![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 37 k; Imprimare: 3 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL III -
Impozitul pe venit.
CAP. IV - Venituri din cedarea folosinţei bunurilor.
ART. 62 - (1) Venitul brut din cedarea folosinţei
bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din
arendarea
bunurilor agricole, reprezintă totalitatea sumelor în bani şi/sau
echivalentul
în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit
contractului încheiat între
părţi, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării
acestora.
Venitul brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform
dispoziţiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului
sau a altui
deţinător legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.
Notă: Până la data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr.
125/ 2011 –
alin. (1) a avut forma: Venitul brut reprezintă totalitatea sumelor
în bani
şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură şi se
stabileşte pe baza
chiriei sau a arendei prevăzute în contractul încheiat
între părţi pentru
fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării chiriei sau
arendei.
Venitul brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform
dispoziţiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului
sau a altui
deţinător legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă,
în cazul
în care arenda se exprimă în natură, evaluarea în lei
se va face pe baza
preţurilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotărâri
ale
consiliilor judeţene şi, respectiv, ale Consiliului General al
Municipiului
Bucureşti, ca urmare a propunerilor direcţiilor teritoriale de
specialitate ale
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,
hotărâri ce trebuie
emise înainte de începerea anului fiscal. Aceste
hotărâri se transmit în cadrul
aceluiaşi termen direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene
şi a
municipiului Bucureşti, pentru a fi comunicate unităţilor fiscale din
subordine.
Norme
metodologice:
135. In
vederea determinarii venitului brut, la sumele reprezentand chiria sau
arenda
in bani si/sau la echivalentul in lei al veniturilor in natura se
adauga, daca
este cazul, si valoarea cheltuielilor ce sunt, conform dispozitiilor
legale sau
intelegerii contractuale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului
sau a
altui detinator legal, dar sunt efectuate de cealalta parte
contractanta.
1351.
Reprezintă venit brut şi valoarea investiţiilor la bunurile mobile şi
imobile
ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui deţinător legal, care
fac
obiectul unor contracte de cedare a folosinţei bunurilor, inclusiv al
contractelor de comodat, şi care sunt efectuate de cealaltă parte
contractantă.
În termen de 30 de zile de la finalizarea investiţiilor, partea
care a efectuat
investiţia este obligată să comunice proprietarului, uzufructuarului
sau altui
deţinător legal valoarea investiţiei. Proprietarul, uzufructuarul sau
alt
deţinător legal are obligaţia să declare la organul fiscal competent
valoarea
investiţiei, în declaraţia privind venitul realizat.
136. In
conformitate cu legislatia in materie, proprietarul are obligatia de a
efectua
cheltuielile referitoare la intretinerea si repararea locuintei
inchiriate, ca
de exemplu:
- intretinerea in
bune conditii a
elementelor structurii de rezistenta a cladirii, elementelor de
constructie
exterioara a cladirii, cum ar fi: acoperis, fatada, curtile si
gradinile,
precum si spatii comune din interiorul cladirii, cum ar fi: casa
scarii, casa
ascensorului si altele asemenea;
- intretinerea in
bune conditii a
instalatiilor comune proprii cladirii, respectiv ascensor, hidrofor,
instalatii
de alimentare cu apa, de canalizare, instalatii de incalzire centrala
si de
preparare a apei calde, instalatii electrice si de gaze;
- repararea si
mentinerea in stare de
siguranta in exploatare si de functionare a cladirii pe toata durata
inchirierii locuintei.
137. In
cazul efectuarii de catre chirias a unor astfel de cheltuieli care cad
in
sarcina proprietarului si se incadreaza in cota forfetara de
cheltuieli, cu
diminuarea corespunzatoare a chiriei, impunerea ramane nemodificata.
1371. În
situaţia în care chiria/arenda reprezintă echivalentul în
lei al unei valute,
venitul brut anual se determină pe baza chiriei/arendei lunare evaluate
la
cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Naţională a
României,
valabil pentru ultima zi a fiecărei luni, corespunzător lunilor din
perioada de
impunere.
(11) În
cazul veniturilor obţinute din închirierea bunurilor mobile şi
imobile din
patrimoniul personal, venitul brut se stabileşte pe baza chiriei
prevăzute în
contractul încheiat între părţi pentru fiecare an fiscal,
indiferent de
momentul încasării chiriei.
Notă: Alin. (11) a fost introdus
începând cu data de
30 decembrie 2011 – O.U.G. nr. 125/ 2011.
(2) Venitul net
din cedarea folosinţei bunurilor se stabileşte prin deducerea din
venitul brut
a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra
venitului brut.
Norme
metodologice:
138.
Venitul net se determina ca diferenta dintre sumele reprezentand
chiria/arenda
in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura, prevazute
in
contractul incheiat intre parti, si cota de cheltuiala forfetara de
25%,
reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului.
139.
Pentru recunoasterea deductibilitatii cheltuielii stabilite forfetar
proprietarul nu este obligat sa prezinte organului fiscal documente
justificative.
Cheltuiala deductibila aferenta venitului, stabilita in cota
forfetara de 25% aplicata la venitul brut, reprezinta uzura bunurilor
inchiriate si cheltuielile ocazionate de intretinerea si repararea
acestora,
impozitele si taxele pe proprietate datorate potrivit legii, comisionul
retinut
de intermediari, primele de asigurare platite pentru bunul cedat spre
folosinta, respectiv eventuale nerealizari ale veniturilor din arendare
scontate, generate de conditii naturale nefavorabile, cum ar fi:
grindina,
seceta, inundatii, incendii si altele asemenea.
(21) În
cazul veniturilor obţinute din arendarea bunurilor agricole din
patrimoniul
personal, venitul brut se stabileşte pe baza raportului
juridic/contractului
încheiat între părţi şi reprezintă totalitatea sumelor
în bani încasate şi/sau
echivalentul în lei al veniturilor în natură primite.
(22) În
cazul în care arenda se exprimă în natură, evaluarea
în lei se va face pe baza
preţurilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotărâri
ale
consiliilor judeţene şi, respectiv, ale Consiliului General al
Municipiului
Bucureşti, ca urmare a propunerilor direcţiilor teritoriale de
specialitate ale
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,
hotărâri ce trebuie
emise înainte de începerea anului fiscal. Aceste
hotărâri se transmit în cadrul
aceluiaşi termen direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene
şi a
municipiului Bucureşti, pentru a fi comunicate unităţilor fiscale din
subordine.
(23)
Venitul net din arendă se stabileşte la fiecare plată prin deducerea
din
venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25%
asupra
venitului brut.
(24)
Impozitul pe veniturile din arendă se calculează prin reţinere la sursă
de
către plătitorii de venit la momentul plăţii venitului, prin aplicarea
cotei de
16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
(25)
Impozitul astfel calculat şi reţinut pentru veniturile din arendă se
virează la
bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare
celei în care a
fost reţinut.
(26) În
cazul în care optează pentru determinarea venitului net din
arendă în sistem
real, contribuabilii sunt obligaţi să precizeze în scris,
în
contractul/raportul juridic încheiat, la momentul
încheierii acestuia.
Modalitatea de impunere aleasă este aplicabilă pentru toate veniturile
realizate în baza contractului/raportului juridic respectiv.
Notă: Alin. (21) - (26) au fost
introduse
începând cu data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr. 125/
2011.
(3) Prin excepţie
de la prevederile alin. (1), (2) şi (21)-(25),
contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea
folosinţei bunurilor în sistem real, pe baza datelor din
contabilitatea în
partidă simplă.
Notă: Până la data de 30 decembrie 2011 – O.U.G. nr.
125/ 2011 –
alin. (3) a avut forma: Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi
(2),
contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea
folosinţei bunurilor în sistem real, pe baza datelor din
contabilitatea în
partidă simplă.
(4) Dispoziţiile
privind opţiunea prevăzută la art. 51 alin. (2) şi (3) se aplică şi
în cazul
contribuabililor menţionaţi la alin. (3).
Notă: Până în data de 30 decembrie 2004 –
O.U.G. nr. 138/ 2004 – art. 62 a avut forma: Includerea veniturilor
salariale
anuale în venitul anual global - art. 62 - (1) Dacă impozitul
reţinut din
veniturile salariale ale contribuabilului este regularizat potrivit
art. 61,
atunci impozitul reţinut este impozit final pe venit al
contribuabilului,
aferent respectivelor venituri salariale. (2) Dacă impozitul reţinut
din
veniturile salariale ale unui contribuabil nu este regularizat în
conformitate
cu art. 61, venitul salarial net al contribuabilului se include
în venitul
anual global şi se impozitează potrivit prevederilor cap. X din
prezentul
titlu.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori