Lucru - Economics - Tehnica plăților interne și internaționale

Catre paginile Lucru Dorin M

Economics

Sistemul monetar "previzibil" al viitorului

Caracteristicile functionarii Sistemului Monetar-Financiar international pot exercita un impact decisiv asupra ansamblului economiei mondiale. In principiu, situatia actuala din domeniul relatiilor financiar monetare internationale prezinta o serie de neajunsuri in mai multe privinte, efectele acestora manifestandu-se in mai multe directii cum ar fi:

- functionarea sistemului poate influenta eficienta alocarii resurselor pe diferite domenii de activitate;
- poate schimba principalele orientari strategice la nivelul economiilor nationale incurajand anumite tipuri de optiuni in defavoarea altora;
- poate influenta modul in care inpulsurile pozitive si perturbabile se repercuteaza dincolo de granitele economiilor nationale ca si amploarea si repartitia incidentelor acestei perturbari/ propagari.

Pentru evaluarea efectelor perturbatoare se poate face distinctie intre doua forme prin care se manifesta nemijlocit instabilitatea cursurilor de schimb: volatilitatea, respectiv abaterea persistenta, pe termen lung, a cursului de la nivelul de echilibru.

Astfel, principala problema care trebuie rezolvata de politicile de curs este nealinierea, intrucat costurile ei economico-sociale s-au dovedit a fi extrem de mari, inclusiv pentru cele mai dezvoltate tari (dovada stand studii facute in SUA si MArea Britanie care releva ca, abaterile persistente pe termen de 2 - 4 ani de peste 20 % ale cursului lirei sterline si/ sau dolarului de la nivelurile de echilibru au accentuat procesul artificial de scadere al competitivitatii exporturilor, contribuind la "desindustrializare", au agravat datoria nationala, au stimulat tendintele protectioniste, au descurajat schimburile economice reale cu strainatatea, au amplificat operatiunile financiare speculative si, nu in ultimul rand, au nascut tendinte de opozitie la globalizare.

Resimtind riscurile imense ale flotarii libere, ca urmare a renuntarii la politica cursurilor fixe, au proliferat numeroase politici de curs monetar cum sunt: cursurile legate de un "cos de monede" (DST), cursurile glisante ("Crawling peg"), flotarea concertata fata de terti (Sistemul Monetar Vest-European), cursurile flotante si sistemele de cursuri multiple (cursuri oficiale, cursuri cu prima, cursuri comerciale).

Totusi, avand in vedere ca principalele monede occidentale, de care sunt legate intr-o forma sau alta celelalte monede, au cursuri flotante, este evident ca ne gasim in fata generalizarii flotarii cursurilor de schimb. Mecanismele de piata confera posibilitati sporite pentru competitie, pentru concurenta, care, cel putin pana in prezent, s-a dovedit a fi un resort puternic pentru cresterea eficientei economice.

Totodata, nu trebuie subestimate nici riscurile si dezavantajele pe care generalizarea acestor practici de piata din domeniul monetar le au asupra economiilor nationale si asupra oricaror agenti economici, cu deosebire a celor din tarile mai putin dezvoltate. Problema esentiala este repreentata de faptul ca sunt sanse destul de slabe pentru a se ajunge la "flotarea pura", in care cursul fiecarei monede ar rezulta numai din raportul liber al cererii si ofertei pe pietele valutare, in special datorita intereselor multiple ale statelor lumii (este binecunoscut exemplul dat chiar de SUA, marele adept al flotarii libere si al "consideratiilor democratice", care mobilizeaza constant sume imense pentru a sprijini dolarul prin interventii pe pietele valutare, exemplu preluat sau "recunoscut" si de alte state occidentale).

De asemenea, aplicarea principiului "libertate de alegere, dar nu libertate de comportament" si, in acest context, preocuparea FMI de a preveni repetarea experientelor din perioada interbelica datorita fluctuatiilor eratice de curs si devalorizarii concurentiale, a dus la instituirea unei anumite supravegheri de catre curs a politicilor de curs promovate de statele membre. Efectele supravegherii FMI depind insa, in mare masura, de mijloacele de presiune de care acest organism dispune, mijloace care au ramas invers proportionale cu marimea si importanta tarilor, asa incat supravegherea nu poate nici pe departe realiza omogenizarea politicilor de curs de schimb.

Pentru a "estima" evolutia urmatoare a Sistemului Monetar International este bine sa retinem ca statele pot subscrie la unul din regimurile valutare in functie de dependenta lor de mediul mondial. Astfel, statele cu relatii comerciale reciproce importante au tendinta sa opteze pentru cursurile fixe care evita riscurile unei dezordini si instabilitati in relatiile economice internationale.

Insa, cele mai multe dintre statele din aceasta categorie, care, de regula, sunt tari dezvoltate, nu adera la o astfel de politica, pentru ca ele utilizeaza moneda ca pe o arma penru promovarea sau restrangerea fluxurilor lor comerciale. Astfel, statele care depind de o mare putere subscriu la regimuri valutare in care moneda nationala este fixata de o anumita valuta, pe cand tarile care sunt putin orientate catre exterior ar trebui sa opteze pentru flotatia libera, pentru ca partea din venitul national adusa de operatiile externe este redusa.

Oricum ar fi, o intoarcere la cursurile fixe este foarte putin probabila, chiar daca exista si la acest moment partizani ferventi ai acestei "amintiri". Si asta cel putin din motivele urmatoare: exista o grava inechitate in repartizarea stocului mondial de aur, ritmul de extractie al aurului este destul de redus si nu ar face fata ritmului actual de dezvoltare al comertului mondial, pe cand ar fi acordate privilegii statelor producatoare de aur cum sunt Rusia, Africa de Sud, Canada, etc. si, in sfarsit, nici o tara nu ar mai accepta aplicarea unor politici deflationiste care ar insemna aducerea economiei la nivelul contului balantei comerciale care, pentru cele mai multe state este deficitar (mai mult sau mai putin cronic).

Si, pentru viitor, singura optiune general acceptata este una care nu ia in calcul fixitatea sau volatilitatea cursurilor monetare, bazandu-se pe ideea ca normalizarea relatiilor monetare internationale si disciplinarea Sistemului poate fi usor indusa prin dezvoltarea si sustinerea in ideea normalizarii si egalizarii sistemelor monetare, implicit la asigurarea resurselor necesare pentru a veni in ajutorul statelor victime ale valurilor speculative.

Astfel, noul sistem ar trebui sa se fondeze pe o mai mare convergenta a statelor dezvoltate, atat in ceea ce priveste rezultatele economice cat si in privinta intereselor lor, pentru a se evita marile oscilatii din evolutia cursurilor de schimb, asigurand o orientare preponderenta a resurselor spre dezvoltarea reala si mai putin spre compensarea dezechilibrelor.

Dorin, Merticaru