![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,24 M; Imprimare: 18 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL II - Impozitul pe profit.
CAP. II - Calculul profitului impozabil.
(1)
Pentru determinarea
profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai
cheltuielile
efectuate în scopul realizării de venituri impozabile, inclusiv
cele
reglementate prin acte normative în vigoare.
Norme
metodologice:
22.
Abrogat.
23.
În sensul art. 21 alin. (1)
din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate în scopul realizării
de venituri
impozabile şi următoarele:
a)
cheltuielile efectuate cu editarea publicaţiilor care sunt
înregistrate
ca retururi în perioada de determinare a profitului impozabil pe
baza
documentelor justificative şi în limita cotelor prevăzute
în contractele de
distribuţie, cu condiţia reflectării în contabilitate a
veniturilor şi
cheltuielilor potrivit reglementărilor contabile;
b)
cheltuielile generate de taxa pe valoarea adăugată ca urmare a
aplicării
proratei, în conformitate cu prevederile titlului
VI «Taxa
pe valoarea
adăugată» din Codul fiscal, precum şi în alte situaţii
când taxa pe valoarea
adăugată este înregistrată pe cheltuieli, în situaţia
în care taxa pe valoarea
adăugată este aferentă unor bunuri sau servicii achiziţionate în
scopul
realizării de venituri impozabile;
c)
cheltuielile reprezentând valoarea creanţelor comerciale
înstrăinate,
potrivit legii.
d)
dobânzile, penalităţile şi daunele-interese, stabilite în
cadrul
contractelor economice încheiate cu persoane
rezidente/nerezidente sunt
cheltuieli deductibile pe măsura înregistrării lor;
e)
pierderile tehnologice care sunt cuprinse în norma de consum
proprie
necesară pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu;
f)
cheltuielile efectuate pentru transportul salariaţilor la şi de la
locul
de muncă.
g)
cheltuielile cu taxa pe valoarea adăugată plătită într-un stat
membru
aferentă unor bunuri sau servicii achiziţionate în scopul
realizării de venituri
impozabile.
h)
cheltuielile privind serviciile care vizează eficientizarea,
optimizarea, restructurarea operaţională şi/sau financiară a
activităţii
contribuabilului.
i)
cheltuielile rezultate din deprecierea titlurilor de participare şi a
obligaţiunilor, înregistrate potrivit reglementărilor contabile
aplicabile;
j)
cheltuielile reprezentând cantităţile de energie electrică
consumate la
nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, în lipsa
acesteia, la nivelul
normei aprobate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul
Energiei, care include şi consumul propriu comercial, pentru
contribuabilii din
domeniul distribuţiei energiei electrice.
k)
cheltuielile înregistrate la scoaterea din gestiune a creanţelor
asupra
clienţilor, determinate de punerea în aplicare a unui plan de
reorganizare
admis şi confirmat printr-o sentinţă judecătorească, în
conformitate cu
prevederile Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu
modificările şi
completările ulterioare.
24.
Abrogat.
(2)
Sunt cheltuieli efectuate în
scopul realizării de venituri şi:
a)
cheltuielile cu achiziţionarea ambalajelor, pe durata de
viaţă stabilită de către contribuabil;
b)
cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protecţia
muncii şi cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de
muncă şi a
bolilor profesionale;
Norme
metodologice:
25.
Intră sub incidenţa acestei prevederi
cheltuielile efectuate în acest scop, în condiţiile
în care specificul
activităţii desfăşurate se încadrează în domeniile pentru
care se impune
respectarea normelor de protecţie a muncii, stabilite conform
legislaţiei în
materie.
c)
cheltuielile reprezentând contribuţiile pentru
asigurarea de accidente de muncă şi boli profesionale, potrivit legii,
şi
cheltuielile cu primele de asigurare pentru asigurarea de riscuri
profesionale;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. c) a avut
forma:
cheltuielile cu primele de asigurare pentru asigurarea de accidente de
muncă,
boli profesionale sau riscuri profesionale;
Norme
metodologice:
26.
Intră sub incidenţa
prevederilor art. 21 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal cheltuielile
reprezentând contribuţiile pentru asigurarea de accidente de
muncă şi boli
profesionale, efectuate potrivit Legii
nr. 346/2002 privind asigurarea
pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi
completările
ulterioare. Cheltuielile cu primele de asigurare pentru riscul
profesional,
efectuate potrivit legislaţiei specifice, sunt deductibile la calculul
profitului impozabil.
d)
cheltuielile de reclamă şi publicitate efectuate în
scopul popularizării firmei, produselor sau serviciilor, în baza
unui contract
scris, precum şi costurile asociate producerii materialelor necesare
pentru
difuzarea mesajelor publicitare. Se includ în categoria
cheltuielilor de
reclamă şi publicitate şi bunurile care se acordă în cadrul unor
campanii
publicitare ca mostre, pentru încercarea produselor şi
demonstraţii la punctele
de vânzare, precum şi alte bunuri şi servicii acordate cu scopul
stimulării
vânzărilor;
e)
cheltuielile de transport şi de cazare în ţară şi în
străinătate, efectuate pentru salariaţi şi administratori, precum şi
pentru
alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 – lit. e) a avut
forma:
cheltuielile de transport şi cazare în ţară şi în
străinătate efectuate de
către salariaţi şi administratori, în cazul în care
contribuabilul realizează
profit în exerciţiul curent şi/sau din anii precedenţi;
Între
data de 1 august 2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/
2007 – lit. e) a avut forma: cheltuielile de transport şi cazare
în ţară şi în
străinătate, efectuate de către salariaţi şi administratori;
Norme
metodologice:
27.
Calitatea de administrator
rezultă din actul constitutiv al contribuabilului sau contractul de
administrare/mandat. În sensul art. 21 alin. (2) lit. e) din
Codul fiscal,
persoanele fizice asimilate salariaţilor cuprind şi:
a)
directorii care îşi desfăşoară activitatea în baza
contractului de
mandat, potrivit legii;
b)
persoanele fizice rezidente şi/sau nerezidente detaşate, potrivit
legii,
în situaţia în care contribuabilul suportă drepturile
legale cuvenite acestora.
28.
Abrogat.
f)
contribuţia la rezerva mutuală de garantare a casei
centrale a cooperativelor de credit;
Norme
metodologice:
29.
Intră sub incidenţa
prevederilor art. 21 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal cotizaţiile
cooperativelor de credit afiliate casei centrale a cooperativelor de
credit
pentru constituirea rezervei mutuale de garantare, în
conformitate cu
reglementările legale.
g)
taxele de înscriere, cotizaţiile şi contribuţiile
obligatorii, reglementate de actele normative în vigoare, precum
şi
contribuţiile pentru fondul destinat negocierii contractului colectiv
de muncă;
Norme
metodologice:
30.
Intră sub incidenţa prevederilor
art. 21 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal cheltuielile cu taxele de
înscriere,
cotizaţiile şi contribuţiile obligatorii, stabilite prin acte
normative, de
practicare a unor profesii cum sunt: expert contabil, contabil
autorizat,
arhitect, medic, auditor financiar, avocat, notar şi altele asemenea.
Contribuţiile pentru fondul destinat negocierii contractului colectiv
de muncă
sunt cele datorate patronatelor, în conformitate cu prevederile
Legii
patronatelor nr. 356/2001.
Notă:
Legea nr. 356 din 10 iulie
2001 a fost abrogată de Legea nr. 62/ 2011 a dialogului social.
h)
cheltuielile pentru formarea şi perfecţionarea
profesională a personalului angajat;
i)
cheltuielile pentru marketing, studiul pieţei,
promovarea pe pieţele existente sau noi, participarea la târguri
şi expoziţii,
la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. i) a avut
forma:
cheltuielile pentru marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe
existente
sau noi, participarea la târguri şi expoziţii, la misiuni de
afaceri, editarea
de materiale informative proprii, în cazul în care
contribuabilul realizează
profit în exerciţiul curent şi/sau din anii precedenţi, precum şi
în situaţia
în care acesta se află înăuntrul perioadei de recuperarea
pierderii fiscale,
conform legii;
Norme
metodologice:
31.
Abrogat.
32.
Abrogat.
j)
cheltuielile de cercetare, precum şi cheltuielile de
dezvoltare care nu îndeplinesc condiţiile de a fi recunoscute ca
imobilizări
necorporale din punct de vedere contabil;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. j) a avut
forma:
cheltuielile de cercetare-dezvoltare;
k)
cheltuielile pentru perfecţionarea managementului, a
sistemelor informatice, introducerea, întreţinerea şi
perfecţionarea sistemelor
de management al calităţii, obţinerea atestării conform cu standardele
de
calitate;
l)
cheltuielile pentru protejarea mediului şi conservarea
resurselor;
m)
taxele de înscriere, cotizaţiile şi contribuţiile
datorate către camerele de comerţ şi industrie, organizaţiile sindicale
şi
organizaţiile patronale;
n)
pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a
creanţelor neîncasate, în următoarele cazuri:
1.
procedura de faliment a debitorilor a fost închisă pe
baza hotărârii judecătoreşti;
2.
debitorul a decedat şi creanţa nu poate fi recuperată de
la moştenitori;
3.
debitorul este dizolvat, în cazul societăţii cu
răspundere limitată cu asociat unic, sau lichidat, fără succesor;
4.
debitorul înregistrează dificultăţi financiare majore care
îi afectează întreg patrimoniul.
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. n) a avut
forma:
pierderile înregistrate, după data de 1 ianuarie 2007, la
scoaterea din
evidenţă a creanţelor neîncasate, ca urmare a închiderii
procedurii de faliment
a debitorilor, pe baza hotărârii judecătoreşti prin care se
atestă această
situaţie.
Norme
metodologice:
321.
Dificultăţile financiare majore care
afectează întregul patrimoniu al debitorului sunt cele care
rezultă din
situaţii excepţionale determinate de calamităţi naturale, epidemii,
epizootii,
accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau
economice,
conjuncturi externe şi în caz de război.
o)
cheltuielile efectuate de operatorii economici cu
evaluarea/reevaluarea activelor fixe corporale care aparţin domeniului
public
al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, primite
în
administrare/concesiune, după caz, cheltuieli efectuate la solicitarea
conducătorului instituţiei titulare a dreptului de proprietate;
Notă:
Lit. o) a fost introdusă
începând cu data de 5 septembrie 2011 – O.G. nr. 30/ 2011.
p)
cheltuielile efectuate de operatorii economici cu
înscrierea în cărţile funciare sau cărţile de publicitate
imobiliară, după caz,
a dreptului de proprietate a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale asupra bunurilor publice primite în
administrare/
concesiune, după caz, cheltuieli efectuate la solicitarea
conducătorului
instituţiei titulare a dreptului de proprietate.
Notă:
Lit. p) a fost introdusă
începând cu data de 5 septembrie 2011 – O.G. nr. 30/ 2011.
r)
cheltuielile înregistrate ca urmare a restituirii
subvenţiilor primite, potrivit legii, de la Guvern, agenţii
guvernamentale şi
alte instituţii naţionale şi internaţionale;
Notă:
Lit. r) a fost introdusă
începând cu data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr. 125/
2011.
s)
cheltuielile cu beneficiile acordate salariaţilor în
instrumente de capitaluri cu decontare în numerar la momentul
acordării
efective a beneficiilor, dacă acestea sunt impozitate conform titlului
III.
Notă:
Lit. s) a fost introdusă
începând cu data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr. 125/
2011.
(3)
Următoarele cheltuieli au
deductibilitate limitată:
a)
cheltuielile de protocol în limita unei cote de 2%
aplicată asupra diferenţei rezultate dintre totalul veniturilor
impozabile şi
totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele
decât
cheltuielile de protocol şi cheltuielile cu impozitul pe profit;
Norme
metodologice:
33.
Baza de calcul la care se
aplică cota de 2% o reprezintă diferenţa dintre totalul veniturilor şi
cheltuielile înregistrate conform reglementărilor contabile, la
care se
efectuează ajustările fiscale. Astfel, din cheltuielile totale se scad
cheltuielile cu impozitul pe profit curent şi amânat,
cheltuielile de protocol,
cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, iar din totalul
veniturilor se
scad veniturile neimpozabile. În cadrul cheltuielilor de
protocol, la calculul
profitului impozabil, se includ şi cheltuielile înregistrate cu
taxa pe
valoarea adăugată colectată potrivit prevederilor titlului
VI din Codul
fiscal,
pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare egală sau mai mare
de 100
lei.
b)
abrogată;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 – lit. b) a avut
forma:
suma cheltuielilor cu indemnizaţia de deplasare acordată salariaţilor
pentru
deplasări în România şi în străinătate, în
limita a de 2,5 ori nivelul legal
stabilit pentru instituţiile publice, în cazul în care
contribuabilul
realizează profit în exerciţiul curent şi/sau din anii
precedenţi. Cheltuielile
de transport, cazare şi indemnizaţia acordată salariaţilor, în
cazul
contribuabilului care realizează pierdere în exerciţiul curent
şi/sau din anii
precedenţi, sunt limitate la nivelul legal stabilit pentru instituţiile
publice;
Între
data de 1 august 2006 şi data de 23 ianuarie 2013 – O.G. nr. 8/ 2013
– când a fost abrogată, lit. b) a avut forma: suma cheltuielilor
cu
indemnizaţia de deplasare acordată salariaţilor pentru deplasări
în România şi
în străinătate, în limita a de 2,5 ori nivelul legal
stabilit pentru
instituţiile publice;
Norme
metodologice:
34.
Abrogat.
c)
cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la 2%,
aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului,
potrivit Legii
nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările
ulterioare.
Intră
sub incidenţa acestei limite, cu prioritate, ajutoarele pentru naştere,
ajutoarele pentru înmormântare, ajutoarele pentru boli
grave sau incurabile şi
protezele, precum şi cheltuielile pentru funcţionarea corespunzătoare a
unor
activităţi ori unităţi aflate în administrarea contribuabililor:
grădiniţe,
creşe, servicii de sănătate acordate în cazul bolilor
profesionale şi al
accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate
sanitară, muzee,
biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamilişti,
pentru
şcolile pe care le au sub patronaj, precum şi alte cheltuieli efectuate
în baza
contractului colectiv de muncă. În cadrul acestei limite, pot fi
deduse şi
cheltuielile reprezentând: tichete de creşă acordate de angajator
în
conformitate cu legislaţia în vigoare, cadouri în bani sau
în natură oferite
copiilor minori şi salariaţilor, cadouri în bani sau în
natură acordate
salariatelor, costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă, inclusiv
transportul pentru salariaţii proprii şi pentru membrii de familie ai
acestora,
ajutoare pentru salariaţii care au suferit pierderi în gospodărie
şi
contribuţia la fondurile de intervenţie ale asociaţiei profesionale a
minerilor, ajutorarea copiilor din şcoli şi centre de plasament;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. c) a avut
forma:
cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la 2%,
aplicată asupra
fondului de salarii realizat. Intră sub incidenţa acestei limite cu
prioritate
ajutoarele pentru naştere, ajutoarele pentru înmormântare,
ajutoarele pentru
boli grave sau incurabile şi protezele, precum şi cheltuielile pentru
funcţionarea corespunzătoare a unor activităţi sau unităţi aflate
în
administrarea contribuabililor: grădiniţe, creşe, servicii de sănătate
acordate
în cazul bolilor profesionale şi ale accidentelor de muncă
până la internarea
într-o unitate sanitară, muzee, biblioteci, cantine, baze
sportive, cluburi,
cămine de nefamilişti, precum şi pentru şcolile pe care le au sub
patronaj. În
cadrul acestei limite pot fi deduse şi cheltuielile reprezentând:
transportul
la şi de la locul de muncă al salariaţilor, cadouri în bani sau
în natură
oferite copiilor minori ai salariaţilor, cadouri în bani sau
în natură acordate
salariatelor, costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă pentru
salariaţii
proprii şi pentru membrii de familie ai acestora, inclusiv transportul,
ajutoare pentru salariaţii care au suferit pierderi în gospodărie
şi
contribuţia la fondurile de intervenţie ale asociaţiei profesionale a
minerilor, ajutorarea copiilor din şcoli şi centre de plasament;
Între
data de 27 august 2004 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006
– lit. c) a avut forma: cheltuielile sociale, în limita unei cote
de până la
2%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului,
potrivit
Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările ulterioare. Intră sub
incidenţa acestei limite cu prioritate ajutoarele pentru naştere,
ajutoarele
pentru înmormântare, ajutoarele pentru boli grave sau
incurabile şi protezele,
precum şi cheltuielile pentru funcţionarea corespunzătoare a unor
activităţi
sau unităţi aflate în administrarea contribuabililor: grădiniţe,
creşe,
servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale şi
ale accidentelor
de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, muzee,
biblioteci,
cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamilişti, precum şi
pentru
şcolile pe care le au sub patronaj. În cadrul acestei limite pot
fi deduse şi
cheltuielile reprezentând: cadouri în bani sau în
natură oferite copiilor
minori ai salariaţilor, cadouri în bani sau în natură
acordate salariatelor,
costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă, inclusiv transportul,
pentru
salariaţii proprii şi pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare
pentru
salariaţii care au suferit pierderi în gospodărie şi contribuţia
la fondurile
de intervenţie ale asociaţiei profesionale a minerilor, ajutorarea
copiilor din
şcoli şi centre de plasament;
Între
data de 1 august 2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/
2009 – lit. c) a avut forma: cheltuielile sociale, în limita unei
cote de până
la 2%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului,
potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi
completările
ulterioare. Intră sub incidenţa acestei limite, cu prioritate,
ajutoarele
pentru naştere, ajutoarele pentru înmormântare, ajutoarele
pentru boli grave
sau incurabile şi protezele, precum şi cheltuielile pentru funcţionarea
corespunzătoare a unor activităţi sau unităţi aflate în
administrarea
contribuabililor; grădiniţe, creşe, servicii de sănătate acordate
în cazul
bolilor profesionale şi al accidentelor de muncă până la
internarea într-o
unitate sanitară, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi,
cămine de
nefamilişti, precum şi pentru şcolile pe care le au sub patronaj.
În cadrul
acestei limite, pot fi deduse şi cheltuielile reprezentând:
tichete de creşă
acordate de angajator în conformitate cu legislaţia în
vigoare, cadouri în bani
sau în natură oferite copiilor minori şi salariaţilor, cadouri
în bani sau în
natură acordate salariatelor, costul prestaţiilor pentru tratament şi
odihnă,
inclusiv transportul, pentru salariaţii proprii şi pentru membrii de
familie ai
acestora, ajutoare pentru salariaţii care au suferit pierderi în
gospodărie şi
contribuţia la fondurile de intervenţie ale asociaţiei profesionale a
minerilor, ajutorarea copiilor din şcoli şi centre de plasament;
Norme
metodologice:
331.
Cheltuielile efectuate în baza
contractului colectiv de muncă, ce intră sub incidenţa prevederilor
art. 21
alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, sunt cheltuielile de natură socială
stabilite în cadrul contractelor colective de muncă la nivel
naţional, de ramură,
grup de unităţi şi unităţi, altele decât cele menţionate în
mod expres în
cadrul art. 21 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal.
d)
perisabilităţile, în limitele stabilite de organele de
specialitate ale administraţiei centrale, împreună cu
instituţiile de
specialitate, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice;
Norme
metodologice:
35. Nu
sunt considerate perisabilităţi
pierderile tehnologice care sunt cuprinse în norma de consum
proprie necesară
pentru fabricarea unui produs sau obţinerea unui serviciu.
e)
cheltuielile reprezentând tichetele de masă acordate de
angajatori, potrivit legii;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. e) a avut
forma:
cheltuielile reprezentând tichetele de masă acordate de
angajatori, în limita
prevederilor legii anuale a bugetului de stat;
f)
Abrogată.
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 1 iunie 2005 – Legea nr. 163/ 2005 – când a fost
abrogată, lit.
f) a avut forma: cheltuielile cu taxele şi cotizaţiile către
organizaţiile
neguvernamentale sau asociaţiile profesionale, în limita
echivalentului în lei
a 2.000 euro anual, altele decât cele prevăzute la alin. (2) lit.
g) şi m);
g)
cheltuielile cu provizioane şi rezerve, în limita
prevăzută la art. 22;
h)
cheltuielile cu dobânda şi diferenţele de curs valutar,
în limita prevăzută la art. 23;
i)
amortizarea, în limita prevăzută la art. 24;
j)
cheltuielile efectuate în numele unui angajat, la
schemele de pensii facultative, în limita unei sume
reprezentând echivalentul
în lei a 400 euro într-un an fiscal, pentru fiecare
participant;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. j) a avut
forma:
cheltuielile efectuate în numele unui angajat, la schemele
facultative de
pensii ocupaţionale, în limita stabilită potrivit legii;
Între
data de 27 august 2004 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006
– lit. j) a avut forma: cheltuielile efectuate în numele unui
angajat, la
schemele facultative de pensii ocupaţionale, în limita unei sume
reprezentând
echivalentul în lei a 200 de euro într-un an fiscal, pentru
fiecare
participant;
Între
data de 1 august 2006 şi data de 16 octombrie 2008 – O.U.G. nr. 127/
2008 – lit. j) a avut forma: cheltuielile efectuate, în numele
unui angajat, la
schemele de pensii facultative, în limita unei sume
reprezentând echivalentul
în lei a 200 euro într-un an fiscal pentru fiecare
participant;
k)
cheltuielile cu primele de asigurare voluntară de
sănătate, în limita unei sume reprezentând echivalentul
în lei a 250 euro
într-un an fiscal, pentru fiecare participant;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. k) a avut
forma:
cheltuielile cu primele de asigurare private de sănătate, în
limita stabilită
potrivit legii;
Între
data de 27 august 2004 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006
– lit. k) a avut forma: cheltuielile cu primele de asigurare private de
sănătate, în limita unei sume reprezentând echivalentul
în lei a 200 de euro
într-un an fiscal, pentru fiecare participant;
Între
data de 1 august 2006 şi data de 16 octombrie 2008 – O.U.G. nr. 127/
2008 – lit. k) a avut forma: cheltuielile cu primele de asigurare
voluntară de
sănătate, în limita unei sume reprezentând echivalentul
în lei a 200 euro
într-un an fiscal pentru fiecare participant;
Norme
metodologice:
351.
Sunt deductibile în limita
unei sume reprezentând echivalentul în lei a 400 de euro,
într-un an fiscal,
pentru fiecare participant, potrivit prevederilor art. 21 alin. (3)
lit. j) din
Codul fiscal, cheltuielile înregistrate de angajator în
numele unui angajat, la
schemele de pensii facultative, potrivit Legii nr. 204/2006 privind
pensiile
facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi cele
reprezentând contribuţii la scheme de pensii facultative
calificate astfel în
conformitate cu legislaţia privind pensiile facultative de către
Autoritatea de
Supraveghere Financiară, efectuate către entităţi autorizate, stabilite
în
state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European.
Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului în
euro este
cursul de schimb leu/euro comunicat de Banca Naţională a României
la data înregistrării
cheltuielilor de către angajator.
352.
Sunt deductibile la
determinarea profitului impozabil, potrivit prevederilor art. 21 alin.
(3) lit.
k) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările
ulterioare, cheltuielile cu primele de asigurare voluntară de sănătate,
efectuate de angajator potrivit Legii privind reforma în domeniul
sănătăţii nr.
95/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Cursul de schimb
utilizat
pentru determinarea echivalentului în euro este cursul de schimb
LEU/EUR
comunicat de Banca Naţională a României la data
înregistrării cheltuielilor.
l)
cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi
repararea locuinţelor de serviciu situate în localitatea unde se
află sediul
social sau unde societatea are sedii secundare, deductibile în
limita
corespunzătoare suprafeţelor construite prevăzute de Legea locuinţei
nr.
114/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, care
se
majorează din punct de vedere fiscal cu 10%;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – lit. l) a
avut
forma: cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi
repararea locuinţelor
de serviciu situate în localitatea unde se află sediul social sau
unde societatea
are sedii secundare, deductibile în limita corespunzătoare
suprafeţelor
construite prevăzute de legea locuinţei, care se majorează din punct de
vedere
fiscal cu 10%. Diferenţa nedeductibilă trebuie recuperată de la
beneficiari,
respectiv chiriaşi/locatari;
Norme
metodologice:
36.
În cazul locuinţei de
serviciu date în folosinţa unui salariat sau administrator,
cheltuielile pentru
funcţionarea, întreţinerea şi repararea acesteia sunt deductibile
în limita
corespunzătoare raportului dintre suprafaţa construită prevăzută de
Legea
locuinţei nr. 114/1996, republicata, cu modificările
ulterioare,
majorată cu
10%, şi totalul suprafeţei construite a locuinţei de serviciu
respective.
m)
cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii
aferente unui sediu aflat în locuinţa proprietate personală a
unei persoane
fizice, folosită şi în scop personal, deductibile în limita
corespunzătoare
suprafeţelor puse la dispoziţia societăţii în baza contractelor
încheiate între
părţi, în acest scop;
Norme
metodologice:
37.
În cazul în care sediul unui
contribuabil se află în locuinţa proprietate a unei persoane
fizice,
cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente
sediului sunt
deductibile în limita determinată pe baza raportului dintre
suprafaţa pusă la
dispoziţie contribuabilului, menţionată în contractul
încheiat între părţi, şi
suprafaţa totală a locuinţei. Contribuabilul va justifica cheltuielile
de funcţionare,
întreţinere şi reparaţii aferente sediului cu documente legale,
cum sunt
contractele încheiate cu furnizorii de utilităţi şi alte
documente.
n)
cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii,
aferente autoturismelor folosite de persoanele cu funcţii de conducere
şi de
administrare ale persoanei juridice, deductibile limitat potrivit alin.
(4)
lit. t) la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu
astfel de
atribuţii.
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 16 aprilie 2009 – O.U.G. nr. 34/ 2009 – lit. n) a avut
forma:
cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente
autoturismelor
folosite de angajaţii cu funcţii de conducere şi de administrare ai
persoanei
juridice, deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent
fiecărei
persoane fizice cu astfel de atribuţii. Pentru a fi deductibile fiscal,
cheltuielile cu parcul de autoturisme trebuie justificate cu documente
legale.
Între
data de 16 aprilie 2009 şi data de 7 iunie 2012 – O.U.G. nr. 24/ 2012
– lit. n) a avut forma: cheltuielile de funcţionare, întreţinere
şi reparaţii,
exclusiv cele privind combustibilul, aferente autoturismelor folosite
de
persoanele cu funcţii de conducere şi de administrare ale persoanei
juridice,
deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei
persoane
cu astfel de atribuţii.
(4)
Următoarele cheltuieli nu
sunt deductibile:
a)
cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul
pe profit datorat, inclusiv cele reprezentând diferenţe din anii
precedenţi sau
din anul curent, precum şi impozitele pe profit sau pe venit plătite
în
străinătate. Sunt nedeductibile şi cheltuielile cu impozitele
nereţinute la
sursă în numele persoanelor fizice şi juridice nerezidente,
pentru veniturile
realizate din România, precum şi cheltuielile cu impozitul pe
profit amânat
înregistrat de către contribuabilii care aplică reglementările
contabile
conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr. 125/ 2011 - lit. a) a
avut
forma: cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit
datorat, inclusiv cele reprezentând diferenţe din anii precedenţi
sau din anul
curent, precum şi impozitele pe profit sau pe venit plătite în
străinătate.
Sunt nedeductibile şi cheltuielile cu impozitele nereţinute la sursă
în numele
persoanelor fizice şi juridice nerezidente, pentru veniturile realizate
din
România;
Norme
metodologice:
38.
Sunt nedeductibile
cheltuielile cu impozitul pe profit, inclusiv cele reprezentând
diferenţe din
anii precedenţi sau din anul curent, precum şi impozitele plătite
în
străinătate. Sunt nedeductibile şi impozitele cu reţinere la sursa
plătite în
numele persoanelor fizice şi juridice nerezidente pentru veniturile
realizate
din România. Cheltuielile cu impozitul pe profit amânat,
înregistrate de
contribuabil, sunt nedeductibile.
b)
dobânzile/majorările de întârziere, amenzile,
confiscările şi penalităţile, datorate către autorităţile
române/străine,
potrivit prevederilor legale;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. b) a avut
forma:
amenzile, confiscările, majorările de întârziere şi
penalităţile de întârziere
datorate către autorităţile române, potrivit prevederilor legale.
Amenzile,
penalităţile sau majorările datorate către autorităţi străine ori
în cadrul
contractelor economice încheiate cu persoane nerezidente în
România şi/sau
autorităţi străine sunt cheltuieli nedeductibile, cu excepţia
majorărilor, al
căror regim este reglementat prin convenţiile de evitare a dublei
impuneri.
Amenzile, majorările de întârziere şi penalităţile de
întârziere, datorate ca
urmare a clauzelor prevăzute în contractele comerciale, altele
decât cele
încheiate cu autorităţile, nu intră sub incidenţa prevederilor
prezentei
litere;
Între
data de 27 august 2004 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/
2009 – lit. b) a avut forma: dobânzile/majorările de
întârziere, amenzile,
confiscările şi penalităţile de întârziere datorate către
autorităţile române,
potrivit prevederilor legale. Amenzile, dobânzile, penalităţile
sau majorările
datorate către autorităţi străine ori în cadrul contractelor
economice
încheiate cu persoane nerezidente şi/sau autorităţi străine sunt
cheltuieli
nedeductibile, cu excepţia majorărilor al căror regim este reglementat
prin
convenţiile de evitare a dublei impuneri.
Între
data de 13 octombrie 2009 şi data de 23 ianuarie 2013 – O.G. nr. 8/
2013 – lit. b) a avut forma: dobânzile/majorările de
întârziere, amenzile,
confiscările şi penalităţile de întârziere datorate către
autorităţile
române/străine, potrivit prevederilor legale;
Norme
metodologice:
39.
Prin autorităţi
române/străine se înţelege totalitatea instituţiilor,
organismelor şi
autorităţilor din România şi din străinătate care urmăresc şi
încasează amenzi,
dobânzi/majorări şi penalităţi de întârziere, execută
confiscări, potrivit
prevederilor legale.
40.
Abrogat.
c)
cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a
activelor corporale constatate lipsă din gestiune ori degradate,
neimputabile,
pentru care nu au fost încheiate contracte de asigurare, precum
şi taxa pe
valoarea adăugată aferentă, dacă aceasta este datorată potrivit
prevederilor
titlului VI.
Nu intră sub incidenţa acestor prevederi stocurile şi
mijloacele
fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamităţi naturale sau a
altor
cauze de forţă majoră, în condiţiile stabilite prin norme;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 – lit. c) a avut
forma:
cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor
corporale
constatate lipsă din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care
nu au fost
încheiate contracte de asigurare, precum şi taxa pe valoarea
adăugată aferentă,
dacă aceasta este datorată potrivit prevederilor titlului
VI;
Norme
metodologice:
41.
Cheltuielile cu bunurile de
natura stocurilor sau a activelor corporale, constatate lipsă din
gestiune sau
degradate şi neimputabile, inclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă,
după
caz, pentru care s-au încheiat contracte de asigurare, nu intră
sub incidenta
prevederilor art. 21 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare.
42.
În sensul prevederilor art.
21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile privind stocurile
şi
mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamităţi
naturale sau
a altor cauze de forţă majoră sunt considerate cheltuieli deductibile
la
calculul profitului impozabil, în măsura în care acestea se
găsesc situate în
zone declarate, potrivit prevederilor legale speciale pentru fiecare
domeniu,
afectate de calamităţi naturale sau de alte cauze de forţă majoră.
Totodată,
sunt considerate deductibile şi cheltuielile privind stocurile şi
mijloacele
fixe amortizabile distruse de epidemii, epizootii, accidente
industriale sau
nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe
şi în
caz de război. Fenomenele sociale sau economice, conjuncturile externe
şi în
caz de război sunt cele prevăzute de Legea privind rezervele de stat
nr.
82/1992, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
d)
cheltuielile cu taxa pe valoarea adăugată aferentă
bunurilor acordate salariaţilor sub forma unor avantaje în
natură, dacă
valoarea acestora nu a fost impozitată prin reţinere la sursă;
e)
cheltuielile făcute în favoarea acţionarilor sau
asociaţilor, altele decât cele generate de plăţi pentru bunurile
livrate sau
serviciile prestate contribuabilului, la preţul de piaţă pentru aceste
bunuri
sau servicii;
Norme
metodologice:
43.
Sunt considerate cheltuieli
făcute în favoarea participanţilor următoarele:
a)
cheltuielile cu amortizarea, întreţinerea şi repararea
mijloacelor de
transport utilizate de către participanţi, în favoarea acestora;
b)
bunurile, mărfurile şi serviciile acordate participanţilor, precum şi
lucrările executate în favoarea acestora;
c)
cheltuielile cu chiria şi întreţinerea spaţiilor puse la
dispoziţie
acestora;
d)
abrogată;
e)
alte cheltuieli în favoarea acestora.
f)
cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au
la bază un document justificativ, potrivit legii, prin care să se facă
dovada
efectuării operaţiunii sau intrării în gestiune, după caz,
potrivit normelor;
Norme
metodologice:
44.
Înregistrările în evidenţa
contabilă se fac cronologic şi sistematic, pe baza înscrisurilor
ce dobândesc
calitatea de document justificativ care angajează răspunderea
persoanelor care
l-au întocmit, conform reglementărilor contabile în vigoare.
g)
cheltuielile înregistrate de societăţile agricole,
constituite în baza legii, pentru dreptul de folosinţă al
terenului agricol
adus de membrii asociaţi, peste cota de distribuţie din producţia
realizată din
folosinţa acestuia, prevăzută în contractul de societate sau
asociere;
h)
abrogată.
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 16 octombrie 2008 – O.U.G. nr. 127/ 2008 – lit. h) a
avut
forma: cheltuielile determinate de diferenţele nefavorabile de valoare
a
titlurilor de participare la persoanele juridice la care se deţin
participaţii,
precum şi de diferenţele nefavorabile de valoare aferente
obligaţiunilor emise
pe termen lung, cu excepţia celor determinate de
vânzarea-cesionarea acestora;
Între
data de 16 octombrie 2008 şi data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr.
125/ 2011 – când a fost abrogată, lit. h) a avut forma:
cheltuielile
determinate de diferenţele nefavorabile de valoare a titlurilor de
participare
la persoanele juridice la care se deţin participaţii, precum şi de
diferenţele
nefavorabile de valoare aferente obligaţiunilor emise pe termen lung,
cu
excepţia celor determinate de vânzarea-cesionarea acestora.
Excepţia nu se
aplică pentru cheltuielile reprezentând valoarea de
înregistrare a titlurilor
de participare tranzacţionate pe piaţa autorizată şi supravegheată de
Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare, în perioada 1 ianuarie 2009-31
decembrie 2009
inclusiv;
Norme
metodologice:
45. – 47. Abrogate.
i)
cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, cu
excepţia celor prevăzute la art. 20 lit.
c);
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. i) a avut
forma:
cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile prevăzute la art. 20, cu
excepţia celor prevăzute la art. 20 lit. d);
Între
data de 27 august 2004 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/
2007 – lit. i) a avut forma: cheltuielile aferente veniturilor
neimpozabile, cu
excepţia celor prevăzute la art. 20 lit. d);
Norme
metdologice:
471.
Veniturile din dividende primite de la
persoane juridice române sau străine nu au, pentru determinarea
profitului
impozabil, cheltuieli aferente.
j)
cheltuielile cu contribuţiile plătite peste limitele
stabilite sau care nu sunt reglementate prin acte normative;
k)
cheltuielile cu primele de asigurare plătite de
angajator, în numele angajatului, care nu sunt incluse în
veniturile salariale
ale angajatului, conform titlului III;
l)
alte cheltuieli salariale şi/sau asimilate acestora,
care nu sunt impozitate la angajat, cu excepţia prevederilor titlului
III;
m)
cheltuielile cu serviciile de management, consultanţă,
asistenţă sau alte prestări de servicii, pentru care contribuabilii nu
pot
justifica necesitatea prestării acestora în scopul activităţilor
desfăşurate şi
pentru care nu sunt încheiate contracte;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 – lit. m) a avut
forma:
cheltuielile cu serviciile de management, consultanţă, asistenţă sau
alte
prestări de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica
necesitatea
prestării acestora în scopul desfăşurării activităţii proprii şi
pentru care nu
sunt încheiate contracte;
Între
data de 1 august 2006 şi data de 7 septembrie 2006 – Rectificarea nr.
343/ 2006 – lit. m) a avut forma: cheltuielile cu serviciile de
management,
consultanţă, asistenţă sau alte prestări de servicii, pentru care
contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestării acestora,
în scopul
activităţilor desfăşurate şi pentru care nu sunt încheiate
contracte;
Norme
metodologice:
48.
Pentru a deduce cheltuielile
cu serviciile de management, consultanţă, asistenţă sau alte prestări
de
servicii trebuie să se îndeplinească cumulativ următoarele
condiţii:
-
serviciile trebuie să fie efectiv prestate, să fie executate în
baza unui
contract încheiat între părţi sau în baza oricărei
forme contractuale prevăzute
de lege; justificarea prestării efective a serviciilor se efectuează
prin:
situaţii de lucrări, procese-verbale de recepţie, rapoarte de lucru,
studii de
fezabilitate, de piaţă sau orice alte materiale corespunzătoare;
-
contribuabilul trebuie să dovedească necesitatea efectuării
cheltuielilor
prin specificul activităţilor desfăşurate.
Nu
intră sub incidenţa condiţiei privitoare la încheierea
contractelor de
prestări de servicii, prevăzută la art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul
fiscal,
serviciile cu caracter ocazional prestate de persoane fizice autorizate
şi de
persoane juridice, cum sunt: cele de întreţinere şi reparare a
activelor,
serviciile poştale, serviciile de comunicaţii şi de multiplicare,
parcare,
transport şi altele asemenea.
49.
Pentru servicii de
management, consultanţă şi asistenţă tehnică prestate de nerezidenţii
afiliaţi
contribuabilului, la analiza tranzacţiilor pentru determinarea
deductibilităţii
cheltuielilor trebuie să se aibă în vedere şi principiile din
comentariul la
articolul 9 privind impunerea întreprinderilor asociate din
Convenţia-model cu
privire la impozitele pe venit şi impozitele pe capital. Analiza
trebuie să
aibă în vedere:
(i)
părţile implicate;
(ii)
natura serviciilor prestate;
(iii)
elementele de recunoaştere a cheltuielilor şi veniturilor pe baza
documentelor justificative care să ateste prestarea acestor servicii.
n)
cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc
activele contribuabilului, precum şi cele care nu sunt aferente
obiectului de
activitate, cu excepţia celor care privesc bunurile reprezentând
garanţie
bancară pentru creditele utilizate în desfăşurarea activităţii
pentru care este
autorizat contribuabilul sau utilizate în cadrul unor contracte
de închiriere
sau de leasing, potrivit clauzelor contractuale;
o)
pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a
creanţelor incerte sau în litigiu, neîncasate, pentru
partea neacoperită de
provizion, potrivit art. 22,
precum şi pierderile înregistrate la
scoaterea din
evidenţă a creanţelor incerte sau în litigiu, neîncasate,
în alte situaţii
decât cele prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. n). În
această situaţie,
contribuabilii care scot din evidenţă clienţii neîncasaţi sunt
obligaţi să
comunice în scris acestora scoaterea din evidenţă a creanţelor
respective, în
vederea recalculării profitului impozabil la persoana debitoare, după
caz;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. nr. 83/ 2004 – lit. o) a avut
forma:
pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a creanţelor
incerte sau în
litigiu neîncasate, pentru partea neacoperită de provizion,
potrivit art. 22
alin. (1) lit. c). În această situaţie, contribuabilii, care scot
în evidenţă
clienţii neîncasaţi, sunt obligaţi să comunice în scris
acestora scoaterea din
evidenţă a creanţelor respective, în vederea recalculării
profitului impozabil
la persoana debitoare, după caz;
p)
cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat şi cheltuielile
privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care
efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor
Legii nr.
32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările ulterioare,
şi ale Legii
bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi
completările
ulterioare, precum şi cei care acordă burse private, potrivit legii,
scad din
impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minimă
precizată mai jos:
1. 3
la mie din cifra de afaceri;
2.
20% din impozitul pe profit datorat.
În
limitele
respective se încadrează şi cheltuielile de sponsorizare a
bibliotecilor de
drept public, în scopul construcţiei de localuri, al dotărilor,
achiziţiilor de
tehnologie a informaţiei şi de documente specifice, finanţării
programelor de
formare continuă a bibliotecarilor, schimburilor de specialişti, a
burselor de
specializare, a participării la congrese internaţionale;
Notă:
Între data de 1 ianuarie
2004 şi data de 27 august 2004 – O.G. 83/ 2004 – lit. p) a avut forma:
cheltuielile
de sponsorizare şi/sau mecenat efectuate potrivit legii.
Între
data de 27 august 2004 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006
– lit. p) a avut forma: cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat
efectuate
potrivit legii. Contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte
de
mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea şi ale legii
bibliotecilor, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente,
dacă sunt
îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: 1. sunt în
limita a 3 la mie din
cifra de afaceri; 2. nu depăşesc mai mult de 20% din impozitul pe
profit
datorat. În limitele respective se încadrează şi
cheltuielile de sponsorizare a
bibliotecilor de drept public, în scopul construcţiei de
localuri, a dotărilor,
achiziţiilor de tehnologie a informaţiei şi de documente specifice,
finanţării
programelor de formare continuă a bibliotecarilor, schimburilor de
specialişti,
a burselor de specializare, a participării la congrese internaţionale.
Între
data de 1 august 2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 1096/
2009 – lit. p) a avut forma: cheltuielile de sponsorizare şi/sau
mecenat şi
cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii;
contribuabilii
care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit
prevederilor
Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările ulterioare, şi
ale
Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi
completările
ulterioare, precum şi cei care acordă burse private, potrivit legii,
scad din
impozitul pe profit datorat sumele aferente, dacă totalul acestor
cheltuieli
îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: 1. este în
limita a 3 la mie din
cifra de afaceri; 2. nu depăşeşte mai mult de 20% din impozitul pe
profit
datorat. În limitele respective se încadrează şi
cheltuielile de sponsorizare a
bibliotecilor de drept public, în scopul construcţiei de
localuri, al
dotărilor, achiziţiilor de tehnologie a informaţiei şi de documente
specifice,
finanţării programelor de formare continuă a bibliotecarilor,
schimburilor de
specialişti, a burselor de specializare, a participării la congrese
internaţionale;
Norme
metodologice:
491.
Exemplu de calcul privind
scăderea din impozitul pe profit datorat a cheltuielilor
reprezentând
sponsorizarea.
Un
contribuabil plătitor de impozit pe profit încheie un contract de
sponsorizare conform legii privind sponsorizarea, în calitate de
sponsor, în
valoare de 15.000.000 lei. Contractul de sponsorizare se încheie
în data de 2
februarie 2005.
La
calculul profitului impozabil pentru trimestrul I 2005, contribuabilul
prezintă următoarele date financiare:
Venituri
din vânzarea mărfurilor
= 1.000.000.000 lei
Venituri
din prestări de servicii
=
2.000.000 lei
____________________
Total
cifra de afaceri
1.002.000.000 lei
Cheltuieli
privind mărfurile
= 750.000.000
lei
Cheltuieli
cu personalul
=
20.000.000 lei
Alte
cheltuieli de exploatare
= 90.000.000
lei
din
care:
15.000.000
lei sponsorizare
Total
cheltuieli
860.000.000
lei
Calculul
profitului impozabil pentru trimestrul I 2005:
Profitul
impozabil =
1.002.000.000 - 860.000.000 + 15.000.000
= 157.000.000 lei.
Impozitul
pe profit înainte de scăderea cheltuielii cu sponsorizarea:
157.000.000
x 16% = 25.120.000 lei.
Avându-se
în vedere condiţiile de deducere prevăzute la art. 21 alin. (4)
lit. p) din Codul fiscal, prin aplicarea limitelor, valorile sunt:
- 3
la mie din cifra de afaceri reprezintă 3.006.000 lei;
-
20% din impozitul pe profit înainte de deducerea cheltuielilor de
sponsorizare reprezintă 5.024.000 lei.
Suma
de scăzut din impozitul pe profit este 3.006.000 lei.
Pentru
trimestrul I 2005 impozitul pe profit datorat este de:
25.120.000
- 3.006.000 = 22.114.000 lei.
Contribuabilii
care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat,
potrivit Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi
completările ulterioare, şi Legii bibliotecilor nr. 334/2002,
republicată, cu
modificările şi completările ulterioare şi/sau care acordă burse
private, pe
baza de contract, în condiţiile Legii nr. 376/2004 privind
bursele private, cu
modificările ulterioare, scad din impozitul pe profit datorat sumele
aferente,
dacă aceste cheltuieli însumate îndeplinesc cumulativ
condiţiile prevăzute de
art. 21 alin.(4) lit. p) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
cu
modificările şi completările ulterioare.
r)
cheltuielile înregistrate în evidenţa contabilă, care au
la bază un document emis de un contribuabil inactiv al cărui certificat
de
înregistrare fiscală a fost suspendat în baza ordinului
preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
Notă:
Lit. r) a fost introdusă
începând cu data de 24 noiembrie 2004 – Legea nr. 494/ 2004.
s)
cheltuielile cu taxele şi cotizaţiile către
organizaţiile neguvernamentale sau asociaţiile profesionale care au
legătură cu
activitatea desfăşurată de contribuabili şi care depăşesc echivalentul
în lei a
4.000 euro anual, altele decât cele prevăzute la alin. (2) lit.
g) şi m).
Notă:
Între data de 30 martie 2005
– O.U.G. nr. 24/ 2005 – când a fost introdusă, până la data
de 1 iunie 2005 –
Legea nr. 163/ 2005 – când a fost confirmată, lit. s) a avut
forma:
cheltuielile cu taxele şi cotizaţiile către organizaţiile
neguvernamentale sau
asociaţiile profesionale, altele decât cele prevăzute la alin.
(2) lit. g) şi
m).
Între
data de 1 iunie 2005 şi data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
lit. s) a avut forma: cheltuielile cu taxele şi cotizaţiile către
organizaţiile
neguvernamentale sau asociaţiile profesionale, altele decât cele
prevăzute la
alin. (2) lit. g) şi m).
ş)
cheltuielile reprezentând valoarea deprecierilor
mijloacelor fixe, în cazul în care, ca urmare a efectuării
unei reevaluări, se
înregistrează o descreştere a valorii acestora.
Notă:
Lit. ş) a fost introdusă
începând cu data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/
2007.
ş1)
cheltuielile din reevaluarea imobilizărilor necorporale,
în cazul în care, ca urmare a efectuării unei reevaluări de
către
contribuabilii care aplică reglementările contabile conforme cu
Standardele
internaţionale de raportare financiară, se înregistrează o
descreştere a
valorii acestora;
ş2)
cheltuielile din reevaluarea mijloacelor fixe, în cazul
în care, ca urmare a efectuării unei reevaluări de către
contribuabilii care
aplică reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale
de
raportare financiară, se înregistrează o descreştere a valorii
acestora;
ş3)
cheltuielile reprezentând modificarea valorii juste a
investiţiilor imobiliare, în cazul în care, ca urmare a
evaluării ulterioare
utilizând modelul bazat pe valoarea justă de către contribuabilii
care aplică
reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de
raportare
financiară, se înregistrează o descreştere a valorii acestora;
ş4)
cheltuielile reprezentând deprecierea/amortizarea
mijloacelor fixe, înregistrate de către contribuabilii care
aplică
reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de
raportare
financiară, la momentul transferului din categoria activelor
imobilizate
deţinute în vederea vânzării în categoria activelor
imobilizate deţinute pentru
activitatea proprie;
Notă:
Lit. ş1) – ş5)
au fost introduse începând cu data de 30 decembrie 2011 –
O.U.G. nr. 125/ 2011.
ş5)
cheltuielile din evaluarea activelor biologice în cazul
în care, ca urmare a efectuării unei evaluări utilizând
modelul bazat pe
valoarea justă de către contribuabilii care aplică reglementările
contabile
conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, se
înregistrează o descreştere a valorii acestora;
ş6)
cheltuielile cu dobânzile, stabilite în conformitate cu
reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de
raportare
financiară, în cazul în care mijloacele fixe/imobilizările
necorporale/stocurile sunt achiziţionate în baza unor contracte
cu plată
amânată.
Notă:
Lit. ş5), ş6)
au fost introduse începând cu data de 23 ianuarie 2013 –
O.G. nr. 8/ 2013.
t) 50%
din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere
motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii
economice, cu
o masă totală maximă autorizată care să nu depăşească 3.500 kg şi care
să nu
aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând şi scaunul
şoferului, aflate
în proprietatea sau în folosinţa contribuabilului. Aceste
cheltuieli sunt
integral deductibile pentru situaţiile în care vehiculele
respective se înscriu
în oricare dintre următoarele categorii:
1.
vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de
urgenţă, servicii de pază şi protecţie şi servicii de curierat;
2.
vehiculele utilizate de agenţii de vânzări şi de
achiziţii;
3.
vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu
plată, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4.
vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu
plată, inclusiv pentru închirierea către alte persoane sau pentru
instruire de
către şcolile de şoferi;
5.
vehiculele utilizate ca mărfuri în scop comercial.
Cheltuielile
care
intră sub incidenţa acestor prevederi nu includ cheltuielile privind
amortizarea.
Modalitatea
de
aplicare a acestor prevederi se stabileşte prin norme;
Notă:
Lit. t) a fost introdusă
începând cu data de 16 aprilie 2009 – O.U.G. nr. 34/ 2009 –
şi până la data de
30 decembrie 2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010 – a avut forma: în
perioada 1 mai 2009
- 31 decembrie 2010, cheltuielile privind combustibilul pentru
vehiculele
rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul
rutier de
persoane, cu o greutate maximă autorizată care să nu depăşească 3.500
kg şi
care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând şi
scaunul
şoferului, aflate în proprietatea sau în folosinţa
contribuabilului, cu
excepţia situaţiei în care vehiculele se înscriu în
oricare dintre următoarele
categorii: 1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: intervenţie,
reparaţii,
pază şi protecţie, curierat, transport de personal la şi de la locul de
desfăşurare a activităţii, precum şi vehiculele special adaptate pentru
a fi
utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenţi de
vânzări şi
de agenţi de recrutare a forţei de muncă; 2. vehiculele utilizate
pentru
transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3.
vehiculele utilizate pentru închirierea către alte persoane,
inclusiv pentru
desfăşurarea activităţii de instruire în cadrul şcolilor de
şoferi.
Între
data de 30 decembrie 2010 şi data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr.
125/ 2011 – lit. t) a avut forma: în perioada 1 ianuarie 2011-31
decembrie 2011
inclusiv, cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere
motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de
persoane, cu o
greutate maximă autorizată care să nu depăşească 3.500 kg şi care să nu
aibă
mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului,
aflate în
proprietatea sau în folosinţa contribuabilului, cu excepţia
situaţiei în care
vehiculele se înscriu în oricare dintre următoarele
categorii: 1. vehiculele
utilizate exclusiv pentru: intervenţie, reparaţii, pază şi protecţie,
curierat,
transport de personal la şi de la locul de desfăşurare a activităţii,
precum şi
vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de
reportaj,
vehiculele utilizate de agenţi de vânzări şi de agenţi de
recrutare a forţei de
muncă; 2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plată,
inclusiv pentru activitatea de taxi; 3. vehiculele utilizate pentru
închirierea
către alte persoane, inclusiv pentru desfăşurarea activităţii de
instruire în
cadrul şcolilor de şoferi.
Între
data de 30 decembrie 2011 şi data de 7 iunie 2012 – O.U.G. nr. 24/
2012 – lit. t) a avut forma: 50% din cheltuielile privind
combustibilul, pentru
vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv
transportului rutier
de persoane, cu o greutate maximă autorizată care să nu depăşească
3.500 kg şi
care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând şi
scaunul
şoferului, aflate în proprietatea sau în folosinţa
contribuabilului. Prin
excepţie de la prezentele prevederi, cheltuielile privind combustibilul
sunt
integral deductibile în situaţia în care vehiculele
respective se înscriu în
oricare dintre următoarele categorii: 1. vehiculele utilizate exclusiv
pentru:
intervenţie, reparaţii, pază şi protecţie, curierat, transport de
personal la
şi de la locul de desfăşurare a activităţii, precum şi vehiculele
special
adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele
utilizate de
agenţi de vânzări şi de agenţi de recrutare a forţei de muncă; 2.
vehiculele
utilizate pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru
activitatea
de taxi; 3. vehiculele utilizate pentru închirierea către alte
persoane,
inclusiv pentru desfăşurarea activităţii de instruire în cadrul
şcolilor de
şoferi.
Norme
metodologice:
492.
În sensul prevederilor art.
21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal, regulile de deducere, termenii
şi
expresiile utilizate, condiţiile în care vehiculele rutiere
motorizate, supuse
limitării fiscale, se consideră a fi utilizate exclusiv în scopul
activităţii
economice sunt cele prevăzute la pct. 451 din normele
metodologice
date în aplicarea art. 1451 din Codul fiscal din
titlul VI «Taxa pe
valoarea adăugată».
Justificarea
utilizării vehiculelor, în sensul acordării deductibilităţii
integrale la calculul profitului impozabil, se efectuează pe baza
documentelor
justificative şi prin întocmirea foii de parcurs care trebuie să
cuprindă cel
puţin următoarele informaţii: categoria de vehicul utilizat, scopul şi
locul
deplasării, kilometrii parcurşi, norma proprie de consum carburant pe
kilometru
parcurs.
În
cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse
limitării fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui
vehicul,
inclusiv cele înregistrate ca urmare a derulării unui contract de
leasing, cum
sunt: impozitele locale, asigurarea obligatorie de răspundere civilă
auto,
inspecţiile tehnice periodice, rovinieta, chiriile, partea
nedeductibilă din
taxa pe valoarea adăugată, dobânzile, comisioanele, diferenţele
de curs valutar
etc.
Aplicarea
limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la
determinarea profitului impozabil se efectuează după aplicarea
limitării
aferente taxei pe valoarea adăugată, respectiv aceasta se aplică şi
asupra
taxei pe valoarea adăugată pentru care nu s-a acordat drept de deducere
din
punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată.
Exemplul
1. Determinarea valorii nedeductibile a cheltuielilor cu
întreţinerea şi reparaţiile aferente unui vehicul care nu este
utilizat
exclusiv în scopul activităţii economice
-
cheltuielile cu întreţinerea şi reparaţiile - 2.000 lei,
-
partea de TVA nedeductibilă - 240 lei,
-
baza de calcul al valorii nedeductibile a cheltuielilor cu
întreţinerea
şi reparaţiile
2.240
lei (2.000 + 240)
-
valoarea nedeductibilă a cheltuielilor cu întreţinerea şi
reparaţiile
2.240
x 50% = 1.120 lei
Exemplul
2. Determinarea valorii nedeductibile a cheltuielilor privind
combustibilii aferente unui vehicul care nu este utilizat exclusiv
în scopul
activităţii economice
-
cheltuieli privind combustibilii - 1.000 lei
-
partea de TVA nedeductibilă - 120 lei
-
baza de calcul al valorii nedeductibile a cheltuielilor privind
combustibilii 1.120 lei (1.000 + 120)
-
valoarea nedeductibilă a cheltuielilor privind combustibilii
1.120
x 50% = 560 lei.
ţ)
cheltuielile cu beneficiile acordate salariaţilor în
instrumente de capitaluri cu decontare în acţiuni. Acestea
reprezintă elemente
similare cheltuielilor la momentul acordării efective a beneficiilor
dacă
acestea sunt impozitate conform titlului III.
Notă:
Lit. ţ) a fost introdusă
începând cu data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr. 125/
2011.
u)
cheltuielile înregistrate în evidenţa contabilă,
indiferent de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de
corupţie, potrivit legii.
Notă:
Lit. u) a fost introdusă
începând cu data de 23 ianuarie 2013 – O.G. nr. 8/ 2013.
(5)
Regia Autonomă
«Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat» deduce
la calculul
profitului impozabil următoarele cheltuieli:
a)
cheltuielile reprezentând diferenţa dintre sumele
cuvenite pe bază de contract de prestări de servicii cu Senatul, Camera
Deputaţilor, Administraţia Prezidenţială, Guvernul României şi
Curtea
Constituţională pentru plata activităţii de reprezentare şi protocol şi
cheltuielile înregistrate efectiv de regie;
b)
cheltuielile efectuate, în condiţiile legii, pentru
asigurarea administrării, păstrării integrităţii şi protejării
imobilului
«Palat Elisabeta» din domeniul public al statului;
c)
Abrogată.
Notă:
Între data
de 30 decembrie 2005 şi data de 30 iunie 2008 – O.U.G. nr. 94/ 2008 –
când a
fost abrogată, lit. c) a avut forma: cheltuielile aferente producerii
şi
emiterii permiselor de şedere temporară/permanentă pentru cetăţenii
străini, în
condiţiile reglementărilor legale.
Notă:
Alin. (5) a fost introdus
începând cu data de 30 decembrie 2005 – O.U.G. nr. 203/
2005.
(6)
Compania Naţională
«Imprimeria Naţională» - S.A. deduce la calculul profitului
impozabil:
a)
cheltuielile aferente producerii şi emiterii permiselor
de şedere temporară/permanentă pentru cetăţenii străini, în
condiţiile
reglementărilor legale;
b)
cheltuielile aferente producerii şi eliberării cărţii
electronice de identitate, a cărţii de identitate şi a cărţii de
alegător
aferente şi a cărţii de identitate provizorii, în condiţiile
prevăzute de art.
10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 69/2002 privind regimul
juridic al
cărţii electronice de identitate, republicată, cu modificările şi
completările
ulterioare;
Notă:
Între data de 12 decembrie
2012 – O.U.G. nr. 82/ 2012 – când a fost introdus şi data de 15
iulie 2013 – Legea
nr. 235/ 2013 – lit. b) a avut forma: cheltuielile aferente producerii
şi
eliberării cărţii electronice de identitate, a cărţii de identitate şi
a cărţii
de alegător aferente, în condiţiile prevăzute de art. 10 alin.
(2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 69/2002, republicată, cu modificările şi
completările
ulterioare;.
c)
cheltuielile aferente producerii şi eliberării cărţii
electronice de rezidenţă şi a cărţii de rezidenţă în condiţiile
prevăzute de
art. 10 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 69/2002, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Notă:
Între data de 30 iunie 2008
– O.U.G. nr. 94/ 2008 – când a fost introdus şi data de 12
decembrie 2012 –
O.U.G. nr. 82/ 2012 – alin. (6) a avut forma: Compania Naţională
«Imprimeria
Naţională»" - S.A. deduce la calculul profitului impozabil
cheltuielile aferente
producerii şi emiterii permiselor de şedere temporară/permanentă pentru
cetăţenii străini, în condiţiile reglementărilor legale.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori