![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,12 M; Imprimare: 9 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL III - Impozitul pe venit.
Notă: Capitolul III a fost
introdus începând cu data de 30 decembrie 2004 – O.U.G. nr.
138/ 2004.
(Art.
55) Definirea veniturilor din salarii.
ART. 55 - (1) Sunt considerate venituri din
salarii toate veniturile în bani şi/sau în natură obţinute
de o persoană fizică
ce desfăşoară o activitate în baza unui contract individual de
muncă sau a unui
statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se
referă, de
denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv
indemnizaţiile
pentru incapacitate temporară de muncă.
(2) Regulile de
impunere proprii veniturilor din salarii se aplică şi următoarelor
tipuri de
venituri, considerate asimilate salariilor:
Notă: Până în data de 13 octombrie 2009 – O.U.G.
nr. 109/ 2009 –
partea introductivă a art. 55 a avut forma: În vederea impunerii,
sunt
asimilate salariilor:
a) indemnizaţiile din activităţi desfăşurate
ca urmare a unei funcţii de demnitate publică, stabilite potrivit legii;
b) indemnizaţii din activităţi desfăşurate ca
urmare a unei funcţii alese în cadrul persoanelor juridice fără
scop
patrimonial;
Notă: Până în data de 13
octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. b) a avut forma:
indemnizaţiile
din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese în
cadrul persoanelor
juridice fără scop lucrativ.
c) drepturile de soldă lunară,
indemnizaţiile, primele, premiile, sporurile şi alte drepturi ale
personalului
militar, acordate potrivit legii;
d) indemnizaţia lunară brută, precum şi suma
din profitul net, cuvenite administratorilor la companii/societăţi
naţionale,
societăţi comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei
publice
locale este acţionar majoritar, precum şi la regiile autonome;
d1) remuneraţia obţinută de directori în baza
unui contract de mandat conform prevederilor legii societăţilor
comerciale;
d2) remuneraţia primită de preşedintele
asociaţiei de proprietari sau de alte persoane, în baza
contractului de mandat,
potrivit legii privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
asociaţiilor de
proprietari;
Notă: Lit. d1) şi d2)
au fost introduse începând cu data de 13 octombrie 2009 -
O.U.G. nr. 109/ 2009.
e) sumele primite de membrii fondatori ai
societăţilor comerciale constituite prin subscripţie publică;
f) sumele primite de reprezentanţii în
adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie,
membrii
directoratului şi ai consiliului de supraveghere, precum şi în
comisia de
cenzori;
Notă: Până în data de 13
octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. f) a avut forma: sumele
primite de
reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor, în
consiliul de
administraţie, în comitetul de direcţie şi în comisia de
cenzori.
g) sumele primite de reprezentanţii în
organisme tripartite, potrivit legii;
h) indemnizaţia lunară a asociatului unic, la
nivelul valorii înscrise în declaraţia de asigurări sociale;
i) sumele acordate de organizaţii nonprofit
şi de alte entităţi neplătitoare de impozit pe profit, peste limita de
2,5 ori
nivelul legal stabilit pentru indemnizaţia primită pe perioada
delegării şi
detaşării în altă localitate, în ţară şi în
străinătate, în interesul
serviciului, pentru salariaţii din instituţiile publice;
j) indemnizaţia administratorilor, precum şi
suma din profitul net cuvenite administratorilor societăţilor
comerciale
potrivit actului constitutiv sau stabilite de adunarea generală a
acţionarilor;
j1) sume reprezentând salarii sau diferenţe de
salarii stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti
rămase definitive şi
irevocabile, precum şi actualizarea acestora cu indicele de inflaţie;
j2) indemnizaţiile lunare plătite conform
legii de angajatori pe perioada de neconcurenţă, stabilite conform
contractului
individual de muncă;
Notă: Lit. j1) şi j2)
au fost introduse începând cu data de 13 octombrie 2009 –
O.U.G. nr. 109/ 2009.
k) orice alte sume sau avantaje de natură
salarială ori asimilate salariilor în vederea impunerii.
Notă: Până în data de 13
octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. k) a avut forma: orice
alte sume
sau avantaje de natură salarială ori asimilate salariilor.
Norme metodologice:
67. Veniturile de natura salariala prevazute la
art. 55 din Codul
fiscal, denumite in continuare venituri din salarii, sunt venituri din
activitati dependente, daca sunt indeplinite urmatoarele criterii:
-
partile care intra in relatia de munca, denumite in continuare
angajator si
angajat, stabilesc de la inceput: felul activitatii, timpul de lucru si
locul
desfasurarii activitatii;
-
partea care utilizeaza forta de munca pune la dispozitia celeilalte
parti mijloacele
de munca, cum ar fi: spatii cu inzestrare corespunzatoare, imbracaminte
speciala, unelte de munca si altele asemenea;
-
persoana care activeaza contribuie numai cu prestatia fizica sau cu
capacitatea
ei intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
- platitorul
de venituri de natura salariala suporta cheltuielile de deplasare in
interesul
serviciului ale angajatului, cum ar fi indemnizatia de
delegare-detasare in
tara si in strainatate, si alte cheltuieli de aceasta natura, precum si
indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate
temporara de munca suportate de angajator potrivit legii;
-
persoana care activeaza lucreaza sub autoritatea unei alte persoane si
este
obligata sa respecte conditiile impuse de aceasta, conform legii.
68.
Veniturile din salarii sau considerate asimilate salariilor cuprind
totalitatea
sumelor încasate ca urmare a unei relaţii contractuale de muncă,
precum şi
orice sume de natură salarială primite în baza unor legi
speciale, indiferent
de perioada la care se referă, şi care sunt realizate din:
a) sume primite pentru munca prestata ca
urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de
munca,
precum si pe baza actului de numire:
-
salariile de baza;
-
sporurile si adaosurile de orice fel;
-
indemnizatii pentru trecerea temporara in alta munca, pentru reducerea
timpului
de munca, pentru carantina, precum si alte indemnizatii de orice fel,
altele
decat cele mentionate la pct. 3, avand aceeasi natura;
-
recompensele si premiile de orice fel;
- sumele
reprezentand premiul anual si stimulentele acordate, potrivit legii,
personalului din institutiile publice, cele reprezentand stimulentele
acordate
salariatilor agentilor economici;
-
sumele primite pentru concediul de odihna, cu exceptia sumelor primite
de
salariat cu titlu de despagubiri reprezentand contravaloarea
cheltuielilor
salariatului si familiei sale necesare in vederea revenirii la locul de
munca,
precum si eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a
intreruperii
concediului de odihna;
-
sumele primite in caz de incapacitate temporara de munca;
-
valoarea nominală a tichetelor de masă, tichetelor de creşă, tichetelor
de
vacanţă, acordate potrivit legii;
-
orice alte castiguri in bani si in natura, primite de la angajatori de
catre
angajati, ca plata a muncii lor;
b) indemnizatiile, precum si orice alte
drepturi acordate persoanelor din cadrul organelor autoritatii publice,
alese
sau numite in functie, potrivit legii, precum si altora asimilate cu
functiile
de demnitate publica, stabilite potrivit sistemului de stabilire a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica;
c) drepturile personalului militar in
activitate si ale militarilor angajati pe baza de contract,
reprezentand solda
lunara compusa din solda de grad, solda de functie, gradatii si
indemnizatii,
precum si prime, premii si alte drepturi stabilite potrivit legislatiei
speciale;
c1)
sumele reprezentând plăţile compensatorii calculate pe baza
soldelor lunare
nete, acordate personalului militar trecut în rezervă sau al
cărui contract
încetează ca urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare,
precum şi
ajutoarele stabilite în raport cu solda lunară netă, acordate
acestuia la
trecerea în rezervă sau direct în retragere cu drept de
pensie sau celor care
nu îndeplinesc condiţiile de pensie, precum şi ajutoare sau plăţi
compensatorii
primite de poliţişti aflaţi în situaţii similare, al căror
cuantum se determină
în raport cu salariul de bază lunar net, acordate potrivit
legislaţiei în
materie;
d) drepturile administratorilor obtinute in
baza contractului de administrare incheiat cu companiile/ societatile
nationale, societatile comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si cu
regiile
autonome, stabilite potrivit legii, cum ar fi: indemnizatia lunara
bruta, suma
cuvenita prin participare la profitul net al societatii;
e) sumele platite membrilor fondatori ai unei
societati comerciale constituite prin subscriptie publica, potrivit
cotei de
participare la profitul net, stabilita de adunarea constitutiva,
potrivit
legislatiei in vigoare;
f) sumele primite de reprezentanţii în
adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie,
membrii
directoratului şi ai consiliului de supraveghere, precum şi în
comisia de
cenzori;
g) sumele primite de reprezentantii in
organisme tripartite, conform legii;
h) indemnizatiile, primele si alte asemenea
sume acordate membrilor alesi ai unor entitati, cum ar fi: organizatii
sindicale, organizatii patronale, alte organizatii neguvernamentale,
asociatii
de proprietari/chiriasi si altele asemenea;
i) indemnizatiile acordate ca urmare a
participarii in comisii, comitete, consilii si altele asemenea,
constituite
conform legii;
j) veniturile obtinute de condamnatii care
executa pedepse la locul de munca;
k) sumele platite sportivilor ca urmare a
participarii in competitii sportive, precum si sumele platite
sportivilor,
antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti in domeniu pentru
rezultatele
obtinute la competitiile sportive, de catre structurile sportive cu
care
acestia au relatii contractuale de munca, indiferent de forma sub care
se
platesc, inclusiv prima de joc, cu exceptia celor prevazute la art. 42
lit. t)
din Codul fiscal;
l) compensatii banesti individuale, acordate
persoanelor disponibilizate prin concedieri colective, din fondul de
salarii,
potrivit dispozitiilor prevazute in contractul de munca;
l1)
sumele reprezentând plăţile compensatorii calculate pe baza
salariilor medii
nete pe unitate, primite de persoanele ale căror contracte individuale
de muncă
au fost desfăcute ca urmare a concedierilor colective, conform legii,
precum şi
sumele reprezentând plăţile compensatorii calculate pe baza
salariului mediu
net pe economie, primite de personalul civil din sectorul de apărare
naţională,
ordine publică şi siguranţă naţională la încetarea raporturilor
de muncă sau de
serviciu, ca urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare,
acordate
potrivit legii;
m) indemnizatii sau alte drepturi acordate
angajatilor cu ocazia angajarii sau mutarii acestora intr-o alta
localitate,
stabilite potrivit contractelor de munca, statutelor sau altor
dispozitii
legale, cu exceptia celor prevazute la art. 55 alin. (4) lit. h) si i)
din
Codul fiscal;
n) indemnizatia administratorilor, precum si
suma din profitul net, alta decat cea calificata drept dividend,
cuvenite
administratorilor societatilor comerciale, potrivit actului
constitutiv, sau
stabilite de adunarea generala a actionarilor;
n1)
indemnizatiile lunare platite, conform legii, de angajator pe perioada
de
neconcurenta, stabilite conform contractului individual de munca;
n2)
indemnizatii prevazute in contractul de munca platite de angajator pe
perioada
suspendarii contractului de munca urmare participarii la cursuri sau la
stagii
de formare profesionala ce presupune scoaterea integrala din
activitate,
conform legii.
n3)
indemnizatii lunare brute si alte avantaje de natura salariata acordate
membrilor titulari, corespondenti si membrilor de onoare ai Academiei
Romane.
n4)
indemnizaţii primite la data încetării raporturilor de serviciu.
o) alte drepturi sau avantaje de natura
salariala ori asimilate salariilor.
(3) Avantajele, cu
excepţia celor prevăzute la alin. (4), primite în legătură cu o
activitate
menţionată la alin. (1) şi (2) includ, însă nu sunt limitate la:
Notă: Până în data de 13 octombrie 2009 – O.U.G.
nr. 109/ 2009 –
partea introductivă a alin. (3) a avut forma: Avantajele, cu excepţia
celor
prevăzute la alin. (4), primite în legătură cu o activitate
dependentă includ,
însă nu sunt limitate la:
Norme
metodologice:
69.
Avantajele in bani si in natura sunt considerate a fi orice foloase
primite de
salariat de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului
individual de
munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz.
70. La
stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de
persoana fizica, cum ar fi:
a) folosirea vehiculelor de orice tip din
patrimoniul afacerii, in scop personal;
b) acordarea de produse alimentare, imbracaminte,
cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica si altele;
c) abonamentele la radio si televiziune,
pentru mijloacele de transport, abonamentele si costul convorbirilor
telefonice, inclusiv cartelele telefonice;
d) permisele de calatorie pe diverse mijloace
de transport;
e) cadourile primite cu diverse ocazii, cu
exceptia celor mentionate la art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal;
f) contravaloarea folosintei unei locuinte in
scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele
privind
consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele
asemenea,
cu exceptia celor prevazute in mod expres la art. 55 alin. (4) lit. c)
din
Codul fiscal;
g) cazarea si masa acordate in unitati
proprii de tip hotelier;
h) contravaloarea primelor de asigurare
suportate de persoana juridica sau de o alta entitate, pentru angajatii
proprii, precum si pentru alti beneficiari, cu exceptia primelor de
asigurare
obligatorii potrivit legislatiei in materie.
Tratamentul fiscal al avantajului reprezentand
contravaloarea
primelor de asigurare este urmatorul:
-
pentru beneficiarii care obtin venituri salariale si asimilate
salariilor de la
suportatorul primelor de asigurare, acestea sunt impuse prin cumularea
cu
veniturile de aceasta natura ale lunii in care sunt platite primele de
asigurare;
-
pentru alti beneficiari care nu au o relatie generatoare de venituri
salariale
si asimilate salariilor cu suportatorul primelor de asigurare, acestea
sunt
impuse in conformitate cu prevederile art. 78 din Codul fiscal.
i) tichetele cadou acordate potrivit legii,
indiferent dacă acestea sunt acordate potrivit destinaţiei şi
cuantumului
prevăzute la art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
71.
Avantajele in bani pot fi sumele primite pentru procurarea de bunuri si
servicii,
precum si sumele acordate pentru distractii sau recreere.
72.
Avantajele in bani si echivalentul in lei al avantajelor in natura sunt
impozabile, indiferent de forma organizatorica a entitatii care le
acorda.
73.
Fac exceptie veniturile care sunt expres mentionate ca fiind
neimpozabile, in
limitele si in conditiile prevazute la art. 55 alin. (4) din Codul
fiscal.
74.
Veniturile in natura, precum si avantajele in natura primite cu titlu
gratuit
sunt evaluate la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului.
Avantajele primite cu plata partiala sunt evaluate ca diferenta intre
pretul
pietei la locul si data acordarii avantajului si suma reprezentand
plata
partiala.
75.
Evaluarea avantajelor in natura sub forma folosirii numai in scop
personal a
bunurilor din patrimoniul afacerii se face astfel:
a) evaluarea folosintei cu titlu gratuit a
vehiculului se face aplicandu-se un procent de 1,7% pentru fiecare
luna, la
valoarea de intrare a acestuia. In cazul in care vehiculul este
inchiriat de la
o terta persoana, avantajul este evaluat la nivelul chiriei;
b) evaluarea folosintei cu titlu gratuit a
locuintei primite se face la nivelul chiriei practicate pentru
suprafetele
locative detinute de stat. Avantajele conexe, cum ar fi: apa, gaz,
electricitate, cheltuieli de intretinere si reparatii si altele
asemenea, sunt
evaluate la valoarea lor efectiva;
c) evaluarea folosintei cu titlu gratuit a
altor bunuri decat vehiculul si locuinta se face la nivelul totalului
cheltuielilor aferente fiecarui bun pe unitate de masura specifica sau
la
nivelul pretului practicat pentru terti.
76.
Evaluarea utilizarii in scop personal a bunurilor din patrimoniul
afacerii cu
folosinta mixta se face astfel:
a) pentru vehicule evaluarea se face conform
pct. 75 lit. a), iar avantajul se determina proportional cu numarul de
kilometri parcursi in interes personal din totalul kilometrilor;
b) pentru alte bunuri evaluarea se face
conform prevederilor pct. 75 si avantajul se determina proportional cu
numarul
de metri patrati folositi pentru interes personal sau cu numarul de ore
de
utilizare in scop personal.
77. Nu
sunt considerate avantaje:
-
contravaloarea abonamentelor pe mijloacele de transport in comun pentru
angajatii a caror activitate presupune deplasarea frecventa in
interiorul localitatii;
-
reducerile de preturi practicate in scopul vanzarii, de care pot
beneficia
clientii persoane fizice;
-
costul abonamentelor telefonice si al convorbirilor telefonice
efectuate,
precum si utilizarea autoturismului de serviciu pentru indeplinirea
sarcinilor
de serviciu;
-
diferentele de tarif la cazare in locatiile reprezentand amenajari
recreative
si sportive din dotarea ministerelor de care beneficiaza personalul
propriu,
conform legii.
-
contribuţiile la un fond de pensii facultative suportate de angajator
pentru
angajaţii proprii, în limita a 400 euro anual pe participant.
-
primele de asigurare aferente contractelor de asigurare civilă
profesională
pentru administratori/directori, încheiate şi suportate de
societatea
comercială pentru care desfăşoară activitatea, potrivit prevederilor
78.
Angajatorul stabileste partea corespunzatoare din convorbirile
telefonice
reprezentand folosinta in scop personal, care reprezinta avantaj
impozabil, in
conditiile art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, si se va impozita prin
cumulare
cu veniturile salariale ale lunii in care salariatul primeste acest
avantaj. In
acest scop angajatorul stabileste limita convorbirilor telefonice
aferente
sarcinilor de serviciu pentru fiecare post telefonic, urmand ca ceea ce
depaseste aceasta limita sa fie considerat avantaj in natura, in
situatia in
care salariatului in cauza nu i s-a imputat costul convorbirilor
respective.
79. La
evaluarea avantajului folosirii in scop personal a vehiculului din
patrimoniul
angajatorului cu folosinta mixta, pus la dispozitie unui angajat, nu se
iau in
considerare distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca,
precum si
cheltuielile efectuate pentru realizarea sarcinilor de serviciu.
a) utilizarea oricărui bun, inclusiv a unui
vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, în scop personal,
cu excepţia
deplasării pe distanţă dus-întors de la domiciliu la locul de
muncă;
b) cazare, hrană, îmbrăcăminte, personal
pentru munci casnice, precum şi alte bunuri sau servicii oferite
gratuit sau la
un preţ mai mic decât preţul pieţei;
c) împrumuturi nerambursabile;
d) anularea unei creanţe a angajatorului
asupra angajatului;
e) abonamentele şi costul convorbirilor
telefonice, inclusiv cartelele telefonice, în scop personal;
f) permise de călătorie pe orice mijloace de
transport, folosite în scopul personal;
g) primele de asigurare plătite de către
suportator pentru salariaţii proprii sau alt beneficiar de venituri din
salarii, la momentul plăţii primei respective, altele decât cele
obligatorii;
h) tichete-cadou acordate potrivit legii.
Notă: Lit. h) a fost introdusă
începând cu data de 28 iunie 2010 – O.U.G. nr. 58/ 2010.
(4) Următoarele
sume nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt
impozabile, în
înţelesul impozitului pe venit:
a) ajutoarele de înmormântare, ajutoarele
pentru pierderi produse în gospodăriile proprii ca urmare a
calamităţilor
naturale, ajutoarele pentru bolile grave şi incurabile, ajutoarele
pentru
naştere, veniturile reprezentând cadouri pentru copiii minori ai
salariaţilor,
cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la şi de
la locul
de muncă al salariatului, costul prestaţiilor pentru tratament şi
odihnă,
inclusiv transportul pentru salariaţii proprii şi membrii de familie ai
acestora, acordate de angajator pentru salariaţii proprii sau alte
persoane,
astfel cum este prevăzut în contractul de muncă.
Cadourile oferite de angajatori în
beneficiul copiilor minori ai angajaţilor, cu ocazia Paştelui, zilei de
1
iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte
religioase,
precum şi cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie
sunt
neimpozabile, în măsura în care valoarea cadoului oferit
fiecărei persoane, cu
orice ocazie din cele de mai sus, nu depăşeşte 1.500.000 lei.
Nu sunt incluse în veniturile salariale şi
nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevăzute mai sus,
realizate
de persoane fizice, dacă aceste venituri sunt primite în baza
unor legi
speciale şi finanţate din buget;
a1) şi a2) Abrogate.
Notă: Lit. a1) a fost introdusă
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 –
şi până în data de 28
iunie 2010 – O.U.G. nr. 58/ 2010 – când a fost abrogată a avut
forma: tichetele
de creşă acordate potrivit legii.
Lit. a2) a fost
introdusă începând cu data de 13 octombrie 2009 – O.U.G.
nr. 109/ 2009 – şi
până în data de 28 iunie 2010 – O.U.G. nr. 58/ 2010 –
când a fost abrogată a
avut forma: tichetele de vacanţă, acordate potrivit legii.
Norme metodologice:
80. Ajutoarele de inmormantare sunt venituri
neimpozabile atat in
cazul angajatului, cat si in cazul altor persoane, potrivit clauzelor
din
contractele de munca sau prevederilor din legi speciale.
81.
Plafonul stabilit pentru cadourile oferite de angajatori copiilor
minori ai
angajaţilor cu ocazia Paştelui, Zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a
sărbătorilor
similare ale altor culte religioase se aplică pentru fiecare copil
minor al
fiecărui angajat, precum şi pentru cadourile oferite angajatelor cu
ocazia
Zilei de 8 martie, în ceea ce priveşte atât darurile
constând în bunuri, cât şi
cele constând în bani, în cazul tuturor angajatorilor
de forţă de muncă.
811. Nu
sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile nici
veniturile
primite de persoanele fizice în baza unor legi speciale şi
finanţate din buget,
cu respectarea destinaţiilor şi cuantumului prevăzute la paragrafele 1
şi 2 ale
alin. (4).
b) drepturile de hrană acordate de angajatori
angajaţilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
Notă: Până în data de 28 iunie
2010 – O.U.G. nr. 58/ 2010 – lit. b) a avut forma: tichetele de masă şi
drepturile de hrană acordate de angajatori angajaţilor, în
conformitate cu
legislaţia în vigoare.
Norme metodologice:
82. In aceasta categorie se cuprind:
- abrogată;
-
alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta,
interna
si internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;
-
contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor
pentru
asigurarea alimentatiei de efort necesare in perioada de pregatire;
-
drepturile de hrana in timp de pace, primite de personalul din sectorul
de
aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala;
-
alte drepturi de aceasta natura primite potrivit actelor normative
specifice,
cum ar fi: alocatia de hrana zilnica pentru personalul navigant si
auxiliar
imbarcat pe nave; alocatia zilnica de hrana pentru consumurile
colective din
unitatile bugetare si din regiile autonome/societatile comerciale cu
specific
deosebit; alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange;
alocatia
de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si
altele
asemenea.
c) contravaloarea folosinţei locuinţei de
serviciu sau a locuinţei din incinta unităţii, potrivit repartiţiei de
serviciu,
numirii conform legii sau specificităţii activităţii prin cadrul
normativ
specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru
personalul din
sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională,
precum şi
compensarea diferenţei de chirie, suportată de persoana fizica, conform
legilor
speciale;
Nome
metodologice:
83.
Prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii se
intelege acele
locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri
izolate,
precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice,
sau in
conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru
supravegherea
unor instalatii, utilaje si altele asemenea.
d) cazarea şi contravaloarea chiriei pentru
locuinţele puse la dispoziţia oficialităţilor publice, a angajaţilor
consulari
şi diplomatici care lucrează în afara ţării, în
conformitate cu legislaţia în
vigoare;
e) contravaloarea echipamentelor tehnice, a
echipamentului individual de protecţie şi de lucru, a alimentaţiei de
protecţie, a medicamentelor şi materialelor igienico-sanitare, a altor
drepturi
de protecţie a muncii, precum şi a uniformelor obligatorii şi a
drepturilor de
echipament, ce se acordă potrivit legislaţiei în vigoare;
Norme
metodologice:
84. Nu
sunt venituri impozabile:
-
contravaloarea echipamentelor tehnice primite de angajat sub forma de
aparatura, dispozitive, unelte, alte mijloace asemanatoare, necesare in
procesul muncii;
-
contravaloarea echipamentului individual de protectie cu care este
dotat
fiecare participant in procesul muncii pentru a fi protejat impotriva
factorilor de risc;
-
contravaloarea echipamentului individual de lucru care cuprinde
mijloacele
primite de un angajat in vederea utilizarii lor in timpul procesului
muncii
pentru a-i proteja imbracamintea si incaltamintea;
-
contravaloarea alimentatiei de protectie primite in mod gratuit de
persoanele
fizice care lucreaza in locuri de munca cu conditii grele si
vatamatoare;
-
contravaloarea materialelor igienico-sanitare primite in mod gratuit de
persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in locuri de munca al
caror
specific impune o igiena personala deosebita;
-
contravaloarea medicamentelor primite de cadrele militare in
activitate,
sportivi, personalul navigant si alte categorii de personal, potrivit
legii;
-
contravaloarea echipamentului si a materialelor de resortul
echipamentului, cum
ar fi: materiale de spalat si de igiena, materiale de gospodarie,
materiale
pentru atelierele de reparatii si intretinere, rechizite si furnituri
de birou,
primite in mod gratuit de personalul din sectorul de aparare nationala,
ordine
publica si siguranta nationala, in conditiile legii;
-
altele asemenea.
f) contravaloarea cheltuielilor de deplasare
pentru transportul între localitatea în care angajaţii
îşi au domiciliul şi
localitatea unde se află locul de muncă al acestora, la nivelul unui
abonament
lunar, pentru situaţiile în care nu se asigură locuinţă sau nu se
suportă
contravaloarea chiriei, conform legii;
g) sumele primite de angajaţi pentru
acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare a indemnizaţiei primite
pe
perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară
şi în străinătate,
în interesul serviciului. Sunt exceptate de la aceste prevederi
sumele acordate
de persoanele juridice fără scop patrimonial şi de alte entităţi
neplătitoare
de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizaţia acordată
salariaţilor
din instituţiile publice;
Norme
metodologice:
85. In
categoria cheltuielilor de delegare si detasare se cuprind cheltuielile
cu
transportul, cazarea, precum si indemnizatia de delegare si de detasare
in tara
si in strainatate, stabilita potrivit legii.
h) sumele primite, potrivit dispoziţiilor
legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în interesul
serviciului;
Norme
metodologice:
86.
Prin cheltuieli de mutare in interesul serviciului se intelege
cheltuielile cu
transportul personal si al membrilor de familie ai angajatului, precum
si al
bunurilor din gospodarie, cu ocazia mutarii salariatului intr-o alta
localitate
decat cea de domiciliu, in situatia in care, potrivit legii, se
deconteaza de
angajator.
i) indemnizaţiile de instalare ce se acordă o
singură dată, la încadrarea într-o unitate situată
într-o altă localitate decât
cea de domiciliu, în primul an de activitate după absolvirea
studiilor, în
limita unui salariu de bază la angajare, precum şi indemnizaţiile de
instalare
şi mutare acordate, potrivit legilor speciale, personalului din
instituţiile
publice şi celor care îşi stabilesc domiciliul în
localităţi din zone
defavorizate, stabilite potrivit legii, în care îşi au
locul de muncă;
Norme
metodologice:
87.
Sunt considerate venituri neimpozabile indemnizatiile de instalare si
mutare
primite de beneficiarii de astfel de venituri, acordate in conformitate
cu
prevederile legilor speciale.
j) şi k)
Abrogate.
Notă: Până în data de 13
octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. j) a avut forma: sumele
reprezentând plăţile compensatorii, calculate pe baza salariilor
medii nete pe
unitate, primite de persoanele ale căror contracte individuale de muncă
au fost
desfăcute ca urmare a concedierilor colective, precum şi sumele
reprezentând
plăţile compensatorii, calculate pe baza salariului mediu net pe
economie,
primite de personalul civil din sectorul de apărare naţională, ordine
publică
şi siguranţă naţională la încetarea raporturilor de muncă sau de
serviciu, ca
urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare, acordate potrivit
legii.
Între data de 30 decembrie 2004
şi data de 13 octombrie 2009 şi data de 28 iunie 2010 – O.U.G. nr. 58/
2010 –
când a fost abrogată, lit. j) a avut forma: sumele
reprezentând plăţile
compensatorii, calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate,
primite de
persoanele ale căror contracte individuale de muncă au fost desfăcute
ca urmare
a concedierilor colective, conform legii, precum şi sumele
reprezentând plăţile
compensatorii, calculate pe baza salariului mediu net pe economie,
primite de
personalul civil din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi
siguranţă
naţională la încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu, ca
urmare a
nevoilor de reducere şi de restructurare, acordate potrivit legii.
Până în data de 28 iunie 2010 –
O.U.G. nr. 58/ 2010 – când a fost abrogată, lit. k) a avut forma:
sumele
reprezentând plăţile compensatorii, calculate pe baza soldelor
lunare nete,
acordate personalului militar trecut în rezervă sau al cărui
contract încetează
ca urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare, precum şi
ajutoarele
stabilite în raport cu solda lunară netă, acordate acestuia la
trecerea în
rezervă sau direct în retragere cu drept de pensie sau celor care
nu
îndeplinesc condiţiile de pensie, precum şi ajutoare sau plăţi
compensatorii
primite de poliţişti aflaţi în situaţii similare, al căror
cuantum se determină
în raport cu salariul de bază lunar net, acordate potrivit
legislaţiei în
materie.
k1) veniturile din salarii realizate de către
persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat;
Notă: Între data de 1 iunie 2005
– Legea nr. 163/ 2005 – când a fost introdusă şi data de 1 august
2006 – Legea
nr. 343/ 2006 – lit. k1) a avut forma: veniturile din
salarii
realizate de către persoanele fizice cu handicap grav şi accentuat,
încadrate
cu contract individual de muncă.
Între data de 1 august 2006 şi data
de 11 mai 2010 – Legea nr. 76/ 2010 – lit. k1) a avut forma:
veniturile din salarii realizate de către persoanele fizice cu handicap
grav
sau accentuat, la funcţia de bază.
l) veniturile din salarii, ca urmare a
activităţii de creare de programe pentru calculator; încadrarea
în activitatea
de creaţie de programe pentru calculator se face prin ordin comun al
ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei, al ministrului
comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei şi al ministrului finanţelor
publice;
m) sumele sau avantajele primite de persoane
fizice din activităţi dependente desfăşurate într-un stat străin,
indiferent de
tratamentul fiscal din statul respectiv. Fac excepţie veniturile
salariale
plătite de către sau în numele unui angajator care este rezident
în România sau
are sediul permanent în România, care sunt impozabile
indiferent de perioada de
desfăşurare a activităţii în străinătate;
n) cheltuielile efectuate de angajator pentru
pregătirea profesională şi perfecţionarea angajatului legată de
activitatea
desfăşurată de acesta pentru angajator;
o) costul abonamentelor telefonice şi al
convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, efectuate
în vederea
îndeplinirii sarcinilor de serviciu;
p) avantajele sub forma dreptului la stock options
plan, la momentul acordării şi la momentul exercitării acestora;
Notă: Până în data de 13
octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. p) a avut forma:
avantajele sub
forma dreptului la stock options plan, la momentul angajării şi
implicit la
momentul acordării.
r) diferenţa favorabilă dintre dobânda
preferenţială stabilită prin negociere şi dobânda practicată pe
piaţă, pentru
credite şi depozite.
Norme
metodologice:
871.
Abrogat.
(5) Avantajele
primite în bani şi în natură şi imputate salariatului
în cauză nu se
impozitează.
Notă: Până în data de 30 decembrie 2004 –
O.U.G. nr. 138/ 2004 – art. 55 a avut forma: Includerea venitului net
din
activităţi independente în venitul anual global - art. 55 -
Venitul net din
activităţi independente se include în venitul anual global şi se
impozitează
potrivit prevederilor cap. X din prezentul titlu.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori