|Home Work Page|   |Home Oportunitati de finantare|

......

|Meniu Programul RICOP|   |Generalitati|   |Termeni generali|   |Detalii operationale|   |Model contract|

          Specificitati RICOP.

            Este de la sine inteles ca fiecare program de finantare in parte (PHARE, SAPARD, etc.) are o specificitate datorata "domeniului" caruia i se adreseaza. In cazul RICOP, fiind vorba despre investitiile in restructurarea industriala si reconversia profesionala, specificitatile se vor incadra in aceasta "gama"  de domeniu. In plus, numeroase finantari sunt oferite intr-un cadru institutionalizat care beneficiaza de cele mai multe ori de un cadrul legal sau cel putin de normative interne foarte fine stabilite/ precizate. Cunoasterea acestora, chiar si cu titlu informativ (cum vor fi elementele prezentate mai jos) poate fi un atu pentru Dvs. in "procesul" de obtinere a unei finantari.
            Cheltuieli eligibile conform PNADR.
1. Cheltuieli eligibile generale;
a) Construirea de noi cladiri si instalatii si modernizarea celor existente;
b) Utilaje si echipamente noi, soft-uri pentru computer, inclusiv costurile de instalare si montaj bazate pe contracte cu terte parti;
c) Aceea parte a costurilor reprezentand plata arhitectilor, inginerilor si consultantilor, taxe legale, studiilor de fezabilitate, achizitionarea de patente si licente, pentru pregatirea si/ sau implementarea proiectului, direct legate de masura, care nu depasesc 12% din costul total eligibil al proiectului;
d) Achizitii de mijloace de transport noi, specializate, necesare ca rezultat al identificarii lor in studiul de fezabilitate.
            Cheltuielile eligibile specificate mai sus se "regasesc" si in Ordinul de implementare a masurii si reflectate in manualul de procedura (ghidul solicitantului), in formularul de cerere, lista de verificare a criteriilor de selectie, lista de verificare a controlului si contracte.
            Cheltuielile vor fi considerate eligibile pentru ajutor, daca indeplinesc cerintele Art. 4, Sectiunea B din AMF dintre Comisia  Europeana si Romania, semnat pe 2 Februarie 2001 (publicat in MONITORUL Oficial nr. 362/ 5 iulie 2001).
            Numai cheltuielile platite de catre Agentie de la data acreditarii Agentiei sau data(tele) specificate in aceasta privinta, vor fi eligibile pentru sprijinul Comunitar.
            Pentru ca proiectul sa fie eligibil pentru sprijinul Comunitar, toate serviciile, masinile si achizitiile  trebuie sa fie originare din Comunitatea Europeana sau din tarile mentionate in Art. 14 (2.7) Sectiunea A din AMF. In aceste conditii, beneficiarul final trebuie sa fie capabil sa confirme provenienta "intrarilor" prin contracte de lucrari sau servicii, utilizand orice mijloace de evidenta admisibile.
            2. Cheltuieli eligibile specifice.
            Pot solicita si primi finantare întreprinderile care au depus cereri de finantare pentru proiecte pana la data limita care îndeplinesc toate criteriile de eligibilitate (administrative si financiare) urmatoare:
1. Criterii administrative:
a) au personalitate juridica romana (au certificat de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului);
b) au maximum 249 angajati;
c) au cifra de afaceri de maximum 40 milioane EURO (echivalent in lei) sau activele totale de maximum 27 milioane EURO (echivalent in lei);
d) daca au printre actionari firme cu mai mult de 250 angajati, acestea nu detin in total mai mult de 25% din capitalul si/sau din drepturile de vot din întreprinderea care solicita grantul RICOP;
e) daca au participari in capitalul social al unei intreprinderi cu mai mult de 250 angajati, aceastã participare nu este mai mare de 25% din capitalul social si din drepturile de vot din întreprinderea cu mai mult de 250 angajati.
f) in cazul societatilor cu capital strain:
- Actionarii romani detin minumum 20% din capitalul intreprinderii si drepturile de vot;
- Actionarii (persoane fizice sau juridice) din tarile UE sau Phare (inclusiv Romania) detin minimum 51% din capitalul intrepriderii si din drepturile de vot;.
g) proiectul de investii propus este localizat în unul din judetele carora li se adreseaza programul RICOP (Bacau, Iasi, Neamt, Vaslui, Galati, Buzau, Braila, Arges, Dambovita, Teleorman, Dolj, Gorj, Olt, Valcea, Hunedoara, Brasov, Covasna).
2. Criterii financiare:
a) intreprinderea nu a avut pierderi in bilantul anului fiscal trecut;
b) intreprinderea si nici unul din actionarii sai nu are si nu a avut in ultimii cinci ani imprumuturi nerambursate la timp;
c) întreprinderea si nici unul din actionarii sai nu are si nu a avut in ultimii cinci ani vreun incident de plata (emitere de cecuri fara acoperire etc.);
d) intreprinderea nu are si nu a avut in ultimii doi ani datorii neplatite la timp catre bugetul de stat;
e) intreprinderea isi tine inregistrarile contabile la zi, in conformitate cu legislatia romana in vigoare;
f) intreprinderea demonstreaza cu un plan de afaceri viabil ca poate genera profit si locuri de munca permanente pe urmatorii trei ani, in cazul in care proiectul de investitii propus va fi finantat.
NOTA: Este bine sa studiati atent si sectiunile "Cererea de finantare" si "Planul de afaceri" ale acestui sit pentru a avea acces la un maxim de informatii, fara a uita de contactarea directa a "Agentiilor" PHARE - RICOP.
            Cheltuieli eligibile detaliate conform procedurilor.
            1. Cheltuieli generale eligibile.
            Construirea de noi cladiri operationale si instalatii si modernizarea celor existente, inclusiv:
- lucrari de demolare a cladirilor existente si amenajare teritoriala (nu mai mult de 5% din costul total al proiectului);
- lucrari de protectia mediului, incluzand regenerarea cadrului natural la sfarsitul lucrarilor, precum spatii verzi, curti, cai de rulare, parcari;
- lucrari de constructie si modernizare pentru toate tipurile de cladiri care sunt in directa legatura cu obiectivul proiectului, precum:
- birouri si spatii pentru personalul de conducere si personalul de executie;
- hale pentru colectarea si receptionarea materiilor prime, depozitare, conditionare si maturare, pregatirea in vederea procesarii, procesarea, ambalarea, marcarea si etichetarea, congelarea si refrigerarea, incarcarea si livrarea produsului final;
- cladiri auxiliare si structuri pentru depozitarea uneltelor si pieselor de schimb;
- hale pentru pastrarea echipamentelor si vehiculelor specializate in colectare/ transport/ manipulare;
- construirea de alei de incinta si cai de acces catre reteaua de drumuri de cai ferate;
- constructii speciale pentru protectia mediului;
- constructii speciale pentru utilitati, precum: statii de pompare, instalatii de aer comprimat,  instalatii de tratare si reciclare, conducte si bransamente la retelele externe de energie electrica, comunicatii, telecomunicatii, gaz, caldura, abur, apa si canal;
- constructii pentru laboratoare pentru controlul calitatii;
- alte constructii identificate in studiul de fezabilitate ca necesare pentru asigurarea functionarii proiectului.
            Noi masini, echipamente, tehnologii, aparate si software de computer, inclusiv costurile de instalare si montare pentru:
- colectare, receptionarea si livrarea calitativa si cantitativa a materiilor prime;
- pregatirea in vederea procesarii, procesare, ambalarea, imbutelierea, marcarea, etichetarea, congelarea si refrigerarea, manipularea si incarcarea, sortarea, conditionarea si maturarea, marketingul, productia interna de inputuri auxiliare;
- masini pentru curatirea, uscarea si igiena echipamentelor si halelor de procesare;
- utilitati: electricitate, comunicatii, telecomunicatii, gaz, caldura, abur, apa si canalizare, aer comprimat;
- testare si laboratoare pentru controlul calitatii;
- echipamente pentru protectia mediului: de evacuare, tratare, reciclare, pompare a apelor reziduale si a reziduurilor (purificatori pentru ape reziduale), echipamente pentru indepartarea resturilor minerale si organice, echipamente pentru corectii, deratizare si dezinfectare (sisteme ecologice);
- dotarea birourilor: mobila, sisteme de date, accesorii de birou, retele de date;
- alte masini si echipamente noi identificate in studiul de fezabilitate, necesare pentru asigurarea functionarii proiectului.
            Acea parte a costurilor reprezentand plata arhitectilor, inginerilor si consultantilor, taxe legale, studiilor de fezabilitate, achizitionarea de patente si licente, pentru pregatirea si/ sau implementarea proiectului, direct legate de masura, care nu depasesc 12% din costul total eligibil al proiectului, care includ:
• Studii de teren: geo, topo, hidro;
• Consultanta tehnica pentru pregatirea proiectului: (studii de fezabilitate, proiecte tehnice, caiete de sarcini si detalii de executie);
• Consultanta financiara pentru pregatirea proiectului;
• Achizitia de patente si licente;
• Proiectare, consultanta si asistenta tehnica si manageriala pe perioada implementarii proiectului (furnizata de persoane fizice sau juridice), incluzand asumarea sarcinilor de responsabil de proiect, legal sau tehnic, transferul de know-how, supravegherea lucrarilor, controlul calitatii;
• Avize si acorduri, pentru proiect;
• Cheltuieli cu avize, acorduri si servicii in legatura cu organizarea de santier.
            Achizitia de mijloace de transport specializate noi, in urma identificarii nevoii in studiul de fezabilitate:
- Mijloace noi de transport intern de incinta si intre sectii (pentru ridicare, tractare, rulare, manipulare), si autovehicule rutiere specializate noi (frigoterme si izoterme, vehicule pentru transportul animalelor, reziduurilor, produselor lichide si pulvirulente) asa cum sunt definite în studiul de fezabilitate.
            2. Cheltuieli eligibile specifice.
            Investitii în imobilizãri corporale.
• Constructii de cladiri pentru productie si facilitati conexe cu scop productiv (achizitii, extinderi sau constructii noi de hale de productie etc.);
• Achizitie de masini, echipamente si utilaje (noi si second-hand);
• Achizitie de mijloace de transport noi si second-hand (autocamioane, autobuze, van-uri etc.) cu scop productiv, legate direct de implementarea proiectului de investitii propus;
• Leasing pentru contracte de leasing cu durata mai scurta decât durata contractului de grant RICOP (Pentru leasing, costurile sunt eligibile numai pentru contracte de leasing care îndeplinesc conditiile urmãtoare:
- leasing pentru echipamente, mijloace de transport etc. necesare pentru implementarea proiectului propus;
- cu clauza de achizitie a echipamentului la optiunea beneficiarului, pentru o valoare determinatã la data semnãrii contractului de leasing si bazatã pe valoarea rezidualã a activului dupã amortizare, la data la care optiunea de achizitie este exercitatã de beneficiar).
            Investitii în imobilizãri necorporale.
• Achizitionare de licente de fabricatie, patente, etc.;
• Achizitionare de licente de franchising;
• Achizitionare de software.
            Investitii în stocuri pentru productie.
- Materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar, ambalaje etc. necesare direct si indispensabile pentru implementarea proiectului de investitii propus, dar numai pentru maximum un singur ciclu de fabricatie si nu mai mult de 25% din valoarea grant-ului RICOP.
            Pregatire profesionala legata direct de proiect.
- Costuri legate de pregatirea personalului etc. pentru implementarea proiectului de investitii propus;
            Rezervã de maximum 5% din valoarea împrumutului nerambursabil Phare – RICOP solicitat, pentru acoperirea unor costuri eligibile neprevãzute. Aceastã rezervã se va putea aloca unor costuri specifice legate de implementarea proiectului si indispensabile acestuia, dar neprevãzute explicit în buget la data cererii de finantare. Alocarea si cheltuirea acestei rezerve se va putea face de beneficiar numai dupã aprobarea scrisã din partea Managerului Fondului (Fund Manager).
            Notã privind includerea în bugetul proiectului a impozitelor si taxelor:
            Imprumutul nerambursabil RICOP nu poate fi folosit pentru plata de taxe si impozite la bugetul de stat (taxe vamale pentru importul de echipamente etc.). Importurile de echipamente finantate prin grant-uri Phare sunt scutite de taxe vamale.
            Pentru costurile finantate total sau partial din contributia beneficiarului, taxele si impozitele aferente pentru partea finantatã de beneficiar (taxe vamale pentru import de echipamente etc.) se pot include în bugetul proiectului.
            Costuri eligibile care NU pot fi acoperite din grant-ul RICOP, dar pot fi acoperite de beneficiar din alte surse (imprumuturi, fonduri proprii etc.) sunt:
I. Investitii în stocuri pentru productie
Materii prime, materiale, obiecte de inventar, ambalaje, etc. legate de implementarea proiectului de investitii propus, pentru completarea necesarului pentru un ciclu de fabricatie, daca valoarea stocurilor necesare pentru un ciclu de fabricatie depaseste 25% din valoarea grant-ului RICOP
II. Utilitãti (Energie, apã, gaze etc. **)
III. Transport;
IV. Chirii **);
V. Leasing *), pentru contracte de leasing cu durata mai mare decât durata contractului de grant RICOP
VI. Intretinere, reparatii;
VII. Asigurãri***)
- pentru imobilizãri corporale;
- pentru stocuri;
VIII.  Salarii**):
- personal direct productiv implicat direct in proiect ***);
- personal indirect productiv implicat direct in proiect ***);
IX. Cheltuieli administrative (telefon, fax, deplasãri) **);
X. Cheltuieli comerciale (cu reteaua de distributie, costuri de vânzare etc.);
XI. Alte cheltuieli de promovare (participari la târguri si expozitii etc.);
XII. Cheltuieli pentru asigurarea calitatii;
XIII. Cheltuieli pentru certificarea si atestarea conformitatii produselor (conformitatea cu standarde industriale etc.);
XIV. Costul pentru auditarea proiectului si/sau a întreprinderii beneficiare.
*) Pentru leasing, costurile sunt eligibile numai pentru contracte de leasing care îndeplinesc conditiile urmãtoare:
- leasing pentru echipamente, mijloace de transport etc. necesare pentru implementarea proiectului propus;
- cu clauza de achizitie a echipamentului la optiunea beneficiarului, pentru o valoare determinatã la data semnãrii contractului de leasing si bazatã pe valoarea rezidualã a activului dupã amortizare, la data la care optiunea de achizitie este exercitatã de beneficiar.
**) Totalul costurilor cu utilitãtile, chiriile, salariile si cheltuielile administrative eligible în cadrul proiectului nu vor depãsi 10% din valoarea totalã a proiectului.
***) Impozitele si taxele aferente platii salariilor (impozit pe salarii, contributii la fondul de asigurari sociale etc.) se pot include în bugetul proiectului.
****) Asigurarea imobilizãrilor corporale si a stocurilor pentru productie achizitionate din împrumutul nerambursabil Phare – RICOP este obligatorie.
            Ce costuri NU pot fi incluse în bugetul proiectului?
• costuri survenite si/sau plãtite înaintea semnãrii contractului de grant cu întreprinderea beneficiarã;
• plata unor împrumuturi sau datorii;
• dobânzi, cu exceptia proiectelor co-finantate printr-un împrumut rambursabil;
• pierderi din cursul de schimb valutar;
• provizioane pentru pierderi;
• plãti compensatorii;
• costurilor cu utilitãtile, chiriile, salariile si cheltuielile administrative mai mari de 10% din valoarea totalã a proiectului;
• achizitie de actiuni la alte întreprinderi;
• TVA, cu exceptia cazurilor în care întreprinderea beneficiarã justificã imposibilitatea recuperãrii TVA, pe bazã de documente oficiale emise de autoritãtile fiscale competente;
• achizitionare de terenuri si imobile nelegate strict de implementarea proiectului de investitii productive propus;
• cheltuieli personale (ale actionarilor, managementului, angajatilor întreprinderii etc.);
• finantarea aportului în naturã al întreprinderii beneficiare.
            Cheltuieli care nu sunt eligibile.
            Ansamblul cheltuielilor mentionate în art.4, “Eligibilitatea cheltuielilor “,aliniatul 2 din sectiunea B “Managementul, Monitorizarea si Evaluarea Programului “ din anexa Acordului Multianual de Finantare, la care se adauga:
• Investitiile care sprijina direct vanzarea cu amanuntul;
• Investitiile pentru construirea si modernizarea locuintelor;
• Cheltuielile privind promovarea produselor prin expozitii, reclame si publicitate;
• Achizitionarea de mijloace de transport cu exceptia celor specializate.
            Fondurile RICOP nu pot fi folosite, direct sau indirect pentru activitati ca:
• productia si/sau comercializarea de arme si munitie;
• comert en gros si en detail;
• reamplasarea unei întreprinderi din Uniunea Europeanã în spatiul din afara Uniunii Europene;
• înfiintarea sau dezvoltarea unei afaceri într-un teritoriu/zona în care nu se aplica legislatia românã privind protectia muncii, protectia mediului, angajarea fortei de munca etc.
• înfiintarea, sprijinirea sau dezvoltarea unei afaceri care violeazã dreptul muncii, inclusiv protectia muncii, regulamente si reglementãri în vigoare;
• activitãti ilegale, imorale, sau care nu respectã legislatia privind protectia mediului;
• activitãti de cazino sau orice alte activitãti ale industriei jocurilor de noroc;
• speculatii financiare si valutare;
• activitãti bancare;
• asigurãri;
• alte servicii financiare;
• cumpararea sau comercializarea de valori mobiliare (actiuni, obligatiuni etc.);
• productie si/sau comercializare în industria tutunului;
• investitii si afaceri imobiliare (constructia de imobile cu scopul revinderii, închirierii, sau concesionãrii cãtre terte persoane);
• productia de bãuturi alcoolice cu continut de alcool mai mare de 15 (cincisprezece) %;
• orice activitate ilegalã sau imoralã.


Powered by Medow....................................