|Meniu Planul de Investitii|
|Generalitati|
|Schita posibila|
Diagnosticul intreprinderii/ societatii comerciale - partea 1.
Analiza diagnostic - generalitati.
Analiza
diagnostic are ca scop final identificarea simptomelor, disfunctionalitatilor,
punctelor tari, a punctelor slabe, a terapiei necesare pentru redresarea
situatiei. Ratiunea efectuarii unui diagnostic al performantelor intreprinderii
poate avea la baza nu numai imprejurarea in care aceasta are dificultati,
respectiv disfunctionalitati, ci si situatia in care starea ei este normala/
stabila, dar se intentioneaza cresterea performantelor sau initierea unui
plan de investitii sau a unuia de afaceri util fie investirii resurselor
proprii existente sau obtinerii de finantari externe (cu sau fara considerarea
aspectelor legate de operatiile cu actiuni/ obligatiuni, etc.). Notiunea
de diagnostic vine de la grecescul "diagnostikos" care inseamna apt pentru
a discerne, de a delimita cu obiectivitate un subiect oarecare dupa manifestarile
acestuia, in cazul nostru ajungandu-se la o apreciere facuta asupra unei
intreprinderi sau asupra unei activitati a acesteia.
Aceasta analiza stabileste indicatorii privitori la evolutia trecuta a
intreprinderii, starea prezenta, cat si perspectivele de evolutie. Dintre
aspectele urmarite in cadrul analizei diagnostic se poate aminti de: caracterizarea
generala a intreprinderii si a mediului sau, stabilirea tipologiei productiei,
caracterizarea pietei, diagnosticul financiar, formularea punctelor "forte"
si a celor "slabe", identificarea oportunitatilor si riscurilor viitoare
si a potentialelor "amenintari" in special bazandu-ne pe ideea de a depista:
- concluziile favorabile - oportunitati oferite de mediul economic
inconjurator, precum si atuurile - punctele forte - ale intreprinderii
si, mai ales, potentialul real promitator de dezvoltare al acesteia;
- concluziile nefavorabile - riscuri sa pericole datorate nediului
economic inconjurator (si nu numai), deficientele - punctele slabe - ale
intreprinderii.
Datorita elementelor prezentate mai sus se va ajunge foarte usor la concluzia
ca analiza diagnostic nu depinde numai de forma/ formele de activitate
ale intreprinderii unde se realizeaza o astfel de actiune ci si de mediul
extern al acesteia (ansamblul economic, financiar, etc.) si, bineinteles
(si poate in cea mai mare masura) de intentiile care au determinat o astfel
de actiune de diagnostic. Din acest motiv analiza diagnostic nu se incadreaza
in scheme fixe ci prezinta o adaptare la specificul unor intreprinderi
al unui algoritm initial general valabil cu o continuitate axata pe specificitatea
solicitata acuratetii diagnosticului respectiv.
In acest sens este bine sa se retina ca raspunsurile nu trebuie discutate
prea mult pentru a sti daca el releva un "punct slab" sau unul "forte"
deoarece altfel se ajunge la complicarea datelor cifrate, tinand seama
ca ele sunt destinate sa motiveze concluziile diagnosticelor.
Oricum, functiile intreprinderii care formeaza obiectul diagnosticului
sunt:
- functia juridica patrimoniala, care asigura cadrul legal al activitatii;
- functia comerciala, care asigura desfasurarea proceselor economice
ale intreprinderii prin operatiunile acesteia (achizitie, cumparare, stocare,
distributie, vanzare, etc.);
- functia tehnica de productie, prestatii (productie, asamblare, prestatie);
- functia de organizare, conducere, personal (organizare, conducere,
gestiune de personal);
- functia financiar-contabila (administrare, identificarea si atragerea
de resurse financiare).
Aceasta operatie se realizeaza pe baza de chestionare, foi de lucru, situatii
tabelare, etc. (incluzand operational si teste de validitate ale acestora)
urmarindu-se parcurgerea a diverse etape dintre care cele mai importante
sunt:
- analiza bilantiera (a bilantului contabil) unde se vor analiza veniturile,
cheltuielile, rezultatele, anexele bilantiere, redactandu-se astfel fisa
sintetica de diagnostic financiar;
- informatiile si documentele referitoare la organizarea conducerii
si a personalului redactandu-se fisa sintetica de diagniostic organizare
conducere si personal;
- informatiile si documentele referitoare la activitatea comerciala
redactandu-se fisa sintetica de diagnostic comercial;
- informatiile si documentele referitoare la activitatea de productie
redactandu-se fisa sintetica de diagnostic productie;
- informatiile si documentele juridico-patrimoniale redactandu-se fisa
sintetica de diagnostic juridic;
- alte informatii si documente in functie de specificul definitoriu/
de initiere al operatiunii de evaluare si diagnostic.
Pentru realizarea tuturor acestora nu este necesar sa se procedeze prin
"studiu" sau sa se caute "probe" ca in cazul controlului tehnic sau financiar
iar testele de validitate vor fi realizate strict pentru confirmarea operatiilor
efectuate. Este necesar sa se prevada pentru fiecare functie diagnostic
ce desfasurari de evenimente externe intreprinderii pot influenta viitorul
ei, imediat sau pe termen lung (cresterea cererii, cresterea preturilor
si fluctuatiilor cursului valutar, reglementari restrictive, restrangerea
pietei de materii prime, cresterea concurentei, etc.).
Pentru obtinerea unor informatii suplimentare, stabilirea unor situatii
de fapt sau pentru confirmarea unor date, corelarii de date si/ sau concluzii,
se va utiliza tehnica interviului (chestionare stabilite anterior) urmarindu-se,
de asemenea, indeplinirea recomandarilor si a cerintelor stabilite in planificari
sau contractual. Toate constatarile facute cu ocazia efectuarii verificarii
situatiei de fapt (starea fizica a unor mijloace fixe, circuitul sau circulatia
unor fluxuri sau elemente materiale in cadrul proceselor tehnologice sau
configuratia locurilor de munca si depozitare, etc.) sau efectuarea unor
descrieri, calcule sau comentarii ale unor date si/ sau informatii este
bine sa fie consemnate in "foi de lucru". Pentru fiecare fel de diagnostic,
datele obtinute prin intermediul tabelelor sau informatiilor puse la dispozitie
de intreprindere, sau cele rezultate din chestionarele, foile de lucru,
tabelele si situatiile intocmite de consultanti vor fi rezumate in "fisa
sintetica a diagnosticului".
Toate aceste elemente metodologice de realizare a diagnosticelor au importanta
pentru stabilirea unor modalitati concrete de disciplinare si eficientizare
a pasilor ce trebuie facuti in activitatea de diagnosticare printr-o rationala
consumare a fondului de timp existent la dispozitie, constituind, totodata,
prin existenta si corecta intocmire, elementul probant al modalitatii de
fundamentare a concluziilor finale.
Diagnosticul juridic.
Realizarea
diagnosticului juridic presupune investigarea unor aspecte privitoare la
legalitatea statutului activitatii intreprinderii avand ca obiectiv aprecierea
riscurilor inerente situatiei juridice si verificarea sau estimarea posibilitatilor
viitoare ale acesteia (fiind deosebit de indicat ca in echipa de evaluare
sa fie inclus si un jurist)..
El se realizeaza utilizand documentele si informatiile primite din partea
intreprinderii, precum si a datelor si informatiilor complementare si suplimentare
obtinute din afara intreprinderii. In acest sens se va incepe cu studierea
statutului intreprinderii, apoi a documentelor privind proprietatile, etc.
analizandu-se aspectele indeplinirii legale si a reglementarilor in vigoare
privind drepturile si obligatiile intreprinderii.
In general se va utiliza un chestionar in care se vor analiza:
- cadrul juridic al intreprinderii si concordanta la legea societatilor
comerciale prin analizarea documentelor juridice generale cum sunt documentele
de constituire ale societatii si modificarile ulterioare (contractul de
societate, statutul, documentele de inregistrare la Registrul Comertului
si modificarile ulterioare, documentele de inregistrare fiscala, registrul
adunarilor generale (procesele verbale ale adunarilor generale ale actionarilor,
asociatilor), registrul sedintelor consiliului administrativ, registrul
sedintelor comitetului de directie, registrul actionarilor, etc.);
- documente apartinand dreptului comercial cum sunt: acte si contracte
privind drepturile de proprietate ale imobilizarilor corporale (mijloace
fixe, terenuri - inclusiv planurile terenurilor si cladirilor, modalitatea
si corectitudinea ultimelor evaluari sau reevaluari, acte privind inchirierea
sau locatia unor imobilizari corporale la terti relevand modul de exploatare
a intreprinderii, existenta unor prevederi privind transferul de proprietate,
etc.), imobilizari necorporale (licente, brevete, marci, drepturi si valori
similare), imobilizari financiare (titluri de participare, titluri imobilizate
ale activitatii de portofoliu, etc.), acte si contracte privind modul de
exploatare a intreprinderii (inchiriere sau locatie de gestiune, concesiuni,
licente, brevete, marci, primite sau date in exploatare de la sau la terti),
acte si contracte privind finantarea pe termen mediu sau lung (justificarea
imprumuturilor si daca sunt constituite garantii reale, daca exista plati
restante si consecintele acestora, etc.), acte si contracte privind aprovizionarea
si vanzarea produselor sau serviciilor intreprinderii (justificarea necesitatii
acestora, existenta si motivarea unor prevederi speciale legate de transferul
de proprietate, existenta si motivarea unor acorduri cu alte intreprinderi
sau daca acestea incalca practici in domeniul concurentei) precum si documente
asupra litigiilor in curs (actiuni juridice in curs cu persoane fizice
sau juridice pentru cauze comerciale urmarindu-se natura acestora si felul
in care solutiile finale ar putea afecta patrimoniul intreprinderii);
- documente apartinand dreptului muncii unde se verifica existenta
contractelor de munca individuale si colective (contracte tip, contracte
cu clauze de acord participativ la beneficii, contracte pentru manageri,
existenta unor clauze speciale care ar putea afecta transferul de proprietate
al intreprinderii), date cu privire la ultimul control al organismelor
de asigurari sociale, constatarile si recomandarile (sarcinile, sanctiunile
date, etc.), partenerii sociali si problemele legate de acestia (sindicate,
conflicte sociale, etc.), daca evidentele obligatorii sunt tinute la zi
(evidenta personalului, statele de plata, alte documente cu incidenta asupora
acestor aspecte, etc.);
- documente referitoare la legile si reglementarile fiscale unde se
analizeaza regimul fiscal (local si general) si particularitatile sale,
data si constatarile ultimului control sau a controalelor semnificative
anterioare unei perioade de maxim 3 ani, etc.
La finalizarea diagnosticului juridic se va intocmi fisa sintetica a diagnosticului
juridic unde vor fi inserate concluziile sub forma mentionarii "punctelor
forte" (existenta titlurilor de proprietate asupra terenurilor, cladirilor,
lipsa imprumuturilor sau datoriilor, absenta unor conflicte de munca cu
salariatii, absenta litigiilor juridice precum si a enumerarea elementelor
care ofera o oportunitate, adica o evolutie cu un efect previzibil pozitiv
pentru intreprindere cum ar fi legislatia mai supla privind organizarea
si functionarea formelor sociale ale intreprinderii sub forma societatilor
comerciale, forme valorizante asociative sau cu personalitate juridica,
posibilitati si facilitati de redresare a intreprinderilor in dificultate,
reglementari care sa favorizeze tranzactiile comerciale interne si internationale,
etc.) si a "punctelor slabe" (precum sunt un volum ridicat al datoriilor
restante, absenta titlurilor de proprietate, conflicte cu sindicatul/ salariatii,
litigii juridice precum si enumerare elementelor care pot constitui un
risc, adica o evolutie cu un efect previzibil negativ cum este legislatia
mai restrictiva in domeniul functionarii intreprinderii, in relatiile cu
partenerii de contract, tertii si fiscul, presiuni din partea partenerilor
social - sindicate -, etc.).
Bineinteles ca se vor trece in revista mijloacele de realizare si procedurile
de lucru utilizate si apoi se stabilesc principalele concluzii (concluzia
finala avand ca obiectiv mentionarea rezultatului compararii punctelor
forte cu a celor slabe) reprezentate, in general, de concluzia punctelor
forte/ atuurilor (contract si statut corespunzator taliei intreprinderii,
relatiile contractuale cu tertii corecte si de durata, finantare bancara
asigurata, absenta imprumuturilorn restante, absenta litigiilor contractuale
si a litigiilor de munca, reglementari fiscale corecte si la timp satisfacute,
etc.) a punctelor slabe/ deficientelor (contract si statut necorespunzator
situatiei de fapt, inexistenta unor furnizori si clienti cu contracte indelungate,
existenta de litigii contractuale cu tertii si proprii salariati, conflicte
de munca, obligatii fiscale nesatisfacute, etc.) precum si a concluziilor
finale (din punct de vedere juridic intreprinderea este sau nu corespunzator
organizata si se bucura de relatii contractuale satisfacatoare (bune, excelente)
sau nu, etc.
Diagnosticul tehnic.
Este
deseori elementul care va determina initierea unei operatiuni de evaluare/
diagnosticare deoarece este forma de diagnostic care se axeaza cel mai
mult asupra elementelor palpabile/ tangibile si deseori exigibile de care
dispune intreprinderea reper. Astfel, analiza diagnostic a domeniului tehnic
impune o examinare/ expertizare a constructiilor, cladirilor si utilajelor,
dublata de o analiza a documentelor referitoare la momentul punerii in
functiune a fondurilor fixe, a gradului de uzura, a performantelor tehnice
ale utilajelor principale in raport utilajele similare produse in prezent,
a posibilitatilor de realizare in viitor a "resursei" acestora, a utilajelor
care nu mai au utilizare in conformitate cu noua structura de productie
a intreprinderii, a fondurilor fixe existente in conservare si a sanselor
de valorificare a lor, a valorii mijloacelor ce vor fi trecute in conservare,
a volumului fondurilor de investitii aflate in curs de realizare, etc.
Nu vor fi ignorate in cursul analizei modalitatea in care intreprinderea
este apta sa-si asigure utilitatile necesare functionarii curente (apa,
electricitate, energie termica, gaze, canalizare, aer comprimat, oxigen,
azot, cai de transport, etc.) precum si cuantumul valoric al costurilor
de asigurare al acestor utilitati in raport cu volumul total al cheltuielilor.
In general, eforturile echipei de evaluatori/ experti tehnici se vor concentra
si pronunta asupta concordantei situatiei din teren cu schitele de amplasament,
starii fizice a constructiilor, din punct de vedere al structurii de rezistenta,
a gradului in care seismele au afectat aceasta structura, modul in care
schimbarea destinatiei unor constructii a afectat structura si gradul de
utilitate al acestora, etc. Bineinteles ca aceste eforturi vor tine cont
de toate elementele ce vor "apare" in cazul intreprinderii tinandu-se cont
si de existenta mijloacelor de transport ale intreprinderii urmarindu-se
daca aceasta are parc propriu si daca da se vor caracteriza gradul de folosire
al parcului, gradul de uzura economica si tehnica, valorile de inregistrare
si cele de folosire, eventualele mijloace disponibile pentru vanzare, referitor
la terenurile de incinta ale firmei se va urmari concordanta dintre cifrele
inscrise in documente si realitatea faptica, existenta tuturor categoriilor
de teren si structura pe destinatii, eventualele schimbari ale destinatiilor,
s.a.
Este evident ca elementele analizate (conform alineatului anterior) pot
determina aparitia unor "plaje" destul de numeroase de repere de analiza
generale totul fiind o functie determinata de forma de activitate a intreprinderii
respective, de dotarile tehnice ale acesteia si, nu de putine ori, va fi
nevoie sa se tina cont si de legatura dintre ele si tehnologiile utilizate
si productie, diagnosticul fiind necesar sa puna in evidenta principalele
produse/ servicii furnizate, descrierea sumara a procesului tehnologic,
aprecierea tehnologiilor utilizate, comparativ cu existentul in ramura
(in tara si pe plan mondial), evaluarea nivelului tehnic al produselor,
aprecierea impactului asupra mediului, a tehnologiilor aplicate, s.a.
Dintre indicatorii cu o oarecare relevanta in acest sens se poate aminti
de:
Valoarea mijloacelor fixe
Gradul de inzestrare tehnica = ------------------------------ x 1.000
Numarul mediu de salariati
Cifra de afaceri
Cifra de afaceri la 1.000 lei fonduri fixe = -----------------------------------------
x 1.000
Valoarea medie anuala a fondurilor fixe
Volumul productiei fizice
Gradul de utilizare al capacitatii de productie = ---------------------------
x 100
Capacitatea de productie
Volumul amortizarii
Gradul de uzura al mijloacelor fixe = --------------------------- x
100
Valoarea mijloacelor fixe
La acest indicator se va tine seama de succesivele actiuni/ operatiuni de reevaluare a activelor imobilizate, indicatorii uzurii si starii de utilitate neavand o buna putere de relevanta, fiind necesara o expertizare tehnica a starii fizice concrete.
Valoarea ramasa a mijloacelor fixe
Gradul de utilitate al mijloacelor fixe = -------------------------------------
x 100
Valoarea mijloacelor fixe
Valoarea ramasa a mijloacelor fixe se "loveste" de doua abordari. Prima este cea contabila unde ea este calculata dupa formula
Valoarea ramasa a mijloacelor fixe = Valoarea mijlocului fix * (1 - Gradul de uzura al mijloacelor fixe)
iar cea de a doua abordare este cea realista unde se va realiza o "prospectare" a valorii posibile "de piata" a mijlocului fix respectiv si utilizarea acesteia in cadrul formulei prezentate anterior.
![]() |
|