezintă certificatul de livrare semnat de
comandantul aeronavei sau de reprezentantul companiei aeriene a cărei
aeronavă
a fost alimentată. Certificatul de livrare se întocmeşte de
antrepozitul fiscal
care a efectuat alimentarea aeronavei, iar în cazul în care
factura privind
alimentarea aeronavei se întocmeşte în numele altui
antrepozit fiscal, un
exemplar al certificatului de livrare va fi transmis şi acelui
antrepozit
fiscal. Antrepozitul fiscal în numele căruia se emit facturile
către aeronave
va întocmi jurnalul prevăzut în anexa nr. 52.1.
Antrepozitul fiscal care face
alimentarea aeronavei va întocmi jurnalul prevăzut în anexa
nr. 53.1.
(15) În
cazul în care combustibilul pentru aviaţie este facturat de un
antrepozit
fiscal de produse energetice către un intermediar care administrează
contracte
cu companii aeriene şi care emite, la rândul lui, facturi către
acestea, după
alimentarea aeronavelor în aceleaşi condiţii cu cele prevăzute la
alin. (14),
fără a avea loc un transfer fizic al produsului de la antrepozitul
fiscal către
intermediar, deplasarea combustibilului pentru aviaţie de la
antrepozitul
fiscal de depozitare către aeronave va fi însoţită de avizul de
însoţire.
Dovada care stă la baza acordării scutirii pentru cantitatea cu care a
fost
alimentată aeronava o reprezintă certificatul de livrare semnat de
comandantul
aeronavei sau de reprezentantul companiei aeriene a cărei aeronavă a
fost
alimentată. Certificatul de livrare se întocmeşte de către
antrepozitul fiscal
care a efectuat alimentarea aeronavei. Primul antrepozit fiscal va
întocmi
jurnalul prevăzut în anexa nr. 52.1. Antrepozitul fiscal care
face alimentarea
aeronavei va întocmi jurnalul prevăzut în anexa nr. 53.1.
113.1.2.
(1) În situaţia prevăzută la art. 20660 alin.
(1) lit.
b) din Codul fiscal, scutirea se acordă direct, cu condiţia ca
aprovizionarea
produselor energetice să se efectueze de la un antrepozit fiscal sau de
la un
operator economic care deţine autorizaţie ca distribuitor de
combustibil pentru
navigaţie, denumit în continuare distribuitor.
(2) Se
pot aproviziona cu produse energetice destinate exclusiv utilizării
drept
combustibil pentru navigaţia în apele comunitare şi pentru
navigaţia pe căile
navigabile interioare, inclusiv pentru pescuit, la preţuri fără accize,
persoanele care deţin certificat de autorizare pentru navigaţie. Prin
certificat de autorizare pentru navigaţie se înţelege orice
document care
atestă că nava este luată în evidenţa Autorităţii Navale
Române, în cazul
navelor româneşti, ori a altei autorităţi competente din alte
state, în cazul
navelor înregistrate în acele state.
(3)
Intră sub incidenţa prevederilor alin. (2) şi instituţiile de stat care
implică
apărarea, ordinea publică, sănătatea publică, siguranţa şi securitatea
naţională,
care, datorită specificului activităţii lor, nu deţin certificate
eliberate de
Autoritatea Navală Română pentru navele din dotare.
(4)
Deplasarea produselor energetice destinate utilizării drept combustibil
pentru
nave, în cazul navelor aflate în alte porturi decât
cele situate în apropierea
antrepozitului fiscal care asigură alimentarea navelor, trebuie să fie
însoţită
de exemplarul tipărit al documentului administrativ electronic. La
rubrica
«Destinatar» se vor înscrie tot datele expeditorului,
iar în rubrica «Locul
livrării» se va înscrie adresa portului în cauză.
După sosirea produselor la
destinaţie, expeditorul va întocmi raportul de primire în
maximum 5 zile
lucrătoare de la încheierea deplasării produselor,
utilizând sistemul
informatizat.
(5) În
cazul deplasării produselor energetice destinate utilizării drept
combustibil
pentru navigaţie, realizată de antrepozitul fiscal care alimentează
efectiv
navele, aceasta va fi însoţită de avizul de însoţire sau de
factură. Dovada
care stă la baza acordării scutirii o reprezintă documentul de livrare
semnat
de comandantul navei sau de reprezentantul companiei de care aparţine
nava.
(6)
Zilnic, antrepozitele fiscale de producţie sau de depozitare vor
înscrie toate
cantităţile de combustibil livrate cu destinaţia utilizării exclusive
pentru
nave în jurnale speciale întocmite potrivit modelului
prevăzut în anexa nr.
52.2.
(7)
Jurnalele menţionate la alin. (6) se vor întocmi pentru fiecare
lună
calendaristică în baza documentelor de evidenţă operativă şi vor
fi transmise
on-line, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei de
raportare,
autorităţii vamale teritoriale, potrivit procedurii stabilite prin
ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(8) În
vederea aprovizionării navelor de către distribuitori, aceştia trebuie
să
deţină autorizaţie de utilizator final.
(9)
Autorizaţia de utilizator final se eliberează de autoritatea vamală
teritorială, la cererea scrisă a operatorului economic.
(10)
Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de utilizator final se
întocmeşte conform
modelului prevăzut în anexa nr. 33. Cererea, însoţită de
documentele prevăzute
expres în aceasta, se depune la autoritatea vamală teritorială.
(11)
Autoritatea vamală teritorială aprobă eliberarea autorizaţiei de
utilizator
final dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) au
fost prezentate documentele prevăzute în cerere;
b)
administratorul solicitantului nu are înscrise date în
cazierul judiciar;
c)
solicitantul deţine spaţii de depozitare sub orice formă legală;
d) nu
înregistrează obligaţii fiscale restante la bugetul general
consolidat.
(12)
Autoritatea vamală teritorială atribuie şi înscrie pe autorizaţia
de utilizator
final un cod de utilizator.
(13)
Modelul autorizaţiei de utilizator final este prezentat în anexa
nr. 34.
(14)
Autorizaţiile de utilizator final se emit în două exemplare, cu
următoarele
destinaţii:
a)
primul exemplar se păstrează de către distribuitor;
b) al
doilea exemplar se păstrează de către autoritatea vamală teritorială
emitentă.
(15)
Autorizaţia de utilizator final are o valabilitate de un an de la data
emiterii. Cantitatea de produse accizabile înscrisă într-o
autorizaţie de
utilizator final poate fi suplimentată în situaţii bine
justificate, în cadrul
aceleiaşi perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(16)
Distribuitorii vor înregistra zilnic toate cantităţile intrate şi
ieşite în
jurnalele privind achiziţiile/livrările de combustibil destinat
utilizării
exclusiv pentru navigaţie, întocmite potrivit modelului prevăzut
în anexa nr.
53.2.
(17)
Jurnalele menţionate la alin. (16) se vor întocmi pentru fiecare
lună
calendaristică în baza documentelor de evidenţă operativă şi vor
fi transmise
on-line, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei de
raportare,
autorităţii vamale teritoriale, potrivit procedurii stabilite prin
ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(18)
Produsele energetice destinate aprovizionării navelor de către
distribuitori
trebuie să provină de la un antrepozit fiscal, din operaţiuni proprii
de import
sau din achiziţii intracomunitare proprii. Atunci când produsele
energetice
provin din achiziţii intracomunitare, distribuitorul trebuie să se
autorizeze
ca destinatar înregistrat.
(19) În
cazul în care produsele energetice se achiziţionează de
distribuitor de la un
antrepozit fiscal, achiziţia produselor se face la preţuri cu accize.
(20)
Distribuitorul efectuează aprovizionarea navelor la preţuri fără
accize. În
această situaţie preţul de vânzare al produsului energetic va fi
stabilit de
către distribuitor pe baza preţului de achiziţie al produsului care nu
are
inclusă acciza.
(21)
Deplasarea la nave a produselor energetice destinate utilizării drept
combustibil
pentru nave, realizată de distribuitor, va fi însoţită de avizul
de însoţire
sau de factură. Dovada care stă la baza acordării scutirii o reprezintă
documentul de livrare semnat de comandantul navei sau de reprezentantul
companiei de care aparţine nava.
(22)
Pentru cantităţile de produse energetice livrate la preţuri fără accize
navelor, distribuitorul poate solicita compensarea/restituirea
accizelor,
potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală. În acest
sens,
distribuitorul depune la autoritatea fiscală teritorială cererea de
restituire
de accize, însoţită de:
a)
copia autorizaţiei de utilizator final;
b)
copia facturilor de achiziţie;
c)
dovada plăţii accizelor;
d) un
exemplar pe suport hârtie al jurnalului prevăzut la alin. (16)
aferent lunii
calendaristice în care sunt înscrise cantităţile pentru
care se solicită
restituirea accizei;
e)
copii de pe documentele de livrare.
(23)
Autorităţile vamale teritoriale vor ţine o evidenţă a operatorilor
economici
care au obţinut autorizaţii de utilizator final prin înscrierea
acestora în
registre speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe pagina web a
autorităţii vamale a listei cuprinzând aceşti operatori
economici, listă care
va fi actualizată lunar până la data de 15 a fiecărei luni.
(24)
Modelul cererii de restituire de accize va fi aprobat prin ordin al
ministrului
finanţelor publice.
(25) În
cazul scutirii directe aplicate aprovizionării navelor cu produse
energetice,
aceste produse vor circula marcate potrivit prevederilor pct. 113.10.
În cazul
distribuitorului, autorizaţia de utilizator final atestă şi dreptul de
marcare
a produselor.
(26)
Distribuitorii care deţin autorizaţie de utilizator final nu au
obligaţia
obţinerii atestatului de înregistrare pentru comercializarea
produselor energetice.
(27)
Potrivit prevederilor
113.2.
(1) În situaţiile prevăzute la art. 20660 alin. (1) lit.
c), d) şi
h) din Codul fiscal, scutirea se acordă direct, cu condiţia ca energia
electrică să provină de la operatori economici autorizaţi de
Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), iar
produsele energetice
să fie aprovizionate direct de la un antrepozit fiscal, de la un
destinatar
înregistrat, de la un importator, din operaţiuni proprii de
import, de la
companii de extracţie a cărbunelui sau alţi operatori economici care
comercializează acest produs ori de la un distribuitor autorizat,
în cazul
gazului natural.
(2)
Pentru aplicarea scutirii, titularii centralelor de producţie de
energie
electrică, ai centralelor combinate de energie electrică şi termică,
precum şi
operatorii economici utilizatori ai produselor energetice prevăzute la
art.
20660 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal vor solicita autorităţii
vamale
teritoriale în raza căreia îşi au sediul autorizaţii de
utilizator final pentru
produse energetice.
(3) Nu
intră sub incidenţa prevederilor alin. (2) energia electrică şi gazul
natural.
(4)
Prevederile alin. (2) se aplică şi în cazul producţiei de energie
electrică sau
producţiei combinate de energie electrică şi termică realizate din
cărbune şi
lignit în sistem de prestări de servicii. În această
situaţie, obligaţia
deţinerii autorizaţiei de utilizator final revine şi beneficiarului
prestării
de servicii.
(5)
Autorizaţia de utilizator final se eliberează la cererea scrisă a
beneficiarului.
(6)
Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de utilizator final se
întocmeşte conform
modelului prevăzut în anexa nr. 33. Cererea, însoţită de
documentele prevăzute
expres în aceasta, se depune la autoritatea vamală teritorială.
(7)
Autoritatea vamală teritorială aprobă eliberarea autorizaţiei de
utilizator
final dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) au
fost prezentate documentele prevăzute în cerere;
b)
administratorul solicitantului nu are înscrise date în
cazierul judiciar;
c)
solicitantul deţine utilajele, terenurile şi clădirile sub orice formă
legală.
Face excepţie de la această condiţie operatorul economic beneficiar al
prestării de servicii;
d)
solicitantul a utilizat produsele energetice în scopul pentru
care a obţinut
anterior autorizaţie de utilizator final.
(8)
Autoritatea vamală teritorială atribuie şi înscrie pe autorizaţia
de utilizator
final un cod de utilizator.
(9)
Modelul autorizaţiei de utilizator final este prezentat în anexa
nr. 34.
(10)
Autorizaţiile de utilizator final se emit în două exemplare, cu
următoarele
destinaţii:
a)
primul exemplar se păstrează de către utilizatorul final. Câte o
copie a acestui
exemplar va fi transmisă şi păstrată de către operatorul economic
furnizor al
produselor energetice în regim de scutire;
b) al
doilea exemplar se păstrează de către autoritatea vamală teritorială
emitentă.
(11)
Autorizaţia de utilizator final are o valabilitate de 3 ani de la data
emiterii. Cantitatea de produse accizabile înscrisă într-o
autorizaţie de
utilizator final poate fi suplimentată în situaţii bine
justificate, în cadrul
aceleiaşi perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(12)
Operatorii economici care deţin autorizaţii de utilizator final au
obligaţia de
a transmite autorităţii vamale teritoriale emitente a autorizaţiei,
lunar, până
la data de 15 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face
raportarea,
o situaţie privind achiziţia şi utilizarea produselor energetice, care
va
cuprinde informaţii, după caz, cu privire la furnizorul de produse
energetice,
cantitatea de produse achiziţionată, cantitatea utilizată, stocul de
produse
energetice la sfârşitul lunii de raportare şi cantitatea de
produse finite
realizate. Neprezentarea situaţiei în termenul prevăzut atrage
aplicarea de
sancţiuni contravenţionale potrivit prevederilor Codului de procedură
fiscală.
(13)
Cantităţile de produse scutite de plata accizelor înscrise
într-o autorizaţie
vor fi estimate pe baza normelor de consum şi a producţiei preconizate
a se
realiza pe o perioadă de 3 ani.
(14)
Autorităţile vamale teritoriale vor ţine o evidenţă a operatorilor
economici
care au obţinut autorizaţii de utilizator final prin înscrierea
acestora în
registre speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe pagina web a
autorităţii vamale a listei cuprinzând aceşti operatori
economici, listă care
va fi actualizată lunar până la data de 15 a fiecărei luni.
(15) În
situaţia în care achiziţionarea produselor energetice se
efectuează de la un
antrepozit fiscal în regim de scutire directă, livrarea
produselor se face la
preţuri fără accize, iar deplasarea acestora este obligatoriu
însoţită de
exemplarul tipărit al documentului administrativ electronic prevăzut la
pct.
91.
(16) La
sosirea produsului, cu excepţia energiei electrice şi a gazului
natural, la
operatorul economic utilizator, acesta trebuie să înainteze
în sistemul
informatizat raportul de primire, potrivit prevederilor art. 20633 din
Codul fiscal,
şi are obligaţia deţinerii produselor maximum 48 de ore pentru un
posibil
control din partea autorităţii vamale teritoriale.
(17) În
situaţia în care nu se respectă prevederile alin. (15) şi (16),
operaţiunea
respectivă se consideră eliberare pentru consum şi după expirarea
termenului de
5 zile acciza devine exigibilă.
(18)
Destinatarii înregistraţi, importatorii sau operatorii economici
prevăzuţi la
alin. (1), care achiziţionează produse energetice în vederea
livrării în regim
de scutire directă către centralele de producţie de energie electrică
sau
producţie combinată de energie electrică şi termică, precum şi către
operatorii
economici prevăzuţi la alin. (4), vor livra produsele către aceşti
beneficiari
la preţuri fără accize şi vor solicita autorităţii fiscale teritoriale
restituirea accizelor aferente cantităţilor livrate cu această
destinaţie care
au fost plătite, după caz, la momentul recepţiei, importului sau al
achiziţiei.
Nu intră sub incidenţa acestor prevederi beneficiarii scutirilor care
utilizează
produse energetice provenite din operaţiuni proprii de import, pentru
care
scutirea se acordă direct, iar deplasarea acestora de la un birou vamal
de
intrare pe teritoriul comunitar este însoţită de un document
administrativ
unic.
(19) În
vederea restituirii accizelor în situaţia prevăzută la alin.
(18), destinatarul
înregistrat, importatorul sau operatorul economic va depune la
autoritatea
fiscală/vamală teritorială la care a efectuat plata o cerere de
restituire de
accize al cărei model va fi aprobat prin ordin al ministrului
finanţelor
publice. Cererea va fi însoţită de copia autorizaţiei de
utilizator final a
centralei beneficiare a scutirii şi de documentul care atestă plata
accizelor
de către destinatarul înregistrat, importator sau operatorul
economic.
(20)
Atunci când, în situaţiile prevăzute la art. 20660 alin.
(1) lit. c) şi d) din
Codul fiscal, centralele de producţie de energie electrică sau
centralele de
producţie combinată de energie electrică şi termică preiau produse
energetice
cu titlu de împrumut de la rezerva de stat în baza unor
acte normative
speciale, preluarea se face în baza autorizaţiei de utilizator
final. Atât
achiziţionarea de produse energetice de la un antrepozit fiscal
autorizat, în
vederea stingerii obligaţiei, cât şi restituirea efectivă a
cantităţilor astfel
preluate se efectuează în regim de scutire de la plata accizelor,
în baza
autorizaţiei de utilizator final.
113.3.
(1) În situaţia prevăzută la art. 20660 alin.
(1) lit.
e) din Codul fiscal, scutirea se acordă direct, cu condiţia ca
produsele să fie
achiziţionate direct de la operatorii economici înregistraţi la
autoritatea
fiscală centrală în calitate de furnizori de produse energetice
ori - în cazul
gazului natural provenit dintr-un stat membru - direct de la un
distribuitor/furnizor
autorizat/licenţiat de autoritatea competentă din acel stat membru.
(2)
Produsele energetice - respectiv gazul natural, cărbunele şi
combustibilii
solizi - sunt scutite de la plata accizelor atunci când sunt
furnizate
consumatorilor casnici, precum şi organizaţiilor de caritate.
(3) În
înţelesul prezentelor norme metodologice, organizaţiile de
caritate sunt
organizaţiile care au înscrise în obiectul de activitate şi
care desfăşoară
efectiv activităţi caritabile cu titlu gratuit în domeniul
sănătăţii, al
protecţiei mamei şi copilului, al protecţiei bătrânilor,
persoanelor cu
handicap, persoanelor care trăiesc în sărăcie sau în cazuri
de calamităţi
naturale.
(4) În
cazul organizaţiilor de caritate, scutirea se acordă în baza
autorizaţiei de
utilizator final emise de autoritatea vamală teritorială, mai puţin
în cazul
gazului natural, pentru care nu este obligatorie deţinerea acestei
autorizaţii.
(5)
Autorizaţiile de utilizator final se eliberează la cererea scrisă a
organizaţiei de caritate, însoţită de:
a)
actul de constituire - în copie şi în original - din care
să rezulte că
organizaţia desfăşoară una dintre activităţile prevăzute la alin. (3);
b)
fundamentarea cantităţilor ce urmează a fi achiziţionate în regim
de scutire de
la plata accizelor, la nivelul unui an calendaristic;
c)
orice informaţie şi documente pe care autoritatea vamală teritorială le
consideră necesare pentru eliberarea autorizaţiilor.
(6)
Autorizaţiile de utilizator final se emit de autoritatea vamală
teritorială şi
au o valabilitate de un an de la data emiterii. Modelul autorizaţiei
este
prevăzut în anexa nr. 34.
(7)
Autorizaţiile de utilizator final se emit în două exemplare, cu
următoarele
destinaţii:
a)
primul exemplar se păstrează de către utilizatorul final. Câte o
copie a
acestui exemplar va fi transmisă şi păstrată de către operatorul
economic
furnizor al produselor accizabile în regim de scutire;
b) al
doilea exemplar se păstrează de către autoritatea vamală teritorială
emitentă.
(8)
Autorităţile vamale teritoriale vor ţine o evidenţă a operatorilor
economici
care au obţinut autorizaţii de utilizator final prin înscrierea
acestora în
registre speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe pagina web a
autorităţii vamale a listei cuprinzând aceşti operatori
economici, listă care
va fi actualizată lunar până la data de 15 a fiecărei luni.
(9)
Anual, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an pentru anul
precedent, fiecare
organizaţie de caritate care deţine autorizaţie de utilizator final
este
obligată să prezinte autorităţii vamale teritoriale emitente a
autorizaţiei o
situaţie centralizatoare privind cantităţile de produse energetice
achiziţionate în decursul unui an calendaristic, cantităţile
utilizate în
scopul desfăşurării activităţilor caritabile şi stocul de produse
energetice
rămas neutilizat, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 35.
Neprezentarea
situaţiei în termenul prevăzut atrage aplicarea de sancţiuni
contravenţionale
potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
113.4.
(1) În situaţiile prevăzute la art. 20660 alin. (1) lit.
f) şi g)
din Codul fiscal, scutirea se acordă indirect, cu condiţia ca
aprovizionarea să
se efectueze de la un antrepozit fiscal sau de la un distribuitor
prevăzut la
pct. 113.1.2.
(2)
Înainte de fiecare achiziţie de combustibil pentru motor în
regim de scutire,
utilizatorul va notifica această operaţiune la autoritatea vamală
teritorială
în raza căreia îşi desfăşoară activitatea, pentru un
posibil control.
Notificarea va cuprinde informaţii cu privire la furnizor, produse şi
cantităţile ce urmează a fi achiziţionate.
(3)
Trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii imediat
următoare
trimestrului, operatorii economici pot solicita compensarea/restituirea
accizelor potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
(4)
Pentru restituirea accizelor, utilizatorii vor depune la autoritatea
fiscală
teritorială cererea de restituire de accize, însoţită de:
a)
copia facturii de achiziţie a combustibilului pentru motor, în
care acciza să
fie evidenţiată distinct;
b)
dovada plăţii accizelor către furnizor, constând în
documentul de plată
confirmat de banca la care utilizatorul are contul deschis;
c)
dovada cantităţii utilizate în scopul pentru care se acordă
scutirea, constând
în copia documentului care atestă realizarea operaţiunilor de
dragare -
certificată de autoritatea competentă în acest sens;
d)
memoriul în care va fi descrisă operaţiunea pentru care a fost
necesar consumul
de combustibil pentru motor şi în care se vor menţiona: perioada
de desfăşurare
a operaţiunii, numărul orelor de funcţionare a motoarelor şi a
instalaţiilor de
dragare şi consumul normat de combustibil pentru motor.
(5)
Modelul cererii de restituire de accize va fi aprobat prin ordin al
ministrului
finanţelor publice.
(6) În
înţelesul prezentelor norme metodologice, combustibilii pentru
motor utilizaţi
în domeniul producţiei, dezvoltării, testării şi mentenanţei
aeronavelor şi
vapoarelor înseamnă inclusiv combustibilii pentru motor utilizaţi
în domeniul
testării şi mentenanţei motoarelor ce echipează aeronavele şi vapoarele.
113.5. În
cazul scutirii prevăzute la art. 20660 alin. (1) lit. i) din Codul
fiscal, în
înţelesul prezentelor norme metodologice:
a)
rezervor standard înseamnă:
- rezervoarele fixate definitiv de
producător pe toate autovehiculele de acelaşi tip ca şi vehiculul
în cauză şi a
căror montare definitivă permite carburantului să fie utilizat direct,
atât
pentru propulsie, cât şi pentru funcţionarea în timpul
transportului, dacă este
cazul, a sistemelor frigorifice şi a altor sisteme. De asemenea, sunt
considerate rezervoare standard rezervoarele de gaz montate pe
autovehicule,
destinate utilizării directe a gazului drept carburant, precum şi
rezervoarele
adaptate altor sisteme cu care poate fi echipat vehiculul;
- rezervoarele fixate definitiv de
producător pe toate containerele de acelaşi tip ca şi containerul
în cauză şi a
căror montare definitivă permite carburantului să fie utilizat direct
pentru
funcţionarea, în timpul transportului, a sistemelor frigorifice
şi a altor
sisteme cu care pot fi echipate containerele speciale;
b)
containere speciale înseamnă orice container echipat cu
dispozitive special
destinate sistemelor frigorifice, de oxigenare, de izolare termică sau
altor
sisteme.
113.6. În
situaţia prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal,
scutirea
se acordă direct, în baza actelor normative emise pentru
gratuităţi în scop de
ajutor umanitar.
113.7.
(1) În situaţia prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. k)
din Codul
fiscal, scutirea se acordă direct atunci când aprovizionarea se
efectuează de
la un antrepozit fiscal. Scutirea se acordă direct şi în cazul
furnizării
gazului natural.
(2)
Scutirea se acordă în baza autorizaţiei de utilizator final emise
de
autoritatea vamală teritorială, mai puţin în cazul gazului
natural, pentru care
nu este obligatorie deţinerea acestei autorizaţii.
(3)
Autorizaţia de utilizator final se eliberează la cererea scrisă a
beneficiarului, însoţită de fundamentarea cantităţilor de produse
energetice ce
urmează a fi achiziţionate în regim de scutire de la plata
accizelor. Cererea
se depune la autoritatea vamală teritorială.
(4)
Autoritatea vamală teritorială atribuie şi înscrie pe autorizaţia
de utilizator
final un cod de utilizator.
(5)
Modelul autorizaţiei de utilizator final este prezentat în anexa
nr. 34.
(6)
Autorizaţiile de utilizator final se emit în două exemplare, cu
următoarele
destinaţii:
a)
primul exemplar se păstrează de către utilizatorul final. Câte o
copie a
acestui exemplar va fi transmisă şi păstrată de către operatorul
economic
furnizor al produselor energetice în regim de scutire;
b) al
doilea exemplar se păstrează de către autoritatea vamală teritorială
emitentă.
(7)
Autorizaţia de utilizator final are o valabilitate de 3 ani de la data
emiterii. Cantitatea de produse accizabile înscrisă într-o
autorizaţie de
utilizator final poate fi suplimentată în situaţii bine
justificate, în cadrul
aceleiaşi perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(8)
Deţinătorii de autorizaţii de utilizator final au obligaţia de a
transmite
autorităţii vamale teritoriale emitente a autorizaţiei, trimestrial,
până la
data de 15 inclusiv a lunii imediat următoare trimestrului pentru care
se face
raportarea, o situaţie privind achiziţia şi utilizarea produselor
energetice,
care va cuprinde informaţii, după caz, cu privire la furnizorul de
produse
energetice, cantitatea de produse achiziţionată, cantitatea utilizată
şi stocul
de produse energetice la sfârşitul perioadei de raportare,
potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 35. Neprezentarea situaţiei în
termenul prevăzut atrage
aplicarea de sancţiuni contravenţionale potrivit prevederilor Codului
de
procedură fiscală.
(9)
Cantităţile de produse scutite de plata accizelor înscrise
într-o autorizaţie
vor fi estimate pe baza datelor determinate în funcţie de
perioada de utilizare
a combustibilului pentru încălzire şi de parametrii tehnici ai
instalaţiilor pe
o durată de 3 ani.
(10)
Autorităţile vamale teritoriale vor ţine o evidenţă a operatorilor
economici
care au obţinut autorizaţii de utilizator final prin înscrierea
acestora în
registre speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe pagina de web
a
autorităţii vamale a listei cuprinzând aceşti operatori
economici, listă care
va fi actualizată lunar până la data de 15 a fiecărei luni.
(11) În
situaţia în care achiziţionarea produselor energetice se
efectuează de la un
antrepozit fiscal în regim de scutire directă, livrarea
produselor se face la
preţuri fără accize, iar deplasarea acestora este obligatoriu
însoţită de
exemplarul tipărit al documentului administrativ electronic prevăzut la
pct.
91.
(12) La
sosirea produsului energetic la utilizator, acesta trebuie să
înainteze în
sistemul informatizat raportul de primire, potrivit prevederilor art.
20633 din
Codul fiscal, şi are obligaţia deţinerii produselor maximum 48 de ore
pentru un
posibil control din partea autorităţii vamale teritoriale.
(13) În
situaţia în care nu se respectă prevederile alin. (11) şi (12),
operaţiunea
respectivă se consideră eliberare pentru consum şi după expirarea
termenului de
5 zile acciza devine exigibilă.
(14) În
înţelesul prezentelor norme metodologice prin lăcaşuri de cult se
înţelege
lăcaşurile aşa cum sunt definite potrivit legislaţiei în domeniul
cultelor.
(15) În
cazul produselor energetice achiziţionate de la importatori sau de la
alţi
operatori economici, scutirea de la plata accizelor se acordă indirect,
prin
restituire.
(16)
Pentru restituirea accizelor, beneficiarul scutirii va depune la
autoritatea
fiscală teritorială cererea de restituire de accize, însoţită de:
a)
copia facturii de achiziţie a produselor energetice;
b)
dovada cantităţii utilizate în scopul pentru care se acordă
scutirea.
(17)
Modelul cererii de restituire de accize va fi aprobat prin ordin al
ministrului
finanţelor publice.
113.8.
(1) În situaţia prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. l)
din Codul
fiscal, atunci când produsele energetice utilizate drept
combustibil pentru
încălzire sunt produse în totalitate din biomase, denumite
în continuare
biocombustibili, scutirea este totală.
(2) În
situaţia prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal,
atunci
când produsele energetice utilizate drept combustibil pentru
motor sunt produse
în totalitate din biomase, denumite în continuare
biocarburanţi, scutirea este
totală.
(3) În
înţelesul prezentelor norme metodologice, prin biomasă se
înţelege fracţiunea
biodegradabilă a produselor, deşeurilor şi reziduurilor provenite din
agricultură - inclusiv substanţe vegetale şi animale -, silvicultură şi
industriile conexe, precum şi fracţiunea biodegradabilă a deşeurilor
industriale şi urbane.
(4) şi (5) Abrogate.
(6)
Amestecul în vrac dintre biocarburanţi şi carburanţii
tradiţionali, în
conformitate cu legislaţia specifică, se poate realiza în regim
suspensiv de
accize numai în antrepozitele fiscale ale antrepozitarilor
autorizaţi pentru
producţia de produse energetice sau în antrepozitele fiscale de
depozitare ale
persoanelor afiliate antrepozitarilor autorizaţi pentru producţia de
produse
energetice.
(7)
Amestecul în vrac dintre biocombustibili şi combustibilii
tradiţionali se poate
realiza în regim suspensiv de accize numai în antrepozitele
fiscale ale
antrepozitarilor autorizaţi pentru producţia de produse energetice sau
în
antrepozitele fiscale de depozitare ale persoanelor afiliate
antrepozitarilor
autorizaţi pentru producţia de produse energetice.
(8) În
situaţiile prevăzute la alin. (6) şi (7), antrepozitarul autorizat
pentru
producţia de produse energetice este operatorul economic care deţine
instalaţii, utilaje şi echipamente pentru rafinarea ţiteiului şi
prelucrarea
fracţiilor rezultate în vederea obţinerii de produse supuse
accizelor.
(9)
Atunci când staţiile de distribuţie comercializează produse
energetice
utilizate drept carburant, realizate în totalitate din biomasă,
acestea trebuie
să se asigure că sunt respectate condiţiile prevăzute la art. 20620
alin. (2)
lit. c) din Codul fiscal.
113.9.
(1) În situaţia prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. m)
din Codul
fiscal, scutirea de la plata accizelor se acordă cu condiţia ca
operatorii
economici producători de energie electrică să notifice acest fapt la
autoritatea vamală teritorială, iar energia electrică astfel realizată
să fie
furnizată direct unui consumator final. Notificarea va cuprinde
informaţii
detaliate privind activitatea desfăşurată de operatorul economic şi va
fi
însoţită de copia documentelor care atestă autorizarea de către
Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei. După
înregistrarea notificării,
o copie a acestei notificări cu numărul de înregistrare va fi
păstrată de
operatorul economic.
(2) În
înţelesul prezentelor norme metodologice, surse regenerabile de
energie sunt:
eoliană, solară, geotermală, a valurilor, a mareelor, energia hidro-,
biomasă,
gaz de fermentare a deşeurilor, gaz de fermentare a nămolurilor din
instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogaz.
113.10.
(1) Scutirile directe de la plata accizelor pentru motorina şi
kerosenul utilizate drept combustibil pentru motor în situaţiile
prevăzute la
art. 20660 alin. (1) din Codul fiscal se acordă cu condiţia ca aceste
produse
să fie marcate potrivit prevederilor Directivei nr. 95/60/CE a
Consiliului din
27 noiembrie 1995 privind marcarea fiscală a motorinei şi kerosenului,
precum
şi celor din legislaţia naţională specifică în domeniu.
(2)
Marcarea motorinei şi a kerosenului se face în antrepozite
fiscale sau în locurile
deţinute de distribuitorii prevăzuţi la pct. 113.1.2, sub supraveghere
fiscală,
potrivit procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de
Administrare Fiscală.
(3) Nu
intră sub incidenţa marcării produsele energetice destinate utilizării
drept
combustibil pentru aviaţie.
113.11.
(1) În toate situaţiile de acordare a scutirii directe,
autorizaţia
de utilizator final se eliberează la cererea scrisă a beneficiarului.
(2)
Autoritatea vamală teritorială revocă autorizaţia de utilizator final
în
următoarele situaţii:
a)
operatorul economic a comis fapte repetate ce constituie contravenţii
la
regimul produselor accizabile, potrivit Codului de procedură fiscală;
b)
operatorul economic nu a justificat legal destinaţia cantităţii de
produse
energetice achiziţionate;
c)
operatorul economic a utilizat produsul energetic achiziţionat altfel
decât în
scopul pentru care a obţinut autorizaţie de utilizator final.
(3)
Decizia de suspendare sau de revocare a autorizaţiei de utilizator
final se comunică
deţinătorului şi produce efecte de la data comunicării sau de la o altă
dată
cuprinsă în aceasta.
(4)
Autoritatea vamală teritorială anulează autorizaţia de utilizator final
atunci
când i-au fost oferite la autorizare informaţii inexacte sau
incomplete în
legătură cu scopul pentru care operatorul economic a solicitat
autorizaţia de
utilizator final.
(5)
Decizia de anulare a autorizaţiei de utilizator final se comunică
deţinătorului
şi produce efecte începând de la data emiterii autorizaţiei.
(6)
Operatorul economic poate contesta decizia de revocare, de anulare sau
de
suspendare a autorizaţiei de utilizator final, potrivit legislaţiei
în vigoare.
(7) O
nouă autorizaţie de utilizator final va putea fi obţinută după 12 luni
de la
data revocării sau anulării autorizaţiei.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori