![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 48 k; Imprimare: 4 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL III - Impozitul pe venit.
CAP. XII - Aspecte fiscale internaţionale.
(Art.
91) Creditul fiscal extern.
ART. 91 - (1) Contribuabilii persoane fizice
rezidente care, pentru acelaşi venit şi în decursul aceleiaşi
perioade
impozabile, sunt supuşi impozitului pe venit atât pe teritoriul
României, cât
şi în străinătate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit
datorat în
România a impozitului plătit în străinătate, denumit
în continuare credit
fiscal extern, în limitele prevăzute în prezentul articol.
(2) Creditul
fiscal extern se acordă dacă sunt îndeplinite, cumulativ,
următoarele condiţii:
a) se aplică prevederile convenţiei de
evitare a dublei impuneri încheiate între România şi
statul străin în care s-a
plătit impozitul;
b) impozitul plătit în străinătate, pentru
venitul obţinut în străinătate, a fost efectiv plătit în
mod direct de persoana
fizică sau de reprezentantul său legal ori prin reţinere la sursă de
către
plătitorul venitului. Plata impozitului în străinătate se
dovedeşte printr-un
document justificativ, eliberat de autoritatea competentă a statului
străin
respectiv;
c) venitul pentru care se acordă credit
fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevăzute la
art. 41.
Notă: Între data de 30 decembrie
2004 şi data de 28 iunie 2010 – O.U.G. nr. 58/ 2010 – alin. (2) a avut
forma:
(2) Creditul fiscal extern se acordă dacă sunt îndeplinite,
cumulativ,
următoarele condiţii: a) impozitul plătit în străinătate, pentru
venitul
obţinut în străinătate, a fost efectiv plătit în mod direct
de persoana fizică
sau de reprezentantul său legal ori prin reţinere la sursă de către
plătitorul
venitului. Plata impozitului în străinătate se dovedeşte
printr-un document
justificativ, eliberat de: 1. autoritatea fiscală a statului străin
respectiv;
2. angajator, în cazul veniturilor din salarii; 3. alt plătitor
de venit,
pentru alte categorii de venituri; b) venitul pentru care se acordă
credit
fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevăzute la
art. 41.
Norme metodologice:
203. Persoanele fizice rezidente române cu
domiciliul în România şi
persoanele fizice prevăzute la art. 40 alin. (2) din Codul fiscal sunt
supuse
impozitării în România pentru veniturile din orice sursă,
atât din România, cât
şi din străinătate.
În situaţia în care, pentru
veniturile din străinătate de natura celor prevăzute la art. 41 lit.
a), c) şi
f) din Codul fiscal, statul cu care România are încheiată
convenţie de evitare
a dublei impuneri şi-a exercitat dreptul de impunere, aceste persoane
au
dreptul să deducă, pentru fiecare sursă de venit, din impozitul pe
venit
datorat în România impozitul pe venit plătit în
străinătate, în condiţiile
prevăzute de Codul fiscal.
Veniturile din străinătate
realizate de contribuabilii prevăzuţi la art. 40 alin. (1) lit. a) şi
de cei
prevăzuţi la art. 40 alin. (2) din Codul fiscal, precum şi impozitul
aferent, a
cărui plată în străinătate este atestată cu document justificativ
eliberat de
autoritatea competentă a statului străin cu care România are
încheiată
convenţie de evitare a dublei impuneri, exprimate în unităţile
monetare proprii
fiecărui stat, se vor transforma în lei la cursul de schimb mediu
anual
comunicat de Banca Naţională a României din anul de realizare a
venitului
respectiv.
204. Impozitul platit in strainatate, care se
deduce din impozitul
pe venit datorat in Romania, este limitat la partea de impozit pe venit
datorat
in Romania.
Prin venit mondial se intelege
suma veniturilor impozabile din Romania si din strainatate din
categoriile de
venituri realizate de persoanele fizice prevazute la art. 40 alin. (1)
lit. a)
din Codul fiscal si de cele care indeplinesc conditia mentionata la
art. 40
alin. (2) din Codul fiscal.
Pentru veniturile mentionate la
art. 41 lit. a), c) si f) din Codul fiscal, care au fost globalizate in
strainatate, creditul fiscal extern pentru fiecare venit este limitat
la
impozitul pe venit calculat prin aplicarea cotei medii de impozit din
strainatate, aplicata asupra fiecarei surse de venit obtinut in
strainatate,
dar nu mai mult decat cota de impozit prevazuta la titlul III din Codul
fiscal,
aferenta venitului respectiv.
Cota medie de impozit se
calculeaza astfel:
impozit platit in strainatate
Cota
medie de impozit = ───────────────────────────────────── .
venit
global obtinut in strainatate
Venitul global obtinut in
strainatate reprezinta toate categoriile de venituri care, conform
legii din
statul respectiv, se globalizeaza in strainatate.
205. Pentru veniturile realizate în statul
cu care România are
încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri şi care nu au
fost globalizate
în vederea impozitării, creditul fiscal extern este limitat la
impozitul pe
venit plătit în străinătate, dar nu mai mult decât cel
datorat pentru un venit
similar în România, potrivit Codului fiscal.
206. Dacă suma reprezentând creditul
fiscal extern este mai mare
decât impozitul plătit în statul cu care România are
încheiată convenţie de
evitare a dublei impuneri, suma recunoscută care se deduce este la
nivelul
impozitului plătit în străinătate. În situaţia în
care suma reprezentând
creditul fiscal extern este mai mică decât impozitul plătit
în statul cu care
România are încheiată convenţie de evitare a dublei
impuneri, suma recunoscută
reprezentând creditul fiscal extern acordat este la nivelul sumei
calculate
conform pct. 204.
207. Calcularea creditului fiscal extern se face
de către organul
fiscal competent, separat pe fiecare sursă de venit. În situaţia
în care
contribuabilul în cauză obţine venituri din străinătate din mai
multe state cu
care România are încheiate convenţii de evitare a dublei
impuneri, creditul
extern admis a fi dedus din impozitul datorat în România se
va calcula,
potrivit procedurii prevăzute mai sus, pentru fiecare sursă de venit şi
pe
fiecare ţară.
208. În cazul veniturilor prevăzute la
art. 41 lit. b), d), e), g)
şi h) din Codul fiscal, creditul fiscal extern se acordă pentru fiecare
venit
similar din România. Creditul fiscal extern pentru veniturile din
statul cu
care România are încheiată convenţie de evitare a dublei
impuneri, a căror
impunere în România este finală, se va acorda astfel:
a) în situaţia în care în străinătate cota
de
impozit este mai mare decât cea prevăzută în titlul III din
Codul fiscal pentru
un venit similar, creditul fiscal extern este limitat la impozitul pe
venit
calculat, aplicându-se cota prevăzută în acest titlu;
b) în situaţia în care cota de impozit este
mai mică în străinătate decât cota de impozit pentru un
venit similar din
România, creditul fiscal extern este calculat la nivelul
impozitului plătit în
străinătate, iar impozitul anual rămas de achitat în
România se calculează ca
diferenţă între impozitul pe venit calculat aplicându-se
cota de impozit
prevăzută la titlul III din Codul fiscal şi impozitul pe venit plătit
în
străinătate pentru venitul realizat în străinătate.
Pentru veniturile prevăzute la
art. 41 lit. b), d), e), g) şi h) din Codul fiscal, creditul fiscal se
acordă
potrivit prevederilor pct. 205.
209.
Contribuabilii prevăzuţi la art. 40 alin. (1) lit. a) şi cei prevăzuţi
la art.
40 alin. (2) din Codul fiscal, care desfăşoară activitate salarială
în
străinătate şi sunt plătiţi pentru activitatea salarială desfăşurată
în
străinătate de către angajatorul român, se impun în
România pentru veniturile
realizate din activitatea salarială desfăşurată în străinătate.
În cazul în care acelaşi venit
din salarii este supus impunerii atât în România,
cât şi în străinătate,
statului străin revenindu-i dreptul de impunere potrivit convenţiei de
evitare
a dublei impuneri încheiate de România cu respectivul stat,
organul fiscal
competent din România va proceda la regularizarea impozitului
datorat de
rezidentul român, pe baza cererii depuse. În vederea
regularizării impozitului,
contribuabilii care au fost impuşi pentru aceleaşi venituri obţinute
din
salarii atât în România, cât şi în alt
stat cu care România are încheiată o
convenţie de evitare a dublei impuneri vor depune la registratura
organului
fiscal competent sau prin poştă, împreună cu cererea de
restituire, următoarele
documente justificative:
a) fişa fiscală întocmită de angajatorul
rezident în România sau de către un sediu permanent
în România care efectuează
plăţi de natură salarială;
b) certificatul de atestare a impozitului
plătit în străinătate de contribuabil, eliberat de autoritatea
competentă a
statului străin, sau orice alt document justificativ privind venitul
realizat
şi impozitul plătit în celălalt stat, eliberat de autoritatea
competentă din
ţara în care s-a obţinut venitul;
c) contractul de detaşare;
d) orice alte documente ce pot sta la baza
determinării sumei impozitului plătit în străinătate pentru
veniturile plătite
de angajatorul rezident în România sau de către un sediu
permanent în România.
Procedura de regularizare a
impozitului datorat de rezidentul român se va stabili prin ordin
al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Veniturile din activităţi
dependente desfăşurate în străinătate şi plătite de un angajator
nerezident nu
sunt impozabile în România potrivit prevederilor Codului
fiscal şi nu fac
obiectul creditului fiscal extern.
2091. Când o persoană fizică
rezidentă în România obţine
venituri care în conformitate cu prevederile convenţiei de
evitare a dublei
impuneri încheiate de România cu statul străin sunt supuse
impozitului pe venit
în statul străin, pentru evitarea dublei impuneri se va aplica
metoda prevăzută
în convenţie, respectiv metoda creditului sau metoda scutirii,
după caz.
2092.
Persoanele fizice prevăzute la art. 40 alin. (1) lit. a) şi cele
prevăzute la
art. 40 alin. (2) din Codul fiscal care realizează un venit şi care,
potrivit
prevederilor convenţiei de evitare a dublei impuneri încheiate de
România cu un
alt stat pot fi impuse în celălalt stat, iar respectiva convenţie
prevede ca
metodă de evitare a dublei impuneri "metoda scutirii", respectivul
venit va fi scutit de impozit în România. Acest venit se
declară în România,
dar este scutit de impozit dacă se anexează documentul justificativ
eliberat de
autoritatea competentă a statului străin, care atestă impozitul plătit
în
străinătate.
210. La sfârşitul anului fiscal vizat,
contribuabilul anexează la
declaraţia privind venitul realizat documentele justificative privind
venitul
realizat şi impozitul plătit, eliberate de autoritatea competentă din
ţara în
care s-a obţinut venitul şi cu care România are încheiată
convenţie de evitare
a dublei impuneri. Aceste documente sunt utilizate pentru aplicarea
metodelor de
evitare a dublei impuneri prevăzute în convenţiile de evitare a
dublei
impuneri.
(3) Creditul
fiscal extern se acordă la nivelul impozitului plătit în
străinătate, aferent
venitului din sursa din străinătate, dar nu poate fi mai mare
decât partea de
impozit pe venit datorat în România, aferentă venitului
impozabil din
străinătate, în situaţia în care contribuabilul în
cauză obţine venituri din
străinătate din mai multe state, creditul fiscal extern admis a fi
dedus din
impozitul datorat în România se va calcula, potrivit
procedurii de mai sus,
pentru fiecare ţară şi pe fiecare natură de venit.
(31)
După data aderării României la Uniunea Europeană, pentru
veniturile din
economii, definite la art. 1245, obţinute de persoanele
fizice
rezidente din acele state membre care au perioada de tranziţie
specificată la
art. 1249, se aplică metoda de eliminare a dublei impuneri,
prevăzută la art. 12414 alin. (2).
Notă: Alin. (31) a fost introdus
începând cu data de
1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006.
(4) Abrogat.
Notă: Între data de 30 decembrie 2004 şi data de 1
iunie 2005 –
Legea nr. 163/ 2005 – când a fost abrogat, alin. (4) a avut
forma: Veniturile
realizate din străinătate, altele decât cele prevăzute la art. 41
lit. a), c)
şi f), de către persoanele fizice prevăzute la art. 40 alin. (1) lit.
a) şi
cele care îndeplinesc condiţia de la art. 40 alin. (2), se supun
impozitării în
România, recunoscându-se impozitul plătit în
străinătate sub forma creditului
fiscal, dar limitat la impozitul pe venitul similar datorat în
România.
(5) În vederea
calculului creditului fiscal extern, sumele în valută se
transformă la cursul
de schimb mediu anual al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională
a
României, din anul de realizare a venitului. Veniturile din
străinătate realizate
de persoanele fizice rezidente, precum şi impozitul aferent, exprimate
în
unităţi monetare proprii statului respectiv, dar care nu sunt cotate de
Banca
Naţională a României, se vor transforma astfel:
a) din moneda statului de sursă într-o valută
de circulaţie internaţională, cum ar fi dolari S.U.A. sau euro,
folosindu-se
cursul de schimb din ţara de sursă;
b) din valuta de circulaţie internaţională în
lei, folosindu-se cursul de schimb mediu anual al acesteia, comunicat
de Banca
Naţională a României, din anul de realizare a venitului respectiv.
Notă:
Până la data de 30 decembrie 2004 – O.U.G. nr. 138/ 2004 – art.
91 a avut
forma: Venituri din bunuri sau drepturi care sunt deţinute în
comun - art. 91 -
Venitul net obţinut din exploatarea bunurilor şi drepturilor de orice
fel,
deţinute în comun, este considerat ca fiind obţinut de
proprietari,
uzufructuari sau de alţi deţinători legali, înscrişi
într-un document oficial,
şi se atribuie proporţional cu cotele-părţi pe care aceştia le deţin
în acea
proprietate sau în mod egal, în situaţia în care
acestea nu se cunosc.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori