Lucru
- Economics - Tehnica plăților interne și
internaționale
Economics
Politica comercială promoțională și de stimulare.
Generalitati/ concepte.
Politica comerciala promotionala consta in totalitatea instrumentelor si a masurilor adoptate de stat si de firmele producatoare si exportatoare menite sa impulsioneze exporturile globale ale unei tari. Politica promotionala are menirea, pe de o parte,s a influenteze favorabil importatorii potentiali, prin masuri de promovare la nivel macroeconomic, iar pe de alta parte sa ridice competitivitatea marfurilor exportate si sa cointereseze pe exportatori, prin masuri de stimulare a exporturilor la nivel micro si macroeconomic.
Masurile
promotionale imbraca forme concrete cum ar fi:
- negocierea
si incheierea de acorduri comerciale si de plati, acorduri de
cooperare economica internationala;
- participarea la targuri si expozitii internationale si organizarea de astfel de manifestari pe teritoriul propriu cu participare internationala;
- reprezentarea comerciala in tarile importatoare (organizarea de agentii si reprezentante comerciale in strainatate);
- prestarea unor servicii de informare si orientare a clientilor externi, consultanta si asistenta de specialitate acordata acestora;
- doverse modalitati de publicitate externa, etc.
- participarea la targuri si expozitii internationale si organizarea de astfel de manifestari pe teritoriul propriu cu participare internationala;
- reprezentarea comerciala in tarile importatoare (organizarea de agentii si reprezentante comerciale in strainatate);
- prestarea unor servicii de informare si orientare a clientilor externi, consultanta si asistenta de specialitate acordata acestora;
- doverse modalitati de publicitate externa, etc.
Masurile de
stimulare a exporturilor la nivel macroeconomic pot fi de natura
bugetara, financiar-bancara si valutara.
Masurile
bugetare de stimulare a exporturilor sunt reprezentate de:
subventiile la export, reprezentand sumele acordate de stat
unitatilor economice direct sau indirect, pentru a le face
rentabila activitatea de export, primele de export sunt acordate
de stat exportatorilor care realizeaza volume ridicate de
desfaceri pe piata externa sau exporta produse de mare importanta
pentru economia nationala, alte instrumente bugetare prin care se
ofera intreprinderilor exportatoare posibilitatea realizarii unor
economii la cheltuielile impuse de informare, cercetare a pietei
externe, transporturi, publicitate, s.a.
Masurile
fiscale de stimulare a exporturilor sunt: facilitatile fiscale
pentru marfurile exportate, imbracand in general forma scutirii,
diminuarii sau restituirii de taxe, facilitatile fiscale acordate
exportatorilor sub forma scutirii impozitului pe venitul provenit
de pe urma exportului, facilitatile vamale la marfurile importate
pentru a fi prelucrate in vederea exportului, care constau in
reduceri, scutiri sau restituiri de taxe vamale la import,
acordate pentru acele produse importate care intra direct in
producerea marfurilor destinate pietei externe.
Masurile
financiar-bancare de stimulare a exporturilor sunt reprezentate
de: creditul de export acordat importatorului fie de catre
institutia de credit specializata (creditul cumparator), fie
direct de catre exportator (creditul furnizor), asigurarea
creditelor de export care urmaresc acoperirea riscului
exportatorului de a nu incasa contravaloarea marfii exportate pe
credit, garantarea rambursarii creditelor de export prin obligatia
asumata de o institutie specializata, de a prelua sarcina
achitarii contravalorii marfii in proportie ridicata, in caz ca
debitorul va deveni insolvabil (asigurandu-se creditul furnizor si
se garanteaza creditul importator).
Masurile
valutare de stimulare a exporturilor sunt reprezentate de: primele
valutare care se acorda la convertirea valutei obtinute de
exportatori, in modena nationala, la cursuri mai avantajoase decat
cursul oficial, deprecierea monedei nationale ce se practica
atunci cand scaderea cursului monedei nationale se produce intr-un
ritm mai ridicat decat scaderea puterii ei de cumparare, iar
cererea externa pentru marfurile de export este elastica fata de
pret.
Dorin, Merticaru