![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 40 k; Imprimare: 3 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL III - Impozitul pe venit.
CAP. XII - Aspecte fiscale internaţionale.
(Art.
88) Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activităţi
dependente.
ART. 88 - Persoanele
fizice nerezidente care desfăşoară activităţi dependente în
România sunt
impozitate potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu.
Notă: Până la data de 30 decembrie 2004 –
O.U.G. nr. 138/ 2004 – art. 88 a avut forma: Stabilirea plăţilor
anticipate de
impozit - art. 88 - (1) Contribuabilii care realizează venituri din
activităţi
independente, din cedarea folosinţei bunurilor, cu excepţia veniturilor
din
arendare, precum şi venituri din activităţi agricole sunt obligaţi să
efectueze
în cursul anului plăţi anticipate cu titlu de impozit,
exceptându-se cazul
veniturilor pentru care plăţile anticipate se stabilesc prin reţinere
la sursă.
(2) Plăţile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent, pe
fiecare
categorie de venit şi loc de realizare, luându-se ca bază de
calcul venitul
anual estimat sau venitul net realizat în anul precedent, după
caz. La
impunerile efectuate după expirarea termenelor de plată prevăzute la
alin. (3)
sumele datorate se stabilesc la nivelul sumei datorate pentru ultimul
termen de
plată al anului precedent. Diferenţa dintre impozitul anual calculat
asupra
venitului net realizat în anul precedent şi suma
reprezentând plăţi anticipate
la nivelul trimestrului IV din anul anterior se repartizează pe
termenele de
plată următoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaraţiile de venit
estimativ, depuse în luna decembrie, nu se mai stabilesc plăţi
anticipate,
venitul net aferent perioadei până la sfârşitul anului
urmând să fie supus
impozitării, pe baza deciziei emise pentru declaraţia de venit global.
Plăţile
anticipate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, cu
excepţia
veniturilor din arendă, se stabilesc de organul fiscal astfel: a) pe
baza
contractului încheiat între părţi; sau b) pe baza
veniturilor determinate
potrivit datelor din contabilitatea în partidă simplă, potrivit
opţiunii. În
cazul în care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din
cedarea folosinţei
bunurilor reprezintă echivalentul în lei al unei sume în
valută, determinarea
venitului anual estimat se efectuează pe baza cursului de schimb al
pieţei
valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din ziua
precedentă celei în
care se efectuează impunerea. (3) Plăţile anticipate se efectuează
în 4 rate
egale, până la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare
trimestru, cu
excepţia impozitului pe veniturile din arendare, pentru care plata
impozitului
se efectuează potrivit deciziei emise pe baza declaraţiei de venit
global.
Contribuabilii care determină venitul net din activităţi agricole,
potrivit
art. 76 şi 77, datorează plăţi anticipate către bugetul de stat pentru
impozitul aferent acestui venit, în două rate egale, astfel: 50%
din impozit,
până la data de 1 septembrie inclusiv, şi 50% din impozit,
până la data de 15
noiembrie inclusiv. (4) Termenele şi procedura de emitere a deciziilor
de plăţi
anticipate vor fi stabilite prin ordin al ministrului finanţelor
publice. (5)
Pentru stabilirea plăţilor anticipate, organul fiscal va lua ca bază de
calcul
venitul anual estimat, în toate situaţiile în care a fost
depusă o declaraţie
privind venitul estimat pentru anul curent sau venitul din declaraţia
specială
pentru anul fiscal precedent, după caz. La stabilirea plăţilor
anticipate se
utilizează baremul anual de impunere, prevăzut la art. 43 alin. (1) şi
(3), cu
excepţia impozitului pe venitul din activităţi agricole, pentru care
plăţile
anticipate se determină prin aplicarea cotei de 15% asupra venitului
net
estimat.
Între data de 30 decembrie 2004 şi data de 28 iunie
2010 –
O.U.G. nr. 58/ 2010 – art. 88 a avut forma: Venituri ale persoanelor
fizice
nerezidente din activităţi dependente - art. 88 - Persoanele fizice
nerezidente, care desfăşoară activităţi dependente în
România, sunt impozitate,
potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu, numai dacă se
îndeplineşte
cel puţin una dintre următoarele condiţii: a) persoana nerezidentă este
prezentă în România timp de una sau mai multe perioade de
timp care, în total,
depăşesc 183 de zile din oricare perioadă de 12 luni consecutive, care
se
încheie în anul calendaristic în cauza; b) veniturile
salariale sunt plătite de
către sau în numele unui angajator care este rezident; c)
veniturile salariale
reprezintă cheltuiala deductibilă a unui sediu permanent în
România.
Norme
metodologice:
193. Veniturile obţinute de persoanele fizice
nerezidente din
România din activităţi dependente se impozitează separat pe
fiecare sursă/loc
de realizare, impozitul lunar calculat fiind impozit final. După
încheierea
anului fiscal, organul fiscal va elibera documentul care atestă venitul
realizat şi impozitul plătit pentru anul fiscal respectiv, la cererea
contribuabilului.
Profesorii şi cercetătorii nerezidenţi care desfăşoară o
activitate în România ce depăşeşte perioada de scutire
stabilită prin convenţiile
de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu
diverse state se impun
pentru veniturile realizate în intervalul de timp ce depăşeşte
perioada de
scutire, potrivit titlului III din Codul fiscal.
1931.
Veniturile din activităţi dependente obţinute ca urmare a desfăşurării
activităţii în România de persoane fizice rezidente ale
unor state cu care
România nu are încheiate convenţii de evitare a dublei
impuneri şi plătite de
angajatori rezidenţi sau nerezidenţi se impozitează în
România din prima zi de desfăşurare
a activităţii. De asemenea, se impun din prima zi de desfăşurare a
activităţii
dependente în România şi veniturile obţinute de persoanele
fizice care nu fac
dovada rezidenţei într-un stat cu care România are
încheiată convenţie de
evitare a dublei impuneri.
194. a) În aplicarea
prevederilor convenţiei de evitare a dublei impuneri încheiate de
România cu un
stat străin, veniturile din activităţi dependente realizate de persoane
fizice
nerezidente care îşi desfăşoară activitatea în
România se impun dacă persoana
fizică este prezentă în România una sau mai multe perioade
de timp ce depăşesc
în total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni
consecutive care se încheie
în anul calendaristic în cauză sau în perioada şi
condiţiile menţionate în
convenţia de evitare a dublei impuneri încheiată de România
cu statul străin şi
numai dacă respectiva persoană fizică face dovada rezidenţei în
statul cu care
România are încheiată convenţie de evitare a dublei
impuneri.
b) În aplicarea prevederilor convenţiei de
evitare a dublei impuneri încheiate de România cu un stat
străin, veniturile
din activităţi dependente realizate de persoane fizice nerezidente care
îşi
desfăşoară activitatea în România şi sunt prezente în
România o perioadă mai
mică de 183 de zile în orice perioadă de 12 luni consecutive care
se încheie în
anul calendaristic în cauză sau în perioada şi condiţiile
menţionate în
convenţia de evitare a dublei impuneri încheiată de România
cu statul străin se
impun în România dacă este îndeplinită cel puţin una
dintre următoarele
condiţii:
-
salariul este plătit de un angajator care este rezident sau în
numele acestuia;
-
salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul
nerezident îl
are în România (veniturile salariale reprezintă cheltuiala
deductibilă a unui
sediu permanent în România).
c) Veniturile din salarii se impoziteaza
incepand cu prima zi de la data sosirii persoanei fizice, dovedita cu
viza de
intrare in Romania de pe pasaport.
La determinarea impozitului se
va avea in vedere principiul celor 183 de zile care sfarsesc in anul
calendaristic in cauza. Modul de calcul al celor 183 de zile se va face
aplicandu-se metoda zilelor de prezenta. Contribuabilul are
posibilitatea sa
furnizeze dovezi referitoare la prezenta sa, pe baza datelor din
documentele de
transport, pasaport si alte documente prin care se atesta intrarea in
Romania.
In calculul celor 183 de zile se includ: ziua de sosire, ziua de
plecare si
toate celelalte zile petrecute pe teritoriul Romaniei. Orice fractiune
de zi in
care contribuabilul este prezent in Romania conteaza drept zi de
prezenta
pentru calculul celor 183 de zile.
195. Contribuabilii prevazuti la pct. 194 sunt
obligati ca in
termen de 15 zile de la data inceperii activitatii sa se adreseze
organului
fiscal in a carui raza teritoriala se realizeaza venitul, in vederea
stabilirii
regimului fiscal aplicabil acestor venituri, in conformitate cu
prevederile
conventiilor de evitare a dublei impuneri, incheiate de Guvernul
Romaniei cu
alte state.
Astfel, contribuabilul va depune
la organul fiscal, dupa caz, urmatoarele:
-
cerere;
-
copie de pe documentul care reglementeaza raportul de munca si
traducerea
acestuia in limba romana, certificata de traducatori autorizati;
-
certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala
competenta a
statului al carui rezident este sau un alt document prin care se atesta
rezidenta fiscala, document vizat de organul fiscal al statului sau de
rezidenta, tradus si legalizat de organul autorizat din Romania;
-
documentele care atestă dreptul de muncă şi de şedere, după caz, pe
teritoriul
României.
Daca
persoanele fizice nerezidente nu prezinta in termenul stabilit
documentele
prevazute la alineatul precedent, acestea datoreaza impozit pe
veniturile din
salarii din prima zi de desfasurare a activitatii. In situatia in care
persoanele respective depun ulterior documentele solicitate, organul
fiscal va
efectua regularizarea impozitului platit.
196. Contribuabilii plătiţi din străinătate de
un angajator
nerezident care îşi prelungesc perioada de şedere în
România, precum şi cei
care, prin prezenţe repetate în România, depăşesc 183 de
zile sau perioada
menţionată în convenţiile de evitare a dublei impuneri sunt
obligaţi să
înştiinţeze în scris organul fiscal competent despre
depăşirea acestui termen,
caz în care datorează impozit din prima zi pentru veniturile
realizate ca
urmare a desfăşurării activităţii în România.
197. În situaţia în care persoanele
fizice care au desfăşurat
activitatea în România într-o perioadă mai mică de
183 de zile în orice
perioadă de 12 luni consecutive care se încheie în anul
calendaristic în cauză
ori în perioada şi condiţiile menţionate în convenţiile de
evitare a dublei
impuneri şi au fost plătite din străinătate îşi prelungesc
perioada de şedere
în România peste 183 de zile sau peste perioada menţionată
în convenţie,
impozitul pe veniturile din salarii pentru activitatea desfăşurată
în România
este datorat începând cu prima zi de sosire în
România. În acest caz,
contribuabilul depune la organul fiscal competent declaraţii lunare de
impunere, care vor cuprinde veniturile lunare realizate în
perioada anterioară
prelungirii şederii în România, în termen de 15 zile
de la ultima zi a
perioadei de 183 de zile expirate sau a perioadei menţionate în
convenţie.
În situaţia în care beneficiarul venitului
realizează salariul
într-o sumă globală pe un interval de timp, după ce a expirat
perioada de 183
de zile sau perioada menţionată în convenţie, sumele
înscrise în declaraţii se
pot stabili la nivelul unei medii lunare, respectiv suma globală a
salariului
declarat împărţită la numărul de luni din acea perioadă.
198. Persoanele fizice care realizeaza venituri
din Romania si care
au rezidenta intr-un stat contractant cu care Romania are incheiata
conventie
de evitare a dublei impuneri se impun in Romania conform titlului III
din Codul
fiscal pentru veniturile, altele decat cele supuse impunerii potrivit
titlului
V din Codul fiscal, atunci cand nu prezinta certificatul de rezidenta
fiscala
sau un alt document prin care se atesta rezidenta fiscala.
In aceleasi conditii si pentru
aceleasi categorii de venituri se impun si persoanele fizice care
realizeaza
venituri din Romania si sunt rezidente ale unor state cu care Romania
nu are
incheiate conventii de evitare a dublei impuneri.
199. In situatia in care exista conventii de
evitare a dublei
impuneri, persoana fizica cu dubla rezidenta - romana si a unui stat cu
care
Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri -, cu
domiciliul
in Romania, se va impune in Romania, coroborat cu prevederile
conventiilor de
evitare a dublei impuneri.
Pentru aplicarea prevederilor
conventiilor de evitare a dublei impuneri persoana fizica respectiva va
prezenta autoritatilor fiscale romane certificatul de rezidenta fiscala
sau un
alt document prin care se atesta rezidenta fiscala, precum si
traducerea
acestuia in limba romana, certificata de traducatori autorizati.
Pentru a stabili al carui
rezident este persoana fizica respectiva, contribuabilul va face dovada
«centrului intereselor vitale», respectiv va prezenta
organului fiscal
documentele necesare prin care se atesta ca veniturile obtinute in
celalalt
stat sunt superioare celor realizate in Romania si autoritatea fiscala
a
statului respectiv isi rezerva dreptul de a-l considera rezident fiscal
din
punct de vedere al impunerii veniturilor mondiale, caz in care
impunerea
acestui contribuabil in Romania se va face numai pentru veniturile din
Romania.
Prin documente necesare se
intelege: copiile declaratiilor de impunere din celalalt stat,
declaratia pe
propria raspundere privind situatia copiilor scolarizati, situatia de
avere,
dupa caz, a familiei si altele asemenea. In situatia in care veniturile
din
celalalt stat nu sunt la nivelul care sa conduca la acordarea
rezidentei fiscale
in acest stat si autoritatea fiscala romana apreciaza ca sunt intrunite
conditiile pentru impunerea veniturilor in Romania, acestui
contribuabil i se
vor impune in Romania veniturile mondiale si, prin schimb de
informatii,
autoritatile competente romane si din celalalt stat se vor informa
asupra
acestui caz.
200.
Contribuabilii persoane fizice române care locuiesc în
străinătate şi care îşi
menţin domiciliul în România se impun în
România pentru veniturile impozabile
conform prevederilor titlului III din Codul fiscal, realizate
atât în România,
cât şi în străinătate, iar obligaţiile fiscale se exercită
direct sau, în
situaţia în care nu îşi îndeplinesc obligaţiile
în mod direct, prin desemnarea
unui împuternicit sau reprezentant fiscal.
201.
Cetatenii straini refugiati si care sunt prezenti in Romania, potrivit
autorizarilor
specifice acordate, se impoziteaza pentru veniturile realizate pe
teritoriul
Romaniei.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori