![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 47 k; Imprimare: 4 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL IX - Impozite şi taxe locale.
CAP. XII - Alte dispoziţii comune.
(Art.
288) Hotărârile consiliilor locale şi judeţene privind impozitele
şi taxele
locale.
ART. 288 - (1) Consiliile
locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile
judeţene
adoptă hotărâri privind impozitele şi taxele locale pentru anul
fiscal următor
în termen de 45 de zile lucrătoare de la data publicării în
Monitorul Oficial
al României, Partea I, a hotărârii Guvernului prevăzute la
art. 292.
(2) Primarii, primarul general şi preşedinţii consiliilor
judeţene
asigură publicarea corespunzătoare a oricărei hotărâri în
materie de impozite
şi taxe locale adoptate de autorităţile deliberative respective.
Norme
metodologice:
224.
(1) Consiliile locale/Consiliul General al Municipiului
Bucuresti/consiliile judetene adopta, in termen de 45 de zile
lucratoare de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii
Guvernului prevazute la art. 292 din Codul fiscal, a fiecarui an,
pentru anul
fiscal urmator, hotarari privind stabilirea impozitelor si taxelor
locale
referitoare la:
a) stabilirea cotei impozitelor sau taxelor
locale, dupa caz, cand acestea se determina pe baza de cota
procentuala, iar
prin Codul fiscal sunt prevazute limite minime si maxime;
b) stabilirea cuantumului impozitelor si
taxelor locale, cand acestea sunt prevazute in suma fixa, in limitele
prevazute
de Codul fiscal ori de hotararea Guvernului prin care nivelurile
impozitelor si
taxelor locale se indexeaza/ajusteaza/actualizeaza in conditiile art.
292 din
Codul fiscal;
c) instituirea taxelor locale prevazute la art.
283 din Codul fiscal;
d) stabilirea nivelului bonificatiei de
pana la 10%, conform prevederilor art. 255 alin. (2), art. 260 alin.
(2) si
art. 265 alin. (2) din Codul fiscal;
e) majorarea, in termenul prevazut la art.
288 alin. (1) din Codul fiscal, a impozitelor si taxelor locale,
conform art.
287 din Codul fiscal;
f) delimitarea zonelor, atat in intravilan,
cat si in extravilan, avandu-se in vedere prevederile pct. 9;
g) procedura de acordare a facilitatilor
fiscale categoriilor de persoane fizice prevazute la art. 286 din Codul
fiscal;
h) adoptarea oricaror alte hotarari in
aplicarea Codului fiscal si a prezentelor norme metodologice;
i) procedurile de calcul si de plata a
taxelor prevazute la art. 283 alin. (3) din Codul fiscal.
(2)
Termenul de hotarari din cuprinsul art. 288 alin. (1) din Codul fiscal
constituie actele de autoritate pe care le adopta consiliile
locale/Consiliul
General al Municipiului Bucuresti/consiliile judetene in exercitarea
atributiilor acestora, prevazute de lege.
(3)
Hotararile privind stabilirea impozitelor, a taxelor locale si a
taxelor
speciale, inclusiv a celor prin care se aproba modificari sau
completari la
acestea, precum si hotararile prin care se acorda facilitati fiscale se
publica:
a) in mod obligatoriu, in monitorul oficial
al judetului/municipiului Bucuresti, in conditiile
b) in monitoarele oficiale ale celorlalte
unitati administrativ-teritoriale, acolo unde acestea se editeaza, in
conditiile
c) prin oricare alte modalitati prevazute
de lege.
(4)
Modelul-cadru al hotararii privind stabilirea impozitelor si taxelor
locale,
care se adopta in conditiile alin. (1), este stabilit potrivit
prevederilor
pct. 256.
225. In
termen de pana la 45 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial
al
Romaniei, Partea I, a hotararii Guvernului prevazute la
226. In
timpul anului fiscal consiliile locale/Consiliul General al
Municipiului
Bucuresti/consiliile judetene, dupa caz, pot hotari, potrivit
prevederilor art.
286 alin. (4) din Codul fiscal, atat pentru persoanele fizice, cat si
pentru
persoanele juridice, in cazul calamitatilor naturale, scutirea de la
plata sau
reducerea:
a) impozitului pe cladiri;
b) impozitului pe teren;
c) taxei pentru eliberarea certificatului
de urbanism;
d) taxei pentru eliberarea autorizatiei de
construire.
227.
Compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei
publice locale
vor efectua inventarierea materiei impozabile generate de aplicarea
Codului
fiscal, in fiecare an, pana la data de 15 mai, astfel incat proiectele
bugetelor locale depuse in conditiile
228.
Inventarierea materiei impozabile se realizeaza, in mod obligatoriu,
inaintea
elaborarii proiectelor bugetelor locale, in scopul fundamentarii partii
de
venituri a acestora, fapt pentru care autoritatile administratiei
publice
locale, prin compartimentele de specialitate ale acestora, au in vedere
urmatoarele:
a) identificarea actelor normative prin
care sunt instituite impozite si taxe locale, inclusiv a hotararilor
consiliilor locale, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau
ale
consiliilor judetene, dupa caz, prin care s-au instituit/stabilit
impozite si
taxe locale, pe o perioada de 5 ani anteriori anului fiscal curent;
b) identificarea actelor normative in
temeiul carora s-au acordat, pe o perioada de 5 ani anteriori anului
fiscal
curent ori se pot acorda facilitati fiscale;
c) planul de amenajare a teritoriului,
planul urbanistic general, planurile urbanistice zonale, nomenclatura
stradala
sau orice alte documente asemanatoare, precum si evidentele specifice
cadastrului imobiliar-edilitar, acolo unde acestea sunt realizate, care
stau la
baza fundamentarii proiectelor de hotarari privind delimitarea zonelor
in
cadrul fiecarei unitati administrativ-teritoriale;
d) intocmirea si tinerea la zi a
registrului agricol care constituie sursa de date privind
contribuabilii si
totodata obiectele acestora impozabile sau taxabile, dupa caz, din
unitatea
administrativ-teritoriala respectiva;
e) verificarea, pe perioada de valabilitate
a autorizatiei de construire, a gradului de realizare a lucrarilor, in
scopul
identificarii datei de la care cladirile sunt supuse impozitarii;
f) analiza mentinerii starii de
insolvabilitate a contribuabililor inregistrati in evidenta separata
si, pe
cale de consecinta, identificarea sumelor din evidenta separata, ce pot
fi
colectate in anul de referinta;
g) intocmirea:
1. matricolei pentru evidenta centralizata
a impozitului pe cladiri, a impozitului pe teren si a taxei asupra
mijloacelor
de transport in cazul persoanelor fizice, model stabilit potrivit pct.
256;
2. matricolei pentru evidenta centralizata
a impozitului pe cladiri, a impozitului pe teren, a taxei pe teren si a
taxei
asupra mijloacelor de transport in cazul persoanelor juridice,
stabilita
potrivit pct. 256;
h) intocmirea si tinerea la zi a
registrului de rol nominal unic, model stabilit potrivit pct. 256;
i) orice alte documente necuprinse la lit.
a)-h), in care sunt consemnate elemente specifice materiei impozabile.
229.
Rolul nominal unic reprezinta fisa unica a contribuabilului care
contine
elementele de identificare, precum si creantele bugetare ale acestuia
la
nivelul comunei, orasului, municipiului sau sectorului municipiului
Bucuresti,
individualizata printr-un numar de rol, incepand cu nr. 1 si pana la
numarul
care asigura inregistrarea tuturor contribuabililor. Se recomanda, in
special,
la unitatile administrativ-teritoriale cu un numar mare de
contribuabili sa se
deschida registre de rol nominal unic pentru persoane fizice si
registre de rol
nominal unic pentru persoane juridice.
230.
Contribuabililor coindivizari li se deschide rolul nominal unic dupa
cum
urmeaza:
a) in cazul mostenitorilor aflati in
indiviziune, pe numele autorului succesiunii;
b) in cazul celorlalti coindivizari, in
urmatoarea ordine:
1. pe numele celui care efectueaza
declaratia fiscala;
2. pe numele celui care are domiciliul in
unitatea administrativ-teritoriala respectiva;
3. pe numele celui care are resedinta in
unitatea administrativ-teritoriala respectiva;
4. pe numele primului inscris in actul prin
care se atesta dreptul de proprietate.
231.
Este interzisa atribuirea de doua sau mai multe numere de rol aceluiasi
contribuabil la nivelul aceleiasi comune, aceluiasi oras, municipiu sau
sector
al municipiului Bucuresti, dupa caz.
232. In
cazul in care pe seama contribuabilului respectiv se stabilesc numai
debite de
natura amenzilor, imputatiilor, despagubirilor etc., inregistrarea
acestora se
poate face in registrele de rol alte venituri, model stabilit potrivit
pct.
256.
233.
Pentru urmarirea creantelor fiscale la domiciliul sau sediul
contribuabililor,
dupa caz, in functie de conditiile specifice fiecarei unitati
administrativ-teritoriale sau fiecarui sector al municipiului
Bucuresti, se
utilizeaza extrasul de rol, model stabilit potrivit pct. 256, in care
se
inregistreaza date din registrul de rol nominal unic.
234.
Registrele prevazute la pct. 229, 232 si 233 se numeroteaza, se
snuruiesc, se
sigileaza si se inregistreaza in registrul general pentru inregistrarea
corespondentei de la nivelul autoritatilor administratiei publice
locale
respective, prin grija conducatorului compartimentului de specialitate
al
acestora.
235.
Registrul de rol nominal unic se deschide pe o perioada de 5 ani, avand
realizata, in mod obligatoriu, corespondenta la nivelul aceleiasi
autoritati a
administratiei publice locale atat cu rolul nominal unic pentru
perioada
anterioara, cat si cu cel al pozitiei din registrul agricol ce il
priveste pe
contribuabilul respectiv.
236. In
situatia in care in perioada anterioara contribuabilul in cauza nu a
avut
deschis rol nominal unic, se face mentiunea "rol nou".
237.
Codul de identificare fiscala - codul numeric personal/numarul de
identificare
fiscala/codul de inregistrare fiscala/codul unic de inregistrare si
adresa
domiciliului fiscal, precum si a cladirilor si terenurilor detinute in
proprietate/administrare/ folosinta, potrivit pct. 18, reprezinta
elemente de
identificare a contribuabilului, care se inscriu, in mod obligatoriu,
in orice
act translativ al dreptului de proprietate, in registrul de rol nominal
unic,
in registrul agricol, in matricole, in declaratiile fiscale, in
procesele-verbale pentru stabilirea impozitelor si taxelor locale, in
certificatele fiscale, in chitantele pentru creante ale bugetelor
locale, in
actele de control, precum si in orice alte documente asemanatoare.
238.
(1) Prevederile pct. 228 lit. g), 229, 232 si 233 se aplica in
mod
corespunzator si in cazul programelor informatice.
(2)
Programele informatice de administrare a impozitelor si taxelor locale
vor
asigura, in mod obligatoriu, urmatoarele:
a) utilizarea numai a termenilor si notiunilor
prevazute de titlul IX al Codului fiscal si de prezentele norme
metodologice;
acolo unde se impune o anumita abreviere, aceasta va fi cuprinsa intr-o
legenda;
b) editarea oricaror documente, inclusiv a
formularelor tipizate, potrivit structurii si informatiilor
corespunzatoare
acestora, cu respectarea stricta a regulilor gramaticale si de
ortografie
specifice limbii romane, inclusiv semnele diacritice conexe acesteia,
tinand
seama de prevederile
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori