![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 30 k; Imprimare: 3 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL II - Impozitul pe profit.
CAP. III - Aspecte fiscale internaţionale.
ART. 31 - (1) Dacă o persoană juridică
română
obţine venituri dintr-un stat străin prin intermediul unui sediu
permanent sau
venituri supuse impozitului cu reţinere la sursă şi veniturile sunt
impozitate
atât în România cât şi în statul străin,
atunci impozitul plătit către statul
străin, fie direct, fie indirect prin reţinerea şi virarea de o altă
persoană,
se deduce din impozitul pe profit ce se determină potrivit prevederilor
prezentului
titlu.
(2) Deducerea
pentru impozitele plătite către un stat străin într-un an fiscal
nu poate
depăşi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de impozit pe
profit
prevăzute la art. 17 alin. (1) la profitul impozabil obţinut în
statul străin,
determinat în conformitate cu regulile prevăzute în
prezentul titlu sau la
venitul obţinut din statul străin.
(3) Impozitul
plătit unui stat străin este dedus, dacă se aplică prevederile
convenţiei de
evitare a dublei impuneri încheiate între România şi
statul străin şi dacă
persoana juridică română prezintă documentaţia corespunzătoare,
conform
prevederilor legale, din care să rezulte faptul că impozitul a fost
plătit
statului străin.
Notă: Până în data de 28 iunie 2010 – O.U.G. nr.
58/ 2010 –
alin. (3) a avut forma: Impozitul plătit unui stat străin este dedus,
numai
dacă persoana juridică română prezintă documentaţia
corespunzătoare, conform
prevederilor legale, din care să rezulte faptul că impozitul a fost
plătit
statului străin.
Norme
metodologice:
90. In
aplicarea prevederilor art. 31 alin. (1) din Codul fiscal, din punct de
vedere
fiscal, la sfarsitul anului fiscal, operatiunile efectuate prin
intermediul
unor sedii permanente din strainatate ale persoanelor juridice romane,
inregistrate in cursul perioadei in devize, respectiv veniturile,
cheltuielile,
alte sume impozabile sau deductibile, cat si impozitul platit se
convertesc in
lei prin utilizarea unei medii a cursurilor de schimb valutar,
comunicata de
Banca Nationala a Romaniei.
91. O
persoana juridica romana care desfasoara activitati printr-un sediu
permanent
intr-un alt stat calculeaza profitul impozabil la nivelul intregii
societati,
potrivit dispozitiilor capitolului II, titlul II din Codul fiscal. In
scopul
acordarii creditului fiscal aferent unui sediu permanent contribuabilul
calculeaza profitul impozabil si impozitul pe profit aferente acelui
sediu
permanent, in conformitate cu reglementarile fiscale din Romania.
92.
Documentul pe baza caruia se calculeaza deducerea din impozitul pe
profit
datorat in Romania, potrivit dispozitiilor acestui articol, este cel
care
atesta plata, confirmat de autoritatea fiscala straina. In cazul in
care
documentul pe baza caruia se calculeaza deducerea din impozitul pe
profit
datorat in Romania este prezentat dupa depunerea la autoritatile
fiscale a
declaratiei privind impozitul pe profit, creditul fiscal se acorda
pentru anul
la care se refera, prin depunerea, in acest sens, a unei declaratii
rectificative.
93.
Limitarea prevazuta in art. 31 alin. (2) din Codul fiscal va fi
calculata
separat pentru fiecare sursa de venit. In scopul aplicarii acestei
prevederi,
toate veniturile persoanei juridice romane a caror sursa se afla in
aceeasi
tara straina vor fi considerate ca avand aceeasi sursa.
Exemplu: un contribuabil desfasoara activitati atat in
Romania,
cat si in tara straina X unde realizeaza venituri atat printr-un sediu
permanent, cat si din alte surse, in mod independent de sediul
permanent.
Pentru activitatea desfasurata in tara straina X situatia
este urmatoarea:
Pentru sediul permanent:
-
profitul impozabil aferent anului 2004, conform regulilor din tara
straina X,
100 milioane lei (in baza mediei cursurilor de schimb valutar,
comunicata de
Banca Nationala a Romaniei);
-
impozitul pe profit pentru anul 2004, conform regulilor din tara
straina X
(cota de 30%), 30 milioane lei (in baza mediei cursurilor de schimb
valutar,
comunicata de Banca Nationala a Romaniei);
-
profitul impozabil aferent anului 2004, conform regulilor din legea
romana, 80
milioane lei (legislatia romana privind impozitul pe profit permite
deducerea
unor cheltuieli care nu sunt deductibile in tara straina X);
-
impozitul pe profit pentru anul 2004, conform prevederilor din legea
romana
(cota de 25%), 20 milioane lei.
Alte venituri realizate din tara X:
-
venituri din dobanzi: 100 milioane lei;
-
impozit de 10% cu retinere la sursa pentru veniturile din dobanzi: 10
milioane
lei (in baza mediei cursurilor de schimb valutar, comunicata de Banca
Nationala
a Romaniei).
Pentru activitatea desfasurata atat in Romania, cat si in
tara
straina X situatia este urmatoarea:
-
profit impozabil aferent anului 2004, conform regulilor din legea
romana, 1.000
milioane lei (80 milioane profit impozabil al sediului permanent si 920
milioane profit impozabil pentru activitatea din Romania);
-
impozit pe profit pentru anul 2004, conform regulilor din legea romana
(cota de
25%), 250 milioane lei.
Potrivit situatiei prezentate mai sus, suma maxima
reprezentand
creditul fiscal extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 30
milioane lei, respectiv 20 milioane lei impozit pe profit plus 10
milioane lei
impozit cu retinere la sursa (dobanzi).
Deoarece impozitul platit in strainatate in suma de 40
milioane
lei este mai mare decat limita maxima de 30 milioane lei care poate fi
acordata
sub forma creditului fiscal extern, contribuabilul va putea scadea din
impozitul pe profitul intregii activitati (250 milioane lei) doar suma
de 30
milioane lei.
931.
Impozitul plătit unui stat străin este dedus, dacă se aplică
prevederile
convenţiei de evitare a dublei impuneri încheiate între
România şi statul
străin şi dacă persoana juridică română prezintă documentul ce
atestă plata
impozitului confirmat de autoritatea competentă a statului străin cu
care
România are încheiată convenţie de evitare a dublei
impuneri.
932.
Când o persoană juridică rezidentă în România obţine
venituri/profituri care în
conformitate cu prevederile convenţiei de evitare a dublei impuneri
încheiate
de România cu statul străin sunt supuse impozitării în
statul străin, pentru
evitarea dublei impuneri se va aplica metoda prevăzută în
convenţie, respectiv
metoda creditului sau metoda scutirii, după caz.
933.
Când o persoană juridică rezidentă în România
realizează profituri dintr-un
stat străin prin intermediul unui sediu permanent care, potrivit
prevederilor
convenţiei de evitare a dublei impuneri încheiate de
România cu un alt stat,
pot fi impuse în celălalt stat, iar respectiva convenţie prevede
ca metodă de
evitare a dublei impuneri "metoda scutirii", profiturile vor fi
scutite de impozit pe profit în România. Aceste profituri
sunt scutite de
impozit pe profit dacă se prezintă documentul justificativ eliberat de
autoritatea competentă a statului străin, care atestă impozitul plătit
în
străinătate. În scopul aplicării «metodei scutirii»,
pentru determinarea
profitului impozabil la nivelul persoanei juridice române,
veniturile şi
cheltuielile înregistrate prin intermediul sediului permanent
reprezintă
venituri neimpozabile, respectiv cheltuieli nedeductibile.
(4) şi (5) Abrogate.
Notă: Până în data de 27 august 2004 – O.G. nr.
83/ 2004 – când
au fost abrogate, alin. (4) şi (5) au avut forma: (4) Contribuabilii
care
efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor
legii
privind sponsorizarea şi legii bibliotecilor, scad din impozitul pe
profit
datorat sumele aferente, dacă sunt îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) sunt în limita a 3 la mie din cifra de afaceri; b) nu depăşesc
mai mult de
20%, din impozitul pe profit datorat.
(5) În limitele respective se încadrează şi:
cheltuielile de
sponsorizare a bibliotecilor de drept public, în scopul
construcţiei de
localuri, dotărilor, achiziţiilor de tehnologie a informaţiei şi de
documente
specifice, finanţării programelor de formare continuă a
bibliotecarilor,
schimburilor de specialişti, burse de specializare, participarea la
congrese
internaţionale.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori