![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 92 k; Imprimare: 7 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL III - Impozitul pe venit.
CAP. VIII1 - Venituri din transferul
proprietăţilor
imobiliare din patrimoniul personal.
Notă: Cap. VIII1 a fost introdus
începând cu data de
1 iunie 2005 – Legea nr. 163/ 2005.
Notă: Conform pct. 39 al art. I din Legea nr. 163 din
1 iunie 2005, publicată în M. Of. nr. 466 din 1 iunie 2005,
începând cu data de
1 ianuarie 2006, pentru calculul impozitului pe veniturile realizate de
persoane fizice din investiţii şi din transferul proprietăţilor
imobiliare din
patrimoniul personal, definite potrivit dispoziţiilor cap. V şi VIII1
din titlul III, cota de impozit este de 16%, cu excepţia
câştigurilor realizate
din transferul titlurilor de valoare înstrăinate într-o
perioadă mai mare de
365 de zile de la data dobândirii, pentru care se menţine cota de
1% prevăzută
la art. 67 alin. (3) lit. e).
(Art.
771) Definirea venitului din transferul proprietăţilor
imobiliare
din patrimoniul personal.
ART. 771
- (1) La transferul dreptului de
proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice
între vii
asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora,
precum
şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii
datorează
un impozit care se calculează astfel:
a) pentru construcţiile de orice fel cu
terenurile aferente acestora, precum şi pentru terenurile de orice fel
fără
construcţii, dobândite într-un termen de până la 3
ani inclusiv:
- 3% până la valoarea de 200.000 lei
inclusiv;
- peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2%
calculate la valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv;
Norme
metodologice:
1512.
Definirea unor termeni:
a) prin contribuabil, în sensul art. 771
din Codul fiscal, se înţelege persoana fizică căreia îi
revine obligaţia de
plată a impozitului.
În cazul transferului dreptului
de proprietate sau al dezmembrămintelor acestuia prin acte juridice
între vii,
contribuabil este cel din patrimoniul căruia se transferă dreptul de
proprietate sau dezmembrămintele acestuia: vânzătorul,
credirentierul,
transmiţătorul în cazul contractului de întreţinere, al
actului de dare în
plată, al contractului de tranzacţie etc., cu exceptia transferului
prin
donaţie.
În contractele de schimb
imobiliar calitatea de contribuabil o au toţi copermutanţii,
coschimbaşii, cu
excepţia schimbului unui bun imobil, proprietate imobiliară, cu un bun
mobil,
situaţie în care calitatea de contribuabil o are numai
proprietarul bunului
imobil.
În cazul transferului dreptului
de proprietate prin donaţie, calitatea de contribuabil revine
donatarului.
Contribuabil este şi persoana
fizică din patrimoniul căreia se transferă dreptul de proprietate sau
dezmembrăminte ale acestuia cu titlu de aport la capitalul social.
În cazul transferului dreptului
de proprietate pentru cauză de moarte, prin succesiune legală sau
testamentară,
calitatea de contribuabil revine moştenitorilor legali sau
testamentari, precum
şi legatarilor cu titlu particular;
b) prin construcţii de orice fel se înţelege:
-
construcţii cu destinaţia de locuinţă;
-
construcţii cu destinaţia de spaţii comerciale;
-
construcţii industriale, hale de producţie, sedii administrative,
platforme
industriale, garaje, parcări;
-
orice construcţie sau amenajare subterană ori supraterană cu caracter
permanent, pentru a cărei edificare este necesară autorizaţia de
construcţie în
condiţiile
c) prin terenul aferent construcţiilor se
înţelege terenuri-curţi, construcţii şi anexele acestora, conform
titlului de
proprietate, identificat printr-un identificator unic - numărul
cadastral - sau
care constituie un singur corp funciar;
d) prin terenuri de orice fel, fără
construcţii, se înţelege terenurile situate în intravilan
sau extravilan,
indiferent de categoria de folosinţă, cum ar fi: curţi, grădini,
arabil,
păşune, fâneaţă, forestier, vii, livezi şi altele asemenea pe
care nu sunt
amplasate construcţii şi nu pot fi încadrate în categoria
terenurilor aferente
construcţiilor în înţelesul lit. c);
e) prin transferul dreptului de proprietate
sau al dezmembrămintelor acestuia se înţelege înstrăinarea,
prin acte juridice
între vii, a dreptului de proprietate sau a dezmembrămintelor
acestuia,
indiferent de tipul sau natura actului prin care se realizează acest
transfer:
vânzare-cumpărare, donaţie, rentă viageră, întreţinere,
schimb, dare în plată,
tranzacţie, aport la capitalul social, inclusiv în cazul
când transferul se
realizează în baza unei hotărâri judecătoreşti şi altele
asemenea;
e1) nu
constituie transfer impozabil constatarea prin hotărâre
judecătorească
definitivă şi irevocabilă a dobândirii dreptului de proprietate
ca efect al
uzucapiunii.
f) data de la care începe să curgă termenul
este data dobândirii, iar calculul termenului se face în
condiţiile dreptului
comun.
Termenul în raport cu care se
calculează data dobândirii este:
-
pentru construcţiile noi şi terenul aferent acestora, termenul curge de
la data
încheierii procesului-verbal de recepţie finală, în
condiţiile prevăzute de
lege;
-
pentru constructiile neterminate şi terenul aferent acestora, termenul
se
calculează de la data dobândirii dreptului de proprietate sau
dezmembrămintelor
sale asupra terenului;
g) data dobândirii se consideră:
-
pentru imobilele dobândite prin reconstituirea sau constituirea
dreptului de
proprietate în baza legilor fondului funciar:
-
pentru imobilele atribuite, restituite, retrocedate etc. în baza
legilor:
-
în cazul în care foştii proprietari sau moştenitorii
acestora au dobândit
dreptul de proprietate prin hotărâre judecătorească, data
dobândirii este
considerată data rămânerii definitive şi irevocabile a
hotărârii judecătoreşti;
-
pentru imobilele dobândite cu titlu de uzucapiune, constatat prin
hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă, data dobândirii este
considerată data
la care a început să curgă termenul de uzucapiune;
-
în cazul înstrăinării unor imobile rezultate din
dezmembrarea, respectiv
dezlipirea unui imobil, data dobândirii acestor imobile este data
dobândirii
imobilului iniţial care a fost supus dezlipirii, respectiv dezmembrării;
-
în cazul înstrăinării terenurilor alipite şi ulterior
dezmembrate, respectiv
dezlipite, data dobândirii este considerată data la care a fost
dobândit
imobilul cu suprafaţa cea mai mare din operaţia de alipire;
-
în cazul înstrăinării unor imobile rezultate din alipirea
unora dobândite la
date diferite, impozitul se va calcula în funcţie de data
dobândirii parcelei
cu suprafaţa cea mai mare;
-
în cazul în care parcelele alipite au suprafeţele egale,
data dobândirii este
considerată data la care a fost dobândită ultima parcelă;
-
în cazul schimbului, data dobândirii imobilelor care fac
obiectul schimbului va
fi data la care fiecare copermutant, respectiv coschimbaş, a
dobândit
proprietatea.
b) pentru imobilele descrise la lit. a),
dobândite la o dată mai mare de 3 ani:
- 2% până la valoarea de 200.000 lei
inclusiv;
- peste 200.000 lei, 4.000 lei + 1%
calculat la valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv.
(2) Impozitul
prevăzut la alin. (1) nu se datorează în următoarele cazuri:
a) la dobândirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor şi construcţiilor de orice fel, prin reconstituirea
dreptului de proprietate în temeiul legilor speciale;
b) la dobândirea dreptului de proprietate cu
titlul de donaţie între rude şi afini până la gradul al
III-lea inclusiv,
precum şi între soţi.
Norme
metodologice:
1513. Nu
se datorează impozit la dobândirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor
şi construcţiilor de orice fel, prin reconstituirea dreptului de
proprietate în
temeiul legilor speciale:
Este exceptată de la plata
impozitului transmiterea dreptului de proprietate prin donaţie
între rude ori
afini până la gradul al III-lea inclusiv, precum şi între
soţi. Dovada
calităţii de soţ, rudă sau afin se face cu acte de stare civilă.
Înstrăinarea ulterioară a
proprietăţilor imobiliare dobândite în condiţiile prevăzute
la paragrafele 1 şi
2 va fi supusă impozitării, cu excepţia transmiterii dreptului de
proprietate
prin donaţie între rude ori afini până la gradul al III-lea
inclusiv, precum şi
între soţi.
Face excepţie de la impunere
transmiterea dreptului de proprietate sau a dezmembrămintelor acestuia
pentru
proprietăţile imobiliare din patrimoniul afacerii definite conform pct.
41*)
din normele metodologice date în aplicarea art. 48 din Codul
fiscal, acestea
fiind incluse în categoriile de venituri pentru care venitul net
anual se determină
pe baza contabilităţii în partidă simplă.
(3) Pentru
transmisiunea dreptului de proprietate şi a dezmembrămintelor acestuia
cu
titlul de moştenire nu se datorează impozitul prevăzut la alin. (1),
dacă
succesiunea este dezbătută şi finalizată în termen de 2 ani de la
data
decesului autorului succesiunii. În cazul nefinalizării
procedurii succesorale
în termenul prevăzut mai sus, moştenitorii datorează un impozit
de 1% calculat
la valoarea masei succesorale.
Norme
metodologice:
1514. În
cazul procedurii succesorale se aplică următoarele reguli:
a) finalizarea procedurii succesorale are loc
la data întocmirii încheierii de finalizare a succesiunii;
b) impozitul datorat va fi achitat de către
contribuabil la data întocmirii încheierii finale de către
notarul public;
c) în situaţia în care succesiunea legală sau
testamentară este dezbătută şi finalizată prin întocmirea
încheierii de
finalizare a succesiunii în termen de 2 ani de la data decesului
autorului
succesiunii, nu se datorează impozit. Nu se datorează impozit nici
în situaţia
în care, după finalizarea succesiunii, se solicită certificat de
moştenitor
suplimentar şi se întocmeşte încheierea finală suplimentară
înainte de
expirarea termenului de 2 ani;
d) în cazul finalizării succesiunii prin
întocmirea încheierii finale după expirarea termenului de 2
ani, moştenitorii
datorează impozitul de 1% prevăzut în art. 771 alin.
(3) din Codul
fiscal;
e) în cazul în care succesiunea a fost
finalizată prin întocmirea încheierii de finalizare
înainte de expirarea termenului
de 2 ani şi se solicită certificat de moştenitor suplimentar după
expirarea
termenului de 2 ani, calculat de la data decesului autorului
succesiunii,
moştenitorii datorează impozit în condiţiile art. 771
alin. (3) din
Codul fiscal numai pentru proprietăţile imobiliare ce se vor declara şi
menţiona în încheierea finală suplimentară;
f) în cazul succesiunilor vacante şi a
partajului succesoral nu se datorează impozit;
g) impozitul se calculează şi se încasează la
valoarea proprietăţilor imobiliare cuprinse în masa succesorală.
Masa succesorală, din punct de
vedere fiscal şi în condiţiile art. 771 alin. (1) şi
(3) din Codul
fiscal, cuprinde numai activul net imobiliar. În scop fiscal,
prin activul net
imobiliar se înţelege valoarea proprietăţilor imobiliare după
deducerea
pasivului succesoral corespunzător acestora. În pasivul
succesiunii se includ
obligaţiile certe şi lichide dovedite prin acte autentice şi/sau
executorii,
precum şi cheltuielile de înmormântare până la
concurenţa sumei de 1.000 lei,
care nu trebuie dovedite cu înscrisuri.
În cazul în care în activul
succesoral se cuprind şi bunuri mobile, drepturi de creanţă, acţiuni,
certificate de acţionar etc., se va stabili proporţia valorii
proprietăţilor
imobiliare din totalul activului succesoral, iar pasivul succesoral se
va
deduce din valoarea bunurilor mobile, respectiv imobile, proporţional
cu cota
ce revine fiecăreia din categoriile de bunuri mobile sau imobile.
După deducerea pasivului
succesoral corespunzător bunurilor imobile, din valoarea acestora se
determină
activul net imobiliar reprezentând baza impozabilă;
h) în cazul în care procedura succesorală se
finalizează prin hotărâre judecătorească, se aplică dispoziţiile
pct. 1517
paragraful 6 din prezentele norme metodologice.
(4) Impozitul
prevăzut la alin. (1) şi (3) se calculează la valoarea declarată de
părţi în
actul prin care se transferă dreptul de proprietate sau
dezmembrămintele sale.
În cazul în care valoarea declarată este inferioară valorii
orientative
stabilite prin expertiza întocmită de camera notarilor publici,
impozitul se va
calcula la nivelul valorii stabilite prin expertiză, cu excepţia
tranzacţiilor
încheiate între rude ori afini până la gradul al
II-lea inclusiv, precum şi
între soţi, caz în care impozitul se calculează la valoarea
declarată de părţi
în actul prin care se transferă dreptul de proprietate.
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 28
decembrie 2007 –
Legea nr. 372/ 2007 – alin. (4) a avut forma: Impozitul prevăzut la
alin. (1)
şi (3) se calculează la valoarea declarată de părţi în actul prin
care se
transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. În
cazul în care
valoarea declarată este inferioară valorii orientative stabilite prin
expertiza
întocmită de camera notarilor publici, impozitul se va calcula la
această
valoare.
Norme
metodologice:
1515. La
transmiterea dreptului de proprietate, impozitul prevăzut la art. 771
alin. (1) şi (3) din Codul fiscal se calculează la valoarea declarată
de părţi.
În cazul în care valoarea declarată de părţi este mai mică
decât valoarea
orientativă stabilită prin expertizele întocmite de camerele
notarilor publici,
impozitul se va calcula la această din urmă valoare.
În cazul proprietăţilor
imobiliare transferate cu titlu de aport la capitalul social, valoarea
la care
se va stabili impozitul este aceea din actul prin care s-a realizat
aducerea
bunului imobil ca aport în natură la capitalul social, astfel:
-
în cazul în care legislaţia în materie impune
întocmirea unei expertize de
evaluare, impozitul se va stabili la valoarea din act, dar nu mai puţin
de
valoarea rezultată din expertiza de evaluare;
-
în cazul în care legislaţia în materie nu impune
întocmirea unei expertize de
evaluare, impozitul se va stabili la valoarea din act, dar nu mai puţin
de valoarea
stabilită în condiţiile art. 771 alin. (4) din Codul
fiscal.
La constituirea sau transmiterea
dezmembrămintelor dreptului de proprietate, impozitul se determină la
valoarea
declarată de părţi, dar nu mai puţin de 20% din valoarea orientativă
stabilită
prin expertiza întocmită de camera notarilor publici. Aceeaşi
valoare se va
stabili şi la stingerea pe cale convenţională sau prin
consimţământul
titularului a acestor dezmembrăminte.
La transmiterea nudei
proprietăţi, impozitul se determină la valoarea declarată de părţi, dar
nu mai
puţin de 80% din valoarea orientativă stabilită prin expertizele
camerei
notarilor publici.
Pentru construcţiile
neterminate, la înstrăinarea acestora, valoarea se va stabili pe
baza unui
raport de expertiză, care va cuprinde valoarea construcţiei neterminate
la care
se adaugă valoarea terenului aferent declarată de părţi, dar nu mai
puţin decât
valoarea stabilită pentru teren prin expertizele camerei notarilor
publici.
Raportul de expertiză va fi întocmit pe cheltuiala
contribuabilului de un
expert autorizat în condiţiile legii.
La schimb imobiliar, impozitul
se calculează la valoarea fiecăreia din proprietăţile imobiliare
transmise.
În cazul schimbului unui bun imobil, proprietate
imobiliară, cu
un bun mobil, impozitul se calculează la valoarea bunului imobil,
calitatea de
contribuabil fiind a persoanei fizice care transmite proprietatea
imobiliară.
(5) Camerele
notarilor publici vor actualiza cel puţin o dată pe an expertizele
privind
valoarea de circulaţie a bunurilor imobile, care vor fi comunicate la
direcţiile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice.
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 13
octombrie 2009 –
O.U.G. nr. 109/ 2009 – alin. (5) a avut forma: Camerele notarilor
publici vor
actualiza, o dată pe an, expertizele privind valoarea de circulaţie a
bunurilor
imobile care vor fi comunicate la direcţiile teritoriale ale
Ministerului
Finanţelor Publice.
Norme
metodologice:
1516. Expertizele privind valoarea de circulaţie
a
proprietăţilor imobiliare vor fi comunicate direcţiilor teritoriale ale
Ministerului Finanţelor Publice, pentru a fi utilizate
începând cu data de
întâi a lunii următoare primirii acestora.
(6) Impozitul
prevăzut la alin. (1) şi (3) se va calcula şi se va încasa de
notarul public
înainte de autentificarea actului sau, după caz, întocmirea
încheierii de
finalizare a succesiunii. Impozitul calculat şi încasat se
virează până la data
de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinut.
În cazul în care
transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor acestuia,
pentru
situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), se realizează prin
hotărâre
judecătorească sau prin altă procedură, impozitul prevăzut la alin. (1)
şi (3)
se calculează şi se încasează de către organul fiscal competent.
Instanţele
judecătoreşti care pronunţă hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile
comunică organului fiscal competent hotărârea şi documentaţia
aferentă în
termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive şi
irevocabile a hotărârii.
Pentru alte proceduri decât cea notarială sau judecătorească
contribuabilul are
obligaţia de a declara venitul obţinut în maximum 10 zile de la
data
transferului, la organul fiscal competent, în vederea calculării
impozitului.
Pentru înscrierea drepturilor dobândite în baza
actelor autentificate de
notarii publici ori a certificatelor de moştenitor sau, după caz, a
hotărârilor
judecătoreşti şi a altor documente în celelalte cazuri,
registratorii de la
birourile de carte funciară vor verifica îndeplinirea obligaţiei
de plată a
impozitului prevăzut la alin. (1) şi (3) şi, în cazul în
care nu se va face
dovada achitării acestui impozit, vor respinge cererea de
înscriere până la
plata impozitului.
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 27
decembrie 2006 –
O.U.G. nr. 110/ 2006 – alin. (6) a avut forma: Impozitul prevăzut la
alin. (1)
şi (3) se va calcula şi se va încasa de notarul public
înainte de
autentificarea actului sau, după caz, întocmirea încheierii
de finalizare a
succesiunii. În cazul în care transferul dreptului de
proprietate sau al
dezmembrămintelor acestuia, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) şi
(3), se
va realiza printr-o hotărâre judecătorească, impozitul prevăzut
la alin. (1) şi
(3) se va calcula şi se va încasa de către instanţele
judecătoreşti la data
rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii. Impozitul
calculat şi încasat
se virează până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei
în care a fost
reţinut. Pentru înscrierea drepturilor dobândite în
baza actelor autentificate
de notarii publici ori a certificatelor de moştenitor sau, după caz, a
hotărârilor judecătoreşti, registratorii de la birourile de carte
funciară vor
verifica îndeplinirea obligaţiei de plată a impozitului prevăzut
la alin. (1)
şi (3) şi, în cazul în care nu se va face dovada achitării
acestui impozit, vor
respinge cererea de înscriere până la plata impozitului.
Între data de 27 decembrie 2006 şi data de 18
octombrie 2007 –
O.U.G. nr. 106/ 2007 – alin. (6) a avut forma: Impozitul prevăzut la
alin. (1)
şi (3) se va calcula şi se va încasa de notarul public
înainte de
autentificarea actului sau, după caz, întocmirea încheierii
de finalizare a
succesiunii. Impozitul calculat şi încasat se virează până
la data de 25
inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinut. În
cazul în care
transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor acestuia,
pentru
situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), se va realiza prin
hotărâre
judecătorească, impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se va calcula şi
se va încasa
de către organul fiscal competent. Instanţele judecătoreşti care
pronunţă
hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile comunică
organului fiscal
competent hotărârea şi documentaţia aferentă în termen de
30 de zile de la data
rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii. Pentru
înscrierea drepturilor
dobândite în baza actelor autentificate de notarii publici
ori a certificatelor
de moştenitor sau, după caz, a hotărârilor judecătoreşti,
registratorii de la
birourile de carte funciară vor verifica îndeplinirea obligaţiei
de plată a
impozitului prevăzut la alin. (1) şi (3) şi, în cazul în
care nu se va face
dovada achitării acestui impozit, vor respinge cererea de
înscriere până la
plata impozitului.
Norme
metodologice:
1517.
Impozitul se va calcula şi se va încasa de către notarul public,
pe chitanţă
sau bon fiscal, anterior autentificării actului sau semnării
încheierii de
finalizare a procedurii succesorale.
Impozitul poate fi plătit de
către contribuabil fie în numerar, la sediul biroului notarului
public, fie
prin virament bancar, într-un cont al biroului notarial. În
cazul plăţii
impozitului prin virament bancar, dovada achitării se face cu ordinul
de plată.
Documentul de plată a
impozitului de către contribuabil se va menţiona în
încheierea de
autentificare, respectiv în încheierea de finalizare a
procedurii succesorale
şi în certificatul de moştenitor.
Modelul chitanţelor ce vor fi
utilizate de către notarii publici la încasarea impozitului se va
stabili şi se
va tipări de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România.
În îndeplinirea obligaţiei ce le
revine, registratorii de carte funciară vor verifica dacă în
cuprinsul actului
notarial sunt menţionate documentele de plată a impozitului, prevăzute
la
paragrafele 1-3.
Instanţele judecătoreşti care
pronunţă hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile
în cauze referitoare
la transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor
acestuia vor
comunica organului fiscal din raza de competenţă teritorială a
instanţei de
fond hotărârea şi documentaţia aferentă în termen de 30 de
zile de la data
rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii. În
situaţia în care instanţele
judecătoreşti nu transmit în termenul legal documentaţia
prevăzută de lege,
organul fiscal poate stabili impozitul datorat, la solicitarea
contribuabilului, pe baza documentaţiei prezentate de acesta. În
situaţia în
care la primirea documentaţiei transmise de instanţele judecătoreşti
constată
diferenţe care conduc la modificarea bazei de impunere, organul fiscal
emite o
decizie de impunere, conform procedurii legale.
Baza de calcul a impozitului
datorat este cea stabilită potrivit hotărârii judecătoreşti sau
documentaţiei
aferente hotărârii, în situaţia în care acestea
includ valoarea imobilului
stabilită de un expert autorizat în condiţiile legii, respectiv
expertiza
privind stabilirea valorii de circulaţie a imobilului.
În cazul în care în hotărârea
judecătorească nu este precizată valoarea imobilului stabilită de un
expert
autorizat în condiţiile legii sau în documentaţia aferentă
hotărârii nu este
cuprinsă expertiza privind stabilirea valorii de circulaţie a
imobilului, baza
de calcul a impozitului se va stabili în condiţiile pct. 1516
din
prezentele norme metodologice.
În cazul transferurilor prin
alte modalităţi decât procedura notarială sau judecătorească,
contribuabilul
are sarcina declarării venitului la organul fiscal competent, în
termen de 10
de zile, inclusiv, de la data transferului, în vederea stabilirii
impozitului,
în condiţiile legii.
În cazul în care se solicită
intabularea dreptului de proprietate sau a dezmembrămintelor acestuia,
în
temeiul hotărârii judecătoreşti, registratorii de carte funciară
vor verifica
existenţa deciziei de impunere emise de organul fiscal competent şi
dovada
achitării impozitului.
În cazul transferurilor prin executare silită, după
expirarea
termenului de 10 zile inclusiv, în care contribuabilul avea
sarcina declarării
venitului la organul fiscal competent, pentru transferurile prin alte
modalităţi decât procedura notarială sau judecătorească, organul
de executare
silită sau cumpărătorul, după caz, trebuie să solicite organului fiscal
competent stabilirea impozitului şi emiterea deciziei de impunere,
conform
procedurilor legale, prin depunerea documentaţiei aferente transferului.
(7) Impozitul
stabilit în condiţiile alin. (1) şi (3) se distribuie astfel:
a) o cotă de 50% se face venit la bugetul
consolidat;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 27 decembrie 2006 – O.U.G. nr. 110/ 2006 – lit. a) a
avut
forma: cota de 40% se face venit la bugetul consolidat.
Între data de 27 decembrie 2006
şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. a) a avut
forma:
cota de 40% se face venit la bugetul de stat.
b) o cotă de 50% se face venit la bugetul
unităţilor administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se află
bunurile
imobile ce au făcut obiectul înstrăinării.
c) Eliminată.
Notă:
Între data de 1 august 2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G.
nr. 109/ 2009
– lit. b) şi c) au avut forma: b) cota de 50% se face venit la bugetul
unităţilor administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se află
bunurile
imobile ce au făcut obiectul înstrăinării; c) cota de 10% se face
venit la
bugetul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară pentru
îndeplinirea activităţii de publicitate imobiliară.
(8) Procedura de
calculare, încasare şi virare a impozitului perceput în
condiţiile alin. (1) şi
(3), precum şi obligaţiile declarative se vor stabili prin norme
metodologice
emise prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi ministrului
justiţiei, cu consultarea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din
România.
Notă: Între data de 1 iunie 2005 şi data de
1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006 – art. 771 a avut forma:
(1)
Sunt supuse impozitării veniturile realizate din transferul dreptului
de
proprietate asupra construcţiilor de orice fel şi terenul aferent
acestora,
care se înstrăinează în termen de până la 3 ani
inclusiv, de la data
dobândirii, precum şi veniturile realizate din transferul
dreptului de proprietate
asupra terenurilor de orice fel, fără construcţii, dobândite după
1 ianuarie
1990. (2) Venitul impozabil din transferul proprietăţilor imobiliare,
cu
excepţiile prevăzute la alin. (3), reprezintă diferenţa favorabilă
dintre
valoarea de înstrăinare a proprietăţilor imobiliare, terenuri
şi/sau
construcţii, şi valoarea de bază a acestora. (3) Sunt exceptate de la
prevederile alin. (1) aportul în natură la capitalul social al
societăţilor
comerciale, precum şi veniturile realizate din înstrăinarea
construcţiilor de
orice fel cu terenul aferent, terenurile fără construcţii din
intravilan şi
extravilan dobândite de contribuabil prin: a) reconstituirea
dreptului de
proprietate; b) moştenire sau donaţie între rude până la
gradul al patrulea
inclusiv; c) schimb imobiliar. (4) Valoarea de bază a bunurilor imobile
prevăzute la alin. (1), în funcţie de modalitatea de
dobândire, se stabileşte
avându-se în vedere: a) preţul de achiziţie pentru bunurile
imobile dobândite
prin cumpărare, majorat cu 5%; b) valoarea imobilului menţionată
în act, dacă
acesta a fost dobândit prin donaţie, schimb, rentă viageră, dare
în plată,
adjudecare, contract de întreţinere, hotărâre
judecătorească etc., majorată cu
5%; c) pentru construcţiile noi, costul acestora la data realizării,
dovedit
prin raport de expertiză întocmit de un expert autorizat,
în condiţiile legii,
la care se adaugă valoarea terenului aferent, stabilită în
condiţiile prezentei
legi; d) valoarea rezultată din expertizele utilizate de către camerele
notarilor publici, la data dobândirii imobilelor a căror valoare
de bază nu se
poate stabili prin modalităţile prevăzute la lit. a)- c); e) valoarea
stabilită
în funcţie de modul de dobândire, în condiţiile
prevăzute la lit. a) şi b),
pentru terenurile situate în intravilan şi extravilan,
actualizată cu rata
inflaţiei pe economie din ultima lună pentru care există date oficiale
comunicate de către Institutul Naţional de Statistică, dacă la data
dobândirii
nu erau întocmite expertize de către camerele notarilor publici.
Pentru
terenurile şi construcţiile de orice fel, dobândite de
contribuabili într-o
modalitate din care nu rezultă valoarea la care acestea au fost
dobândite,
valoarea de bază este valoarea minimă stabilită în prima
expertiză utilizată de
camera notarilor publici în circumscripţia căreia se află
terenul; f) preţul de
achiziţie pentru bunurile dobândite în condiţiile prevăzute
la lit. a) sau
valoarea menţionată pentru bunurile dobândite în condiţiile
prevăzute la lit.
b), la care se adaugă costul lucrărilor şi serviciilor de natură să
crească
valoarea imobilului, la data efectuării acestora, dovedite prin raport
de
expertiză întocmit de un expert autorizat, în condiţiile
legii. (5) Expertizele
întocmite de camerele notarilor publici vor fi reactualizate cel
puţin o dată
pe an şi avizate de Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţiile
teritoriale.
(6) Pierderea din transferul proprietăţii imobiliare reprezintă
pierdere
definitivă a contribuabilului.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori