Este de la sine inteles ca fiecare program de finantare in parte (PHARE,
SAPARD, etc.) are o specificitate datorata "domeniului" caruia i se adreseaza.
In cazul RICOP, fiind vorba despre investitiile in restructurarea industriala
si reconversia profesionala, specificitatile se vor incadra in aceasta
"gama" de domeniu. In plus, numeroase finantari sunt oferite intr-un
cadru institutionalizat care beneficiaza de cele mai multe ori de un cadrul
legal sau cel putin de normative interne foarte fine stabilite/ precizate.
Cunoasterea acestora, chiar si cu titlu informativ (cum vor fi elementele
prezentate mai jos) poate fi un atu pentru Dvs. in "procesul" de obtinere
a unei finantari.
Cheltuieli eligibile conform PNADR.
1. Cheltuieli eligibile generale;
a) Construirea de noi cladiri si instalatii si
modernizarea celor existente;
b) Utilaje si echipamente noi, soft-uri pentru
computer, inclusiv costurile de instalare si montaj bazate pe contracte
cu terte parti;
c) Aceea parte a costurilor reprezentand plata
arhitectilor, inginerilor si consultantilor, taxe legale, studiilor de
fezabilitate, achizitionarea de patente si licente, pentru pregatirea si/
sau implementarea proiectului, direct legate de masura, care nu depasesc
12% din costul total eligibil al proiectului;
d) Achizitii de mijloace de transport noi, specializate,
necesare ca rezultat al identificarii lor in studiul de fezabilitate.
Cheltuielile eligibile specificate mai sus se "regasesc" si in Ordinul
de implementare a masurii si reflectate in manualul de procedura (ghidul
solicitantului), in formularul de cerere, lista de verificare a criteriilor
de selectie, lista de verificare a controlului si contracte.
Cheltuielile vor fi considerate eligibile pentru ajutor, daca indeplinesc
cerintele Art. 4, Sectiunea B din AMF dintre Comisia Europeana si
Romania, semnat pe 2 Februarie 2001 (publicat in MONITORUL Oficial nr.
362/ 5 iulie 2001).
Numai cheltuielile platite de catre Agentie de la data acreditarii Agentiei
sau data(tele) specificate in aceasta privinta, vor fi eligibile pentru
sprijinul Comunitar.
Pentru ca proiectul sa fie eligibil pentru sprijinul Comunitar, toate serviciile,
masinile si achizitiile trebuie sa fie originare din Comunitatea
Europeana sau din tarile mentionate in Art. 14 (2.7) Sectiunea A din AMF.
In aceste conditii, beneficiarul final trebuie sa fie capabil sa confirme
provenienta "intrarilor" prin contracte de lucrari sau servicii, utilizand
orice mijloace de evidenta admisibile.
2. Cheltuieli eligibile specifice.
Pot solicita si primi finantare întreprinderile care au depus cereri
de finantare pentru proiecte pana la data limita care îndeplinesc
toate criteriile de eligibilitate (administrative si financiare) urmatoare:
1. Criterii administrative:
a) au personalitate juridica romana (au certificat
de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului);
b) au maximum 249 angajati;
c) au cifra de afaceri de maximum 40 milioane
EURO (echivalent in lei) sau activele totale de maximum 27 milioane EURO
(echivalent in lei);
d) daca au printre actionari firme cu mai mult
de 250 angajati, acestea nu detin in total mai mult de 25% din capitalul
si/sau din drepturile de vot din întreprinderea care solicita grantul
RICOP;
e) daca au participari in capitalul social al
unei intreprinderi cu mai mult de 250 angajati, aceastã participare
nu este mai mare de 25% din capitalul social si din drepturile de vot din
întreprinderea cu mai mult de 250 angajati.
f) in cazul societatilor cu capital strain:
- Actionarii romani detin minumum 20% din capitalul
intreprinderii si drepturile de vot;
- Actionarii (persoane fizice sau juridice) din
tarile UE sau Phare (inclusiv Romania) detin minimum 51% din capitalul
intrepriderii si din drepturile de vot;.
g) proiectul de investii propus este localizat
în unul din judetele carora li se adreseaza programul RICOP (Bacau,
Iasi, Neamt, Vaslui, Galati, Buzau, Braila, Arges, Dambovita, Teleorman,
Dolj, Gorj, Olt, Valcea, Hunedoara, Brasov, Covasna).
2. Criterii financiare:
a) intreprinderea nu a avut pierderi in bilantul
anului fiscal trecut;
b) intreprinderea si nici unul din actionarii
sai nu are si nu a avut in ultimii cinci ani imprumuturi nerambursate la
timp;
c) întreprinderea si nici unul din actionarii
sai nu are si nu a avut in ultimii cinci ani vreun incident de plata (emitere
de cecuri fara acoperire etc.);
d) intreprinderea nu are si nu a avut in ultimii
doi ani datorii neplatite la timp catre bugetul de stat;
e) intreprinderea isi tine inregistrarile contabile
la zi, in conformitate cu legislatia romana in vigoare;
f) intreprinderea demonstreaza cu un plan de
afaceri viabil ca poate genera profit si locuri de munca permanente pe
urmatorii trei ani, in cazul in care proiectul de investitii propus va
fi finantat.
NOTA: Este bine sa studiati atent si sectiunile
"Cererea de finantare" si "Planul
de afaceri" ale acestui sit pentru a avea acces la un maxim de informatii,
fara a uita de contactarea directa a "Agentiilor" PHARE - RICOP.
Cheltuieli eligibile detaliate conform procedurilor.
1. Cheltuieli generale eligibile.
Construirea de noi cladiri operationale si instalatii si modernizarea celor
existente, inclusiv:
- lucrari de demolare a cladirilor existente
si amenajare teritoriala (nu mai mult de 5% din costul total al proiectului);
- lucrari de protectia mediului, incluzand regenerarea
cadrului natural la sfarsitul lucrarilor, precum spatii verzi, curti, cai
de rulare, parcari;
- lucrari de constructie si modernizare pentru
toate tipurile de cladiri care sunt in directa legatura cu obiectivul proiectului,
precum:
- birouri si spatii pentru personalul de conducere
si personalul de executie;
- hale pentru colectarea si receptionarea materiilor
prime, depozitare, conditionare si maturare, pregatirea in vederea procesarii,
procesarea, ambalarea, marcarea si etichetarea, congelarea si refrigerarea,
incarcarea si livrarea produsului final;
- cladiri auxiliare si structuri pentru depozitarea
uneltelor si pieselor de schimb;
- hale pentru pastrarea echipamentelor si vehiculelor
specializate in colectare/ transport/ manipulare;
- construirea de alei de incinta si cai de acces
catre reteaua de drumuri de cai ferate;
- constructii speciale pentru protectia mediului;
- constructii speciale pentru utilitati, precum:
statii de pompare, instalatii de aer comprimat, instalatii de tratare
si reciclare, conducte si bransamente la retelele externe de energie electrica,
comunicatii, telecomunicatii, gaz, caldura, abur, apa si canal;
- constructii pentru laboratoare pentru controlul
calitatii;
- alte constructii identificate in studiul de
fezabilitate ca necesare pentru asigurarea functionarii proiectului.
Noi masini, echipamente, tehnologii, aparate si software de computer, inclusiv
costurile de instalare si montare pentru:
- colectare, receptionarea si livrarea calitativa
si cantitativa a materiilor prime;
- pregatirea in vederea procesarii, procesare,
ambalarea, imbutelierea, marcarea, etichetarea, congelarea si refrigerarea,
manipularea si incarcarea, sortarea, conditionarea si maturarea, marketingul,
productia interna de inputuri auxiliare;
- masini pentru curatirea, uscarea si igiena
echipamentelor si halelor de procesare;
- utilitati: electricitate, comunicatii, telecomunicatii,
gaz, caldura, abur, apa si canalizare, aer comprimat;
- testare si laboratoare pentru controlul calitatii;
- echipamente pentru protectia mediului: de evacuare,
tratare, reciclare, pompare a apelor reziduale si a reziduurilor (purificatori
pentru ape reziduale), echipamente pentru indepartarea resturilor minerale
si organice, echipamente pentru corectii, deratizare si dezinfectare (sisteme
ecologice);
- dotarea birourilor: mobila, sisteme de date,
accesorii de birou, retele de date;
- alte masini si echipamente noi identificate
in studiul de fezabilitate, necesare pentru asigurarea functionarii proiectului.
Acea parte a costurilor reprezentand plata arhitectilor, inginerilor si
consultantilor, taxe legale, studiilor de fezabilitate, achizitionarea
de patente si licente, pentru pregatirea si/ sau implementarea proiectului,
direct legate de masura, care nu depasesc 12% din costul total eligibil
al proiectului, care includ:
Studii de teren: geo, topo, hidro;
Consultanta tehnica pentru pregatirea proiectului:
(studii de fezabilitate, proiecte tehnice, caiete de sarcini si detalii
de executie);
Consultanta financiara pentru pregatirea proiectului;
Achizitia de patente si licente;
Proiectare, consultanta si asistenta tehnica
si manageriala pe perioada implementarii proiectului (furnizata de persoane
fizice sau juridice), incluzand asumarea sarcinilor de responsabil de proiect,
legal sau tehnic, transferul de know-how, supravegherea lucrarilor, controlul
calitatii;
Avize si acorduri, pentru proiect;
Cheltuieli cu avize, acorduri si servicii in
legatura cu organizarea de santier.
Achizitia de mijloace de transport specializate noi, in urma identificarii
nevoii in studiul de fezabilitate:
- Mijloace noi de transport intern de incinta
si intre sectii (pentru ridicare, tractare, rulare, manipulare), si autovehicule
rutiere specializate noi (frigoterme si izoterme, vehicule pentru transportul
animalelor, reziduurilor, produselor lichide si pulvirulente) asa cum sunt
definite în studiul de fezabilitate.
2. Cheltuieli eligibile specifice.
Investitii în imobilizãri corporale.
Constructii de cladiri pentru productie si
facilitati conexe cu scop productiv (achizitii, extinderi sau constructii
noi de hale de productie etc.);
Achizitie de masini, echipamente si utilaje
(noi si second-hand);
Achizitie de mijloace de transport noi si second-hand
(autocamioane, autobuze, van-uri etc.) cu scop productiv, legate direct
de implementarea proiectului de investitii propus;
Leasing pentru contracte de leasing cu durata
mai scurta decât durata contractului de grant RICOP (Pentru leasing,
costurile sunt eligibile numai pentru contracte de leasing care îndeplinesc
conditiile urmãtoare:
- leasing pentru echipamente, mijloace de transport
etc. necesare pentru implementarea proiectului propus;
- cu clauza de achizitie a echipamentului la
optiunea beneficiarului, pentru o valoare determinatã la data semnãrii
contractului de leasing si bazatã pe valoarea rezidualã a
activului dupã amortizare, la data la care optiunea de achizitie
este exercitatã de beneficiar).
Investitii în imobilizãri necorporale.
Achizitionare de licente de fabricatie, patente,
etc.;
Achizitionare de licente de franchising;
Achizitionare de software.
Investitii în stocuri pentru productie.
- Materii prime, materiale consumabile, obiecte
de inventar, ambalaje etc. necesare direct si indispensabile pentru implementarea
proiectului de investitii propus, dar numai pentru maximum un singur ciclu
de fabricatie si nu mai mult de 25% din valoarea grant-ului RICOP.
Pregatire profesionala legata direct de proiect.
- Costuri legate de pregatirea personalului etc.
pentru implementarea proiectului de investitii propus;
Rezervã de maximum 5% din valoarea împrumutului nerambursabil
Phare RICOP solicitat, pentru acoperirea unor costuri eligibile neprevãzute.
Aceastã rezervã se va putea aloca unor costuri specifice
legate de implementarea proiectului si indispensabile acestuia, dar neprevãzute
explicit în buget la data cererii de finantare. Alocarea si cheltuirea
acestei rezerve se va putea face de beneficiar numai dupã aprobarea
scrisã din partea Managerului Fondului (Fund Manager).
Notã privind includerea în bugetul proiectului a impozitelor
si taxelor:
Imprumutul nerambursabil RICOP nu poate fi folosit pentru plata de taxe
si impozite la bugetul de stat (taxe vamale pentru importul de echipamente
etc.). Importurile de echipamente finantate prin grant-uri Phare sunt scutite
de taxe vamale.
Pentru costurile finantate total sau partial din contributia beneficiarului,
taxele si impozitele aferente pentru partea finantatã de beneficiar
(taxe vamale pentru import de echipamente etc.) se pot include în
bugetul proiectului.
Costuri eligibile care NU pot fi acoperite din grant-ul RICOP, dar pot
fi acoperite de beneficiar din alte surse (imprumuturi, fonduri proprii
etc.) sunt:
I. Investitii în stocuri pentru productie
Materii prime, materiale, obiecte de inventar,
ambalaje, etc. legate de implementarea proiectului de investitii propus,
pentru completarea necesarului pentru un ciclu de fabricatie, daca valoarea
stocurilor necesare pentru un ciclu de fabricatie depaseste 25% din valoarea
grant-ului RICOP
II. Utilitãti (Energie, apã, gaze
etc. **)
III. Transport;
IV. Chirii **);
V. Leasing *), pentru contracte de leasing cu
durata mai mare decât durata contractului de grant RICOP
VI. Intretinere, reparatii;
VII. Asigurãri***)
- pentru imobilizãri corporale;
- pentru stocuri;
VIII. Salarii**):
- personal direct productiv implicat direct in
proiect ***);
- personal indirect productiv implicat direct
in proiect ***);
IX. Cheltuieli administrative (telefon, fax,
deplasãri) **);
X. Cheltuieli comerciale (cu reteaua de distributie,
costuri de vânzare etc.);
XI. Alte cheltuieli de promovare (participari
la târguri si expozitii etc.);
XII. Cheltuieli pentru asigurarea calitatii;
XIII. Cheltuieli pentru certificarea si atestarea
conformitatii produselor (conformitatea cu standarde industriale etc.);
XIV. Costul pentru auditarea proiectului si/sau
a întreprinderii beneficiare.
*) Pentru leasing, costurile sunt eligibile numai
pentru contracte de leasing care îndeplinesc conditiile urmãtoare:
- leasing pentru echipamente, mijloace de transport
etc. necesare pentru implementarea proiectului propus;
- cu clauza de achizitie a echipamentului la
optiunea beneficiarului, pentru o valoare determinatã la data semnãrii
contractului de leasing si bazatã pe valoarea rezidualã a
activului dupã amortizare, la data la care optiunea de achizitie
este exercitatã de beneficiar.
**) Totalul costurilor cu utilitãtile,
chiriile, salariile si cheltuielile administrative eligible în cadrul
proiectului nu vor depãsi 10% din valoarea totalã a proiectului.
***) Impozitele si taxele aferente platii salariilor
(impozit pe salarii, contributii la fondul de asigurari sociale etc.) se
pot include în bugetul proiectului.
****) Asigurarea imobilizãrilor corporale
si a stocurilor pentru productie achizitionate din împrumutul nerambursabil
Phare RICOP este obligatorie.
Ce costuri NU pot fi incluse în bugetul proiectului?
costuri survenite si/sau plãtite înaintea
semnãrii contractului de grant cu întreprinderea beneficiarã;
plata unor împrumuturi sau datorii;
dobânzi, cu exceptia proiectelor co-finantate
printr-un împrumut rambursabil;
pierderi din cursul de schimb valutar;
provizioane pentru pierderi;
plãti compensatorii;
costurilor cu utilitãtile, chiriile,
salariile si cheltuielile administrative mai mari de 10% din valoarea totalã
a proiectului;
achizitie de actiuni la alte întreprinderi;
TVA, cu exceptia cazurilor în care întreprinderea
beneficiarã justificã imposibilitatea recuperãrii
TVA, pe bazã de documente oficiale emise de autoritãtile
fiscale competente;
achizitionare de terenuri si imobile nelegate
strict de implementarea proiectului de investitii productive propus;
cheltuieli personale (ale actionarilor, managementului,
angajatilor întreprinderii etc.);
finantarea aportului în naturã
al întreprinderii beneficiare.
Cheltuieli care nu sunt eligibile.
Ansamblul cheltuielilor mentionate în art.4, Eligibilitatea cheltuielilor
,aliniatul 2 din sectiunea B Managementul, Monitorizarea si Evaluarea
Programului din anexa Acordului Multianual de Finantare, la care se adauga:
Investitiile care sprijina direct vanzarea
cu amanuntul;
Investitiile pentru construirea si modernizarea
locuintelor;
Cheltuielile privind promovarea produselor
prin expozitii, reclame si publicitate;
Achizitionarea de mijloace de transport cu
exceptia celor specializate.
Fondurile RICOP nu pot fi folosite, direct sau indirect pentru activitati
ca:
productia si/sau comercializarea de arme si munitie;
comert en gros si en detail;
reamplasarea unei întreprinderi din Uniunea Europeanã
în spatiul din afara Uniunii Europene;
înfiintarea sau dezvoltarea unei afaceri într-un teritoriu/zona
în care nu se aplica legislatia românã privind protectia
muncii, protectia mediului, angajarea fortei de munca etc.
înfiintarea, sprijinirea sau dezvoltarea unei afaceri care
violeazã dreptul muncii, inclusiv protectia muncii, regulamente
si reglementãri în vigoare;
activitãti ilegale, imorale, sau care nu respectã legislatia
privind protectia mediului;
activitãti de cazino sau orice alte activitãti ale
industriei jocurilor de noroc;
speculatii financiare si valutare;
activitãti bancare;
asigurãri;
alte servicii financiare;
cumpararea sau comercializarea de valori mobiliare (actiuni, obligatiuni
etc.);
productie si/sau comercializare în industria tutunului;
investitii si afaceri imobiliare (constructia de imobile cu scopul
revinderii, închirierii, sau concesionãrii cãtre terte
persoane);
productia de bãuturi alcoolice cu continut de alcool mai mare
de 15 (cincisprezece) %;
orice activitate ilegalã sau imoralã.